Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 10340
Jeg bruker ikke narkotika selv og har ikke bekjente/miljøer som bruker det.
Men denne artikkelen er vel positiv for de av dere som har opplevd en razzia i eget hjem, kun for at du ble tatt med liten joint eller en og annen brukerdose av narkotika.
Er ganske Pro-Police selv, men at du får en razzia i eget hjem kun for at du blir tatt med joint eller en liten brukerdose av narkotika, det synes jeg er maktmisbruk og totalt unødvendig.
Er det snakk om mistanke om salg med solide og håndfaste beviser for det, så er det OK med en razzia.

"I et brev til norske politidistrikter slår riksadvokat Jørn Maurud at politiet ikke kan ransake hjemmene eller gå gjennom mobiltelefonene til personer som blir tatt med små mengder narkotika til eget bruk."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-til-eget-bruk
Spørsmålet er vel fortsatt om de kommer til å følge det riksadvokaten sier. Så langt virker det ikke som politiet bryr seg veldig om ting som dette, og kjører på som de alltid har gjort.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Spørsmålet er vel fortsatt om de kommer til å følge det riksadvokaten sier. Så langt virker det ikke som politiet bryr seg veldig om ting som dette, og kjører på som de alltid har gjort.
Vis hele sitatet...
«Bevis? DET har vi» den har jeg hørt mange ganger! Men da kan jeg eksempelvis si; la meg ringe advokaten først? Nå har jeg heldigvis hatt ingenting å gjøre med de kukkene på mange år.

Men! Jobber som håndverker og har jobbet hos sjefen på OPS og tilogmed han sa jo at han hater å ha politiet bak seg, glemmer å blinke når han kjører i rundkjøring osv


Da tenker jeg; hvordan skal VI ha tillit til de, når de faen ikke har tillit til sine egne engang
Sitat av 420master Vis innlegg
«Bevis? DET har vi» den har jeg hørt mange ganger! Men da kan jeg eksempelvis si; la meg ringe advokaten først? Nå har jeg heldigvis hatt ingenting å gjøre med de kukkene på mange år.

Men! Jobber som håndverker og har jobbet hos sjefen på OPS og tilogmed han sa jo at han hater å ha politiet bak seg, glemmer å blinke når han kjører i rundkjøring osv


Da tenker jeg; hvordan skal VI ha tillit til de, når de faen ikke har tillit til sine egne engang
Vis hele sitatet...
Har faktisk aldri hatt med politiet å gjøre selv, mer enn normale promillekontroller, og en gang de sto midt i veien på nattestid og sjekka alle som kom forbi grunnet glatt føre. I likhet med TS er jeg ingen politi-hater, men spesielt når det kommer til narkotikafortredelser er det helt åpenbart at det er mye maktmisbruk. Jeg synes det er positivt at riksadvokaten nå fastslår at mye av det ikke er OK, men når det legges frem som "Hvis politiet skal gjøre dette, må de ha skjellig grunn til å mistenke narkotikasalg, for eksempel på bakgrunn av mengde, innpakning eller «narkotikaregnskap»." ser man jo at her er det bare å kjøre på, og finne på en eller annen grunn til at de mistenker at du selger. Om de tok feil får de jo ikke konsekvenser uansett, så tough luck for deg som ble ransaka uten grunn...

Synes også det er litt dumt at man skal føle et ubehag om man møter de i trafikken. Jeg har selv hatt den samme følelsen når de ligger bak meg, men på den andre siden har jeg blitt frakjørt av politibiler som ligger 10-20km/t over fartsgrensa uten å kjøre utrykning. Der jeg bor var det også en sak der noen fikk bot fordi en patruljebil fikk med seg at de ikke blinka seg ut av en rundkjøring, men så ble en patruljebil observert på vei ut av samme rundkjøring uten å blinke. Patruljen fikk naturligvis ingen konsekvenser. En kompis kunne fortelle at til og med hans uskyldige mor, en godt voksen barneskolelærer, fikk stor mistillit til det lokale politikontoret grunnet den saken.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Dette synes jeg er veldig bra, nå om dagen har jeg ingenting med polisen å gjøre, men jeg husker hvordan det var.

