Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3931
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, er en 18 år gammel gutt som har søvnvansker.

Røyket hasj for første gang for ikke så lenge siden, og siden da har jeg vel røyket i helgene. Legger merke til at søvn er så utrolig mye bedre for meg når jeg har røyket.

Jeg vet det er individuelt, men hvor ofte kan jeg gjøre det her? Føler selv at jeg har utrolig bra kontroll, vil bare vite hvor grensen går.

Til nå er planen å holde det til helgene, men jeg vet at flere av kompisene mine bruker det som sovemedisin.
Spørsmålet mitt er da, burde jeg ty til sovemedisin, røyke hasj eller bare komme meg gjennom nettene med lite søvn? Føler at sovemedisin kan fucke deg over over lenger tid, men har ikke mye kunnskap om dette.
Anonym bruker
"Syk Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du klarer deg uten, 100% bedre.
Nattings er vanskelig å slutte med.
Søvnproblemer går gjerne over.
Er det svært hemmende kan det jo være greit å medisinere seg, men ville da heller gått for noen antihistaminer fra legen.

Du er kanskje mer på leting etter en unnskyldning for at du kan nyte reven?
Sist endret av SkammeligNykter; 6. november 2018 kl. 01:11.
Cannabis funker bra for å få sove, men fucker med REM-søvnen din. Anbefaler denne episoden av Joe Rogan Experience. Ingen stor JR-fan selv, men han har bra gjester innimellom, og søvnforskeren Matthew Walker var en av de mer interessante det siste året.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke vanskelig å slutte med for meg. Som vil si at det er individuelt. Cannabis er nice af for å sove. Er ikke noe særlig problem det medfører. Vil heller si at det er et større problem å få for lite søvn enn at cannabis fucker litt med REM søvnen.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en kamerat som begynte å røyke før han la seg. Nå er han avhengig av nattings for å få sove.

Du burde ta det rolig eller gjøre det av og til. Hvis du gjør det til en vane, så er det veldig vanskelig å slutte.

Du begynner gjerne å røyke i helgene, så begynner du å røyke i hverdagen før du legger deg, så starter "eventyret".
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heldigvis er ikke cannabis alkohol. Så hvis du føler det blir for mye, at d går utover andre ting, er det ikke vanskelig å slutte. Minimalt med abstinenser.. Eneste av abstinenser er at du kan få problemer med å sove, kaldsvetting, humørsvingninger.. og det er HVIS du får abstinenser. Og det får man helst om man røyker 24/7.
Det fynker veldig bra ja men vil ikke si det er smart i lengden, gå til fastlegen din og si du skal ha Melatonin heller, det er godt og sove på og man slipper hangoveren man kan få av f,eks imovane, remeron, valergan osv
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde klart og nyktre opp en liten stund etter en lengre og heftigere sprekk, men så tenkte jeg at litt hasj var jo ingenting i forhold til hva annet jeg har drevet med i så mange år, feirer desverre tiårsjubileum..

Uansett, litt røyking en gang i blant mot angsten ble allerede dag to ett daglig faktum. Med nattings HVER KVELD. Nå kan jeg klare meg uten røyken på dagtid om jeg drikker øl, eller overspiser meg. Bruker imovane innimellom, men nattingsen følger uansett med.

AVHENGIGHETSSKAPENDE AS FUCK PSYKISK[/i]

Kan være en medisin for mange, men det er også de mange andre det ender med å bli både pain og pair(som ordlista mi ville skrive) in the ass for. Meg er en av dem og en del til.

