Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5116
Annet enn alkohol, så har jeg aldri prøvd rusmidler.
Det jeg lurer på: er det virkelig verdt å prøve? Er det noe vakkert og opplevelsesrikt jeg går glipp av hvis jeg ikke prøver?

Det er vanskelig å ramse opp verdenskjente musikere og kunstnere som aldri har gått på stoff. Er rusmidler virkelig grunnen til at de klarer å lage så mye fantastisk og originalt?


Personlig så har jeg ikke tenkt til noen gang å prøve rusmidler, jeg vil bare vite om det virkelig kan være en så herlig følelse.
Sist endret av Isbjørn; 16. november 2011 kl. 19:01.
Rusmiddler er en fin tankevekker, og noe som kan utvide perspektivet ditt generelt.
Mange av vennene mine har fått en lysere, og et mer konstruktivt liv med flere nyanser etter å testet diverse rusmiddler.

Meg, personelig har kun vært borte i weed, som har gitt meg en dypere innsikt i livet, og en mer åpen personelighet og forståelse for div. Samt en hel hau med hyggelige opplevelser. Det åpnet på en måte et nytt kapitel for meg.

Men, jeg vil ikke oppfordre deg til å prøve noen form for rusmiddler om du ikke har lyst. Ikke la deg bli presset til det, gjør det om du vil, og er klar for det. Og helst sammen med andre som har prøvd stoffet før, så de kan geleide deg igjennom "turen".
Du har prøvd alkohol men usikker på om du vil prøve andre rusmidler?

Opplys deg selv, vær så snill. Alkohol er noe av det verste du kan ruse deg på. Både når det kommer til helse og hvor påvirket man kan bli.
Sist endret av Naturgrønn; 16. november 2011 kl. 19:17.
Heller ikke snus og røyk?

Er enig med dildojames over meg; mange av de 'ulovlige' rusmidlene gir deg heeeelt andre - og jeg vil si bedre - bevissthetstilstander enn noengang øl kan kan gi de, ..satt på spissen kan du si.

Det betyr mange av, langt ifra alle gir gode opplevelser. Det finnes derimot andre veldig stygge rusmidler, .eksempelvis ville jeg oppriktig aldri ta og anbefale deg å prøve meth f.eks.

Men ja; prøv cannabis!, prøv Mdma!, moderate hallusinogener; (hvis du er forberedt)definitivt!, til&med kola hvis du klarer å holde deg unna mengdene.
Alt det det krever derimot littegrann mer psykisk forberedelse enn jævla alkoholen, men rewarden er ofte større!
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Du lever bare en gang.
Det er mange gode erfaringer å hente i rusmidler. Men det er få rusmidler som er gode erfaringer i seg selv. Rusmidler er best til å forbedre erfaringer du ellers ville hatt som edru.
Sist endret av Stratops; 16. november 2011 kl. 19:23.
Tenk deg godt om - Og les gjerne de lange erfaringene en del brukere her har lagt ut..
Alltså, jeg vet ærlig talt ikke om det er noe å hente ut av det om man ikke er interessert. Det man ikke vet om har man ikke vondt av. Om man er interessert kan det være vanvittig spennende, gøy og lærerikt, men det kommer med mange fallgruver også. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men jo lenger du venter jo mer tror jeg du vil få ut av det. Om ikke annet enn at du er litt mer reflektert når du blir eldre og greier å holde et bruk som både er fornuftig og forsvarlig. En annen ting med å være mer reflektert og ha en bedre forståelse for ting er at det er lettere å sette hva man har opplevd i kontekst. Få noe mer ut av det i etterkant annet en "sykt kule opplevelser". Spørs jo litt hva du er ute etter, men imo så er ikke det å bli fucka det som bør være hovedgrunnen for å starte. Jeg startet med måtehold og de beste intensjoner. Ble til tider litt mer enn hva jeg vil anbefale selv om jeg aldri har sett på mitt forbruk som noe problematisk(sammenlignet med andre som driver med droger). Likevel ble jeg depersonalisert og gikk gjennom noen temmelig tøffe måneder. Sjansen for at sånt skjer er jo ganske liten, men den er der. Ettersom du ikke vet hva dop innebærer går du heller ikke glipp av noe. Det er vel det jeg vil fram til. Om du er genuint interessert vil jeg anbefale deg å lese deg opp skikkelig på de stoffene du vil prøve. Så kan du ta en overveiing hvorvidt du synes det er verdt det. Jeg vil verken anbefale eller fraråde folk å gjøre noe som helst. Eneste jeg vil er at de gjør det på et solid grunnlag og har forståelse på hva det faktisk er de driver med.

