Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 8051
Hellu freakere! Jeg lurer på om hppd er noe man virkelig ikke vil ha? PÅ forumer rund omkring skriver folk om at de ser mønstre når de står opp og lignende. '

Er dette noe som man virkelig ikke vil leve med?

Hvor langt kan hallisene gå?

Hva tenker dere?
Ser stadig mønstre som beveger seg. Synes bare det er litt artig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har du lest denne tråden?

Problemene er mest konsentrasjonsvansker på grunn hallusinasjonene, som igjen kan føre til depresjoner som følge av at man ikke kan fungere optimalt i hverdagen.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Har du lest denne tråden?

Problemene er mest konsentrasjonsvansker på grunn hallusinasjonene, som igjen kan føre til depresjoner som følge av at man ikke kan fungere optimalt i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har lest den
Dette kommer selvsagt helt an på symptomenes intensitet og hvordan man selv tar det. Om man i utgangspunktet var redd for å endre sitt gamle trygge verdensbilde vil jo en slik endring i hverdagen lettere skape angst og uhygge. Jeg tror at veldig mange som bruker psykedelika opplever forandringer i ettertid, da typisk at man inni seg får evnen til koble seg opp mot en mer rolig, objektiv observatør hevet over alt tankekaos og i sammenheng med dette oppleves alle sanseinntrykk sterkere. Hva som gjør at enkelte fortsetter å oppleve det visuelle like sterkt som på tripp kan jeg ikke svare fullt og helt på, men leser man rundt på nettet så ser man fort at ung alder og en smått traumatisk tripp ofte går igjen.

Jeg har selv hatt tydelige symptomer på HPPD, der slikt som kunst og tepper alltid bevegde på seg. Det oppsto etter en solid tripp i relativt ung alder. Dette var med på å skape en ny hobby, noe som er å vandre gatelangs nattestid og bare kikke i ren mindfulness-stil. Det skinnende lyset fra alle lyktene skaper en helt magisk stemning som trollbinder meg. For min del er ikke slike moderate visuelle forandringer noe jeg lenger ser negativt på overhodet. Tvert om. Igjen så er det hvordan man tar det...
Skal ikke skryte på meg noen HPPD overhodet. Men husker at jeg hadde milde synsforstyrrelser en høst det ble mye flein-spising. Personlig ikke veldig fan av LSDs visuelle univers. Blir litt for glatt og litt "kunstig" for meg - og liker bedre soppens mere organiske visualitet. Jeg tror jeg hadde synes det var kjipt å gå rundt i et syre-univers dag ut og dag inn.

Som en sidenote:
kan jeg nevne at jeg og en kompis jeg har trippet med opp igjennom har begynt å bruke ordet "loada" om natur-steder der vi får en slags "flashback" til tidligere tripper. Dette er ofte steder av uberørt natur med gamle trær som har stått i århundrer (ikke så mange slike plasser igjen desverre).. Da kan vi si.. Oi.. Her var det "loada".. Det kan være et gammelt mektig tre som man kan få følelsen av å føle energien til, eller å bevege seg inn på en sti gjennom litt "rotete" vekst.. Eventuellt ute i skjærgård på en øy med store steiner fylt med lav og sukkulenter i full blomst. Det er mere en stemning - blandet med svake erindringer av hvordan det er å være trippa.. Jeg vil ikke kalle det "synsforstyrrelser" i form av at ting er trippa, eller TV-snø i synet. Det er heller som om det vakre i naturen trer enda tydeligere frem, og det klassiske ekstra skarpe synet og litt sterkere farger gjør seg gjeldene..

Det litt artige er at jeg og kompis får disse følelsene på de samme plassene i naturen.. Denne følelsen er dog utelukkende positiv - og gir meg enda større glede og tilhørighet til natur.

Om jeg er i natur sammen med folk som ikke har trippet og jeg får samme følelse en plass - så virker det som om dem som aldri har trippet også kan ane at det er en spesiell stemning over slike plasser - så godt mulig "loada"-barometeret bare er blitt litt mere sensitivt etter endel turer (i begge betydninger av ordet) i Guds frie..

