Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 6996
I dag føler jeg meg for første gang på lenge skuffet over Norge. Grunnet reaksjonene på følgende nyhet: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...0-6698031.html
For - av det jeg har sett - er reaksjonene i størst grad negative. Reaksjonene jeg har observert går stort sett på det at å innskrenke skjenketidene vil svekke utesteder økonomisk, føre til slossing på gater og i drosjekø (grunnet mange som samles på en og samme gang) og ikke minst på at "det skal da finnes grenser for hva staten skal bestemme!".

Saken er den at flertallet her i landet stemte Arbeiderpartiet ved forrige stortingsvalg, og nevnte parti gjør det fortsatt godt på meningsmålinger. Dette til tross for (eller burde jeg si: på grunn av?) at en vet at det er en kontrollerende politikk som blir ført. Arbeiderpartiet vet at det beste for deg er å arbeide fra åtte til fire (og ikke én time lenger!), de vet at du ikke burde tippe gjennom annet enn norsk tipping (for da blir du jo spillegal), de vet at du ikke burde kjøpe vin andre steder enn på vinmonopolet utenfor deres noe begrensede åpningstid. Det er i grunn ikke grenser for hva de vet. Det eneste det er grenser for, er folks frihet.

For min del, er det bare å gå å stemme på det en vil. Folk er idioter og lever alle sammen i en egen verden med norsk statsreligion, hviledag på søndager, kriminalisert marijuana, lovlig alkohol, "gjennomsnittseleven" etc. Det er ikke å forvente at folk flest skal endre mening. Bli for en samfunnsendring. Da må de jo medgi at de tidligere har tatt feil, og det er det få som er modne nok til å gjøre. Da er det bedre å stenge ører for nye argumenter.

Så for de av dere som må ha det inn med teskje: Årsaken til at jeg i dag er skuffet over Norge, er den syke inkonsekvente tankemåten mange gir inntrykk av å drive. Regjeringen skal få bestemme når og hvor alkoholen min skal kjøpes, men klokken to er (i følge mange nordmenn) for tidlig - selv om klokken tre er akkurat passe. Regjeringen skal nekte meg å holde min store matbutikk åpent på søndager, det er OK, men for guds skyld; skjenketidene skal forbli som i dag! Men bare så det er sagt: Ikke hold dem åpne hele natten, det ansvaret blir litt for mye for meg. Det virker som en stor del av den norske befolkningen vil bli behandlet slik folk flest behandler eldre unger - en hel rekke regler, forbud, restriksjoner, påbud, men de har rett til å hyle og bære seg dersom det blir - etter deres mening (som gjerne dannes på grunnlag av alle andres mening) - for strengt.

Hva med å være for å bli behandlet som et voksent menneske da? Med mulighet til å velge selv hva en skal gjøre i livet, når en skal legge seg, når en skal handle, hva en skal spise og når en skal gjøre det. Det er latterlig å klage på innskrenking av dagens regler og restriksjoner, når du har stemt på et parti som er åpent for nettopp dette. Selv forstår jeg ikke hvorfor en ønsker en kontrollerende stat. Hva med mer frihet og liberalisme? Eller er vi ikke voksne nok til det enda, og trenger Jens til å tenke for oss?
Vel, du kan takke din mor for at du ble født på 90 tallet, og ikke 21xx, da vil du trolig måtte ta opp lån for å få råd til en cola og snus. Øl, nei det kan kun nytes på ferie. Vi tar friheten vår forgitt, og politikerne innskrenker den så mye som mulig. Beklageligvis er det veldig få som har et problem med å leve som statens sau. Finnes det noen enkel løsning på problemet? Nah egentlig ikke, vil du leve i Norge, så er du en del av et samfunn som sier ja til all denne dritten. Det er nok bare snakk om uker før du ikke får lov til å forlate huset uten REFLEKS (skal de virkelig begynne å fortelle oss hvordan vi skal KLE OSS? (Neste etter det blir vel at ungdom ikke får lov til å ha passasjerer i bilen, det virker jo også logisk, for å ikke snakke om økonomisk og sosialt)

Jeg får gjenta meg selv; Velkommen til Norge, verdens frieste land.
"Den største formen for kontroll er når du tror at du er fri når du blir fundamentalt manipulert og diktert til og tro det . En form for diktatur blir og sitte i en fengselscelle, og du kan se barer og berøre dem. Den andre sitter i en fengselscelle, men du kan ikke se barene, men du tror du er fri."
Husker forsatt de velvalgte ordene fra en statsminister: Nå er tiden for mer åpenhet.
Hva mente han egentlig, at nå skal storebror ha innblikk i alt? For det er mer overvåking og innskrenkinger det i ettertid ropes om.

Virker som vi er på vei mot et samfunn der det å tenke selv blir sett på som nærmest farlig, så det tryggeste er om vi lager regler og forbud for og mot alt.
At vi trenger regler og retningslinjer, selvfølgelig, men når stadig fler står og venter på grønn mann, på tross av at det ikke finnes så mye som en eneste bil innen synlig eller hørbar rekkevidde, er for meg en indikasjon på at noe er feil et sted.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
"Den største formen for kontroll er når du tror at du er fri når du blir fundamentalt manipulert og diktert til og tro det . En form for diktatur blir og sitte i en fengselscelle, og du kan se barer og berøre dem. Den andre sitter i en fengselscelle, men du kan ikke se barene, men du tror du er fri."
Vis hele sitatet...
Sagt på en bedre måte: None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Sagt på en bedre måte: None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free.
Vis hele sitatet...
Definer fri. Ta gjerne med i definisjonen din, hvordan det ville utspilt seg
i dagens samfunn.
For de fleste er det ingenting som føles så fri som å være låst..

