Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  188 24847
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Kan du peke på forskning som indikerer at det er "bra for huet" å røyke cannabis i ny og ne?
Kan du utdype hva du mener med "hjerneterapi"?

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i at det kan ha enkelte fordeler å ruse seg på f. eks. cannabis, men at det generelt sett er "bra" er jeg ikke enig i. Det er veldig individuelt, og ikke noe enkelt tema.
Vis hele sitatet...
Forstår holdningen din jeg poker..

Jeg kan ikke peke på forskning som peker på at hjernen blir bedre av å ruse seg på cannabis. Det er en personlig erfaring at det er godt for hodet å slappe av, og at det i etterkant føles som en god erfaring eller hendelse. Da tar man med seg noe positivt videre, og det mener ikke jeg er negativt.

Det er jo ikke generelt sett bra. Hvis du ser på resten av det jeg skrev, så skjønner du godt hva jeg mener hvis du har lyst til å komme frem til et kompromiss.

Nei, det er ikke essensiellt som vi må få i oss, nei det er ikke næring vi trenger. Men det fins forsvarlig bruk som ikke nødvendigvis skader deg.

sorry glemte

Utdyping av hjerneterapi :
Når jeg røyker, og etterpå hører på musikk jeg føler for å høre på akkurat da kjennes tonene mange ganger veldig deilige ut.
Det blir som en slags hjernemassasje å høre på musikk, og det å spise er fantastisk. Det kan nesten sammenlignes med orgasme å få skikkelig munch, av bare å ta en bit av noe du har lyst på.

Å få i seg et godt måltid, med mye proteiner, vitaminer eller mineraler kan derfor gjøres veldig lett når man har inntatt cannabis. Dette er spesielt om man ikke har et rusproblem, og ikke trenger å røyke før man klarer å spise.

Du kan også filosofere som stein, og sammenligne det med tanker du har hatt ellers. (Personlig erfaring red.anm.)
Gode tanker kan få deg å tenke over ting annerledes osv.

Det mener jeg meg hjerneterapi. Vet ikke om du skjønner hva jeg mener, men jeg håper du har hatt slike positive erfaringer selv.
Som jeg har skrevet tidligere, har jeg hatt både positive og negative erfaringer med rusmidler.

Det jeg reagerer på er utsagnt som dette
Sitat av DataSnook
Det er bra for hue å røyke en gang i blant, for folk som vet at de takler å ruse seg på det.
Vis hele sitatet...
Det ser veldig bastant ut, som om du snakker om et vitenskapelig bevist, veletablert faktum, ikke en erfaring du har gjort deg.
Sist endret av felix_poker; 16. oktober 2009 kl. 12:51.
dette er din oppfatning av det jeg skriver, vet ikke om jeg skal beklage at du oppfatter det sånn eller hva?

dette kan godt bli sletta så fort felix har lest det.
Sitat av DataSnook
Det er bra for hue å røyke en gang i blant, for folk som vet at de takler å ruse seg på det.
Vis hele sitatet...
Kan dette oppfattes på noen annen måte enn den jeg beskriver?

Mitt poeng er at du bør sette et tydelig skille mellom egne erfaringer og fakta som backes opp.

Utsagnet ligger jo også farlig nær oppfordring til bruk, noe som er omtalt i forumreglene.
Ja det kan den, hvis du leser innleggene mine helhetlig. Jesus, du er kverulant
Sist endret av Aceface; 16. oktober 2009 kl. 13:16.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Ja det kan den, hvis du leser innleggene mine helhetlig. Jesus, du er kverulant
Vis hele sitatet...
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Hva med hjerneterapi? Avslapping?...

Det er bra for hue å røyke en gang i blant, for folk som vet at de takler å ruse seg på det. Mange blir jo kvalme og dårlige osv.

Nei, det er ikke bra å røyke ofte. Men du fungerer fordet. Du klarer deg gjennom det. Men det er ikke lurt.

Det kan bli farlig om du røyker i mange mange år.
Vis hele sitatet...
Ok, pek på nøyaktig hvor du trekker frem at dette er basert på egne erfaringer, eller på annen måte poengterer at dette ikke er et allment kjent faktum, men kun din egen sluttning.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ok, pek på nøyaktig hvor du trekker frem at dette er basert på egne erfaringer, eller på annen måte poengterer at dette ikke er et allment kjent faktum, men kun din egen sluttning.
Vis hele sitatet...
Pek på nøyaktig hvor du trekker frem at dette er basert på fakta?
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Forstår holdningen din jeg poker..

Jeg kan ikke peke på forskning som peker på at hjernen blir bedre av å ruse seg på cannabis. Det er en personlig erfaring at det er godt for hodet å slappe av, og at det i etterkant føles som en god erfaring eller hendelse.

Det er jo ikke generelt sett bra.

det fins forsvarlig bruk som ikke nødvendigvis skader deg.
Vis hele sitatet...
Her peker jeg på at det er tatt fra personlige erfaringer, jeg har heller ikke med noen kilder, og det hadde jeg gjort hvis jeg siktet til forkningsbeviser.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Her peker jeg på at det er tatt fra personlige erfaringer, jeg har heller ikke med noen kilder, og det hadde jeg gjort hvis jeg siktet til forkningsbeviser.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet du gikk tilbake på det i etterkant, men mitt poeng var bare at neste gang du poster noe, tenk litt på hvordan du legger det frem. Som en erfaring du har gjort deg, eller som en naturlov

Sitat av weed911 Vis innlegg
Pek på nøyaktig hvor du trekker frem at dette er basert på fakta?
Vis hele sitatet...
Hæ? Det eneste jeg sier er at i DataSnook sin første post, uttalte han seg om egne erfaringer, uten å spesifisere at det dreide seg om nettopp egne erfaringer.
En politimann som har jobbet i narkopolitiet i 28 år har selv sagt at det var utrolig dumt gjort av politiet å spre skremselspropaganda rundt hasj og cannabisprodukter.
Han mener at dette førte til en "ulv, ulv-situasjon" som gjorde at flere dreit i det politiet sa om tyngre eller mer skitne stoffer.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg beklager, men du er ikke tilfeldigvis en av de som går rundt og har pakket deg selv inn i bobleplast, knebeskyttere og hjelm, sover under madrassen i kjelleren og spiser mat andre har tygd først?

Det meste er farlig, om man bruker det feil. Ifølge deg skal lover og regler gjelde over sunn fornuft. Husk, Stoltenberg...IKKE Stalin.
Vis hele sitatet...
gidder ikke å kommentere så mye mer utenom å si at din påstand er latterlig. Selvfølgelig vil man ikke lovliggjøre eller påtvinge folk mulige fysiske og psykiske skader.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av NitroFis Vis innlegg
En politimann som har jobbet i narkopolitiet i 28 år har selv sagt at det var utrolig dumt gjort av politiet å spre skremselspropaganda rundt hasj og cannabisprodukter.
Han mener at dette førte til en "ulv, ulv-situasjon" som gjorde at flere dreit i det politiet sa om tyngre eller mer skitne stoffer.
Vis hele sitatet...
hei der du har ikke tilfeldigvis en kilde å linke til? da jeg ble nysgjerrig på saken tror det er flere i politiet (og lovhevere forøvrig) som tenker nettopp dette

we need names
Sitat av _tommen_ Vis innlegg
hei der du har ikke tilfeldigvis en kilde å linke til? da jeg ble nysgjerrig på saken tror det er flere i politiet (og lovhevere forøvrig) som tenker nettopp dette

we need names
Vis hele sitatet...
Aktive politimenn med slike meninger, risikerer jobb og rykte om de står frem. Noen gjør det allikevel:
http://leap.cc/cms/index.php
Sitat av Sa-chan Vis innlegg
I det store hele er vell hasj farlig, det kommer an på hva du gjør det til spør du meg. Tar du deg en j i ny og ne så skader det ikke. Er du en hverdagsrøyker er det vell en annen historie. I helga som var nå nylig traff jeg noen folk gjennom et par venner av meg. Han ene fyren der hadde røyker HVER dag i 3 år. Slik snakket han:

"Shiit ass, bli me å mekk en jay a?? Serriøst ass kis, må ha den nå ass, serr.."