Det er hvertfall hva jeg velger å tro
Syntes det er helt grusomt og får veldig angst av det.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sarathos Vis innlegg
Syntes det er helt grusomt og får veldig angst av det.
Vis hele sitatet...
Kunne du utdypet det mer?
Er hallisene dine veldig sterke?
Det ser hele tiden ut som jeg ser gjennom en gammel TV, masse statisk og ting som er ufokusert i synet ser ut til å vibrere. Det var slik det var i min siste bad-trip på 2C-E og det har ikke blitt bedre på 8 måneder, har vært innlagt på psykiatrisk men til ingen nytte. Det er ikke som halliser en gang det er bare uvirkelig og forstyrret. Jeg tok 2C-E cirka 10 ganger på rundt to måneder, flere ganger så tok jeg 40 og 50mg noe som er sinnsykt mye.
Har mild HPPD etter én gang med MDMA for omtrent 8,5 mnd siden. Det utarter seg som problemer med å se kontraster, ting som glir inni hverandre. F.eks hender det ofte at jeg ser mennesker "uten hode" på gata, hvis bygningen bak har ca tilsvarande hudfarge. Sliter også med å tyde visse thumbnails og instagram bilder.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Trådstarter
Sitat av GABAergic Vis innlegg
Har mild HPPD etter én gang med MDMA for omtrent 8,5 mnd siden. Det utarter seg som problemer med å se kontraster, ting som glir inni hverandre. F.eks hender det ofte at jeg ser mennesker "uten hode" på gata, hvis bygningen bak har ca tilsvarande hudfarge. Sliter også med å tyde visse thumbnails og instagram bilder.
Vis hele sitatet...
Da lurer jeg på, om dete er ne som skaper angst eller depresjoner hos deg?

Var det verdt den kapselen med mdma?
Sist endret av Grisefett; 7. august 2014 kl. 10:01.
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Var det verdt den kapselen med mdma?
Vis hele sitatet...
Overhodet ikke. Har fortsatt en lang rekke andre problemer etter den kvelden - så nei, det er nok det dummeste jeg har gjort. Jeg burde ha undersøkt MDMA's nevrotoksiske potensiale før den kvelden.
Sitat av GABAergic Vis innlegg
Jeg burde ha undersøkt MDMA's nevrotoksiske potensiale før den kvelden.
Vis hele sitatet...
Om noen skulle ha lyst til å ta deg opp på det før de selv tyler i seg noe kan jeg dele denne som jeg har funnet lett å lese og veldig informativ.

This summary of the neurotoxicity issue for Dr Holland's book (...) should be understandable by anyone with college-level reading skills and interest.
Vis hele sitatet...
https://www.erowid.org/chemicals/mdm...oxicity1.shtml