Det er også en stor frykt der ute for å ikke være normal, som henger over enn, som en feit svett fyr med dårlig ånde.

Synes forøvrig all tilpasningen av regler kunne vært unngått om folk flest hadde brukt noe vi i gamle Texas kalte for fornuft! Det ser ut til å ha blitt byttet ut med illusjonen om trygghet.

Det blir bare lettere og lettere å forstå hvordan noen kan være misantrop, hvor melder jeg meg inn?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Definer fri. Ta gjerne med i definisjonen din, hvordan det ville utspilt seg
i dagens samfunn.
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke delta i denne diskusjonen. Jeg så hva urbanfreak skrev og kom på dette sitatet av Goethe, som jeg forøvrig liker veldig godt som et lite tankespinn. Men er ikke enig med TS i alt.
Kunne ikke vært mer enig med deg TS! Det er som om du har trukket tankene ut av hodet mitt og formulert de bedre. Dette er noe som irriterer meg hver dag, folk klager på innskrenket frihet i forhold til egne valg i dagliglivet, men stemmer fortsatt på partiet som jobber for nettopp dette. La oss ikke glemme hvem som har gjort det største overtrampet mot personlig frihet hittil; Arbeiderpartiet's DLD.
Sist endret av flexx; 16. november 2011 kl. 00:57.
Sånne typer saker som skjenketider burde ikke bli bestemt av den politiske eliten i Stortinget og regjeringen. La heller hver enkel kommune eller by(del), som representerer folket bedre og er i bedre situasjon til å dømme det, bestemme dette.

Mer generelt tror jeg det representative demokratiet begynner å bli litt utdatert. En overdrivelse ikke all for langt fra virkeligheten er at omtrent all politisk makt er samlet hos en elite av politikere som aldri har hatt en vanlig jobb, og som har brukt mesteparten av sitt liv i et parti sammen med andre likesinnede. Partienes offisielle meninger er mye viktigere enn enkelte stortingsrepresentanters mening. Partiene og politikerne blir stadig mer avhengig av media, som kan føre til uheldige allianser. Se f eks Italia eller USA.

Folket må begynne å kreve mer direkte demokrati før den politiske overklassen korrumperes totalt.
Problemet med direkte demokrati, er at det forutsettes da at alle setter seg inn i sakene det skal stemmes over. Og som jeg kjenner det norske folk, vil nok ikke det fungere godt i praksis. Mennesker her tenker på seg og sitt, ikke fellesskapet.

Til den alkoholrelaterte kriminaliteten vi til stadighet ser i bybildet, er det nok ikke en innskrenkning av skjenketider som må til, men differansierte skjenketider. Alle må ut samtidig, alle skal ha kebab samtidig og alle skal ha drosje samtidig. Det blir det problemer av.
Er så enig med deg TS! Du er ikke alene om disse tankene og meninger. Skulle tro vi var helt retarded hele befolkningen og trenger hjelp til å leve et 'bedre' liv.

Og hvis utestedene stenger kranene 02:00 vil jeg tro at folk drikker enda litt mer enn de pleier på vors, og ikke minst på byen for å rekke å drikke i det hele tatt når de fleste kommer 00:00 - 01:00.
Blir også problemer med nattmat og taxi køer, er jo der problemene starter som regel. Jeg ser sjeldent slossing eller krangling inne på utesteder her jeg bor, er først når ting begyner å stenge folk driver ut, og de guttene som ikke fikk med noe pussy hjem skal ta ut frusterasjonen på andre.

Jeg ser overhode ikke hvordan dette skal hjelpe, og jeg håper egentlig at det blir verre (når det kommer til bråk og slossing) sånn at de ser at de har driti seg ut. Hold heller utestedene oppe lenger, og steng kranene som vanelig.
Når de gir grunnlaget at det er mye voldtekter, må jeg bare nevne at antall voldtekt at økt etter regjeringen fant ut at beste måten å hindre "humantrafficking" er å gjøre det ulovlig å kjøpe/selge sex. Hvorfor ikke gjøre det statlig? Få opp noen bordeller, få skatt på det og egen fagforening, men det er vel ingen parti som er dristig nok til å foreslå noe så tabu.
Sist endret av DayTripper88; 17. november 2011 kl. 11:38. Grunn: skrivefeil
Når du skriv friheit..

