Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  131 36323
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Virker som mye er avklart da. Peewee akkurat nå i tråden er hvorfor etizolam er reseptpliktig. Hvorfor ville noen obsesse med å få tak i det utenom resept hvis det ikke er noe hold i hvorfor det bør være reseptpliktig, altså ikke fri innførsel?

Trengte ikke dra lengre enn wikipedia for å få en vinkling på stoffet som peker i retning at det kanskje behøver reseptpliktighet?

Etizolam possesses potent hypnotic properties,[16] and is comparable with other short-acting benzodiazepines.
Vis hele sitatet...
Jeg er fan av at lovverket er for strengt (sekkelovgivning som fanger opp fremtidige problemer) fordi da starter vi fra et punkt der et stoff er "skyldig" kontra at det er uskyldig. Men hensynet "randoms som vil teste en substans" taper nok veldig fort ovenfor "skadepotensiale" i en vanlig diskusjon.
Sist endret av meaculpaUIO; 2. april 2014 kl. 21:34.
Sitat av phish Vis innlegg
Det ser ut som om du har blitt lurt av politiet, dessverre...

Jeg kan i alle fall ikke finne noen lovhjemmel som åpner for å straffe folk som importerer reseptpliktige legemidler... så vidt jeg kan se har de kun mulighet til å be om (kreve) dokumentasjon på at det er til eget bruk før de utleverer det. Det står også noe om at legemiddelet må være "lovlig anskaffet i avsenderlandet", men hvordan i alle dager skal man vite om det er det? Hva betyr det?



Jeg siterer deg igjen

Er du interessert i å dele litt mer av historien og hvordan du ble behandlet etc.? Du trenger ikke å ta med alle detaljer, men jeg lurer litt på hvordan de lurte deg...

Nøyaktig hva var det du hadde gjort galt? For meg virker det som om politiet er litt av den oppfatningen at målet helliger middelet, og at så lenge de kan hindre en pille eller to å havne i hendene på noen som kan finne på å ruse seg, så bryr de seg ikke så mye om selve lovverket...
Vis hele sitatet...
Essensen av det hele var at jeg hadde bestillt RC, hvor ingen av stoffene det var snakk om var oppført på noen offentlig tilgjengelig liste. Dette var lenge før den nye lovgivningen, men etter at derivatparagrafen ble opphørt.

Fikk ingen beskjed om å vise resept. Det gikk rett til anmeldelse for import av reseptpliktige legemidler. Det var tollvesenet som anmeldte. Fikk vite i avhør at tollvesenet hadde mye mer utfyllende lister enn det som er tilgjengelig for oss, og at en eller fler av de stoffene jeg bestillte var på lista.

Betjenten i avhøret visste ikke nok loven eller prinsippet for en rettstat til å svare på hvorfor jeg ikke har tilgang til noen sånne lister.

Innrømte bare å ha bestillt stoffene, men erkjennet ikke straffskyld. Saken ble sendt videre til politijurist og de kom fram til at det ble forelegg. Samtykket bare til boten for å bli ferdig med det.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Essensen av det hele var at jeg hadde bestillt RC, hvor ingen av stoffene det var snakk om var oppført på noen offentlig tilgjengelig liste. Dette var lenge før den nye lovgivningen, men etter at derivatparagrafen ble opphørt.

Fikk ingen beskjed om å vise resept. Det gikk rett til anmeldelse for import av reseptpliktige legemidler. Det var tollvesenet som anmeldte. Fikk vite i avhør at tollvesenet hadde mye mer utfyllende lister enn det som er tilgjengelig for oss, og at en eller fler av de stoffene jeg bestillte var på lista.

Betjenten i avhøret visste ikke nok loven eller prinsippet for en rettstat til å svare på hvorfor jeg ikke har tilgang til noen sånne lister.

Innrømte bare å ha bestillt stoffene, men erkjennet ikke straffskyld. Saken ble sendt videre til politijurist og de kom fram til at det ble forelegg. Samtykket bare til boten for å bli ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Det er jo helt sprøtt at du ikke får vite hvilken paragraf du anmeldes for, og hvorfor. Det hjelper ikke om tollvesenet skriver f.eks "5-htp" på en hemmelig liste, så lenge du ikke bryter gjeldende lovverk. Jeg lurer veldig på hvilken paragraf du ble dømt for. Har du noe skriftlig der det står?

Det er helt greit at noe kanskje "burde" vært narkotika (eller reseptbelagte), men om ikke de som forvalter loven ikke har gjort jobben med å definere dem i lovverket så kan jeg ikke forstå at de kan straffe deg.

Legalitetsprinsippet:

Et av de viktigste prinsipper i rettssystemet er det om legalitet. Det sier at den utøvende makt aldri kan gripe inn overfor eller dømme landets borgere uten å ha hjemmel til dette i de gjeldende rettsregler. Dette kalles «negativ avgrensning». Folket nyter derimot «positiv avgrensning», det vil si at det kan gjøre alt hva det måtte ønske, så lenge det ikke bryter med de gjeldende rettsregler.
Vis hele sitatet...
Er det noen som kan vise til en hjemmel som sier at man kan straffes for import av "reseptpliktige legemidler" (dette er et utrolig vagt begrep)...?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Legemiddelloven:

§ 24.Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika og å skaffe seg adgang til å få kjøpt slike varer under falske opplysninger, f.eks. om navn, bosted, sykdom eller sykdomstegn.
Slike midler må ikke anvendes til annet formål enn de er utlevert til, og må ikke uten lovlig hjemmel overdras til eller erverves av andre enn den som resepten eller rekvisisjonen er utstedt til. Resept eller rekvisisjon må ikke overdras til eller erverves av andre enn den de er utstedt til.

Lovlig adkomst må da være å få skrevet ut en resept.
Sist endret av meaculpaUIO; 3. april 2014 kl. 02:04.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Legemiddelloven:

§ 24.Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika og å skaffe seg adgang til å få kjøpt slike varer under falske opplysninger, f.eks. om navn, bosted, sykdom eller sykdomstegn.
Slike midler må ikke anvendes til annet formål enn de er utlevert til, og må ikke uten lovlig hjemmel overdras til eller erverves av andre enn den som resepten eller rekvisisjonen er utstedt til. Resept eller rekvisisjon må ikke overdras til eller erverves av andre enn den de er utstedt til.

Lovlig adkomst må da være å få skrevet ut en resept.
Vis hele sitatet...
...

