Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6149
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Er dette vanskelig? Har blitt litt gira på å kunne lære meg å spille gitar, men hvis det er vanskelig så gidder jeg ikke å stresse med det.


Har lett litt rund t på forumet, men så ingen post som det sto noe om hvordan man lærte seg å spille gitar.
Det er vanskelig å bli god. Lett å komme igang.

Et bra sted å begynne hvis du ikke kan en drit er faktisk Lillebjørn Nilsens Gitarkurs/bok.

Ellers har jeg ett bra tips:
Lytt til musikk du liker og finn/føl/lytt deg fram på gitaren. Da kommer du fort inn i det. Så lærer du deg noen grep i tillegg...og flere og flere etter hvert.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Kanskje ikke så lett med Rammstein kanskje. hehe.

Men sang som starter ganske tøft, med vanlig gitar er: Los Lobos With Antonio Banderas - Canción Del Mariachi. Det egentlig denne sangen som har inspirert meg til å ville begynne å spille gitar.

Fattern har en gammel gitar jeg kanskje kunne rappet fra han, men vet ikke om den er litt ødelagt.

En annen ting er at jeg flytter til sommeren og skal ut i lære, og da får jeg bedre tid til å kunne øve og slik, og kan sette meg ned en stund og prøve meg fram.
Vet ingenting
Opprinnelig postet av ninja5000
Det er vanskelig å bli god.
Vis hele sitatet...
eh, ikke egentlig. Jeg selv spiller ikke gitar, men jeg ser bare på en av mine beste venner. Han begynte smått med å spille, fikk interessen for å spille veldig fort, og tok et lite kurs på 6 måneder.

Nå kan han sinnsykt mye, og er veldig god. Får god respons hos alle. Så det er ikke vanskelig.

Hvis du vil, tørr og har sinnsykt lyst til å kunne spille, så kan du.
Opprinnelig postet av Hofsoe
Kanskje ikke så lett med Rammstein kanskje. hehe.
Vis hele sitatet...
Rammstein er ikke så stress...Enkle grep, enkle takter osv.
Verre med Meshuggah f.eks.

Opprinnelig postet av Calavera
eh, ikke egentlig. Jeg selv spiller ikke gitar, men jeg ser bare på en av mine beste venner. Han begynte smått med å spille, fikk interessen for å spille veldig fort, og tok et lite kurs på 6 måneder.

Nå kan han sinnsykt mye, og er veldig god. Får god respons hos alle. Så det er ikke vanskelig.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det forskjell på folk også. Noen lærer fort, andre treigt. Noen er sykt musikalske, andre er ikke i det hele tatt.
Har selv en kamerat som bestemte seg for å lære å spille. Hadde aldri tatt i en gitar før. Lånte ei bok på biblioteket, og etter ca. 6 måneder så kunne han ta hvilken som helst notebok av f.eks. Bach, Beethoven etc. og spille flytende.

Men men...kommer ann på hva man mener med god også da. Han kameraten min kan ikke måle seg med Dimebag, f.eks. Men han er god, liksom
For å si det sann:
Det er ikke vanskelig å lære seg å spille gitar.
Men det er sinnsykt krevende å bli god.
Hvis du virkelig vil lære gitar, så må du spille opp til flere timer for dagen
hver eneste dag. Hvis du liker musikk og liker å spille,
så er dette selvsagt ikke noe problem.
Men for all del, ikke bruk lillebjørns gitarbok, det er noe av det verste drittet jeg noengang har lest,
"det er kanskje lettere å huske grepene hvis du legger merke til hvilke stjernetegn de ligner på."
drittbok!

Lykke til!

www.powertabs.net
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Hvis jeg kommer til å spille gitar, så blir det mer som en hobby. Jeg har absolutt ingen planer om å bli svin god. Jeg vil bare lære meg å spille med på sanger jeg liker, og evt. litt annet.
Ikke så vanskelig å lære, men hvis du ikke gidder å stresse: dropp det!
Et godt tips hvis du ikke er interessert i å gå til en lærer er:

- finn enkle sanger som låter bra. Dette kan være vanskelig i utg. punktet, men tipset med lillebjørn er bra.
- ellers kan du også hive deg på bokserien som gikk på nrk for lenge siden. Da følger det med en cd, og de er heller ikke så dyre.
Serien hette: Spill gitar!
ISBN på bok nr. 2 er: 82-7118-205-6
Tror du får de på bokhandelen, men hvis ikke tar du bare kontakt med NRK!

