Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 8735
Heisann Jeg kjenner 3 stykker som røyker cannabis regelmessing som er i alderen 13-14 år. De startet å røyke for noen måneder siden, men nå røyker de vær helg. Jeg skjønner jo at dette ikke er godt for dem. Prøvd å snakke med han jeg kjenner best mange ganger at de ikke har godta av dette.
Jeg kjenner de ikke så veldig godt, bare møtt de på ekte en gang, men snakker med han jeg har best kontakt med hver dag over facebook,skype osv.

Dette vil jo gå veldig utover skole av å røyke seg fjerne hver eneste helg og hver eneste ferie. Vurderer sterkt å kontakte foreldre da de ikke vil høre selv.
Skjønner at dette kan være slemt, men det er for demmes beste.

Hva syntes dere? Vil gjerne ha noen innspill her. Hvordan jeg kan hjelpe dem


MvH popcorngutt
Sist endret av Popcorngutt; 3. oktober 2012 kl. 21:43.
Går selv på ungdomsskolen, og jeg vil anbefale deg å ta en prat med foreldrene. Når er jeg an av de som er imot rus (i alle aldere), men det sier seg selv at det er mer skadelig for dem å begynne så tidlig. Det har stor sjanse for å ødelegge fremtiden deres.
Vil vell ikke anbefale dæ og tyste, da dem mest sannsynlig blir å finne ut av at det va du som sa det.. se det fra ditt ståsted, du trenger ikke henge med dem da du ikke røyker. du kan finne deg andre venner, om du blir tatt i å tyste vil du få stempel som tyster. og vil bli kjent som den uærlige som ingen kan stole på etc.

mitt tips e å la verden gå sin gang, karma is a bitch...
Hvor gammel er du? Isåfall hvis du skal tyste på dem, få kanskje foreldrene dine til å snakke med deres foreldre slik at ikke du blir fersket i å ha tystet og får bank på skolen neste dag for å ha tystet på dem.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Er ikke sikker på om du prøver å trolle eller er seriøs.
La dem holde på med hva dem vil, så gjør du det du vil sålenge det ikke skader noen så er det jo win-win.
Jeg ville ikke blanda meg..
burde vært möderatör
Du har rett i at de har begynt for tidlig, og at det kan være uheldig for dem. På en annen side, hver helg er ikke ofte. Hvis de hadde drukket hver helg istedet, ville du tysta på dem da?

Jeg kan forsåvidt garantere deg at hvis du tyster på dem, og de får vite det var deg, så mister du de vennene for livet og du får sannsynligvis rykte på deg for å være en dritt man ikke kan stole på.
Ikke legg deg opp i andres saker
Lukter sosialt selvmord til de grader det er mulig!

Jeg hadde heller gått over til et litt passivt forhold med de. Før eller senere blir de tatt, og oppholder du deg med dem, så skal du ikke se bortifra at de prøver å pushe noe skyld på deg også. Ikke uvanlig i den alderen der, det har jeg god erfaring med på en negativ måte.

Om du absolutt skal hjelpe dem, og går til foreldrene med det, vil det for det første ha en enormt stor konsekvens for foreldrenes tillit til sønn/datter. I tillegg vil det blir et helvetes spetakkel med krangling og mange tårer vil garantert bli felt hos begge parter.
La oss si at du går til politiet med det. Da blir det politisak, som kommer til å ende i straffereaksjon mot foreldrene, i tillegg til en undersøkelse fra barnevernet som vil se til om barna har den rette omsorgen de har krav på.

Selv om du bare er 13-14 år, så forstår nok også du at det siste punktet henger i en sinnsvakt tynn tråd når dere som 14-åringer har begynt å røyke cannabis. Narkotika blir slått ekstremt kraftig ned på, og dette bør du virkelig tenke på.

Personlig hadde jeg aldri gjort dette. Venner i den alderen kommer du tvilsomt til å ha jævli mye med å gjøre om 30 år, og i værste fall kan det gjøre resten av ungdomstida litt småsur.

Lykke til!
Sitat av Popcorngutt Vis innlegg
Dette vil jo gå veldig utover skole av å røyke seg fjerne hver eneste helg og hver eneste ferie. Vurderer sterkt å kontakte foreldre da de ikke vil høre selv.
Skjønner at dette kan være slemt, men det er for demmes beste.