God natt, imorgen skaL jeg være idiotisk og ta opiater, speed og xanor. Ja, hasj såklart. Anledning? Bli kjent med en ny person. Hu andre er søt og ligner ikke sånn i personlighets, men hu savner visst og.. flørte med meg og har fri i morgen fra jobb. Random skryt og info. Skal jo være stolt over seg selv for å holde på selvfølelsen? Lurte det når jeg sleit med det. Nattingsen og opiatene får meg til å glemme at jeg sitter på do og skal legge meg, skrive stopp her :knegg: God natt, folkens
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
EDIT:
Hu, denne personen er søt*

Og bruker ikke sånn, hun har mer en A4 personlighet, still hot and cute as fuck og morsom*

Sist med ikke minst, bytt ut lurte med lurte, slik:Lærte det når jeg sleit med det*
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke vanskelig å slutte med for meg. Som vil si at det er individuelt. Cannabis er nice af for å sove. Er ikke noe særlig problem det medfører. Vil heller si at det er et større problem å få for lite søvn enn at cannabis fucker litt med REM søvnen.
Vis hele sitatet...
Det har vært påvist viktigheten av dyp søvn. Rusmidler og endel medisiner mot søvnvansker hindrer faktisk den dype søvnen. Og på sikt vil det være skadelig.

Feks så er det i den dype søvnfasen at spinalvæsken "spyler hjerne for slagg". Om jeg husker rett så er opphoping av slagget noe som kan være medvirkende årsak til alzheimer.

Både kropp og sinn trenger søvn, også den dype søvnen. Og for de som sliter med søvn så er nok dessverre medisinering noen ganger den eneste løsningen. Det er jo endel forskjellig å forsøke og en bør som hovedregel alltid forsøke de minst skadelige først. Medisiner mot søvnvansker har ofte bivirkninger eller potensiale for å skape avhengighet. Så det er jo noe folk bør tenke på.

Er sikkert noen her som kjenner til hvordan cannabis virker feks målt mot vallergan som er gammeldags antihistaminer. Eller innsovningstabletter. Feks imovane krever jo for mange økte doser eller lengre pauser for å virke stabilt. Antipsykotika er det mange som får store bivirkninger av.

Ville vært fint om noen som har prøvd forskjellige metoder for bedre søvn kunne sagt noe om sine erfaringer. Alt fra mosjon og kosthold, til medisiner på resept eller fra den lokale dealer. Eller en kombinasjon som virker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, er en 18 år gammel gutt som har søvnvansker.

Røyket hasj for første gang for ikke så lenge siden, og siden da har jeg vel røyket i helgene. Legger merke til at søvn er så utrolig mye bedre for meg når jeg har røyket.

Jeg vet det er individuelt, men hvor ofte kan jeg gjøre det her? Føler selv at jeg har utrolig bra kontroll, vil bare vite hvor grensen går.

Til nå er planen å holde det til helgene, men jeg vet at flere av kompisene mine bruker det som sovemedisin.
Spørsmålet mitt er da, burde jeg ty til sovemedisin, røyke hasj eller bare komme meg gjennom nettene med lite søvn? Føler at sovemedisin kan fucke deg over over lenger tid, men har ikke mye kunnskap om dette.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt Imovane, melatonin, zolpidem, zopiclon og seroquel for søvn.
Disse er klassiske medikamenter for søvn, med horrible bivirkninger.
Det er liksom benso-AT light, men helt jævlig att slutte med.

Hasj er null stress att gå cold turkey, det er ikke disse heavy medikamentene.
Håll deg unda pills så gott du kan, er mitt råd.

Du kommer till att bygge toleranse hvis du røyker mer enn en holk om kvelden, så førsøk att ikke røyke dagtid hvis du vill bruke det som sovemedisin.

Hasj funker best for meg, hands down. Har brukt det for søvn i snart 10 år.
Sist endret av travaxa; 6. november 2018 kl. 13:34.
Anonym bruker
"Viss Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg sovner dårligere de gangene jeg har prøvd å røyke for å sove. Men REM-en min er den samme. Drømmer mye, er utvilt, men kan noen ganger få lett "fyllesyke" når jeg våkner.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Null problem, men kanskje ikke optimalt å bruke narko for å sovne? Stikk heller til legen å få noen sterke piller.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, er en 18 år gammel gutt som har søvnvansker.

Røyket hasj for første gang for ikke så lenge siden, og siden da har jeg vel røyket i helgene. Legger merke til at søvn er så utrolig mye bedre for meg når jeg har røyket.

Jeg vet det er individuelt, men hvor ofte kan jeg gjøre det her? Føler selv at jeg har utrolig bra kontroll, vil bare vite hvor grensen går.