Ikke for å være frekk, men for å være jusstudent så er du fryktelig dårlig til å forstå paragrafer, eventuelt lese hva som er skrevet. Jeg har skrevet mange ganger at etizolam ikke er narkotika... Dette kommer rett fra legemiddelverket, som lager og forvalter denne loven (og den paragrafen du akkurat siterte).
Dette er veldig interessant lesing; phish, du har baller av stål! Støtter deg 100%.
Har ikke mye å bidra til i tråden, men setter pris på alle dere andre som deler unike kunnskaper.

Angående innlegget til meaculpa, så gjelder den loven spesifikt narkotika og ikke andre ting i nabolaget.
Er det for mye å be om en avklaring på en allerede diffus lov? Dette har gått for langt!
Takk, CH0KE!

Det er virkelig godt å se at noen setter pris på arbeidet jeg legger ned her, for jeg kunne fint ha holdt dette for meg selv, men som deg mener jeg at dette har gått alt for langt og at vi på dette området begynner å minne alt for mye om stater vi absolutt ikke ønsker å sammenligne oss med angående rettsikkerhet!

Dette handler verken om meg eller om etizolam spesifikt (som du sikkert har skjønt), men problematikken i et lovverk som politi og juristster bruker som de vil til å gi ut bøter og straff etter ren synsing (etter mitt skjønn). Å finne en lov som som eksplisitt forbyr narkotika hadde jeg klart å finne selv på mindre enn to minutter, men jeg har som sagt både ringt og hatt skriftlig kontakt med legemiddelverket (som forvalter disse lovene) hvor ei trivelig dame med Ph.D. i farmakologi (hun kan sine saker) opplyser meg om at dette stoffet verken kan klassifiseres som narkotika ifølge narkotikaforskriften, og at det departementet allerede har vurdert dette stoffet i tilllegg, og kommet frem til at må sees på som reseptpliktig legemiddel, så er det klart at lover som snakker om narkotika ikke er relevante.

Det er helt sikkert MANGE her på forumet som har lignende historier som "Paradigm" der de blir innkalt til et avhør, får beskjed om at de har gjort "noe ulovlig angående legemidler" (uten at det gås nærmere inn på hvilken paragraf som er brutt) og så ender opp med en sviende bot. Alt i "det godes tjeneste", om man ser det gjennom "politiøyne" der enhver straff for "narkotikakriminalitet" både er en sak løst, og en god gjerning for både den straffede (på sikt, nå blir han sikkert ikke sprøytenarkoman) og for samfunnet som har blitt spart for 10 "ulovlige" piller uten kvalitetssikring eller lignende.

Det problematiske er selvsagt at slik det ser ut nå (og med de opplysningene jeg hittil har fått, enten via folk her som har blitt straffet eller avisartikler om folk som får 5000,- i bot for "brudd på legemiddelloven" for import av ti (!) piller med etizolam som innhold, er at dette i teorien åpner for at tollvesenet skriver ned f.eks "koffein" (et reseptbelagt legemiddel) på en hemmelig liste, for så å stå på Svinesund og hanke inn alle som har ett brett cola sammen med bacon og smågodt. Dette er et søkt eksempel, men så vidt jeg kan se skiller det seg i prinsippet ikke fra historien som "Paradigm" beskriver over her, rent bortsett fra "synsing" og "sunn fornuft".

Vi lever i (det som ønsker å være) en rettstat, og politiet/politijurist skal ikke få lov til å dømme deg på grunn av synsing og "sunn fornuft", uansett hvor logisk det er (mange RC'er/er har jo psykoaktive effekter som gjør at de burde være kvalifisert som "narkotika"), men så lenge de ikke er det så er det faktisk ikke ikke mange paragrafer jeg kan finne som kan brukes til å straffe noen for innførsel.

Jeg kan starte med å igjen sitere toll.no:

Legemidler
Det er tillatt å importere legemidler du har kjøpt på internett hvis følgende betingelser er oppfylt

* du må være fylt 18 år
* legemidlet må være til eget personlig bruk
* mengden du kjøper kan ikke være for mer enn tre måneders forbruk
* legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet
* Det er bare tillatt å få legemidler tilsendt fra land innenfor EØS.

[COLOR="Gray"]Se hvilke land som er i EØS-området[/COLOR]

Følgende legemidler er ikke tillatt å innføre

* legemidler som inneholder stoffer som anses som narkotika eller dopingmidler
* legemidler til dyr.

Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved en resept eller en legeerklæring.

Legemiddelverket har ansvaret for reglene om import av legemidler, og du må kontakte dem hvis du har spørsmål om regelverket.

Før du handler legemidler på en nettbutikk eller -apotek, bør du være oppmerksom på risikoen for at du kjøper falske eller ulovlige legemidler.

Det er ikke toll på legemidler og merverdiavgiften er på 25 prosent
Vis hele sitatet...
Jeg har som sagt både ringt og sendt mail med legemiddelverket, og de er hjelpsomme. Nå har jeg faktisk legitime grunner til å importere etizolam, men rent juridisk kan jeg ikke se at det spiller noen rolle. Så vidt jeg kan se (og ingen har enda kommet med noen lovhjemler som endrer dette synet) så er de eneste reaksjonene jeg kan få med hjemmel i lovverket at tollerne kan be om dokumentasjon på at legemiddelet er "lovlig anskaffet i avsenderland" (vag paragraf, og så å si umulig for meg å dokumentere når det f.eks gjelder RC'er, da de trolig tenker på apotek her) og at det er "til personlig bruk" (også vagt, men her får jeg i alle fall mulighet til å sende inn en legeerklæring på at jeg faktisk har en lidelse og "trenger" legemiddelet. Når det gjelder etizolam tror jeg faktisk at legen min hadde skrevet en legeerklæring om jeg forklarte ham hva stoffet var og hvorfor det er bedre for mine problemer enn f.eks Rivotril som jeg får utskrevet i dag). Naturlig nok har nok legen svært begrensede kunnskap om stoffer som ikke er registrerte for salg i Norge, men det er som tidligere nevnt markedsført som legemiddel i Italia, og legen min ville sikkert ringt legemiddelverket om jeg forklarte at jeg har vært i dialog med dem tidligere.

Men igjen, dette gjelder verken meg eller etizolam, dette gjelder grunnleggende rettsprinsipp som skal gjelde i en rettsstat.