Hva syntes dere? Vil gjerne ha noen innspill her. Hvordan jeg kan hjelpe dem
Vis hele sitatet...

Så lenge de ikke røyker i hverdager så ser jeg ikke problemet. Husker du selv når du var 14? Du drakk deg kanskje dritings og gikk på fester hver helg. Hvordan er det mindre skadelig en å røyke weed? Det er en del av ungdommen og er ikke i nærheten av så galt som du skal ha det til. Det gikk LANGT ifra utover meg å mine venners karakterer da vi var yngre, og vi røykte mer en kun i helgene også.

Nå er kanskje 13 år litt i det minste laget så jeg ville kansje passet på dem ikke havner i feil miljø, men å tyste på foreldrene ser jeg absolutt ingen mening i (og HVERTFALL ikke politiet). Er dette et stort problem for deg så tar du det opp med dem på nytt, og viser at du faktisk er seriøs denne gangen.
Sist endret av Juicekongen; 3. oktober 2012 kl. 21:57.
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Hvor gammel er du? Isåfall hvis du skal tyste på dem, få kanskje foreldrene dine til å snakke med deres foreldre slik at ikke du blir fersket i å ha tystet og får bank på skolen neste dag for å ha tystet på dem.
Vis hele sitatet...
Hei. Jeg henger ikke med de på fritiden. De bor ca 1 time med kjøring unna meg. Har bare vært med de en gang på fritiden. Han jeg kjenner best har sakt hva vennene gjør osv. Så har ikke et så veldig nært forhold til dem

Edit: De går også på fester hver helg, men det bryr jeg meg ikke så mye om. Det jeg tenker mest på er ryktet dem får og hvordan dette kan ødelegge for dem. Flere på skolen demmes veit om at de røyker så det tar vel ikke lang tid før de blir busta.
Er selv 14 btw
Sist endret av Popcorngutt; 3. oktober 2012 kl. 21:57.
Sitat av Popcorngutt Vis innlegg
Hei. Jeg henger ikke med de på fritiden. De bor ca 1 time med kjøring unna meg. Har bare vært med de en gang på fritiden. Han jeg kjenner best har sakt hva vennene gjør osv. Så har ikke et så veldig nært forhold til dem
Vis hele sitatet...
seriøst, hvorfor bryr du deg da?
burde vært möderatör
Sitat av Popcorngutt Vis innlegg
Hei. Jeg henger ikke med de på fritiden. De bor ca 1 time med kjøring unna meg. Har bare vært med de en gang på fritiden. Han jeg kjenner best har sakt hva vennene gjør osv. Så har ikke et så veldig nært forhold til dem
Vis hele sitatet...
Med tanke på at han ene fyren bare er en nettvenn og de andre er hans venner, ikke dine, er røykinga deres strengt talt ikke noe du har noe med å gjøre. Å si at du vil tyste for deres eget beste og at du bryr deg om skolegangen deres er piss, du har lyst til å sladre fordi du personlig misliker at de røyker. Gi faen, finn deg noe bedre å gjøre.
For alt du vet så kanskje du redder dem fra framtiden som heroinmisbruker?
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Så lenge de ikke røyker i hverdager så ser jeg ikke problemet. Husker du selv når du var 14? Du drakk deg kanskje dritings og gikk på fester hver helg. Hvordan er det mindre skadelig en å røyke weed?
Vis hele sitatet...
Fordi det å komme inn i et stonermiljø som 13 åring er ganske ille kontra det å stjele pappas 6-pack og drikke seg full med gjevnaldrene?

Det å konsumere alkohol er kanskje verre fysisk sett enn å røyke seg fjern, men en 13åring trenger virkelig ikke å oppleve disse miljøene i så ung alder. Noen av dem, spesielt i småbyene og på landsbygda, kan være ganske ille.
Småkriminelle, eldre stonere og dealere er folk jeg helst ikke ville at ungen min skulle møtt som 13-14åring.