LYKKE TIL
Når man begynner å spille gitar synes man ofte det er gøy sånn 3-4 uker, også har du lært noen enkle melodier og en D,G,C kanskje Em :O, så kan det fort bli litt kjedelig. Dette opplevde iværtfall jeg når jeg begynte med gitar. Men når man muligens kommer til dette punktet, må man bare fortsette, trenger ikke være mye men Bare spille litt hver dag også blir det mega artig igjen
Hvis du er musikalsk er det relativt enkelt, eller
hvis du bare sitter å spiller gitar så å si 24/7 så blir du veldig fort
god! Gitar er gøy, og det er tøft for andre!
Vil anbefale deg å spille gitar
NB! Ikke gi opp når du kommer til F
Mange som gjør det. Begynner med D...lett...Am...E...lett...Em...lett...G...drit i begynnelsen, men kommer seg fort...C...litt stress, men lett etter 10 minutter med øving...osv. Når man har lært endel sanger med disse grepa dukker plutselig F'en opp...hehe
tok meg 4 år å lære meg barré grep...det er noe piss
Hehe...da har du ikke øvd nok
btw, noen har som har noen tips om hvordan jeg kan forhindre å få vondt i handen når spiller med barré-grep lenge?

har spilt gitar i 7-8 år men sliter enda med at jeg får vondt i roten på venstre pekefinger på en måte :P
Kan være mange ting som spiller inn. En feil MANGE gjør er at de holder feil. En annen ting kan være at gitaren henger i feil høyde...
Trykk hardere
Kan høres ut som du har en gitar med for tjukk hals, eller som n5k
sier, holder gitaren i feil høyde!

Jeg brukte kanskje en dag på å lære barrègrep av meg selv,
og etter en uke hadde jeg ikke vondt etter å ha spilt!
kan også være at du har en tungspillt gitar og må trykke hardere enn vanlig.. Da er det meget logisk at du får vont i handa til slutt..
Opprinnelig postet av Hofsoe
Kanskje ikke så lett med Rammstein kanskje. hehe.

Men sang som starter ganske tøft, med vanlig gitar er: Los Lobos With Antonio Banderas - Canción Del Mariachi. Det egentlig denne sangen som har inspirert meg til å ville begynne å spille gitar.

Fattern har en gammel gitar jeg kanskje kunne rappet fra han, men vet ikke om den er litt ødelagt.

En annen ting er at jeg flytter til sommeren og skal ut i lære, og da får jeg bedre tid til å kunne øve og slik, og kan sette meg ned en stund og prøve meg fram.
Vis hele sitatet...
Er i samme situasjon. Har gammel gitar og er gira på og begynne. Lykke til med los lobos sangen. Hører faktisk på den nå. Er sinnsyk bra spilt.

Er litt vanskelig og spille rammstein med akustisk gitar......
Lykke til.

tetra ( den neste jimmi henrix)
Her er en liten side som viser hvordan man tar de forskjellige grepene. http://www.stud.ntnu.no/~torerune/mu...nngitaren.php3
Humm angående den hånda barrè i grep posten.. Hvist du har albuen helt intill kroppen når du spiller får man fort vondt i under arma!...

Ett annet tips er ikke bare og SPILLE men og ØVE..... dvs ha lære lyst (selv om det ikke kommer av seg selv)

Og SEFØLGELIG les TEORI... alle som spiller gitar driter i teorien...
titt innom http://www.guitaretab.com/lessons/
Finnes også noen tekster man bør lese som bare inspirer til og spille mer og\eller bedre gitar... hørest helt fjern ut men det hjelper ... MYE !!
www.powertabs.net

last ned power tab editor som du finner link til en eller annen plass på siden.
Så åpner du chord dictionaryen i powertab.
Der står alle grep!

Gitar er ikke en hobby, det er en livsstil!
Barré grep er egentlig noe dritt, hvertfall F'en. Jo lengre ned mot hodet på gitaren du spiller dem, jo tyngre er det. Selv synes jeg det er lettere hvis jeg holder pekefingere(barré-fingeren) nærmest mulig metalltingen i bånden. På en F-akkord vil det være mellom 1 og 2 bånd. Du kan neste holde fingeren oppå metallet, men pass på at det blir rent og alle notene er klare og fine.
Jeg har også problemer med vondt mellom tommel og pekefinger når jeg spiller Barè, så jeg driter i dèt!!
Altså gitarbøker er no dritt. Mye bedre å lære fra venner eller tabulatur. Det finnes flere programmer som er svært bra.
Bla. annet guitar pro. www.guitar-pro.com

Dette programmet spiller av tabulatur og du kan skrive ut ordentlig. Hvis du bil ha guide til enkle grep og annet kan du bruke google :P
Alle som har lyst: Gjør det!