" If this law passes, you'll wake up to find sites you love blocked by the US government. Tell Congress to vote "no" on SOPA. " - http://americancensorship.org/
Sist endret av Darkerface2; 17. november 2011 kl. 11:40. Grunn: Skrivefeil.
Sitat av DayTripper88 Vis innlegg
Når de gir grunnlaget at det er mye voldtekter, må jeg bare nevne at antall voldtekt at økt etter regjeringen fant ut at beste måten å hindre "humantrafficking" er å gjøre det ulovlig å kjøpe/selge sex. Hvorfor ikke gjøre det statlig? Få opp noen bordeller, få skatt på det og egen fagforening, men det er vel ingen parti som er dristig nok til å foreslå noe så tabu.
Vis hele sitatet...
Anmeldte voldtekter har også gått drastisk opp etter at kvinner fikk stemmerett, etter 9/11 og etter røykeloven ble innført.
Hvorfor er det ingen partier som er dristige nok til å foreslå å fjerne stemmeretten for kvinner, atombombing av Afghanistan og pålagt røyking på skoler, slik at vi endelig kan bli kvitt voldtektene.
Korrelasjon medfører kausalitet...
Sist endret av Mith; 17. november 2011 kl. 11:43.
Sitat av DayTripper88 Vis innlegg
Når de gir grunnlaget at det er mye voldtekter, må jeg bare nevne at antall voldtekt at økt etter regjeringen fant ut at beste måten å hindre "humantrafficking" er å gjøre det ulovlig å kjøpe/selge sex. Hvorfor ikke gjøre det statlig? Få opp noen bordeller, få skatt på det og egen fagforening, men det er vel ingen parti som er dristig nok til å foreslå noe så tabu.
Vis hele sitatet...
Ikke bland prostitusjonssaken og voldtekt, det styrker synet om at menn ikke er istand til å håndtere lystene sine og desperat trenger en "output" for ikke å voldta.
Sier meg ikke nødvendigvis uenig i at prostitusjon kunne blitt legalisert, men voldtektssakene er absolutt ikke et argument for dette.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Ikke bland prostitusjonssaken og voldtekt, det styrker synet om at menn ikke er istand til å håndtere lystene sine og desperat trenger en "output" for ikke å voldta.
Sier meg ikke nødvendigvis uenig i at prostitusjon kunne blitt legalisert, men voldtektssakene er absolutt ikke et argument for dette.
Vis hele sitatet...
Det var vel heller ment som ett bedre argument enn argumentet for å gjøre det ulovlig. Men ja, du har ett godt poeng!

Sitat av Mith Vis innlegg
Anmeldte voldtekter har også gått drastisk opp etter at kvinner fikk stemmerett, etter 9/11 og etter røykeloven ble innført.
Hvorfor er det ingen partier som er dristige nok til å foreslå å fjerne stemmeretten for kvinner, atombombing av Afghanistan og pålagt røyking på skoler, slik at vi endelig kan bli kvitt voldtektene.
Korrelasjon medfører kausalitet...
Vis hele sitatet...
Ja, statistikk er vår fiende.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DayTripper88 Vis innlegg
Ja, statistikk er vår fiende.
Vis hele sitatet...
Om du ikkje forstår det så definitivt. For det første verkar påstanden urimeleg; nokon som bryr seg om bøter på 25000 når det kjem til kjøp av sex, ignorerer brått fleire års fengsel når det kjem til valdtekt? Rimer ikkje heilt?

Viare så held det ikkje å konstantere at to variabler oppfører seg likt, du må påvise ein samanheng mellom dei. Som mith sa kan du like godt settje inn røykelova i argumentet ditt. Først når du har påvist ein samanheng kan du snakke om at det vil ha effekt.
Det er uansett rimelig latterlig å anta at voldtektsmenn ikke vil kjøpe en hore fordi det er ulovlig..
Jeg bor i Nepal.

Jeg må si jeg føler meg mye mer fri i Norge hvor jeg kan ha råd til å være syk, arbeidsledig, lat og ha syke barn.

Enn her hvor man ikke har råd til å betale for legen. Barn dør av diare og den jobben du har det eneste som skiller deg fra slum.

Det folk klager over er at man ikke kan drikke øl når man vil? og at man bli pålagt restriksjoner? Dere skjønner ikke at vi har så utrolig mer frihet i praksis enn mange andre her i verden.

Bare det faktum at dere sitter og klager over bagateller gjør jo at jeg og alle andre med noe mer utsyn ser på dere som bortskjemte drittunger som bare vil ha mer og mer!

Jeg må også legge til at jeg har en trygg jobb som er relativt godt betalt i forhold til standarden her. Får all den legehjelp jeg trenger gratis.

Noe som gjør meg flau over å si dette til mine Nepalesiske venner at jeg har vært hos legen for å fikse småting, når de ikke kan gå til legen om de får store problemer. Det gjør meg forlegen å forklare hvor bra vi har det i Norge og samtidig vite at på VG og Freak går debatten om når vi kan drikke øl eller hvorfor må jeg få 1500 i bot fordi jeg ikke gidder å ha på meg bilbelte.

Samtidig vasser vi i trygd og nesten gratis sykehus. Folk sitter å forteller om frivillig selvpåførte russkader og andre kriminelle handlinger som medfører lidelse for seg selv og andre. Mens det i andre deler av verden er folk som får sykdommer de ikke kan noe for som bare må akseptere at de dør eller blir handicappet. Fordi de ikke har penger.

Hadde nylig en kollega her jeg jobber, fra lavere middelklasse. Han døde i en trafikk ulykke. Nå må barna slutte på skolen og begynne å jobbe. De får ikke sjansen til å skape seg et godt liv. Fordi de må ha penger til å overleve.

Enda sitter folk her å syter? Kom dere ut, les noe annet enn rusrapporter og utvid deres perspektiv på verden. Argumenter gjerne imot. Jeg skal plukke det ifra hverandre!
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg bor i Nepal.

