Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2988
Ola Borten Moe innrømmer i følge E24 «brudd på regjeringens habilitetsregler, etter aksjekjøp i våpen- og teknologiselskapet Kongsberg Gruppen. Han sier han også har brutt regjeringens retningslinjer for aksjehandel.»

Må si at han har vel i tillegg forbrutt seg mot Verdipapirhandelloven ved at han har handlet aksjer i selskaper han vet staten skal gå inn, noe som vil øke aksjeverdien. Dette er innsidehandel.

Vil dette føre til at Borten Moe blir dømt til soning og inndragning av penger? Eller går han av med en dask på hånden som de andre politikerne som bryter loven?
Innsidehandel.. ?
Man blir mildt sagt skeptisk til politikere med alle disse sakene som rulles opp.
Virker som det er stadig flere politikere som først og fremst har intensjon om å berike seg selv.
Sitat av Rautrii Vis innlegg
Ola Borten Moe innrømmer i følge E24 «brudd på regjeringens habilitetsregler, etter aksjekjøp i våpen- og teknologiselskapet Kongsberg Gruppen. Han sier han også har brutt regjeringens retningslinjer for aksjehandel.»
Må si at han har vel i tillegg forbrutt seg mot Verdipapirhandelloven ved at han har handlet aksjer i selskaper han vet staten skal gå inn, noe som vil øke aksjeverdien. Dette er innsidehandel.

Vil dette føre til at Borten Moe blir dømt til soning og inndragning av penger? Eller går han av med en dask på hånden som de andre politikerne som bryter loven?
Vis hele sitatet...
Økokrim skal jo se på saken, så det blir muligens en straffesak. Det er jo ganske påfallende at Borten Moe har kjøpt aksjer for ca 400 000 kr kort tid før regjeringen offentliggjør at Staten at kjøper seg inn i selskapene.

Dette skjer både i januar 2023 og i juli 20203, samtidig som Borten Moe sier han har vært på noen møter angående oppkjøpet han i ettertid har skjønt han ikke burde vært på .
Så tilfeldig, i min bok er dette innsidehandel.

Definisjonen på innsidehandel: når noen kjøper eller selger aksjer på bakgrunn av kunnskap som kan påvirke kursen til selskapet merkbart, og som ikke er offentlig tilgjengelig.
Økokrim er utrolig lønnsomt i Norge, de har historisk helt elendig oppklaringsprosent.
Regner med at det ikke skjer noe spess med dette ettersom han er folkevalgt og derfor skjermet.
Sykt at Moxnes for gjennomgå for å stjele et par solbriller til et par tusen men denne karen her er det lite prat om, viser seg igjen at skal du først skurke så skurk stort.
Sitat av Buddy2158 Vis innlegg
Sykt at Moxnes for gjennomgå for å stjele et par solbriller til et par tusen men denne karen her er det lite prat om, viser seg igjen at skal du først skurke så skurk stort.
Vis hele sitatet...
Lite prat? Det ble avslørt for mindre enn et døgn siden, og har da vitterlig vært på dagsorden siden. Men klart, saken blir gjerne mer kortvarig når han går av, både som statsråd og nestleder. Ikke så mye vits i å diskutere tilliten frem og tilbake da. Moxnes er jo fortsatt partileder, så det er ingenting i den sammenligningen som tilsier at det lønner seg å "skurke stort".

Uansett, good riddance
Sist endret av *pi; 21. juli 2023 kl. 19:44.
Sitat av *pi Vis innlegg
Lite prat? Det ble avslørt for mindre enn et døgn siden, og har da vitterlig vært på dagsorden siden. Men klart, saken blir gjerne mer kortvarig når han går av, både som statsråd og nestleder. Ikke så mye vits i å diskutere tilliten frem og tilbake da. Moxnes er jo fortsatt partileder, så det er ingenting i den sammenligningen som tilsier at det lønner seg å "skurke stort".

Uansett, good riddance
Vis hele sitatet...
Du har vell egentlig rett. Dårlig dag her bare. Håper din dag er bedre
Sleip type, bra han går av. Men han er fremdeles i det politiske landskapet så han kommer tilbake senere
Han må skatte av en ev. gevinst, så bedre for fellesskapet enn at banken sitter på pengene?

Er vel bare marxistisk jantelovsholdning, kombinert med uvitenhet, som gjør at folk klikker?
Sitat av DigDug Vis innlegg
Han må skatte av en ev. gevinst, så bedre for fellesskapet enn at banken sitter på pengene?

Er vel bare marxistisk jantelovsholdning, kombinert med uvitenhet, som gjør at folk klikker?
Vis hele sitatet...

