Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3024
Er dette en idiotisk ide? Tenkte å prøve det siden oxycontin er så dyrt. Jeg har og hørt det gir mye bedre rus, stemmer det?
Heroin gir egentlig ikke noe bedre rus enn oxy, så det er en smakssak. Jeg har iallfall veldig vanskelig for å velge en av dem, men det jeg liker spesielt godt med heroin er at man kan røyke det.

Idéen din er vell ikke akkurat det man kaller ett sjakktrekk, men jeg ser ingen forskjell på om du bruker heroin eller oxy. Værste som kan skje er at du blir avhengig eller overdoser, noe du også kan du av oxy.
Les hele tråden til Bloodshoteyes og tenk deg om
Sitat av Gajafbig Vis innlegg
Les hele tråden til Bloodshoteyes og tenk deg om
Vis hele sitatet...
Dere må slutte å smøre den utover alle trådene som omhandler heroin. Klart, det er ett farlig stoff for noen, men nesten alle som prøver heroin blir ikke avhengig.
Det er veldig trist at han døde, men vedkommende ville mest sannsynelig hatt alvorlige problemer uansett hvilket rusmiddel det var snakk om. Jeg sier ikke dette for å rakke ned på han på noen måte, ingen fortjener å dø i den alderen der, men at han skal være noe poster child for det som kommer til å skje med ALLE som så mye som bare vurderer å prøve heroin er jeg ikke for.

Jeg vil heller vise til Carl Hart når det kommer til heroin. Sjekk ut noen av podcastene han vært med på, eller les noen artikler. Vedkommende er en av de fremste på forskning av avhengighet, og han bruker selv heroin, uten å sette sprøyter eller stacke opp overdoser. Jeg mener han burde vært den dere henviser til for å vise hvordan det kan gå om man begynner med heroin.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Dere må slutte å smøre den utover alle trådene som omhandler heroin. Klart, det er ett farlig stoff for noen, men nesten alle som prøver heroin blir ikke avhengig.
Det er veldig trist at han døde, men vedkommende ville mest sannsynelig hatt alvorlige problemer uansett hvilket rusmiddel det var snakk om. Jeg sier ikke dette for å rakke ned på han på noen måte, ingen fortjener å dø i den alderen der, men at han skal være noe poster child for det som kommer til å skje med ALLE som så mye som bare vurderer å prøve heroin er jeg ikke for.

Jeg vil heller vise til Carl Hart når det kommer til heroin. Sjekk ut noen av podcastene han vært med på, eller les noen artikler. Vedkommende er en av de fremste på forskning av avhengighet, og han bruker selv heroin, uten å sette sprøyter eller stacke opp overdoser. Jeg mener han burde vært den dere henviser til for å vise hvordan det kan gå om man begynner med heroin.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig det er flest av de som kommer godt ut av Heroinbruk på freak? Ut i fra trådene å dømme er vi godt befolket av blandingsmisbrukere som ofte er såpass desperat at de kjører i seg alt de kommer over.
Du må gjerne informere om hvordan det KAN gå, men da bør man vise til begge sidene av saken.
Sitat av Dial-up Vis innlegg
Er dette en idiotisk ide? Tenkte å prøve det siden oxycontin er så dyrt. Jeg har og hørt det gir mye bedre rus, stemmer det?
Vis hele sitatet...
Det at man mest sannsynlig er fucked om man prøver heroin en gang er en voldsom overdrivelse. Uten om risikoen mtp urenheter så er ikke heroin noe værre enn oxy. Oxy blir skrevet ut til mange som sliter med smerter, men ikke en brøkdel av disse ender opp som junkier engang. Noen kan selvfølgelig få ett problem med å gå av disse om man må gå på de over tid, det er jo en selvfølge, men sånn er det med det meste av A og B prep. Til og med C preps mange ganger.

Det sakt så er opioder notoriske for avhengighet! Det går ofte veldig fort å bli fysisk hektet og man blir også veldig avhengig når man først blir det. Det er også veldig lett å bli psykisk avhengig fordi rusen er så allsidig, behagelig og får alt fra smerte til angst/depresjon til å forsvinne under rusen, mens man kan være ganske oppegående.

Det er helt mulig å bruke disse stoffene sporadisk uten å ende opp med ett problem. Stoffene krever tho stor respekt! Å bruke opioder ukentlig er å leke med ilden. Er man smart så holder man bruken til spesielle anledninger.

At heroin gir bedre rus enn oxy er nok smak å behag. Det er ikke store forskjeller på dem. Heroin gir nok ett sterkere rush om man bruker sprøyter, men vist du ikke tenker å kødde ned sprøyter så er sannsynligheten for at du finner mer glede i oxy enn heroin absolutt tenkelig imo.