Jeg må si jeg føler meg mye mer fri i Norge hvor jeg kan ha råd til å være syk, arbeidsledig, lat og ha syke barn.

Enn her hvor man ikke har råd til å betale for legen. Barn dør av diare og den jobben du har det eneste som skiller deg fra slum.

Det folk klager over er at man ikke kan drikke øl når man vil? og at man bli pålagt restriksjoner? Dere skjønner ikke at vi har så utrolig mer frihet i praksis enn mange andre her i verden.

Bare det faktum at dere sitter og klager over bagateller gjør jo at jeg og alle andre med noe mer utsyn ser på dere som bortskjemte drittunger som bare vil ha mer og mer!

Jeg må også legge til at jeg har en trygg jobb som er relativt godt betalt i forhold til standarden her. Får all den legehjelp jeg trenger gratis.

Noe som gjør meg flau over å si dette til mine Nepalesiske venner at jeg har vært hos legen for å fikse småting, når de ikke kan gå til legen om de får store problemer. Det gjør meg forlegen å forklare hvor bra vi har det i Norge og samtidig vite at på VG og Freak går debatten om når vi kan drikke øl eller hvorfor må jeg få 1500 i bot fordi jeg ikke gidder å ha på meg bilbelte.

Samtidig vasser vi i trygd og nesten gratis sykehus. Folk sitter å forteller om frivillig selvpåførte russkader og andre kriminelle handlinger som medfører lidelse for seg selv og andre. Mens det i andre deler av verden er folk som får sykdommer de ikke kan noe for som bare må akseptere at de dør eller blir handicappet. Fordi de ikke har penger.

Hadde nylig en kollega her jeg jobber, fra lavere middelklasse. Han døde i en trafikk ulykke. Nå må barna slutte på skolen og begynne å jobbe. De får ikke sjansen til å skape seg et godt liv. Fordi de må ha penger til å overleve.

Enda sitter folk her å syter? Kom dere ut, les noe annet enn rusrapporter og utvid deres perspektiv på verden. Argumenter gjerne imot. Jeg skal plukke det ifra hverandre!
Vis hele sitatet...
Veldig bra innlegg! Mye gode argumenter her, men faktumet er at livet blir aldri en dans på roser. Er det ikke store problemer, så lager vi de små problemene store. Du har helt rett i at vi er noen drittunger som syter over småting. Folk blir til og med sur for at vi gir penger til fattigeland og ikke lager nye veier i vårt eget land.
Det er for gale, men uansett så kan vi jo ikke stoppe å diskutere og prøve å gjøre det bedre for alle. Diskusjon er viktig. Uten diskusjon hadde vi ikke fått lest innlegget ditt heller.
Jeg begynner å bli litt lei av å høre om hvor bra vi har det i Norge, ikke det at vi ikke har det, sammenlignet med mange andre land. Selv har jeg en medfødt arvelig muskel/skjelett sykdom og priser meg lykkelig for at jeg er født i Norge, men bare fordi om andre land har det verre, betyr ikke det at ikke Norge kan bli bedre.
Sist endret av Veggen; 17. november 2011 kl. 12:37.
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg bor i Nepal.

Jeg må si jeg føler meg mye mer fri i Norge hvor jeg kan ha råd til å være syk, arbeidsledig, lat og ha syke barn.......
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, men den argumentasjonen fungerer ikke helt. Jeg er enig at det blir dratt litt langt når man klager på at vi ikke har frihet i det hele tatt grunnet skjenketidene, men det betyr ikke at vi skal godta alt som berører oss lokalt fordi de har det værre andre steder.

Med den logikken kan vi drite i dyrenes rettigheter, det finnes jo tross alt mennesker som har det værre. Vi kan drite i narkisene, de har det værre i afrika. Vi kan gi faen i arbeidernes rettigheter, for i Kina respekterer de ikke menneskerettighetene.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Jeg skjønner hva du mener, men den argumentasjonen fungerer ikke helt. Jeg er enig at det blir dratt litt langt når man klager på at vi ikke har frihet i det hele tatt grunnet skjenketidene, men det betyr ikke at vi skal godta alt som berører oss lokalt fordi de har det værre andre steder.

Med den logikken kan vi drite i dyrenes rettigheter, det finnes jo tross alt mennesker som har det værre. Vi kan drite i narkisene, de har det værre i afrika. Vi kan gi faen i arbeidernes rettigheter, for i Kina respekterer de ikke menneskerettighetene.
Vis hele sitatet...
Er helt enig i at det ting vi kan jobbe med lokalt også, og når jeg er i norge så gjør jeg nettop dette. Men det har mye med nivået disse debattene legger seg på. De har tendenser til å låse seg på fullstendige bagateller og ting som kanskje er ikke så viktig om man vil diskutere fremtiden til det norske samfunnet og hvordan vi vil ha det.

Jeg skriver ikke dette for å stoppe debatt om norge og heller se på verden.

Men prøve å få folk til å løfte nivået på debatten de fører.