edit: Fikk ikke med meg siste linjen din så bommet litt. Svarer sånn halvveis på hva du er ute etter. Ja, det kan vært helt sinnsyke opplevelser som gir deg minner for livet, men det er også veldig mye mer på godt og vondt.
Sist endret av Sinister; 16. november 2011 kl. 19:28.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Du har prøvd alkohol men usikker på om du vil prøve andre rusmidler?

Opplys deg selv, vær så snill. Alkohol er noe av det verste du kan ruse deg på. Både når det kommer til helse og hvor påvirket man kan bli.
Vis hele sitatet...
Ikke entydig enig, men skjønner meget godt hva du er inne på.

Det jeg vil si er at øl - og det dårlig/billig øl ála Hansa, Tuborg, Pokal, andre typer dritt gir en komplett idiotisk rus, ja rus er det kanskje ikke, mer som rusgift.

Effekten/virkningen for min egen del er helt annerledes på sterkere saker, f.eks får jeg en helt annen rus på brennvin enn øl. Mye bedre på flere måter, men alt er individuelt sjølsagt.

Men jeg klarer ikke annet enn å anbefale T.s. å gjerne prøve 'soft'drugs hvis interessen er der!!
Kommer litt an på alder og det psykiske, men for all del ja
er du ute etter en fantastisk opplevelse må det vel bli (Mdma) det er en av de mest fantastiske opplevelsene mine så langt i livet mitt ! alkohol og alt annet dop kan legge seg i mine øyne ivartfall mange av rusmiddlene skal mye til for og slå mdmaen
Sist endret av mr-martinss; 16. november 2011 kl. 19:30.
Rus har gitt den absolutt beste følelsen jeg har kjent i livet mitt. Og har hørt om rusmidler som gir enda bedre følelse, MDMA f.eks. Selv om jeg selvfølgelig respekterer folk som sier de aldri vil prøve det, synes jeg faktisk litt synd på dem. De har ingen anelse om hva de går glipp av.
Sist endret av Grix; 16. november 2011 kl. 19:31.
jeg er slik med mdma at jeg nesten har lyst til og bare strø det rundt til mennesker for de aner virkelig ikke hva de går glipp av ! hehe... men kan ikke akkurat tvinge folk i det osv.....
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
jeg er slik med mdma at jeg nesten har lyst til og bare strø det rundt til mennesker for de aner virkelig ikke hva de går glipp av ! hehe... men kan ikke akkurat tvinge folk i det osv.....
Vis hele sitatet...
Hehe ser den, folk flest ville nok likt MDMA, de som er litt mer kresne søker nok noe mer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Når det kommer til de kreative og sære kunstnere/musikere o.l. samt rusbruken deres er det litt høna og egget problematikk ute å går:
Ser de på lover og samfunnet generellt på en litt annen måte fra før og derfor føler en trang til å "utvide horisonten" sin ved å eksperimentere med bevissthetsendrende stoffer, eller er det stoffene som "åpner sinnet" deres.

Selv holder jeg en liten finger på førstnevnte scenario, husk at disse kreative menneskene hadde ferdigheter og kunnskap før de tok stoffer: Bli aldri lurt til at kreativiteten og talentet stammer kun fra stoffbruk, men de vil gi de muligheten til å bruke ferdighetene sine på måẗer de før kanskje ikke hadde.