Å btw! Hold deg unna sprøyter! Det gjelder ikke bare for opioider, men generelt.
Sist endret av Alge; 21. april 2023 kl. 14:39.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Greit nok, det kan være dritfarlig!

Men som DrDeath sier: At han karen blir posterchild for alt som skal gå gærent når folk tar heroin er ikke helt heldig.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Tror du virkelig det er flest av de som kommer godt ut av Heroinbruk på freak? Ut i fra trådene å dømme er vi godt befolket av blandingsmisbrukere som ofte er såpass desperat at de kjører i seg alt de kommer over.
Du må gjerne informere om hvordan det KAN gå, men da bør man vise til begge sidene av saken.
Vis hele sitatet...
Av de folka som utrykker seg om sitt eget bruk/misbruk av heroin så er det ikke til å stikke under en stol at majoriteten av de som uttaler seg har hatt et problematisk forhold til det, men dette tror jeg kan komme av at det blir unaturlig å lufte solskinnshistoriene knyttet til sin egen bruk når noen som sliter lager en post for å høre fra andre som har vært i deres situasjon. For mange så fremstår det å «beskytte» heroinen som en helt vill ting å gjøre, og mange blir provosert av det. Dette er jo godt farget av at den synlige bruken av stoffet ofte er assosiert med svært negative ting som at noen man kjenner tok en overdose, eller hjemløse som setter en smell ute på gata og ran/stjeling for penger til neste dose.
Når alt man kjenner til av heroin kommer fra den dype enden av misbruk så blir det vanskelig å skulle tenke/se at dette ikke representerer majoriteten, sannheten er at majoriteten av de som er synlige brukere sliter veldig, og de som ikke sliter eller har noen alvorlige problemer med det holder seg ute av spotlighten av åpenbare grunner.

Jeg er ikke uenig i at det kanskje ikke er helt innafor å bare bruke Carl Hart som ett eksempel på hvordan det kan gå, men ei heller Bloodshoteyes i såfall. Begge deler er stikk motsatt ende av skalaen, og for folk flest ligger kanskje sannheten ett sted midt i mellom. Allikevel så kan man ta forhåndsregler for å sørge for at vekten ikke tipper i motsatt retning av det man ønsker. Hvis folk holder seg unna sprøyter så er mye av faren borte, men man kan fortsatt bli veldig avhengig, og man kan fortsatt ta overdose, men kjangsen for at det skjer faller drastisk.

Så.. man kan bruke heroin på en fornuftig måte uten å ende opp på gata, på samme måte som man kan bruke alt annet av rusmidler uten å ødlegge livet sitt, men noen folk blir totalt avhengige, og noen folk dør av det.
Hvem disse folkene er kan man ikke vite på forhånd, så hvis du tror at dette kan være deg, så gjør du lurt i å holde deg borte fra heroin(og andre ting).
Hvis du derimot ikke tror at dette gjelder deg, da er dette en tanke de fleste andre har hatt også, mange av disse ligger på kirkegården i dag, eller sitter med koppen sin og tigger penger til neste justering. Noen av de jobber i topp stillinger og har ett fantastisk liv, hvem som ender opp som hva er det ingen som vet så dette valget må du ta selv.
Jeg ønsker alle lykke til, og håper at alle som ønsker å prøve dette stoffet klarer å gjøre det uten å måtte smake på negative og livsendrende konsekvensene mange andre har opplevd, særdeles Bloodshoteyes/Pål(rip) som alltid nevnes her inne.
Sist endret av DrDeath; 21. april 2023 kl. 15:02.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Dere må slutte å smøre den utover alle trådene som omhandler heroin. Klart, det er ett farlig stoff for noen, men nesten alle som prøver heroin blir ikke avhengig.
Det er veldig trist at han døde, men vedkommende ville mest sannsynelig hatt alvorlige problemer uansett hvilket rusmiddel det var snakk om. Jeg sier ikke dette for å rakke ned på han på noen måte, ingen fortjener å dø i den alderen der, men at han skal være noe poster child for det som kommer til å skje med ALLE som så mye som bare vurderer å prøve heroin er jeg ikke for.