Den minste lille ting førte til razzia, stripping og inndragelser av mobil. Det høres kanskje ikke så ille ut, men jeg husker en gang jeg hadde hatt 2 razzia, og huseier hadde sagt noe mer nå så var det ut.

Jeg ble stoppet på gaten, og de fant en joint i røykpakka mi. Boom, razzia, kasta ut.
Nå er det vel lagt frem et forslag om at disse bevisene de finner under en ulovlig ransaking ikke kan bli brukt o retten. Det kan jo bremse noen kåte aspiranter men ja, de kan si akkurat det de vil og det er skummelt!

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil...itiet/73579398
Sist endret av 420master; 9. april 2021 kl. 19:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Relevant sak:
https://www.nrk.no/norge/video-av-po...ner-1.15448518

Håper flere får øynene opp for hvor feil og unødvendig mye av dette er...
Jeg hadde politifolk hjemme til meg etter å blitt tatt for ruskjøring. Jeg innrømte med engang jeg ble stoppa at jeg hadde drukket og tatt piller samtidig sa jeg at jeg hadde et glass rivotril hjemme. Her var det sikkert ikke mistanke om salg og kanskje ikke lovlig ransakelse av bopel, men de var inne til meg og tok ett glass med rivotril. Men hagla (til tross for at jeg ikke hadde våpenskap og hagla lå på stuegulvet) og brennvinsapparatet lot de være igjen. Aldri skjønt hvorfor da det akkurat hadde kommet nye regler ang fyllekjøring og våpen som gjorde at du ikke fikk ha våpen ved rus/fyllekjøring, men kanskje de lot det være nettopp pga det var/er ulovlig?
Støtter absolutt tanken om å avvise slike beslag. Prinsipielt er jeg enig i prinsippene bak fri bevisføring, men det må også være reelle konsekvenser ved overtramp.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-til-eget-bruk


"Vi har ikke gjort noe utenom det vi pleier å gjøre" -Politiet

Politidirektør Benedicte Bjørnland påstår at dette er noe som ikke har skjedd systematisk.
Nå er det vel mange av oss gamlekara som vet at dette har pågått systematisk i mange år.

Folk blir strippet og boligen ransaket bare man finner en flis i lomma deres.

At Politidirektøren i det hele tatt prøver å forsvare praksisen mener jeg gjør henne uegnet til stillingen.
Spennende utvikling! Hadde en del kontakt med Politiet i tidligere livsstil og da var dette høyaktuelt. Ble stoppa hvor som helst, ut av bilen - full ransakelse både av meg og bil, grisekåt etter å finne en liten klump for å ha en unnskyldning til å besøke huset mitt. De gjorde det samme med spyttprøve - var denne positiv, var det razzia.

Jeg er ikke politi-hater av den grunn. Vi alle ønsker å prestere best mulig i jobb, og denne metoden fikk jo resultater fra tid til annen.

Nasjonalt aner jeg ikke, men her jeg bor tviler jeg sterkt på at de vil følge Riksadvokatens ord. Politiet er kjent for å gjøre som de vil her.

Bl.a. reagerte jeg på at sivilpolitiet kunne snu midt på veien for å følge etter og stoppe meg hver gang vi møttes langs veien. Under denne «rutinekontrollen» ble alt nøye ransaket og jeg ble hver gang tatt med for blodprøve.