Jeg liker å dele rusmidler i 4 kategorier: Sløvende, stimulerende, psykedeliske og dissosiative.
De to førstnevnte er de med mest missbrukpotensiale, men de kan bidra til kreativitet på sin måte.
Sløvende vil få brukeren til å slappe av, la hemningene slippe taket og da utfolde seg på en måte man eller ikke ville.
Stimulerende vil kanskje øke arbeidslysten, fokusere tanker.
Psykeliske stoffer er de jeg selv mener er mest interessante i denne sammenhengen. De vil endre tankegangen din (under rusens påvirkning), og man vil se ting fra vinkler man kanskje ikke har tenkt over før. Sansene vil endres, noter kan ha farger, lukter kan ses (synestesi). Man er desverre, under påvirkning av slike stoffer, ikke helt i stand til å arbeide med ting som krever finmotorikk. Noen kan klare det men føler det ødelegger sinnstilstanden man er i.
Dissosiative stoffer kan ha psykedeliske egenskaper, men de vil gjøre brukeren enda mindre i stand til å kommunisere og jobbe med noe konkret; Man mister ofte kontroll over kroppen og den vil være lammet så lenge rusen varer, dette er selvfølgelig avhengig av dosering.

Går du glipp av noe?
Teknisk sett så ja, det er sinnstilstander man ikke kan oppnå til vanlig, dog har flere "psykonauter" påstår de har klart å oppnå lignende tilstander etter flere års trening innen meditasjon.
Vil du få en rikere livsopplevelse av å ha eksperimentert med illegale rusmidler?
Det kommer helt an på, et voksent reflektert menneske vil kanskje dra mest nytte av de psykedeliske stoffene når det kommer til filosofering og kreativitet.
Cannabis er jo omtalt som mildt psykedelisk, problemet er vel de elendige varene man finner på gata her til lands. Igjen, god kvalitet kan vise seg å gi en verdifull opplevelse.
Flere bruker stimulanter som amfetamin og kokain for å holde konsentrasjonen oppe (studier, krevende yrker) men det er skummelt å gjøre seg avhengig av slikt for å prestere i studier/jobb.
Hører så mye morsomme historier om weed, hadde vært artig å prøvd noe slikt x)
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Hehe ser den, folk flest ville nok likt MDMA, de som er litt mer kresne søker nok noe mer.
Vis hele sitatet...
nei bare blir kvalm av og høre folk fortelle meg at amf/cola er tryggere enn mdma og atpå til si at alkohol også er tryggere en mdma...

søker noe mer hva da?
Dissosative, dodecha; mener du eksewmpelvis cannabis. Hakke hørt uttrykket før..
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Dissosative, dodecha; mener du eksewmpelvis cannabis. Hakke hørt uttrykket før..
Vis hele sitatet...
Nei: dissosative stoffer sender deg inn i en psykose-aktig tilstand der å skilne mellom virkelighet og fantasi blir en umulig oppgave.
For å ta et eksempel: man kan prate om de store spørsmålene i livet med en tiger på trehjulssykkel, uten å finne noen logiske brister i scenarioet whatsoever. Da er du i en dissosativ tilstand.
På feks: Sopp eller LSD så er man gjerne klar over at man tripper; selv om man opplever mye rart så klarer man på et eller annet vis å skille mellom fantasi og realitet. Dette er ikke noe man klarer på deks Datura; der glir alt sammen i en merkelig røre av inntrykk, fantasi, forvregninger og realitet.
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
søker noe mer hva da?
Vis hele sitatet...
Søken etter noe tyngre for sinnet og hodet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av sgt_coke Vis innlegg
Hører så mye morsomme historier om weed, hadde vært artig å prøvd noe slikt x)
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er synd at noe sånt er det som gir deg lyst til å prøve et ulovlig rusmiddel, les deg opp på det.
Cannabis alene er ikke det som gjør det morsomt, det er gode venner og god stemning som gjør, det eneste cannabis kan gjøre er å forbedre noe som allerede er bra. Eller i noen situasjoner, ødelegge en god kveld ved at brukeren ikke liker effektene og får panikkanfall.