Jeg vil heller vise til Carl Hart når det kommer til heroin. Sjekk ut noen av podcastene han vært med på, eller les noen artikler. Vedkommende er en av de fremste på forskning av avhengighet, og han bruker selv heroin, uten å sette sprøyter eller stacke opp overdoser. Jeg mener han burde vært den dere henviser til for å vise hvordan det kan gå om man begynner med heroin.
Vis hele sitatet...
Venta, har hørt flere svar i et par av mine tråder om det med bloodshoteyes, men har aldri lest tråden eller hørt om det, så har bare ignorert de svarene, men venta, har du link til tråden?
Sitat av Tinnie Vis innlegg
Venta, har hørt flere svar i et par av mine tråder om det med bloodshoteyes, men har aldri lest tråden eller hørt om det, så har bare ignorert de svarene, men venta, har du link til tråden?
Vis hele sitatet...
https://freak.no/forum/showthread.php?t=257409

Heroin er ikke noe værre enn oxy egentlig, selv begynte jeg med å bare ta kodein, morfin og oxy. Når jeg fant ut at heroin egentlig bare er diamorfin så gjorde det meg ikke noe å ta det heller. Har brukt opiater sporadisk i 5år og jeg har ikke blitt avhengig enda.

Heroin er ikke værre enn oxy men når man begynner å kjøpe heroin så er det veldig fort at man blir kjent med folk fra minus miljøet og det er blir lettere å skaffe opiater enn om man bare har noen få man kjøper oxy av feks. Så veien til avhengighet blir på en måte kortere for de som allerede har potensiale for avhengighet. Men om man faktisk har ganske kontroll så er det hvertfall ikke no farligere enn piller
Sist endret av Bluesky_; 21. april 2023 kl. 16:55.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du er jo allerede hektet på opiater viss du bruker Oxy. Så sånn sett er du allerede fucked.

Det vil være en naturlig utvikling å gå videre til heroin. Ulempen med det er at det er masse dritt i og du vet aldri hvilken styrke det er på det du får i deg.

Økonomisk og sikkerhetsmessig ville det hvert mye bedre om du bytter til subutex, lett å få tak i, billig og du får i deg et legemiddel.
Anonym bruker
"Tropisk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du er jo allerede hektet på opiater viss du bruker Oxy. Så sånn sett er du allerede fucked.

Det vil være en naturlig utvikling å gå videre til heroin. Ulempen med det er at det er masse dritt i og du vet aldri hvilken styrke det er på det du får i deg.

Økonomisk og sikkerhetsmessig ville det hvert mye bedre om du bytter til subutex, lett å få tak i, billig og du får i deg et legemiddel.
Vis hele sitatet...
Hvis det var ment som et svar til posten over deg så er du jo helt idiot. Å bruke oxy betyr ikke automatisk at man er avhengig av det, det spørs på hvor ofte det brukes og hvor mye. Jeg brukte selv opiater i et år uten å være avhengig, da selvfølgelig sporadisk bruk uten abstinenser/cravings i mellomtiden.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis det var ment som et svar til posten over deg så er du jo helt idiot. Å bruke oxy betyr ikke automatisk at man er avhengig av det, det spørs på hvor ofte det brukes og hvor mye. Jeg brukte selv opiater i et år uten å være avhengig, da selvfølgelig sporadisk bruk uten abstinenser/cravings i mellomtiden.
Vis hele sitatet...
Det var ment som et svar til TS.
Anonym bruker
"Tropisk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var ment som et svar til TS.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Poenget står jo allikevel, TS er ikke automatisk fucked om hen har ruset seg på Oxy.
For hva det er verdt er jeg ellers enig med deg på alle punkter, Heroin er propp fullt av faenskap og Subutex er et mye bedre alternativ.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skjønner. Poenget står jo allikevel, TS er ikke automatisk fucked om hen har ruset seg på Oxy.
For hva det er verdt er jeg ellers enig med deg på alle punkter, Heroin er propp fullt av faenskap og Subutex er et mye bedre alternativ.
Vis hele sitatet...
Men subb er bare 10 ganger være å slutte med en heroin! Folk kommer med så mye rart her inne, hvem anbefaler sub foran heroin, haha! Mange kjenner du som har slutta på sub? Jeg personlig kjenner xx som har slutta på heroin men kan ikke si det samme om sub!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men subb er bare 10 ganger være å slutte med en heroin! Folk kommer med så mye rart her inne, hvem anbefaler sub foran heroin, haha! Mange kjenner du som har slutta på sub? Jeg personlig kjenner xx som har slutta på heroin men kan ikke si det samme om sub!
Vis hele sitatet...
Jeg tror det han ville fram til var at det er et mye bedre skadereduserende alternativ å bruke subutex enn heroin ettersom man vet eksakt dosering og milligram i et legemiddel kontra heroin. Det som er skummelt med heroin er vel at man aldri vet helt hvor sterkt det kan være for en førstegangsbruker eller hva det er kuttet med. Forøvrig kan jeg meddele at jeg selv har sluttet på subutex, og det er egentlig null problem å slutte med dette så lenge man har en rolig nedtrappingsplan.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Jeg tror det han ville fram til var at det er et mye bedre skadereduserende alternativ å bruke subutex enn heroin ettersom man vet eksakt dosering og milligram i et legemiddel kontra heroin. Det som er skummelt med heroin er vel at man aldri vet helt hvor sterkt det kan være for en førstegangsbruker eller hva det er kuttet med. Forøvrig kan jeg meddele at jeg selv har sluttet på subutex, og det er egentlig null problem å slutte med dette så lenge man har en rolig nedtrappingsplan.
Vis hele sitatet...
Spør du meg, er det og bruke skade reduksjon og overdose fare ganske lame i en sånn diskusjon! En første gang bruker av heroin starter som regel rolig, har en dialog med eventuelt dealer om styrke etc! Har som regel lest seg opp, og vet du ikke smeller i deg 0.2 , men røyker det istedenfor slik at du ikke kan dø! Noen kanskje snorter 50mg og finner veien derfra.

