Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3471
God aften.

Jeg har en del jade liggendes, som jeg lurer på om kan være verdt noe.
Tenker da å selge, men det viste seg vanskelig å finne noe fornuftig svar ang. verdi rundt på weben.

Er det noen som har peiling på det i det hele tatt?
Eller noen som vet om hvor jeg kan få svar?

Er forøvrig ekte jade, bryllupsgave fra Kinesisk bryllup.

De to nederste er solide tvers igjennom, men den i første bildet er hul.
Sist endret av Deadlock Radium; 8. november 2015 kl. 14:11.
Etter å ha spilt Runescape for en stund siden så går jeg ut ifra at det ikke er verdt så mye, fikk aldri masse penger for de
Lyra's Avatar
Trådstarter
Sitat av Echodius Vis innlegg
Etter å ha spilt Runescape for en stund siden så går jeg ut ifra at det ikke er verdt så mye, fikk aldri masse penger for de
Vis hele sitatet...
Nei du sier noe der.
Regner ikke med en hel del heller, men kan vel kanskje være verdt noe sånn at det er vits å i det hele tatt selge.
Sist endret av Lyra; 10. juni 2013 kl. 07:55.
jeg kan sikkert gi deg en 500lapp .., oppsøk en brukt handler dem kan som regel allt av priser men husk at dem mange ganger betaler dårlig fordi dem skal tjene penger
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg kan sikkert gi deg en 500lapp .., oppsøk en brukt handler dem kan som regel allt av priser men husk at dem mange ganger betaler dårlig fordi dem skal tjene penger
Vis hele sitatet...
Hardcore Pawn: Indre Østfold?
Nå vet jo man aldri, men tror ikke man vil få ett så veldig bra svar hos en bruktforhandler, dessverre.

Hvordan er markedet for jade i Norge, egentlig? Personlig ville jeg nok bare lagt ut en annonse i kjøp/salg-grupper på face og sett hva folk er villige til å betale for det.
"Øko-Terrorist"
Ta de med til eller send informasjon til et auksjonshus, og si at du lurer på verdi og om det er verdt å prøve å auksjonere det bort. f.eks http://www.antik.no/ Har selv kjøpt og solgt litt der, meget profesjonelle.
Sist endret av tr80r; 10. juni 2013 kl. 10:24.
For å være helt ærlig, trodde jeg først at det var den Jade-sjokoladen (som ikke selges lenger) du henviste til når jeg så overskriften
Sist endret av Avatar; 10. juni 2013 kl. 10:36.
Om Jade skal være verdt noe, må det for det første være ekte Jadeit, og ikke New Zeland Jade. Etter det kommer det mye ann på alder på stykket og hvor bra detaljer etc det er i utsmykkingen.

Viss dine stykker er i New Zeland Jade, kan du gå ut ifra at ett gram er verd ca 1dollar.
Lyra's Avatar
Trådstarter
Sitat av COokiez Vis innlegg
Om Jade skal være verdt noe, må det for det første være ekte Jadeit, og ikke New Zeland Jade. Etter det kommer det mye ann på alder på stykket og hvor bra detaljer etc det er i utsmykkingen.

Viss dine stykker er i New Zeland Jade, kan du gå ut ifra at ett gram er verd ca 1dollar.
Vis hele sitatet...
Tja, er vel noen kilo til sammen så blir litt.
Veide nå, er ca 9,8 kilo til sammen.
$9,800 hvis det er New Zealand jade, og det du sier er riktig. Tviler på det stemmer igrunn. Men hadde vært festlig!
Men, det er Kinesisk jade uanz.

Sitat av tr80r Vis innlegg
Ta de med til eller send informasjon til et auksjonshus, og si at du lurer på verdi og om det er verdt å prøve å auksjonere det bort. f.eks http://www.antik.no/ Har selv kjøpt og solgt litt der, meget profesjonelle.
Vis hele sitatet...
Takker for tipset, skal sende de en e-post!
Sitat av Lyra Vis innlegg
Tja, er vel noen kilo til sammen så blir litt.
Veide nå, er ca 9,8 kilo til sammen.
$9,800 hvis det er New Zealand jade, og det du sier er riktig. Tviler på det stemmer igrunn. Men hadde vært festlig!
Vis hele sitatet...
Det er en del ja, kanskje han mente $1 pr. kg?
Sist endret av Paradigm; 10. juni 2013 kl. 19:02.
I følge yahoo
There are two minerals which are commonly referred to as Jade. One is nephrite - often called New Zealand jade. Yours, having a Kiwi on it sounds a very likely candidate for this type. This material is not very valuable and can be bought for $1 per gram with no problem. If it has a high degree of transparency this price can be higher.
The other type is Jadeite or true jade. This material is far more costly and, depending on quality can be among the most expensive gems in the world. Recently a single strand necklace of 27 beads 14mm. dia. sold for a record price of $9.3 million at auction.
Vis hele sitatet...
Så TS har Jade til minst 56 000 NOK?!
Sist endret av Paradigm; 10. juni 2013 kl. 22:27.
Denne her kan kanskje hjelpe deg.

Du bør finne ut litt mer, og heller legge ut noen annonser diverse steder. Jeg synes ihvertfall det ser veldig fint ut, så jeg regner med at du får over 1000-lappen for det med mindre det er i plastikk
Det er også mulig at det er verdt veldig mye også, så ha litt is i magen.
Sist endret av MBTI; 10. juni 2013 kl. 23:15.
Lyra's Avatar
Trådstarter
Sitat av necos Vis innlegg
I følge yahoo
Vis hele sitatet...
Høres jo lovende ut det. Må undersøke litt!

Sitat av Paradigm Vis innlegg
Så TS har Jade til minst 56 000 NOK?!
Vis hele sitatet...
Kanskje litt vel optimistisk.
Men jeg klager ikke hvis det er tilfellet, det skal være sikkert og visst.

Sitat av MBTI Vis innlegg
Denne her kan kanskje hjelpe deg.

Du bør finne ut litt mer, og heller legge ut noen annonser diverse steder. Jeg synes ihvertfall det ser veldig fint ut, så jeg regner med at du får over 1000-lappen for det med mindre det er i plastikk
Det er også mulig at det er verdt veldig mye også, så ha litt is i magen.
Vis hele sitatet...
Har vært der, men problemet er ikke egentlig å fastslå om det er 'ordentlig jade', men skal ta å se om jeg kan få fulgt noen av de stega for å være "sikker". Kan bli litt vanskelig da jeg har store biter. Men kaldt og føles ut som såpe gjør det hvertfall!

Takk uansett!
Sist endret av Lyra; 11. juni 2013 kl. 01:45.
For å måle tetthet, fyll en bøtte med vann (helt til toppen). Mål hvor mye vann som renner ut, ha bøtta i et kar etc. Vei den og del vekta på mengden vann (i liter), svaret blir da tettheten
Lyra's Avatar
Trådstarter
Sitat av zlagther Vis innlegg
For å måle tetthet, fyll en bøtte med vann (helt til toppen). Mål hvor mye vann som renner ut, ha bøtta i et kar etc. Vei den og del vekta på mengden vann (i liter), svaret blir da tettheten
Vis hele sitatet...
Skal prøve det i morra!
Hvertfall på 2 av de, den hule vasen som sitter fast i trebasen vil jeg helst ikke dyppe.