Til nå er planen å holde det til helgene, men jeg vet at flere av kompisene mine bruker det som sovemedisin.
Spørsmålet mitt er da, burde jeg ty til sovemedisin, røyke hasj eller bare komme meg gjennom nettene med lite søvn? Føler at sovemedisin kan fucke deg over over lenger tid, men har ikke mye kunnskap om dette.
Vis hele sitatet...
Det er det som er problemet, det er ingen klar grense, intet definitivt forbruksmønster som passer best. Det hele handler om å ikke lyve til seg selv og ha god viljestyrke.

Det høres ut som dere sliter med søvnhygiene: Det er ikke normalt at unge folk som dere skal slite med søvn. Jeg skrev en tråd om emnet tidligere.
Greia er at søvnproblemer er jo så kjedelige, kan man ikke bare ta noe man blir sløv av og så sovne?
Det er desverre ikke så lett, ingenting slår naturlig søvn.
De mest vanlige faktoren for å slite med å sove er teknologi, spesielt nå som mobiler gir oss tilgang til uante morsomheter på nettet: Her handler det også om viljestyrke, man må skru av PCn, TV'n og legge vekk mobiltelefonen og ligge der å kjede vettet av seg.
I det neste steget kan meditasjon være et godt redskap: For mange har problemet med at tankene flyr forbi, de blir flere og flere, mer og mer styr før du tenker at: Jeg kan da bare sette på litt family guy i bakgrunnen for å sovne og så har du gitt opp igjen. Meditasjon kan lære deg å stilne tankene, den mest enkle formen høres banal ut men krever noe viljestyrke: prøv å tenk på pusten din, se hvor mange iterasjoner du klarer av "Pust inn... Pust ut.." før tankene begynner å vandre igjen, du vil etterhvert klare det lengre og lengre.

Jeg vil faktisk heller anbefale deg å ha en kjip natt med tanker og lite søvn, for kvelden etter er du garantert så trøtt at du sovner bra.
Sist endret av Dodecha; 6. november 2018 kl. 16:32.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jente 20
Slutt med hasj helt mens leken enda er god!
Jeg begynte selv å bruke det som sovemedisin i helgene, det gikk så over til hver eneste dag 3 år i strekk. Jeg ble avhengig, ikke bare fysisk pga søvn, men også psykisk. Har nå klart å slutte helt etter mange forsøk. Anbefaler deg virkelig å slutte nå. Vet det høres dumt ut, men det er for ditt eget beste!
Anonym bruker
"Viss Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jente 20
Slutt med hasj helt mens leken enda er god!
Jeg begynte selv å bruke det som sovemedisin i helgene, det gikk så over til hver eneste dag 3 år i strekk. Jeg ble avhengig, ikke bare fysisk pga søvn, men også psykisk. Har nå klart å slutte helt etter mange forsøk. Anbefaler deg virkelig å slutte nå. Vet det høres dumt ut, men det er for ditt eget beste!
Vis hele sitatet...

Jeg også røykte i 3 år daglig og sluttet cold turkey i sommer. Det gikk så utrolig mye bedre enn det jeg trudde og hverdagen varvirkelig mye bedre uten. Nå er jeg desverre på en sprekk og har røyket hver dag i 3 uker igjen. Regner med å være tom om ca 2 uker og da er det kroken på døra for godt
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De færreste som bruker cannabis opplever en slik avhengighet som de over skriver. Høres ut som de er spesielt utsatt.
Anonym bruker
"Viss Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De færreste som bruker cannabis opplever en slik avhengighet som de over skriver. Høres ut som de er spesielt utsatt.
Vis hele sitatet...
De færreste blir alkoholikere, men drikker du 2 øl hver dag for å kunne sove, så er du på god vei.

Det dummeste jeg hører er at man som oftest ikke blir avhengig. Det kommer veldig ofte ifra folk som enten ikke har røyket lenge, eller folk som aldri har røyket hver dag over en lang tid.

Så... hvem av disse to er du?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, er en 18 år gammel gutt som har søvnvansker.