Her er noen "tilfeldige", men viktige sitater fra den aktuelle artikkelen:

En rettsstat er en stat som både er bundet og begrenset av rettsregler; en rettsstat kan ikke handle slik den selv finner for godt eller på alle områder de synes den kunne handle.
...
Et av de viktigste prinsipper i rettssystemet er det om legalitet. Det sier at den utøvende makt aldri kan gripe inn overfor eller dømme landets borgere uten å ha hjemmel til dette i de gjeldende rettsregler. Dette kalles «negativ avgrensning». Folket nyter derimot «positiv avgrensning», det vil si at det kan gjøre alt hva det måtte ønske, så lenge det ikke bryter med de gjeldende rettsregler.
...
Det viktigste vernet den enkelte borger har, er rettssikkerheten. Denne skal ikke bare beskytte borgeren, men også sikre han/ henne de rettigheter han/ hun har krav på etter loven. Legalitetsprinsippet er med på å sikre borgeren en stor grad av forutsigbarhet, idet borgeren aldri behøver å være på vakt mot overgrep eller avgjørelser som hun, ettersom det ikke finnes grunnlag for dem i rettsreglene, ikke forventer.
...
Ved dom beskyttes vedkommende også av den materielle rettssikkerhet, som sier at de beslutninger som retten treffer, ikke kan stride mot Grunnloven, andre lover, eventuelle internasjonale konvensjoner som landet er forpliktet av, eller andre ulovfestede prinsipper.
...
For at rettssystemet skal kunne fungere best mulig, er det nødvendig at det opprettholder sin rettslige legitimitet blant borgerne. Det vil si at rettssystemet må være noe som er allment akseptert og respektert, og som nyter tillit hos befolkningen. Dets avgjørelser må oppfattes som rettmessige, og de må alltid kunne rettferdiggjøres med hensyn til rettsreglene.
...
Rettssikkerhet er et begrep innenfor Rettsstaten som innebærer blant annet at den offentlige makt blir utøvd med hjemmel i lov og at det finnes konstitusjonelle garantier som setter grenser for statens maktbruk. Et viktig prinsipp er at ingen kan fengsles uten lovlig grunn og at ingen heller kan straffes uten først ha fått prøvd saken sin for en domstol. Ingen lover kan gis tilbakevirkende kraft.
Vis hele sitatet...
Jeg kan også komme med noen sitater fra artikkelen om "politistat":

Politistat er en stat (land) der politiet og eller militærvesenet kan gripe inn mot statens innbyggere med anholdelser, ransakinger og avhør uten bestemt lovhjemmel, og hvor myndighetene kan fengsle personer i ubegrenset tid uten rettergang eller dom.
...
Politistat er det motsatte av rettsstat, og er vanlig i diktaturer.
Vis hele sitatet...
Så med mindre noen kan vise meg en lovhjemmel som kan forsvare bruk av makt/straff i tilfeller som det over (Paradigm igjen, men det er et eksempel) så ser det for meg ut som om vi på dette området er nærmere en politistat enn en rettstat. Jeg har en god dialog med legemiddelverket, men dette med at folk straffes uten hjemmel i loven er virkelig en uting som ikke hører hjemme i en rettstat.

Dessverre er det slik at mange lar seg skremme av truslene til politiet, og ikke tar disse sakene videre til domstolene. Jeg håper at jeg kan bidra til at den neste som blir truet med straff på grunn av en vag paragraf, for en handling som det på forhånd var vanskelig/umulig å avgjøre om er straffbar med hjemmel i lovverket (forutsigbarhet) prøver den for domstolene og ikke lar seg skremme av politiet.

De som tror at dette handler om meg eller om etizolam har ikke forstått poenget.

Juridisk/saklig diskusjon mottas med takk, samt (helst detaljerte) eksempler på folk som har blitt straffet for brudd på legemiddelloven mottas med takk

Den utviklingen vi ser i samfunnet nå, med vage bestemmelser og paragrafer, og straffer uten tydelig hjemmel i lovverket er en farlig utvikling. Folk kan mene det de vil om "narkotika", men dette gjelder ikke "narkotika" (det er som sagt bekreftet at etizolam ikke er "narkotika" av legemiddelverket, som er ansvarlige for disse lovene) men om viktige prinsipper i en rettstat, som staten Norge liker å kalle seg.
Sist endret av phish; 3. april 2014 kl. 10:20.
Blæ kudos til norsk lovverk for hvor åpen denne loven er for synsing. Istedenfor å jobbe hardt med loven så tvinner jeg heller fingre til den kanskje blir bedre å ha med å gjøre..
Tillegg:

Er det noen mulighet for å skille ut deler av debatten i en egen tråd? Jeg er fortsatt enig i at mange lover er for vage, men vi har kommet frem til at sjokolade ikke anses som "narkotika", selv om jeg fremdeles synes loven er dårlig i forhold til forståelighet for alle andre enn folk med mastergrad i organisk kjemi eller farmakoligi. Jeg ser fortsatt den originale problemstillingen, men i de siste postene har jeg kommet med et konkret eksempel på et stoff som ikke er narkotika, men som jeg likevel risikerer straff for å innføre, til tross for at jeg ikke kan finne noen hjemmel i lovverket.

Jeg kunne godt tenkt meg en "egen tråd" med en mer passende trådtittel slik at flere med juridisk bakgrunn (eventuelt folk som har blitt rammet selv) lettere finner den og kan delta.

Jeg vet ikke helt hva overskriften skulle være, eller hvor det er lurest å splitte tråden, men jeg ser på "Paradigm"s sak som et paradigmeskifte her. Jeg kunne godt tenke meg å splitte tråden omtrent ved innlegg #97 der diskusjonen går inn på straffereaksjoner i forhold til legemiddelloven, og hvordan disse passer inn i en rettstat. Det er noen "off topic"-poster som ikke er så veldig relevante i forhold til dette etter #97, som gjerne kunne vært slettet i en ny tråd.

Jeg har ikke fått noen eksplisitt godkjennelse av Paradigm til å bruke den saken som eksempel, men jeg regner med at det går bra.

Videre er jeg litt usikker på hvilken eventuell trådtittel som kunne "samlet massene" best, og fått litt skikkelig juridisk diskusjon rundt dette og Norge som rettstat.

