Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3435
Hallo.

Sikkert mange som synes dette er en lame tråd, men care

Har hørt at og adoptere barn koster 90 000-100 000 kr?!
er dette sant, noen som vet?
Ikke det at jeg har tenkt til og adoptere barn da . Men vi begynnte og diskutere om dette på skolen.

Isåfall vist dette er sant, wtf?
Hvem betaler så mye penger?
Når du kan få en gratis og tilogmed få betalt for og ha foster barn?
Noe jeg ikke sjønner her eller?

- Backspace
Folk som ikke har mulighet til å få egne barn?
Når du adopterer et barn hjelper du det bort fra et barnehjem som oftest på fattige og krigsrammede steder.

Da tar du til deg et barn som ikke har noen forutsetninger for å klare seg bra her i livet, og gir det så godt som ubegrensede muligheter når det gjelder utdanning, og gir det en god oppvekst.

Uansett om du skal adoptere eller få barn selv, det koster mye å ha barn. Tenk på mat, klær +++++++++
Sist endret av drittunge; 5. januar 2009 kl. 16:58.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Når du adopterer et barn hjelper du det bort fra et barnehjem som oftest på fattige og krigsrammede steder.

Da tar du til deg et barn som ikke har noen forutsetninger for å klare seg bra her i livet, og gir det så godt som ubegrensede muligheter når det gjelder utdanning, og gir det en god oppvekst.

Uansett om du skal adoptere eller få barn selv, det koster mye å ha barn. Tenk på mat, klær +++++++++
Vis hele sitatet...
Joda, alt det er jo klart.. Men hvorfor skal du betale 100K for å redde ett annet menneske? Burde det ikke være gratis å hjelpe?
Sitat av Popp Vis innlegg
Joda, alt det er jo klart.. Men hvorfor skal du betale 100K for å redde ett annet menneske? Burde det ikke være gratis å hjelpe?
Vis hele sitatet...
Akuratt det jeg og mente!
Det er mulig å få støtte da!
Er adoptert selv.
Er ikke det at jeg ikke sjønner at folk adopterer, sjønner bare ikke at de skal ha så mye penger.
Burde jo vært gratis? :S
Er det ikke gratis å adoptere da? Å betale for å adoptere blir jo som å kjøpe barnet :S
Slik jeg ser det er vel prisen såpass høy siden det er en del ting som skal ordenes.
Formidlingsbyråer, paipirarbeid (er nok en del å få på plass for å hente et barn til en ny familie i et annet land).
Dessuten må jo noen godkjenne de som kan bli foreldrene, ettersom de skal passe på at barnet kommer inn i en egnet familie. Dette er kun synsing, da jeg vet veldig lite om dette.
Når orginasjoner som feks. "Verdens Barn" som driver med adopsjon ordner sånt, blir det alltid mye utgifter for å ordne forskjellige ting. Men eg er enig i at prisene på å adoptere barn er veldig høge.
Kan jo være at barnehjemmet gjerne vill ha penger for barnet de har huset? Koster litt det og.
Unger er dritdyre uansett hvordan du vrir på det. Du kan forvente å bruke godt over en million på en unge i løpet av de første 20 leveårene, så det er ikke noe man gjør hvis man først og fremst bryr seg om å akkumulere størst pengehaug

Dessuten - noe må det jo være verdt å slippe å presse et skrikende, blodig barn ut gjennom en kjønnsåpning. Jeg hadde nok fort betalt en del penger for å slippe!
Sist endret av ivioynar; 5. januar 2009 kl. 17:30.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Unger er dritdyre uansett hvordan du vrir på det. Du kan forvente å bruke godt over en million på en unge i løpet av de første 20 leveårene, så det er ikke noe man gjør hvis man først og fremst bryr seg om å akkumulere størst pengehaug

Dessuten - noe må det jo være verdt å slippe å presse et skrikende, blodig barn ut gjennom en kjønnsåpning. Jeg hadde nok fort betalt en del penger for å slippe!
Vis hele sitatet...
Tja, er ikke alle som ser det på den måten. Må si jeg stusset litt da jeg ramlet over denne igår. Ikke at jeg synes det ser så behagelig ut. Er fortsatt traumatisert etter at skolen viste oss en barnefødsel i 9.klasse.
Denne prisen forutsetter at de nye foreldrene har en noen lunde sterk økonomi, og dette luker ut de som egner seg dårligst som foreldre (De som ikke er klare for dette ansvaret mao.)
Jeg tror(uten å ha sjekka overalt på nettet) at du må punge ut med litt cash, for å vise at du er seriøs, ikke alle skal få kunne adoptere.