Jeg ringte sentralbordet, og uten å presentere meg spurte jeg om de hadde lov til det da det ikke forelå noen skjellig grunn til mistanke eller ferske spor. Dama jeg prata med sa først nei, dette var ikke lov. Senere i samtalen spurte hun hvilke betjenter det gjaldt og hva navnet mitt var. Så sa hun «gi meg 5 minutter» og la fra seg røret. Når hun kom tilbake sa hun at «ja, dette har de lov til», uten å kunne gi meg en god begrunnelse. Og jeg vet jo at de ikke har lov. Men hvem skulle jeg liksom klage til?
Fint når de undersøker mindreårige intimt på offentlig plass også.
På klassisk vis er det ikke det minste snev av selvkritikk å spore hos politiet: https://www.nrk.no/norge/video-av-po...ner-1.15448518
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Spørsmålet er vel fortsatt om de kommer til å følge det riksadvokaten sier. Så langt virker det ikke som politiet bryr seg veldig om ting som dette, og kjører på som de alltid har gjort.
Vis hele sitatet...
Om betjenten i gata bryr seg eller ikke hjelper ikke så mye når det er en jurist som tar den endelige avgjørelsen her og skal gjøre rede for saken i retten. Jeg tenker at juristene stort sett følger Riksadvokatens direktiver.

Sitat av 420master Vis innlegg
Men! Jobber som håndverker og har jobbet hos sjefen på OPS og tilogmed han sa jo at han hater å ha politiet bak seg, glemmer å blinke når han kjører i rundkjøring osv

Da tenker jeg; hvordan skal VI ha tillit til de, når de faen ikke har tillit til sine egne engang
Vis hele sitatet...
Å ikke like å ha politiet bak seg i trafikken handler da ikke om tillit? Det handler vel mer om at folk generelt ikke liker å bli overvåket, og når man har politiet bak seg så tenker man kanskje at de følger med på alt som skjer, selv den miste feil (selv om de sannsynligvis er på vei til et eller annet og ikke egentlig bryr seg).

Sitat av drewjuice Vis innlegg
men på den andre siden har jeg blitt frakjørt av politibiler som ligger 10-20km/t over fartsgrensa uten å kjøre utrykning
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du om de var under utrykning eller ikke? Det er ikke slik at politiet er nødt til å ha på blålys for å kunne bryte de relevante trafikkreglene. Alt avhenger av hva som er nødvendig i tjenesten. Kanskje kjørte de for fort uten grunn, men kanskje gjorde de det ikke. Det vet vi rett og slett ikke.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Om betjenten i gata bryr seg eller ikke hjelper ikke så mye når det er en jurist som tar den endelige avgjørelsen her og skal gjøre rede for saken i retten. Jeg tenker at juristene stort sett følger Riksadvokatens direktiver.
Vis hele sitatet...
Der er jeg enig, og det er selvsagt bra at eventuelle overtramp gjerne ikke vil ende opp med å få faktiske konsekvenser i form av straff, men jeg tror overtrampene fortsatt vil skje, og handlingene til betjenten ute i gata kan være ekle for de som opplever det, om det får rettslige konsekvenser i ettertid eller ikke. Og bare det å få en full razzia i bopel kan være konsekvens nok i seg selv, spesielt for mennesker som ikke lever et kriminelt liv.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvordan vet du om de var under utrykning eller ikke? Det er ikke slik at politiet er nødt til å ha på blålys for å kunne bryte de relevante trafikkreglene. Alt avhenger av hva som er nødvendig i tjenesten. Kanskje kjørte de for fort uten grunn, men kanskje gjorde de det ikke. Det vet vi rett og slett ikke.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt sant, og selv om det var flere faktorer involvert som styrket inntrykket av at de rett og slett bare kjørte for fort så blir det uansett bare synsing fra min side.
Sitat av Izeeyou Vis innlegg
Bl.a. reagerte jeg på at sivilpolitiet kunne snu midt på veien for å følge etter og stoppe meg hver gang vi møttes langs veien.
Vis hele sitatet...
dette skjedde meg hele tiden før. var jeg ute å gikk å en politibil kjørte forbi var det bare å regne med 2000kr i bot.

engang det skjedde, pissa jeg negativt. de skreiv ut bot uansett, å ba meg betale eller ta det til retten. var jo bare 18 år. da høres en rettssak ganske skummel ut.

engang jeg ble tatt med ingenting måtte jeg ligge 8 timer på glattcelle.
telefonen var alltid beslaglagt i 2 uker.

