Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  197 17461
Fikk Playstation i 1996, da var det Rayman jeg likte best (synes fortsatt dette er en av de beste spillene som er laget), brukte to år på å klare det.

Til data var de første spillene jeg spilte Transport Tycoon, Theme Hospital og ikke minst;
Wolfenstein 3D - http://upload.wikimedia.org/wikipedi...tle_screen.png
Sitat av robhol
Det første må ha vært Super Mario Bros. 3 på NES, fortsatt et favorittspill.
Vis hele sitatet...
Er heeelt enig med deg. Kan leite igjennom mine gamle ting hos modern og finne NES'en min og koble det opp hive i Super Maria bros. 3 etter å ha blåst i spiller og spill. Det gir en sånn feeeling ^^
første spillet jeg spillte var et pinball spil på min far sin laptop, en maskin som var større enn min mor sin symaskin..
men det spilet som sitter best igjenn igjennom tidene er Supaplex. er noe alla pcaman i mye mer avanserte labyrinter, slik at det blir en god kombinasjon av hjernetrim og taste kombinasjon. desverre har jeg enda ikke klart å runne det, noe som irriterer meg :/
på andreplassen kommer ski or die, som er nevnt tidligere i tråden her. og på en god tredje, c&c red alert.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Har kost meg utallige ganger med SMB. 3, og gjør det fremdeles
Den største spillopplevelsen ligger dog hos Ocarina of Time. Det er ganske enkelt det beste spillet jeg har spilt.
Rayman 1 til PlayStation, Monkey Island 3 og Age of Empires I og II. Fantastiske spill jeg drar frem til og med den dag i dag.
Command & Conquer 1 var min første store spillopplevelse. Husker jeg spillte det i DOS og måtte bruke 42 innstallasjons disketter ^^

Men har også gode minner fra spill som Monkey island 1,2 Day of the tentacle, Indiana Jones and the fate of Atlantis, Sam & Max, Kings Quest 7 og mindre kjente spill som Torins Passage.

exuz: Supaplex FTW! husker jeg spillte det på min robuste Amiga 500.
Sist endret av Orbiter; 30. oktober 2007 kl. 03:15.
Er så vanskelig og velge hvordan spill jeg skal velge i sånne her tråder..
Første jeg fikk av mine foreldre var en gammel Sega av den flate firkantige sorten (husker ikke om det var MegaDrive eller Genesis den het). Der spillte jeg Gud vet hvor mange timer med Sonic 2.
Etter det ble Amiga innhandlet, her gikk det mye i CannonFoder, PoliceQuest 1 (fikk en norsk engelsk ordbok hos min mor for å kunne spille det, kunne ikke ett kvekk engelsk men kunne nesten skrive norsk da.. gikk på ett vis, men kom jo aldri spesielt langt i det i en alder av 8-9 ) Navn sånn som North & South, Vikings og StuntDriver varmer jo også hjerte.

Min første PC opplevelse var Monkey Island 1 hos en kompis, husker han fyrte det igang på en gammel 386, var blitt så gammel at jeg kunne litt i grann engelsk da, og spillet falt i smak med en gang.

Selv fikk jeg ikke kjøpt datamaskin før jeg fikk en Compaq 486DX4 maskin i hus, hadde 8mb ram Med til den maskinen fulgte KingsQuest 7, etter det ble jeg helt solgt for spill av den typen. Og har i ettertid spilt gjennom alle KingsQuest, SpaceQuest, PoliceQuest og Leisure Suite Larry spillene. Også alt av Monkey Island, som forøvrig er de beste spillene noen gang laget!

Full Throttle og Sam & Max må også komme med på listen, også Colonization, og Baldurs Gate, NeverWinter Nights... Må bare slutte å skrive nå, ellers blir jeg bare å innse selv at jeg ikke har hatt en barndom, men kun en karrierestart som spillfreak. Spill gir mange gode minner
Jaaa!!!

Første spillopplevelse: COMMANDER KEEN: ALIENS ATE MY BABYSITTER

Største spillopplevelse: DOOM II: Når man treffer Commander Keen i helvetes port, og spill-guruens hode er dandert på en stake - uuoooohhhh!!
Min første ordentlige spillopplevelse var faktisk Donkey Kong Land på GameBoy. Det er faen meg gjennomspilt til de grader og er fortsatt like fett! Noen år senere fikk jeg N64 med Ocarina of Time og SM64, utrolig digge spill de og. I ettertid har jeg spilt i stykker Twilight Princess, Halo 3 og alt innen HL-universet.