Røyket hasj for første gang for ikke så lenge siden, og siden da har jeg vel røyket i helgene. Legger merke til at søvn er så utrolig mye bedre for meg når jeg har røyket.

Jeg vet det er individuelt, men hvor ofte kan jeg gjøre det her? Føler selv at jeg har utrolig bra kontroll, vil bare vite hvor grensen går.

Til nå er planen å holde det til helgene, men jeg vet at flere av kompisene mine bruker det som sovemedisin.
Spørsmålet mitt er da, burde jeg ty til sovemedisin, røyke hasj eller bare komme meg gjennom nettene med lite søvn? Føler at sovemedisin kan fucke deg over over lenger tid, men har ikke mye kunnskap om dette.
Vis hele sitatet...
Du formulerer jo allerede spørsmålet slik at det er åpenbart hva du selv mener. For å gi deg et konkret svar på spørsmålet vil regelmessig (mis)bruk av cannabis for å sove garantert fucke deg over lengre tid, blant annet gjennom både fysisk og psykisk avhengighet, samt at du ikke får REM-søvn den perioden du er påvirket av det. Vi vet ikke enda helt konkret hva REM-søvn gjør, men vi ser blant annet at de som har vært deprivert for det over lengre tid opplever en REM rebound effect når det ikke lenger hindres, noe som er evidens for at det har en viktig funksjon. Blant funksjonene som er foreslått så er minnekonsolidering langt oppe på listen.

Å ta melatonin for eksempel har ikke vist noen effekt på noen av søvnstadiene, og jeg tar det selv ved behov om jeg ikke får sove og må opp tidlig dagen etterpå. Finnes endel søvnforskere som er kritisk til bruk av melatonin, blant annet fordi det kan påvirke egen utskillelse samt at de dosene folk ofte tar er langt større enn de som produseres endogent. Dermed er melatonin det beste alternativet om du er nødt å bruke et søvnmedikament, men mest sannsynlig vil du kunne fikse søvnproblemene dine med god søvnhygiene og spesielt en fast døgnrytme.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke vanskelig å slutte med for meg. Som vil si at det er individuelt. Cannabis er nice af for å sove. Er ikke noe særlig problem det medfører. Vil heller si at det er et større problem å få for lite søvn enn at cannabis fucker litt med REM søvnen.
Vis hele sitatet...
De nevrologiske mekanismene som gjør det avhengighetsskapende er lik for alle, så selv om det finnes veldig mange nevrologiske faktorer som varierer, blant annet strukturer, antall reseptorer, mengde enzymer osv. vil alle bli avhengig både psykisk og fysisk. Videre er det som jeg nevnte tidligere bred konsensus i forskermiljøet om at REM søvn er svært viktig for kognitiv funksjon og deprivasjon vil gi mange negative konsekvenser, dermed er det et stort problem at cannabis ødelegger REM søvnen.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Heldigvis er ikke cannabis alkohol. Så hvis du føler det blir for mye, at d går utover andre ting, er det ikke vanskelig å slutte. Minimalt med abstinenser.. Eneste av abstinenser er at du kan få problemer med å sove, kaldsvetting, humørsvingninger.. og det er HVIS du får abstinenser. Og det får man helst om man røyker 24/7.
Vis hele sitatet...
Dessverre ser jeg både blant tidligere venner og folk på nettet en slik kollektiv fortrengelse av de negative effektene av cannabis. Det gjengående er at ingen er avhengig og at det ikke har noen negativ effekt. Fakta er at cannabis er avhengighetsskapende, og spesielt blant mange av de som bruker det ofte, da det som oftest gjøres for å håndtere en form for depresjon eller angst. Videre har regelmessig bruk av cannabis påvist negativ effekt, blant annet fordi vi har egne cannabinoide reseptorer i hjernen som har en modulerende inhiberende effekt i hjernen. I gruppestudier har man påvist nedsatt kognitiv funksjon etter langvarig regelmessig hasjbruk som vedvarer i over 12 uker etter stopp av bruk. (studieslutt, med overveiende sannsynlig varer disse mye lengre, om ikke for alltid) Blant disse er inhibisjon, emosjonell regulering, arbeidsminne og verbal flyt.

