Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2975
Jeg lurer på om dere bruker daglivare butikker (Rema, Kiwi osv), sportbutikker, byggvare og klesbutikker (H&M osv) når dere har Nordby under 30 min fra dere bor.


Vinmonopolet har jo ingenting som er billigere enn systembolaget.

Samme med tobakk, ingen i østfold kjøper vel tobakk i Norge?

Jeg skjønner ikke hvordan alle disse næringene kan overleve så nærmt grensen.

Eller bruker dere lokale butikker for å hjelpe de til å "overleve"

Hva er evt billigere i Norge enn Sverige

Hilsen en undrende vestlending som synes dere er heldig som bor som nærme Sverige
Handler stort sett alt av alkohol i Sverige.

Bruker ikke tobakk, men de jeg kjenner som gjør det, handler alt i Sverige.

Pepsimax handles utelukkende i Sverige, men det er heller ikke så billig som det var.

Matvarer kan være billigere der borte, men ikke alt.
Utvalget er ekstremt mye bedre da.

Kjøper meieriprodukter, bacon, kyllingfilet og kjøttdeig der.
Mye bra ost og.

Har ikke noe eksakt pris på det, men man sparer ikke SÅ mye som man gjorde før, på matvarer.
Trådstarter
68 7
Det er det jeg mener. Hvordan kan feks polet i Halden overleve og evt alle norske matbutikker langs grensa?
Samme grunnen til at flust av jokere, Bunnpriser og lignende overlever. Folk er late og orker ikke planlegge.
Det er sikkert nok av folk i Østfold som ikke vil kjøre til Sverige for å få seg en flaske vin eller sprit.
Trådstarter
68 7
Hvis folk bor i i Østfold som ikke vil kjøre til Sverige for å få seg en flaske vin eller sprit har de for mye penger og er late.

Planlegge er stikkordet og holde seg til handle lista

Sant. Handler aldri på joker og bunnpris og jeg bor alt for langt fra grensen
Sitat av Sussex Vis innlegg
Hvis folk bor i i Østfold som ikke vil kjøre til Sverige for å få seg en flaske vin eller sprit har de for mye penger og er late.

Planlegge er stikkordet og holde seg til handle lista

Sant. Handler aldri på joker og bunnpris og jeg bor alt for langt fra grensen
Vis hele sitatet...
Nå tar du utgangspunkt i at alle har råd til å ha bil da. Og sånn er det jo ikke.

Østfold ligger på fattigdomstoppen som topp 3 fylke med verst fattigdom i landet, og fattigdommen øker. Fredrikstad, Moss og Halden har mest fattigdom i Østfold, mange er arbeidsløse pga lite jobbmuligheter og mange er trygda. Østfold har vært industrifylke i århundrer med lavtlønnet arbeiderklasse og lav familiær formue som går i arv. I 2022 viste statestikken at 12,2% i Indre Østfold lever under fattigdomsgrensa, Halden på 14, 2%, mot 11% på landsbasis. Fra 2006-2016 har fattigdommen i Østfold økt med 61%.

Alle har ikke muligheten til å bare ta seg en kjøretur over grensa og det handler ikke om latskap og for mye penger, tvert i mot.
Altså hvis du sparer 80 kroner på en flaske vin så går vel vinninga opp i spinninga mtp drivstoffsutgifter og tidsbruk.
Det er ikke akkurat sånn at kvota er veldig stor heller.
Sitat av Sussex Vis innlegg
Det er det jeg mener. Hvordan kan feks polet i Halden overleve og evt alle norske matbutikker langs grensa?
Vis hele sitatet...
Sikkert fordi det er statseid.

For min egel del drar jeg til Nordby ca 1 gang i måneden og handler det vi trenger av husholdningsvarer, brus, energidrikke og kjøtt.

Ellers har de også endel bedre utvalg av varer i Sverige.

Med litt planlegging er det endel å spare, men samtidig så er det fler og fler matvarer som er like billige i Norge som Sverige.
Sist endret av IneartheDx; 29. august 2023 kl. 15:04.
Sitat av Sussex Vis innlegg
Hvis folk bor i i Østfold som ikke vil kjøre til Sverige for å få seg en flaske vin eller sprit har de for mye penger og er late.