Oppdaget Leisure Suit Larry 7 for noen år siden, utrolig hvor fett Point-and-click-spill er
Første spillopplevelse er et flyspill på Amiga. Hvor man flyr en Mig29 elns, husker bare jeg syns det var
utrolig spennende og morsomt.
Min største spillopplevelse må være Red Alert, gud så genialt det spillet er!
Sist endret av Stigern; 30. oktober 2007 kl. 22:21.
Må vel være Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back på PS1. Et av de spillene jeg har spilt aller mest. Tok det opp igjen for et par uker siden, og det er fortsatt like moro. Disse nye versjonene av spillet på ps2, wii osv. ser også lovende ut. Får se om pengene strekker til. Ikke greit å være hekta på spill og pengelens.
en unge med downs
comRade's Avatar
Var vel SuperMario til N64. Har ikke spilt det på laang tid nå, men husker jeg spilte det for et par år siden.
Mitt første spill var ett som het "Withworth's Planet Jorden" og du skulle dra rundt til mange deler av verden, svare på spørsmål og løse oppgaver for å komme videre etc.

Min største opplevelse derimot kom et år etter, nemlig Little Big Adventure 1. Pleide å sitte hver dag å se på at pappa spillte det for jeg syns det var så vanskelig (og engelsken vakke helt stødig på den tiden), og et par år senere Little Big Adventure 2.

De er fremdeles, etter min mening, de beste spillene noen gang laget! Er mange rykter om en 3'er på vei, han som var hovedskaperen har sagt det selv at det SKAL komme.

**Ser frem til det**
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/ff/AlexKiddInMiracleWorld.png

Første spill (tror jeg), jeg noensinne har spillt. Var innebygd på Sega Master System. Det var en jul det...
Min spillopplevelse må være fra da jeg var liten... Løvenes konge (diskettversjon, kun en diskett mener jeg å huske)
Spillte det konstant, var totalt hekta... husker ikke om jeg klarte hele noen gang da
Sitat av Kinseek
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/ff/AlexKiddInMiracleWorld.png

Første spill (tror jeg), jeg noensinne har spillt. Var innebygd på Sega Master System. Det var en jul det...
Vis hele sitatet...
Ohhhh det hadde vi og.. Sega Master System II her though. Jeg klarte ALDRI å runne det, og har ikke klart det til dags dato heller Kom til sistebrett for 1 måned siden, dævva.
Min største spillopplevelse er helt klart ocarina of time. Husker jeg ikkke gikk på do en gang fordi jeg var så oppslukt Var ikke helt så glad i oppfølgeren, men det måtte jo kjøpes det ofså. Majoras mask runna jeg aldri. Ocarina of time spiller jeg den dag i dag.

Noen som vet om det finned noen emulatorer til nintendoen før 64? Husker ikke hva den het. Hadde drept for å spille løvenes konge og asterix osv
Willy var min første favoritt spill. Spillte det nesten daglig i ett år (etter barnehagen på jobben til pappan min). Det er noen og tyve år siden. Til amiga huser jeg giana sisters veldig godt.
Hehe.. Relativt morsomt å få en forståelse av hvor gamle folk er ved å se hvilken æra de har spilt i. Alex the Kid-fans er kanskje en tad eldre enn Ocarina of time-tilhengere. =) Sistnevnte ftw uten at jeg er så ung at det gjør noe, så teorien min feiler.
Kansje ikke det første, men en av de første var Final Fantasy 7. Husker det var stort for meg siden det var 12-års aldersgrense på det og jeg var kansje 6-7 år. Satt og spilte det flere døgn i strekk, var så oppslukt av historien. Ja, jeg gråt også når Ariel døde i spillet.

Et spill er virkelig ikke bra før det får deg så med på historien at du gråter når karakterene dør. Kan fortsatt huske tilbake når hun døde, fortsatt trist... Brukte vell nærmere 120 timer på hele spillet og har faktisk ikke klart spillet for ca. 3 år siden altså 5 år siden jeg fikk det. Sluttkampen mot Sephiroth er virkelig syk.

Anywho, selv om det er avbekreftet så håper jeg fortsatt på re-make av FF7 til PS3. Vil så gjerne ha den fantastiske historie oppdatert til bedre grafikk. Så lenge det er alt de gjør. Kampsystemet må være det samme, ingen endringer i historien eller noenting! Bare bedre grafikk.