Sitat av travaxa Vis innlegg
Jeg har hatt Imovane, melatonin, zolpidem, zopiclon og seroquel for søvn.
Disse er klassiske medikamenter for søvn, med horrible bivirkninger.
Det er liksom benso-AT light, men helt jævlig att slutte med.

Hasj er null stress att gå cold turkey, det er ikke disse heavy medikamentene.
Håll deg unda pills så gott du kan, er mitt råd.

Du kommer till att bygge toleranse hvis du røyker mer enn en holk om kvelden, så førsøk att ikke røyke dagtid hvis du vill bruke det som sovemedisin.

Hasj funker best for meg, hands down. Har brukt det for søvn i snart 10 år.
Vis hele sitatet...
Igjen den kollektive fortrengelsen. Melatonin produseres naturlig i kroppen for at du skal sove. cannabis produseres ikke naturlig i kroppen har en myriade med andre effekter enn at det hjelper deg med å sove, i tillegg til at det ødelegger en essensiell del av søvnen. Den mer naturlige sammenligningen ville vært å sammenligne cannabis med benzodiazepiner, siden begge har en dempende effekt, virker beroligende og er avhengighetsskapende.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg sovner dårligere de gangene jeg har prøvd å røyke for å sove. Men REM-en min er den samme. Drømmer mye, er utvilt, men kan noen ganger få lett "fyllesyke" når jeg våkner.
Vis hele sitatet...
Du vet ikke hvordan REM søvnen din er med mindre du sover med en EEG koblet til hjernen din hver eneste natt. REM-søvn er ikke synonymt med drømmer, men det er den perioden en oftest husker drømmer fra. Likevel er det slik at du har mange drømmer hver eneste natt, men du husker ikke alle når du våkner.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De færreste som bruker cannabis opplever en slik avhengighet som de over skriver. Høres ut som de er spesielt utsatt.
Vis hele sitatet...
Videre er jeg igjen nødt å påpeke den kollektive fortrengelsen, de aller fleste opplever en form for avhengighet for cannabis, og av de jeg kjenner som begynte å bruke det regelmessig, gjør alle det fremdeles. Nå er det ikke noen forskningsmessig validitet i mine opplevelser, men virker som det er overveiende sannsynlighet for at det er det basert på blant annet anekdoter fra her på freak.
Anonym bruker
"Viss Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skepty. Jeg har alltid hatt en usedvanlig god hukommelse på drømmer, så jeg har alltid trudd at det er synonymt med god REM. Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan REM'en min egentlig er
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skepty. Jeg har alltid hatt en usedvanlig god hukommelse på drømmer, så jeg har alltid trudd at det er synonymt med god REM. Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan REM'en min egentlig er
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg full kontroll på hvor bra utstyr en trenger for å måle REM, men basert på hjernebølgemønsteret vil jeg tro en ganske enkel maskin vil kunne gjøre det, da det er såpass stor forskjell i hjernebølgeaktivitet mellom de forskjellige søvnstadiene.

https://choosemuse.com/muse-2/ Denne skal visstnok ha 4 elektroder, så om du er veldig interessert i å måle REM søvn vil nok den fungere. Det er forøvrig ikke forskjell på "god" og "dårlig" REM. REM-søvn er bare et stadie hvor hjernebølgeaktiviteten er lik det den er i våken tilstand, og øynene dine beveger seg mye. (derav, rapid eye movement).
Sist endret av Skepty; 7. november 2018 kl. 00:22.
Sitat av Skepty Vis innlegg

I gruppestudier har man påvist nedsatt kognitiv funksjon etter langvarig regelmessig hasjbruk som vedvarer i over 12 uker etter stopp av bruk. (studieslutt, med overveiende sannsynlig varer disse mye lengre, om ikke for alltid) Blant disse er inhibisjon, emosjonell regulering, arbeidsminne og verbal flyt.



Igjen den kollektive fortrengelsen. Melatonin produseres naturlig i kroppen for at du skal sove. cannabis produseres ikke naturlig i kroppen har en myriade med andre effekter enn at det hjelper deg med å sove, i tillegg til at det ødelegger en essensiell del av søvnen. Den mer naturlige sammenligningen ville vært å sammenligne cannabis med benzodiazepiner, siden begge har en dempende effekt, virker beroligende og er avhengighetsskapende.