Jeg skammet meg litt over hvor jævla patetisk han fyren var (håper jeg ikke snakker om noen her nå, no offence ) men slik kan man ende opp viss man tar det for langt.
Vis hele sitatet...
Veldig usaklig og tåpelig post. Denne medførte ingenting til tråden, utenom at den gjorde mitt inntrykk av Sa-chan dårligere.

Jeg skammer meg litt over hvor jævla patetisk den posten var, no offence (seriously!), særlig siden jeg har misbrukt, altså røykt opptil flere ganger om dagen, i over to år nå. Har roet ned bruken i det siste, men det jeg har erfart er en generell oppsving i nysgjerrighet, interesse for verden rundt meg, og kjæresten min ble forelsket i meg da jeg i skyhøy hasj- rus og la ut om hvor tåpelige slike argumenter som ditt er. Hun mente jeg kom med overbevisende og fullt etterprøvbare argumenter, at jeg hadde endret hennes oppfatning av stoffet, men i en saklig og nøytral monolog.

Jeg skulle ønske at alle som skriver poster, hvertfall slike poster, tenker nøye igjennom hva man skriver, og passer på at man har pro- argumenter som støtter opp under påstanden før man uttaler seg. (Størsteparten av denne posten gjelder også mine nærmeste bekjente, minus kjæreste- historien. Den er unikt min)

Takker for oppmerksomheten, håper jeg ikke tråkket på noen tær

On a cloud of love,
Kizzy deWiz
Sitat av Kizzy deWiz Vis innlegg
Veldig usaklig og tåpelig post. Denne medførte ingenting til tråden, utenom at den gjorde mitt inntrykk av Sa-chan dårligere.

Jeg skammer meg litt over hvor jævla patetisk den posten var, no offence (seriously!), særlig siden jeg har misbrukt, altså røykt opptil flere ganger om dagen, i over to år nå. Har roet ned bruken i det siste, men det jeg har erfart er en generell oppsving i nysgjerrighet, interesse for verden rundt meg, og kjæresten min ble forelsket i meg da jeg i skyhøy hasj- rus og la ut om hvor tåpelige slike argumenter som ditt er. Hun mente jeg kom med overbevisende og fullt etterprøvbare argumenter, at jeg hadde endret hennes oppfatning av stoffet, men i en saklig og nøytral monolog.

Jeg skulle ønske at alle som skriver poster, hvertfall slike poster, tenker nøye igjennom hva man skriver, og passer på at man har pro- argumenter som støtter opp under påstanden før man uttaler seg. (Størsteparten av denne posten gjelder også mine nærmeste bekjente, minus kjæreste- historien. Den er unikt min)

Takker for oppmerksomheten, håper jeg ikke tråkket på noen tær

On a cloud of love,
Kizzy deWiz
Vis hele sitatet...
Må si jeg reagerer på at du som misbruker av narkotika oppfordrer andre til å bruke.

Det faller på sin egen urimelighet at du har fått:
-økte intellektuelle evner og interesse for omgivelsene på grunn av missbruk av narkotika
-økt interesse fra kvinner som synes du er interessant på grunn av missbruk av narkotika
-kommer med overbevisende og etterprøvbare mens du er under påvirkning

All erfaring og forskning tyder på at det er nøyaktig det motsatte av det du beskriver som er tilfelle!
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Kaunda Vis innlegg
All erfaring og forskning tyder på at det er nøyaktig det motsatte av det du beskriver som er tilfelle!
Vis hele sitatet...
Din egen personlige erfaring?
Og jeg vil gjerne se all den forskningen, så jeg vet akkurat hva du snakker om.
Kizzy deWiz: Jeg vil ikke si at din forherling av cannabis bidrar mer til tråden enn sa-chans post.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Det faller på sin egen urimelighet at du har fått:
-økte intellektuelle evner og interesse for omgivelsene på grunn av missbruk av narkotika
-økt interesse fra kvinner som synes du er interessant på grunn av missbruk av narkotika
-kommer med overbevisende og etterprøvbare mens du er under påvirkning

All erfaring og forskning tyder på at det er nøyaktig det motsatte av det du beskriver som er tilfelle!
Vis hele sitatet...
Æhh...det er ikke akkurat noen hemmelighet at cannabis hos mange fører til dype og kreative filosofiske tankerekker mens man er under påvirkning, og jeg ser ikke helt hvordan det "faller på sin egen urimelighet" at slike tanker kan modne folk.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Kaunda: Jeg ser ikke helt hvorfor noen av utdragene dine faller på sin egen urimelighet. Forferdelig mange bøker har blitt skrevet i ruspåvirket tilstand, utrolige mengder musikk har blitt laget av rusede mennesker, og begge deler krever unektelig både intellekt og en eller annen inspirasjon (omgivelsene f.eks.). Utrolig mye av partyscenen verden rundt dreier seg indirekte om rusmidler (hvor mange barer finner du som ikke serverer alkohol f.eks.?), og det involverer utrolig ofte kvinner. Hvorvidt rusede mennesker kommer med overbevisende og etterprøvbare påstander skal jeg ikke uttale meg for mye om, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle være tilfelle, med mindre personen er så ruset at han eller hun ikke klarer å formulere fornuftige setninger.

Ser du presiserer narkotika, men kall en spade for en spade - rusmidler er rusmidler.
Sist endret av Tias; 30. oktober 2009 kl. 16:58.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Kaunda Vis innlegg
All erfaring og forskning tyder på at det er nøyaktig det motsatte av det du beskriver som er tilfelle!
Vis hele sitatet...
All forskning og erfaring tilsier at det er god debattetikette å adressere erfaring og legge ved kilder til forskning, dersom man velger nevne dette.
@ Kaunda:

Hjernens metakognitive evner blir stimulert, som er hjernens evne til å tenke hvordan en skal løse et problem; høyere tenkning, selve «tanken bak tanken». Dette er en følt og ikke virkelig ferdighet og kan verifiseres via intellektuelle og motoriske tester.
Vis hele sitatet...
Marijuana and Medicine

Ingen bevis er funnet for langtidsreduksjon i minne eller oppmerksomhet i cannabisbrukere en uke etter siste inntak. Det er heller ikke funnet funksjonelle forskjeller i hjernens funksjoner som håndterer dette mellom regelmessige cannabisbrukere og ikke brukere.