Har noen noen gode forslag her? Stikkord er "Legemiddelloven" og hvordan den praktiseres på ren synsing, så kanskje noe a-la "Legemiddeloven: vilkårlig straff basert på synsing?" Dette var bare "from the top of my head"

For meg (og sikkert mange andre "freakere") er dette en viktig prinsippiell debatt, og jeg kan virkelig ikke finne noen klar hjemmel som sier at man kan straffes for innførsel av "reseptpliktig legemiddel" (vagt igjen, angående reseptplikten). Jeg er rimelig sikker på at mange har blitt innkalt til avhør, fått beskjed om at de har "brutt loven" og så blitt sendt hjem med en klekkelig bot. Jeg vil gjerne ha flere slike historier, og ikke minst begrunnelser for hvordan dette kan forsvares ut fra lovverket (og ikke minst hvordan man på forhånd skal kunne avgjøre om en handling kvalifiserer til straff.
Sist endret av phish; 3. april 2014 kl. 10:54.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Du kan gjerne så tvil om mine kunnskaper, men farmakologen er en enkelt person. Fakta er etizolam ligner på benzo og at det nettopp ikke er slått fast hva slags status dette stoffet har. Men men, tydelig at du har stor tiltro til at farmakologen har rett i sin karateristikk av stoffet.

Jeg har ekstrem liten tiltro til at du snakket med rett person i legemiddelverket. Hvis det ligner på benzo, har smertebehandlings effekter, "hypnotisk effekt" o.l og ruspotensiale hvordan kan man da ikke snakke om et narkotikum?
Sist endret av meaculpaUIO; 3. april 2014 kl. 11:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Du kan gjerne så tvil om mine kunnskaper, men farmakologen er en enkelt person. Fakta er etizolam ligner på benzo og at det nettopp ikke er slått fast hva slags status dette stoffet har. Men men, tydelig at du har stor tiltro til at farmakologen har rett i sin karateristikk av stoffet.
Vis hele sitatet...
...

Jeg vet ikke om du helt forstår at legemiddelverket forvalter legemiddelloven og fastslår hvilke stoffer som skal regnes inn under hvilke grupper. Jeg har kontaktet instansen, og fått både skriftlig og muntlig at etizolam ikke regnes som narkotika. Status på dette stoffet er "reseptpliktig legemiddel", og den som har gitt meg den informasjonen er nettopp den instansen som i Norge fastsetter status på stoffer.

Og ja, jeg har ganske god tiltro til at farmakologen med doktorgrad i farmakologi, som har som jobb å klassifisere legemidler har 100% rett i sin karakteristikk av stoffet.

Legemiddelverket har ikke som oppgave å dømme noen, det er det politiet som gjør, men de som fastsetter status (altså avgjør hvilken klasse et gitt stoff tilhører) er legemiddelverket. Jeg har nevnt tidligere at hun til og med kontaktet forfatteren av narkotikaforskriften, da vi begge slet med å komme med en entydig tolkning av "gruppe 10", tryptaminer.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg har ekstrem liten tiltro til at du snakket med rett person i legemiddelverket. Hvis det ligner på benzo, har smertebehandlings effekter, "hypnotisk effekt" o.l og ruspotensiale hvordan kan man da ikke snakke om et narkotikum?
Vis hele sitatet...
Jeg begynner å miste all tro på deg som fremtidig jurist. Ring politiet og spør hvem som forvalter legemiddelloven om du ikke tror meg, og ring gjerne legemiddelverket så kan de også bekrefte for deg at etizolam per dags dato ikke er et "narkotikum" men "et reseptpliktig legemiddel".

Du kan mene hva du vil, og jeg kan mene hva jeg vil. Det er helt klart at thienodiazepinet "etizolam" har effekter som gjør at det kanskje burde vært klassifisert som et "narkotikum", men det er det altså ikke. Det er lovverket vi forholder oss til i jus, er det ikke det? Synsing kan man ta et annet sted...
Sist endret av phish; 3. april 2014 kl. 11:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Et annet stoff som kan være verdt å nevne, for the sake of the argument, er det syntetiske opioidet AH-7921. Dette faller ikke inn under narkotikalovgivningen, men det blir nok fort problemer i tollen om det skulle bli stoppet.
Sitat av stranger Vis innlegg
Et annet stoff som kan være verdt å nevne, for the sake of the argument, er det syntetiske opioidet AH-7921. Dette faller ikke inn under narkotikalovgivningen, men det blir nok fort problemer i tollen om det skulle bli stoppet.
Vis hele sitatet...
Nok et eksempel på at det blir synset over en lav sko. Nå kjenner jeg ikke dette stoffet, ei heller har jeg hørt legemiddelverket uttale seg, men som du sier så gjør toll/politi tydeligvis akkurat som de vil i slike saker. Jeg har enda ikke sett noen referanser til loven som sier at man kan straffes for å importere legemidler til eget bruk, bare at tollvesenet har adgang til å nekte å utlevere pakken (som for så vidt er helt greit, det er en del av lovverket og forståelig, dessuten er det ikke uklar synsing).

Ellers har jeg bedt en moderator om å opprette en ny tråd med innleggene fra ca #97 og utover, og gjerne opprette den i "Samfunn, etikk og politikk", for jeg synes denne synsejustisen er helt på trynet og har ingen verdens ting å gjøre i en rettsstat.

Dersom politi/toll er misfornøyd med lovverket, så skal lovverket forandres, ikke tilfeldige folk plukkes ut og straffes uten lovhjemmel for å statuere et eksempel...
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Rolig nå. Du må tåle at jeg er uenig med deg og også eksperten din. Det er tross alt den blinde aksepten av forelegg for et stoff med uavklart status fra "tollekspertene" du til dels går til angrep på her i tråden. Jeg er ikke her fordi at jeg ønsker et spesifikt resultat. Hvis du ønsker en reell diskusjon så kan du ikke krydre postene dine med sukker som:

Ikke for å være frekk, men for å være jusstudent så er du fryktelig dårlig til å forstå paragrafer, eventuelt lese hva som er skrevet
Vis hele sitatet...
Jeg begynner å miste all tro på deg som fremtidig jurist
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvordan du hadde likt å høre dette fra noen som var din arbeidsgiver eller overordnende mens du utdannet deg, men jeg *tipper* du ikke hadde funnet det noe særlig behagelig? Så fint om du kan holde sånn karakteristikker utenfor. Jeg har tross alt ikke et fagområde fra deg å så tvil om. Gi meg et par boksehansker også hvis du vil gjøre det til en manfight.

VIDERE

Skal innrømme at jeg ikke hadde sett så nøye på dette før nå og at bøtteskramlingen din har motivert meg for å opplyse saken mer.

