Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2908
Heisann.

Har et par dioder liggende og jeg har lyst til å gjøre noe som dette (videoen under) bare i større skala.

Har lyst til å lodde sammen et par dioder og koble dem til forsterkern slik at de blinker i takt med musikken.

Men er det noe mer jeg trenger enn dioder,loddeting og litt kabel?

http://www.youtube.com/watch?v=6GtR5QsyA9I
Sist endret av HuskaIkke; 11. desember 2011 kl. 02:41.
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Heisann.

Har et par dioder liggende og jeg har lyst til å gjøre noe som dette (videoen under) bare i større skala.

Har lyst til å lodde sammen et par dioder og koble dem til forsterkern slik at de blinker i takt med musikken.

Men er det noe mer jeg trenger enn dioder,loddeting og litt kabel?

http://www.youtube.com/watch?v=6GtR5QsyA9I
Vis hele sitatet...
trodde at høyttalere var for lyd, ikke jallalys.

Ellers bruker fyren i videoen en enkel diode.
Sist endret av Spelly; 11. desember 2011 kl. 02:58.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Ser jo at fyren på videoen bruker en enkel diode, men er det så enkelt. Bare å koble dioden(e) til høytalern/forsterkern og bare kjøre på?
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Ser jo at fyren på videoen bruker en enkel diode, men er det så enkelt. Bare å koble dioden(e) til høytalern/forsterkern og bare kjøre på?
Vis hele sitatet...
Ja, slik som han har gjort det, så er det så enkelt.
Bare å kople pluss og minus til dioden fra høytaleren.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Ok, takk for hjelpen. Tror jeg kommer til å teste dette.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du burde kun gjøre dette om du virkelig carer på anlegget ditt, tror virkelig ikke det kan være sunt.
Tror ikke dette skal ha så mye å si. da det eneste du gjør er å "stjele" den strømmen som høytaleren skal ha. å med tanke på hvor lite strøm slike små dioder drar. så tror jeg ikke du kommer til å merke noe som helst...

Har ikke prøvd det selv, så garanterer ingenting...
Veldig dum måte å gjøre det på. Stor sjanse for at LEDen tar kvelden.

Hvis du setter på rundt 5V eller mer i reversspenning på en diode vil den slutte å fungere. Fordi høyttalerne drives med AC, vil dioden få reversspenning over seg like ofte som foroverspenning (det som får den til å lyse).
Hvis du ikke begrenser strømmen med en motstand (se LED-tråden i DYI forumet), så vil dioden enten slutte å fungere med en gang, eller få kraftig redusert levetid. For å beregne motstandsstørrelsen må du finne ut spenningen som forsterkeren leverer på høyt volum.
Sist endret av elektronisk; 11. desember 2011 kl. 11:04.
Bruk en diode foran LED'sa, en motstand for å begrense strøm / spenning utifra høyeste spenning (Mål dette når du spiller høyt)
Med mindre du gjer slik som elektronisk seier, kan du risikere å sprenge både LED og forsterkar. Ein LED slepp straumen rett igjennom. Forsterkaren er ikkje berekna for å kunne levere slike straumar.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Ok så dette er ikke noe å anbefale, noen andre tips til hva jeg kan gjøre med noen led dioder jeg har liggende?
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Ok så dette er ikke noe å anbefale, noen andre tips til hva jeg kan gjøre med noen led dioder jeg har liggende?
Vis hele sitatet...
Tja, lag en lommelykt? Bruk en skruknott (husker ikke navnet på det sorry) og gjør slik at du kan endre på styrken. (husk resistorer!)
Man får også kjøpt ferdige sett som blinker i takt med musikken ut i fra å "høre" på den, vanvittig mye lettere
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Ok så dette er ikke noe å anbefale, noen andre tips til hva jeg kan gjøre med noen led dioder jeg har liggende?
Vis hele sitatet...