Videre er jeg igjen nødt å påpeke den kollektive fortrengelsen, de aller fleste opplever en form for avhengighet for cannabis, og av de jeg kjenner som begynte å bruke det regelmessig, gjør alle det fremdeles. Nå er det ikke noen forskningsmessig validitet i mine opplevelser, men virker som det er overveiende sannsynlighet for at det er det basert på blant annet anekdoter fra her på freak.
Vis hele sitatet...
Kollektiv fortrengelsen?
Henger ikke helt med i hva du mener her.

Den mer naturlige sammenligningen ville vært å sammenligne cannabis med benzodiazepiner, siden begge har en dempende effekt, virker beroligende og er avhengighetsskapende.


Igjen, hva? Jeg snakka om Z-analoger, som oftest blir brukt mot søvnproblemer. Ikke ofte en lege slenger ut flunitrazepam eller noe benso isteden for Z-analoger, såvitt jeg vet. Rett meg gjerne.


Jeg sa aldrig noe om avhengighet da TS ikke spurte om det.
Jeg er "beroende" av cannabis. Er å det av en del opiater og opioider, en del gaba-medikamenter, men det er apelsin og glødlampe att dra cannabis mot benso i fht til avhengighet og utsettning.

Hadde vært kult med kilde til det du sa om kognitiv nedsatt funktion.
Scora bedre på høyskole i Sverige når jeg var stekt som en stripe sort bacon. Mye bedre enn mine nyktre venner som jeg mener ligger på samme intellektuell nivå, eller høyre i vissa fall, enn meg.

Kan jo tillegge att dette ikke er noe bra løsning i lengden.
Rutiner, trening, kost og fremføralt konsekvent ha en rutin for når man skal legge seg.

Du skyter bara problemet in i fremtida med masse røyk.


Hvorfor har du søvnproblemer trur du? Er det stress, angst?
Sist endret av travaxa; 7. november 2018 kl. 02:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av travaxa Vis innlegg
Kollektiv fortrengelsen?
Henger ikke helt med i hva du mener her.

Den mer naturlige sammenligningen ville vært å sammenligne cannabis med benzodiazepiner, siden begge har en dempende effekt, virker beroligende og er avhengighetsskapende.


Igjen, hva? Jeg snakka om Z-analoger, som oftest blir brukt mot søvnproblemer. Ikke ofte en lege slenger ut flunitrazepam eller noe benso isteden for Z-analoger, såvitt jeg vet. Rett meg gjerne.
Vis hele sitatet...
Du snakker åpenbart ikke utelukkende om z hypnotika når du blant annet nevner melatonin. Det er forøvrig også melatonin som oftest brukes mot søvnproblemer. Videre sier du at det ikke ofte slenges ut med benzodiazepiner, det har du helt rett i, det er også totalt irrelevant.

Sitat av travaxa Vis innlegg
Jeg sa aldrig noe om avhengighet da TS ikke spurte om det.
Jeg er "beroende" av cannabis. Er å det av en del opiater og opioider, en del gaba-medikamenter, men det er apelsin og glødlampe att dra cannabis mot benso i fht til avhengighet og utsettning.

Hadde vært kult med kilde til det du sa om kognitiv nedsatt funktion.
Scora bedre på høyskole i Sverige når jeg var stekt som en stripe sort bacon. Mye bedre enn mine nyktre venner som jeg mener ligger på samme intellektuell nivå, eller høyre i vissa fall, enn meg.
Vis hele sitatet...
Du sier at det ikke er noe problem å slutte med det når enn det måtte passe deg. Som jeg omtalte som en del av den kollektive fortrengelsen av hvor avhengighetsskapende melatonin er. De aller færreste klarer å slutte når de selv ønsker etter langvarig bruk. Videre kan jeg nevne flere hundrevis av studier som påviser nedsatt kognitiv funksjon, men ser ikke det store utbytte da jeg tviler på at du kan spesielt mye om forskningsmetodikk, og hvordan en kan oppdage mangler i metode og data.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3037578/




