Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 7599
Jeg syns det er vanskelig å kna hodet rundt begrepene biologisk kjønn, kjønnsidentitet, kjønnsinkongruens og kjønnsdysfori.

Ordene i seg selv har sine klare definisjoner, men satt i kontekst belager det seg på vedkommendes opplevelse av seg selv? Det er ikke gitt at en født mann har en opplevelse av å være en kvinne selv om østrogen-nivået er til himmels? Men en mann med lavere østrogen-nivå kan ha opplevelse av kjønnsdysfori?

Jeg har aldri tenkt over hva for et kjønn jeg er. Jeg har ikke noe godt svar på hva det vil si å føle seg som en mann, men en som opplever/har kjønnsdysfori kjenner utmerket at det ikke stemmer?

Jeg syns temaet er interessant, men jeg må virkelig si at jeg ikke forstår.

Hva tenker dere, freakere?

Kjønnsidentitet og biologisk kjønn kan vel ikke sammenlignes? Det kan ikke brukes om hverandre/for å bekrefte den andre?
Det er to kjønn. Det andre er trend, samfunnsskapt, sykdom eller forvirring.
BRAND ∞ STRONG
Før ble de satt ut i skogen for å dø, nå er de på twitter.
Sitat av Asket Vis innlegg
Jeg syns det er vanskelig å kna hodet rundt begrepene biologisk kjønn, kjønnsidentitet, kjønnsinkongruens og kjønnsdysfori.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er vanskelig å kna hodet rundt begrepet identitet i det hele tatt. Det er ingenting biologisk som tilsier at vi skal ha en opplevelse overhodet, langt mindre en opplevelse av oss selv som en sammenhengende mental enhet på tvers av tid og situasjon. At den opplevelsen ikke alltid står i et 1:1- forhold til biologiske fakta eller til andre opplevde identiteters opplevelse av oss, er ikke det rare her.

Ordene i seg selv har sine klare definisjoner, men satt i kontekst belager det seg på vedkommendes opplevelse av seg selv? Det er ikke gitt at en født mann har en opplevelse av å være en kvinne selv om østrogen-nivået er til himmels? Men en mann med lavere østrogen-nivå kan ha opplevelse av kjønnsdysfori?
Vis hele sitatet...
Ja, identitet må nødvendigvis defineres av en selv, siden det ikke er noe som finnes objektivt og kan studeres på noen annen måte enn ved introspeksjon. Jeg kan se på ytre fakta og med en viss sannsynlighet tippe noe om hvordan det oppleves for deg å være deg (generelt, ikke bare mtp kjønn), men din opplevelse er ikke tilgjengelig for meg, så jeg må nesten ta ditt ord for det. Å si at det du opplever bare er noe du innbiller deg, blir litt absurd siden all opplevelse i og for seg bare er innbilning. Det man sier da er at "opplevelsen din er bare noe du opplever".

Jeg har aldri tenkt over hva for et kjønn jeg er. Jeg har ikke noe godt svar på hva det vil si å føle seg som en mann, men en som opplever/har kjønnsdysfori kjenner utmerket at det ikke stemmer?
Vis hele sitatet...
Det må vi anta, siden ganske mange hevder det. Det går som sagt ikke an å observere noens opplevelse utenfra. Jeg antar at det er som en del andre ting man ikke legger merke til at stemmer før det ikke stemmer. Jeg personlig klarer heller ikke å skille følelsen av å være kvinne fra resten av følelsen av å være meg. Men det er jo mye andre opplever som jeg ikke kjenner direkte igjen i meg selv, og sikkert motsatt.

Kjønnsidentitet og biologisk kjønn kan vel ikke sammenlignes? Det kan ikke brukes om hverandre/for å bekrefte den andre?
Vis hele sitatet...
Nei, man kan jo ikke bruke biologisle eller andre objektive fakta for å sikkert slå fast hvordan noen føler seg i noen andre situasjoner, så man kan selvsagt ikke det her heller. Det kan gi et grunnlag for gjetning, i de fleste tilfeller vil du tippe rett. Men til syvende og sist så er det nok sånn at hvis du vil vite noe om hvordan andre opplever det å være seg selv så må du ta deres ord for det.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det er to kjønn. Det andre er trend, samfunnsskapt, sykdom eller forvirring.
Vis hele sitatet...
Det er to biologiske kjønn, hos mennesker i alle fall, slik kjønn vanligvis defineres biologisk (store og små kjønnsceller). Men ordet kjønn er jo også samfunnsskapt, så det er vel ikke noen naturlov at det for alltid må bety nøyaktig det samme som det gjorde i det miljøet du tilbrakte dine formative år i?

Kjønnsroller og -normer er samfunnsskapt, og eksisterer i likhet med opplevelse ikke som en objektiv størrelse. Men det eksisterer jo som kulturelle fenomener. Å se bort fra det blir like dumt som å se bort fra at individuell opplevelse eksisterer. Det er like overflødig å si at kulturelle fenomener bare er samfunnsskapt som å si at opplevelsen din bare er skapt i hodet ditt.
Sist endret av *pi; 20. august 2023 kl. 09:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
som pi sier, ytre symptomer på psykose kan observeres, de indre opplevelsene forblir dypt personlige og unike for individet. Å lytte til dem er muligens avgjørende for å forstå.
Sitat av magnet Vis innlegg
som pi sier, ytre symptomer på psykose kan observeres, de indre opplevelsene forblir dypt personlige og unike for individet. Å lytte til dem er muligens avgjørende for å forstå.
Vis hele sitatet...
Det gjelder vel like mye for ikke-psykotiske opplevelser. De er kanskje lettere å forstå for deg som også er ikke-psykotisk, men du har fortsatt nøyaktig like lite tilgang til å observere dem. Å lytte til folk er generelt et godt råd hvis du vil forstå noe av hvordan det er å være dem.
Når psykose først blir nevnt her så syns jeg det er en spennende sammenligning. I mine øyne er det ganske likt. Det er blant annet en fastlåst vrangforestilling.

Men i mine år der jeg jobbet med å behandle psykoser hadde vi en hovedregel: aldri bekreft eller gå inn i psykosene innhold så lenge det er en aktiv psykose. Det vil forsterke vrangforestillinger og andre symptomer. Si heller "jeg skjønner du opplever det slik, men jeg gjør ikke det" etc.

Men med kjønnsinkongruens er det stikk motsatt. Å stille spørsmål er et overgrep og å ikke anerkjenne er nesten drap.

Kunne ønske jeg hadde samme fagforening som transfolket for det de har forhandlet frem er ganske imponerende.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Når psykose først blir nevnt her så syns jeg det er en spennende sammenligning. I mine øyne er det ganske likt. Det er blant annet en fastlåst vrangforestilling.

Men i mine år der jeg jobbet med å behandle psykoser hadde vi en hovedregel: aldri bekreft eller gå inn i psykosene innhold så lenge det er en aktiv psykose. Det vil forsterke vrangforestillinger og andre symptomer. Si heller "jeg skjønner du opplever det slik, men jeg gjør ikke det" etc.
Vis hele sitatet...
Det overrasker meg at du jobber med psykiatri til daglig og likevel ikke ser bristen i denne sammenligningen. La oss legge ideologi til side et øyeblikk, og se på forholdet mellom objektiv virkelighet og subjektiv opplevelse i eksemplene du sammenligner:

I en psykose opplever man typisk den objektive verden annerledes enn sånn alle andre opplever den (vi kan sikkert diskutere hvorvidt det finnes noen objektiv verden, men det blir søkt i dette tilfellet). En relevant sammenligning ville dermed være om en biologisk kvinne insisterte på at hun faktisk hadde en penis, når hun beviselig ikke har det. Det vil være en vrangforestilling. Hun kan godt føle at hun har det, men hun har det altså ikke.