Tja - en del av oss vil vel se på innsidehandel i aksjer man ikke bare har informasjon om - men man er i en posisjon til å påvirke med statens penger, begynner å ha potensiale for korrupsjon - som jo har ødelagt fantastisk mange land
Alle land er ødelagt av korrupsjon, det er bare snakk om hvor på skalaen de befinner seg...
Sitat av *pi Vis innlegg
Lite prat? Det ble avslørt for mindre enn et døgn siden, og har da vitterlig vært på dagsorden siden. Men klart, saken blir gjerne mer kortvarig når han går av, både som statsråd og nestleder. Ikke så mye vits i å diskutere tilliten frem og tilbake da. Moxnes er jo fortsatt partileder, så det er ingenting i den sammenligningen som tilsier at det lønner seg å "skurke stort".

Uansett, good riddance
Vis hele sitatet...
I tillegg er det noe med formen for skurkevirksomhet. Moxnes gjorde noe jeg vil hevde ganske mange, om ikke alle, på et eller annet tidspunkt enten har gjort eller vurdert sterkt - nasking. Moxnes gjorde noe som gjorde han folkelig, all den tid det var idiotisk, og diskusjonen gikk hardt for seg hvor vidt han egnet seg som folkevalgt. Det ble også spennende å vurdere "beviset", overvåkingsvideoen, slik at hvermannsen kunne vurdere selv om det var en forglemmelse eller med overlegg.

Moe er åpenbart skurk av stor skala. Det er ikke vits å forsøke å skylde på forglemmelse eller feiltakelse. Vinningen er også langt mye større enn det som faller innenfor nasking. En slik person vil man bare ha vekk fra alle folkevalgte organ.
Sitat av reklame Vis innlegg
I tillegg er det noe med formen for skurkevirksomhet. Moxnes gjorde noe jeg vil hevde ganske mange, om ikke alle, på et eller annet tidspunkt enten har gjort eller vurdert sterkt - nasking. Moxnes gjorde noe som gjorde han folkelig, all den tid det var idiotisk, og diskusjonen gikk hardt for seg hvor vidt han egnet seg som folkevalgt. Det ble også spennende å vurdere "beviset", overvåkingsvideoen, slik at hvermannsen kunne vurdere selv om det var en forglemmelse eller med overlegg.

Moe er åpenbart skurk av stor skala. Det er ikke vits å forsøke å skylde på forglemmelse eller feiltakelse. Vinningen er også langt mye større enn det som faller innenfor nasking. En slik person vil man bare ha vekk fra alle folkevalgte organ.
Vis hele sitatet...
Jeg tror også folk snakket mye om Moxnes fordi det var veldig uventet ut fra hvordan folk oppfatter ham (på tvers av politikk). At Borten Moe mangler skrupler og skamvett er vel få av oss spesielt overrasket over.
En av de som var mistenkt for å ha sendt det forferdelige sms-et til Navarsete var vel Borten? Ja ingen er dømt i den saken så der kan han jo godt vere uskyldig.
Jaja, Ola Borten Moe får nok en stilling som byrokrat av et eller annet slag som alle andre avdankede politikere.

Saken blir garantert henlagt av økokrim også.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Plusset er jo at man i hvert fall bør bli kvitt den jævla idioten nå. Det har man jo ikke greid før.
Jeg er glad jeg er interessert i fiske, jakt å friluftsliv så jeg har iallfall en liten sjanse til å klare meg den dagen alt går til helvete.
Sitat av robhol Vis innlegg
Plusset er jo at man i hvert fall bør bli kvitt den jævla idioten nå. Det har man jo ikke greid før.
Vis hele sitatet...
Ja gjør vi nå egentlig det? Han trakk seg som statsråd og nestleder i SP. Men Ola Borten Moe er jo valgt inn på stortinget og vil fortsatt heve millionlønn i over tre år til - selv om det skulle vise seg at økokrim har nok til å ta ut tiltale.

Jeg tror kanskje vi har en systemfeil her. For listen over kriminelle politikere er jo blitt lang. Og det finnes ingen verktøy å ta i bruk selv om de blir avslørt. De fortsetter som politikere til perioden går ut, selv om de begår straffbare handlinger.

Hva må på plass for at vi kan fjerne kriminelle politikere fra stortinget? Og hvem kan eventuelt felle den nødvendige dommen? Til det trenger vi jo noe mer enn både riksrevisjon og kontrollutvalget. Men jeg tror tiden er moden for en reform her. Det er ingen menneskerett å fortsette som politiker om tilliten brytes.
Sist endret av _abc_; 22. juli 2023 kl. 19:10.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
(Er det kriminelt, det han har gjort?)

