Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2930
Hey. (Håper jeg opprettet tråd på rikitg sted, jeg er ny lol)
Jeg har nettopp fått sporadisk kontakt med min far som er i aktiv rus (Heroin). Han har nok ikke lenge igjen, og vil veldig gjerne gi han en gave til jul men jeg aner ikke hva jeg skal gi. Han er tungt ruset og har vært det i nesten 40 år. Hva kjøper man? (Penger og dyre ting som kan selges er uaktuelt) Tusen tusen takk på forhånd!
Trenger ikke være like dyrt som det jeg linker til men tro, håp å kjærlighet ? et enkelt smykke som sier mye
Fikk ett selv, å fy fader det er skatten min den dag i dag <3
Et anker, ett kors å ett hjerte <3
Sist endret av Eyeamare; 8. desember 2020 kl. 17:48.
Folk jeg kjenner som har slektninger som ruser seg pleier å kjøpe ca 5 gram cannabis til dem i julegave. Men hvis du ikke røyker selv er det så klart ikke noe du bør gjøre.
Hjemmestrikkede ullsokker? Har en junkie i familien som digger ullvang/ullsokker fordi da slipper han å vaske dem, kan bruke dem i en mnd i strekk.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Folk jeg kjenner som har slektninger som ruser seg pleier å kjøpe ca 5 gram cannabis til dem i julegave. Men hvis du ikke røyker selv er det så klart ikke noe du bør gjøre.
Vis hele sitatet...
Neeeii, ville ikke oppfordret til å kjøpe rusmidler i julegave til noen som er en rusmisbruker. Skjønner kanskje tankegangen hvis du er av sorten som røyker selv, men det er nok ikke noe ett barn har så veldig lyst til å bidra til når det kommer til sin far. - Kan tenke meg at det har vært nok å forholde seg til som barn av en rusmisbruker.

Kanskje litt off, men hva med ett sett med vitaminer, mineraler og essensielle næringsstoffer som er enkle å følge opp og som er gode nok til at han blir motivert til å ta dem? Kanskje i tillegg en infographic med informasjon om hva de vil gjøre for han i lengden, hvorfor det er lurt å ta dem og hva han kan merke hvis man går uten?
Sist endret av Jokke; 8. desember 2020 kl. 18:46. Grunn: og - å: goddamnit
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enig med de to over her. En varm jakke, ullundertøy/sokker/lue/votter. En egenstrikket genser?
Eller en kasse med matvarer (hermetikk, suppeposer, pasta, sjokolade etc).
Et innrammet bilde av deg selv, evt deg og ham sammen?
Tror egentlig hva som helst du kjøper vil gjøre han veldig takknemlig. Ville kjøpt noe som du vet hadde gitt han sentimental verdi, eventuelt en genser eller lignende.
Spander en koselig middag sammen med deg. Samværet setter han nok mer pris på enn en ting.
God mat / snacks og klær
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Betalt opphold på vangseter eller liknende sted for å bli kvitt sin avhengighet, så følger du opp med å delta på familiedelen i oppholdet?
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Betalt opphold på vangseter eller liknende sted for å bli kvitt sin avhengighet, så følger du opp med å delta på familiedelen i oppholdet?
Vis hele sitatet...
Han har holdt på i 40 år og sikkert utallige sjanser før til å slutte. Å belaste en sønn med 100tusen i utgifter og haugevis emosjonell last og administrasjon av familien til å backe en som innerst inne selv ikke kommer til å endre seg er en veldig dårlig idé selvom jeg forstår det kommer fra et godt sted!
En opplevelse dere kan gjøre sammen. Etter mine erfaringer så er det nesten bortkastet å gi noe annet. Det blir enten stjålet eller byttet/solgt.

Eller så støtter jeg de over, altså noe i ull. Uten synlige merker som avslører at det er god kvalitet.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Comfy klær, god mat/snacks
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Han har holdt på i 40 år og sikkert utallige sjanser før til å slutte. Å belaste en sønn med 100tusen i utgifter og haugevis emosjonell last og administrasjon av familien til å backe en som innerst inne selv ikke kommer til å endre seg er en veldig dårlig idé selvom jeg forstår det kommer fra et godt sted!
Vis hele sitatet...

Ja kan godt hende han har hatt mange sjanser. Men etter 40 år i rus så er det sikkert lenge siden nå. Og det er kanskje også lenge siden han selv har hatt økonomi til å faktisk reise på avrusning på eget initiativ. Om han vil slutter vet vi jo ikke. Kanskje kan kontakten som nå er mellom far og barn bli en katalysator som gir ham lysten på å bli rusfri?
Kjøp et par ordentlige sko til fattern!

Det siste en som lever det harde livet mister/selger/bytter bort/blir frastjælt er som regel skoa.
Jeg pleier ofte gi bort sko jeg ikke bruker lengre til byens løse fugler.
Det tar meg aldri lang tid å finne noen som sårt trenger en oppgradering på skofronten, og dem blir som regel veldig glade når dem får et tørt par sko uten høl i.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min onkel er som din far, hvert år så gir familien min en pakke med mye forskjellig mat og godis som han ellers aldri ville kjøpt til seg selv.
Han blir super glad for det og det er noe som han får bruk for. =)
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg blir glad uansett hva jeg får. Sist jul fikk jeg en boks med snus. Perfekt for jeg snuser jo. Og da ble det jo en hundrings spart for min del som jeg heller kunne bruke på rusmidler. Samt at jeg slapp å gå ut noen dager fordi jeg hadde rus men litt lite snus.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
2 6
Tiden takk alle sammen! Unnskyld for dårlig respons, julekjør... jeg kjøpte en genser som kan kokes, fryses, brennes og alt d måtte være uten at d gjør noe og er bilde av barna. Fy trodde ikke jeg skulle få så stor og bra respons, dere er gull!
Sitat av Dorso17 Vis innlegg
Tiden takk alle sammen! Unnskyld for dårlig respons, julekjør... jeg kjøpte en genser som kan kokes, fryses, brennes og alt d måtte være uten at d gjør noe og er bilde av barna. Fy trodde ikke jeg skulle få så stor og bra respons, dere er gull!
Vis hele sitatet...
Godt å høre at du kom i mål! Håper du får en god jul videre og jeg tipper han blir veldig glad for omtanken du har lagt i gaven hans!