Det en person med kjønnsinkongruens påstår er derimot at hens opplevelse er annerledes enn kroppens kjønnskarakteristika tilsier. Vedkommende påstår ingen ting om den objektive verden, hen påstår noe om sin egen opplevelse av å være i verden. Å si at den opplevelsen ikke er ekte er et logisk meningsløst utsagn, all den tid all identitetsopplevelse per def er oppdiktet og ikke "ekte" i den forstand f eks en penis eller et Y-kromosom er ekte. Du kan forsåvidt godt kalle det en vrangforestilling, for det eksisterer ikke noen mental enhet inni hodet vårt som eksisterer på tvers av tid og rom, men det gjelder isåfall alle opplevelser av et selv.

Når en transmann påstår at han er en mann, så påstår han altså ikke at den fysiske virkeligheten er annerledes for ham enn for deg. Han sier at hans opplevelse av å være seg er like ekte (eventuelt like oppdiktet) som din opplevelse av å være deg, og at vår opplevelsen av hvem vi er er en såpass vesentlig del av det å være et menneske at det bør anerkjennes som et reelt (om enn subjektivt) fenomen. Det er det fenomenet han ønsker at du skal anerkjenne ved å bruke mannlig pronomen, ikke at det finnes en fysisk penis der som ingen andre enn han kan se.

Mulig dette blir litt abstrakt for mange, men jeg forventer at en utdannet psykolog(?) er fortrolig med å snakke om mentale fenomener.
Sitat av Asket Vis innlegg
Hva tenker dere, freakere?
Vis hele sitatet...
Det finnes to kjønn, mann og dame. Alt annet er noe folk har kokt ihop i hodene sine. Mange bør oppsøke psykolog og hjelp før det går for langt.
Sist endret av venstrehook; 20. august 2023 kl. 12:26.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Det finnes to kjønn, mann og dame. Alt annet er noe folk har kokt ihop i hodene sine.
Vis hele sitatet...
At bevissthet og identitetsopplevelse er noe som er kokt ihop i hodene til folk er altså ikke spesielt for transpersoner.

Men for all del, jeg skal ikke uttale meg bastant om hvilken kroppsdel du har dratt identiteten din ut av.
Sist endret av *pi; 20. august 2023 kl. 12:32.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
At bevissthet og identitetsopplevelse er noe som er kokt ihop i hodene til folk er altså ikke spesielt for transpersoner.

Men for all del, jeg skal ikke uttale meg bastant om hvilken kroppsdel du har dratt identiteten din ut av.
Vis hele sitatet...
Er vel som et bord, at vi har blitt enige om at en plate med fire bein under gjør det til et bord.
Sitat av *pi Vis innlegg
At bevissthet og identitetsopplevelse er noe som er kokt ihop i hodene til folk er altså ikke spesielt for transpersoner.

Men for all del, jeg skal ikke uttale meg bastant om hvilken kroppsdel du har dratt identiteten din ut av.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er opplevelse og identitet så viktig for transpersoner tror du?

Jeg tror at i gjennomsnitt så ville transpersoner hatt det bedre om de hadde "godtatt" det kjønnet de hadde blitt tildelt, så kunne de deltatt i samfunnet som oss andre.

Noen ganger har man det bedre hvis man legger følelsene sine til side og bare gjør det som er forventet av en.

Planen var ikke å spore av trådens tema sånn alt for mye, men du virker ganske reflektert, så jeg er interessert å lese hva du tenker om det.
Sist endret av IneartheDx; 20. august 2023 kl. 12:53.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er vel som et bord, at vi har blitt enige om at en plate med fire bein under gjør det til et bord.
Vis hele sitatet...
Men så hender det seg at noen går utenfor rekkene og lager seg et bord med tre (3) ben eller fem ben eller til og med to(!) ben. Enigheten råder ikke alltid selv om det er det som er nærmest nesetippen din
Sitat av *pi Vis innlegg
Det overrasker meg at du jobber med psykiatri til daglig og likevel ikke ser bristen i denne sammenligningen. La oss legge ideologi til side et øyeblikk, og se på forholdet mellom objektiv virkelighet og subjektiv opplevelse i eksemplene du sammenligner:

I en psykose opplever man typisk den objektive verden annerledes enn sånn alle andre opplever den (vi kan sikkert diskutere hvorvidt det finnes noen objektiv verden, men det blir søkt i dette tilfellet). En relevant sammenligning ville dermed være om en biologisk kvinne insisterte på at hun faktisk hadde en penis, når hun beviselig ikke har det. Det vil være en vrangforestilling. Hun kan godt føle at hun har det, men hun har det altså ikke.

Det en person med kjønnsinkongruens påstår er derimot at hens opplevelse er annerledes enn kroppens kjønnskarakteristika tilsier. Vedkommende påstår ingen ting om den objektive verden, hen påstår noe om sin egen opplevelse av å være i verden. Å si at den opplevelsen ikke er ekte er et logisk meningsløst utsagn, all den tid all identitetsopplevelse per def er oppdiktet og ikke "ekte" i den forstand f eks en penis eller et Y-kromosom er ekte. Du kan forsåvidt godt kalle det en vrangforestilling, for det eksisterer ikke noen mental enhet inni hodet vårt som eksisterer på tvers av tid og rom, men det gjelder isåfall alle opplevelser av et selv.

Når en transmann påstår at han er en mann, så påstår han altså ikke at den fysiske virkeligheten er annerledes for ham enn for deg. Han sier at hans opplevelse av å være seg er like ekte (eventuelt like oppdiktet) som din opplevelse av å være deg, og at vår opplevelsen av hvem vi er er en såpass vesentlig del av det å være et menneske at det bør anerkjennes som et reelt (om enn subjektivt) fenomen. Det er det fenomenet han ønsker at du skal anerkjenne ved å bruke mannlig pronomen, ikke at det finnes en fysisk penis der som ingen andre enn han kan se.

Mulig dette blir litt abstrakt for mange, men jeg forventer at en utdannet psykolog(?) er fortrolig med å snakke om mentale fenomener.
Vis hele sitatet...
La oss si en dame sier hun er mann. Da mener hun jo at hun i den objektive verden er en mann. Noe hun ikke er. Alle målbare tegn sier at hun ikke er det. Jeg vil definere det som en vrangforestilling som er ganske nært en psykose. Hvis det ikke er en likhet så vet ikke jeg.

Nå finnes det transpersoner som sier de ikke er det kjønnet de ønsker å være og at de aldri kan bli det selv med inngrep. Disse mener ikke jeg er nært en psykose selv om de har en vrangforestilling.

Jeg snakker om de som sier de ER det andre kjønnet.

La oss si at noen sier de er Jesus fra bibelen vendt tilbake. Stemmer det siden de føler det? Eller at de er et dyr? Hvorfor gjelder furnuften helt frem til noen sier kjønn?

At folk blir forundret, forferdet og sjokkert over at jeg jobber med psykiatri er helt greit. Jeg jobber også med transpersoner hver dag. Selvfølgelig sitter ikke jeg å krangler med de eller sier jeg er uenig i deres virkelighet (selv om jeg føler jeg at jeg burde gjort det i enkelte sammenhenger). Jeg klarer å skille private meninger og hva som er gjeldende praksis.

Personlig så tror jeg at om 100 år så vil den medisinske inngripen man i dag gjør på ungdom med kjønnsinkongruens bli satt i samme bås som lobotomering. Et mørkt kapittel i psykiatrien og somatikken.

Og hvis noen tenkte jeg sa at kjønnsinkongruens og psykose er det samme så mente jeg ikke det. Jeg syns det har likheter.
Sist endret av Astro Man; 20. august 2023 kl. 13:32.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er vel som et bord, at vi har blitt enige om at en plate med fire bein under gjør det til et bord.
Vis hele sitatet...
Har du lest noe som helst av det jeg har skrevet, siden du siterer meg? Poenget mitt, som jeg har argumentert ganske grundig for, er at det er nettopp ikke er som et bord.