Jeg klarte ikke å få det tydelig frem i mitt forrige inlegg på grunn av at jeg ble litt varm i skallen. Beklager dette.
Sitat av jalig Vis innlegg
Bare det faktum at dere sitter og klager over bagateller gjør jo at jeg og alle andre med noe mer utsyn ser på dere som bortskjemte drittunger som bare vil ha mer og mer!
Vis hele sitatet...
Bagateller er jo i og for seg i mange tilfeller enklere å fikse enn de store problemene. Og jeg er så innmari, latterlig, grenseløst lei av at folk ikke forstår at selv om en har det helt prima, kan en faktisk få det mye bedre. Okei, jeg har det bedre enn Ngurio i Afrika, men det skader vel ikke Ngurio om jeg får det bedre? Det skal ikke være feil å ønske et bedre liv, selv om folk lever elendige liv. Så får en heller i tillegg jobbe for verdensfred og lykke til alle andre óg.
Liker selvfølgelig heller ikke dette vedtaket. Men ble plutselig gjort oppmerksom på at skjenking stopper kl 2 her jeg bor også. Har bodd her et halvt år uten å ha tenkt over det. Så tror ikke det blir verdens undergang, har hvertfall aldri tenkt på at jeg skulle ønske jeg kunne kjøpt øl på byen og skjenketiden var over.
Jeg føler at Norge har blitt så arrogant at vi ikke ser på andre land som har funnet en bedre løsning og prøver å ta i bruk dette. Norge har blitt en lånehai, noe som gledelig låner vekk ideer, penger og annet men for stolt til å låne noe fra andre.
Jeg føler at vi blir mer og mer kontrollert.
Nå kommer DLD og ACTA, og jeg vedder på at det ikke er lenge til vi får sensurert internet og tekstmeldinger som noen land har begynt med nå.
Verden var på vei i riktig retning, men så kom de kristene til makten igjen og utviklen mot det positive og frie i verden stoppet.

I dag skal tydeligvis alt være kontrollert, du skal ikke få lov til å ha det gøy i fare for at du kan skade andre.. Det blir for dumt.

Det farligste folk som er på Marihuana gjør, er å legge tvkontrollen i kjøleskapet fordi de glemte den der.. jeg går med refleks mens jeg er høyu jeg, tenk på det..
De som drikker alkohol kjører faen meg drita og dreper andre, uskyldige mennesker!

Verden er ikke logisk, på grunn av folk som vil ha makt over andre, folk som vi begrense friheten til andre.
Fy faen ta Norge, hvis vi fortsetter som dette blir vi som Nord Korea snart.

Hvis det hadde vært opp til meg, hadde det ikke vært kiminelt å skade sin egen kropp, men du skal kunne bevise at du er ufarlig nok mens du er ruset, for å kunne bruke et rusmiddel. Jeg ville latt folk drikke seg drita, hvis de holdt seg unna andre ikke drita folk, jeg ville latt folk ta heroin, men jeg ville arbeidet hardt for å hindre at folk skal prøve det, uten å lyve til folket.
Sist endret av PerPerPerPer; 20. november 2011 kl. 16:57.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
en lånehai, noe som gledelig låner vekk ideer, penger og annet men for stolt til å låne noe fra andre.
Vis hele sitatet...
liten digresjon men. Det der er overhodet ikke hva du gjør når du er en lånehai.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
liten digresjon men. Det der er overhodet ikke hva du gjør når du er en lånehai.
Vis hele sitatet...
Hehe, vet det kanskje ikke er gledelig Vi er i hvertfall for stolte til å låne fra andre.
Sitat av ærevære Vis innlegg
I dag føler jeg meg for første gang på lenge skuffet over Norge. Grunnet reaksjonene på følgende nyhet: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...0-6698031.html
For - av det jeg har sett - er reaksjonene i størst grad negative. Reaksjonene jeg har observert går stort sett på det at å innskrenke skjenketidene vil svekke utesteder økonomisk, føre til slossing på gater og i drosjekø (grunnet mange som samles på en og samme gang) og ikke minst på at "det skal da finnes grenser for hva staten skal bestemme!".

Saken er den at flertallet her i landet stemte Arbeiderpartiet ved forrige stortingsvalg, og nevnte parti gjør det fortsatt godt på meningsmålinger. Dette til tross for (eller burde jeg si: på grunn av?) at en vet at det er en kontrollerende politikk som blir ført. Arbeiderpartiet vet at det beste for deg er å arbeide fra åtte til fire (og ikke én time lenger!), de vet at du ikke burde tippe gjennom annet enn norsk tipping (for da blir du jo spillegal), de vet at du ikke burde kjøpe vin andre steder enn på vinmonopolet utenfor deres noe begrensede åpningstid. Det er i grunn ikke grenser for hva de vet. Det eneste det er grenser for, er folks frihet.

For min del, er det bare å gå å stemme på det en vil. Folk er idioter og lever alle sammen i en egen verden med norsk statsreligion, hviledag på søndager, kriminalisert marijuana, lovlig alkohol, "gjennomsnittseleven" etc. Det er ikke å forvente at folk flest skal endre mening. Bli for en samfunnsendring. Da må de jo medgi at de tidligere har tatt feil, og det er det få som er modne nok til å gjøre. Da er det bedre å stenge ører for nye argumenter.