Når det kommer til tema for tråden har jeg selv en svak skurring, som på en tv-skjerm med flimmer, når jeg ser på himmelen, et helt hvitt tak uten mange synsinntrykk eller lignende. Det står ikke i ro lenger, relatert til dette er bedømmingen min av avstand feil. Jeg kan "se 3d" som et hull som går innover i tak og vegger sammen med flimmeret om jeg ikke har noe annet å bedømme avstanden ifra. Ellers har jeg ingen "plager" og holder på med en mastergrad for tiden og fungerer top notch. Vet egentlig ikke om dette kan kalles HPPD da det virker som om det er så svakt for min del at det er vanskelig å bedømme om det alltid har vært slik.
Sist endret av Larix; 7. august 2014 kl. 12:59.
Opplever selv skurring og flimring. Enkelte ganger kan tak/vegger/gulv gli i forskjellige retninger. Ganske svakt. Har brukt mye forskjellige rusmidler de siste årene, også psykadelika og dissosiativer. Er ikke sikker på nøyaktig hva som forårsaket disse synsforstyrrelsene, men de minner mest om hva man opplever ved inntak av dissosiativer eller z-hypnotika, ikke psykadelika. Plager meg ikke, bortsett fra at jeg må unngå å kjøre bil og lignende.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Trådstarter
Sitat av GABAergic Vis innlegg
Overhodet ikke. Har fortsatt en lang rekke andre problemer etter den kvelden - så nei, det er nok det dummeste jeg har gjort. Jeg burde ha undersøkt MDMA's nevrotoksiske potensiale før den kvelden.
Vis hele sitatet...
Jeg oppsøker min elskede wikipedia og kommer over dette
Langtidsvirkningene av ecstasy er vel-studerte. Det finnes anekdotisk fortellinger om hallusinogenpersistent persepsjonsforstyrrelse (HPPD) etter store doser MDMA. På tross av at millioner av ecstasy-doser konsumeres hver helg i den vestlige verden, er HPPD uhyre sjelden.
Vis hele sitatet...
Noe jeg lurer på nå er om du har inntatt en stor dose MDMA? Hallusinerte du under trippen??
Etter at dette skjedde med meg har jeg gjort ekstremt mye research. Det er nok ikke mange på freakforum som har lest mer faktisk forskning på MDMA toksisitet enn meg. Wikipediaartiklene på både norsk og engelsk mangler ganske mye litteratur innenfor dette. Jeg vil ikke spore av tråden i den retningen, men det jeg føler det er viktig å få frem er at MDMA kan indusere en lang rekke problemer, inkludert HPPD, ved kun én enkelt gangs bruk i noen brukere/i noen situasjoner.

www.bluelight.ru så er det relativt mange brukere som rapporterer HPPD spesifikt i varierende grad etter bruk av MDMA.

Dosen min inkludert redosering kan ha oversteget 200mg, men ikke over 250mg. Jeg hadde én enkelt mild hallusinasjon som endret ansiktet til en person på tven som sto på. Synet mitt forøvrig fungerte godt under trippen.

Angående spørsmålet hvorvidt dette skaper angst for meg, så er svaret nei. Angst, depresjon og diverese dissosiative problemer (depersonalization/derealization) er blant problemene som jeg sliter med etter den ene gangen med MDMA, men jeg føler ikke at de er direkte knyttet til de HPPD-aktige symptomene. Har for the record aldri hatt noen psykiske eller fysiske problemer overhodet før dette.
DXM, MXE og Zopiclone er noen av de som kickstarter HPPD, det er ut i fra min erfaring og små-research online.
Sier ikke at syre og mdma gjør ikke det heller, fra min erfaring så gikk HPPD-intensitet opp etter jeg doset med de, men jeg mener de tre første jeg nevnte gir mer langvarig effekt.

Var helt jævlig når jeg var 16-17, hvor det ble nesten helt umulig å sovne pga av skurringen (typ gammel tv når det var ingen kanal - static på engelsk) og fargede mønstre (åpent og lukke øyene). Det som jeg lærte var at jo mer man setter seg i det, altså blir irritert av det, desto verre blir det.
Nå er jeg rimelig good, fremdeles der men ikke like sterkt i tillegg til at jeg har med sinnsro nå og klarer å leve med det.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Crashwangdoodle Vis innlegg
Var helt jævlig når jeg var 16-17, hvor det ble nesten helt umulig å sovne pga av skurringen (typ gammel tv når det var ingen kanal - static på engelsk) og fargede mønstre (åpent og lukke øyene). Det som jeg lærte var at jo mer man setter seg i det, altså blir irritert av det, desto verre blir det.
Nå er jeg rimelig good, fremdeles der men ikke like sterkt i tillegg til at jeg har med sinnsro nå og klarer å leve med det.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette helt normalt? Har hatt mange lignende fenomener og aldri mistenkt HPPD. Husker at jeg alltid så glorier rundt folk og objekter. Så jeg på et gulv med mønster så bølget det seg masse. Så jeg lenge på en person eller meg selv i speilet så forandret ansiktet seg og ble noen andre, eventuelt ble ansiktet kinda snudd opp ned, men samtidig ikke. TV-static i synet har jeg enda, men det legger jeg ikke merke til lengre.