Om du faktisk har slutta på sub selv forstår jeg virkelig ikke hvordan du kan si det du faktisk gjør! Kjenner så mange som hadde delt ut en høyere bare for forslaget i tillegg kommentaren din om at "sub" er lett å slutte med.

Da kan jeg høyne med å si det er 10 ganger lettere å slutte på heroin!

Til TS: Har du erfaring med oxy fra før , så er det ingen som stopper deg fra å prøve det her. Kun deg selv! Men jeg har mista mange gode og nære til minusen!

De hadde ikke noe problem med den, så gikk det måneder,år og mange lever ikke i dag! Andre får utlevert sub som han over her påstår er lett å slutte med. Noe jeg et helt uenig i.

Skal du først prøve heroin så røyk det, hvis du på død å liv ikke klarer og vente/lære deg det så start rolig med 20-50mg lisser, hør med dealern din, få råd fra andre som her.

Som tidligere postet lese posten til Blood er sterke saker, husker den karen der godt! Nesten som å lese den norske requiem for a dream
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spør du meg, er det og bruke skade reduksjon og overdose fare ganske lame i en sånn diskusjon! En første gang bruker av heroin starter som regel rolig, har en dialog med eventuelt dealer om styrke etc! Har som regel lest seg opp, og vet du ikke smeller i deg 0.2 , men røyker det istedenfor slik at du ikke kan dø! Noen kanskje snorter 50mg og finner veien derfra.

Om du faktisk har slutta på sub selv forstår jeg virkelig ikke hvordan du kan si det du faktisk gjør! Kjenner så mange som hadde delt ut en høyere bare for forslaget i tillegg kommentaren din om at "sub" er lett å slutte med.

Da kan jeg høyne med å si det er 10 ganger lettere å slutte på heroin!

Til TS: Har du erfaring med oxy fra før , så er det ingen som stopper deg fra å prøve det her. Kun deg selv! Men jeg har mista mange gode og nære til minusen!

De hadde ikke noe problem med den, så gikk det måneder,år og mange lever ikke i dag! Andre får utlevert sub som han over her påstår er lett å slutte med. Noe jeg et helt uenig i.

Skal du først prøve heroin så røyk det, hvis du på død å liv ikke klarer og vente/lære deg det så start rolig med 20-50mg lisser, hør med dealern din, få råd fra andre som her.

Som tidligere postet lese posten til Blood er sterke saker, husker den karen der godt! Nesten som å lese den norske requiem for a dream
Vis hele sitatet...
Finner det litt merkelig at du mener skadereduksjon er teit for så å poengtere akkurat det samme ved å si at det er lurt å røyke minus. Heroin har kortere abstinenser du har rett i det, var det det du ville jeg skulle si?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skjønner. Poenget står jo allikevel, TS er ikke automatisk fucked om hen har ruset seg på Oxy.
For hva det er verdt er jeg ellers enig med deg på alle punkter, Heroin er propp fullt av faenskap og Subutex er et mye bedre alternativ.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er sub et bedre alternativ? Om man kan finansiere forbruket og ikke går dårlig hele tiden er heroin et bedre alternativ. Subutex har mye mer dritt i seg som gjør at man ofte ender opp helt avflatet og likegyldig til det meste.

Syns det er skummelt å tenke på at det produseres medisin som buprenorfin hvor hensikten er å kødde med hjernen til folk, med det mener jeg at man mister følelsen av eufori og glede generelt..