Det er heller ikke konstatert noen varig endring i intelligens hos cannabisbrukere. Dette settes i sammenheng med at cannabinoider antagelig ikke dreper hjerneceller slik man trodde tidligere.
Vis hele sitatet...
"Cannabinoids appear to be the only illicit drug whose capacity to produce increased hippocampal newborn neurons is positively correlated with its anxiolytic- and antidepressant-like effects" The Journal of Clinical Investigation 2005.

"Frequent cannabis use is unlikely to be neurotoxic to the normal developing brain." Harm Reduction Journal 2006

Kilde: Wikipedia

Redusert kognitiv fungering er for så vidt ikke overraskende med tanke på den grad av risikoatferd som er forbundet med rusmiddelmisbruk over lang tid. Det er særlig tre faktorer som utmerker seg i forhold til redusert kognitiv fungering hos rusmiddelmisbrukere: overdoser, alkoholmisbruk og vold med medfølgende hodetraumer (Darke et al., 2000). Dette er ikke faktorer som kun er gjeldende for pasienter i LAR, men det er et mye større eksponeringsomfang for disse risikofaktorene for denne gruppen enn for andre grupper (f.eks. Brooner, Schmidt, Felch & Bigelow, 1992).
Vis hele sitatet...
Et interessant funn er at begge eksperimentgruppene synes å prestere bedre på ordforståelse enn kontrollgruppen. Dette kan være som følge av for få mennesker inkludert i studien, men det kan også tenkes at som en konsekvens av mange års kontakt, ofte daglig, med offentlige instanser, har pasientgruppen lært seg et betydelig ordforråd.
Vis hele sitatet...
Kilde: Psykologitidsskriftet, Utgave 8, 2007

Siste kilde er for narkotika generelt, det vil si de som kalles narkomane, og handler om kognitiv funksjon og personlighet, noe som derfor er litt ute av kontekst siden diskusjonen vår fokuserer utelukkende på intellekt, men oppdagelsene som sitert er tellende likevel synes jeg. Dette er dog en diskutabel tolkning av forskningsmaterialet som kommer frem i kilden og de resultater dette peker på for LAR-klientell. Første kilde er om cannabis generelt, det vil si det som diskuteres i denne tråden her..

Ikke no problem, Kaunda. Jeg ventet meg en slik form for sarkasme av intellektuelle anti-dop forkjempere som deg, så jeg valgte å tale begges sak i mitt forrige innlegg. Som du ser, så viser kildene jeg har oppdrevet der både pro- og anti-.

Hvis du har lest kildene som referert, viser tydelig den ene en artikkel om cannabis, mens den andre tar for seg muligheten for personlighetsforstyrrelse blant langtidsmisbrukere, noe som artikkelen mener at deres pilotstudie av 2007 støtter. Det er altså både en kilde for (pro) bruk av rusmidler, og en kilde mot (anti) bruk av rusmidler, begge med samme verifiseringsverdi av innholdsmaterialet (se jeg bruker referansene marijuana and medicine, the journal of Clinical Investigation 2005 og Harm Reduction Journal 2006 under cannabis-/wikipedia-kilden).

Dette kalles objektivitet - et ord som du burde titte litt nærmere på..

Svaret ditt ble slettet før jeg rakk å skrive ferdig. En moderator kan godt slette svaret mitt til Kaunda i posten hvis ønskelig. (De siste avsnittene, den om objektivitet).
Sitat av luni Vis innlegg
All forskning og erfaring tilsier at det er god debattetikette å adressere erfaring og legge ved kilder til forskning, dersom man velger nevne dette.
Vis hele sitatet...
Har du kilder til dette? ; )

Men var det noen som så artikkelen i Aften på tirsdag? http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3332808.ece
Sitat av Aftenposten
–Det er viktig å endre holdningene til de unge. Vi må skremme dem litt. De fleste tenker jo på heroin når de ser menneskene på Plata, og ikke hasj. Men de må huske at alle starter et sted. Det er viktig å fortelle ungdom at om man blir avhengig, da er løpet kjørt.

–Vær ærlig mot ungdommen, sier Sajid og May-Brit med ettertrykk.
Vis hele sitatet...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
DHG: Ja, det var i mine øyne en ganske pinlig artikkel. Miljøarbeiderne Sajid Malik og May-Brit Lømsø sier at det er viktig å skremme ungdommen til å ta de rette valgene, og dette skal man tilsynelatende gjøre ved å presentere trappetrinnsteorien, som er en eldgammel teori som sier at bruk av hasj fører til bruk av heroin. Samtidig sier miljøarbeiderne at man må å være ærlig med ungdommen for å komme noen vei, og på den måten indikerer miljøarbeiderne at informasjonen de gir er nøytral og sann, og absolutt ikke fabrikert skremselspropaganada. Men samtidig skinner det jo ganske godt gjennom at de på ingen måte har til hensikt å være ærlige med ungdomen, all den tid de presenterer teorier som insinuerer at bruk av hasj fører til avhengighet, og avhengighet fører til bruk av heroin.
Sist endret av Tias; 31. oktober 2009 kl. 10:37.
Nå beklager jeg at jeg ikke har lest alle 7 sidene i denne tråden, men min mening er at hasj er farlig på samme måte som alt som er behagelig og usunt.

F.eks jeg elsker godteri, og det er maks usunt, men fordi det er så digg så gir jeg faen og spiser mye godteri. På samme måte er det med hasj, det er jævla digg å hasje, men det er usunt. Problemet blir at "diggen" blir viktigere for deg enn usunnheten.

Har aldri hasja selv, men det er logisk at alt som man opplever som behagelig vil ha gjennsmak. Om det er alkohol, hasj, godteri eller heroin. Nettop på grunn av at det, kommer man til å prøve flere ganger, og gjerne oftere og oftere. Derfor er det jævla dumt å starte. Jeg er veldig glad for at jeg aldri har prøvd noe farligere(men også i rusøyensmed bedre) stoffer enn alkohol.

Har endel venner som hasjer, de sa i begynnelsen "det blir bare en joint annahver måned", men til slutt det hverdagsbruk av hasj og helgebruk av andre stoffer. Noe som ihvertfall ikke er sunt!

Min anbefaling er å holde seg til den gode gamle spriten!

Prøver ikke å disse folk som bruker tungre stoffer her alstå! Men dette er min mening
Tror ikke det er det samme egentlig.
Jeg røyker en del, jeg vet at det ikke er sunt. Men det politiet og andre sier er det at man fucker opp livet viss man begynner med hasj. Det er absolutt ikke sant. At hasj leder til tyngre stoffer er absolutt ikke sikkert.
Jeg drikker dog nesten ikke alkohol ettersom jeg ser å røyke er mye bedre enn og rake rundt totalt dritings.
Og hvis du ser hasj skader mot alkohol skader så har jeg hvert fall min mening.........
Sitat av hippopotamus Vis innlegg
Nå beklager jeg at jeg ikke har lest alle 7 sidene i denne tråden, men min mening er at hasj er farlig på samme måte som alt som er behagelig og usunt
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at alt som er godt eller behagelig er usunt. Det finnes så mange unntak fra denne generealiseringen, at man ikke på noen måte kan kalle det en sannhet.
Sitat av hippopotamus Vis innlegg
Min anbefaling er å holde seg til den gode gamle spriten!
Vis hele sitatet...
Det hadde vært spennende å høre hva du baserer denne anbefalningen på.
Sist endret av felix_poker; 31. oktober 2009 kl. 12:59.
Sitat av hippopotamus Vis innlegg
Nå beklager jeg at jeg ikke har lest alle 7 sidene i denne tråden, men min mening er at hasj er farlig på samme måte som alt som er behagelig og usunt.

