Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2516
Hei,

Flyttet nylig til en leilighet på rundt 50 kvm. Ser jeg ligger på cirka 50kwh pr. dag som utgjør cirka 900 kr/mnd, det er helt greit. Men har nesten 1,000 kr i "annet" - nettleie og diverse avgifter.

For februar betalte jeg 1,800kr og for mars blir det 1,915 kr. Kjenner flere som bor i samme område som knapt betaler 1,000 kr i måneden. Hva skal det ha seg at prisene er så ekstreme?
"bor i samme område" kvalifiserer ikke engang litt til sammenligning.

50kwh er mye i snitt men heller ikke nødvendigvis mye for en kald måned.

Jeg har fått regning på 1600,- for mars. 50kvm og fyrer med strøm.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
"bor i samme område" kvalifiserer ikke engang litt til sammenligning.

50kwh er mye i snitt men heller ikke nødvendigvis mye for en kald måned.

Jeg har fått regning på 1600,- for mars. 50kvm og fyrer med strøm.
Vis hele sitatet...
Er veldig ny på dette så usikker på hvordan jeg kan sammenligne. Mulig de jeg kjenner har nettleie inkludert i felleskostnad.

Har en ovn på 2000W som kjører på 75% omtrent hele døgnet. Regner med denne koster litt.
Sitat av Exonize Vis innlegg
Er veldig ny på dette så usikker på hvordan jeg kan sammenligne. Mulig de jeg kjenner har nettleie inkludert i felleskostnad.

Har en ovn på 2000W som kjører på 75% omtrent hele døgnet. Regner med denne koster litt.
Vis hele sitatet...
Ja den bruker 36KWH per dag den. 2KW*0,75*24H = 36KWH.
Sitat av Exonize Vis innlegg
Er veldig ny på dette så usikker på hvordan jeg kan sammenligne. Mulig de jeg kjenner har nettleie inkludert i felleskostnad.

Har en ovn på 2000W som kjører på 75% omtrent hele døgnet. Regner med denne koster litt.
Vis hele sitatet...
Du kan sammenligne og studere deg gul, grønn og blå på strøm.

Jeg ser på forbruk at det er innafor og total kostnad pr måned. Gjerne den dyreste måneden og den billigste måneden (høyest og lavest forbruk), da ser du hvor mye du bruker på oppvarming på den kaldeste måneden.

Å bare ha en 2000W'er på full guffe er dårlig fyring. F.eks har jeg delt opp mine panelovner i mindre på 400-600W og har de under vært vindu. Om det ikke gjør underverker på besparing så gir det en jevnere varme og hindrer kaldtrekk fra vindu og det blir ikke så gulvkaldt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Exonize Vis innlegg
Er veldig ny på dette så usikker på hvordan jeg kan sammenligne. Mulig de jeg kjenner har nettleie inkludert i felleskostnad.

Har en ovn på 2000W som kjører på 75% omtrent hele døgnet. Regner med denne koster litt.
Vis hele sitatet...
Nei, nettleige er ikkje inkludert i felleskost. Fellesmålte straumanlegg skal bort, så det er lite sannsynleg.

Nettleiga består av to ting: fastledd og variabelt ledd. Kor mykje av det du får på straumrekninga di er fastledd, og kor mykje er variabelt ledd? Variabelt ledd er pris per kWh, fastledded er ein fast sum.

Viare - bruk termostatstyrte ovner. Men uansett. 1500W ståande på er 36kWh i døgnet, eller rundt 40,- i straum.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, nettleige er ikkje inkludert i felleskost. Fellesmålte straumanlegg skal bort, så det er lite sannsynleg.

Nettleiga består av to ting: fastledd og variabelt ledd. Kor mykje av det du får på straumrekninga di er fastledd, og kor mykje er variabelt ledd? Variabelt ledd er pris per kWh, fastledded er ein fast sum.

Viare - bruk termostatstyrte ovner. Men uansett. 1500W ståande på er 36kWh i døgnet, eller rundt 40,- i straum.
Vis hele sitatet...
Slik ser "andre produkter" ut:


Kommer nok til å gå til innkjøp av 2 panelovner.
Wait ... ville nesten hørt med de, for beløp eks/ink mva matcher jo ikke prisen ... ?


Evt nvm, jeg er muligens fortsatt berusa
Sist endret av pinkrabbitz; 15. april 2018 kl. 12:47.
Jeg sitter og ser på min strøm nå og det har vært historisk høye priser i vinter som bare har økt fra november og bikka 50 øre/kWh for februar og endte med 58 øre/kWh for mars.

"forbruksveid gjennomsnitt"
Exonize's Avatar
Trådstarter
Etter å ha kuttet ut ovnen på 2000W gikk jeg fra 50kwh til 15-20kwh. Tenker jeg går ned litt i strøm til neste måned.