Med kalde katoder kan slik funke :

http://microplex.no/Avdelinger/Datak...000002885.aspx
Sitat av haardi Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hva slags strømkilde skal man bruke? har selv 2 sett med disse inni en av de tidligere pcene mine
Sitat av Luc1fer Vis innlegg
Hva slags strømkilde skal man bruke? har selv 2 sett med disse inni en av de tidligere pcene mine
Vis hele sitatet...
Du bruker inverteren som fulgte med i det nevnte startkittet. Produktet i linken skal sitte mellom inverter og lyskilde.
Sitat av elektronisk Vis innlegg
Veldig dum måte å gjøre det på. Stor sjanse for at LEDen tar kvelden.

Hvis du setter på rundt 5V eller mer i reversspenning på en diode vil den slutte å fungere. Fordi høyttalerne drives med AC, vil dioden få reversspenning over seg like ofte som foroverspenning (det som får den til å lyse).
Hvis du ikke begrenser strømmen med en motstand (se LED-tråden i DYI forumet), så vil dioden enten slutte å fungere med en gang, eller få kraftig redusert levetid. For å beregne motstandsstørrelsen må du finne ut spenningen som forsterkeren leverer på høyt volum.
Vis hele sitatet...

LEDen kan sikkert ryke om du har mye futt i forsterkeren.
LEDen er jo en diode i seg selv så "revers-spenning" (negativ spenning) skal ikke ha noe å si. Den leder kun ved de halve periodene som er positive.

"Forover-spenningen" kan begrenses med en motstand på noen hundre ohm (må regnes litt på ut fra forsterkerens spennings-topper).

Uansett er det vel bedre å ha en forsterkerkrets foran LEDen som kan sense nivå på en linjeutgang. Såkalt VU-meter :-)
Sist endret av Mechie; 12. desember 2011 kl. 14:09.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Du bruker inverteren som fulgte med i det nevnte startkittet. Produktet i linken skal sitte mellom inverter og lyskilde.
Vis hele sitatet...
Og inverteren får strøm fra ? er dårlig på dette altså, tenkte kanskje at jeg kunne sette opp et sånnt et, men dette er eneste problemet
Sist endret av Slappfisk; 12. desember 2011 kl. 23:35.
Sitat av Luc1fer Vis innlegg
Og inverteren får strøm fra ? er dårlig på dette altså, tenkte kanskje at jeg kunne sette opp et sånnt et, men dette er eneste problemet
Vis hele sitatet...
En strømforsyning. Eller psu om du vil

Her kan du velge og vrake. http://www.komplett.no/k/kc.aspx?bn=10057
Sist endret av haardi; 12. desember 2011 kl. 23:40.
Sitat av Mechie Vis innlegg
LEDen kan sikkert ryke om du har mye futt i forsterkeren.
LEDen er jo en diode i seg selv så "revers-spenning" (negativ spenning) skal ikke ha noe å si. Den leder kun ved de halve periodene som er positive.
Vis hele sitatet...
Det er greit at ein LED fungerer som ein diode, men det skal ikkje så mykje til før den slepp igjennom straum feil veg, og då har ein eit problem. Viss ein derimot set ein kraftigare diode framfor, vil ikkje dette skje.
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Det er greit at ein LED fungerer som ein diode, men det skal ikkje så mykje til før den slepp igjennom straum feil veg, og då har ein eit problem. Viss ein derimot set ein kraftigare diode framfor, vil ikkje dette skje.
Vis hele sitatet...

For snart 25 år siden lagde jeg bl.a. ei "lab-strømforsyning" med regulering av både strøm og spenning og som ON-indikator brukte jeg en vanlig LED med seriekobla motstand. Mener denne var kobla på primærsida (230V) og at motstanden ble varm, noe som er naturlig da 230V er ganske mye mer enn du kan trøkke inn på en LED.

Så lenge du bruker en seriemotstand for å tilpasse en LED til whatever strømkilde (høyttalerutgang) så vil det aldri være noen fare for å ødelegge noe (AC eller DC).
LEDene den gangen skulle ha 8-10 mA (muligens opp til 20 med tilhørende redusert levetid) og den belastningen skulle ikke knekke noen forsterker :-)

Dagens høyintensitetsLEDs trenger nok vesentlig mer strøm, men fortsatt minimalt for en forsterker.


Edit: Strømforsyninga funker fint den dag i dag. Bruker den mange ganger i året.
Sist endret av Mechie; 15. desember 2011 kl. 09:24.
Kikk på reverse breakdown voltage i databladet på dioden