Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 759
Jeg søkte her for å sjekke om det var noen her som hadde nevnt StumbleUpon, og det var visst bare nevnt en gang (av Kackoo).

Det jeg vil, er å vise dere hvor utrolig genialt denne Firefox addonen er.

StumbleUpon (vanligvis bare kalt Stumble) er en plugin som gjør det mulig å gå til en tilfeldig internettside som du har valgt emnet til. Det blir nesten som kanalsurfing på TV-en, bare at du spesifiserer emnet.

Det vises i Firefox som en toolbar øverst (og ja, den kan såklart fjernes ved bruk av hurtigtaster da du ikke behøver den).

Stumble i seg selv finner ikke fram sidene, men brukerne av Stumble anbefaler sider, og velger hvilken kategori de tilhører.
Du kan også hjelpe til å rangere sider ved å trykke på "I like it" eller "I don't like it"-knappene i toolbaren, slik hjelper du andre å få fram de beste sidene først.

Man kan kommentere sidene man har funnet via Stumble (knapp i toolbaren), og se hva andre synes, eller legge til egne meninger.

Postivt:
*Det finnes utrolig mange predefinerte emner å velge mellom (disse velger du ved installeringen, men kan legge til og trekke fra emner når du vil). For eksempel: Humor, hacking, animasjon, sex/samliv, software, operativsystemer osv.

*Du får beskjed når en ny versjon er tilgjengelig (dette innebærer som regel bugfixes og nye emner å søke i).

*Du kan rangere sider du besøker, og du kan anbefale sider som ingen har foreslått før.

*Gratis (finnes en betalingsversjon).

*Alle brukere får en egen "profilside" hvor du kan legge ut opplysninger om deg, og så vil du få opp alle emner du har felles med den brukeren du ser på. I tillegg ser du hvilke sider brukeren anbefaler, og kommentarer han har gitt forskjellige sider.

*Ingen virus eller spyware i produktet.


Negativt:
*Fungerer ikke for noen andre nettlesere, kun Firefox (og Mozilla) nettleserne.

*Ca. 2% av sidene du søker på, er en form for reklame for noe innen kategorien du valgte (dette gjelder bare den gratise versjonen). 2% er uansett ikke mye, og de kan til og med ha det du leter etter på reklamesidene.


Har brukt Stumble i ca. et år nå og er en like aktiv bruker. Vil tippe at jeg sitter 20+ min hver dag og stumbler.
Men i starten var det ekstremt, da var alt nytt og måtte utforskes

http://www.stumbleupon.com/about.html
Har brukt StumbleUpon lenge, og det er helt genialt. En av grunnene til at jeg ikke bruker Opera.

Fant denne siden for litt siden: http://sodaplay.com *gøy*
Ganske kul plugin ja, brukte den mye før, men nå i det siste har jeg liksom bare glemt den bort litt. Litt av problemet er at jeg ofte finner sider jeg liker, lagre dem og glemmer å titte igjennom dem senere :P
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Stumble var moro i et par tre dager. Men etter hvert begynner samme type sider, og gjerne noen ganger de samme du har sett tidligere å dukke opp. En annen greie er at du til slutt ender opp med å bruke den samme gamle surfevanen din uansett hvor mye du stumbler..
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Trådstarter Donor
Jeg og har haugevis med bookmarks som jeg aldri ser gjennom

Cappy, om det er lenge siden du brukte Stumble, så vil jeg anbefale å prøve igjen. Har ikke fått opp de samme sidene på en måned hvertfall. Var bare i førsten de samme gjentok seg (for min del hvertfall).
Og om du ikke merker av "like" eller "don't like" så vil Stumble en gang i tida vise den samme sida for at du skal velge.