Planlegge er stikkordet og holde seg til handle lista

Sant. Handler aldri på joker og bunnpris og jeg bor alt for langt fra grensen
Vis hele sitatet...
Typisk vestlending holdning.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Nå tar du utgangspunkt i at alle har råd til å ha bil da. Og sånn er det jo ikke.
Vis hele sitatet...
Det går busser fra Halden til Svinesund da. Muligens fra Fredrikstad også, men usikker. Det blir ganske heftig benyttet.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Nå tar du utgangspunkt i at alle har råd til å ha bil da. Og sånn er det jo ikke.
Vis hele sitatet...
Er vist mange uten bil som tar båten til Sverige fra enten Fredrikstad eller Hvaler. Eller det var slik før covid'n. Aner ikke om disse båtene overlevde. Før det igjen gikk det vel også en båt fra Sarpsborg tror jeg. Men det er kanskje 10-15 år siden den slutta å gå. Folk fra andre siden av fjorden tar jo gjerne Sandefjord-Strømstad båten og folk fra sørlandet og indre Oslofjord tar taxfri cruise til Danmark. Rogaland og Hordaland har også hatt ferger til Danmark men aner ikke om de fortsatt har ruter derfra lenger.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Sussex Vis innlegg
Det er det jeg mener. Hvordan kan feks polet i Halden overleve og evt alle norske matbutikker langs grensa?
Vis hele sitatet...
Kombinasjon av lettvinthet og proteksjonisme. Alkohol har toll og en relativt liten kvote som er tollfri. Den jukses det selvfølgelig mye med, men den finnes.
Bor i Østfold, er over grensa kanskje 5-6 ganger i året. Handler kanskje 90% av alkoholen i Sverige/på Gardemoen.

Skal du følge kvota og ikke har en gigantisk fryser er det på ingen måte så vanvittig mye å spare, med mindre man er veldig flink på planlegging av måltider osv.

At folk med dårlig råd drar til Sverige for å kjøpe Pepsi Max og sigaretter er jo bare trist, har man dårlig råd er det de to første tingene man burde kutte ut.
Jeg bor 5 minutter fra grensa, så vi handler utelukkende siggen vår i Svergie. Alt av storhandel foregår også der. Men, det hender at man raser innom en kiwi eller en rema for småtterier. Spesielt vist bikkja er med i bilen ^^

Når det gjelder varer fra butikker som Europris, Biltema og for eksempel Byggmax/Jem&Fix så opplever vi tidvis bedre priser i norge. Og utvalg! Kjøpte nylig et overvåkingkamera på Jem&fix som var bedre og billigere en svenske alternativ.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Sussex Vis innlegg
Hvis folk bor i i Østfold som ikke vil kjøre til Sverige for å få seg en flaske vin eller sprit har de for mye penger og er late.

Planlegge er stikkordet og holde seg til handle lista

Sant. Handler aldri på joker og bunnpris og jeg bor alt for langt fra grensen
Vis hele sitatet...
svenskehandel er ikke billigere, faen å mye drit man plukker med seg.

Bil koser også, bompenger, bensin, slitasje
Sitat av Nøddy Vis innlegg
svenskehandel er ikke billigere, faen å mye drit man plukker med seg.

Bil koser også, bompenger, bensin, slitasje
Vis hele sitatet...
Det handler om impulskontroll jeg går aldri i butikken sulten, dummeste man gjør. Gått i samme felle selv, da fyller man opp med like mye drit som ikke står på lista
Derfor går jeg alltid på polet drita
Trådstarter
68 7
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Jeg bor 5 minutter fra grensa, så vi handler utelukkende siggen vår i Svergie. Alt av storhandel foregår også der. Men, det hender at man raser innom en kiwi eller en rema for småtterier. Spesielt vist bikkja er med i bilen ^^

Når det gjelder varer fra butikker som Europris, Biltema og for eksempel Byggmax/Jem&Fix så opplever vi tidvis bedre priser i norge. Og utvalg! Kjøpte nylig et overvåkingkamera på Jem&fix som var bedre og billigere en svenske alternativ.
Vis hele sitatet...
Lite spørsmål her

Hvis du bare bor 5 minutter fra grensa så regner jeg med at du har mye erfaringer passere grensa. Hvor ofte har du blitt stoppa i tollen.