Si meg gjerne imot om noen kjenner noen som har gått fast på sub over mange år det virkelig går bra med.
PS: ikke sammenlignet med personer på heroin som er i harde rus miljø.
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Synes personlig at å spise oxy gir bedre rus enn å røyke eller snorte heroin, men på grunn av tilgangen har H blitt det jeg bruker. «Ulempen»/«fordelen» med H er at det er tilgjengelig så og si 24/7, om alle dealerne jeg har er avlogget kan jeg bare rusle ned en gate i sentrum og få fikset på minutter, 9/10 ganger. Fra tid til annen «stenger» politiet plata, men da sprer dealerne seg bare.

Denne tilgjengeligheten gjør det enklere å bli hooked, og vanskelig å slutte for min del. Oxy kom bare forbi en sjelden gang, og det var ikke mulig med de kontaktene jeg hadde og bli avhengig. Når jeg begynte med heroinen var det utrolig lav terskel for å kjøpe, man må ikke engang ta en telefon, og kvaliteten på gata kan plutselig være helt prima.

Bor man i Oslo sentrum er det vanskelig om man sliter litt med impulskontroll. Sykt nok som det er, kan jeg bli trigget til å bruke av å se noen som ser skikkelig, skikkelig slitne, nedkjørt og preget av lang tids misbruk.. Jeg skulle tro at det fungerte avskrekkende, men alt som minner meg om dopen er i en eller annen grad triggende nå..

Det er en dum ide å leke med opiater i utgangspunktet, og det kan for mange av oss bli en evig kamp. Det største skillet mellom oxy og heroin er assosiasjonen man har til brukerne imo.. jeg lurer på om det som gjør at det oppleves mer avhengighetsskapende er forholdene, som legger til rette for at det alltid er tilgjengelig, og til en billig pris, (inntil toleransen er på plass).

Ta vare på deg selv, unngå sprøyter så langt der overhodet er mulig (selv har jeg ikke krysset den linjen), be om hjelp når du er klar, det er ikke meningen at vi skal klare komme av dette helt alene. Avhengighet blomster i isolasjon.


Så lenge det er liv, er det håp
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Finner det litt merkelig at du mener skadereduksjon er teit for så å poengtere akkurat det samme ved å si at det er lurt å røyke minus. Heroin har kortere abstinenser du har rett i det, var det det du ville jeg skulle si?
Vis hele sitatet...
Du misforstår eller leser det du vil lese. Jeg sier da ikke at skaderedukdjon er er teit, jeg synes din sammenligning å anbefaling om å bruke subutex som et mye tryggere rus middel en heroin!

Jeg klarer bare ikke forstå hvordan et menneske som har levd i LAR systemet som du åpenbart har gjort? Kan komme med en sånn uttalelse.

Kanskje jeg begynner bli gammel?
Er dette en vanlig tankegang der ute om dagen? At det er bedre prøve sub og oxy en heroin?

Kan skrive under på en ting at oxy'en falt jeg pladask for. Heroinen kunne ikke måle seg, men det blir jo ikke sett på som så farlig siden det er "lovlig"

Ingen ting slår den euforien.
Men det er vel delte meninger der å.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Dere må slutte å smøre den utover alle trådene som omhandler heroin. Klart, det er ett farlig stoff for noen, men nesten alle som prøver heroin blir ikke avhengig.

Jeg vil heller vise til Carl Hart når det kommer til heroin.
Vis hele sitatet...
Her er jeg både enig og uenig.

Er ikke den tråden det refereres til blitt videregåendepensum? Mener å huske at jeg leste det. Om ikke annet så er det en vanskelig og tung utdanning som utallige ved livets harde skole har gjennomført, og droppet ut av.

Jeg har faktisk selv referert til Carl Hart her inne på freak, men da lød spørsmålet, hvorfor tyr folk til heroin.

Jeg tror også veldig på det at de fleste som prøver heroin ikke utvikler store livsvansker grunnet det, men hvis man skal leke med ilden, så burde en kanskje spørre seg selv. Hvem er jeg. Hvor er jeg. Hvordan har jeg det.

Karl Hart er en verdenskjent akademiker. Han er nok ganske godt plassert på Maslovs Behovspyramide, hvis en skal sammenligne han med alle jordens borgere.

Altså. Hasj er jo ikke farlig, med mindre...

Henger dere med?

Ikke for å være frekk, men jeg tror ikke det er noen god ide å prøve heroin, hvis du må forhøre deg med freakforum om det er greit først.

Men hva vet vel jeg? Kanskje det er nok en tilgang til den evige melk og honning, som det livsbejaende mennesket sulter etter i sin primale trang til utfoldelse.