Eneste ekle var når vi hadde forsamlinger og lignende på skolen, og det plutselig så ut som at hele verden var snudd opp ned. Vanskelig å forklare men alt ble 2D på en måte og kinda snudd opp ned, selv om det ikke var snudd opp ned i synet mitt.

Trodde det var helt normalt å oppleve sånne ting i ungdomsårene sine? Hjernen er jo tross alt i utvikling da.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Er ikke dette helt normalt? Har hatt mange lignende fenomener og aldri mistenkt HPPD. Husker at jeg alltid så glorier rundt folk og objekter. Så jeg på et gulv med mønster så bølget det seg masse. Så jeg lenge på en person eller meg selv i speilet så forandret ansiktet seg og ble noen andre, eventuelt ble ansiktet kinda snudd opp ned, men samtidig ikke. TV-static i synet har jeg enda, men det legger jeg ikke merke til lengre.

Eneste ekle var når vi hadde forsamlinger og lignende på skolen, og det plutselig så ut som at hele verden var snudd opp ned. Vanskelig å forklare men alt ble 2D på en måte og kinda snudd opp ned, selv om det ikke var snudd opp ned i synet mitt.

Trodde det var helt normalt å oppleve sånne ting i ungdomsårene sine? Hjernen er jo tross alt i utvikling da.
Vis hele sitatet...
Det der høres langt fra vanlig ut! Jeg har hatt en merkelig opplevelse da jeg overnattet på en hytte, og hadde tent masse lys og tent i ovnen. Det var en vindstille vinternatt og alle dører og vinduer var stengt. Plutselig kom det et gufs over hele rommet og alle lysene ble blåst ut og ovn-døra ble smelt igjen. Fremdeles traumer, var bare 13 år.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det der høres langt fra vanlig ut! Jeg har hatt en merkelig opplevelse da jeg overnattet på en hytte, og hadde tent masse lys og tent i ovnen. Det var en vindstille vinternatt og alle dører og vinduer var stengt. Plutselig kom det et gufs over hele rommet og alle lysene ble blåst ut og ovn-døra ble smelt igjen. Fremdeles traumer, var bare 13 år.
Vis hele sitatet...
Merkelig, det gikk over med årene ihvertfall og merker sjeldent til det nå lengre. Jeg sov særdeles lite i mange år da og hadde søvnvansker, sjeldent mer enn 5 timer natten unntatt i helgene da jeg gjerne sov 15 timer natten, så det kan kanskje være synderen?

Trekk kan vel komme i hus uansett. Noe overnaturlig var det ihvertfall ikke om det er det du tror, alt har en naturlig forklaring, selv om man ikke alltid klarer å finne den.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Merkelig, det gikk over med årene ihvertfall og merker sjeldent til det nå lengre. Jeg sov særdeles lite i mange år da og hadde søvnvansker, sjeldent mer enn 5 timer natten unntatt i helgene da jeg gjerne sov 15 timer natten, så det kan kanskje være synderen?

Trekk kan vel komme i hus uansett. Noe overnaturlig var det ihvertfall ikke om det er det du tror, alt har en naturlig forklaring, selv om man ikke alltid klarer å finne den.
Vis hele sitatet...
Meh, tviler på at 5 timer natten lager heftige halliser ;p

Man er som oftest mye lenger våken får slikt skjer.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Meh, tviler på at 5 timer natten lager heftige halliser ;p

Man er som oftest mye lenger våken får slikt skjer.
Vis hele sitatet...
Haha, da har jeg ikke peiling. Jeg vil ikke kalle det heftige halliser akkurat, glorier, bølgende mønstre, tv-static og opp-ned-verden er jo ikke så alt for heftig akkurat.