Da er det nesten bedre at dem stjeler onkels 6-pack og sitter å smugdrikker i skauen eller i kjelleren hos en kompis.
Sist endret av Bombasa; 3. oktober 2012 kl. 22:05.
Hvis du ser på de som venner som du er glad i, vil jeg anbefale deg å bite i det sure eplet og si ifra til foreldrene deres. Det er det eneste rette. Hvis de ikke er i stand til å vite sitt eget beste, må noen, i dette tilfellet deg, trå til. Det er jo dette vi har venner til, right?

EDIT: Ser at du ikke har så nært forhold til disse folka. Jeg ville ha sagt ifra anyway. Rett og slett fordi det å røyke cannabis i en alder av 13 år ikke henger på greip.
Sist endret av VinumSabbathi; 3. oktober 2012 kl. 22:03.
[quote=Popcorngutt;2718408] Så har ikke et så veldig nært forhold til dem

Du har ikke et forhold eller kjenner dem så godt sier du, ikke tyst på folk du ikke kjenner. det blir du å angre på ved senere anledning .. æ e totalt mot narkotika røyk og snus, aldri prøvd verken røyk eller snus, og er 24 år, poenget med det er at jeg henger på dette forumet, jeg "Kjenner" folk her, men tyster ikke på dem fordi dem gjør ting jeg ikke liker, la folk være folk, å la folk leve sitt eget liv, så lenge det ikke går utover deg personlig bør du bare ta din stille exit å la dem holde på med sitt også finner du deg noen nye folk å henge med =
ArbeidsledigProletar
Sitat av Avatar Vis innlegg
Går selv på ungdomsskolen, og jeg vil anbefale deg å ta en prat med foreldrene. Når er jeg an av de som er imot rus (i alle aldere), men det sier seg selv at det er mer skadelig for dem å begynne så tidlig. Det har stor sjanse for å ødelegge fremtiden deres.
Vis hele sitatet...
Du kommer til, forhåpentligvis, når du bli eldre til å forstå at rus er en del av livet om det kommer eksternt eller internt ifra. Du er i mot sex, du er i mot å mestre øvelser, ja du er i mot ting som gjør at hjernen belønner deg. - Verden er ikke så svarthvit og kanskje en dag har du litt et bredere perspektiv og forståelse av ting. Utenom det, så er det sikkert en holdning dine foreldre og andre autoritetspersoner i ditt liv er stolt av at du har.


Rus er ikke nødvendigvis en negativ ting i det hele tatt. MISBRUK er det, og cannabisbruk i tenårene, spesielt tidlig tenårene er misbruk og responsen bør være deretter.
Sist endret av Batabusa; 3. oktober 2012 kl. 22:11.
[quote=Gitchen;2718421]
Sitat av Popcorngutt Vis innlegg
Så har ikke et så veldig nært forhold til dem

Du har ikke et forhold eller kjenner dem så godt sier du, ikke tyst på folk du ikke kjenner. det blir du å angre på ved senere anledning .. æ e totalt mot narkotika røyk og snus, aldri prøvd verken røyk eller snus, og er 24 år, poenget med det er at jeg henger på dette forumet, jeg "Kjenner" folk her, men tyster ikke på dem fordi dem gjør ting jeg ikke liker, la folk være folk, å la folk leve sitt eget liv, så lenge det ikke går utover deg personlig bør du bare ta din stille exit å la dem holde på med sitt også finner du deg noen nye folk å henge med =
Vis hele sitatet...
Enkelte av oss eier et snev av samvittighet vet du. Hvis de blir busta av foreldrene sine nå, vil de med all sannsynlighet slutte. Hvis man røyker mye cannabis kommer ofte en sløv attitude, som igjen kan påvirke både mental utvikling og skoleinnsats hos et 13 år gammelt barn.

Hvis man har muligheten til å få de på bedre tanker, hvorfor ikke?
[quote=VinumSabbathi;2718435]
Sitat av Gitchen Vis innlegg

Enkelte av oss eier et snev av samvittighet vet du. Hvis de blir busta av foreldrene sine nå, vil de med all sannsynlighet slutte. Hvis man røyker mye cannabis kommer ofte en sløv attitude, som igjen kan påvirke både mental utvikling og skoleinnsats hos et 13 år gammelt barn.