Vet ar Halden har AA i begynnelsen av bilskiltet så tollere tenker vel kanskje at det er grenseboere på dagstur? Eller noe storsmuglere har brukt før så dette er utdatert ;-)

Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Jeg bor 5 minutter fra grensa, så vi handler utelukkende siggen vår i Svergie. Alt av storhandel foregår også der. Men, det hender at man raser innom en kiwi eller en rema for småtterier. Spesielt vist bikkja er med i bilen ^^

Når det gjelder varer fra butikker som Europris, Biltema og for eksempel Byggmax/Jem&Fix så opplever vi tidvis bedre priser i norge. Og utvalg! Kjøpte nylig et overvåkingkamera på Jem&fix som var bedre og billigere en svenske alternativ.
Vis hele sitatet...
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Typisk vestlending holdning.
Vis hele sitatet...
Ja det er typsik vestlending holdning og andre økonomi bevisste folk i hele Norge 8-))))))
Sist endret av Sussex; 30. august 2023 kl. 11:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Angående grensediskusjoner er vel verste meningen jeg har sett de som krever at folk med mindre en en time ellerno til grensen burde beskattes mer. Finnes en del hel ting som er billigere i norge nå enn i sverige. Elektronikk f eks.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Man gjør jo alt for å ikke hanskes med rotårsakene til at det er bedre å handle i Sverige enn i Norge, så det ville knapt kommet som noe sjokk.
Sitat av Sussex Vis innlegg
Lite spørsmål her

Hvis du bare bor 5 minutter fra grensa så regner jeg med at du har mye erfaringer passere grensa. Hvor ofte har du blitt stoppa i tollen.

Vet ar Halden har AA i begynnelsen av bilskiltet så tollere tenker vel kanskje at det er grenseboere på dagstur? Eller noe storsmuglere har brukt før så dette er utdatert ;-)
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte dette. Skiltnummer fra Østfold har AA/AE/AS/AY og erfaring tilsier at vi har mindre sjangse for å bli tatt inn til kontroll, enn utenlandske biler.

På en annen side, så skal man ikke se bort i fra at de tar tilfeldige stikkprøver uansett. Jeg har erfart at noen Tollere driter i om du har med èn flaske sprit for mye så lenge du er ærlig om det, mens andre Tollere kan være ganske A4 på kvotene.

Kjører man den gamle Svinesund broa så har jeg opplevd kontroll bare 1 gang de 15 siste åra(Tungtransport har ikke lov å kjøre her). Kjører man den 'nye' broa så må man nesten alltid gjennom det scanningsbygget.

Skal man faktisk gidde å smugle så er det bare å skaffe en "østfoldbil" og at en av de mange andre veiene mellom Sverige og Halden.
Eller bruker dere lokale butikker for å hjelpe de til å "overleve"
Vis hele sitatet...
Tipper det var endel som var mer opptatt av det før pandemi og den sjuke prisoppgangen vi har sett de siste årene. Og ser en på overskuddet både hos kjeder og lokale kjøpmenn ser en jo at det ikke alltid handler om prisoppgang fordi de må, men fordi de kan.

Lokale kjøpmenn valgte kortsiktig profitt over langsiktig relasjon når grensene stengte, og har kjørt så høye priser som mulig siden. "Kontrakten" mellom kjøpmenn og konsumenter ble da brutt og nå tror jeg folk gir faen i hva som skjer med lokale kjøpmenn, de må tenke på seg selv og sine først og fremst nå som renteøkning, generell prisvekst, og svak krone gir lavere kjøpekraft.