Hvem er du. Hvor er du. Hvordan har du det.
Sist endret av 1000bein; 22. april 2023 kl. 06:36.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ALLE stoffer er potensielt avhengighetsskapende. Hvor avhengighetsskapende er individuelt.

Jeg har prøvd heroin 1 gang. Det var greit nok. Har derimot tidligere vært avhengig av amfetamin. Bruker ikke noen stoffer lenger.
Kan du ikke trene og ta en bønne i stedet? Skjønner at livet kan være dritt i blant, men er vel ingen grunn til å ty til heroin. Håper det ordner seg for deg, om livet ikke er dritt, bare ta noe mildere ts. Vil ikke si det er verdt det
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
https://freak.no/forum/showthread.php?t=257409

Heroin er ikke noe værre enn oxy egentlig, selv begynte jeg med å bare ta kodein, morfin og oxy. Når jeg fant ut at heroin egentlig bare er diamorfin så gjorde det meg ikke noe å ta det heller. Har brukt opiater sporadisk i 5år og jeg har ikke blitt avhengig enda.

Heroin er ikke værre enn oxy men når man begynner å kjøpe heroin så er det veldig fort at man blir kjent med folk fra minus miljøet og det er blir lettere å skaffe opiater enn om man bare har noen få man kjøper oxy av feks. Så veien til avhengighet blir på en måte kortere for de som allerede har potensiale for avhengighet. Men om man faktisk har ganske kontroll så er det hvertfall ikke no farligere enn piller
Vis hele sitatet...
Takk for linken. Leste hele tråden, og det var veldig tung lesning har definitivt lært mye av den tråden.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men subb er bare 10 ganger være å slutte med en heroin! Folk kommer med så mye rart her inne, hvem anbefaler sub foran heroin, haha! Mange kjenner du som har slutta på sub? Jeg personlig kjenner xx som har slutta på heroin men kan ikke si det samme om sub!
Vis hele sitatet...
Hvem anbefaler IKKE sub over heroin? Misbruker man opioder MÅ man tenke skadereduksjon og selvfølgelig også kostnader. Sub trumfer heroin til de grader på begge disse punktene.

Rusmessig er jeg enig med at heroin trumfer sub anytime.

Jeg har vært hektet og sluttet på både subutex og heroin, og ja abstinensene varer lengre på sub en på heroin, men at det er så mye vanskeligere å slutte på synes jeg er en merkelig påstand. De aller færreste som hekter seg på heroin klarer å slutte uansett.
Anonym bruker
"Tropisk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men subb er bare 10 ganger være å slutte med en heroin! Folk kommer med så mye rart her inne, hvem anbefaler sub foran heroin, haha! Mange kjenner du som har slutta på sub? Jeg personlig kjenner xx som har slutta på heroin men kan ikke si det samme om sub!
Vis hele sitatet...
Jeg har selv sluttet med begge deler og synes heroin var mye vanskeligere.
Jeg kjenner vell egentlig ingen som har sluttet med subutex eller metadon uten å bytte det med noe annet, selv byttet jeg til dolcontin, og dette er MYE enklere å slutte med enn sub/metadon. Den samme erfaringen sitter jeg med fra heroin, det er mye enklere å slutte med, spesielt om du ikke gjør det cold turkey.
At jeg kjenner flere som har sluttet med heroin, og ingen som har sluttet med sub/metadon kan være tilfeldig, men jeg har hørt dette fra andre også. Folk som slutter med subutex etter å ha brukt det over lengre perioder/årevis er vanvittig sjeldent!




Jeg tror det kan skape en form av farlig og falsk trygghet når man ser at folk gir inntrykk av at subutex er en slags vidundermedisin. Det er EN veldig stor forskjell på subutex og andre opioider som gjør at det ofte foretrekkes i behandling, og det er at det nesten er umulig å overdose på subutex alene, men den fordelen får du på bekostning av libidoen din, nedsatt egenproduksjon av testo(mange må begynne på Testogel/inj), ett flatt sinn som kan minne om lobotomering, og en toleranse fra ut i helvete, slik at hvis du sprekker og vil bruke noe annet, så blir dosene så høye at det er livsfarlig.

Skal så klart ikke nekte folk å velge subutex eller metadon, men jeg sliter litt med å se hvorfor dette er en bedre løsning en heroin/ heroin fra HABiO(Heroinassistert behandling i Oslo) når alle jeg ser i LAR er helt fanget i systemet, og på grunn av varigheten på abstinensene så klarer de fleste aldri å slutte heller. Mange av disse folka begynner jo å bli litt oppe i åra også, så en 3 ukers periode med abstinenser kan ta livet av enkelte.

