Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5930
Hei.

Jeg er i et langdistanseforhold med min Amerikanske kjæreste og har vært det en stund, så vi begynner å savne hverandre veldig. Prøver å finne ut hvor vi kan møtes, men det er jo et hav av informasjon der ute. Kan noen hjelpe oss litt?
Har forstått det sånn at jeg kan egentlig reise hvor jeg vil så lenge landet jeg reiser til tar meg imot. Er jo såklart en fordel med gyldig reiseforsikring, men vi begynner å nærme oss et punkt der dette ikke spiller så stor rolle mer.
Så vidt jeg forstår fraråder ikke myndigheten reise til Island, Færøyene, Grønland samt noen regioner i Finland. Men jeg tror ikke hun kan reise til noen av disse stedene?

På forhånd takk
USA nekter innreise på ESTA visum pr dags dato. Så du må nok bare vente om du ikke har tilgang på noen andre visum


Leser nå at det gjelder henne? Da er det vel 14 dagers karanten på hotell som hun selv må betal.
Sist endret av Oddiii; 23. februar 2021 kl. 17:34.
Det gjelder begge to. Hun kan ikke reise til Norge så vidt jeg vet? Og jeg kan ikke reise til USA. Så vi tenkte å prøe å møtes i et tredjeland
Jeg tror world nomads selger reiseforsikring som er gyldig i disse coronatider hvis det blir aktuelt for deg å reise til utlandet.
Forloveden til søstera mi kom hit fra san francisco for et par uker siden. De har vært i karantene hjemme hos henne. Tror det er lov bare man karantenerer seg.Vet kke om det har forandra seg siden da
Sist endret av NodSquad; 23. februar 2021 kl. 17:58.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Forloveden til søstera mi kom hit fra san francisco for et par uker siden. De har vært i karantene hjemme hos henne. Tror det er lov bare man karantenerer seg.Vet kke om det har forandra seg siden da
Vis hele sitatet...
Wow. Det høres veldig spennende ut. Og mye billigere, hehe.

Har du noe mer info?
Du kan lese litt her om når det gjelder innreise til Norge.

https://www.regjeringen.no/no/tema/K...factbox2830455

Det er lov for nære familiemedlem å reise inn til Norge. Slik jeg forsto det gjelder det kun de som er gift/samboere.

«Nære familiemedlemmer til personer som er bosatt i Norge, det vil si ektefelle/registrert partner/samboer, mindreårige barn eller stebarn, foreldre eller steforeldre til mindreårige barn eller stebarn«
https://www.regjeringen.no/no/tema/u...usa/id2417194/

Var et hav av informasjon der, men jeg fant noen punkter:

"Innreise
Fra 13. mars 2020 har amerikanske myndigheter bestemt at alle som har vært i Norge eller øvrige deler av Schengen-området de siste 14 dagene vil bli nektet innreise til USA, med unntak for enkelte visumkategorier. Restriksjonene gjelder også reiser fra en rekke andre land."

"Det gjøres oppmerksom på at innreisebestemmelser kan endre seg. Utenrikstjenesten har ikke ansvar for om dette endrer seg på kort varsel. Det er den reisendes ansvar å påse at reisedokument er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land."

Her kommer nok svaret ditt;
"Den amerikanske ambassaden i Oslo kan gi utfyllende informasjon om visum og opphold i USA. Du finner informasjon om Esta-nettsiden til Department of Homeland Security. "

Tror du rett og slett bare må ringe ambassaden og spørre der, de er nok litt mer oppdatert på hva som er lov og ikke hvis du vil ha et definitivt svar.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Du kan lese litt her om når det gjelder innreise til Norge.

https://www.regjeringen.no/no/tema/K...factbox2830455

Det er lov for nære familiemedlem å reise inn til Norge. Slik jeg forsto det gjelder det kun de som er gift/samboere.

«Nære familiemedlemmer til personer som er bosatt i Norge, det vil si ektefelle/registrert partner/samboer, mindreårige barn eller stebarn, foreldre eller steforeldre til mindreårige barn eller stebarn«
Vis hele sitatet...


Vi er ikke gift

Sitat av Marriese Vis innlegg
https://www.regjeringen.no/no/tema/u...usa/id2417194/

Var et hav av informasjon der, men jeg fant noen punkter:

"Innreise
Fra 13. mars 2020 har amerikanske myndigheter bestemt at alle som har vært i Norge eller øvrige deler av Schengen-området de siste 14 dagene vil bli nektet innreise til USA, med unntak for enkelte visumkategorier. Restriksjonene gjelder også reiser fra en rekke andre land."

"Det gjøres oppmerksom på at innreisebestemmelser kan endre seg. Utenrikstjenesten har ikke ansvar for om dette endrer seg på kort varsel. Det er den reisendes ansvar å påse at reisedokument er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land."

Her kommer nok svaret ditt;
"Den amerikanske ambassaden i Oslo kan gi utfyllende informasjon om visum og opphold i USA. Du finner informasjon om Esta-nettsiden til Department of Homeland Security. "

Tror du rett og slett bare må ringe ambassaden og spørre der, de er nok litt mer oppdatert på hva som er lov og ikke hvis du vil ha et definitivt svar.
Vis hele sitatet...

Takk for hjelpen!

Vil det si at dersom hun kommer hit, får hun ikke reise tilbake til USA? Er ikke det litt merkelig?
Sist endret av TrippyKing; 23. februar 2021 kl. 20:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Heisann!

Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg! I september kom hun fra USA inn til Norge på "kjæreste" visum. (https://www.regjeringen.no/no/aktuel...rge/id2722618/)

I desember bestemte vi oss for å dra til Mexico, hvor vi tilbragte to uker. Det er ingen innreiseforbud til Mexico. Derfra er det fullt mulig å reise _med fly_ inn til USA gitt at du har ESTA. Jeg har vært i USA siden desember nå.

Innreiseforbudet til USA gjelder ikke fra Mexico, så lenge man ikke krysser landegrensen med bil, men man må være der i to uker for å unngå reiseforbudet fra Schengen. Kjæresten din kan alltid reise tilbake til USA da hun er amerikansk statsborger.

Hvis du har noen spørsmål er jeg veldig oppdatert på akkurat din situasjon, da jeg har vært der selv de siste 6 måneder.
Sist endret av En deling; 23. februar 2021 kl. 21:35.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Mexico er kanskje et av de mindre intelligente landene å befinne seg i akkurat nå, så ha det litt i bakhodet.
Sist endret av nso; 24. februar 2021 kl. 08:05.
Men politikerne, artister og filmstjerner reiser som aldri før.
Merkelig hvor intelligent corona er siden det rammer mom and pop store businesses og aldri globale konserner sine virke.

Og er jeg den eneste som la merke til at alle storbyer i verden helt uforklarlig lot hyperkonsumer, jeg mener, juleshoppinga foregå nesten uberørt?

Corona & restriksjoner fra regjeringen.... bare ikke når økonomien skal gå rundt til fordel for internasjonale foretak eller militære foretak.
Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Men politikerne, artister og filmstjerner reiser som aldri før.
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg gjerne se kilde på. Men kan det også ikke hende, at den som reiser har virkelig satt seg inn i beskyttelse mot COVID19?


Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Merkelig hvor intelligent corona er siden det rammer mom and pop store businesses og aldri globale konserner sine virke.
Vis hele sitatet...
Det har rammet ganske mange globale konserner. Heldigvis i USA har en del vært smartere enn Trump, og faktisk brukt maske. Det har reddet mange!

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Og er jeg den eneste som la merke til at alle storbyer i verden helt uforklarlig lot hyperkonsumer, jeg mener, juleshoppinga foregå nesten uberørt?
Vis hele sitatet...
Ja, mye ble sluppet opp ved julen, og det har vi og mange andre virkelig sett virkningen av også. Sjekk kurven på siden, så kan du nesten ikke la vær og legge merke til toppen like ved (thanks giving) og litt etter jul. Legg også merke til, at 0,16 % av USAs befolkning (litt over 0,5 millioner nå) har dødd av COVID19. Men denne statistikken sier ikke mye om, hvor mange det er med nærmest ødelagte lunger. Hvor mange det er med et betydelig IQ-tap (gjennomsnittlig 10 poeng ved alvorlig sykdom). Hvor mange det er, som har mistet en arm, et ben eller kanskje begge (deler), sammen med slag, hjerteinfarkt og blodpropp i lunger som opptrer 20–25 % av alvorlige infeksjoner (der pasienten trenger tilførsel av ekstra oksygen). Vi kan jo også ta med, at viruset ser ut til å virkelig herje med hjertet til mennesker. Altså ganske stor andel av de som har vært syke, trenger oppfølging av kardiolog (hjertespesialist) lenge etterpå (noen pasienter fra mars trenger oppfølging enda).
Summert blir dette at en del av de som overlever, blir neppe arbeidsføre med det første. Samlet sett, så får ca. 20 % av befolkningen en slik alvorlig sykdom. Faktisk så har ungdommer dødd av den, selv om dem ikke har annen sykdom, som gir sårbarhet.

For å si det slik, jeg har selv en slektning, som lå syk av dette viruset så og si hele jula. ca. 1 måned etter friskmeldingen begynte han på jobb igjen med 1/2 stilling. Etter 4 timer med litt telefonprating, litt inntasting av data i en datamaskin og ellers sitte på vakt, var han ganske så ferdig. Men han klarte og pine seg i gjennom 4 timer til. Han sa rett ut, at han var glad det kun var 50 % jobb etterpå (2 dager i uka). For dagene etter jobb, ble tilbrakt sovende. Han var helt ferdig.

Dette sier jo en del om dette viruset her. Spør du meg, så bør en unngå i størst mulig grad å ha unødvendig kontakt med noen som helst, før begge parter er vaksinerte. Vaksinen hjelper virkelig, og det kan se ut som om den også gir immunitet. Altså at du ikke er nevneverdig smittsom etter du har tatt vaksinen. For i Israel har vært flinkest til å vaksinere, og en ser at antall syke har stupt av denne vaksineringen. Selv om vaksinasjonsandelen er langt under stadiet enn normalt ser flokkimmunitet. Dette gir håp for oss alle.

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Corona & restriksjoner fra regjeringen.... bare ikke når økonomien skal gå rundt til fordel for internasjonale foretak eller militære foretak.
Vis hele sitatet...
Noe av økonomien må jo gå rundt. Sammen med det militære er der for å beskytte meg og deg. Så noen må faktisk gjøre noe. Men jeg mener regjeringen har vært for slepphendte med mye av tiltak mot viruset. Men når vi sammenligner oss med de fleste andre land, så er vi ganske heldige allikevel.

Hvis du vil se det sanne ansiktet til COVID19, så kan du se på denne dokumentaren her, som følger noen sykehusinnlakte pasienter i England.