Anbefaler alle som ikke har spilt igjen dette legendarisk spillet om å gjøre dette nå, vil være verdt de 80+ timene det tar å fullføre det. Du vil ikke bry de om grafikken når du har en så engasjerende historie å følg med på

Fikk plutselig veldig lyst å spille det igjen, tror jeg må ta opp min gamle PS1 og fyre det opp inatt
Not Penny's boat
argh's Avatar
Var en julaften for en god del år siden, da fikk jeg en av de første SEGA konsollene, tror det var 8bit.
Det var ihvertfall den som kom før Sega Mega Drive, husker jeg var så ivrig med å rive opp pakken.
Fikk koblet SEGAEN til TV'en, men det ble fort stille.. 'Pappa, hvor er spillet?!' Han visste ikke at man
måtte kjøpe spill ved siden av, men uansett ble julaften reddet da Alex The Kidd var innebygd i konsollen!
Utrolig bra spill sammen med Sonic 1 og 2.
Senere kom SEGA Mega Drive med Sonic 1 og 2, det gikk så utallige mange timer med disse spillene (ulldott var redd for robotnikk btw!). Kan også huske at jeg spilte Mikke Mus på disse konsollene.
http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00296/Sega_Mega_Drive_Col_296355m.jpg

Etter dette kom vel Playstation tidene, men husker ikke en gang hvilke spill jeg hadde der. Nintendo 64 var en del bedre med spill som World Cup 98 og Goldeneye. De to sistnevnte regnes vel som store klassikere.

PC tiden startet med Stunts som sikkert mange husker, utrolig artig med custom made maps!
http://www.ibiblio.org/GameBytes/issue20/misc/stunts1.gif

Hvorfor har ingen nevnt Theme Hospital? Lage eget sykehus, rett og slett genialt..
http://www.olepetter.com/wp-content/uploads/2006/11/themehospital1.JPG

Uansett, spill som aldri vil bli glemt: Red alert 1 & 2, Championship manager 2, Interstate 76, Carmageddon 1, Fifa serien, Lula, Larry serien, Simcity serien.
http://www.old-cans.com/games/simcity2000/3.gif

Uff, ALTFOR mange gode minner.
Sist endret av argh; 3. november 2007 kl. 02:56.
@argh

Stunts er det råeste bilspillet jeg kan tenke meg
Når jeg spiller det i dag, så legger jeg mest merke til alle bugsene (som er utrolig morro )
Feks, kjøre på en spesiell måte inne i spiraltunnelen slik at man blir kasta som en katapult langt faenivold

Også hvis man blokkerer for motstanderen rett etter man starter, vil han kjøre rundt i 500km/t, minst. Ahhhhhh.......
Beste spilleopplevelse på ha vært "The Legend of Zelda; Ocarina of Time" (OOT), "The Legend of Zelda; Majoras Mask" (MM) og Super Mario 64. Veldig vanskelig å velge mellom disse 3 spillene i og med at de er så gjennomførte alle sammen.
Spillene har jeg fortsatt og vekker en del barndommsminner, må virkelig si at jeg nyter disse spillene når jeg har sjansen til å spille dem.

Fikk faktisk N64 i julegave som 5/6 åring. Så det første spillet jeg faktisk fikk var vel Super Mario 64, så OOT og MM. Nå er jeg jo ei jente på 15 da, så er en del år siden jeg fikk disse spillene. Husker det som om det var i går :'D
Min aller første spillopplevelse var som 3-4 åring da jeg satt og spilte Frogger og diverse andre småspill jeg ikke husker navnet på i dag. Det var spesielt ett der du var en katt som skulle hoppe på søppelkasser og andre ting for komme videre. Du måtte unngå å falle ned for på bakken sprang en skummel hund fram og tilbake. Er det noen som husker dette spillet? hadde vært arti å finne det igjen.

Etter dette var det NES som var tingen, ble underholdt i flerfoldige timer med Super Mario Bros og Duck Hunt. Gode minner^^



Edit:
Med litt leting fant jeg "kattespillet" Alley Cat igjen. Fant til og med download for det, hurra^^
http://content.answers.com/main/content/wp/en/2/2a/Alleycat.png
Sist endret av mithen; 7. november 2007 kl. 16:55.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
http://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_(computer_game)

Falcon 3.0 hele veien til banken

Var slevfølgelig mange spill før dette, men ingen som ga meg så mye glede som Falcon 3.0
Musespelet : )
hugse ikkje namnet på det, men du var ei mus som skulle stenge inne katter, og når dei var stengt inne lenge nok vart dei til ost
var til Windows 3.11