Hvis man begynner å se på heroin inne i samme rammene som de man får metadon/sub, så ville det nok ikke hersket noe tvil om hva som var sunnest, og hva som var lettest å komme seg av(når den tid er inne). I dag så har man fått HABiO, og HABiB, på sikt så er jeg ganske sikker på at dette vil bli mer utbredt, og forhåpentligvis vil det bidra til at færre blir livslange LAR pasienter.

Sitat av 1000bein Vis innlegg
Her er jeg både enig og uenig.

Er ikke den tråden det refereres til blitt videregåendepensum? Mener å huske at jeg leste det. Om ikke annet så er det en vanskelig og tung utdanning som utallige ved livets harde skole har gjennomført, og droppet ut av.

Jeg har faktisk selv referert til Carl Hart her inne på freak, men da lød spørsmålet, hvorfor tyr folk til heroin.

Jeg tror også veldig på det at de fleste som prøver heroin ikke utvikler store livsvansker grunnet det, men hvis man skal leke med ilden, så burde en kanskje spørre seg selv. Hvem er jeg. Hvor er jeg. Hvordan har jeg det.

Karl Hart er en verdenskjent akademiker. Han er nok ganske godt plassert på Maslovs Behovspyramide, hvis en skal sammenligne han med alle jordens borgere.

Altså. Hasj er jo ikke farlig, med mindre...

Henger dere med?

Ikke for å være frekk, men jeg tror ikke det er noen god ide å prøve heroin, hvis du må forhøre deg med freakforum om det er greit først.

Men hva vet vel jeg? Kanskje det er nok en tilgang til den evige melk og honning, som det livsbejaende mennesket sulter etter i sin primale trang til utfoldelse.

Hvem er du. Hvor er du. Hvordan har du det.
Vis hele sitatet...
Kan godt være at tråden har blitt pensum, og jeg prøver ikke å ta noe fra Bloodshoteyes. Det er en veldig trist og fæl historie som skulle vært unngått, men dessverre så er han bare en av 300 personer som dør hvert eneste år her til lands av overdoser.
Det er sant at Carl Hart har ett mye bedre utgangspunkt enn de fleste andre, men som han har nevnt selv så blir det litt feil å bruke det som ett argument mot han, han vokste vell opp som fattig om jeg husker riktig? Det er ikke godt å si hvorfor folk ender opp der de gjør, og hvem som skal hvor.
Sist endret av DrDeath; 22. april 2023 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg kjenner vell egentlig ingen som har sluttet med subutex eller metadon uten å bytte det med noe annet, selv byttet jeg til dolcontin, og dette er MYE enklere å slutte med enn sub/metadon. Den samme erfaringen sitter jeg med fra heroin, det er mye enklere å slutte med, spesielt om du ikke gjør det cold turkey.
At jeg kjenner flere som har sluttet med heroin, og ingen som har sluttet med sub/metadon kan være tilfeldig, men jeg har hørt dette fra andre også. Folk som slutter med subutex etter å ha brukt det over lengre perioder/årevis er vanvittig sjeldent!




Jeg tror det kan skape en form av farlig og falsk trygghet når man ser at folk gir inntrykk av at subutex er en slags vidundermedisin. Det er EN veldig stor forskjell på subutex og andre opioider som gjør at det ofte foretrekkes i behandling, og det er at det nesten er umulig å overdose på subutex alene, men den fordelen får du på bekostning av libidoen din, nedsatt egenproduksjon av testo(mange må begynne på Testogel/inj), ett flatt sinn som kan minne om lobotomering, og en toleranse fra ut i helvete, slik at hvis du sprekker og vil bruke noe annet, så blir dosene så høye at det er livsfarlig.

Skal så klart ikke nekte folk å velge subutex eller metadon, men jeg sliter litt med å se hvorfor dette er en bedre løsning en heroin/ heroin fra HABiO(Heroinassistert behandling i Oslo) når alle jeg ser i LAR er helt fanget i systemet, og på grunn av varigheten på abstinensene så klarer de fleste aldri å slutte heller. Mange av disse folka begynner jo å bli litt oppe i åra også, så en 3 ukers periode med abstinenser kan ta livet av enkelte.

Hvis man begynner å se på heroin inne i samme rammene som de man får metadon/sub, så ville det nok ikke hersket noe tvil om hva som var sunnest, og hva som var lettest å komme seg av(når den tid er inne). I dag så har man fått HABiO, og HABiB, på sikt så er jeg ganske sikker på at dette vil bli mer utbredt, og forhåpentligvis vil det bidra til at færre blir livslange LAR pasienter.