Så for de av dere som må ha det inn med teskje: Årsaken til at jeg i dag er skuffet over Norge, er den syke inkonsekvente tankemåten mange gir inntrykk av å drive. Regjeringen skal få bestemme når og hvor alkoholen min skal kjøpes, men klokken to er (i følge mange nordmenn) for tidlig - selv om klokken tre er akkurat passe. Regjeringen skal nekte meg å holde min store matbutikk åpent på søndager, det er OK, men for guds skyld; skjenketidene skal forbli som i dag! Men bare så det er sagt: Ikke hold dem åpne hele natten, det ansvaret blir litt for mye for meg. Det virker som en stor del av den norske befolkningen vil bli behandlet slik folk flest behandler eldre unger - en hel rekke regler, forbud, restriksjoner, påbud, men de har rett til å hyle og bære seg dersom det blir - etter deres mening (som gjerne dannes på grunnlag av alle andres mening) - for strengt.

Hva med å være for å bli behandlet som et voksent menneske da? Med mulighet til å velge selv hva en skal gjøre i livet, når en skal legge seg, når en skal handle, hva en skal spise og når en skal gjøre det. Det er latterlig å klage på innskrenking av dagens regler og restriksjoner, når du har stemt på et parti som er åpent for nettopp dette. Selv forstår jeg ikke hvorfor en ønsker en kontrollerende stat. Hva med mer frihet og liberalisme? Eller er vi ikke voksne nok til det enda, og trenger Jens til å tenke for oss?
Vis hele sitatet...
synes teksten virker mer anarkistisk enn demokratisk,og du setter ting så til de grader på spissen fordi du mister en time med helgepils,som en baby som får nappet smukken ut av munnen.
Tror ikke staten har noen annen agenda med dette enn å få et tryggere samfunn,om det hjelper eller ei kan ikke jeg gi noe svar på, men synes det er bra at staten vil utprøve nye metoder for å bekjempe vold og andre ufyselige ting som kan oppstå en lørdagsnatt, selv om mer politi i gatene ville vært ideelt.
Synes ikke det er nok hold i den teksten til å kalle Norge et ufritt ,det er små filleting som blir bragt på banen,vi har et av verdens mest velfungerende demokrati.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
synes teksten virker mer anarkistisk enn demokratisk,og du setter ting så til de grader på spissen fordi du mister en time med helgepils,som en baby som får nappet smukken ut av munnen.
Tror ikke staten har noen annen agenda med dette enn å få et tryggere samfunn,om det hjelper eller ei kan ikke jeg gi noe svar på, men synes det er bra at staten vil utprøve nye metoder for å bekjempe vold og andre ufyselige ting som kan oppstå en lørdagsnatt, selv om mer politi i gatene ville vært ideelt.
Synes ikke det er nok hold i den teksten til å kalle Norge et ufritt ,det er små filleting som blir bragt på banen,vi har et av verdens mest velfungerende demokrati.
Vis hele sitatet...
Beklager, men har tydeligvis ikke uttrykt meg klart nok. Om innlegget er anarkistisk eller demokratisk, har vel lite å si? Selv mener jeg at demokrati er en uting, da folk er idioter. Og nettopp det er poenget mitt. For min del, spiller det ingen rolle om utestedene stenger klokken 0100 eller 0300. Det som er mitt problem, er de som faktisk klager over én time mindre skjenketid, samtidig som de går og stemmer på partier som fører en politikk som gjør at folk slipper å ta ansvar for eget liv. Norge kan kalles et ufritt land (uten at jeg har skrevet noe om det tidligere, forøvrig), men det er det majoriteten av den norske befolkningen som selv har valgt.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
men synes det er bra at staten vil utprøve nye metoder for å bekjempe vold og andre ufyselige ting som kan oppstå en lørdagsnatt
Vis hele sitatet...
Forby og begrense er noe vi har lang tradisjon med her i landet, så hvordan du kan kalle dette å prøve noe nytt, forstår jeg ikke helt.

Det som ville vært å prøve noe nytt, er å ha lenger åpningstider, mer tilgang og la folk være ansvarlige for seg selv, så får det heller få konsekvenser for de som ikke klarer det. Synes det er på tide at vi får lov å kjøpe det vi vil når vi vil.
Sist endret av Veggen; 21. november 2011 kl. 00:09.
ja til utvidede sjenke tider og åpningstider kanskje man rekker og komme seg innafor døra før det stenger for så og stå i taxi kø eller havne ut på gata i en mega folke mengde med drita og aggressive mennesker!

sjenkestopp og faste stenge tider tror jeg ikke løser noe som helst..

problemet er at det blir alt for mange utpå gata samtidig og at det da tilløpes lettere dulting og knuffing som ender i et rabbalder...

tragisk at man snart ikke kan nyte en tur på byen lengere omtrent... 02.00 da får man 3-4 timer max med drikking..
Sist endret av mr-martinss; 21. november 2011 kl. 01:00.
Så lenge vi har enorme aksjeposter i banker som gir lån til IMF, så er vi nordmenn faktisk våre medmennesker i Afrika skyldige for mye av vår velstand. Det er en sammenheng med mange ledd og fordelene slike ordninger gir er ikke lette å skjelne, men de er der. Det handler om IMFs nedbrytende og stagnerende lånsbetingelser, som ågerrenter, krav om nedbygging av skole og helse, og devaluering av lands valuta. Utviklingsland som aldri blir mette gir svært lukrative betingelser for vestlige handelspartnere og de gir oss billig arbeidskraft i form av innvandrere og out sourcing, i tillegg til at den sikkerhetspolitiske situasjonen holdes stabil, noe som alltid er gunstig for handel. Her er en artikkel av mange.