jeg har faktisk aldri blitt tatt med noe på meg. tiltross for sikkert 10 ransakelser, stripping, å telefonbeslag + razzia. men jeg har visst alltid store pupiller.
de har aldri funnet noe på razzia heller.

engang på skolen da vi satt i kantina, da mener jeg hele skolen kanskje 300 elever, så kommer 3 politi inn. ser seg rundt å tror du ikke de får øye på meg.
kommer bort til oss hilser på meg med fornavn å begynner "hasj avhør" å fiske etter info.

har også gått igjennom pissings for å få lappen.

har vært dager hvor det frister å skru en krok i taket, for å si det sån.

så ja, jævlig gode nyheter.
Riksadvokaten høres ut som en oppegående man.
nå har jeg ikke hatt noe med de å gjøre på over 10 år ettersom jeg tilslutt måtte komme meg tilhelvette vekk.

hva jeg er skyldig i? jo jeg synes det var digg å røyke hasj i ungdomstida.
Sitat av magnet Vis innlegg
dette skjedde meg hele tiden før. var jeg ute å gikk å en politibil kjørte forbi var det bare å regne med 2000kr i bot.

engang det skjedde, pissa jeg negativt. de skreiv ut bot uansett, å ba meg betale eller ta det til retten. var jo bare 18 år. da høres en rettssak ganske skummel ut.

engang jeg ble tatt med ingenting måtte jeg ligge 8 timer på glattcelle.
telefonen var alltid beslaglagt i 2 uker.

jeg har faktisk aldri blitt tatt med noe på meg. tiltross for sikkert 10 ransakelser, stripping, å telefonbeslag + razzia. men jeg har visst alltid store pupiller.
de har aldri funnet noe på razzia heller.

engang på skolen da vi satt i kantina, da mener jeg hele skolen kanskje 300 elever, så kommer 3 politi inn. ser seg rundt å tror du ikke de får øye på meg.
kommer bort til oss hilser på meg med fornavn å begynner "hasj avhør" å fiske etter info.

har også gått igjennom pissings for å få lappen.

har vært dager hvor det frister å skru en krok i taket, for å si det sån.

så ja, jævlig gode nyheter.
Riksadvokaten høres ut som en oppegående man.
nå har jeg ikke hatt noe med de å gjøre på over 10 år ettersom jeg tilslutt måtte komme meg tilhelvette vekk.

hva jeg er skyldig i? jo jeg synes det var digg å røyke hasj i ungdomstida.
Vis hele sitatet...
Oi, det er jo grov trakassering! Kjipt at du måtte gå gjennom det når du egentlig var så uskyldig på en måte. Man blir litt liten i kampen mot systemet når man blir såpass utsatt for gjentatt urettferdighet!

For min egen del var jeg under omfattende etterforskning for grove lovbrudd. På ingen måte innrømmer jeg nå disse lovbruddene, men jeg var innforstått med at jeg lekte med ilden - da må man regne med å kjenne litt på varmen.

Det var mao. ikke grunnløs den behandlingen jeg ble utsatt for. Heldigvis for min egen psyke var jeg bevisst på nettopp dette, de ønsket jo bare å gjøre jobben sin på best mulig måte. Den forståelsen gjorde at kommunikasjonen med de sivile tjenestepersonene gikk forholdsvis greit. Det var de 6-7 samme betjentene som gikk igjen og vi fikk et greit forhold basert på gjensidig respekt.

Med tiden fikk de et innblikk i min situasjon og at ting ikke var så svart hvitt som man kanskje tenker. Jeg delte forholdsvis sårbar informasjon om meg selv hvor de fikk se at jeg har en ganske fargerik historie med mye motgang og elendighet - det var en grunn til at jeg befant meg i nettopp denne situasjonen. Dette førte til mange gode samtaler. I starten var jeg veldig «fuck the police» og de var veldig «fuck the criminal». Etterhvert skjønte vi at vi skulle ha mye med hverandre å gjøre i fremtiden enten vi ønsket eller ei, så vi kunne like gjerne gjøre det så hyggelig som mulig.