Kan godt være at tråden har blitt pensum, og jeg prøver ikke å ta noe fra Bloodshoteyes. Det er en veldig trist og fæl historie som skulle vært unngått, men dessverre så er han bare en av 300 personer som dør hvert eneste år her til lands av overdoser.
Det er sant at Carl Hart har ett mye bedre utgangspunkt enn de fleste andre, men som han har nevnt selv så blir det litt feil å bruke det som ett argument mot han, han vokste vell opp som fattig om jeg husker riktig? Det er ikke godt å si hvorfor folk ender opp der de gjør, og hvem som skal hvor.
Vis hele sitatet...
Ren heroin som man får i HAB og Dolcontin som nå blir vanligere å få i LAR er jeg 100% enig i at er et mye bedre alternativ enn langtidsvirkende opioider som metadon og subutex. Men her er metadon MYE verre å gå av enn subutex.

Så dersom dette er debatt om substitusjon medikamenter så er jeg enig med deg

Nå oppfattet jeg TS sitt spørsmål som at h*n kjøper varer illegalt og da tenker jeg at subutex er et mye bedre alternativ enn gate heroin, fordi gate heroin har veldig lav renhetsgrad, du vet omtrent aldri hva du får i deg, det er så å si null overdosefare på sub, og det er ekstremt rimelig ift heroin.
Tror det kan være en god idè, om det går til helvette er du iallfall 1 erfaring rikere.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Kan godt være at tråden har blitt pensum, og jeg prøver ikke å ta noe fra Bloodshoteyes. Det er en veldig trist og fæl historie som skulle vært unngått, men dessverre så er han bare en av 300 personer som dør hvert eneste år her til lands av overdoser.
Det er sant at Carl Hart har ett mye bedre utgangspunkt enn de fleste andre, men som han har nevnt selv så blir det litt feil å bruke det som ett argument mot han, han vokste vell opp som fattig om jeg husker riktig? Det er ikke godt å si hvorfor folk ender opp der de gjør, og hvem som skal hvor.
Vis hele sitatet...

Jeg tror jeg så denne Hart i en dokumentarfilm, hvor han forklarte at han var vokst opp i underklasse, arbeiderklasse eller deromkring. Og at hans unge sønn hadde endt opp med å sone dom i fengsel. Husker ikke hvilken film dette var, men jeg mener jo ihvertfall i mitt minne som svever i mitt sinn at det var det jeg så. Så det kan vi være enige i.

Men jeg synes du runder av veldig naivt. Og dermed blir jeg en smule irritert.

For alle oss som i det hele tatt har vurdert å snuse på livets harde skole, er ACE-studien helt grunnleggende ABC.

Legger ved link her.
https://terapivakten.no/2021/09/17/ace-studien/


Studien forteller oss at hvis en skal generalisere, så dør du tidligere jo flere av disse barndomstraumene du har. Og joda. En kan jo være et løvetannbarn. En kan gå mot strømmen. Askeladden fikk prinsessa og halve kongeriket. Alladin fikk vel mer eller mindre det samme, og det med hjelp fra en magisk ånd.

Men det er jo faktisk ikke sånn at hvem som helst kan bli statsminister, astronaut eller prins. Hvis vi skal generalisere.

Om jeg skal ta heroin, eller oxy, for den saks skyld? Altså... Jeg burde virkelig ikke. Ihvertfall ikke enda. Har en del uprosessert i mitt sjelsliv som for mange mennesker gjør smertestillende sååå farlig, fordi de har såååå vondt.
Sist endret av 1000bein; 22. april 2023 kl. 14:49.
Anonym bruker
"Uvøren Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Tror det kan være en god idè, om det går til helvette er du iallfall 1 erfaring rikere.
Vis hele sitatet...
Så vedkommende ender opp som narkoman?
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mange som prøver kun én gang for nysgjerrigheten – personlig mener jeg at det ikke er verdt det.

Anbefaler å se denne videoen hvis du skal innta det intravenøst (sprøytebruk):
https://www.youtube.com/watch?v=Miv8i-slK2w
En skal definitivt være forsiktig med å prøve heroin/opiater da det er klare risikoer mtp overdose og avhengighet om en er kunnskapsløs. Når det er sagt vet jeg om mange flere, inkludert meg selv som har holdt bruken sporadisk over mange år og lever fint med det. De fleste har vanlige jobber og familieliv nå, men det er alltid noen det går til helvette med og du kan potensielt havne i denne kategorien.