Gjorde et raskt søk på "etizolam" på Lovdata Pro og den nyeste (og eneste) dommen der stoffet var nevnt var i en dom fra Hordaland lagmannsrett i 2012.

I listen over forholdene det ankes over utmålingen av fra tingretten:

Videre ble han domfelt for følgende overtredelser av legemiddelloven § 31 første og fjerde ledd jf. § 13:
• Forut for 30. august 2011 innførte han til Norge 40 tabletter Grandaxin inneholdende virkestoffet tofisopam og 10 tabletter Gerodorm inneholdende virkestoffet cinolazepan (tiltalen post II a).

• Fredag 23. desember 2011 i Z innførte han til Norge 250 tabletter Etilaam inneholdende benzodiazepinderivatet etizolam (tiltalen post II b).
Vis hele sitatet...
Anken i denne saken er over straffeutmålingen, men retten har generelt en selvstendig plikt til å vurdere hvorvidt riktig hjemmel og lovanvendelse er brukt. Man kan da tenke seg to ting basert på ditt synspunkt om at det ikke finnes hjemmel, at det var en feil her som de overså eller at de mente tingretten hadde brukt riktig hjemmel, og da holder jeg fingrene på det siste.

Som du ser så subsumerer tingretten Etilaam-tablettene med etiozolam under legemiddelloven §31 første og fjerde ledd jf §13.
Sist endret av meaculpaUIO; 3. april 2014 kl. 13:12.
Utdrag fra legemiddelloven § 31
"Dersom den straffbare handling gjelder overdragelse av legemiddel som ikke regnes som narkotika og det foreligger særlig skjerpende omstendigheter, er straffen bøter eller fengsel i inntil 2 år, eller begge deler."

Hvilke særlige skjerpende omstendigheter snakker vi i saken fra Hordaland?

Utdrag fra jusinfo.no om skjerpende omstendigheter:
" Skjerpende omstendigheter er omstendigheter ved forbrytelsen eller for andres oppfatning av lovbruddet som taler for at lovbryteren bør idømmes strengere straff innenfor strafferammen. I utgangspunktet kan retten i stor grad selv avgjøre hva som kan anses som skjerpende, og således ilegge strengere straff. I ny straffelov § 77 er det gitt en oppsummering av de vanligste skjerpende omstendigheter:

”§ 77. Skjerpende omstendigheter Ved straffutmålingen skal det i skjerpende retning især tas i betraktning at lovbruddet: a) er begått med midler eller metoder som er særlig farlige eller har stort skadepotensial, b) har satt menneskers liv eller helse i fare eller voldt velferdstap, c) er tilsiktet et vesentlig mer alvorlig resultat eller det lett kunne ha blitt følgen, d) er begått på en særlig hensynsløs måte, e) er ledd i en planlagt eller organisert virksomhet, f) er begått av flere i fellesskap, g) er forøvet ved at lovbryteren har utnyttet eller forledet unge personer, personer i en meget vanskelig livssituasjon, som er psykisk utviklingshemmet eller står i et avhengighetsforhold til lovbryteren, h) har rammet personer som er forsvarsløse eller særlig utsatt for lovbrudd, i) har sin bakgrunn i andres religion eller livssyn, hudfarge, nasjonale eller etniske opprinnelse, homofile orientering, funksjonsevne eller andre forhold som støter an mot grupper med et særskilt behov for vern, j) er begått i offentlig tjeneste eller er forøvet ved brudd på en særlig tillit, k) er begått av noen som tidligere er ilagt en strafferettslig reaksjon for liknende handlinger eller andre handlinger som er av betydning for saken, l) er begått i nærvær av barn under 15 år”.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Utdrag fra legemiddelloven § 31
"Dersom den straffbare handling gjelder overdragelse av legemiddel som ikke regnes som narkotika og det foreligger særlig skjerpende omstendigheter, er straffen bøter eller fengsel i inntil 2 år, eller begge deler."

Hvilke særlige skjerpende omstendigheter snakker vi i saken fra Hordaland?

Utdrag fra jusinfo.no om skjerpende omstendigheter:
" Skjerpende omstendigheter er omstendigheter ved forbrytelsen eller for andres oppfatning av lovbruddet som taler for at lovbryteren bør idømmes strengere straff innenfor strafferammen. I utgangspunktet kan retten i stor grad selv avgjøre hva som kan anses som skjerpende, og således ilegge strengere straff. I ny straffelov § 77 er det gitt en oppsummering av de vanligste skjerpende omstendigheter:

”§ 77. Skjerpende omstendigheter Ved straffutmålingen skal det i skjerpende retning især tas i betraktning at lovbruddet: a) er begått med midler eller metoder som er særlig farlige eller har stort skadepotensial, b) har satt menneskers liv eller helse i fare eller voldt velferdstap, c) er tilsiktet et vesentlig mer alvorlig resultat eller det lett kunne ha blitt følgen, d) er begått på en særlig hensynsløs måte, e) er ledd i en planlagt eller organisert virksomhet, f) er begått av flere i fellesskap, g) er forøvet ved at lovbryteren har utnyttet eller forledet unge personer, personer i en meget vanskelig livssituasjon, som er psykisk utviklingshemmet eller står i et avhengighetsforhold til lovbryteren, h) har rammet personer som er forsvarsløse eller særlig utsatt for lovbrudd, i) har sin bakgrunn i andres religion eller livssyn, hudfarge, nasjonale eller etniske opprinnelse, homofile orientering, funksjonsevne eller andre forhold som støter an mot grupper med et særskilt behov for vern, j) er begått i offentlig tjeneste eller er forøvet ved brudd på en særlig tillit, k) er begått av noen som tidligere er ilagt en strafferettslig reaksjon for liknende handlinger eller andre handlinger som er av betydning for saken, l) er begått i nærvær av barn under 15 år”.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg kan se gjelder ikke saken overdragelse, men import til eget forbruk?

Jeg ser at § 31 av legemiddelloven går igjen, men hva er den straffbare handlingen? Som regel anmeldelsene av typen "Du er anmeldt for brudd på Legemiddelloven § 31".

Brudd på hva da?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Fra legemiddelloven 13:

Import av legemidler fra stater utenfor det europeiske økonomiske samarbeidsområdet må ikke skje uten godkjenning fra departementet med mindre annet følger av denne lov.

