Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 885
Hei

Jeg har kommet borti et underlig problem jeg ikke finner en løsning på, derfor lurer jeg på om noen her vet noe mer enn jeg.

Situasjonsbeskrivelse:

Jeg er egentlig en borteboende, men når jeg kommer hjem i ferien tar jeg med meg imacèn hjem. Hjemme har vi ett linksys nettverk, 5 maskiner og 16mbit linje.
Hver gang jeg kommer hjem skjer det noe med nettverket, det blir ustabilt, kan gå rimelig tregt (1mbit istedenfor 16mbit) osv.

Nå kommer det rare, vårt nettverk heter "linksys", men når jeg kommer hjem, skrur på mac, så får plutselig alle maskinene i huset et nettverk kalt "mitt eget navn" (altså, mitt navn).

Dette har skjedd 2 ganger nå, og det virker nesten som Imac stjeler hele linjen, så fordeler den ut igjen til de andre i nettverket inkludert ustabilitet osv.
Det mystiske nettverket med mitt navn har også et par ganger dukket opp når jeg ikke var der, underlig hva?

Hva vi har gjort for å fikse det, men som ikke fungerte
Vi har hele tiden trodd at det har vært en router feil.

Derfor har vi:
1. fått telenor til å teste linjen
2. hatt telenor mann på besøk for å fikse
3. byttet modem
4. bytter router 2 ganger
5. forandret på settings i router, og oppgradert firmware.

Fremdeles

Fremdeles har vi problemet med at nettverket går ulovlig treigt når jeg har på maskinen min, ingen har noe nevneverdig med nedlasting/upload heller.

Hva kan det være som gjør dette? Er det en setting på mac som kan gjøre krav på et helt nettverk?

Hørtes litt sykt ut men må spørre
Sist endret av EagleNest; 13. juli 2007 kl. 18:52.
Sjekket innstillingene på macen? har ikke på opprett nettverk?
System Preferences, Sharing, Internet. Er den skrudd på ?
EagleNest's Avatar
Trådstarter
LekeFly: Sjekket de. fant ingenting
Moridin: Nei, alle er skrudd av
Ok, Airport da. Er Adhoc-Networking skrudd på ?
EagleNest's Avatar
Trådstarter
Hva er det?

Jeg sjekket forøvrig en test ved å skru av Airport, da gikk plutselig internetten på alle andre maskiner raskere. Så det er nok min mac som gjør problemet, men jeg har ingenting spesielt på som jeg kan se på internett og dele instillinger. Og signal ikonet mitt er helt normalt
adhoc er når du oppretter et maskin til maskin nett. Hvis det dukker opp et nettverk som heter det samme som navnet ditt så høres det ut som om problemet kan ligge der.
Sjekk at plasering på airport står på automatisk.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Er det ikke bare å koblet maskinene fra Macen sitt nett til AP/routeren?
Sitat av devotio
Er det ikke bare å koblet maskinene fra Macen sitt nett til AP/routeren?
Vis hele sitatet...
Men skiftet ikke nettverks navnet seg, altså det dukket ikke opp et nytt men navnet forandret seg så han ikke fikk noe valg.