Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2410
Anonym bruker
"Omgitt Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har de siste årene hatt en sterk mistanke om at jeg har ADHD.

Når jeg var liten var jeg flink på skolen. Hadde forøvrig et ganske voldsomt temperament på barne og ungdomstrinnet. Kunne fort bli veldig frustrert og overfølsom, men aldri voldelig eller slem. Slet kanskje litt med å følge med i timene når jeg startet på VGS, men gjorde det over gjennomsnittet bra med lite innsats. Likte å sette meg ned å pugge hjemme.

De siste årene har jeg slitt med angst og depresjon, har gått av og på Escitalopram 10 mg over en liten periode. Først et år i 2016, forså å starte på dem i april i år. Tar nå 20 mg hver dag og føler meg frisk og fin.

Har uansett de siste årene følt meg rastløs, uro i kroppen og ikke evnet å sette meg ned å konsentrere meg om arbeid før det er dagen før ting skal leveres. Fikk idag noen ADHD medisiner av en bekjent av meg og startet å eksprimentere litt med disse. Tok en pille for to timer siden, og nå føler jeg en ro i kroppen, klarer å sitte stille å holde konsentrasjonen oppe. Føler meg bra.

Det jeg egentlig vil frem til med dette innlegget er følgende; er det placebo jeg føler på, eller har medisinen allerede rukket å kicke inn på meg? Escitalopramen pleier aldri å gi meg den rolige følelsen i kroppen.

Håper på litt veiledning! Ha en fin søndag, freaks!
Alle får den effekten av stimulanter som ritalin eller deksamfetamin dessverre så det er ikke noe å gå på for å finne ut om man har adhd. Regner med at du også følte en del ubehag når dosen begynte å gå ut?
Anonym bruker
"Omgitt Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Picard Vis innlegg
Alle får den effekten av stimulanter som ritalin eller deksamfetamin dessverre så det er ikke noe å gå på for å finne ut om man har adhd. Regner med at du også følte en del ubehag når dosen begynte å gå ut?
Vis hele sitatet...
Effekten sitter fremdeles i kroppen, så har enda ikke hatt noen form for nedtur. Får vel egentlig bare ta med en tur til legen og høre hva han har å si. Har lest en god del om symptomer på ADHD for voksene og jeg kjenner meg skremmende godt igjen.
Sitat av Picard Vis innlegg
Alle får den effekten av stimulanter som ritalin eller deksamfetamin dessverre så det er ikke noe å gå på for å finne ut om man har adhd. Regner med at du også følte en del ubehag når dosen begynte å gå ut?
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at alle blir rolige av stimulanter? Økt fokus og konsentrasjon kan jeg være enig i at de fleste nok får, men ro stiller jeg meg tvilende til. Om noen føler ubehag når medisinen går ut trenger ikke det bety at de ikke har ADHD, det kan ganske enkelt være at dosen er for høy eller lav.
Det blir umulig for folk å fjern diagnostisere deg over internett. Så ingen her kan med sikkerhet si om du har eller ikke har ADHD. Men du kan fortsatt ha nytte av ADHD medisiner selv om du ikke har diagnosen. Hvilke ADHD medisiner har du tatt og hvor mye?
Anonym bruker
"Omgitt Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Det blir umulig for folk å fjern diagnostisere deg over internett. Så ingen her kan med sikkerhet si om du har eller ikke har ADHD. Men du kan fortsatt ha nytte av ADHD medisiner selv om du ikke har diagnosen. Hvilke ADHD medisiner har du tatt og hvor mye?
Vis hele sitatet...
Ritalin 10mg to ganger om dagen
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ritalin 10mg to ganger om dagen
Vis hele sitatet...
Da er det ikke placebo du merker. Hvordan synes du virkningene er hittil? Er det utelukkende positive eller har du merket noe ubehag?
Anonym bruker
"Omgitt Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Da er det ikke placebo du merker. Hvordan synes du virkningene er hittil? Er det utelukkende positive eller har du merket noe ubehag?
Vis hele sitatet...
Mer ro i kroppen når jeg skal sove. Våkner ikke opp om nettene lenger. Konsentrasjonen har blitt bedre. Før greide jeg ikke lese en artikkel på VG uten at interessen dabbet av etter de tre første setningene.

Litt mere orden i hodet mitt på mange måter. Kombinerer nå 10mg Cipralex, 10mg ritalin to ganger om dagen, og en melatonin noen timer før sengetid. Kan selvfølgelig være de andre medisinene som også hjelper. Men har ikke merket noe negativt so far.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mer ro i kroppen når jeg skal sove. Våkner ikke opp om nettene lenger. Konsentrasjonen har blitt bedre. Før greide jeg ikke lese en artikkel på VG uten at interessen dabbet av etter de tre første setningene.

Litt mere orden i hodet mitt på mange måter. Kombinerer nå 10mg Cipralex, 10mg ritalin to ganger om dagen, og en melatonin noen timer før sengetid. Kan selvfølgelig være de andre medisinene som også hjelper. Men har ikke merket noe negativt so far.
Vis hele sitatet...
Da er jo veien frem ganske enkel. Du fortsetter med det opplegget der fremover og stopper om du merker ubehagelig bivirkninger.

Om du har ADHD er det ikke sikkert den noen gang vil bli diagnostisert, men hvis du skal prøve å bli utredet for det bør du aldri nevne at du har tatt medisiner uten resept. Det kan forvirre legen til å tro at du har et rusproblem så det bør du være oppmerksom på.