Fant ut at spelets navn var:
Rodent's Revenge

Linky
Sist endret av Swallow; 7. november 2007 kl. 17:31.
Theme hospital demoen var en av de første spillene jeg spelte, og age of empires 1.
Det første var nok "digging jim" (løpe mellom steiner og monstre og ikke få noe i huet/bli kverka)
Sitat av nso
Harry Potter dør i den siste boken.
Vis hele sitatet...
Noen burde lage t-skjorter av signaturen til nso. Man hadde sikkert blitt angrepet på åpen gate
Sitat av GordonFreeman
Noen burde lage t-skjorter av signaturen til nso. Man hadde sikkert blitt angrepet på åpen gate
Vis hele sitatet...
Men han dør jo ikke?
Sitat av GordonFreeman
Noen burde lage t-skjorter av signaturen til nso. Man hadde sikkert blitt angrepet på åpen gate
Vis hele sitatet...
OT?
Jaja, samma det. Min første spillopplevelse var da jeg var med farmora mi på jobb (som jobbet på leketøysbutikken "Brio") Der stod det en Nintendo 64 som jeg hadde lyst til å prøve, var vel klassikeren Super Mario jeg spilte såvidt jeg husker. Tror jeg var 6-7 år.

Min største spillopplevelse derimot var da jeg fikk Playstation til 9-årsdagen min, da spilte jeg Crash Bandicoot 24/7. Runda vel spillet i løpet av de neste par dagene. Det var tider!
Spiller det den dag i dag, går aldri lei
Første spill: Donald Duck's Playground på broren min sin C64.. Aner ikke hvor gammel jeg var, men det var nok en stund før skolealder.. http://www.mobygames.com/game/donald...nd/screenshots

Spillet som fikk meg til å begynne å spille mer når jeg ble litt eldre var nok det første heros quest spillet fra Sierra.
http://www.mobygames.com/game/heros-...ro/screenshots
Et sega spill jeg ikke husker navnet på som jeg spilte når jeg var .. 5 år kanskje.
Skulle gjerne visst hva det var, men har solgt alle spillene for lenge siden. :/
Ahh The Curse of Monkey Island <3 Aner ikke hvor mange dager jeg har sittet framfor pcen med det spillet. Runna det sikkert 50 ganger. *Installere å spille igjen*

Edit: og ikke minst Theme Hospital
Sist endret av margido; 7. november 2007 kl. 19:32.
Var vel første gangen jeg spillte super-mario på nintendoen.
Ellers var det han grønne karn som hoppa overalt.
Så var det spille der man skulle stå slalåm og bestandig ble spist av en jeti(eller no slikt).
Husker også veldig godt hvor irritert jeg ble på et av asterix og obelix spilla det ikke gikk ann og save i + at det var minst 700 nivåer :P
Sist endret av BLixxzz; 7. november 2007 kl. 20:11.
Sitat av elemental
Men han dør jo ikke?
Vis hele sitatet...
Ikke? Jeg har ikke peiling jeg, men da kan man lage en t-skjorte med den påskriften. Kan være risky det óg.
Hadde uansett vært morsomt å si til folk at Harry døde.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ah, nå følte jeg meg veldig gammel..

Det første dataspillet jeg kan huske å spille var Cave hunter, til Dragon 32. Dette må ha vært tidlig på 80 tallet noen gang.

Men det første spillet som virkelig satte intrykk var Zelda til gammle 8-bits systemet.

http://www.consoleclassix.com/info_img/Legend_of_Zelda_NES_ScreenShot1.jpg

Siden gikk det mange år føre jeg fant et spill i samme klasse, da til PC. Hender jeg spiller det ennå, men på ps2n.

Final Fantasy VII:

http://www.armchairempire.com/images/feature-articles/ps2-ff7/final-fantasy-vii-2.jpg

Problemet med dagens spill er at produsentene dekker over en tynn story med masse grafikk. Da ender man opp med spill uten sjarm og innlevelse.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av optimus111
Problemet med dagens spill er at produsentene dekker over en tynn story med masse grafikk. Da ender man opp med spill uten sjarm og innlevelse.
Vis hele sitatet...
Det har alltid eksistert spill uten sjarm og innlevelse. Forskjellen var bare at da hadde dårlig gameplay OG dårlig grafikk.