Det er også rett slik som andre over meg har postet, at barnehjemmet har utrolig lite penger, slik at de 100k kommer godt med.

Synes det er kjempeflott at det koster såpass jeg, da kan barnehjemmet ta inn flere unger, siden de har nok av midler.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Unger er dritdyre uansett hvordan du vrir på det. Du kan forvente å bruke godt over en million på en unge i løpet av de første 20 leveårene, så det er ikke noe man gjør hvis man først og fremst bryr seg om å akkumulere størst pengehaug

Dessuten - noe må det jo være verdt å slippe å presse et skrikende, blodig barn ut gjennom en kjønnsåpning. Jeg hadde nok fort betalt en del penger for å slippe!
Vis hele sitatet...
Bare litt tilleggsinformasjon fra meg:
http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle2777374.ece

Kort fortalt for de som ikke gidder å åpne linken: "Norske forskere har regnet ut at et barn koster 1,4 millioner kroner frem til 18-årsdagen."
Hvis du er så kjip at du ikke klarer å betale 100 000 for å få et barn, så bør du stikke ner å sterilisere deg med en gang. Har hørt overslag om det koster ca. en mill frem til barnet er 18, jeg tror beløpet er endel høyere. Barn er dårlig butikk, sånn er det bare.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Hvis du er så kjip at du ikke klarer å betale 100 000 for å få et barn, så bør du stikke ner å sterilisere deg med en gang. Har hørt overslag om det koster ca. en mill frem til barnet er 18, jeg tror beløpet er endel høyere. Barn er dårlig butikk, sånn er det bare.
Vis hele sitatet...
Koster det ca. en mill? SHIT. fikk ikke med meg det i posten ovenfor jeg:s
Har også lest at ett barn koster ca 1.mill i året frem til 18. Skal man adoptere burde man jo være litt økonomisk sterk.
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Har også lest at ett barn koster ca 1.mill i året frem til 18. Skal man adoptere burde man jo være litt økonomisk sterk.
Vis hele sitatet...
Det blir vel litt mye? Med tanke på at en normal intekt er på 350.000 i året f.eks. og om barnet koster 1.000.000 så har du et problem. Tror det er heller over en million over 18 år. Som faktisk og er mye.
6481,48148,- i måneden for å være nøyaktig ut ifra 1,4 mill som det sto hos aftenposten.

Så 6-7 tusen i måneden er det det koster å ha et barn.
hvis du adopterer et barn får du masse penger etter hvor vanskelig barnet er. må ikke betale noe. kjenner noen som har gjort det og de får masse penger for dem, men følger med en del ansvar med de pengene da. blir nesten som en prislapp på de hvor vanskelige de er, jo vanskeligere jo mer penger får du

hvis du adopterer et barn får du masse penger etter hvor vanskelig barnet er. må ikke betale noe. kjenner noen som har gjort det og de får masse penger for dem, men følger med en del ansvar med de pengene da. blir nesten som en prislapp på de hvor vanskelige de er, jo vanskeligere jo mer penger får du
edit: spørs også hva slags folk det er. litt useriøse må du nok betale, men fra staten får masse

hvis du adopterer et barn får du masse penger etter hvor vanskelig barnet er. må ikke betale noe. kjenner noen som har gjort det og de får masse penger for dem, men følger med en del ansvar med de pengene da. blir nesten som en prislapp på de hvor vanskelige de er, jo vanskeligere jo mer penger får du
edit: spørs også hva slags folk det er. litt useriøse folk må du nok betale for ungen, men fra staten får du masse penger ganske lett
Sist endret av goggen 2; 6. januar 2009 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av goggen 2 Vis innlegg
hvis du adopterer et barn får du masse penger etter hvor vanskelig barnet er. må ikke betale noe. kjenner noen som har gjort det og de får masse penger for dem, men følger med en del ansvar med de pengene da. blir nesten som en prislapp på de hvor vanskelige de er, jo vanskeligere jo mer penger får du