F.eks jeg elsker godteri, og det er maks usunt, men fordi det er så digg så gir jeg faen og spiser mye godteri. På samme måte er det med hasj, det er jævla digg å hasje, men det er usunt. Problemet blir at "diggen" blir viktigere for deg enn usunnheten.

Har aldri hasja selv, men det er logisk at alt som man opplever som behagelig vil ha gjennsmak. Om det er alkohol, hasj, godteri eller heroin. Nettop på grunn av at det, kommer man til å prøve flere ganger, og gjerne oftere og oftere. Derfor er det jævla dumt å starte. Jeg er veldig glad for at jeg aldri har prøvd noe farligere(men også i rusøyensmed bedre) stoffer enn alkohol.

Har endel venner som hasjer, de sa i begynnelsen "det blir bare en joint annahver måned", men til slutt det hverdagsbruk av hasj og helgebruk av andre stoffer. Noe som ihvertfall ikke er sunt!

Min anbefaling er å holde seg til den gode gamle spriten!

Prøver ikke å disse folk som bruker tungre stoffer her alstå! Men dette er min mening
Vis hele sitatet...
Finner du det uproblematisk å drikke alkohol mtp. din egen hypotese om at det er jævla dumt å starte med noen som kan virke behagelig?

I lys av diskusjonen kan jo også alkohol betegnes som et "tungt stoff".

Det er forøvrig ikke noe som heter "å hasje", på lik linje som at det ikke er en biologisk vekst som heter "hasjplante".
Sitat av exocytose Vis innlegg
Kizzy deWiz: Jeg vil ikke si at din forherling av cannabis bidrar mer til tråden enn sa-chans post.
Vis hele sitatet...
Jeg bare skrev om min erfaring med det. Leser dere posten, ser dere at det ikke er noen form for oppfordring om å begynne å røyke hasj i den. Alt jeg sier er at min erfaring med det, også mine venners utifra det jeg har oppfattet, er en ganske annen en det mange har skrevet her. Jeg kan og selvfølgelig begynne å skrive at: mye hasj- røyking gjør meg sløv, at jeg blir innesluttet og ikke vil gjør noe. Men hva ville det ha gavnet tråden, når det verken er sant for min del, og når nesten alle andre har skrevet noe lignende.


Det er ikke noe bullshit i forrige post, og jeg synes derfor at det, i det minste, medførte mye mer en hva en person oppfattet via en annen person, om høyt hasjbruk + at min erfaring var en helt annen, og da følte jeg det var nødvendig for tråden at jeg beskrev min erfaring med stoffet.

Hvordan skal man kunne forsvare hasj, om alle som har positive erfaringer med det blir påført munnkurv? Hvordan skal man ha en saklig debatt, hvis noen som har opplevd noe annet en motparten, ikke skal kunne få informere om det? Det er ikke slik at jeg valgte å få denne oppfatningen av hasj, men slik er den bli gitt meg via min egen erfaring, og derfor syntes jeg det var viktig for tråden, fordi jeg selv kan gå god for informasjonen som er gitt i den.

Det jeg tror er problemet at ingen vil være 100% ærlige med seg selv, og gi en 100% oppveid og nøytral beskrivelse av hvordan ståa er.

Jeg bodde hjemme i to år under mitt "misbruk", jeg kaller det forsåvidt misbruk kun fordi det er det dere kaller det her. Jeg ser ikke på mitt forbruk som misbruk selv. Men mens jeg bodde hjemme, var i stadig kontakt med mine foreldre i hasj- rus. I begynnelse var jeg livredd, men etterhvert så jeg at om jeg bare fikk knukket den noia følelsen, så var det ingenting som skilte meg fra "edru- meg" unntatt kanskje røde øyne, når jeg var fjern. Når mora mi tok meg i røyking for 1 år siden, var det på grunn av snitching. Og hun kommenterte til og med, at hun ikke hadde snøring, selv ombåde hun og pappa har erfaring med det fra ungdomstiden.

Jeg kan godt skrive mine negative erfaringer med hasj, på forespørsel, for de ikke er så mange og relativt uskadelige så har jeg ikke tatt meg bryet.
Men en ting er universalt negativt, hasj er DYRT. Jeg angrer ikke på å ha røykt så mye som jeg har, men jeg angrer litt på å ha brukt så mye penger på det. Derfor jeg tar det litt mer chill nå.

Jeg vet du er mer senior enn meg, Exocytose, og jeg har lest masse bra innlegg og kommentarer av deg, derfor skjønner jeg ikke kommentaren? Kan du utdype? Som sagt, trodde det gjaldt å være ærlig og sannferdig, uansett jeg. Det har jeg vært, og da skjønner jeg ikke hvordan min post kan være dårlig? Den burde jo være alle legaliserings- forkjemperes våte drøm?
"Politiet har bevis i form av folk med psykose."
"4:20- forkjemperne", "nei", sier Exocytose

"Hva mener du med det, han sier han har det bra?"
"Ja, men slike tilfeller vil vi ikke høre av"

"Det er kontra- produktivt å promotere tjall"
"Men han promoterer ikke, han sier han har solide tall"

"20% negativt, og resten positivt intrykk"
"Fysjameg, nei det krever ikke dypdykk"

"Jeg trenger ikke sjekke om det han sier henger på greip"
"Det er kontra- produktivit sier jeg, nå må du slutte å være så teit"

"Og hva kan vi så lære av denne flotte historien her?"
"Hold kjeft om hva du vet, og si heller hva du har lært"

Og bare sånn, "for the record", dette er et "mad respect"- dikt, følte at siden jeg svarte Exocytose, så måtte jeg gå ut med et bang.

Piece out! smoke if you want, don't smoke if you don't, what the fuck do I care,
Kizzy deWiz
(folk må gjerne støtte opp under det jeg eller exocytose sier. så får vi en resolusjon på det. så langt er det vel: meg 0 - exo 2, såvidt jeg kan se)

Sitat av Kaunda Vis innlegg
Må si jeg reagerer på at du som misbruker av narkotika oppfordrer andre til å bruke.

Det faller på sin egen urimelighet at du har fått:
-økte intellektuelle evner og interesse for omgivelsene på grunn av missbruk av narkotika
-økt interesse fra kvinner som synes du er interessant på grunn av missbruk av narkotika
-kommer med overbevisende og etterprøvbare mens du er under påvirkning

All erfaring og forskning tyder på at det er nøyaktig det motsatte av det du beskriver som er tilfelle!
Vis hele sitatet...
Jeg bare skriver som nFF har lært meg å skrive, bruker ord som er definerte i andre tråder her. For eksempel, misbruk, som i forhold til cannabis visstnok, ifølge andre tråder, er circa 1- 2 om dagen. Ok, jeg røykte 1- 2 om dagen før, så da vil jeg i dette forumet betegne meg selv som misbruker. DA VET JO ALLE HVA JEG MENER? Nei, det som automatisk blir tilfelle er at jeg da promoterer mitt forbruk og min livsstil? Hva faen, les nå den jævla posten. Jeg sier ingenting i posten om at det er fasit- svaret, heller ingenting om at hvis dere stikker ut og begynner å røyke hasj hver dag så vil det samme skje med dere. Det jeg sier er, dere har masse informasjon, og jeg har erfaring som er annerledes.