Hvis man har muligheten til å få de på bedre tanker, hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
jojo, selføgelig du har helt rett å det e det rette å gjøre, MEN oddsen for at han blir stempla som tyster banka på skolen miste venna osv. tapet kan potensielt være større en gevinsten, æ ser på hannes personlige gevinst av å være "helten".. kansje om 15 år at dem takke han for at han fikk dem ut av det før dem va "inne" i det, men 15 år e en lang vei...
[quote=Gitchen;2718439]
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg

jojo, selføgelig du har helt rett å det e det rette å gjøre, MEN oddsen for at han blir stempla som tyster banka på skolen miste venna osv. tapet kan potensielt være større en gevinsten, æ ser på hannes personlige gevinst av å være "helten".. kansje om 15 år at dem takke han for at han fikk dem ut av det før dem va "inne" i det, men 15 år e en lang vei...
Vis hele sitatet...
Klart. Det er et dilemma dette her. 13-åringer er jo ikke på langt nær like reflektert som de kommer til å bli en vakker dag. Hvis trådstarter er en person med tæl og mot til å si ifra, så gjør han et vakkert eksempel, men det er såklart en vanskelig beslutning, enig.
Ikke bry deg. Hvis de røyker så ofte i en såpass ung alder kommer det ikke til å ta spesielt lang tid før foreldrene deres finner ut av det.
Det vil ordne seg og du vil ikke få problemer hvis du passer på deg selv. Og det burde du.. Du er et barn som driver med narkotika ffs..
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Du er et barn som driver med narkotika ffs..
Vis hele sitatet...
TS driver ikke med narkotika?
Noen han kjenner gjør det og han er bekymret.
Sist endret av Bombasa; 3. oktober 2012 kl. 22:32.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
TS driver ikke med narkotika?
Noen han kjenner gjør det og han er bekymret.
Vis hele sitatet...
Ah, leste feil, trodde han røyket selv. My mistake.
Hvis jeg forstår deg riktig:
Du kjenner dem ikke, du vet lite om hjemmesituasjonen deres og hvordan foreldrene deres vil reagere.

Jeg skjønner at du vil hjelpe, men fra der du er: Har du oversikt over situasjonen deres? Vet du hvordan det vil gå? Er du rede til å møte konsekvensene hvis foreldrene til en av dem reagerer på en dårlig måte og alt skjærer seg helt?

Har de snakka om det til deg har de nok også snakka om det til andre som kjenner dem bedre- er du i en bedre posisjon til å gripe inn?

Jeg prøver ikke å si noe om hva du skal gjøre her, bare få deg til å stille deg selv noen spørsmål.
Jeg har en venn som har en venn som røyker hasj, den vennen kjenner også en venn å han danker med Russisk mafia, som igjen ditt og datt.
Ser du hvor usannsynlig dette er?

Til ditt eget beste, ikke la deg lure, dem sitter egentlig hjemme å gjøre lekser å spille GTA, å google "hvordan rulle opp en joint"
Sist endret av justastonedhuman; 3. oktober 2012 kl. 23:05.
Er i nesten samme situasjon som kameratene dine (ei kjerring skal tyste til barnevernet) og jeg sier bare NEI. Ikke faen. Ikke ødelegg for de.

Si i fra til de, ikke til foreldrene. Ta en ordentlig prat. Si dere er bekymra og sånn kødd. Les opp alt jævlig dere kan lese om tjall osv.
Hvis de ikke er veldig nære venner av deg ville jeg ventet til de eventuelt røyker hver dag, dropper skolen og prøver sterkere stoffer. Min personlige mening
Ærlig, eneste måten å få dem til å slutte/pause/vente er om de ble busted. Ingenting du sier eller noen sier kan få dem til å holde seg unna det fram til de er eldre eller for godt.

Men om de fikk pryl og må gå på pissings hver helg i ett år så holder de seg unna.

Anbefaler ingen å tyste, hadde vært sur om det var meg liksom, men de er såpass unge at det rett og slett er farlig og avgjørende for fremtid.
Sitat av Nissen1995 Vis innlegg
Hvis de ikke er veldig nære venner av deg ville jeg ventet til de eventuelt røyker hver dag, dropper skolen og prøver sterkere stoffer. Min personlige mening
Vis hele sitatet...
Ja, når de sitter der, 17 år, med nålen i armen, er det absolutt ikke forseint.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Så lenge de ikke røyker i hverdager så ser jeg ikke problemet. Husker du selv når du var 14? Du drakk deg kanskje dritings og gikk på fester hver helg. Hvordan er det mindre skadelig en å røyke weed? Det er en del av ungdommen og er ikke i nærheten av så galt som du skal ha det til. Det gikk LANGT ifra utover meg å mine venners karakterer da vi var yngre, og vi røykte mer en kun i helgene også.