hvis du adopterer et barn får du masse penger etter hvor vanskelig barnet er. må ikke betale noe. kjenner noen som har gjort det og de får masse penger for dem, men følger med en del ansvar med de pengene da. blir nesten som en prislapp på de hvor vanskelige de er, jo vanskeligere jo mer penger får du
edit: spørs også hva slags folk det er. litt useriøse må du nok betale, men fra staten får masse

hvis du adopterer et barn får du masse penger etter hvor vanskelig barnet er. må ikke betale noe. kjenner noen som har gjort det og de får masse penger for dem, men følger med en del ansvar med de pengene da. blir nesten som en prislapp på de hvor vanskelige de er, jo vanskeligere jo mer penger får du
edit: spørs også hva slags folk det er. litt useriøse folk må du nok betale for ungen, men fra staten får du masse penger ganske lett
Vis hele sitatet...
Mener du ikke forsterhjemsordning nå? Jeg har selv et semi-retard søskenbarn som har vært i fosterhjem, og de mottok større summer for å ha han i hjemmet. Det er relativt stor forskjell på fosterhjem og adopsjon.
mat, klær, husly osv. det er tross alt et ekstra menneske du skal fø itillegg til deg selv, pluss at ungen sikkert er hypp på ukepenger.
man må nok oppgradere ungkarshybelen og vespa'en ganske fort når kona og tvillingene skal ha sitt. er du skikkelig heldig maser ungene om en liten søt hundevalp når de runder 6, og kona prater ofte om syrommet og hytta hun alltid har drømt om. og vips så er du 40, lei av alt og har lyst på masse 'alene'-plass, og kanskje en 1968 triumph, og en seilebåt, så du slenger på litt forbrukslån, som må utvides når tvillingene har blitt 14 og ikke skjønner at de er DU som må betale når de planlegger 'det perfekte brekk' på fritidsklubben.

det er ikke billig å leve selvom det kanskje virker sånn når man er ung. da holder det liksom akuratt med studielånet, og selv da blir det for lite penger til fylla 3 ganger i uka =(
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Er det ikke gratis å adoptere da? Å betale for å adoptere blir jo som å kjøpe barnet :S
Vis hele sitatet...
Du betaler jo ikke for barnet, du betaler vel for arbeidet rundt, å få barnet fra Colombia til Norge er vel ingen liten sak i seg selv. Også må barnet ha statsborgerskap. Så 100.000 er vel ikke så mye i seg selv igrunn, og ja du kan få støtte til mye av dette.
Sitat av Backspace Vis innlegg
Er ikke det at jeg ikke sjønner at folk adopterer, sjønner bare ikke at de skal ha så mye penger.
Burde jo vært gratis? :S
Vis hele sitatet...
Adopsjon er en lang prosess som involverer mange personer og ledd.
Alle som er involvert i prosessen skal jo ha betalt for sitt arbeid.
Byråkrati koster. I tillegg må du huske reiseutgifter etc.