BASTA!

Kizzy deWiz
Sitat av hippopotamus Vis innlegg
min mening er at hasj er farlig på samme måte som alt som er behagelig og usunt.
Vis hele sitatet...
Skulle stått "alt som både er behagelig og usunt". Epler er digg, og sunt. Sier ikke noe imot det. Poenget var at ting som er behagelig og usunt samtidig har ekstra negativ virkning. Det som er ubehagelig og usunt holder vi oss unna (ingen av oss driver å hopper nakne rundt i brennesle).

På en måte er alkohol mye tyngre og farligere enn hasj, men du får hangover av alkohol, og det er faktisk positivt. Hvis man aldri hadde fått hangover så kunne man bare fortsatt drikkinga i like stor skala dagen etter (noe som jo skjer fra tid til annen). Men med hasj (utifra hva jeg har hørt) er det ingen hangover (eller ihvertfall en betraktelig mindre) så man kan like gjerne ta en joint søndags morgen. Hvorfor ikke mandag også? Kansje tirsdag... ?

Nettop pga. det blir man fortere hverdagsbruker av hasj enn alkohol og det er det som gjør det så farlig. Forstå meg rett, det er mye farligere å være rusa på alkohol hele dagen enn hasj, men tror det er er lettere for en som røyker hasj å bli hverdagsrøyker enn det er for en som drikker alkohol.

Der har du spritargumentet felix_poker. På søndagsmorra tenker du "Skal aldri drikke igjen, aldri!" Tror ikke det er det samme med hasj.

Sitat av vaskemask
Det er forøvrig ikke noe som heter "å hasje", på lik linje som at det ikke er en biologisk vekst som heter "hasjplante".
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke helt poenget med denne her... Vennene mine som hasjer sier "å hasje". Er forøvring sant at hasj ikke er ett verb da, så blir litt dumt
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
hippopotamus: Folk er naturligvis forskjellige, og de må vurdere fordeler og ulemper med rusmidler basert på sin egen hverdag og livsstil, ikke andres. For noen vil det kanskje passe seg helt greit å røyke hele dagen, hver dag, og det må nødvendigvis være opp til dem å vurdere hvorvidt det er OK eller ikke (så sant de ikke må kjøre bil eller andre lignende aktiviteter).

Når det er sagt så kunne det aldri falle meg inn å røyke hasj midt på dagen på en hverdag. Hvordan skulle jeg fått gjort noe som helst da? Jeg er arbeidsnarkoman til de grader, så jeg har vanskelig for å finne tid til å røyke på en gjennomsnittlig måned, og hverdagsbruk virker absurd for meg, men jeg er ikke verre enn at jeg ikke dømmer dem som har en livsstil som tillater dette på en forsvarlig måte. Jeg dømmer forøvrig heller ikke dem som finner det for godt å drikke alkohol hver dag - du finner utrolig mange førti år gamle kvinner som drikker rødvin stort sett hver eneste dag - og selv om helserisikoen er til stede både for rødvinsdrikkerne og hasjrøykerne, så er det opp til dem å vurdere de helsefarlige aspektene ved dette.
Sist endret av Tias; 31. oktober 2009 kl. 18:33.
Sitat av flexx Vis innlegg
Sitat: "Alle seriøse stemmer, sier at hasj er mer skadelig enn vi har trodd. Proffesor Willy Pedersen ved Universitetet i Oslo er en av de som er klar på hvor skadelig hasj er. "
Vis hele sitatet...
http://e24.no/makro-og-politikk/article3347675.ece

Det blir kanskje litt feil å bruke Willy Pedersen som kilde, når han går ut i media og sier at vi burde legalisere cannabis og at det ikke er like farlig som vi trodde...
Å røyke hasj med loom er ikke spesielt bra for lungene. Går så langt som å si at det er direkte negativt for lungene.

Jeg leste litt ovenfor at en ikke får gjort noe, når en røyker bønner mens en jobber. Syns det er feil, for jeg røyket 5-6 jointer mens jeg jobbet i 3 år, og jeg fikk iallefall en meget god atest når jeg sluttet der.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Å røyke hasj med loom er ikke spesielt bra for lungene. Går så langt som å si at det er direkte negativt for lungene.
Vis hele sitatet...
På hvordan måte mener du at chillum er mer negativt for lungene enn f.eks røykeutstyr som pipe eller bong?

Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Jeg leste litt ovenfor at en ikke får gjort noe, når en røyker bønner mens en jobber. Syns det er feil, for jeg røyket 5-6 jointer mens jeg jobbet i 3 år, og jeg fikk iallefall en meget god atest når jeg sluttet der.
Vis hele sitatet...
Kjære deg, han snakker da om sine personlige erfaringer. Er det slik at røyker du mye klarer du ikke og lese teksten til andre ordentlig? Skal du klare og røyke hasj (ihvertfall kvalitets-hasj) mens du er på jobb og klare og fungere oppegående, så må du selv opparbeide en toleranse for stoffet. Så hvis du fyrer 3 gram hver dag i en måned klarer sikkert til og med Tias og fyre en joint på jobb uten og surre noe mer enn det han til vanlig gjør i hasjtåka man går rundt i, som innrøykte. Men spørsmålet er vell heller hvorfor i helvete man skal gjøre kroppen sin vant til og røyke så mye daglig uten mål og mening? Det er vell også slikt at du som innrøykt tar deg fort nært når andre forteller sine erfaringer som ikke samsvarer med dine erfaringer, derfor må du automatisk forsvare deg?

Personlig har jeg hatt ett daglig, ganske stort, forhold til hasjen i flere år, men har nå i den siste tid trappet ned til 1-2 ganger i uken, og det er rett og slett herlig og være uten den følelsen av jakt på en følelse. Klarer endelig og være fri fra søket etter en følelse i kroppen, og klarer endelig og holde tankene helt i sjakk, hele dagen. Dette er noe jeg ikke selv innså mens jeg var innrøykt, og kunne aldri tenke meg hvordan det var utenom. Nå røyker jeg ikke i ukene, nettopp fordi det påvirker meg negativt dagen etter på jobb. Blir lettere sløv, ser trøttere ut, er ikke like aktiv, energisk, oppegående og sprudlende positiv som ellers. Blir også lett og falle inn i tanker og analyser i bakfjærnet. Nå ser jeg rett og slett ikke helt behovet, og klarer meg godt uten, ihvertfall i ukedagene.

Men ikke alle er som meg da, og noen setter pris på andre ting enn meg.
Sist endret av Quetzalcoatl; 2. november 2009 kl. 15:52.
På hvordan måte mener du at chillum er mer negativt for lungene enn f.eks røykeutstyr som pipe eller bong?

Hvorfor tillegger du meg mer enn jeg sier. Jeg har ikke sammenlignet dette.
Men ett chillum gjør mer skade enn en joint. Piper, så finnes det vannpiper, som renser endel, men som igjen kan gi deg sopp i lungene over langtidsbruk.

Kjære deg, han snakker da om sine personlige erfaringer.

Helt riktig, han prater om personlige erfaringer, noe jeg og gjør. Og jeg ville få frem at det finnes personlige erfaringer i begge retninger.