Gitar er skitkult! Og det synes jeg selv om jeg har klimpret i over to år og enda bare kan to sanger ordentlig (Bob Marley, Redemption song og Wish you were here med Pink Floyd).

En god venn av meg begynte litt senere enn meg og han er blitt gørrgod. Hvertfall i forhold til meg.

Men han går hos en lærer nå og jeg lærer av venner og litt av lillebror som spiller bass i et band.
Har lest litt av det dere sier, har bare lyst til å komme med mitt.

Gitar er så vanskelig som du vil ha det til. Vil du bli god? Så gå til en privat lærer. Jeg har spilt siden jul og har faktiskt fått bra respons fra venner og lærer. Det er bare å øver 1t vær dag så skal du kjenne det komme etter noen uker. Men dette varierer fra person til person. Jeg har spilt piano i 7år så kanskje det har litt å si.

Men er gitar din drøm så har jeg seffølgeligt anbefalt deg til å begynne. STÅ PÅ
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Skal du lære deg gitar så hjelper nok ikke et forum deg..

Men en god musikk bok hjelper mye.. Finn noen venner og spill sammen..

Jeg droppa saken etter 4 uker
Hvis du har mange kamerater som spiller gitar osv. så er det ganske lett å begynne selv, jeg lærte på skolen og hjemme med fattern

I begynnelsen vil du få sånne "Grand Canyons" i fingrene, men etterhvert så vil du ikke kjenne det..
Humm tar opp den barrè grep saken igjenn. Barrè grep MÅ man jo ha man kan ikke bare drite i det... det er jo hele greia med gitar... enkelt og compe til de grepe man allerede har nede på gripebrettet ...
finn deg en gitarlærer. Det hjelper mye.
og spill veldig mye.

men hvis du bare har lyst til å kunne litt, eller egentlig ikke bryr
deg så mye, drit i det.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av DeeZire
Skal du lære deg gitar så hjelper nok ikke et forum deg..
Vis hele sitatet...
Men det er en start.

Takker for alle svar. Før se om jeg greier å få tak i en gitar.

Flere tips?
Er helt enig med ninja500 der ja. lillebjørn's gitarbok er veldig bra for og lære.

anbefaler også skala-leksjonene på mxtabs.net
lillebjørns gitarbok er ikke bra!
Det er noe av det verste drittet jeg noengang har sett!
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Det er såpass mange for og i mot denne boken så derfor spør jeg:

Hva er bra med boken og hva er dårlig med boken?
Det dårlige med boken er at den ikke er særlig motiverende i og med at sangene man lærer i den er gamle norske folkeviser.

Det brae med boken er at Lillebjørn Nilsen er flink til å forklare ting på en forståelig måte.

Mitt tips er å kjøpe deg en gitarlære DVD. F.eks Fenders Fist Step on Acoustic Guitar by Keith Wyatt er veldig bra.
Lillebjørns gitarbok er jo ganske bra på og lære teknikker, og litt forskjellig. når du har gått gjennom den kan du gå videre pg lære deg andre ting. det er viktig med basics...
Opprinnelig postet av Hofsoe


Men sang som starter ganske tøft, med vanlig gitar er: Los Lobos With Antonio Banderas - Canción Del Mariachi. Det egentlig denne sangen som har inspirert meg til å ville begynne å spille gitar.

Vis hele sitatet...
Ikke tvil om at det er en stilig sang, som er gøy å spille Hvis man i tillegg spiller sammen med en venn, kan den ene ta av seg rytmedelen, og den andre solodelen (som også vel er det mest karakteristiske ved akkurat denne sangen)

Tenkte det kunne være nyttig med litt Tabs til den, de finner du her

kos dere
det som irriterer meg mest med lillebjørns gitarbok, er måten
han prøver å få folk til å huske grepene på:
"Det er kanskje lettere å huske grepene hvis du legger merke
til hvilke stjernetegn de minner om."
dårlig!
Kan du ikke bare gi faen i stjernetegn-greiene da?
Det gjorde jeg. Ikke no problem.