Vet ikke hva det var, men det varte et par år konstant med heftig angst og depersonalisering/derealisasjon i tillegg. Takk gud for at det er over ihvertfall, det var en rimelig horribel periode når jeg tenker meg om.
Sist endret av Dongerino; 7. august 2014 kl. 23:32.
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Meh, tviler på at 5 timer natten lager heftige halliser ;p

Man er som oftest mye lenger våken får slikt skjer.
Vis hele sitatet...
Ikke om det er over en periode. Du har sikkert sovet dårlig flere netter på rad før, og den ene dagen er jævligere en den andre uansett om du sover 5 timer natta i 3 dager. En periode så klarte jeg ikke sovne før 5-6 om morningen uansett døgnrytme, og jeg sov somregel 2-3 timer pr natt på ukedagene og sov hele helgen. Jeg spøy ofte torsdag og fredag morgen.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ikke om det er over en periode. Du har sikkert sovet dårlig flere netter på rad før, og den ene dagen er jævligere en den andre uansett om du sover 5 timer natta i 3 dager. En periode så klarte jeg ikke sovne før 5-6 om morningen uansett døgnrytme, og jeg sov somregel 2-3 timer pr natt på ukedagene og sov hele helgen. Jeg spøy ofte torsdag og fredag morgen.
Vis hele sitatet...
Ja, dette var en periode på 5-6 år der jeg som regel sov 2-5 timer om natten 5 dager i uken pga jeg klarte ikke å opprettholde en døgnrytme. Tok igjen søvnen i helgene, og da ble det gjerne 12+ timer søvn lørdag og søndag.
Hvor ofte oppstår HPPD ved MDMA bruk? Har planlagt å rulle med en kompis lenge nå, i morgen faktisk, men må si jeg ble litt skremt av å lese disse innleggene.
Er det mulig å forutsi om man er disponert for HPPD? Tenkte å ta en brukerdose på 110 mg.
Sitat av wat Vis innlegg
Hvor ofte oppstår HPPD ved MDMA bruk? Har planlagt å rulle med en kompis lenge nå, i morgen faktisk, men må si jeg ble litt skremt av å lese disse innleggene.
Er det mulig å forutsi om man er disponert for HPPD? Tenkte å ta en brukerdose på 110 mg.
Vis hele sitatet...
Tror sjangsene er omtrent like store for oppnå psykose hvis ikke større.

Mdma er en blanding av stimulerende og psykadelisk, og ikke like sterk på disse to områdene som andre typiske stimulernede og psykadelisk stoffer. Derfor vil jeg påstå at HPPD ikke er like utbredt blandt mdma brukere.
Sitat av wat Vis innlegg
Hvor ofte oppstår HPPD ved MDMA bruk? Har planlagt å rulle med en kompis lenge nå, i morgen faktisk, men må si jeg ble litt skremt av å lese disse innleggene.
Er det mulig å forutsi om man er disponert for HPPD? Tenkte å ta en brukerdose på 110 mg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mulig å forutse dessverre. Men hvis du tar forhåndsregler, og er litt ekstra forsiktig så er sjangsen liten.

Ikke kombiner MDMA med alkohol, hold deg også unna alkohol dagene etter.
Hold deg til én enkelt dose, ingen redosering.
Prøv å få i deg antioksidanter den dagen du skal ta MDMA.

Følger du disse reglene og tar 110mg er sjangsen liten for at det skal oppstå noen komplikasjoner i ettertid.
Sist endret av GABAergic; 8. august 2014 kl. 11:46.
Forresten - som et tillegg til min tidligere post (side1) - jeg og synet mitt blir helt normalt når jeg drikker alkohol. Når jeg "binge-drikker" altså. Veldig merkelig. Alt blir helt normalt. Har søkt på nettet og ikke funnet noe informasjon om dette, noen som har det samme?
Da er det få timer igjen til rulling, har fått testa det nå og det er høypotent. Slo ut kullsvart på marquis test. Har lest litt på http://www.rollsafe.org/ hvor det blir anbefalt en rekke forskjellige vitaminer. Har langt fra alle, men har tatt balansert b-stress, magnesium, omega 3, og enn grønn t-juice. Satser på at det gjør jobben.