Så det som kan slå hull på min argumentasjon her er han faktisk ble straffet for å ha innført fra utenfor EØS. Men det står det ikke i dommen.

Men, er det ikke i kraft av å være benzodiazepinderivatet at det blir ulovlig? Hva er den statusen til andre benzodiazepinderivater?

Litt dårlig tid nå, skal komme tilbake til tråden senere.
Sist endret av meaculpaUIO; 3. april 2014 kl. 14:13.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Fra legemiddelloven 13:

Import av legemidler fra stater utenfor det europeiske økonomiske samarbeidsområdet må ikke skje uten godkjenning fra departementet med mindre annet følger av denne lov.

Så det som kan slå hull på min argumentasjon her er han faktisk ble straffet for å ha innført fra utenfor EØS. Men det står det ikke i dommen.

Men, er det ikke i kraft av å være benzodiazepinderivatet at det blir ulovlig? Hva er den statusen til andre benzodiazepinderivater?

Litt dårlig tid nå, skal komme tilbake til tråden senere.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg holder på med en annen tråd nå der jeg prøver å oppsummere med informasjon herfra, men som tidligere er du på bærtur. Det har hele tiden vært snakk om import av legemidler innen EØS, så § 13 er ikke relevant i det hele tatt.
Godt poeng, phish. Jeg er dessverre ikke kyndig med verken paragrafer eller legemidler. Mener ikke å lage kluss i en allerede utmerket tråd. Interessant hva du evt kommer med senere, meaculpa. Gode poeng kommer sjeldent alene.
Jeg har laget en ny tråd som jeg håper flere vil bidra til, den kan dere finne her

Dette er slik jeg ser det et stort svart hull i norsk rettsikkerhet...

Takk for alle bidrag i denne tråden, og jeg håper jeg ser mange av dere i den nye og at vi kanskje kan komme noen vei med det som for meg virker som misbruk av makt og tillit fra utøvende myndighet (politiet)

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Rolig nå. Du må tåle at jeg er uenig med deg og også eksperten din. Det er tross alt den blinde aksepten av forelegg for et stoff med uavklart status fra "tollekspertene" du til dels går til angrep på her i tråden. Jeg er ikke her fordi at jeg ønsker et spesifikt resultat. Hvis du ønsker en reell diskusjon så kan du ikke krydre postene dine med sukker som:
Vis hele sitatet...
Jeg så ikke dette innlegget før nå...

Beklager at jeg skrev litt vel krasse ting, men jeg ble litt oppgitt fordi du både igjen sådde tvil om kompetansen til legemiddelverket (det er tross alt de som forvalter både legemiddelloven og narkotikaforskriften, og hun jeg snakket med har doktorgrad i farmakologi, og rimelig god kompetanse) og fordi du siterte en lov fra narkotikaforskriften, som ikke er relevant for stoffer som ikke er klassifisert som narkotika.

Jeg ser i etterkant at jeg var i overkant frekk, men jeg skrev også i et tidligere innlegg at jeg setter pris på din deltakelse i debatten fordi det trengs argumenter fra begge sider Hadde vi alle vært enige om at dette var idiotisk og feil, hadde vi ikke hatt så mye å diskutere...

Igjen, beklager
Sist endret av phish; 3. april 2014 kl. 19:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I dag fikk jeg faktisk svar fra politiet.
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Bekreftelse på anmeldt forhold
Gjerningsdato: 01.01.2014
Forholdets art: Narkotika, bruk
Saken er registrert ved: Etterforskningsseksjonen Gjøvik / Toten

Blabla.. erstatningskrav blabla....
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
I dag fikk jeg faktisk svar fra politiet.
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Bekreftelse på anmeldt forhold
Gjerningsdato: 01.01.2014
Forholdets art: Narkotika, bruk
Saken er registrert ved: Etterforskningsseksjonen Gjøvik / Toten

Blabla.. erstatningskrav blabla....
Vis hele sitatet...
Altså, du fikk bare en bekreftelse?

Hva ligger det i "Blabla.. erstatningskrav blabla...." ?

Uansett har "vi" "dessverre" kommet frem til at du trolig ikke har brutt narkotikaforskriften, men om du bestiller vitaminbjørner fra ebay.co.uk kan du anmeldes for brudd på legemiddelloven hvis noen "synser det".

Det virker som om narkotikaforskriften er ganske bra likevel, men legemiddelloven er en ren tragedie når det gjelder rettssikkerhet, og før du vet ordet av det får du et forelegg på 5000,- for brudd på "legemiddelloven §31"

Du må ha en gyldig resept på vitaminbjørner og ikke minst må DU bevise at vitaminbjørnene er "lovlig ervervet" i det aktuelle landet.

Jeg har laget en ny tråd om legemiddelloven og hvor latterlig diffus og vag den er.

§ 2 definerer hva et legemiddel er:

Med legemidler forstås i denne lov stoffer, droger og preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.
Vis hele sitatet...
§ 29:

Den som har legemidler i sin besittelse plikter å oppbevare dem forsvarlig.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, legg en vitaminbjørn ubevoktet på verandaen, og du har brutt legemiddelloven (etter skjønn). Du er nå en kriminell og kan straffes med bøter og fengsel inntil 3 måneder.

Selvfølgelig vil du ikke straffes for dette, men hele loven er basert på synsing. Hun som fikk 5000,- i bot for innførsel av 10 piller med etizolam kunne like godt fått samme bot for innførsel av 10 vitaminbjørner, dersom noen hadde "synset det".

Jeg håper vi kan få litt diskusjon i den tråden og, for det er helt på trynet at vitaminbjørner og f.eks etizolam som juridisk stiller i samme klasse (legemiddel) straffes så forskjellig...eventuelt at det ene aldri straffes i det hele tatt ("selvfølgelig, det er jo idioti").
Sitat av phish Vis innlegg
Altså, du fikk bare en bekreftelse?

Hva ligger det i "Blabla.. erstatningskrav blabla...." ?

Uansett har "vi" "dessverre" kommet frem til at du trolig ikke har brutt narkotikaforskriften, men om du bestiller vitaminbjørner fra ebay.co.uk kan du anmeldes for brudd på legemiddelloven hvis noen "synser det".

Det virker som om narkotikaforskriften er ganske bra likevel, men legemiddelloven er en ren tragedie når det gjelder rettssikkerhet, og før du vet ordet av det får du et forelegg på 5000,- for brudd på "legemiddelloven §31"

Du må ha en gyldig resept på vitaminbjørner og ikke minst må DU bevise at vitaminbjørnene er "lovlig ervervet" i det aktuelle landet.