aeon:illuminate: Vi har flere rapporter her inne.
Datura
Kjærlighet vs hat, 3 dager i daturadelerium

Datura er ikke noe man leker med, det er ikke en rus, det er en delerisk tilstand der man faktisk mister kontakt med virkeligheten. Som tidligere nevnt så vil man hele tiden være ganske bevisst på at man er ruset under påvirkning av LSD/Meskalin/Sopp o.l. Slik er det ikke med datura: Man kan tro man er helt edru og snakke med personer som ikke eksisterer, man kan fysisk skade seg selv og andre uten å forstå det, tilstanden kan også vare i flere dager.
Sist endret av Dodecha; 17. november 2011 kl. 01:25.
Jeg støtter MDMA. Det er helt fantastisk i rette settingen Jeg kommer alltid til å huske første gangen som en av de beste kveldene i livet mitt...
Hvis du leter etter inspirasjon uten rusmidler, prøv lucid dreaming, helt syk kilde for inspirasjon.

Men ja, skal du prøve noe anbefaler jeg weed, marihuana (grønt) ikke hasj (brunt).

Gjør det i lamme noen du kjenner, tipper du finner sykt masse tips for og unngå en 'bad trip' hvis du bare snuser litt rundt på forumene.
Over halvparten av en gjeng frivilige forsøkspersoner som fikk utdelt en stor dose med psilocybin (hovedvirkestoffet i sopp) sa ett helt år etter forsøket at den opplevelsen var blandt de 5 beste opplevelsene i hele livet (dette var godt voksne folk)

I tillegg mente de fleste at de hadde blitt ett bedre menneske, og syntes livet var bedre nå enn før forsøket. http://jop.sagepub.com/content/early...94300.abstract

Så har du gått glipp av noe?
Vel, det kan hende at du lar en av dine største, mest positive og fasinerende opplevelser i hele ditt liv gå tapt bare pga at det er klassifisert som "Narkotika". Enda forskere har dette synet på faremomentene:
Angående psilocybin og andre hallusinogene stoffers skadevirkninger, så er en påfallende mangel på avhengighetspotensial og fysiske skadevirkninger, både akutt og over lang tid, relativt akseptert blant rusmiddelforskere, sier Sørensen.
Vis hele sitatet...
Kilde: Forskning.no

Jeg har hatt noen turer på sopp, den ene, som også var den eneste "full blown" trippen er en av mine desidert mest fantastiske opplevelse noensinne. Jeg ville aldri ha vert den opplevelsen foruten.
Hvis det ikke frister, er det vel like greit å la være? De fleste drugs har jo en downside. Tror ikke det er noe farlig å prøve seg frem litt, men man må gjøre det av de rette grunnene.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Du lever bare en gang.
Vis hele sitatet...
Men du lever i de fleste tilfeller jævla lenge.
La meg si det sånn: det er jo en grunn til at alle oss andre gjøre det.
hvis du skal prøve noe rusmidler burde du ha noen du kan stole på rundt deg tilfelle du får en såkaldt ''badtrip'' å da er det greit å ha noen venner for å støtte deg men for all del hvis du klarer å holde deg unna så er jo det bedre
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg synes det er synd at noe sånt er det som gir deg lyst til å prøve et ulovlig rusmiddel, les deg opp på det.
Cannabis alene er ikke det som gjør det morsomt, det er gode venner og god stemning som gjør, det eneste cannabis kan gjøre er å forbedre noe som allerede er bra. Eller i noen situasjoner, ødelegge en god kveld ved at brukeren ikke liker effektene og får panikkanfall.

aeon:illuminate: Vi har flere rapporter her inne.
Datura
Kjærlighet vs hat, 3 dager i daturadelerium

