Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3243
Etter en del titting og fundering av luftfotografier fra området rundt mjøsa så trenger jeg litt hjelp fra folk som muligens har litt bedre peiling på slike ting enn meg. Ved mjøsa ser det ut som at det er en slags "garasje" for tog. Man kan se det er fra tidligere år og tenkte kanskje det kunne ha noe sammenheng med krigen? Det går også strømlinjer fra denne "garasjen" og til et større transformatoranlegg. Koordinater til stedet er:60,62396°N 11,25377°Ø slik at andre kan se og bedømme hva dette kan være.
Ser sånn ut ja, ganske tydelig vist her
Dette tror jeg er det som lokalt er kjent som «Korea», altså omformeranlegg i fjellhall.

Se mer her: http://www.hedmarkenkart.no/planarki...ingsutkast.pdf
Sitat av sydhavskongen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kan se ut som den der ja Sydhavskongen, takk for info til alle!
Anbefaler ingen å gå inn på slike plasser, det er en grunn for at det er avlåst og skiltet med "livsfare". Var selv ute en sen natt å for å låse ut to gutter med lommelykt og kamera som hadde hoppet over gjerde på en av sekunderstasjonene innenfor det konsesjonsområde jeg jobber. I slike anlegg er det ikke bare direkte berøring av utstyr som er farlig, men lysbuer kan oppstå lenge før kontakt med ledene deler.

Selv om anlegget er koblet fra nettet, kan det forsatt stå strøm på innkommende kabel og bryteranlegg. Så vær veldig kritisk til slike anlegg.
Sist endret av Xzip; 7. oktober 2014 kl. 19:33.
Enigma exploration
sydhavskongen's Avatar
Bra info du kommer med der, Xzip.

En grei regel for oss som driver med urbex, er å bare holde oss langt unna ting som kan mistenkes å lede strøm i "stor" skala. Det være seg slike anlegg, t-bane skinner, master osv. Bruk huet, så kommer man (som regel) langt
Ah, se der ja. Har lenge lurt litt på dette, da svenskene stadig vekk driver og poster bilder fra slike nedlagte omformerstasjoner i fjellhaller tilknyttet jernbanenettet. Har lurt på om vi har noe tilsvarende i Norge men har liksom ikke funnet de riktige søkeordene i Google tydeligvis. Interessant.
Sitat av Xzip Vis innlegg
Anbefaler ingen å gå inn på slike plasser, det er en grunn for at det er avlåst og skiltet med "livsfare". Var selv ute en sen natt å for å låse ut to gutter med lommelykt og kamera som hadde hoppet over gjerde på en av sekunderstasjonene innenfor det konsesjonsområde jeg jobber. I slike anlegg er det ikke bare direkte berøring av utstyr som er farlig, men lysbuer kan oppstå lenge før kontakt med ledene deler.

Selv om anlegget er koblet fra nettet, kan det forsatt stå strøm på innkommende kabel og bryteranlegg. Så vær veldig kritisk til slike anlegg.
Vis hele sitatet...
Har blitt advart av en vis far med tanke på dette. Bra du nevner det som Xzip sier! Hvis man leter langs toglinjer på luftfotografier så kan man komme over det mest utrolige, har dog aldri hatt mulighet til å sjekke ut dette stedet utenom fotografi fra lufta. Vet at det befinner seg mange lignende omformerstasjoner rundt om i Norge. Like ved toglinjen lengre nord på dovrebanen like før Brøttum kan man også se noe lignende, men tror det er snakk om noe tilknyttet forsvaret.