Jeg har laget en ny tråd om legemiddelloven og hvor latterlig diffus og vag den er.

§ 2 definerer hva et legemiddel er:



§ 29:



Med andre ord, legg en vitaminbjørn ubevoktet på verandaen, og du har brutt legemiddelloven (etter skjønn). Du er nå en kriminell og kan straffes med bøter og fengsel inntil 3 måneder.

Selvfølgelig vil du ikke straffes for dette, men hele loven er basert på synsing. Hun som fikk 5000,- i bot for innførsel av 10 piller med etizolam kunne like godt fått samme bot for innførsel av 10 vitaminbjørner, dersom noen hadde "synset det".

Jeg håper vi kan få litt diskusjon i den tråden og, for det er helt på trynet at vitaminbjørner og f.eks etizolam som juridisk stiller i samme klasse (legemiddel) straffes så forskjellig...eventuelt at det ene aldri straffes i det hele tatt ("selvfølgelig, det er jo idioti").
Vis hele sitatet...
Jeg begynte å lure på det selv;
"Påtalemyndigheten kan fremme et erstatningskrav for deg ...", vet ikke faen hva de mener med dette, men...
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Jeg begynte å lure på det selv;
"Påtalemyndigheten kan fremme et erstatningskrav for deg ...", vet ikke faen hva de mener med dette, men...
Vis hele sitatet...
Haha! Kvalitetspoeng gitt for at du faktisk anmeldte deg selv for å vise hvor håpløst et lovverk kan være.

Jeg skjønner ikke noe av hva de mener her... erstatningskrav? Skal du betale erstatning til deg selv? Regner med de mener at de kan ordne med "erstatning" til seg selv, men det var en rar formulering... uansett er det ikke en sjanse i havet for at du blir dømt for dette. Sjokolade er frikjent som narkotika, men som sagt er legemiddelloven virkelig en "catch all" der politiet i praksis kan ransake hvem som helst og anmelde dem for å ikke "forsvarlig" oppbevare "legemiddel" f.eks.

Som nevnt vil ingen anmelde deg for dette, men du kan i teorien anmelde hvem som helst for brudd på "legemiddelloven § 31". Sjansene for at noen f.eks oppbevarer et "legemiddel" "uforsvarlig" er veldig store.

Jeg lurer på hvordan legemiddelloven i Nord-Korea ser ut? De kan vel også straffe alle borgere vilkårlig på bakgrunn av vage paragrafer...
Sitat av phish Vis innlegg
Du må ha en gyldig resept på vitaminbjørner og ikke minst må DU bevise at vitaminbjørnene er "lovlig ervervet" i det aktuelle landet.

Jeg har laget en ny tråd om legemiddelloven og hvor latterlig diffus og vag den er.

Med andre ord, legg en vitaminbjørn ubevoktet på verandaen, og du har brutt legemiddelloven (etter skjønn). Du er nå en kriminell og kan straffes med bøter og fengsel inntil 3 måneder.

Selvfølgelig vil du ikke straffes for dette, men hele loven er basert på synsing. Hun som fikk 5000,- i bot for innførsel av 10 piller med etizolam kunne like godt fått samme bot for innførsel av 10 vitaminbjørner, dersom noen hadde "synset det".

Jeg håper vi kan få litt diskusjon i den tråden og, for det er helt på trynet at vitaminbjørner og f.eks etizolam som juridisk stiller i samme klasse (legemiddel) straffes så forskjellig...eventuelt at det ene aldri straffes i det hele tatt ("selvfølgelig, det er jo idioti").
Vis hele sitatet...
Her har det skjedd mye siden jeg var her sist, gitt.

Det finnes en egen
Forskrift om kosttilskudd som vitaminbjørner faller under, problemet ligger i den meget ulne definisjonen av et legemiddel, bl.a.
Påvirker fysiologiske funksjoner
Vis hele sitatet...
Hva "påvirker fysiologiske funksjoner" innebærer er forklart litt nærmere her:
Nærmere om det å påvirke fysiologiske funksjoner (har bare skumlest denne nå nettopp).

Problemet ar at det ikke stør det spøtt om dette i selve loven.

Når det gjelder bekreftelsen Crispos har fått, er det snakk om et helt standard bekreftelse på at anmeldelsen er mottatt (og lagt i en skuff). Fikk samme bekreftelsen da jeg anmeldte et forhold for en stund siden.

Det var det jeg rakk nå. Kaster meg inn i diskusjonen senere.

Edit;
Jeg lurer på hvordan legemiddelloven i Nord-Korea ser ut? De kan vel også straffe alle borgere vilkårlig på bakgrunn av vage paragrafer...
Vis hele sitatet...
Den trenger vel teknisk sett ikke se så veldig annerledes ut enn lovgivningen her til lands, men derimot håndheves mye strengere. Det er dette som er skummelt med veldig vage lovtekster.

Ekstraedit; Forskjellen på legemiddel og kosttilskudd.
Ikke lett for en vanlig lekmann å vite hvorvidt han er kriminell eller ikke.
Sist endret av Samleieobjekt; 4. april 2014 kl. 17:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Her har det skjedd mye siden jeg var her sist, gitt.

Det finnes en egen
Forskrift om kosttilskudd som vitaminbjørner faller under, problemet ligger i den meget ulne definisjonen av et legemiddel, bl.a.
Hva "påvirker fysiologiske funksjoner" innebærer er forklart litt nærmere her:
Nærmere om det å påvirke fysiologiske funksjoner (har bare skumlest denne nå nettopp).

Problemet ar at det ikke stør det spøtt om dette i selve loven.

Når det gjelder bekreftelsen Crispos har fått, er det snakk om et helt standard bekreftelse på at anmeldelsen er mottatt (og lagt i en skuff). Fikk samme bekreftelsen da jeg anmeldte et forhold for en stund siden.

Det var det jeg rakk nå. Kaster meg inn i diskusjonen senere.

Edit;

Den trenger vel teknisk sett ikke se så veldig annerledes ut enn lovgivningen her til lands, men derimot håndheves mye strengere. Det er dette som er skummelt med veldig vage lovtekster.