Et bord eksisterer som et fysisk objekt som alle kan observere. Hvis du peker på det alle andre mener er et bord og sier at det er en hest, så tar du objektivt feil, om det overhodet finnes noen objektivitet. Eventuelt prøver du å understreke at ord er sosiale kontruksjoner og at ordet "hest" like godt kunne ha betydd bord hvis nok personer brukte det sånn. Det kan du selvsagt jobbe for, hvis du mener det er formålstjenlig. Det er semantikk, de konkrete egenskapene til tingen bør vi klare å finne en slags felles forståelse av.

En identitetsopplevelse
finnes derimot ikke som noe objektivt. Det er utelukkende en subjektiv forestilling, "kokt ihop i hodet" til den enkelte, for å låne formuleringen til Captain Obvious over her. Dermed kan vi ikke ta en håndsopprekning i plenum for å avgjøre hvordan din identitetsopplevelse arter seg, fordi den eneste som har noen som helst tilgang til den identitetsopplevelsen er deg. Hvis vi overhodet er interessert i hvem "du" er der inne i bevisstheten din, så må vi faktisk spørre deg og prøve etter beste evne å bruke noen speilnevroner og whatnot å leve oss inn i ditt perspektiv. Men vi kommer aldri inn dit for å observere det direkte.

Ser du? Identitet =/= bord. Hvis du er uenig, så svar på argumentene mine.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hvorfor er opplevelse og identitet så viktig for transpersoner tror du?
Vis hele sitatet...
Er luft*) viktig for deg i hverdagen? Identifiserer du deg sterkt som en organisme som puster, eller er det bare noe du driver med i bakgrunnen der? Hvor mange ganger i minuttet tenker du på at du trenger luft? Sannsynligvis ikke så ofte, men du hadde tenkt ganske intenst på det hvis du ikke fikk det.

Jeg tror det er akkurat like viktig for deg som det er for transpersoner å ha en identitet du kjenner deg igjen i, og å få den anerkjent av nenneskene rundt deg. Men du merker ikke at du trenger det, fordi du får det.

Dette gjelder identitet generelt. Hvite skjønner ikke hvorfor rase må være så viktig, kan ikke alle bare være seg selv? Det funker for dem! Folk fra normale familier skjønner ikke hvorfor folk som har vokst opp med vold absolutt må dra fortiden med seg videre i voksenlivet. Tenker framover i stedet, slik som dem! Folk som ikke ble mobbet og latterliggjort hver gang de åpner kjeften i ungdommen, begriper ikke hvorfor folk ikke bare kan si det det de vil si. Se på dem, de velger bare å drite i hva andre mener! Se så lykkelige de blir av det!

Folk flest tror de har utviklet sin egen identitet på egenhånd, og ikke trenger å speile seg selv i andre og bli konstant anerkjent og bekreftet i hue og ræva. Det er fordi de i all hovedsak blir det og alltid har blitt det. I alle fall på akkurat det aktuelle området man diskuterer. Merkelig nok er det ofte de som har fått identiteten sin undertrykt på ett område, som er minst villige til å anerkjenne at det kan skje også på andre områder. Jeg antar at det handler om kompensasjon, et sterkt behov for å være inkluderes i majoritetsgruppen på de områdene man kan.

*)For eventuelle kverulanter: dette er en metafor, og ikke en direkte parallell. Luft er et fysisk stoff som vi er objektivt avhengig av for å ikke dø innen kort tid.
Sist endret av *pi; 20. august 2023 kl. 13:45.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
La oss si en dame sier hun er mann. Da mener hun jo at hun i den objektive verden er en mann. Noe hun ikke er. Alle målbare tegn sier at hun ikke er det. Jeg vil definere det som en vrangforestilling som er ganske nært en psykose. Hvis det ikke er en likhet så vet ikke jeg.

Nå finnes det transpersoner som sier de ikke er det kjønnet de ønsker å være og at de aldri kan bli det selv med inngrep. Disse mener ikke jeg er nært en psykose selv om de har en vrangforestilling.

Jeg snakker om de som sier de ER det andre kjønnet.

La oss si at noen sier de er Jesus fra bibelen vendt tilbake. Stemmer det siden de føler det? Eller at de er et dyr? Hvorfor gjelder furnuften helt frem til noen sier kjønn?

At folk blir forundret, forferdet og sjokkert over at jeg jobber med psykiatri er helt greit. Jeg jobber også med transpersoner hver dag. Selvfølgelig sitter ikke jeg å krangler med de eller sier jeg er uenig i deres virkelighet (selv om jeg føler jeg at jeg burde gjort det i enkelte sammenhenger). Jeg klarer å skille private meninger og hva som er gjeldende praksis.

Personlig så tror jeg at om 100 år så vil den medisinske inngripen man i dag gjør på ungdom med kjønnsinkongruens bli satt i samme bås som lobotomering. Et mørkt kapittel i psykiatrien og somatikken.

Og hvis noen tenkte jeg sa at kjønnsinkongruens og psykose er det samme så mente jeg ikke det. Jeg syns det har likheter.
Vis hele sitatet...
Håper de du skal hjelpe IRL forstår forskjellen på hva du sier og hva du mener.
Jeg mener det er 2 kjønn men folk må no få identifisere seg med hva de vil, men hvor skal det stoppe tro?
Hørt snakk om det og googla det nå men autisme virker å være mere vanlig blandt de som identifiserer seg med noe annet enn det de er.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Håper de du skal hjelpe IRL forstår forskjellen på hva du sier og hva du mener.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Det er ikke noe hat som eventuelt kan skinne igjennom her. De er like verdifulle og rare som alle andre. Jeg bruker ikke å ta opp temaet kjønn med hverken cis eller trans folk. Hvis mine pasienter vil ha hjelp til den biten så sier at jeg den med nok kompetanse om temaet og får en kollega til å ta den biten. Men det er ikke derfor de jeg jobber med kommer til meg så derfor er det heller ikke noe tema.

Men takk for omtanken. Håper du finner noe porno dama di godtar.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
La oss si en dame sier hun er mann. Da mener hun jo at hun i den objektive verden er en mann. Noe hun ikke er. Alle målbare tegn sier at hun ikke er det. Jeg vil definere det som en vrangforestilling som er ganske nært en psykose. Hvis det ikke er en likhet så vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Da vil hun jo ikke si at hun er transmann, men cismann, altså at hun overhodet ikke har noen kjønnsinkongruens. Hun bestrider altså de målbare tegnene, som f eks at hun har to X-kromosomer og en vagina. Dette er jeg enig i at er en vrangforestilling, og en indikasjon på psykoselidelse.

De transmenn jeg kjenner til, har til nå ikke benektet noen målbare, objektive kjennsgjerninger. De har ikke påstått at de har hverken genetiske eller fysiske kjønnsksrakteristika som ingen andre kan observere. Det de protesterer på, er hva det er å være en mann. De hevder at de er menn, på ekte, fordi deres identitetsopplevelse er like ekte som andres identitetsopplevelse, og at den opplevelsen sier mer om hvem de er enn en gentest gjør. Det kan du godt være faglig og/eller personlig uenig i, men det finnes faktisk ikke et objektivt, målbart svar på hva begrepet "mann" skal eller bør romme.

Hvis du er uenig i at opplevelse skal ha den statusen i hvordan vi forstår og definerer mennesker, så får du argumentere imot det. Men da må du først prøve å forstå hva det blir argumentert for her, og ikke hoppe rett i benektelse fordi det skurrer med din opplevelse.

Personlig så tror jeg at om 100 år så vil den medisinske inngripen man i dag gjør på ungdom med kjønnsinkongruens bli satt i samme bås som lobotomering. Et mørkt kapittel i psykiatrien og somatikken.
Vis hele sitatet...
Det er jeg også redd for. Jeg mener det er hevet over tvil at kjønnsinkongruens er reelt og har eksistert alltid, men økningen i det siste er det grunn til å se nærmere på, selv økt åpenhet tatt i betraktning. Det er viktig at vi finner ut hvilken behandling som gir transpersoner et bedre liv, og at vi unngår å behandle mennesker som ikke reelt har kjønnsinkongruens, eller som har det men allikevel vil ha negativ nytte av behandling. Det er vanskelig når det er ideologi og ikke seriøs forskning som legger premissene. Jeg tror ikke det å blankt avfeie identiteten til et menneske som en vrangforestilling, eller å tviholde på tradisjonelle forståelser av kulturelle kategorier (som at sosialt kjønn = biologisk kjønn) som hindrer folk å føle seg speilet i kulturen, er et veldig godt utgangspunkt for saklig, ikke-ideologisk forskning, ei heller psykologisk behandling. Fint at du kan skille mellom personlige meminger og faglige retningslinjer, men jeg er glad jeg har en psykolog som har som prinsipp å faktisk forstå opplevelsen min fra mitt perspektiv. Selv om den (tross cis-identitet) ikke alltid er hverken kongruent eller spesielt adaptiv.