Nå er kanskje 13 år litt i det minste laget så jeg ville kansje passet på dem ikke havner i feil miljø, men å tyste på foreldrene ser jeg absolutt ingen mening i (og HVERTFALL ikke politiet). Er dette et stort problem for deg så tar du det opp med dem på nytt, og viser at du faktisk er seriøs denne gangen.
Vis hele sitatet...
Du kommer som regel i helt andre miljøer ved å regelmessig røyke weed, en når du er ute å drikker hver helg.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg

Enkelte av oss eier et snev av samvittighet vet du. Hvis de blir busta av foreldrene sine nå, vil de med all sannsynlighet slutte. Hvis man røyker mye cannabis kommer ofte en sløv attitude, som igjen kan påvirke både mental utvikling og skoleinnsats hos et 13 år gammelt barn.

Hvis man har muligheten til å få de på bedre tanker, hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Fordi det kommer til å ende med at de andre får problemer med barnevernet, og du(ts) ender opp uten fortenner eller bein igjen i trynet.

Du bare ramser opp stereotyper, grunnen til det du sier om sløvhet å dårlig karakterer er stereotyper, og de er bare bygd opp på de du ser.

Det er fler som nyter cannabis enn de du ser, det er en grunn til at du ikke merker dem.


Sitat av KaiN Vis innlegg
Til ditt eget beste, ikke la deg lure, dem sitter egentlig hjemme å gjøre lekser å spille GTA, å google "hvordan rulle opp en joint"
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke sikkert, jeg røyket selv første gangen når jeg var 14, kjenner også flere andre som startet som 13-14 åringer.
Sist endret av KjemikalieX; 4. oktober 2012 kl. 00:27.
Sitat av Nissen1995 Vis innlegg
Hvis de ikke er veldig nære venner av deg ville jeg ventet til de eventuelt røyker hver dag, dropper skolen og prøver sterkere stoffer. Min personlige mening
Vis hele sitatet...
Er vel kanskje det værste han kan gjøre. 13åringer skal ikke røyke cannabis, sånn er det bare. Jeg gir faen i hva folk gjør med livet sitt, men de vet ikke hva de gjør. De har ikke tatt et veloverveid valg. Si ifra! Det å begynne når du er 13 går som oftest en vei...
Ekspert på påstander
De kommer å bli busted uansett. Jeg har vært vitne til en kompis har blitt busted av sin bror og foreldrene hans da han kom hjem høy. Han skrøt til sine venner at han røyker hasj og han kan skaffe når som helst. Han ble til slutt tatt. Broren hans ga han et julling etter han fikk velsignelse av sine foreldre. De kan ikke slå barna sine som i hjemlandet deres så de lot broren hans ta jobben som "children beater". Fikk husarrest i flere måneder og fikk ikke lov å bruke internett heller i flere måneder. Han går på pissings og gjør det fortsatt for at han skal ta mopedlappen.

Er det verdt alle konsekvensene for at du skal være en reddende engel for dine "kompiser"? Om noen uker eller dager blir de garantert busted så er det bare chillern i sofaen og gamer minecraft du
Gjør dem en tjeneste, si det til foreldrene.
Gjør deg selv en tjeneste, ikke si det til foreldrene.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg ikke brydd meg om de to andre, men derimot med bestekameraten din(?) så hadde jeg gjort noe. Foreslå andre ting dere kan gjøre, dra på fester, gjør spennende ting, så og si alt mulig morro som får kameraten din vekk fra det miljøet. Jeg tviler på at det gjør noe særlig nytte at du kjefter på han eller forteller hvor dumt det er osv. I bunn og grunn så må du friste med noe som er morsommere, bedre, utfordrende og lista forsetter. Du skjønner tegninga.

Som bombasa sier så er det miljøet det der ikke noe særlig for en 13-14 åring trengs og eksponeres for, da er det bedre å drikke seg full. Og jeg kan love deg at i 99 av 100 tilfeller vil folk finne hvem det er som tyster, og hvis du verdsetter vennskapet så sladrer du ikke(med mindre det blir skikkelig alvorlig!).