Har ikke sovet så godt i det siste tho, litt tung i hodet og litt stiv nakke. Men føler meg noenlunde opplagt.
Jeg vet ikke om jeg har det, men jeg har merket i det siste at synet mitt er forandret til det bedre

Har fått krystallklart syn og ser detaljer nesten like godt som på lsd.
Synsfeltet mitt har en tendens til å legge på et slags syrefilter over øynene, kan forklares slik at i nykter tilstand så kan alt plutselig se som det ville sett ut på syre, alt blir pluttselig så mye finere, når dette skjer så kan jeg konsentrere meg å få fram små halliser og vegger og gulv begynner å puste.

Beskriver dette Hppd?

Uansett, det har ikke plaget meg, tvert imot synes jeg det er veldig koselig når det skjer, men synet et blitt permanent krystallklart "hd-syn" slik man får på emma og syre.
Sist endret av Trollanon; 8. august 2014 kl. 19:13.
Sitat av Larix Vis innlegg
Forresten - som et tillegg til min tidligere post (side1) - jeg og synet mitt blir helt normalt når jeg drikker alkohol. Når jeg "binge-drikker" altså. Veldig merkelig. Alt blir helt normalt. Har søkt på nettet og ikke funnet noe informasjon om dette, noen som har det samme?
Vis hele sitatet...
Alkohol har antipsykotiske effekter eller noe liknende?
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ikke om det er over en periode. Du har sikkert sovet dårlig flere netter på rad før, og den ene dagen er jævligere en den andre uansett om du sover 5 timer natta i 3 dager. En periode så klarte jeg ikke sovne før 5-6 om morningen uansett døgnrytme, og jeg sov somregel 2-3 timer pr natt på ukedagene og sov hele helgen. Jeg spøy ofte torsdag og fredag morgen.
Vis hele sitatet...
Hvis du sover 2-3 timer hver natt så selvfølgelig,men 5 timer tviler jeg er nok til å lage hallusinasjoner. (Spesielt om man tar igjen en del i helga)
Jeg har hppd, men har det siste året ikke brydd meg stort. Fikk det etter en badtrip. Depersonalization/derealization + angst som følge av det, gjorde hppd'n mye mer skremmende. Jeg har aldri blitt deprimert som følge av hppd, men har bekjentskap som har opplevd det. Jeg vil si at det ikke er så ille bortsett fra når jeg skal sove eller befinne meg i mørke rom, da er det mønstre og farger for alle penga.
Jeg har hatt/har både hppd og dp/dr. I utgangspunktet så var det ikke så festlig. Merkelig å gå rundt og alt er litt annerledes. Mye mer bevisst på meg selv og hva jeg drev med. Det var mye klarere, men også støyete. Det ble kort sagt veldig intenst. Ettersom jeg hele tiden hadde "trippy-vision" gjorde dette at jeg også naturlig kom inn på tankerekker som jeg hadde vært innom på tur, og innsikten var ganske mange hakk over hva man vanligvis har i nykter tilstand. Har pratet om dette her på bruket før i tiden da jeg var mer aktiv. Det som for meg da var en psykiatrisk lidelse i form av dp/dr og hppd, ser jeg på som klare positive hendelser i mitt liv. Uten at jeg hadde full forståelse for hva som skjedde og med den bagasjen du har etter å vokse opp i vårt samfunn, gjorde det at jeg brukte lang tid på å orientere meg skikkelig. Det koker jo ned til hva vi er, vår funksjon, meningen med livet, tid/rom, universet, etc. Hvordan forholde seg til alt dette kontra samfunnets krav? Balansere absurde paradokser som at det i det hele tatt er noe univers, med trivielle og dagligdagse greier som lagerarbeid. Man hadde satt i gang prosesser, men da disse utvidet bevisstheten et par hakk permanent, ble det litt for mye for mitt gamle jeg. Jeg kalte dette i utgangspunktet for mer trippy og intense opplevelser. Det tar mye av fokusen din. Saken er at det som egentlig skjedde var at jeg var helt tilstede i nået uten alt tankekjøret som til enhver tid akkompagnerer de fleste mennesker. Dette er noe helt annet enn å se verden gjennom de vanlige filtrene som vi opererer med. Alt er mønstre, merkelapper, ord, stempler, etc. Veldig praktisk for å fungere optimalt i hverdagen, men fort gjort å ikke se skogen for bare trær. Når du plutselig ser virkeligheten uten alle disse filtrene, om enn for et øyeblikk, så kan det sette deg skikkelig ut hvis du ikke er klar for å flyte med. For meg manifisterte dette seg som dp/dr, med påfølgende panikkangst.