Er det slik at røyker du mye klarer du ikke og lese teksten til andre ordentlig?

Nei, dette ble litt vanskelig, det! Hva er du egentlig skriver?

Skal du klare og røyke hasj (ihvertfall kvalitets-hasj) mens du er på jobb og klare og fungere oppegående, så må du selv opparbeide en toleranse for stoffet. Så hvis du fyrer 3 gram hver dag i en måned klarer sikkert til og med Tias og fyre en joint på jobb uten og surre noe mer enn det han til vanlig gjør i hasjtåka man går rundt i, som innrøykte. Men spørsmålet er vell heller hvorfor i helvete man skal gjøre kroppen sin vant til og røyke så mye daglig uten mål og mening?

Mye vil ha mer og faen vil ha flere. Eller for jeg likte det.....

Det er vell også slikt at du som innrøykt tar deg fort nært når andre forteller sine erfaringer som ikke samsvarer med dine erfaringer, derfor må du automatisk forsvare deg?

Status nå er at jeg har røyket fire fem jointer de siste 5 md`ene. Da dette er ett diskusjonsforum, så syns jeg at poenget ditt forsvinner.
Sist endret av dukjærenorge; 2. november 2009 kl. 17:03.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Sitat av puffman
På hvordan måte mener du at chillum er mer negativt for lungene enn f.eks røykeutstyr som pipe eller bong?
Vis hele sitatet...
Hvorfor tillegger du meg mer enn jeg sier. Jeg har ikke sammenlignet dette.
Men ett chillum gjør mer skade enn en joint. Piper, så finnes det vannpiper, som renser endel, men som igjen kan gi deg sopp i lungene over langtidsbruk.
Vis hele sitatet...
Siden du nevnte spesifikt chillum, så regnet jeg med du sammenlignet dette med noe annet, så derfor spør jeg deg på hvordan måte mener du det er farligere enn de eksempler jeg kom med. Den påstanden du kommer med angående vannbong og sopp i lungene er feil. Ett menneske kan da oppholde seg i ett rom med mye høyere luftfuktighet (f.eks badstue) enn det man opplever igjennom ett vannbong-trekk, og der man mennesket oppholde seg i timesvis uten og få noen lungeproblemer. Vist du hadde tatt ut dine lunger fra din kropp ville du dessuten sett at lungene er fuktige, ikke knust tørre slik som du kanskje har forestilt deg.

Og forresten, varm røyk fra joint er heller ikke spesielt bra for lungene, og jeg tror faktisk det kommer an på hvor langt ned i lungene du trekker røyken. Det er vell ikke nødvendigvis slik at 1 chillum-trekk tilsvarer skade på lungene for 1 joint, for og si det slikt. Tror ikke slik sammenligning er mulig, det er nok flere faktorer, som blant annet blandeforhold og hvor dypt man trekker ned.

Sitat av dukjærenorge
Sitat av puffman
Kjære deg, han snakker da om sine personlige erfaringer.
Vis hele sitatet...
Helt riktig, han prater om personlige erfaringer, noe jeg og gjør. Og jeg ville få frem at det finnes personlige erfaringer i begge retninger.
Vis hele sitatet...
Du sa du syntes hans erfaringer var feil. Hvis du setter deg inn i hans livssituasjon så er det plutselig ikke feil lengre. Du har en annen livssituasjon, og det passer kanskje for deg, akkurat som han skrev hvis du leser over en gang til.

Du hadde ikke noe mer jeg følte var nødvendig og svare på. Vi har quote funksjon her på forumet - bruk dette så blir det plutselig lettere og se hva du har skrevet, og hva du har svart til.
Sist endret av Quetzalcoatl; 2. november 2009 kl. 17:55.
Noen personlige tanker omkring temaet traadstarter tar opp:

Hasj er som de fleste vet et ulovlig rusmiddel. Det er ogsaa ulovlig aa kjoere over fartsgrensen, naske/stjele, rane etc.
Selv om det kan faa konsekvenser velger mange aa bryte loven og ruse seg, kjore for fort, stjele og rane gamle damer.
-So be it.
Skadevirkninger kan man faa av det meste. Jeg ville vaere mer bekymret for aa spise hos Mac Donalds hver dag, enn aa roeyke hasj hver helg.

At man frivillig vil oedelegge seg selv, har jeg ingen respekt for paa noen som helst maate, men noen maa bare ha en rus eller en burger for aa komme gjennom dagen.

Noen tanker jeg derimot har gjort meg opp etter noen aar paa baken, er alle de andre skadevirkningene ved bruk av hasj. Alle de svake menneskene som missbrukes i prosessen fra hampen plantes, til den selges til brukeren.
Det er dette VI maa starte aa spoerre oss om vi vil vaere med paa.
Mange forsvarer hasj med at det er et naturlig narkotikum. I motsetning til MDMA LCD osv. Det er jo det. Jeg er helt enig. Men er det naturlig at noen bakmenn skal tjene rent frem utrolige penger paa andres fordervelse.
Igjen snakker jeg ikke om de som bruker hasjen, men de som brutalt blir fjernet paa veien.

Vi i den vestlige verdenen har blitt brutale i vaart syn paa produsent/forbruker forholdet.
For aa vaere aerlig bygger det seg et hat i meg mot baade 15 aaringen som proever for aa vaere kul, og 40 aaringen som har fortsatt 18 aar etter at han var ferdig paa universitet, som sitter med en klump brunt gull og skal vaere saa jaevlig aalrighte.

Da jeg var 15 aar gammel brukte jeg hasj for foerste gang under en alt for prematur tur til Roskilde. Det var helt uskyldig mente jeg. Fra jeg var 15 til jeg var ferdig paa videregaaende var hasjen erstattet med amfetamin.
Jeg er like misfornoeyd med meg selv og valgene jeg gjorde, som jeg er paa alle som smaabruker idag.

En ting er tunge narkomane har en "sykdom", en helt annen ting er resursterke ungdommer som skal ha det goey, med den konsekvensen at menneskelig trafficking blir sponset. Barn blir mishandlet av en organisert kriminalitet som vokser og vokser - paa grunn av deg!!!

Mange her inne som ikke vil rette pekefingre, jeg ytrer meg kanskje til feil publikum, men smarte mennesker med uendelige muligheter maa og skal vite bedre.

Jeg haaper en dag at pro-hasj miljoet kan forstaa hva de egentlig driver med. Det er ikke lenger noe som heter uskyldig. Bruker man, om saa en gang i aaret er man med paa aa stoette opp om en kultur som utnytter, voldtar og dreper.
Er det slik man vil ha verden?
Hovedgrunnen til at hasj er sett på som utrolig farlig i noen øyne er pga mennesker som har utviklet en "hasjvane" noen ganger legger til seg en vane som innvolverer sterkere stoffer.
Dette er i mine øyne en direkte virkning av at hasj er kriminalisert.
Et menneske som selger et ulovlig stoff vil ofte ikke bare selge andre ulovlige substanser eller ting men også i mange tilfeller kjenne andre som gjør det.
For noen vil det å finne seg selv i et miljø der div. saker og ting er normalt, føre til at det blir lettere å tillate seg selv ting, enkel psykologi!

De fysiske, helsemessige skadene hasj kan påføre er jo minimale iforhold til andre ting som er lovlig og som samfunnet ser på som helt normalt!