Jeg er ganske fornøyd med at denne åndssvake bondeidioten forsvinner som statsråd med "øverste" ansvar for forskning og utdanning ol., i det minste. Han må gjerne få hvor mye pungsmekk som helst utover det, men det er min hoved-takeaway i saken.
Sitat av robhol Vis innlegg
(Er det kriminelt, det han har gjort?)
Vis hele sitatet...
Garantert. My ass at han bare tilfeldigvis kom på å kjøpe aksjer for en halv million en uke før den avtalen. Om det kan bevises er en annen sak, men i det minste er retningslinjebrudd og optics generelt nok til å få ham til å "skjønne" at han må fratre. Et par timer etter at han ikke skjønte det i det hele tatt. Rart med det.
Sitat av robhol Vis innlegg
(Er det kriminelt, det han har gjort?)

Jeg er ganske fornøyd med at denne åndssvake bondeidioten forsvinner som statsråd med "øverste" ansvar for forskning og utdanning ol., i det minste. Han må gjerne få hvor mye pungsmekk som helst utover det, men det er min hoved-takeaway i saken.
Vis hele sitatet...
Om det er kriminelt gjenstår å se, det er grovt nok til at økokrim har bestemt seg for å se på saken. Uansett hva økokrim finner eller ikke finner så er det jo brudd på retningslinjer. Og slikt skader både partiet og setter negativt fortegn på politikere.

Selv om han forsøkte å klamre seg til sin posisjon måtte han gå som statsråd. Greit nok. Men er det riktig at han fortsetter på stortinget?

Han har brutt tilliten til det norske folk og vist at vi ikke kan stole på ham. Burde han i det hele tatt ha en plass på stortinget frem til 2025 valget? Og hvem skulle evt. fått walk over? Kanskje bare erstatte kriminelle politikere med en slumptallsgenerator som tar plassen og avgir hans stemme i alle saker hadde vært like greit?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Han har brutt tilliten til det norske folk og vist at vi ikke kan stole på ham. Burde han i det hele tatt ha en plass på stortinget frem til 2025 valget? Og hvem skulle evt. fått walk over? Kanskje bare erstatte kriminelle politikere med en slumptallsgenerator som tar plassen og avgir hans stemme i alle saker hadde vært like greit?
Vis hele sitatet...
Etter mitt syn er han ikke egnet som FAU-representant eller medlem av 17. maikomiteen engang, uavhengig av denne saken, men hvem tenker du skal vurdere om han burde ha plass på Stortinget? Skal partiene kunne endre på sånt etter eget forgodtbefinnende?

Å være stortingsrepresentant er ikke en jobb, det er landets høyeste tillitserv. Det er utelukkende folket som kan bestemme hvem som skal og ikke skal ha det, og det foregår gjennom valg. Representantene kan ikke si det fra seg selv engang, med unntak av helt spesielle tilfeller. Å ha regler for hvor "ren" du må være med hensyn til lovverk, allmenn moral eller andre kriterier for å kunne være folkevalgt, er et skummelt demokratisk skråplan.
Sist endret av *pi; 22. juli 2023 kl. 23:43.
Å være stortingsrepresentant er ikke en jobb, det er landets høyeste tillitserv. Det er utelukkende folket som kan bestemme hvem som skal og ikke skal ha det, og det foregår gjennom valg. Representantene kan ikke si det fra seg selv engang, med unntak av helt spesielle tilfeller. Å ha regler for hvor "ren" du må være med hensyn til lovverk, allmenn moral eller andre kriterier for å kunne være folkevalgt, er et skummelt demokratisk skråplan.
Vis hele sitatet...
På ingen måte enig med deg, og det utelukker jo heller ingen politikere. Om en politiker feks har vært skurk men er reformert kan det naturligvis ikke reageres på tidligere synder. Feks kan ex-kriminelle fint bli politikere. Men da har de jo vist at de har endret seg og er reformert. Om det første de gjør på stortinget er å skaffe seg gratis bolig uten at de har rett til de, viser jo det at de ikke er reformert.

Alt politikerne trenger å gjøre for å ikke bli utestengt er å unngå å gjøre så grove overtramp og lovbrudd at folk mister tilliten. En politiker som feks snyter på skatten og har skaffet seg gratis bosted i Oslo på falske premisser burde i min verden straks dømmes til å fratre sitt verv.

Et regelverk som kan utelukke kriminelle politikere er jo ikke til hinder for ærlige politikere.