Forcthe record mener jeg som sagt at biologisk kjønn er binært hos mennesket, og at dette er basert på objektive kriterier. Vi kan selvsagt redefinere begrepet "biologisk kjønn", og heller kalle kjønnscelledefinisjonen for fnattostratisk kjønn eller noe sånt, men det vil ikke endre noe på virkeligheten. Jeg er altså tilhenger av å behandle objektiv virkelighet objektivt. Jeg mener inidlertid at et samfunn basert utelukkende på objektiv virkelighet ville være ca like dypt som en bakteriekoloni.
Det må da være lov for folk inne psykiatrien å ha egne meninger og, så lenge det ikke påvirker arbeidet.
*Hvis mine pasienter vil ha hjelp til den biten så sier jeg at jeg ikke er den med nok kompetanse om temaet og får en kollega til å ta den biten.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg mener det er 2 kjønn men folk må no få identifisere seg med hva de vil, men hvor skal det stoppe tro?
Hørt snakk om det og googla det nå men autisme virker å være mere vanlig blandt de som identifiserer seg med noe annet enn det de er.
Vis hele sitatet...
Jepp, og det er litt interessant i og med at autisme også har vært linket til testosteronnivå i svangerskapet. Mulig vi finner ut av hvorfor ting er som de er en gang, men man trenger ikke vite hvorfor for å vite at.
Det forskning sier om dette temaet er at en stor andel av de som opplever kjønnsinkongruens vokser det av seg uten behandling.

Før var det 80%+ menn i småbarnsalder som opplevde dette. Nå er det en eksplosjon av jenter i tenårene som ikke har noe uttalte problemer med kjønn før tenårene. Denne gruppen er det ikke forsket nok på for det er et relativt nytt fenomen.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det forskning sier om dette temaet er at en stor andel av de som opplever kjønnsinkongruens vokser det av seg uten behandling.

Før var det 80%+ menn i småbarnsalder som opplevde dette. Nå er det en eksplosjon av jenter i tenårene som ikke har noe uttalte problemer med kjønn før tenårene. Denne gruppen er det ikke forsket nok på for det er et relativt nytt fenomen.
Vis hele sitatet...
Enig. Ikke noe av dette står i motsetning til mitt syn på saken, eller svarer på innvendingene mine mot dine innlegg.
Sist endret av *pi; 20. august 2023 kl. 14:28.
Det jeg forstår minst er at en sinnslidelse behandles med fysiske inngrep og mutilasjon. Tro gjerne du er det andre kjønn, men å gi noe som helst fysisk behandling for at det den personen tror skal stemme bedre er ganske sykt!
Sitat av *pi Vis innlegg
Enig. Ikke noe av dette står i motsetning til mitt syn på saken, eller svarer på innvendingene mine mot dine innlegg.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i mye du sier. De transmenna som prøver å endre begrepet mann er de mest oppegående av dem. Det er en smartere vei enn å hevde de er lik alle andre menn. Men hadde jeg eid ordboken hadde jeg ikke inkludert de under begrepet mann.
Jeg synes dette er veldig enkelt.
Det finnes to kjønn, mann og kvinne, unntaket er abnormaliteter som tvekjønnede, men de er meg bekjent ekstremt sjeldne.
Så har man de med kjønnsdysfori som oppriktig mener de er født med feil anatomi, de er da enten transmenn eller transkvinner.

Utover dette finnes utallige kjønnsidentiteter, de kommer til uttrykk i at man ikke føler seg som den stereotype rammen samfunnet har satt hvert kjønn til å skulle være. Jeg opplever at de som mener det finnes mer enn to kjønn glemmer at de da faktisk ikke snakker om kjønn, men kjønnsidentitet. Kjønn er biologi, kjønnsidentitet er ikke biologi.
Det er nok dette mange unge i dag dessverre feiltolker som kjønnsdysfori pga propaganda som serveres fra selvutnevnte eksperter som i feks foreningen fri, eller fra esben esther benestad. De innbiller unge og lett påvirkelige at de hører til i feil kropp, når de egentlig bare trenger noen til å veilede dem til å være komfortable med sitt eget kjønnsuttrykk distansert fra samfunnets utdaterte normer og rammer for hva en kvinne og mann er når det kommer til nettopp kjønnsuttrykk. Konsekvensen av dette tror jeg blir en stor oppblomstring de kommende årene, der unge mennesker angrer på kjønnsskifte ved kjemisk kastrering/utsatt pubertet og evt kirurgisk inngrep, fordi de slukte ikke-vitenskapelige råd/propaganda fra nettopp «eksperter» som i foreningen fri og som esben esther benestad, når det de egentlig trengte var kun veiledning til å gjøre seg komfortabel med sitt eget kjønnsuttrykk.
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Det jeg forstår minst er at en sinnslidelse behandles med fysiske inngrep og mutilasjon. Tro gjerne du er det andre kjønn, men å gi noe som helst fysisk behandling for at det den personen tror skal stemme bedre er ganske sykt!
Vis hele sitatet...
Man behandler ikke folk fordi kroppen deres skal stemme eller ikke stemme med den vedtatte virkeligheten, man behandler dem for at de skal få det bedre. Man gir for eksempel ikke folk fotprotese for at de skal få lov til å innbille seg at de er en normal person med to føtter, man gjør det fordi de har det litt greiere i livet hvis de kan gå. Det er faktisk det medisinsk behandling koker ned til: hvordan kan denne personen som nå har det vondt og vanskelig, få det bedre? Kjønnsoperasjon er en vanvittig inngripende behandling, på en ung og sårbar pasientgruppe. Vi kan (og bør!) diskutere om og når det er riktig. Men ikke ut fra hva som er "sykt" i forhold til definisjonen av begrepet kjønn.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg er enig i mye du sier. De transmenna som prøver å endre begrepet mann er de mest oppegående av dem. Det er en smartere vei enn å hevde de er lik alle andre menn.
Vis hele sitatet...
Jeg har bare aldri opplevd at noen påstår det, altså i biologisk betydning. Jeg vet det finnes noen som betviler at biologisk kjønn eksisterer, men det virker såpass marginalt at det blir nesten tullete å diskutere. Men for all del, hvis du påstår det gjelder en substansiell del av dine klienter så kan jeg ikke nekte for at det er tilfelle. Jeg antar de ikke kaller seg transpersoner eller kjønnsinkongruente? De stiller seg bare uforstående til at noen kan mene at opplevelsen deres ikke samsvarer med biologien? Vil de da ikke ha kjønnsoperasjon heller, siden de mener kroppen deres ER det de føler den er? Vet ikke helt hvordan jeg skulle respondert på det.

Men hadde jeg eid ordboken hadde jeg ikke inkludert de under begrepet mann.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg eid ordboken så hadde jeg derimot prøvd å oppdatere den til å inkludere de vanligste forståelsene av hvert ord slik de brukes i samfunnet, siden det er hele poenget med en ordbok. Det er i bunn og grunn en deskriptiv sjanger, ikke et ideologisk manifest

Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Det finnes to kjønn, mann og kvinne, unntaket er abnormaliteter som tvekjønnede, men de er meg bekjent ekstremt sjeldne.
Vis hele sitatet...
Enig i at kromosomfeil er irrelevant i denne sammenhengen, skjønner ikke poenget med å bruke det som transalibi.