Helt konkret hva Norge har tjent på IMFs virksomhet er et stort spørsmål uten enkle svar, men rent generelt kan man si at den ikke har vært ubetydelig. Vi har tette bånd til amerikansk finans, stor eksport av olje og fisk, og vi importerer mye varer fra de største vinnerne, USA og Tyskland.
Debatten om man skal stenge krana kl 02 eller 03 slår meg som ganske tullete, når man heller burde spørre seg om man skal stenge krana 02 eller 06. Mellom 2 og 3 er folk fortsatt ganske pæra i min erfaring, og målet burde jo være å sende hjem slitne mennesker fra baren, ikke hyperaktive gærninger på jakt etter mer å drikke? Fjerner man "stressmomentet" i norsk uteliv vil man kanskje etterhvert lære seg å balansere inntaket iløpet av kvelden også?

Jeg ser på land som f.eks Tyskland, hvor man har både billig alkohol og døgnåpne klubber. Følte meg tryggere i Berlin enn i Oslo, og dørvakter var neste fraværende, ihvertfall i barene av typen brun. Hvorfor skal ikke dette være mulig i Norge? For mye vikingblod?

Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg bor i Nepal.

...
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i alt du skriver, og denne "sytende drittunge"-følelsen dukker ofte opp i meg når jeg diskuterer norsk ruspolitikk. Men som noen nevnte, takler man jo de problemene man møter lokalt. Det er vanskelig å engasjere seg like mye for noe man selv aldri er tett opptil.

Vi lider ingen nød, men norsk drikkekultur er rett og slett ikke sunt. Store inntak alkohol én til to ganger i uka, som er "normen" for de fleste bargjengerne i Norge, gjøre mye større skade enn om man drakk mindre mengder flere dager i uka. Hadde vi hatt konseptet av å slappe av med 2-3 pils (ikke 10) i hverdagen, tror jeg folk hadde klart å takle rusen bedre i helga.

Men jeg tviler på at vi noensinne finner ut av det, så vi får bare anta at det hadde gått til helvete med hver og en.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det er jo ikke bare norsk ruspolitikk som er skutt siden Jens og gjengen kom...... Avgiftene og skattene stiger hele tiden og bilavgiftene når sinnsyke nye høyder... Vi skal være miljøvennlige, men allikevell så blir biler som slipper ut mindre CO2 enn gamle biler dyrerer enn de gamle utslippsbombene. Vi betaler 600-700tusen for en bil vi kunne fått for 300tusen hvis vi hadde bodd f.eks. i Tyskland. Jeg prøver ikke å glorifisere Tyskland, men vanskjøttelsen som skjer i Norge er latterlig.

Hvor blir pengene vi betaler i bilavgifter o.l. av? Nye veier? Dessverre finner jeg ikke disse nye veiene.... Flere sykehus? Heller det motsatte, lokale sykehus o.l. blir lagt ned og sykehjemsplasser blir det mindre av... Pensjonister skal rammes fordi de ikke har noe å si (de var bare med å bygge opp landet...). Oljefondet blir vanskjøttet og har like mye/lite i avkastning som et vanlig jallafond, det blir gitt himmelhøye bonuser (ala 500millioner) til tilfeldige konsulenter de har inne.

Skattepengene våre som skulle gått til oppbyggelse av landet blir sendt ut i bistandshjelp o.l., og hvis man klager på dette da kommer spørsmålet "Liker du ikke bistandsarbeid? Liker du at barn i Afrika skal være fattige og underernærte?" da er svaret mitt "Nei, jeg liker ikke dette, men vi kan ikke la infrastrukturen i norge gå til helvette fordi barn i Afrika sulter." Jeg blir ofte stemplet som rasistisk, diskriminerende osv.... bare fordi jeg sier ting rett fra levre, ting som er helt åpenlyse, men som ingen tør si. Jeg har vært banna fra forumet fordi jeg var dønn ærlig i voldtektsdebatten ang. våre nye landsmenn som har fått avslag og som lever her ulovelig, men som politiet ikke kan gjøre noe med pga. manglende ressurser o.l.

Politiet er blitt litt styrker, vi har fått 2 politihelikoptre i hele norge etter 22.7. Stort fremskritt sier du? Nei sier jeg, vårt land er vidstrakt og stort og hvis vi har 2 helikoptre som skal dekke hele norge kan vi jo bare si velkommen organisert terror o.l.
Politiet er underernært og det blir ikke gjort store tingene for å forbedre dette... vi blir manipulert til å tro at mye blir gjort når null og niks blir gjort.

Jeg skal ikke glemme millitæret fordi de er også viktige... De blir sakte men sikkert lagt ned, særlig i nord. Vi har f.eks. Olavsvern som er en fullt fungerende ubåtbase helt i nord stående tom. Den skal ut på finn i 2012 fordi ingen har penger til å overta den, ikke UiT eller forsvaret. Forsvaret til norge er en bløff, jeg tror flere ser den hvis de åpner øynene litt...

