Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 18754
Skulle av-ise fryseboksen. Skulle gjøre det fort. Gjorde det med kniv! Ble et lite hull i kjøleelementet og så sa det fsssjj!
Er denne gassen farlig? Og hva koster det å få fyllt den opp igjenn?
Freon er et løsemiddel, men er ikke farlig i små mengder. Hva det vil koste å fylle vet jeg ikke.
Spørs om du i det hele tatt får fyllt det, slik jeg har forstått det er freon forbudt å selge i det hele tatt.(iværtfall forbudt å selge nye kjøleskap med det)
Og spørs hvordan kjøleskapet ditt vil takle andre kjølemidler.
Bruk noen gryter med varmt vann neste gang.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er nok ammoniak. Det er iallefall det i dei fleste nye kjøleskap/frysere. Refylling lønner seg neppe, billigere å kjøpe ny.

Amoniakk er skadelig for slimhinner, og fører til irritasjon og eventuelt pusteproblemer.
jeg gjorde det samme med et gammelt kjøleskap..
Heiv det på dynga og kjøpte nytt. ca samme pris som å reparere det.
Trådstarter
69 0
Ok. Var nok ikke amoniakk. Lukta ikke det i allefall. Fean er kjipt å måtte kjøpe nytt kjøleskap på hybeln som jeg skal bo i max 6 måneder til Men nå vet jeg ivertfall hvordan man ikke skal av-ise en fryseboks:P
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Det spør hvor gammelt kjøleskapet var. Jeg demonterte en freon beholder fra et gammelt kjøle skap for noen måneder siden. (Jeg ville ha freon, ikke spør hvorfor) men min 3beholder begynte å lekke og begynte å stinke litt ille, kvalmende lukt. Kom det en ekkel lukt når du stakk hull på beholderen? Forresten skal det jævelige krefter for å stikke hull på en vanelig freonbeholder i kjøleskap. Freon benyttes som kuldemedium. Tidligere ble de også brukt som rensemiddel og drivmiddel i for eksempel spraybokser.
Fordi freon bryter ned ozonlaget er de nå langt på vei forbudt, og erstattet av hydroklorfluorkarboner (HKFK), som består for det meste av hydrofluorkarboner (HFK) og naturlige stoffer som hydrokarboner, ammoniakk og karbondioksid.

-Thoryllo
Trådstarter
69 0
luktet ikke ille nei. stakk ikke hull på selve beholderen men det elementet som gassen kjøler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom det lukter jævlig er det nok ammoniakk-basert kjølemedium. Freonprodukt lukter veldig lite AFAIK.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Sture Dingo Vis innlegg
Freon er et løsemiddel, men er ikke farlig i små mengder. Hva det vil koste å fylle vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Hva vil små menger si?
Klarte selv å få hull på kjøleelement da jeg holdt på å dra den ut, fikk grei lekk på den men fikk dratt med meg hele greia ut av hus innen få minutter.
Sist endret av Trollanon; 30. desember 2017 kl. 11:17.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Trollanon Vis innlegg
Hva vil små menger si?
Klarte selv å få hull på kjøleelement da jeg holdt på å dra den ut, fikk grei lekk på den men fikk dratt med meg hele greia ut av hus innen få minutter.
Vis hele sitatet...
Det går nok helt greit. Det er ikke spesielt skadelig før det begynner å fortrenge oksygenet, og det er ikke noe som blir hengende igjen i vegger og tak heller.
Det er garantert ikke ammoniakk som ble brukt på fryseboksen din (med mindre det var et Absorpsjonskjøleskap, som brukes ofte i hytter og lignende og blir drevet av gassbrenner) Ammoniakk brukes stort sett på industrielle kjøle og fryse-anlegg
Fryseboksen skal ha et merkeskilt hvor relevant kuldemedie er påskrevet.

Nyere kjølemøbler bruker ofte R600a(Isobutan) eller R134a
Er det en eldre fryseboks kan den kanskje bruke R22.
Ofte er det billigere å kjøpe en ny fryseboks en det er å reparere, reparasjon vil jeg minst estimert til 3000,- og hvis den bruker et gammel utfaset kuldemedium så vil det bli enda dyrere. Det er ikke bare å "fylle på", lekkasjen skal tettes også.