Med tiden utviklet jeg et inntrykk av at de faktisk brydde seg om meg, og ønsket at jeg skulle bryte med en negativ livsstil og utvikling og bli en bedre versjon av meg selv. Det kom mange velmente råd fra personen, ikke uniformen. Jeg trengte litt tid til å innse dette, og de hadde faktisk rett i mye av det de sa. Det ble en uformell kontakt, og mye av det vi snakket om har jeg ikke funnet noe sted i rapporter eller andre dokumenter i ettertid. De la fra seg jobben et øyeblikk og valgte å være medmenneskelig, det lyser det respekt av!

Nå har jeg ingen negativ kontakt med Politiet og har lagt denne livsstilen bak meg for godt. Har hatt uformell, god kontakt med enkelte av de nevnte betjentene og møtt flere nye i ettertid som har hatt en viss innsikt i hvem jeg var og hva jeg drev med. Hatt gode samtaler hvor de har uttrykt at de er oppriktig glad på mine vegne, og stolt over den progresjonen jeg har hatt. Jeg var på vei til en lang, ensom og lite lovende fremtid, og mange av de samtalene vi hadde var påvirkende for at jeg valgte å snu om livet fullstendig.

Kort oppsummert var det veldig intenst og ukoselig når det stod på som verst, men når jeg ser på det med nye øyne i ettertid tenker jeg at det som positive opplevelser som har gjort meg til en bedre versjon av meg selv.

Ser jo at det er helt motstridende for dine opplevelser, men jeg følte for å dele at ikke alle i uniform er kyniske, sultne rasshøl.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bra det blir en slutt på dette.

Forøvrig vil jeg tilføye at mine erfaringer med politi som yrkesgruppe er langt over snittet. Rettsvesenet enda lenger. Har hørt om veldig mange veldig urimelige greier, særlig dette som går på ransakelse etter eksempelvis ruskjøring.

Men for min egen del, har jeg gang på gang blitt overrasket over hvor medgjørlige, fleksible og genuint velmenende politifolk oftest er.

Unntakene finnes jo. Husker jeg fikk hodet mitt knust ned i panseret på politibilen, etter å ha fått håndjern på. Erotisk humor slår ikke alltid like godt an.

En mer relevant episode jeg kommer på i farten, skjedde med en tidligere venninne. Hun hadde vært med en i miljøet, og var på vei gud vet hvor, når de blir stoppet. Hun sitter på. Når politiet begynner å spørre, blir hun så stresset at hun begynner å grine, så det sier seg selv at ransaking ble neste skritt.

I lommen hadde hun én lyrica, som hun hadde fått tidligere på kvelden. Og hun satt altså på, og er så fremmed for settingen at hun altså knekker helt sammen.

Resultatet? Glattcelle, stripping og hosting - full razzia hjemme, barnevern, you name it. For meg er det nesten like uforståelig at de velger å gjøre det, som at de har valget.

Håper dette er slutten på en praksis som ikke hører noe sted hjemme.

Trenger jo ikke avkriminalisere om dette bare blir ordnet
Tenk at politiet har fått holde på med sine ulovlige metoder så lenge. Hvor mange har vokst opp med å hate politiet?

Selv "vanlige" folk har begynt å mislike politiet... De har lav tillit blant befolkningen, men at de selv går ut å kjøper en statistikk fra et byrå for å "bevise" at de har tillit er jo galskap! Propaganda! IDIOTISK!
Lord Soul
Nito's Avatar
Har du noen tall til å backe påstanden om at de har lav tillit hos folket? Jeg var rimelig sikker på at det var motsatt. Eller er det bare den gjengse meningen blandt deg og dine meningsfeller?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hva med statistikk for hvor mange som kjenner til overtramp og faktisk forstår de?
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Der er jeg enig, og det er selvsagt bra at eventuelle overtramp gjerne ikke vil ende opp med å få faktiske konsekvenser i form av straff, men jeg tror overtrampene fortsatt vil skje, og handlingene til betjenten ute i gata kan være ekle for de som opplever det, om det får rettslige konsekvenser i ettertid eller ikke. Og bare det å få en full razzia i bopel kan være konsekvens nok i seg selv, spesielt for mennesker som ikke lever et kriminelt liv.
Vis hele sitatet...
Ja, politiets inngrep kan naturligvis få store konsekvenser selv om det ikke havner i retten engang. Så der må det sørges for tilstrekkelig kontroll over maktbruken.