Sitat av travaxa Vis innlegg

Hvorfor har du søvnproblemer trur du? Er det stress, angst?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om dette er et generelt spørsmål, et spørsmål til TS eller et spørsmål til meg, men jeg velger likevel å svare. Jeg tror årsaken for søvnvansker er komplekse og sammensatte, og at de både innebærer en biologisk komponent som kan predisponere noen for å ha vanskeligere med å sove, som høyere aktivering i eksitatoriske systemer. En miljømessig komponent som består av stress, hvor du sover og hvordan andre du kjenner sover samt en psykologisk komponent som kan bestå av tankekjør, grublinger, depresjoner osv.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Du sier at det ikke er noe problem å slutte med det når enn det måtte passe deg.
Vis hele sitatet...
Jeg skal si meg enig i at cannabis er avhengighetsskapende, men den avhengigheten og abstinenser som eventuelt skulle oppstå er da på ingen måte sammenlignbart med det man vill kunne oppleve på z-hypnotika eller benzoer. Egentlig ikke sammenlignbart med noen andre avhengighetsskapende stoffer jeg kommer på i farten faktisk.

Jeg kjenner også venner som har røyket mer eller mindre daglig i flere år uten at dem har fått noen form for abstinenser, annet enn en lyst på å røyke. Noen av disse har dog klart å bli mer avhengig med tiden ser det ut som, da dem begynner nå flere år etter å si dem kjenner på en del abstinenser som dem ikke kjente noe til tidligere, men poenget er at det er ikke alle som blir like kjapt avhengig av cannabis som med andre stoffer.

Moralen i historien er nok at cannabis er "pice of cake" å gå av i forhold til alle andre avhengighetsskapende stoffer, selv om det kan virke krevende etter noen år med daglig bruk for dem fleste (ink meg selv)
Sitat av Alge Vis innlegg
Jeg skal si meg enig i at cannabis er avhengighetsskapende, men den avhengigheten og abstinenser som eventuelt skulle oppstå er da på ingen måte sammenlignbart med det man vill kunne oppleve på z-hypnotika eller benzoer. Egentlig ikke sammenlignbart med noen andre avhengighetsskapende stoffer jeg kommer på i farten faktisk.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det ikke er sammenlignbart med det man kan oppleve med z-hypnotika eller benzodiazepiner. Men jeg argumenterte for at cannabis var mer sammenlignbart med benzodiazepiner i både effekt og avhengighet enn med melatonin, som forøvrig var det første medikamentet traxava nevnte blant "søvnpillene" han ramset opp, og det jeg tok utgangspunkt i.
Sist endret av Skepty; 7. november 2018 kl. 03:52. Grunn: trøtt
Sitat av Skepty Vis innlegg
Jeg er helt enig i at det ikke er sammenlignbart med det man kan oppleve med z-hypnotika eller benzodiazepiner. Men jeg argumenterte for at cannabis var mer sammenlignbart med benzodiazepiner i både effekt og avhengighet enn med melatonin, som forøvrig var det første medikamentet traxava nevnte blant "søvnpillene" han ramset opp, og det jeg tok utgangspunkt i.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i, selv om jeg ikke tror traxava hadde akkurat melatonin i tankene da han nevnte "horrible bivirkninger". Det jeg egentlig vil frem til er at den "Kollektiv fortrengelsen" du snakker om går på en måte begge veger, der de som er for cannabis bagatelliserer eller nekter for de negative konsekvensene og dem som er i mot blåser dem opp eller ramser dem opp ute av kontekst.