At "Far" drikker 15 pils på en lørdagskveld er helt normalt men når "Per" røyker seg en jonas er det et farlig lovbrudd!
Rent helsemessig kan en bjørn se logikken!

Hele rusproblematikken henger på uvitenhet!
Sist endret av Scabby_Gabby; 3. november 2009 kl. 02:54.
Sitat av raaen Vis innlegg
I motsetning til MDMA LCD osv.
Vis hele sitatet...
Du tenker på LSD, ikke sant
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av raaen Vis innlegg
tekst
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er det MIN skyld at staten har gitt de kriminelle monopol på salg av cannabis? Hasjen kunne gjerne kostet 150kr grammet for min del, så lenge jeg visste at størsteparten av pengene gikk tilbake til samfunnet.
Hadde du skrevet samme teksten om hjemmebrent hadde jeg skjønt det, for der kan man faktisk velge om man vil kjøpe lovlig eller ulovlig sprit. Men når det kommer til hasj er det bare de som er villige til å bryte loven som kan selge det.

Jeg er forsåvidt enig i deg i at det er forkastelig at vi har det sånn, men det er da vitterlig ikke brukernes feil!
Graapho: Dette faller på sin egen urimlighet, du gjør jo noe kriminelt?? Man får da aldri velge mellom å gi tilbake til samfunnet eller ikke når handlingen i seg selv er uliovlig? dette skjønner du...

Mener du feks. Rans penger fra store ran osv hadde vært hvitvasket om man betalte skatt av ransutbytte? å rane er i seg selv ulovlig og da kan man jo ikke føre dette opp på selvanngivelsen. slik må det vel nesten være?

Staten har gitt de kriminelle monopol på cannabis? hehe, ja for det er ulovlig????? som ALT annet ulovlig så er dette et monopol for kriminelle.

Det er også monopol for kriminelle når det gjelder utnytting av barn, pedofili ringer, som lager filmer og koser seg, heroin, ransutbytte, alt kriminelt!!!!!

Du velger dette, slutt å syt over staten, staten har sagt hva den vil i denne saken, du hører ikke på de reglene, da får du leve med en "risiko" for å bli straffet. slik fungerer systemet!

Går lenge mellom hver gang man hører en rans man være sint på staten for at han ikke fikk vasket pengene sine, da staten har gitt kriminelle hvitevaskegrupper monopol på hvitvasking av ranspenger..
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av seven_up Vis innlegg
Graapho: Dette faller på sin egen urimlighet, du gjør jo noe kriminelt?? Man får da aldri velge mellom å gi tilbake til samfunnet eller ikke når handlingen i seg selv er uliovlig? dette skjønner du...

Mener du feks. Rans penger fra store ran osv hadde vært hvitvasket om man betalte skatt av ransutbytte? å rane er i seg selv ulovlig og da kan man jo ikke føre dette opp på selvanngivelsen. slik må det vel nesten være?

Staten har gitt de kriminelle monopol på cannabis? hehe, ja for det er ulovlig????? som ALT annet ulovlig så er dette et monopol for kriminelle.

Det er også monopol for kriminelle når det gjelder utnytting av barn, pedofili ringer, som lager filmer og koser seg, heroin, ransutbytte, alt kriminelt!!!!!

Du velger dette, slutt å syt over staten, staten har sagt hva den vil i denne saken, du hører ikke på de reglene, da får du leve med en "risiko" for å bli straffet. slik fungerer systemet!

Går lenge mellom hver gang man hører en rans man være sint på staten for at han ikke fikk vasket pengene sine, da staten har gitt kriminelle hvitevaskegrupper monopol på hvitvasking av ranspenger..
Vis hele sitatet...
Wow. Du mener altså at å røyke cannabis er like ille som:
Ran
Seksuelt misbruk av barn
Bruk av heroin

Hvis du faktisk mener det, skjønner jeg tankegangen din. Jeg synes derimot at å røyke hasj gjør mindre skade på samfunnet enn å ha sex med barn, men det er vel opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening.

Grunnen til innlegget mitt var at raaen brukte det at kriminelle bander får tak i penger på grunn av meg som argument mot å røyke hasj. Det ironiske er at dette argumentet ville forsvunnet sekundet man legaliserte hasj.

Edit: Ja, jeg skjønner at jeg gjør noe kriminelt. Men å bruke 'det er kriminelt' som et argument for at det er kriminelt blir litt for absurd for meg.
Sist endret av Mr. Meow; 3. november 2009 kl. 12:54.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Graapho: Dette faller på sin egen urimlighet, du gjør jo noe kriminelt?? Man får da aldri velge mellom å gi tilbake til samfunnet eller ikke når handlingen i seg selv er uliovlig? dette skjønner du...
Staten har gitt de kriminelle monopol på cannabis? hehe, ja for det er ulovlig????? som ALT annet ulovlig så er dette et monopol for kriminelle.
Vis hele sitatet...
Cannabis er ikke ulovlig per default. Det er samfunnet som har laget denne loven, og det er i vår makt å endre denne loven, noe jeg personlig mener vi burde gjort for lenge siden.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Du velger dette, slutt å syt over staten, staten har sagt hva den vil i denne saken, du hører ikke på de reglene, da får du leve med en "risiko" for å bli straffet. slik fungerer systemet!
Vis hele sitatet...
Man kan velge og akseptere systemet og reglene, men bryte dem, eller man kan velge å ikke akseptere dem. Velger man det siste kan det være en fordel å ikke bryte dem, ettersom man ofte oppfattes som mer seriøs, og mindre personlig motivert.
Graapho: Hvor i mitt innlegg er det jeg skriver "dette er like ille som å røyke hasj"? ser ikke det selv, jeg sammenligner to kriminelle handlinger, på grunnlag av at de er kriminelle? skjønte du ikke dette? ikke alvorlighetsgraden av de.. man får jo selvsagt lenger straff for voldtekt, ran osv enn hasj????? her kommer alvorlighetsgraden inn.. altså i straffeutmålingen. Les posten igjen så skjønner du det, håper jeg.

Felix Poker er inne på noe, om at ja, det er pr dags dato ulovlig, og dette kan man gjøre noe med om man får med seg nok mennesker med like synspunkter, slik er systemet laget i norge!

I min vennekrets er tilgang null stress, og det samme er straffereaksjoner, aldri sett eller hørt om noen som blir tatt for å sitte hjemme å slappe av alene en helg liksom. skjønner ikke helt hvorfor dette er så viktig for folk. Slik det virker på meg er det stort sett bare drittunger som blir tatt, pga de røyker på ungdomsfester osv, dette ville jo uansett ikke vært lov om det var legalisert uansett? det må jo bli en aldersgrense. Er man en tur på byen er det jo bare å rusle seg en tur på utsiden av lokalet, det må man jo uansett pga røykeloven å kose seg litt der. så jævlig vanskelig er det ikke mener da jeg..og blir man først tatt for å røyke litt, si ok, ta med en bot hjem å betal, tipper dette vil skje deg en gang i ditt liv pga rolig hasj forbruk enten i hjemmet i din egen leilighet eller andre steder, da jeg til nå aldri har hørt om det.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av seven_up Vis innlegg
Graapho: Hvor i mitt innlegg er det jeg skriver "dette er like ille som å røyke hasj"? ser ikke det selv, jeg sammenligner to kriminelle handlinger, på grunnlag av at de er kriminelle? skjønte du ikke dette? ikke alvorlighetsgraden av de.. man får jo selvsagt lenger straff for voldtekt, ran osv enn hasj????? her kommer alvorlighetsgraden inn.. altså i straffeutmålingen. Les posten igjen så skjønner du det, håper jeg.