Sitat av wefwefwefwef Vis innlegg
Selv "vanlige" folk har begynt å mislike politiet... De har lav tillit blant befolkningen, men at de selv går ut å kjøper en statistikk fra et byrå for å "bevise" at de har tillit er jo galskap! Propaganda! IDIOTISK!
Vis hele sitatet...
Politiet har faktisk høy tillit i befolkningen, og den økte vel også nå i siste undersøkelse.

Men tilliten er høyest blant de som ikke har hatt noe direkte med politiet å gjøre. (Dette kan nok ha noe med at det ofte er de som har gjort noe ulovlig som har kontakt med politiet, men sikkert også ting som at de har rapportert noe til politiet og ikke følt at de har blitt tatt seriøst.)
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ja, politiets inngrep kan naturligvis få store konsekvenser selv om det ikke havner i retten engang. Så der må det sørges for tilstrekkelig kontroll over maktbruken.



Politiet har faktisk høy tillit i befolkningen, og den økte vel også nå i siste undersøkelse.

Men tilliten er høyest blant de som ikke har hatt noe direkte med politiet å gjøre. (Dette kan nok ha noe med at det ofte er de som har gjort noe ulovlig som har kontakt med politiet, men sikkert også ting som at de har rapportert noe til politiet og ikke følt at de har blitt tatt seriøst.)
Vis hele sitatet...

Vær så snill, les punkt 1.5
https://www.politiet.no/globalassets...20-endelig.pdf
Sitat av wefwefwefwef Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fortell gjerne hva du leser ut fra kapittel 1.5 til støtte for at politiet ikke har tillit i befolkningen, for jeg tror ikke det står det du tror det står.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wefwefwefwef Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja?



Prøver du å påstå at undersøkelsen viser det motsette av det den viser på grunn av usikkerheit i målingane?
Min tillit til politiet sank betraktelig etter de begynte å gå med skytevåpen.

Jeg vil kvie meg for å be om hjelp av dem i en truende situasjon. Da må jeg være svært desperat og ikke se noen annen utvei. Heller det enn å risikere at jeg selv eller noen andre som er syke og desperate bli skutt eller kvelt av politiet.

Når de i tillegg er garantert frifinnelse av spesialenheten så...

Det bør være svært strenge krav til bruk av makt, vold og dokumentasjon av dette.

Det beste er å unngå kontakt med dem, da er de greiest.
Jeg har nettopp levert flere anmeldelser til Spesialenheten for politisaker vedrørende ulovlig ransaking. Det virker faktisk som de tar dette seriøst. Her er en link til hvordan du kan anmelde om du har vært utsatt for noe ulovlig fra politiet. Bare gjør det skikkelig og få med så mange korrekte detaljer som mulig.