Datura er ikke noe man leker med, det er ikke en rus, det er en delerisk tilstand der man faktisk mister kontakt med virkeligheten. Som tidligere nevnt så vil man hele tiden være ganske bevisst på at man er ruset under påvirkning av LSD/Meskalin/Sopp o.l. Slik er det ikke med datura: Man kan tro man er helt edru og snakke med personer som ikke eksisterer, man kan fysisk skade seg selv og andre uten å forstå det, tilstanden kan også vare i flere dager.
Vis hele sitatet...
Ja, ser den, var klar over det også. Hvis jeg noen gang skulle gjort det ville det vært med trygge venner, med god stemning.
Men er nok sant det, burde nok lese meg opp på det i så fall :P
Ta deg en tur innom Rus-rapport delen her på forumet, så får du se hva du går glipp av Så slipper du å ta noe som helst om du ikke vil.
Dette hjelper ikke på psykadelica da disse har individuell effekt.
prøvde mdma en gang for å dempe nysgjerrigheten, i en god setting med to gode venner. Tenker fremdeles på den kvelden omtrent hver dag og kan trygt si det var den beste kvelden i mitt liv hittil!
Best å ikke tenke på hva du eventuelt kan gå glipp av. Farlig tanke gang når det kommer til rusmidler.
All rus er selvskading, du finner knapt en seriøs musiker eller kunstner som påstår han ble bedre kunstner av å ruse seg(f eks hverken Kjartan Kristiansen eller Keith richards). Ser det er mange barn(beklager, er selv 60 og har ruset meg på det meste siden 1968) her som tror de blir visere, men det er vel heller en rasjonalisering for å rettferdigjøre eget misbruk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av keentoo Vis innlegg
All rus er selvskading, du finner knapt en seriøs musiker eller kunstner som påstår han ble bedre kunstner av å ruse seg(f eks hverken Kjartan Kristiansen eller Keith richards). Ser det er mange barn(beklager, er selv 60 og har ruset meg på det meste siden 1968) her som tror de blir visere, men det er vel heller en rasjonalisering for å rettferdigjøre eget misbruk.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner godt at du vil vise en kritisk stemme blandt all rosen som blir gitt til endel rusmidler her. Men du kan ikke for dine fulle fem kalle all rus for selvskading?

Ingenting er svart-hvitt i denne verdenen, på 60 ville jeg tro at du har erfart dette flere ganger. På samme måte som at ikke alle som ruser seg fortsetter med det hele livet.
Klart, det finnes folk som faller utenfor, og det er svært synd, men er det ikke rusmidler de misbruker, er det andre ting: sex, arbeid, trening.
Alle tre kategoriene kan ødelegge famileforhold, hilsen en som har opplevd at eksempel nummer to har ødelagt en familie.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Best å ikke tenke på hva du eventuelt kan gå glipp av. Farlig tanke gang når det kommer til rusmidler.
Vis hele sitatet...
Naah, sansynligheten for at ting skal gå galt er ikke store. Langt, langt farligere å kjøre bil enn å prøve forskjellige rusmidler for en normalt oppegående person.

Sitat av keentoo Vis innlegg
All rus er selvskading, du finner knapt en seriøs musiker eller kunstner som påstår han ble bedre kunstner av å ruse seg(f eks hverken Kjartan Kristiansen eller Keith richards). Ser det er mange barn(beklager, er selv 60 og har ruset meg på det meste siden 1968) her som tror de blir visere, men det er vel heller en rasjonalisering for å rettferdigjøre eget misbruk.
Vis hele sitatet...
Dersom all rus er selvskading så handler livet utelukkende om selvskading. For rus ligger til grunne for de aller fleste handlingene vi gjør. Få seg jobb, utdanning, mat, sex, drive med sport, fjellturer osv, osv.. Rus er det som gjør at folk gidder å gjøre noe som helst her i livet. uten rus, intet liv.