Felix Poker er inne på noe, om at ja, det er pr dags dato ulovlig, og dette kan man gjøre noe med om man får med seg nok mennesker med like synspunkter, slik er systemet laget i norge!

I min vennekrets er tilgang null stress, og det samme er straffereaksjoner, aldri sett eller hørt om noen som blir tatt for å sitte hjemme å slappe av alene en helg liksom. skjønner ikke helt hvorfor dette er så viktig for folk. Slik det virker på meg er det stort sett bare drittunger som blir tatt, pga de røyker på ungdomsfester osv, dette ville jo uansett ikke vært lov om det var legalisert uansett? det må jo bli en aldersgrense. Er man en tur på byen er det jo bare å rusle seg en tur på utsiden av lokalet, det må man jo uansett pga røykeloven å kose seg litt der. så jævlig vanskelig er det ikke mener da jeg..og blir man først tatt for å røyke litt, si ok, ta med en bot hjem å betal, tipper dette vil skje deg en gang i ditt liv pga rolig hasj forbruk enten i hjemmet i din egen leilighet eller andre steder, da jeg til nå aldri har hørt om det.
Vis hele sitatet...
Du drar jo så langt bort fra det som var poenget mitt!
Jeg er klar over at det er ulovlig og det har jeg vel aldri sagt noe i mot. At jeg synes loven er feil er min mening, og jeg er klar over at jeg ikke kan gjøre noe med det alene.

Det som var poenget mitt var at det ikke er vår feil at det er de kriminelle som tjener på det. raaen brukte dette som et argument mot å røyke hasj, og det synes jeg blir for dumt.

Jeg skjønner helt ærlig fint lite av innlegget ditt, så om jeg ikke svarer på det du lurte på får jeg beklage det.

Edit: felix_poker: Ja, jeg innser at hasj er ulovlig. Jeg synes bare 'det er ulovlig' er et dårlig argument for at det skal være, nettopp, ulovlig.
Sist endret av Mr. Meow; 3. november 2009 kl. 17:02.
Graapho: Ikke din feil at kriminelle tjener på det? hvem sin feil er det da? staten igjen? det er vel ikke de som dytter pengene i lommene på kriminelle? selvsagt blir det forbruker sin feil?? Det er jo et kriminelt stoff det ikke finnes noen lovlige måter å anskaffe dette ved i norge. Da blir det vel ikke andre folk sin feil om du velger å støtte kriminalitet ved å bryte loven siden du har lyst til å røyke hasj???

Du får det nesten til å høres ut som det er en menneskerett å røyke hasj, så siden staten ikke legger til rette for dette er du i din fulle rett til å støtte kriminelle organisasjoner som lever av dette med mer.

Slik er det, og må det være helt til lovene evt vil bli forandret. men det er en annen ting.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av seven_up Vis innlegg
Graapho: Ikke din feil at kriminelle tjener på det? hvem sin feil er det da? staten igjen? det er vel ikke de som dytter pengene i lommene på kriminelle? selvsagt blir det forbruker sin feil?? Det er jo et kriminelt stoff det ikke finnes noen lovlige måter å anskaffe dette ved i norge. Da blir det vel ikke andre folk sin feil om du velger å støtte kriminalitet ved å bryte loven siden du har lyst til å røyke hasj???

Du får det nesten til å høres ut som det er en menneskerett å røyke hasj, så siden staten ikke legger til rette for dette er du i din fulle rett til å støtte kriminelle organisasjoner som lever av dette med mer.

Slik er det, og må det være helt til lovene evt vil bli forandret. men det er en annen ting.
Vis hele sitatet...
Ja, forbrukerene er grunnpilaren i et marked. Men å legge all skylden på de blir feil i mine øyne: Staten har skapt det illegale markedet ved å ulovliggjøre kontrollert handel med stoffet.
Forbrukere vil det alltid være, å gå etter de er helt håpløst.

Når løsningene på støtte til organisert kriminalitet er å lovligjøre et stoff for å snappe markedet under beina på de kontra å fortsette å ta mellommenn og forbrukere (som vi har gjort i 60 år og enda har det ikke satt så lite som et spor i fortjenesten til det illegale markedet) er det jo klart at staten har en stor finger med i spillet på å sponse "hasjmafiaen".

Å legge hele skylden på forbrukere vil vel tilså at du mener det er din og dine felles coca cola drikkere's skyld at grunnvannet i rajastan forsvinner og går utover liv og helse til lokalbefolkningen.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Edit: felix_poker: Ja, jeg innser at hasj er ulovlig. Jeg synes bare 'det er ulovlig' er et dårlig argument for at det skal være, nettopp, ulovlig.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er hjertens enig
Dodecha: "Ja, forbrukerene er grunnpilaren i et marked. Men å legge all skylden på de blir feil i mine øyne: Staten har skapt det illegale markedet ved å ulovliggjøre kontrollert handel med stoffet."

Det er jo nettopp slik jeg beskriver at det er, staten har skapt et illegalt marked for å ha muligheter for å slå ned på det, om det var lov ville de ikke hatt mulighet til det? PR. dags dato vil IKKE samfunnet ha hasj i Norge? det er vel ikke så vanskelig å forstå?? det er ulovlig? Derfor har man valgt å gjøre folk til kriminelle? det er jo ikke for å tulle med folk liksom.

Så får man heller prøve å gjøre noe med loven om man ikke skal være kriminell, men pr dags dato er man det om man finansierer organiserte kriminelle grupper ved hasj kjøp osv. slik er det bare, helt til en lovforandring på dette området! men å sitte å diskutere om man er kriminell eller ikke ser jeg ikke poenget i!

En artig tanke: alt av hasj blir lovlig i norge, blir virkelig den organiserte kriminaliteten borte? tror flertallet her at gjengene som lever et liv i luxus osv i norge, og det store utland vil si: jaja, det var den karrieren, nav neste. Kan jo prøve skolebenken neste år, har alltid hatt lyst til å bli kokk!
Sist endret av Dodecha; 4. november 2009 kl. 13:54. Grunn: fjernet unødvendig mengde spørsmålstegn
Sitat av seven_up Vis innlegg
Det er jo nettopp slik jeg beskriver at det er, staten har skapt et illegalt marked for å ha muligheter for å slå ned på det, om det var lov ville de ikke hatt mulighet til det??? PR. dags dato vil IKKE samfunnet ha hasj i Norge? det er vel ikke så vanskelig å forstå?? det er ulovlig??? Derfor har man valgt å gjøre folk til kriminelle???? det er jo ikke for å tulle med folk liksom.
Vis hele sitatet...
Hvem er samfunnet? Jeg har da aldri hørt om at vi, samfunnet, har kommet til en enighet om og kriminalisere cannabisbrukere. Har du?
sammfunnet er de folkevalgte... vi stemmer ved hjelp av stemmeretten vi har i norge.. demokrati heter den styreformen vi har, du kan sikkert lese mer om dette på nettet om du googler litt.