For mange er den økonomiske bufferen borte, eller minimal nå, og for å opprettholde vanene kan vi gjerne spare penger på grensehandel. For endel har alt rentene på boliglånet nådd kritisk nivå, og noen har nå passert 7% rente på boliglånet. Da er det ikke rom for å tenke særlig på dine lokale kjøpmannen som ga faen i deg når grensene stengte og han skrudde opp prisene fra gang til gang du var i butikken.
Sist endret av _abc_; 30. august 2023 kl. 13:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
68 7
Dere som bor i østfold, merker dere svensker i norske butikker?
Kom på at det går "taxfree busser" fra flere steder i landet til Sverige, turbusser kun for handleglade nordmenn. Så det er sikkert et alternativ for de som enten ikke orker kjøre lengre turer selv eller ikke har bil.
Sitat av Sussex Vis innlegg
Lite spørsmål her

Hvis du bare bor 5 minutter fra grensa så regner jeg med at du har mye erfaringer passere grensa. Hvor ofte har du blitt stoppa i tollen.

Vet ar Halden har AA i begynnelsen av bilskiltet så tollere tenker vel kanskje at det er grenseboere på dagstur? Eller noe storsmuglere har brukt før så dette er utdatert ;-)





Ja det er typsik vestlending holdning og andre økonomi bevisste folk i hele Norge 8-))))))
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri blitt stoppen på en tollpost i hele mitt liv faktisk, men dem har daglig slusing gjennom stasjonen på Svinesund for å kunne besiktige biler.
Sitat av Sussex Vis innlegg
Dere som bor i østfold, merker dere svensker i norske butikker?
Vis hele sitatet...
Nei, har ikke lagt merke til det.

Protip: kjør gamle veien, veldig sjeldent tollere der.
Dessuten går trafikken bedre der synes jeg.
Hva man camper i Halden og kjører flere ganger fram og tilbake på en dag og handler alkohol innenfor kvoten.

Har dere hørt noen har blitt stoppet ved grensen av tollere?

Vet de har kamera på grense overgangene som filmer bilskilt.

Vet også at man lovlig kan bare ta kvoten en gang pr døgn.
Har hørt at folk blir stoppet for det.

De har kameraer og de kan stoppe deg langt inne i Norge etter tollstasjonene.
Jo de kan stoppe deg langt inne i Norge etter tollstasjonene.

Det må da være relevant hvis de skal ta narko smuglere

Hvis du blir stoppet lingt inne i Norge med 10 liter brennevin vet jo ikke politiet om du har handlet de på vinmonopolet eller har dette med på Norges turne ;-) Selv om du har passert grensa mange ganger iløpet av en dag
Det er sant. Er jo ikke verre enn å prøve. De tilfellene jeg har hørt om ble de stoppet på tollstasjonen.
Du kan bruke masse tid på å pønske ut hvordan du skal vinne over tollerne. Men husk tollerne har kamera på alle grenseoverganger, og når de har kamera så må en vel nesten anta at de også har nummergjennkjenningssoftware, de har også random kontroller slik at selv om du finner et godt system så kan du like greit ryke på uflaks. Dessuten har tollerne noe vanlige folk ikke har så mye av, evnen til å selv plukke ut "kriminelle elementer". Lang erfaring i jobben pluss utdannelsen gjør at de er veldig gode på å lese kroppsspråk og fakter, så mange vil nok avsløre seg selv via nervøst kroppsspråk, fakter eller tic's slik at de blir plukket ut til grundig kontroll. Du kan krysse på overganger langt unna folk, men noen tollere ser deg likevel. For det er kamera.

Krysse på svinesund eller en overgang med lite trafikk? Blir sikkert hipp som happ. For kjører du over godt trafikkerte overganger er det langt mer trafikk og sjansen for at akkurat du er den tollerne blinker ut blir langt mindre. Kjører du over en lite trafikkert overgang er du kanskje akkurat den bilen som scannes, eller ned i molekyler.
Sist endret av _abc_; 4. september 2023 kl. 14:25.
Tollere har skiltgjenkjenningssystem medkamera over alle landes grenser, ink slikt system i noen av tjenestebilene. De kan gjerne stå i Norge som i Sverige. Systemet sender varsling på alt som er feil med bil, om det er mangler som ikke forsikring eller PKK, eller bil som har blitt tatt i tollen for smugling.

Tar du en titt på serien Toll på Tv2, kan du se litt hvordan systemet er også uten at de vil avsløret hvordan da så klart