Uansett vil jeg påstå at det kommer ut VEL så mange gode spill nå som f.eks i '97 da FF7 kom ut og i 86' da Zelda kom ut. Jeg kunne nøsta opp dusinvis av gode spill bare det siste året, det at man tror at "alt var så bedre før" har nok mye med at man var yngre (e.g. mindre kritisk), har fortrengt de dårlige spillene og at man ikke spiller de gode spillene som slippes idag.

Vintern var alltid hvit da man var barn.
Sitat av optimus111
Problemet med dagens spill er at produsentene dekker over en tynn story med masse grafikk. Da ender man opp med spill uten sjarm og innlevelse.
Vis hele sitatet...
Hehe.. Det er vel heller sånn at gårsdagens produsenter ikke kunne stille med all verdens grafikk, derfor måtte du stille med fantasi. Spillene fra NES har type crap grafikk, men hvis du virkelig tror på at du må sørge for at helten redder jomfruen i nød blir grafikken til virkelighet
Sitat av GordonFreeman
Noen burde lage t-skjorter av signaturen til nso. Man hadde sikkert blitt angrepet på åpen gate
Vis hele sitatet...
Genial ide!

Alexx the Kidd! Hadde helt glemt det jeg, det begynner og bli noen år siden ja! Husker jeg og Handyman88 satt på gulvet på rommet hans med lekebiler rundt oss og spilte Sega!
Sist endret av MagicalTrevor; 21. november 2007 kl. 15:00.
Sitat av MagicalTrevor
Genial ide!

Alexx the Kidd! Hadde helt glemt det jeg, det begynner og bli noen år siden ja! Husker jeg og Handyman88 satt på gulvet på rommet hans med lekebiler rundt oss og spilte Sega!
Vis hele sitatet...
OffTopic, men må bare: Link til EXTREM spoiler t-sjorte for den siste boka i Harry Pottter serien.
åh! Det beste var når jeg kunne spille Pokemon gull, sølv, grønn, rød etc etc etc på pc!
Men så ble jeg skuffet når de var så lette å gjennomføre...

Tubo:
Pokker! En slik en skal jeg ha! Men er det faktisk det som skjer?
Litt kjipt å skaffe seg en spoiler t-skjorte når det som står på den er feil! xD
Magic Boy! Det var utrolig underholdene for en liten gutt.


http://www.consoleclassix.com/info_img/Magic_Boy_SNES_ScreenShot2.jpg

Men den beste spill opplevelsen er uten tvil Zelda: Ocarina of Time. Spillet var helt UTROLIG da det kom, og jeg som liten gutt fikk pappa med meg og kjøpte N64 og Zelda. Kan sikkert ikke telle hvor mange ganger jeg har runda det. Samt resten av Zelda Serien er bra, men Ocarina of Time er min favoritt uansett.
Sist endret av Clr; 21. november 2007 kl. 16:42.
Har da spilt Resident Evil siden det kom ut jeg, er ferdig med:
Resident Evil 1
Resident Evil 2
Resident Evil 3
Resident Evil Code Veronica: X
Resident Evil 4
Resident Evil Outbreak: File #2
Og har en liten pause nå hehe, har spilt siden det kom ut!

- Zelda Ocarina of Time Var vell en klasikker det også, sammen med Super Mario i SNES games til pc. Resident Evil (PS, PS2) og CS (1.3 - 1.5 - 1.6 - CZ (Condition Zero) - SOURCE Er vell Barndoms spilla mine!
Frister faktisk å spille litt Resident Evil nå, hehe.
Banjo Kazooie til n64, første spillopplevelsen
Spilte det piss mye xD
min første spill opplevelse var doom på pc når jeg var 4-6 år gammel ^^
Min første? Sega eller super nintendo. Min største? Crysis uten tvil.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Knowledge
Min første? Sega eller super nintendo. Min største? Crysis uten tvil.
Vis hele sitatet...
Åiåi? Dette hadde nok varmet hjertet til Crytek's ansatte
Sitat av Polar-
Åiåi? Dette hadde nok varmet hjertet til Crytek's ansatte
Vis hele sitatet...
Jepp. Det er veldig viktig for corporate hoes å få følelsen av at folk liker spillet deres. Tipper de som lager CS feller en liten tåre hver gang de får fan-epost som sier at spillet er bra.
Super Mario 64
Fikk spillekonsollen og spillet til jul for 10 år siden, først spillte jeg hele dagen, og når jeg hadde lagt med spillte fatter'n. Morsomt spill som jeg faktisk jeg tror jeg vil prøve igjen
Megaman til super nintendo var min greie. Fikk skikkelig kick av den musikken som var på det spillet!