Grunnen til at jeg prater om begge er fordi begge to henger sterkt sammen for min del. Hadde svak hppd før dp/dr kicket igang, med påfølgende sterkere hppd. Det er også hvorfor natur og slikt gjør at folk føler seg litt annerledes. Naturen lar deg koble opp med hva vi faktisk. Vi er universet som uttrykket seg selv, vi er like mye alt vi ser rundt oss som vi er det vi har inni oss. Ved å se på vakker natur, mener jeg at du husker innerst inne hva du er for noe. Det spillet vi holder på med med karrierer, selvrealisering, etc. er nettopp det, et spill. Det er viktig og hele livet for mange, men det er ikke noen absolutt sannhet over hvorfor vi er her. Tvert imot er dette noe alt for mange som oppdager dette alt for sent.

Det sagt så har det vært viktig for meg å gjøre begge deler. Jeg har hatt en fot plantet i hver verden hele veien. Det er ikke den eneste muligheten, men det er min sti. For meg har det fungert å være med på spillet til en viss grad(tatt utdanning, jobbet med mye forskjellig, etc.) fordi det gjør at jeg greier å koble innsikt fra tur o.l. inn i hverdagen min på en meningsfull måte. Når du har litt mer fokus på hva du vil kan du finne lærdom og trening overalt. Det er nå det skjer. Ved å jobbe for å være mitt beste her og nå, vil jeg legge positive føringer for hvordan fremtiden utarter seg.
Sitat av Sozial Vis innlegg
Jeg har hppd, men har det siste året ikke brydd meg stort. Fikk det etter en badtrip. Depersonalization/derealization + angst som følge av det, gjorde hppd'n mye mer skremmende. Jeg har aldri blitt deprimert som følge av hppd, men har bekjentskap som har opplevd det. Jeg vil si at det ikke er så ille bortsett fra når jeg skal sove eller befinne meg i mørke rom, da er det mønstre og farger for alle penga.
Vis hele sitatet...
Gidder du å fortelle hvilket rusmiddel det er snakk om, dose, og trip-forløp? Evt på PM hvis ikke du vil gjøre det her.
Når dere sier at dere ser tv-static, skurrer det skikkelig eller er det bare litt? Jeg ser hvertfall små hvite prikker som blinker på en måte når jeg ser på ting, spesielt vist jeg ser på en vegg eller et gulv.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Når dere sier at dere ser tv-static, skurrer det skikkelig eller er det bare litt? Jeg ser hvertfall små hvite prikker som blinker på en måte når jeg ser på ting, spesielt vist jeg ser på en vegg eller et gulv.
Vis hele sitatet...
Dette er et helt vanlig fenomen som folk ser uavhengig om de har brukt psykedelika før eller ikke. Jeg lurte fælt på hva dette var som barn, og husker at det var litt plagsomt når jeg fokuserte mye på det. Jeg har opplevd dette sterkere under tripp, men noen større plage i ettertid har det ikke blitt. For andre derimot har dette blitt forverret i forbindelse med HPPD.
Sist endret av KreaDep; 9. august 2014 kl. 20:52.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Når dere sier at dere ser tv-static, skurrer det skikkelig eller er det bare litt? Jeg ser hvertfall små hvite prikker som blinker på en måte når jeg ser på ting, spesielt vist jeg ser på en vegg eller et gulv.
Vis hele sitatet...
Jeg opplever det samme som deg. Det blir mye kraftigere hvis jeg røyker weed.