Så lenge jeg kan huske har argumentasjonen for ennå høyere lønninger for politikerne vært at uten et lønnsløft vil vi aldri få de beste folkene som politikere. Ærlig talt, se på den søppelgjengen. Hvor mange av de ble tatt for å uriktig ha skaffet seg gratis bolig? Var det 45 stykker? Eller 55 kanskje? De sitter fortsatt i vervet sitt. Er det korrekt? Heve stortingslønn i årevis etter at de har stjålet stort fra fellesskapet?

Siden vi ikke har noe slikt regelverk idag, er det jo ingen enkel sak å få på plass. Og hvem organ skal behandle sakene som evt. dukker opp? Det er klart dette må sementeres og gjøres skikkelig men det er uten tvil mulig, og det ville vært helt topp om politikerne viste at det finnes reaksjoner som virkelig svir om de skulle kjenne på fristelsen til bli kriminell.
Sist endret av _abc_; 22. juli 2023 kl. 23:58.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
På ingen måte enig med deg, og det utelukker jo heller ingen politikere. Om en politiker feks har vært skurk men er reformert kan det naturligvis ikke reageres på tidligere synder.

Alt politikerne trenger å gjøre for å ikke bli utestengt er å unngå å gjøre så grove overtramp og lovbrudd at folk mister tilliten. En politiker som feks snyter på skatten og har skaffet seg gratis bosted i Oslo på falske premisser burde i min verden straks dømmes til å fratre sitt verv.
Vis hele sitatet...
OK, men hvem skal bestemme det, i din verden? Domstolen, siden du sier "dømmes til å fratre"? Skal de overta slagordet all makt i denne sal da eller?

Skal det være lovfestet at man mister vervet ved ethvert lovbrudd? Eller bare alvorlige lovbrudd? Hvem bestemmer isåfall hva som er alvorlig? Hva med om du røyker hasj, er du uegnet til tillitsverv da? Idiotisk eksempel vil du kanskje hevde, andre vil være sterkt uenige.

I min verden er det kun folket som kan bestemme hvem som skal sitte på Stortinget, og om de ønsker å gi tillit en person som bryter vedtatte lover og normer så har de rett til det. Det er jo essensen i demokratiet. Det er ikke gitt at lover og systemer til enhver tid er riktige, hvis det var tilfellet hadde vi jo ikke trengt å ha folkevalgte i det hele tatt.

Hvorvidt folket har tillit til Borten Moe nå, vet vi ikke med mindre vi avvikler et valg. All sunn fornuft tilsier at de ikke burde det, men det vil jeg påstå var tilfellet før også. Jeg bestemmer ikke hvem folket som helhet har tillit til, og det gjør ikke du, statsministeren, partiledelsen eller domstolene heller.

Et regelverk som kan utelukke kriminelle politikere er jo ikke til hinder for ærlige politikere.
Vis hele sitatet...
Hvor står det at kriminelle ikke kan være minst like ærlige som lovlydige? Gjelder dette uavhengig av lovverket i det aktuelle landet? Er det lurt å ha et demokratisk system som forutsetter at lovverket vet best? Prøv å løfte blikket litt opp fra dagens konkrete situasjon og tenk prinsipielt på det.

Så lenge jeg kan huske har argumentasjonen for ennå høyere lønninger for politikerne vært at uten et lønnsløft vil vi aldri få de beste folkene som politikere. Ærlig talt, se på den søppelgjengen. Hvor mange av de ble tatt for å uriktig ha skaffet seg gratis bolig? Var det 45 stykker? Eller 55 kanskje? De sitter fortsatt i vervet sitt. Er det korrekt?
Vis hele sitatet...
Ja hvis de er lovlig valgt av folket så er det selvsagt korrekt at de sitter som folkevalgte. Helt seriøst, hva er alternativet i din verden?
Sist endret av *pi; 23. juli 2023 kl. 00:22.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av _abc_ Vis innlegg

Ærlig talt, se på den søppelgjengen. Hvor mange av de ble tatt for å uriktig ha skaffet seg gratis bolig? Var det 45 stykker? Eller 55 kanskje? De sitter fortsatt i vervet sitt. Er det korrekt? Heve stortingslønn i årevis etter at de har stjålet stort fra fellesskapet?
Vis hele sitatet...
Fire. Du har som vanlig et litt avslappet forhold til fakta.

Grunnloven åpner opp for at stortingspolitikere kan straffes ved lovbrudd, og selv om det skal mye til så vil i ytterste konsekvens en ev. fengselsstraff gå foran plikten til å møte i Stortinget.
Sitat av Tias Vis innlegg
Fire. Du har som vanlig et litt avslappet forhold til fakta.