Lykke til!
Om du ender opp med å si det til forelendrene og forelendrene da tar en direkte prat med de vil de, som flere sier her, skjønne at noen har tysta, og da kommer det ann på hvem de stoler på og hvem de har sagt det til. Om du er en av få som vet det skal du ikke se bort i fra at de skjønner det er deg, og da kan det bli bråk.

Mitt forslag er da å prate med foreldrene, men be de om å ikke ta en direkte prat men heller være mer på vakt, evt snuse rundt, slik at du fremskynder prossessen slik at de blir busta, og at foreldrene får håndfaste bevis, da havner skylda på vanlig foreldreinnstinkt og "helvettes drittforeldre som blander seg inn i livet mitt".

At det vil få de vekk i fra å fortsette tviler jeg på, men forhåpentligvis kan du klare å utsette bruken dems en stund. Slik at når de i fremtida starter på'n igjen, så er de kanskje litt mer reflektert og bevisste rundt det de driver på med, utenom å være "de kule gutta i klassen".
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Du bare ramser opp stereotyper, grunnen til det du sier om sløvhet å dårlig karakterer er stereotyper, og de er bare bygd opp på de du ser.

Det er fler som nyter cannabis enn de du ser, det er en grunn til at du ikke merker dem.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er myyee lettere å bli småkriminell drop-out om man begynner å vanke i hasjmiljøer i en alder av 13-14 år.

Kjenner kun en person som jeg vet startet å røyke i en alder av 14, og han hang med miljøet og vennene han fikk der frem til idag.
Nå er han 25 og lever av nav og av å selger dop.

Nå er han den eneste av de jeg kjenner som er blitt småkriminell doplanger uten noen som helst planer for livet fremover. Resten av folket jeg kjenner som røyker er alle studenter eller har jobb. Nå vet jeg ikke tid alle av dem startet, men såvidt jeg har fått med meg så startet ingen å røyke fast før dem var 18-20 år gamle.
Sist endret av Bombasa; 4. oktober 2012 kl. 01:45.
Jeg skjønner at du vil hjelpe, men for guds skyld, drit i det. Det vil bare skape problemer for alle om du går videre med det.
for 7 år siden var det noen som tystet på meg, hvis jeg fant ut hvem det var hadde jeg brukt de neste 7 åra på å planlegge hevn...
Nå som jeg har tenkt på det 1time så klarer jeg å legge alt det negative som har skjedd meg siden jeg var 14 over på den tysteren...


Tenk om det at du tyster på han gjør at han aldri klarer å stole på noen igjen?
Tenk om det at du tyster på han gjør at han kommer i kontakt med barnevernet?
Tenk om du ikke hjelper han i det hele tatt, du bare lager hat og vondskap...


Se på det sånn som dette: Hvis du tyster går det bra, eller det går dårlig, men det er din feil uansett hva som skjer... hvis du ikke gjør noe derimot, så går det som det hadde gått dersom du ikke var en.... "hyggelig" person..
Sist endret av Novice; 4. oktober 2012 kl. 02:31.
det du bør tenke på er hvorfor er det ditt ansvar å blande deg? la folk holde på som de selv vil.

Er det din oppgave å legge deg opp i andres skjebner/gjøren og laden?

Er det det?

jeg ville gitt faen. Ting går sin gang uansett hva du gjør.
Hold kjeft, og la dem råtne i sitt selvgravde hull av ulykke og trøstesløshet.
Snitches get stitches - Lev ditt eget liv, ikke andres.. Forståelig om det er familie, men la folk få gjøre hva de vil.
Sitat av cloudyminded9 Vis innlegg
Snitches get stitches - Lev ditt eget liv, ikke andres.. Forståelig om det er familie, men la folk få gjøre hva de vil.
Vis hele sitatet...
Hvor går grensen med å tysting?

Hvis jeg vet hvem som ranet huset oppi gata, burde jeg si det til politiet da?
Hvis jeg vet at naboen selger store mengder tyvegods og driver på med brekk?
Hva om jeg vet om en søppelkriminell scumbag som selger dop til 11-12 åringer?