Så kan du såklart endre uttalelsen til at du mente rusmidler. Men det er jo et meget vidt begrep. Du burde i så fall være i stand til å forklare hva som er selvskading ved å prøve hallusigene, sentralstimulerende eller sløvende substanser.

Videre er du jo også nødt til å definere hva du mener med selvskading. For viss du mener at å drikke noen pils hver helg er selvskading, selv om den skaden ikke er noe som synest eller følest hverken umiddelbart eller over lang sikt. Så må du da også mene at å ikke spise 100% korrekt, sunn mat faktisk er selvskading også. Her er man jo snart ganske langt ute å kjøre, for man må etter det du så langt har sagt, hvirkelig gjøre en ekstremt stor innsats for å unngå å drive med selvskading. Først må man kutte ut alle rusmidler, det betyr ingen brus, kaffi, øl eller brød. Så må man slutte med alt som gir en rus, alt av idrett, alt som inneberer en mestringsrus (utdanning, jobb, sex, etc..) Du kan da ikke mene dette?

Videre, du kan ikke seriøst påstå at man ikke finner kunstnere eller musikere som mener at rus har gitt de mer å bidra med ??????????????????????

vi nevner i fleng;
Bob marley, Katie Melua,
og norges kjære PUSHWAGNER.
Og såklart Steve Jobs.
Sitat av moret Vis innlegg
Nei: dissosative stoffer sender deg inn i en psykose-aktig tilstand der å skilne mellom virkelighet og fantasi blir en umulig oppgave.
For å ta et eksempel: man kan prate om de store spørsmålene i livet med en tiger på trehjulssykkel, uten å finne noen logiske brister i scenarioet whatsoever. Da er du i en dissosativ tilstand.
På feks: Sopp eller LSD så er man gjerne klar over at man tripper; selv om man opplever mye rart så klarer man på et eller annet vis å skille mellom fantasi og realitet. Dette er ikke noe man klarer på deks Datura; der glir alt sammen i en merkelig røre av inntrykk, fantasi, forvregninger og realitet.
Vis hele sitatet...
Du mener vel delerium? Ikke dissosativ tilstand?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Du mener vel delerium? Ikke dissosativ tilstand?
Vis hele sitatet...
Jo forsåvidt gjør jeg jo det.
Jeg mener hva du ikke prøver, trenger du ikke. Jeg vil ikke prøve narkotiske stoffer av den grunn at jeg ikke vil i et slikt miljø. Jeg har aldri prøvd det, og derfor har jeg ingenting å savne .
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Jeg mener hva du ikke prøver, trenger du ikke.
Vis hele sitatet...
Så du vil råde en som aldri har hatt sex til å ikke prøve?
Jeg vil ikke prøve narkotiske stoffer av den grunn at jeg ikke vil i et slikt miljø.
Vis hele sitatet...
Dette er bare fordommer, om du plukker fleinsopp, tar en tur til amsterdam, eller får noe av en du allerede kjenner, så kommer du ikke i ett "slikt" miljø.
Jeg har aldri prøvd det, og derfor har jeg ingenting å savne .
Vis hele sitatet...
Greit nok.

("Narkotika" er jævli mye forskjellig)
Sist endret av GrønnUgle; 19. november 2011 kl. 16:44.
Ja.

Ingen smaksopplevelse nøktern kan måle seg med et skikkelig måltid mens du har munchies, intet runk kan måle seg med 4-timers pornomaratonn på amfetamin, og du vil aldri slappe så godt av som du gjør etter en feit strek med heroin.

Så godt som alt du gjør i livet går på bekostning av noe annet, og rus er ikke noe unntak. Hvor stor pris du ender opp med å betale kan diskuteres opp og ned uten at du får noe svar på hvilken konsekvenser det får for akkurat din skjebne.

Men at du går glipp av noe, det kan ingen ved sine fulle fem si imot.
Litt feil å anbefale andre å ruse seg, men ja det er verdt å prøve det DU føler passer DEG best, ikke hva alle andre mener du burde dytte i deg. Les deg opp på evt nye rusmidler og kos deg.