Jeg opplever at de som mener det finnes mer enn to kjønn glemmer at de da faktisk ikke snakker om kjønn, men kjønnsidentitet. Kjønn er biologi, kjønnsidentitet er ikke biologi.
Vis hele sitatet...
Men det er jo ikke helt sant, da. Vi har til alle tider brukt begreper som kjønn, mann, kvinne, maskulint, feminint etc om helt andre ting enn biologi. Til og med i noe så usexy som grammatikk bruker vi det! Når det gjelder mennesker, så vil jeg påstå at minst halvparten av bruken av kjønnede ord tradisjonelt har handlet om psykologi og ikke biologi, enten vi snakker om yrker, lønn, klesplagg, leker, adferdstendenser, interesser, rolleforventninger etc. Man har kanskje antatt at det er et 1:1-forhold mellom alt dette og hva som henger eller ikke henger mellom beina på de involverte, men det er jo ikke tissen eller kromosomene man har snakket om når man laget kolleksjoner av herre- og damemote eller diskutert likestilling på arbeidsplassen. Det er de psykologiske, sosiale og kulturelle sidene ved kjlnnsbegrepet. Ordet kjønn har altså både biologiske, psykologiske og kulturelle/sosiale aspekter, og det har det alltid hatt. Det nye er at vi i det hele tatt diskuterer hvordan disse aspektene forholder seg til hverandre, og voila! så dukker det opp et behov for å differensiere mellom dem. Sånn utvikler språk deg. På engelsk har de jo hatt sex og gender lenge, og det har aldri betydd det samme selv om man har antatt at det korrelerer.

Det er nok dette mange unge i dag dessverre feiltolker som kjønnsdysfori pga propaganda som serveres fra selvutnevnte eksperter som i feks foreningen fri, eller fra esben esther benestad. De innbiller unge og lett påvirkelige at de hører til i feil kropp, når de egentlig bare trenger noen til å veilede dem til å være komfortable med sitt eget kjønnsuttrykk distansert fra samfunnets utdaterte normer og rammer for hva en kvinne og mann er når det kommer til nettopp kjønnsuttrykk. Konsekvensen av dette tror jeg blir en stor oppblomstring de kommende årene, der unge mennesker angrer på kjønnsskifte ved kjemisk kastrering/utsatt pubertet og evt kirurgisk inngrep, fordi de slukte ikke-vitenskapelige råd/propaganda fra nettopp «eksperter» som i foreningen fri og som esben esther benestad, når det de egentlig trengte var kun veiledning til å gjøre seg komfortabel med sitt eget kjønnsuttrykk.
Vis hele sitatet...
Jeg deler bekymringen for denne ideologiseringen. Jeg tar til orde for at folk skal ha frihet til å definere sin egen identitet uten å bli påtrykket hverken nye eller gamle konvensjoner. Det må være trygt for unge mennesker å eksperimentere med identitet og prøve ut forskjellige uttrykk. De skal tas på alvor og bli anerkjent som autoriteter på hvem de selv er, ikke møtes med nedlatende hoderisting og belærende leksjoner fra folk som vokste opp i en helt annen sosial virkelighet. Men de skal heller ikke spikres til masta når de prøver ut noe nytt, og brukes som gallionsfigurer for folk som jobber for kulturell endring.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men det er jo ikke helt sant, da. Vi har til alle tider brukt begreper som kjønn, mann, kvinne, maskulint, feminint etc om helt andre ting enn biologi. Til og med i noe så usexy som grammatikk bruker vi det! Når det gjelder mennesker, så vil jeg påstå at minst halvparten av bruken av kjønnede ord tradisjonelt har handlet om psykologi og ikke biologi, enten vi snakker om yrker, lønn, klesplagg, leker, adferdstendenser, interesser, rolleforventninger etc. Man har kanskje antatt at det er et 1:1-forhold mellom alt dette og hva som henger eller ikke henger mellom beina på de involverte, men det er jo ikke tissen eller kromosomene man har snakket om når man laget kolleksjoner av herre- og damemote eller diskutert likestilling på arbeidsplassen. Det er de psykologiske, sosiale og kulturelle sidene ved kjlnnsbegrepet. Ordet kjønn har altså både biologiske, psykologiske og kulturelle/sosiale aspekter, og det har det alltid hatt. Det nye er at vi i det hele tatt diskuterer hvordan disse aspektene forholder seg til hverandre, og voila! så dukker det opp et behov for å differensiere mellom dem. Sånn utvikler språk deg. På engelsk har de jo hatt sex og gender lenge, og det har aldri betydd det samme selv om man har antatt at det korrelerer.
Vis hele sitatet...
I mine øyne snakker du her om kjønnsidentitet når du refererer til bruk av kjønnsuttrykk på andre ting en biologisk kjønn.
Og på norsk har man kjønn og kjønnsidentitet slik man på engelsk har sex og gender, sex er kjønn (biologi) og gender er kjønnsidentitet (ikke biologi).
Jeg tror debatten rundt kjønn og kjønnsidentitet hadde vært mindre konfliktfylt hvis definisjonen var mer tydeliggjort.
Jeg må helt ærlig si at jeg tror sosiale medier og dagens vestlige samfunn har skylda.

Jeg mener at du har en mental lidelse hvis du tror at du egentlig er et annet kjønn enn det sexet du er, spesielt for de som mener at de har flere sjeler/er andre dyrearter.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Har du lest noe som helst av det jeg har skrevet, siden du siterer meg? Poenget mitt, som jeg har argumentert ganske grundig for, er at det er nettopp ikke er som et bord.
Vis hele sitatet...
Var mer rettet mot at samfunnet har lagd definisjoner utifra hva som man helhetlig har blitt enig om. Sosiale konstruksjoner er jo ikke basert på et unntak eller en minoritet. Derfor er ikke jeg for at noen individer skal prøve å endre på dette med kjønn feks, til å bety noe helt annet enn det gjør og kalle det en feilaktig sosial konstruksjon.
Driter i hva folk kaller seg jeg. Sliter med jussen i dette dog . Når det offentlige skal stille med unisex dasser og unisex garderober?

Tenker det enkleste er at det offentlige holder seg til biologi. Altså medfødt utoverpikk og innoverpikk. Gutta som blir født uten pikk kan få en egen garderobe, som jeg husker aspergerkidsa fikk på barneskolen.

Eller skal vi bare kjøre full Tyskland og finne oss i å være nakne sammen?
Sist endret av Bønnemann1; 20. august 2023 kl. 17:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er veldig enkelt. Man blir født gutt eller jente, men man kan føle seg som noe annet, og det er greit.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Dette er veldig enkelt. Man blir født gutt eller jente, men man kan føle seg som noe annet, og det er greit.
Vis hele sitatet...
/thread
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
I mine øyne snakker du her om kjønnsidentitet når du refererer til bruk av kjønnsuttrykk på andre ting en biologisk kjønn.
Vis hele sitatet...
Vel, ja? Det er jo nettopp det jeg sier. Det er og har vært helt vanlig å bruke ordet kjønn, og kjønnrelaterte uttrykk som mann, kvinne etc for å snakke om kjønnsidentitet. Det stemmer altså ikke som du sier at at disse ordene kun refererer til biologisk kjønn, de har alltid referert også til kjønnsidentitet og kulturelle kjønnsnormer, og folk bruker dem fortsatt til det med den største selvfølgelighet. Det er derfor kategorisk feil å si at i Norge betyr kjønn kun biologisk kjønn. Det betyr alle aspekter av kjønn. Kjønnsidentitet og biologisk kjønn blir brukt når vi trenger å presisete hvilket aspekt ved kjønn vi snakker om.