Min relativt lange personlige erfaring er at sannheten ligger sånn noenlunde midt i mellom. Cannabis bruk trenger ikke være helt heldig for mange, ihvertfall ikke med ett høyt forbruk over lang tid, men på den andre siden så vill jeg tørre å påstå at cannabis ikke er spesielt ille i forhold til veldig mange andre substanser både som rusmiddel og medisin, faktisk så er cannabis en ganske god del bedre for deg enn dem fleste andre rusmidler og veldig mange medisiner. Det er en ting det ser ut som veldig mange som argumenterer imot cannabis glemmer å ta med og det blir fort en liste med negative ting ute av kontekst og ting blir liksom ikke satt opp i mot hverandre.
Sitat av Alge Vis innlegg
Det har du rett i, selv om jeg ikke tror traxava hadde akkurat melatonin i tankene da han nevnte "horrible bivirkninger". Det jeg egentlig vil frem til er at den "Kollektiv fortrengelsen" du snakker om går på en måte begge veger, der de som er for cannabis bagatelliserer eller nekter for de negative konsekvensene og dem som er i mot blåser dem opp eller ramser dem opp ute av kontekst.
Vis hele sitatet...
Mulig han ikke hadde melatonin i tankene, men han nevnte da vitterlig melatonin som et av medikamentene med "horrible bivirkninger". Videre er jeg ikke enig i at den kollektive fortrengelsen går begge veier. Jeg føler de som er "i mot" er det fordi de mangler kunnskap, og stoler blindt på de polariserte uttalelsene fra "eksperter" i media. De som faktisk bruker cannabis virker for meg, og har i min erfaring vært klar over at det ikke er sunt å ha et så høyt forbruk som de har, men de fortrenger dette og sier i stedet til seg selv at alle de negative konsekvensene er løgn og propaganda.

Sitat av Alge Vis innlegg
Min relativt lange personlige erfaring er at sannheten ligger sånn noenlunde midt i mellom. Cannabis bruk trenger ikke være helt heldig for mange, ihvertfall ikke med ett høyt forbruk over lang tid, men på den andre siden så vill jeg tørre å påstå at cannabis ikke er spesielt ille i forhold til veldig mange andre substanser både som rusmiddel og medisin, faktisk så er cannabis en ganske god del bedre for deg enn dem fleste andre rusmidler og veldig mange medisiner. Det er en ting det ser ut som veldig mange som argumenterer imot cannabis glemmer å ta med og det blir fort en liste med negative ting ute av kontekst og ting blir liksom ikke satt opp i mot hverandre.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at cannabis (ikke av den nyere typen hvor de har avlet fram arter med unormalt høyt thc nivå) er svært trygt, og faktisk et veldig bra stoff både i medisinsk bruk, hvor det kan ha ønskelige effekter andre stoffer ikke har, samt i rekreasjonelt bruk da det er det rusmiddelet med færrest bivirkninger og skaderisiko. Det jeg argumenterer i mot er regelmessig bruk. Om du ser årsakene for hvorfor folk misbruker rusmidler så er årsakene i svært mange tilfeller de samme når det gjelder både alkohol, cannabis og andre stoffer, da mener jeg det er mye mer hensiktsmessig både for somatisk og psykisk helse å i stedet konfrontere problemene sine.
Sist endret av Skepty; 7. november 2018 kl. 14:09.
Jeg forstår ikke hvordan man får sove av weed. Om jeg ikke røyker om kvelden ligger jeg pent i sengen og sover klokken 23:00. Om jeg røyker - og spiller ingen rolle om det er indica eller sativa - ligger jeg lokende og fordyper meg i noe teit (typ loker på dokumentarer om Britisk byggeteknikk på 1600 tallet), lys våken 0300. Nesten litt speed aktig. Noen andre som har det sånn?
Sitat av WhiteCollar Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvordan man får sove av weed. Om jeg ikke røyker om kvelden ligger jeg pent i sengen og sover klokken 23:00. Om jeg røyker - og spiller ingen rolle om det er indica eller sativa - ligger jeg lokende og fordyper meg i noe teit (typ loker på dokumentarer om Britisk byggeteknikk på 1600 tallet), lys våken 0300. Nesten litt speed aktig. Noen andre som har det sånn?
Vis hele sitatet...
I feel you! Satt oppe til klokken 4 i natt med dokumentarer og spill.
Har vel røyket i de siste 8 årene selv (ofte hver kveld), har ikke påvirket meg på noen negativ måte. Vaporizere hjelper på.
Sist endret av Mumrikken; 7. november 2018 kl. 14:21.