Grunnloven åpner opp for at stortingspolitikere kan straffes ved lovbrudd, og selv om det skal mye til så vil i ytterste konsekvens en ev. fengselsstraff gå foran plikten til å møte i Stortinget.
Vis hele sitatet...
Skal det mye til for å dømme stortingspolitikere (fengsels)straff? Jeg kunne vært med på at det mulig kunne påvirke straffeutmålingen med hensyn til ombudsplikten, men høyesterettspraksis viser til at å være stortingspolitiker tvert i mot er skjerpende, som f.eks Keshavri-saken.

Om vi ser på Straffeloven §77 bokstav j, hetet det at Ved straffutmålingen skal det i skjerpende retning især tas i betraktning at lovbruddet: er begått i offentlig tjeneste eller er forøvet ved brudd på en særlig tillit. Å være stortingspolitiker er vel både offentlig tjeneste og brudd på en særlig tillit.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av reklame Vis innlegg
Skal det mye til for å dømme stortingspolitikere (fengsels)straff? Jeg kunne vært med på at det mulig kunne påvirke straffeutmålingen med hensyn til ombudsplikten, men høyesterettspraksis viser til at å være stortingspolitiker tvert i mot er skjerpende, som f.eks Keshavri-saken.

Om vi ser på Straffeloven §77 bokstav j, hetet det at Ved straffutmålingen skal det i skjerpende retning især tas i betraktning at lovbruddet: er begått i offentlig tjeneste eller er forøvet ved brudd på en særlig tillit. Å være stortingspolitiker er vel både offentlig tjeneste og brudd på en særlig tillit.
Vis hele sitatet...
I prinsippet skal det ikke være noen forskjell. Ofte tar det såpass lang tid før en sak kommer opp og en ev. soning kan kan gjennomføres at det ikke er en praktisk utfordring, og hvis det viser seg å være det kan man gjennomføre soning i periodene når Stortinget har fri.

Når det gjelder Keshvari-saken så er det verdt å merke seg at høyesterett bare fant grunnlag for å skjerpe straffenivået ved grovt bedrageri når det foreligger særlig skjerpende omstendigheter. Dette kan altså ikke generaliseres til enhver straffesak, men det er grunn til å tro at dette vil få betydning for straffenivået generelt for folkevalgte, ikke bare stortingsrepresentanter men også folkevalgte i kommune og fylkeskommune.
Så det du mener med at det skal mye til for er gjennomføringen av fengselsstraffen og ikke å straffe en stortingspolitiker? Mulig jeg tolket det du skrev feil. Og ytterste konsekvensen er at fengselsstraffen skal gå utover ombudsplikt/rett pågrunn av at man gjennomfører straffen i sommermånedene? I såfall ville jeg unngått å bruke "i prinsippet", særlig fremfor vrangforestilte som poster i denne tråden :-)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, hvis man soner når Stortinget har fri så går det jo ikke ut over vervet, men hvis en av våre representanter hadde gått postal og tatt livet av masse folk så hadde vedkommende åpenbart ikke kunne møte i Stortinget.

Grunnen til at jeg skrev "i prinsippet" er at selv om vi ikke kjenner til noen eksempler hvor det har skjedd, så er det lett å tenke seg til at terskelen for å idømme fengselsstraff for en folkevalgt på Stortinget er litt høyere enn ellers, dommere er tross alt bare mennesker de også. Men dette kjenner jeg ikke til at noen har forsket på. Heldigvis er de folkevalgte stort sett en lovlydig gruppe som sjelden gjør forbrytelser som straffes med fengsel, så i praksis blir det nok ikke utfordret så ofte.
Sitat av Tias Vis innlegg
Grunnen til at jeg skrev "i prinsippet" er at selv om vi ikke kjenner til noen eksempler hvor det har skjedd, så er det lett å tenke seg til at terskelen for å idømme fengselsstraff for en folkevalgt på Stortinget er litt høyere enn ellers, dommere er tross alt bare mennesker de også.
Vis hele sitatet...
Jeg ville kanskje trodd det var omvendt. Altså, sokkert mindre sjanse for å bli dømt skyldig, siden vedkommemde statistisk sett ville tilhørt diverse grupper som lettere blir trodd. Men hvis vedkommende ble funnet skyldig skulle man tro den menneskelige refleksen var å holde en tillitsvalgt til høyere standard.

Uansett, det virker absurd på meg å sammenligne det å miste ministerposten med å bli kastet ut av Stortinget.