https://www.spesialenheten.no/meldin...pesialeininga/

Skulle likt å ha en sniktitt inn i hodet på Bresil & Co nå. Nå er det jo nesten umulig å ta folk for bruk, bortsett fra hvis man røyker/kjøper på gata eller lignende. Akkurat sånn det skal være.
Leste denne artikkelen idag følte den var relevant til tråde https://www.aftenposten.no/norge/i/k...ren-i-stedet-e
Sist endret av Bluesky_; 29. april 2021 kl. 22:38.
Jeg sliter forresten litt med å forstå legemiddelloven. Si at man er mistenkt for å ha prøvd å anskaffe 4 gram cannabis. Hva er egentlig strafferammen for det? Hvis det kan være straffbart med fengsel ifølge strafferammen, vil det si at politiet har rett til å gjennomføre husransakelse, eller tar de hensyn til hvilken straff den konkrete mengden kan gi?
Sitat av Bjarnebekjent Vis innlegg
Jeg sliter forresten litt med å forstå legemiddelloven. Si at man er mistenkt for å ha prøvd å anskaffe 4 gram cannabis. Hva er egentlig strafferammen for det? Hvis det kan være straffbart med fengsel ifølge strafferammen, vil det si at politiet har rett til å gjennomføre husransakelse, eller tar de hensyn til hvilken straff den konkrete mengden kan gi?
Vis hele sitatet...
Godt mulig jeg misforstår eller på andre måter er ute på utrygg grunn nå, men her trår vel "grensene" mellom eget bruk/salg inn? For eksempel så vil opp til 15g cannabis regnes som eget bruk, med mindre andre elementer tilsier at formålet er salg (for eksempel om du ble tatt med fem gram cannabis, men alt var delt opp i poser med ett gram hver, eller kanskje det lå en vekt atmed cannabisen, etc).

Refererer da til dette rundskrivet:
https://www.riksadvokaten.no/wp-cont...otikasaker.pdf

Om det blir en innstramming på Politiets anledning til å foreta ransakelser vil jeg tro det er naturlig at disse grensene vil spille inn, og at man da for eksempel ikke skal kunne ransakes om man blir tatt med mengder som tilsier eget bruk, og ingenting annet tilsier at det kan være snakk om salg. Problemet (både nå, men også etter en eventuell innstramming) er jo den gode gamle "skjellig grunn til mistanke", som virker å være svært åpen for tolking av hver enkelt. Vil en politimann få problem om de ransaket deg fordi du hadde fire gram cannabis, men du hadde en 200-lapp i lommeboka, og de så på dette som skjellig grunn til mistanke?

Bemerker at dette med grenser og innstramming av praksis rundt ransakelser bare er mine egne tanker rundt emnet, så ikke siter meg på dette.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Problemet (både nå, men også etter en eventuell innstramming) er jo den gode gamle "skjellig grunn til mistanke", som virker å være svært åpen for tolking av hver enkelt. Vil en politimann få problem om de ransaket deg fordi du hadde fire gram cannabis, men du hadde en 200-lapp i lommeboka, og de så på dette som skjellig grunn til mistanke?

Bemerker at dette med grenser og innstramming av praksis rundt ransakelser bare er mine egne tanker rundt emnet, så ikke siter meg på dette.
Vis hele sitatet...
Takk for innspillet, det er sånn jeg også tenker. Har de en god grunn til å mistenke at jeg driver med salg, kan de gjerne sjekke meg. Hvis ikke kan de gå og vådeskyte. Det virker ikke som politifolk flest tenker over at det er en mental påkjenning å bli ransaket.

Og ja, rettighetene deres har vel allerede blitt innskrenket etter det siste skrivet fra riksadvokaten (eller de rettighetene de trodde de hadde). Hvis du ser nederst i denne saken, står det hva politiet har lov til når de møter en ruset person, noen som bruker, osv.:

https://www.dagbladet.no/nyheter/mye...dalen/73624076
Sitat av Bjarnebekjent Vis innlegg
Takk for innspillet, det er sånn jeg også tenker. Har de en god grunn til å mistenke at jeg driver med salg, kan de gjerne sjekke meg. Hvis ikke kan de gå og vådeskyte. Det virker ikke som politifolk flest tenker over at det er en mental påkjenning å bli ransaket.

Og ja, rettighetene deres har vel allerede blitt innskrenket etter det siste skrivet fra riksadvokaten (eller de rettighetene de trodde de hadde). Hvis du ser nederst i denne saken, står det hva politiet har lov til når de møter en ruset person, noen som bruker, osv.:

https://www.dagbladet.no/nyheter/mye...dalen/73624076
Vis hele sitatet...
Interessant lesning der, og jeg ser at mye av det jeg selv har antatt blir nevnt. Skjellig grunn til mistanke om salg er nok det jeg frykter vil bli misbrukt, for å drive på akkurat som før.