Eller er det gatas lover som gjelder, politiet suger og man skal aldri hjelpe dem, uansett?
Sist endret av Bombasa; 4. oktober 2012 kl. 18:37.
hvorfor sladre på noen andre som en
liten rotte?, Bry deg om deg selv og ikke alle andre! eneste som skjer er at du blir lite populær blandt dem du sladrer på og deres omgangskretts

sladrehank skal selv ha bank!

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvor går grensen med å tysting?

Hvis jeg vet hvem som ranet huset oppi gata, burde jeg si det til politiet da?
Hvis jeg vet at naboen selger store mengder tyvegods og driver på med brekk?
Hva om jeg vet om en søppelkriminell scumbag som selger dop til 11-12 åringer?

Eller er det gatas lover som gjelder, politiet suger og man skal aldri hjelpe dem, uansett?
Vis hele sitatet...
Men hvordan vet du så mye om naboene?, står du bak gardina å gløtter mot naboen? eller kikker i nøkkelhullet til naboen ?

ellers så er det viktig å fortelle om alvorlige ting ja
Hvorfor er fleste i tråden her helt fjern? Hvorfor skal han ikke si fra? Dere må være helt korka i hodet. De er 14 år og har et helt liv forann seg, trådstarter er heldigvis smart nok og god i hjertet til å si fra om dette for å muligens redde fremtiden dems. Dette synes jeg tråderstarter virkelig skal gjøre! Å røyke når man er 14 år for å havne på helt sinnsykt galt spor i livet på en så ung alder, har ingen godt av. Dette sagt, så høres det ut som at det blir værre å værre.

Til trådstarter: Ta å send en anonym brev til foreldrene dems, ingen foreldre vil at ungene deres skal havne på galt spor når dem for faen er 14 år gammel, gjør det riktige å få de på rett kjør igjen!
Sist endret av FlyWithMe; 4. oktober 2012 kl. 19:38.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Hvorfor er fleste i tråden her helt fjern? Hvorfor skal han ikke si fra? Dere må være helt korka i hodet. De er 14 år og har et helt liv forann seg, trådstarter er heldigvis smart nok og god i hjertet til å si fra om dette for å muligens redde fremtiden dems. Dette synes jeg tråderstarter virkelig skal gjøre! Å røyke når man er 14 år for å havne på helt sinnsykt galt spor i livet på en så ung alder, har ingen godt av. Dette sagt, så høres det ut som at det blir værre å værre.

Til trådstarter: Ta å send en anonym brev til foreldrene dems, ingen foreldre vil at ungene deres skal havne på galt spor når dem for faen er 14 år gammel, gjør det riktige å få de på rett kjør igjen!
Vis hele sitatet...
Å røyke når man er fjorten er ikke bra, men det er ganske gode odds for at det ikke er det eneste i livet til gutta som ikke er helt bra. Alt etter hvordan foreldra reagerer kan det være et gode for dem at de finner det ut, eller det kan være et onde. Hvilken av de to er umulig å si for folk som ikke kjenner forholda.

Trådstarter er garantert ikke den eneste som vet om dette. Hvorfor skal han, som ikke kjenner forholda rundt godt, gripe inn? Er du helt sikker at det vil være et gode for gutta å bli ferska?
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Til trådstarter: Ta å send en anonym brev til foreldrene dems, ingen foreldre vil at ungene deres skal havne på galt spor når dem for faen er 14 år gammel, gjør det riktige å få de på rett kjør igjen!
Vis hele sitatet...
hvorfor skal noen bestemme at de ikke er på rett kjør?

jeg klarer ikke se fremtiden så det kan godt hende TS burde være det du påstår er smart og god og tyste på den han vet ting om...

Men som sagt jeg klarer ikke se fremtiden! for alt jeg vet kommer den vi snakker om til å røyke 2,46 gram til også aldri nærme seg rusmiddler igjen, og det er da også mulig at det å tyste på han gjør at han stikker av fra landet og bor resten av livet i botswana som heroin avhengig manne-hore


La oss si at jeg vet om 50 mennesker som røyker hasj, også vet jeg om 17 mennesker som bruker det eg mener er sterkere rusmidler. etter din tankegang skal jeg da reise rundt til alle (eller sende brev da) og fortelle dem om dette.. det ville gitt meg ansvaret for fremtiden dems, 1 selvmord og jeg kunne aldri tilgitt meg selv... 1 person som fortalte meg hvor sterkt jeg hadde skadet han og kanskje jeg ble selvmordet!!