Ekstraedit; Forskjellen på legemiddel og kosttilskudd.
Ikke lett for en vanlig lekmann å vite hvorvidt han er kriminell eller ikke.
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg svarer deg gjerne, men synes at dette er et såpass viktig tema (den fullstendige mangelen på forutsigbarhet, som er et viktig prinsipp i en rettstat) at jeg hadde satt veldig stor pris på om du hadde postet innlegget ditt (spørsmålene dine) i tråden om legemiddelloven, så vil forhåpentligvis flere slenge seg på etter hvert

Dodecha er dessverre litt opptatt akkurat nå, men han kommer til å svare i den andre tråden etter hvert.

Ellers betyr det ikke så mye om et stoff/preparat/whatever også er inkludert i et annet lovverk (så vidt jeg har forstått), men vi kan godt bytte til paracet for prinsippets skyld, slik at ikke det blir en avsporing

Grunnen til at jeg ber deg om det er fordi jeg anser temaet som veldig viktig rent prinsippielt, og fordi det etter mitt syn er helt sprøtt angående vaghet. Hvem har ikke hatt en paracet i baklomma?

Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Den trenger vel teknisk sett ikke se så veldig annerledes ut enn lovgivningen her til lands, men derimot håndheves mye strengere. Det er dette som er skummelt med veldig vage lovtekster.
Vis hele sitatet...
Og her fanget du opp veldig mye av essensen i det jeg har prøvd å få frem, og hvorfor det er et viktig tema (svart hull i rettssikkerheten så vidt jeg kan se)

Jeg har som sagt kontaktet en del instanser (blant annet legemiddelverket) og denne tråden er "dessverre" ikke så veldig relevant, da narkotikaforskriften ikke er den store synderen. Legemiddelloven derimot, er så vag at så å si alle er "kriminelle", noe som er et stort problem da det åpner for Nord-Korea-situasjoner. Jeg vet at lovverket ikke blir håndhevet, men av og til blir det etter skjønn håndhevet og ofte med helt sinnsyke straffereaksjoner.

Takk for svar
Sist endret av phish; 4. april 2014 kl. 17:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og der fikk jeg enda et brev.

SPOILER ALERT! Vis spoiler

Underretning til klager:
Anmeldelsesnr: *****
Forholdets art: Narkotika, bruk (Par. 31, 2. ledd)
Saken registrert ved: Etterforskningsseksjonen Gjøvik / Toten

Påtaleansvarlig: **************
Etterforsker: **************

02/04-14
DE UNDERRETTES OM AT FORHOLDET ER HENLAGT FORDI ANMELDELSEN ANSES SOM ÅPENBART GRUNNLØS.

HENLEGGELSEN KAN PÅKLAGES TIL NÆRMESTE OVERORDNEDE PÅTALEMYNDIGHET (STATSADVOKATEN I DISTRIKTET / RIKSADVOKATEN). FRISTEN FOR Å KLAGE ER TRE UKER FRA DENNE UNDERRETNINGEN KOM FREM TIL DEM.
KLAGE SKAL SENDES OM POLITIDISTRIKTET.

Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Og der fikk jeg enda et brev.

SPOILER ALERT! Vis spoiler

Underretning til klager:
Anmeldelsesnr: *****
Forholdets art: Narkotika, bruk (Par. 31, 2. ledd)
Saken registrert ved: Etterforskningsseksjonen Gjøvik / Toten

Påtaleansvarlig: **************
Etterforsker: **************

02/04-14
DE UNDERRETTES OM AT FORHOLDET ER HENLAGT FORDI ANMELDELSEN ANSES SOM ÅPENBART GRUNNLØS.

HENLEGGELSEN KAN PÅKLAGES TIL NÆRMESTE OVERORDNEDE PÅTALEMYNDIGHET (STATSADVOKATEN I DISTRIKTET / RIKSADVOKATEN). FRISTEN FOR Å KLAGE ER TRE UKER FRA DENNE UNDERRETNINGEN KOM FREM TIL DEM.
KLAGE SKAL SENDES OM POLITIDISTRIKTET.

Vis hele sitatet...
Hahaha.. KP for at du faktisk gjorde det! Du kan anmelde deg selv for brudd på legemiddelparagrafens § 29 i stedet Tror dessverre ikke du kommer noen vei med å klage på dette, siden fenetylamin i seg selv ikke er narkotika.

§ 29.Den som har legemidler i sin besittelse plikter å oppbevare dem forsvarlig.
Vis hele sitatet...
Her er de i alle fall lett å bli lovbryter. Det er bare å innrømme at du "i tidsrommet november 2012 til i går opptrådde jeg uaktsomt og oppbevarte 20 paracetamol i en skuff på badet, til tross for at jeg har hatt besøk av små barn flere ganger i dette tidsrommet"

Voila, kriminell!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av phish Vis innlegg
Her er de i alle fall lett å bli lovbryter. Det er bare å innrømme at du "i tidsrommet november 2012 til i går opptrådde jeg uaktsomt og oppbevarte 20 paracetamol i en skuff på badet, til tross for at jeg har hatt besøk av små barn flere ganger i dette tidsrommet"
Vis hele sitatet...
Irriterer du politiet lenge nok med slikt, så kan dei finne på å smekke på deg et forelegg på et par tusen på pur faen fordi dei er lei av maset ditt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Irriterer du politiet lenge nok med slikt, så kan dei finne på å smekke på deg et forelegg på et par tusen på pur faen fordi dei er lei av maset ditt.
Vis hele sitatet...
Det er det ikke tvil om, men heldigvis kan man velge å ikke akseptere forelegget

Det er jo litt av problemet at politiet kan gjøre slikt på pur faen
Sitat av phish Vis innlegg
Det er det ikke tvil om, men heldigvis kan man velge å ikke akseptere forelegget

Det er jo litt av problemet at politiet kan gjøre slikt på pur faen
Vis hele sitatet...
Nei, politiet har mer enn nok av hjemler som åpner for å straffe slik åpenlys sløsing av ressurser og tid, og de finner garantert legitime grunner til å straffe deg om de virkelig prøver. "Problemet" er at politiet her til lands faktisk er rimelig ålreit å ha med å gjøre, og dermed ikke gjør slikt med mindre du terger dem. Problemet er at det finnes folk som faktisk gjør det.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av phish Vis innlegg
Det er det ikke tvil om, men heldigvis kan man velge å ikke akseptere forelegget

Det er jo litt av problemet at politiet kan gjøre slikt på pur faen
Vis hele sitatet...
Om man har innrømmet forholdene (uansvarlig oppbevaring av farlige legemidler), så har man vel en dårlig sak i retten.