Og på norsk har man kjønn og kjønnsidentitet slik man på engelsk har sex og gender, sex er kjønn (biologi) og gender er kjønnsidentitet (ikke biologi).
Vis hele sitatet...
Hvis du vil insistere på at ordet "kjønn" ikke bør brukes som samlebetegnelse for alle aspektene det ordet vanligvis brukes om, så bør du vel selv også unngå å bruke ord som kjønn, menn, kvinner, gutter og jenter, med mindre det er spesifikt underlivet og kjønnscellene deres du refererer til. Det blir litt lite troverdig hvis mann og kvinne kan bety kjønnsidentitet og kjønnsroller kun når det gjelder folk med "riktig" identitet som passer i "riktig" rolle. Du får velge hva du vil si, men jeg synes "kjønnsidentitetsbalanse på arbeidsplssen", "herreidentitetsavdelingen i klesbutikken" og "beste birolle for person med kvinnelig kjønnsidentitet" blir litt klønete.

Jeg tror debatten rundt kjønn og kjønnsidentitet hadde vært mindre konfliktfylt hvis definisjonen var mer tydeliggjort.
Vis hele sitatet...
Enig, og det burde være jævlig enkelt hvis folk var mest opptatt av at andre skulle forstå hva de snakket om. Vi klarer jo det på det meste annet. Problemet er at mange insisterer på ordet kjønn som forbeholdt biologien, for å demonstrere at det biologiske aspektet trumfer det psykologiske og kulturelle, at det er det som egentlig teller og det andre bare er fjas. Problemet er som nevnt over at de overhodet ikke praktiserer det selv. Jeg kjenner ingen som ikke bruker begrepet kjønn også om kjønnsidentitet og sosialt kjønn, så lenge det handler om deres egen virkelighetsforståelse.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Var mer rettet mot at samfunnet har lagd definisjoner utifra hva som man helhetlig har blitt enig om. Sosiale konstruksjoner er jo ikke basert på et unntak eller en minoritet. Derfor er ikke jeg for at noen individer skal prøve å endre på dette med kjønn feks, til å bety noe helt annet enn det gjør og kalle det en feilaktig sosial konstruksjon.
Vis hele sitatet...
Les svarene over, så ser du at kjønn alltid har referert også til sisiale konstruksjoner.

Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Driter i hva folk kaller seg jeg. Sliter med jussen i dette dog . Når det offentlige skal stille med unisex dasser og unisex garderober?

Tenker det enkleste er at det offentlige holder seg til biologi. Altså medfødt utoverpikk og innoverpikk. Gutta som blir født uten pikk kan få en egen garderobe, som jeg husker aspergerkidsa fikk på barneskolen.

Eller skal vi bare kjøre full Tyskland og finne oss i å være nakne sammen?
Vis hele sitatet...
Det hadde jo vært det enkleste. Skal man først dele opp, så må man se på grunnen til at man deler opp, og bruke den definisjonen av kjønn som gir mening ut fra det. Når det gjelder garderober så er det meningsløst å dele inn etter opplevelse, og også etter biologi, dvs type kjønnsceller. Grunnen til ulike garderober er vel at folk av en eller annen grunn sliter med å se kjønnsorganer som ikke ligner deres egne og omvendt, så da får vel velge det symbolet på døra som man ligner mest på.
Sist endret av *pi; 20. august 2023 kl. 18:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Les svarene over, så ser du at kjønn alltid har referert også til sisiale konstruksjoner.
Vis hele sitatet...
Ja. Men det er poenget, bare fordi det er en sosial konstruksjon betyr jo ikke det at det er feil. Feks de som er intetkjønn eller andre genetiske varianter.
Sist endret av Quakecry; 20. august 2023 kl. 18:31.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ja. Men det er poenget, bare fordi det er en sosial konstruksjon betyr jo ikke det at det er feil. Feks de som er intetkjønn eller andre genetiske varianter.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Intersex (som jeg regner med du refererer til) er jo et biologisk fenomen, ikke en sosial konstruksjon eller en subjektiv opplevelse, og har sånn sett lite med kjønnsinkongruens ellers å gjøre.

Jeg forstår ikke hva du argumenterer for eller imot når du svarer meg. Mener du at identitetsopplevelse er en sosial konstruksjon og ikke et individuelt psykologisk fenomen? Og dermed åpen for en slags flertallsavgjørelse? Eller mener du at enkeltpersoner ikke har rett til å påvirke sosiale konstruksjoner for å få dem til å romme sin personlige opplevelse? Hvem er det da som skaper og endrer sosiale konstruksjoner, må man nesten spørre? De er jo ikke akkurat statiske.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Intersex (som jeg regner med du refererer til) er jo et biologisk fenomen, ikke en sosial konstruksjon eller en subjektiv opplevelse, og har sånn sett lite med kjønnsinkongruens ellers å gjøre.

Jeg forstår ikke hva du argumenterer for eller imot når du svarer meg. Mener du at identitetsopplevelse er en sosial konstruksjon og ikke et individuelt psykologisk fenomen? Og dermed åpen for en slags flertallsavgjørelse? Eller mener du at enkeltpersoner ikke har rett til å påvirke sosiale konstruksjoner for å få dem til å romme sin personlige opplevelse? Hvem er det da som skaper og endrer sosiale konstruksjoner, må man nesten spørre? De er jo ikke akkurat statiske.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at grunnen til at man har to kjønn, mann og gutt, er jo fordi det er slik majoriteten er. Derfor har det blitt en sosial konstruksjon. Og det er jo det som er agumentet for at det finnes flere og at det skal endres på, fordi "mann og kvinne" ikke egentlig er mer enn noe man har funnet på. Men en sosial konstruksjon blir ikke til grunnet et fåtall individer, men basert på majoriteten sin enighet om noe siden..alltid. Da er jo alt i samfunnet en ugyldig sosial konstruksjon.
Sist endret av Quakecry; 20. august 2023 kl. 19:09.
Betalt regningene ?
12 4
Det finnes kun 3 kjønn Man, Kvinne, og mentalt ustabil.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det stemmer altså ikke som du sier at at disse ordene kun refererer til biologisk kjønn, de har alltid referert også til kjønnsidentitet og kulturelle kjønnsnormer, og folk bruker dem fortsatt til det med den største selvfølgelighet. Det er derfor kategorisk feil å si at i Norge betyr kjønn kun biologisk kjønn. Det betyr alle aspekter av kjønn. Kjønnsidentitet og biologisk kjønn blir brukt når vi trenger å presisete hvilket aspekt ved kjønn vi snakker om.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er de som bruker ordet kjønn om kjønnsidentitet i kjønnsdebatten som forsøpler den og skaper unødvendig friksjon og konflikt. Hvis man her hadde forholdt seg til den enkle definisjonen kjønn er lik biologi og alt annet er kjønnsidentitet så hadde man unngått dette i stor grad tror jeg. Men hvem skal sitte på definisjonsmakten i en debatt? I dag står jo enkelte folk fast og kan ikke lenger definere hva en kvinne er og hva en mann er, og det er jo også ganske interessant.
Dette er uansett en spennende debatt å følge.


Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis du vil insistere på at ordet "kjønn" ikke bør brukes som samlebetegnelse for alle aspektene det ordet vanligvis brukes om
Vis hele sitatet...
Ja, i kjønnsdebatten mener jeg ordet «kjønn» ikke bør referere til annet enn biologisk kjønn, alt utenfor denne rammen er således kjønnsidentitet.
Igjen, objektivt finnes det to kjønn sett bort fra abnormaliteter/tvekjønnede.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det jeg mener er at grunnen til at man har to kjønn, mann og gutt, er jo fordi det er slik majoriteten er.
Vis hele sitatet...
Burde sikkert levert en vittig kommentar om privilegier her, men skal nøye meg med å si at dette er den fineste freudian slipen jeg har sett til nå i dag.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Burde sikkert levert en vittig kommentar om privilegier her, men skal nøye meg med å si at dette er den fineste freudian slipen jeg har sett til nå i dag.
Vis hele sitatet...
Det er slik fordi det har vært en unison enighet om hva en mann, og en kvinne er. Det er jo en grunn til at sosiale konstruksjoner oppstår. På samme måte som at vi er enige om at et bord er et bord, en bil er en bil, også videre.
Men vi kan ikke være enig om opplevelsen av fargen rødt, eller andre lignende qualia - slik som opplevelsen av sin kjønnsidentitet kan forstås være.
Sist endret av Hilbert; 20. august 2023 kl. 20:31.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Men vi kan ikke være enig om opplevelsen av fargen rødt, eller andre lignende qualia - slik som opplevelsen av sin kjønnsidentitet kan forstås være.
Vis hele sitatet...
Er du fargeblind er det litt vanskelig ja. Klart det er vanskelig å beskrive en farge.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det jeg mener er at grunnen til at man har to kjønn, mann og gutt, er jo fordi det er slik majoriteten er. Derfor har det blitt en sosial konstruksjon. Og det er jo det som er agumentet for at det finnes flere og at det skal endres på, fordi "mann og kvinne" ikke egentlig er mer enn noe man har funnet på. Men en sosial konstruksjon blir ikke til grunnet et fåtall individer, men basert på majoriteten sin enighet om noe siden..alltid. Da er jo alt i samfunnet en ugyldig sosial konstruksjon.
Vis hele sitatet...
Ja, det blir til ved majoriteten sin mening, men ikke nødvendigvis majoriteten sin personlige opplevelse. Det finnes mange sosiale konstruksjoner som beskriver en opplevelsestilstand bare et mindretall opplever, men som majoriteten aksepterer som reell. Disse sosiale konstruksjonene endres hele tiden. Og selvsagt har ethvert individ all mulig rett til å argumentere og påvirke for at majoritetskulturen skal innlemme hens opplevelse i sitt sosiale rammeverk. Akkurat som du har rett til å motarbeide at de samme opplevelsene skal ha plass i rammeverket, det er jo et fritt land. Jeg forstår imidlertid ikke hvorfor det er så viktig for deg å gatekeepe kategorier du selv aksepterer at bare er oppkonstruerte konvensjoner. Jeg forstår derimot veldig godt hvorfor det er viktig for minoritetene at deres identitet speiles i det kulturelle rammeverket. Derfor holder jeg med dem, med mindre du kommer opp med et vektig argument for hvorfor de bør stenges ute.

Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Jeg mener det er de som bruker ordet kjønn om kjønnsidentitet i kjønnsdebatten som forsøpler den og skaper unødvendig friksjon og konflikt. Hvis man her hadde forholdt seg til den enkle definisjonen kjønn er lik biologi og alt annet er kjønnsidentitet så hadde man unngått dette i stor grad tror jeg.
Vis hele sitatet...
Men du svarer ikke på innvendingen, så jeg spør direkte: Holder du deg til denne strenge definisjonen?

For å utdype spørsmålet: Når du snakker om noe som har med indre kjønnsopplevelse eller sosialt kjønnsuttrykk å gjøre og ikke involverer reproduksjonsorganer, unngår du strengt å bruke ordet kjønn og ord som uttrykker et spesifikt kjønn da? Spør du fir eksempel på klesbutikken om hvor de har skjorter for personer som foretrekker et maskulint kjønnsuttrykk? Du kan jo ikke spørre etter herreskjorter, for det er etter din definisjon ensbetydende å spørre etter skjorter som passer for personer med små, bevegelige kjønnsceller, og det er jo ikke på grunn av sædproduksjonen din at det blir problematisk å gå med tettsittende rosa topp. Det er på grunn av sosiale konvensjoner for mannlig kjønnsuttrykk, og fordi det bare føles feil.

Hvis du synes det er helt håpløst kverulerende av meg å kreve at du skal presisere det hver gang du snakker om psykologiske og sosisale sider av ditt eget kjønn, men selv forventer at andre skal gjøre det når de snakker om seg selv, så vil jeg påstå.st det er du som skaper unødvendig friksjon og konflikt.

Men hvem skal sitte på definisjonsmakten i en debatt? I dag står jo enkelte folk fast og kan ikke lenger definere hva en kvinne er og hva en mann er, og det er jo også ganske interessant.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det å se at et og samme begrep kan ha flere definisjoner alt etter tema og sammenheng er å "stå fast", jeg synes det er et uttrykk for fleksibilitet og evne til å anvende kontekst. For eksempel pleier det å gå helt fint å bruke ordet "norsk" i en vanlig samtale, uten å presisere om man mener etnisitet, fødested, statsborgerskap, kulturbakgrunn, morsmål eller identitetsopplevelse. Noen ganger må man presisere det, og det er greit. Men sjelden blir man rettet på når man kun sier "norsk" fordi samtalepertneren, selv om han skjønner fint hva du mener, har et prinsipp om at ordet "norsk" i sin rene form bare skal kunne brukes i en av de overnevnte betydningene. Når det skjer er det vanligvis et sikkert tegn på at vedkommende ikke er så veldig interessert i å fortstå hva du prøver å si, men er mest opptatt av å gatekeepe kategorien.

Dette er uansett en spennende debatt å følge.
Vis hele sitatet...
Tja. Den hadde vært mer spennende hvis folk hadde vært litt mer opptatt av å forstå hva motparten snakker om.

Ja, i kjønnsdebatten mener jeg ordet «kjønn» ikke bør referere til annet enn biologisk kjønn, alt utenfor denne rammen er således kjønnsidentitet.
Igjen, objektivt finnes det to kjønn sett bort fra abnormaliteter/tvekjønnede.
Vis hele sitatet...
Og kulturelt og subjektivt er det altså litt mer komplisert.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er slik fordi det har vært en unison enighet om hva en mann, og en kvinne er. Det er jo en grunn til at sosiale konstruksjoner oppstår. På samme måte som at vi er enige om at et bord er et bord, en bil er en bil, også videre.
Vis hele sitatet...
Les det du skrev i det sitatet høyt, så tipper jeg du tar poenget
Sist endret av *pi; 20. august 2023 kl. 20:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er slik fordi det har vært en unison enighet om hva en mann, og en kvinne er.
Vis hele sitatet...
Når man forbyr avvikende meninger er det lett å nå unison enighet. Gjerne om litt grunnleggende ting som at jorden er flat og at paven er guds stedfortreder på jord.

Prøv igjen.
Sist endret av Prof. Vrøvel; 20. august 2023 kl. 21:27.
Sitat av *pi Vis innlegg

Men du svarer ikke på innvendingen, så jeg spør direkte: Holder du deg til denne strenge definisjonen?
Vis hele sitatet...
Ja det gjør jeg, og nei, den definisjonen er ikke streng, den er veldig enkel og lett forståelig.

Sitat av *pi Vis innlegg
For å utdype spørsmålet: Når du snakker om noe som har med indre kjønnsopplevelse eller sosialt kjønnsuttrykk å gjøre og ikke involverer reproduksjonsorganer, unngår du strengt å bruke ordet kjønn og ord som uttrykker et spesifikt kjønn da?
Vis hele sitatet...
Ja, da bruker jeg kjønnsidentitet.

Sitat av *pi Vis innlegg
Spør du fir eksempel på klesbutikken om hvor de har skjorter for personer som foretrekker et maskulint kjønnsuttrykk? Du kan jo ikke spørre etter herreskjorter, for det er etter din definisjon ensbetydende å spørre etter skjorter som passer for personer med små, bevegelige kjønnsceller, og det er jo ikke på grunn av sædproduksjonen din at det blir problematisk å gå med tettsittende rosa topp. Det er på grunn av sosiale konvensjoner for mannlig kjønnsuttrykk, og fordi det bare føles feil.
Vis hele sitatet...
Herre- og dameklær defineres av klésindustrien så å spørre etter det ene eller andre er svært enkelt, og hva jeg spør etter styres av min kjønnsidentitet, ikke mitt kjønn.

Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis du synes det er helt håpløst kverulerende av meg å kreve at du skal presisere det hver gang du snakker om psykologiske og sosisale sider av ditt eget kjønn, men selv forventer at andre skal gjøre det når de snakker om seg selv, så vil jeg påstå.st det er du som skaper unødvendig friksjon og konflikt.
Vis hele sitatet...
Folk må få identifisere seg som hva de vil, det protesterer jeg ikke på, men kjønn er binært og alt annet er kjønnsidentitet.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg synes ikke det å se at et og samme begrep kan ha flere definisjoner alt etter tema og sammenheng er å "stå fast", jeg synes det er et uttrykk for fleksibilitet og evne til å anvende kontekst. For eksempel pleier det å gå helt fint å bruke ordet "norsk" i en vanlig samtale, uten å presisere om man mener etnisitet, fødested, statsborgerskap, kulturbakgrunn, morsmål eller identitetsopplevelse. Noen ganger må man presisere det, og det er greit. Men sjelden blir man rettet på når man kun sier "norsk" fordi samtalepertneren, selv om han skjønner fint hva du mener, har et prinsipp om at ordet "norsk" i sin rene form bare skal kunne brukes i en av de overnevnte betydningene. Når det skjer er det vanligvis et sikkert tegn på at vedkommende ikke er så veldig interessert i å fortstå hva du prøver å si, men er mest opptatt av å gatekeepe kategorien.

Tja. Den hadde vært mer spennende hvis folk hadde vært litt mer opptatt av å forstå hva motparten snakker om.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva motparten snakker om men jeg er uenig i deres opplevde definisjon av hva kjønn er når det de egentlig snakker om er kjønnsidentitet.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, det blir til ved majoriteten sin mening, men ikke nødvendigvis majoriteten sin personlige opplevelse. Det finnes mange sosiale konstruksjoner som beskriver en opplevelsestilstand bare et mindretall opplever, men som majoriteten aksepterer som reell. Disse sosiale konstruksjonene endres hele tiden. Og selvsagt har ethvert individ all mulig rett til å argumentere og påvirke for at majoritetskulturen skal innlemme hens opplevelse i sitt sosiale rammeverk. Akkurat som du har rett til å motarbeide at de samme opplevelsene skal ha plass i rammeverket, det er jo et fritt land. Jeg forstår imidlertid ikke hvorfor det er så viktig for deg å gatekeepe kategorier du selv aksepterer at bare er oppkonstruerte konvensjoner. Jeg forstår derimot veldig godt hvorfor det er viktig for minoritetene at deres identitet speiles i det kulturelle rammeverket. Derfor holder jeg med dem, med mindre du kommer opp med et vektig argument for hvorfor de bør stenges ute.

Men du svarer ikke på innvendingen, så jeg spør direkte: Holder du deg til denne strenge definisjonen?

For å utdype spørsmålet: Når du snakker om noe som har med indre kjønnsopplevelse eller sosialt kjønnsuttrykk å gjøre og ikke involverer reproduksjonsorganer, unngår du strengt å bruke ordet kjønn og ord som uttrykker et spesifikt kjønn da? Spør du fir eksempel på klesbutikken om hvor de har skjorter for personer som foretrekker et maskulint kjønnsuttrykk? Du kan jo ikke spørre etter herreskjorter, for det er etter din definisjon ensbetydende å spørre etter skjorter som passer for personer med små, bevegelige kjønnsceller, og det er jo ikke på grunn av sædproduksjonen din at det blir problematisk å gå med tettsittende rosa topp. Det er på grunn av sosiale konvensjoner for mannlig kjønnsuttrykk, og fordi det bare føles feil.

Hvis du synes det er helt håpløst kverulerende av meg å kreve at du skal presisere det hver gang du snakker om psykologiske og sosisale sider av ditt eget kjønn, men selv forventer at andre skal gjøre det når de snakker om seg selv, så vil jeg påstå.st det er du som skaper unødvendig friksjon og konflikt.


Jeg synes ikke det å se at et og samme begrep kan ha flere definisjoner alt etter tema og sammenheng er å "stå fast", jeg synes det er et uttrykk for fleksibilitet og evne til å anvende kontekst. For eksempel pleier det å gå helt fint å bruke ordet "norsk" i en vanlig samtale, uten å presisere om man mener etnisitet, fødested, statsborgerskap, kulturbakgrunn, morsmål eller identitetsopplevelse. Noen ganger må man presisere det, og det er greit. Men sjelden blir man rettet på når man kun sier "norsk" fordi samtalepertneren, selv om han skjønner fint hva du mener, har et prinsipp om at ordet "norsk" i sin rene form bare skal kunne brukes i en av de overnevnte betydningene. Når det skjer er det vanligvis et sikkert tegn på at vedkommende ikke er så veldig interessert i å fortstå hva du prøver å si, men er mest opptatt av å gatekeepe kategorien.

Tja. Den hadde vært mer spennende hvis folk hadde vært litt mer opptatt av å forstå hva motparten snakker om.

Og kulturelt og subjektivt er det altså litt mer komplisert.



Les det du skrev i det sitatet høyt, så tipper jeg du tar poenget
Vis hele sitatet...
Jeg tenker ikke noe over at jeg er av det mannlige kjønn. Det er ikke noe vidt meg bekjent noe de fleste gjør heller. Jeg er ikke en del av den 1%en som ikke synes jeg er hverken eller, eller motsatt, så det er klart at for meg klarer jeg aldri skjønne hvordan det er. Men, det betyr ikke at jeg er nødt til å være enig at en mann kan bli en kvinne og omvendt. Poenget med å si at det er sosiale konstruksjoner er jo at det har ikke oppstått for morroskyld. Det er ganske mye i et samfunn som er en sosial konstruksjon i så fall. Hvordan er ikke et bord en stol, jeg kan jo trossalt sitte på den. Så egentlig kan vi endre definisjonen på hva et bord er. Det blir derfor absurd for meg at det skal bare være noe samfunnet "fant på" at vi er menn og kvinner.

Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Når man forbyr avvikende meninger er det lett å nå unison enighet. Gjerne om litt grunnleggende ting som at jorden er flat og at paven er guds stedfortreder på jord.

Prøv igjen.
Vis hele sitatet...
Hvor blir det forbydd? Det er jo ganske akseptert i dag. Merkelig å påstå det er det samme å tro jorden er flat, og at paven er guds stedfortreder som å tro at en mann er en mann, og kvinne en kvinne.
Sist endret av Quakecry; 20. august 2023 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Herre- og dameklær defineres av klésindustrien så å spørre etter det ene eller andre er svært enkelt, og hva jeg spør etter styres av min kjønnsidentitet, ikke mitt kjønn.
Vis hele sitatet...
Hæ, hvorfor skal klesindustrien få bruke dame og herre om kjønnsuttrykk? Dette er jo henvisninger til spesifikke kjønn, og skal vel følgelig kun benyttes om biologi? Forklar meg hva det er jeg ikke skjønner her.

Jeg forstår hva motparten snakker om men jeg er uenig i deres opplevde definisjon av hva kjønn er når det de egentlig snakker om er kjønnsidentitet.
Vis hele sitatet...
Du kjenner deg med andre ord helt igjen i beskrivelsen min av personer som fint skjønner at "norsk" betyr ulike ting i ulike sammenhenger når folk flest snakker sammen, men prinsippielt nekter å godta det?
Sitat av *pi Vis innlegg
Hæ, hvorfor skal klesindustrien få bruke dame og herre om kjønnsuttrykk? Dette er jo henvisninger til spesifikke kjønn, og skal vel følgelig kun benyttes om biologi? Forklar meg hva det er jeg ikke skjønner her.
Vis hele sitatet...
Om klær defineres som herre- eller dameklær har ingenting med en persons egenopplevde kjønnsidentitet å gjøre, så ja, hva er det du ikke forstår?

Sitat av *pi Vis innlegg
Du kjenner deg med andre ord helt igjen i beskrivelsen min av personer som fint skjønner at "norsk" betyr ulike ting i ulike sammenhenger når folk flest snakker sammen, men prinsippielt nekter å godta det?
Vis hele sitatet...
Nei, denne sammenligningen har hverken et stol- eller bordbein å stå på i mine øyne. Norsk kan bety så mangt, kjønn kan bety to ting; mann eller kvinne. Kjønnsidentitet derimot kan bety så mangt.
Når folk sier det finnes mer enn to kjønn så tar de feil, det finnes kun to kjønn men det finnes mange kjønnsidentiteter.