Jeg prøver å sette det på spissen, og jkeg virker sikkert tullete og useriøs, men jeg er så sikker på at TS ikke burde hatt retten til å gjøre så store inngrep i livet til folk han nesten ikke kjenner!!


Det skjer ofte at jeg leser noe Bombasa skriver også føler jeg meg mye smartere enn jeg tidligere var, denne gangen var det kommentaren om at hvis det var familie burde TS tysta... det er jeg relativt enig i... er det så nært som familie kan man tenke over om man skal ta (ett minimalt) ansvar for fremtiden til personen man vet noe om og derfor røpe dette til andre...


Dette er en dårlig sammenligning og jeg vet om en lærer som hadde blitt iritert, men jeg prøver meg fordi. La oss si at en person er homofil, skal man da spre det til foreldra fordi man tror personen er litt forvirra og egentlig bare ødelegger livet sitt?!?!

Jeg klarer ikke å si meg enig at man kan gjøre ett så stort valg for noen man ikke elsker eller er utrolig nær... håper folk som kan tyste iallefall prøver å se det fra min side: det er ikke godt å føle at man har rett til å gjøre hva man vil med en person, det kommer den som blir tysta på til å føle (være det kjeft, brukne fingre eller værre)



Dette oppsummerer fint hva jeg vil si...

Sitat av Bjønnfaen
Trådstarter er garantert ikke den eneste som vet om dette. Hvorfor skal han, som ikke kjenner forholda rundt godt, gripe inn? Er du helt sikker at det vil være et gode for gutta å bli ferska?
Vis hele sitatet...
Sist endret av Novice; 4. oktober 2012 kl. 19:58.
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
Men hvordan vet du så mye om naboene?, står du bak gardina å gløtter mot naboen? eller kikker i nøkkelhullet til naboen ?
Vis hele sitatet...
For det første, du skjønner at dette var oppdiktede eksempler?

For det andre så kommer jeg fra en liten by, og ''alle kjenner alle'', iallefall folk som er rundt sin egen alder.
Er det noen som raner Ica eller blir stoppet i sentrum med 400g amfetamin så vet halve byen hvem det er ganske fort.

Man vet hvem som driver på med hva ganske så ofte i mindre byer.

Sitat av TanteOlga Vis innlegg
ellers så er det viktig å fortelle om alvorlige ting ja
Vis hele sitatet...
At dem sitter å smatter på spliffen er ikke helt krise alene, men som jeg prøver å få frem så er omgangskretsen dem mest sansynligvis begynner å menge seg i en ganske stor fare i seg selv. Folkene dem møter der har garantert ikke en god innflytelse på ungene.
Sist endret av Bombasa; 4. oktober 2012 kl. 20:04.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Så lenge de ikke røyker i hverdager så ser jeg ikke problemet. Husker du selv når du var 14? Du drakk deg kanskje dritings og gikk på fester hver helg. Hvordan er det mindre skadelig en å røyke weed? Det er en del av ungdommen og er ikke i nærheten av så galt som du skal ha det til. Det gikk LANGT ifra utover meg å mine venners karakterer da vi var yngre, og vi røykte mer en kun i helgene også.

Nå er kanskje 13 år litt i det minste laget så jeg ville kansje passet på dem ikke havner i feil miljø, men å tyste på foreldrene ser jeg absolutt ingen mening i (og HVERTFALL ikke politiet). Er dette et stort problem for deg så tar du det opp med dem på nytt, og viser at du faktisk er seriøs denne gangen.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? Å utsette en så lite utviklet hjerne kan skade dem for resten av livet. Alkohol er farligere for kroppen, men jeg vil på det sterkeste påstå at Cannabis er MYE mer skadelig psykisk i en såpass ung alder.

Dette er jo selvfølgelig bare min mening, og det er sikkert mange som ikke er enig i hva jeg sier.


Jeg vil tro du gjør en tabbe hvis du tyster på dem, og hvis du ikke kjenner de så godt så bør det ikke være noe problem å slutte å bry seg?