Man kunne kanskje ønske seg at staten tok regningen for de som ikke kunne få barn. Men blir dette riktig? Hvilke barn skal være de utvalgte? Har faktisk fundert litt over det... hvorfor hører vi nesten aldri om barn som blir adoptert fra Somalia, Kongo eller Afrika generelt? Flesteparten som blir adoptert kommer fra Kina og Korea. Tilfeldig?
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Mener du ikke forsterhjemsordning nå? Jeg har selv et semi-retard søskenbarn som har vært i fosterhjem, og de mottok større summer for å ha han i hjemmet. Det er relativt stor forskjell på fosterhjem og adopsjon.
Vis hele sitatet...
hei sorry mente det, blandet sammen, selv om de er jo i fosterhjemmet 97% av tiden så blir jo ganske mye likt. selv om dette er fra tilfelle til tilfelle
Jeg vil tro at barnehjemmet du adopterer barnet fra, vil trenge litt penger for å dekke utgiftene som hjemmet har brukt på barnet tidligere (og ha råd til å gi mat til de andre barna). De må jo få penger fra noe...
Sitat av marsboer Vis innlegg
Jeg vil tro at barnehjemmet du adopterer barnet fra, vil trenge litt penger for å dekke utgiftene som hjemmet har brukt på barnet tidligere (og ha råd til å gi mat til de andre barna). De må jo få penger fra noe...
Vis hele sitatet...
ja... mesteparten fra staten og en brøkdel fra folk som "vil ha en unge"
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
hvorfor hører vi nesten aldri om barn som blir adoptert fra Somalia, Kongo eller Afrika generelt? Flesteparten som blir adoptert kommer fra Kina og Korea. Tilfeldig?
Vis hele sitatet...
Dette ser ut som en personlig erfaring for meg, og dermed blir "vi" litt feil å bruke. Selv vil jeg si at "vi" har hørt om flest adopterte barn fra afrika, men dette er selfølgelig bare fordi jeg kjenner andre folk enn du gjør.
"De siste årene har antallet adopsjoner vært økende. I 2002 ble det adoptert vel 990 barn, de fleste av dem fra utlandet. Statistikken viser at flest barn kom fra Kina og var jenter, men Norge har samarbeid om adopsjon med 19 ulike land. Her finner du blant annet informasjon om disse landene og en oversikt over hele adopsjonsprosessen."

http://www.babyverden.no/templates/Article____376.aspx

"Vi" blir faktisk rett å bruke. Sånn generellt.
Sitat av Popp Vis innlegg
Joda, alt det er jo klart.. Men hvorfor skal du betale 100K for å redde ett annet menneske? Burde det ikke være gratis å hjelpe?
Vis hele sitatet...
Når du donerer f.eks 100spenn til frelsearmeen før jul, hjelper du ikke da?
Du kan hjelpe på forkjellige måter, med penger, støtte m.m
Sitat av Backspace Vis innlegg
Hallo.

Sikkert mange som synes dette er en lame tråd, men care

Har hørt at og adoptere barn koster 90 000-100 000 kr?!
er dette sant, noen som vet?

Isåfall vist dette er sant, wtf?
Hvem betaler så mye penger?
Når du kan få en gratis og tilogmed få betalt for og ha foster barn?
Noe jeg ikke sjønner her eller?

- Backspace
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer at det er såpass høye kostnader for å adoptere barn fra utlandet til Norge. Kostnadene er gebyrer fra adopsjonsbyråene, som varierer med antall adopsjoner som blir gjort i løpet av et år og selvfølgelig valutakursen.
I tillegg kommer reiseutgifter og opphold i utlandet. Enkelte land krever at man oppholder seg der med barnet i en periode, slik at enkelte land gir høyere kostnader.

Man får imidlertid stønad fra NAV i det man har adoptert, det skal tilsvare fødselspenger.

I teorien betyr det at de som velger å adoptere må punge ut med en del mer penger i forkant, enn de som får egne barn.
Sånn i det lange løp jevner utgiftene seg ut= barn er dyrt uansett hvor de kommer fra.

Hvorfor det skal koste så mye å adoptere er fordi man involverer et adopsjonsbyrå her i landet, barnevernet her og i landet man adopterer fra. Det koster penger å flytte så mye papir.

Så kan man spørre seg om det er rettferdig at de som velger å adoptere skal betale "ekstra" for å bli foreldre.
Et barn som adopteres har behov for å komme til foreldre som kan gi dem et bedre livsgrunnlag på sikt enn det de i utgangspunktet har fått. En adopsjon skal først og fremst være til det beste for barnet.
Da er det kjekt for myndighetene i både Norge og utlandet å vite at de som får adoptere er mennesker som har tenkt igjennom dette valget nøye, tatt det seriøst og spart opp midler.
Paradoksalt nok, er det mange barn i Norge som bor hos sine biologiske foreldre, som nok kunne hatt en mye bedre livskvalitet om de hadde blitt adoptert bort. (Mange av disse barna havner i forsterhjem).
en mill for et barn. man hjelper de barna til å få et bedre liv så må man betale for det ?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Er man så og si desperat etter barn, og ikke kan få det selv, så er jeg sikker på at mange hadde betalt mer 100.000kr.
Sist endret av ViceR; 10. januar 2009 kl. 01:07.