Gjevnt over tror jeg AP fører en politikk som sakte men sikkert vil føre oss over i økonomisk vannføre. Et kapteinskifte hadde gjort seg, jeg tror ingen hadde hatt noe imot å gi høyre en sjanse.... men dessverre klarer AP å hente inn stemmer til valg. Dette er absurd fra mitt ståsted, men norge er jo fullt opp av idioter som lar seg lure av snakket til Jens og Co....

Ja... dette var det jeg orket å skrive nå... Jeg kunne sikkert skrevet en doktorgrad om dette, men jeg har dessverre ikke nok kunnskap eller kilder akkurat nå som kunne støttet opp om det.
"Tall fra Rusfeltets Samarbeidsorgan, Actis viser at det hvert år dør 3.000 finner av alkoholrelaterte skader. I Danmark er det i snitt 2 500 dødsfall, Sverige har 1 700, mens tallet for Norge er bare 400. -Vi har lave tall her til lands fordi vi har mange upopulære restriksjoner. I Norge bruker vi rundt 18 milliarder kroner på alkoholrelaterte kostnader. Totalen for de 12 vesteuropeiske landene er 800 milliarder. Andre vestlige land betaler vanvittig mye for et stort forbruk sier Anne-Karin Kolstad. Tallet for Europa tilsvarer halvannet norsk statsbudsjett."

http://www.aftenposten.no/helse/article1125264.ece

Det kan jo virke som noe blir gjort riktig i norge også? Her sammenligner man i alle fall med danmark som har 6x så mange alkoholrelaterte dødsfall..? Der har jo også mindre restriksjoner? kan det være en sammenheng tror dere?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av seven_up Vis innlegg
"Tall fra Rusfeltets Samarbeidsorgan, Actis viser at det hvert år dør 3.000 finner av alkoholrelaterte skader. I Danmark er det i snitt 2 500 dødsfall, Sverige har 1 700, mens tallet for Norge er bare 400. -Vi har lave tall her til lands fordi vi har mange upopulære restriksjoner. I Norge bruker vi rundt 18 milliarder kroner på alkoholrelaterte kostnader. Totalen for de 12 vesteuropeiske landene er 800 milliarder. Andre vestlige land betaler vanvittig mye for et stort forbruk sier Anne-Karin Kolstad. Tallet for Europa tilsvarer halvannet norsk statsbudsjett."

http://www.aftenposten.no/helse/article1125264.ece

Det kan jo virke som noe blir gjort riktig i norge også? Her sammenligner man i alle fall med danmark som har 6x så mange alkoholrelaterte dødsfall..? Der har jo også mindre restriksjoner? kan det være en sammenheng tror dere?
Vis hele sitatet...
Ett system som er "regelsatt" vil alltid fungere "bedre" enn ett system uten "regler". Du kan jo tenke deg klinkekuler ned ett skråplan, ett skråplan med vegger vil ha best utfall enn ett skråplan uten vegger. Det uten vegger vil miste mange kuler utfor kanten.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg føler at vi blir mer og mer kontrollert.
Nå kommer DLD og ACTA, og jeg vedder på at det ikke er lenge til vi får sensurert internet og tekstmeldinger som noen land har begynt med nå.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du her henviser til blant annet sensurering av tekstmeldinger i Pakistan, og Kinas sensur av internett. Mener du oppriktig at Norge snart kommer til å være på det samme nivået? Hvorfor skulle Norge, som i kåringer viser seg å være blant de mest åpne, plutselig gjøre en helomvending og innføre slikt?

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
I dag skal tydeligvis alt være kontrollert, du skal ikke få lov til å ha det gøy i fare for at du kan skade andre.. Det blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er for mye regulering og kontroll, men at man ikke kan ha det gøy ved fare for å skade andre er jeg helt enig i. Du nevner ikke eksempler, men en hobby hvor jeg potensielt kan skade naboer og lignende, pyro for eksempel, forstår jeg godt er regulert og ulovlig ihht. norsk lov. Ja, du har andelen som setter sikkerhet og kunnskap først, og du har andelen som aldri i verden skulle fått lov til å kjøpe kausistisk soda på Jernia engang.

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Det farligste folk som er på Marihuana gjør, er å legge tvkontrollen i kjøleskapet fordi de glemte den der.. jeg går med refleks mens jeg er høyu jeg, tenk på det..
De som drikker alkohol kjører faen meg drita og dreper andre, uskyldige mennesker!
Vis hele sitatet...
Flott, siden du oppfører deg eksemplarisk under marihuana-rusen bør det legaliseres uten tvil, du går jo med refleks attpåtil! Dessuten så kjører alle som drikker i fylla og dreper andre! Jeg vil anbefale deg å lese over hva du skriver og ikke minst tenke gjennom ting en ekstra gang, for den logiske tankegang virker her å være fraværende.

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Fy faen ta Norge, hvis vi fortsetter som dette blir vi som Nord Korea snart.
Vis hele sitatet...
Igjen, sitter du der og virkelig tror, mener og sammenligner Norge med Nord-Korea så vil jeg anbefale deg å lese deg litt opp på emnet. Det virker bare useriøst å komme med slike uttalelser.

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Hvis det hadde vært opp til meg, hadde det ikke vært kiminelt å skade sin egen kropp, men du skal kunne bevise at du er ufarlig nok mens du er ruset, for å kunne bruke et rusmiddel. Jeg ville latt folk drikke seg drita, hvis de holdt seg unna andre ikke drita folk, jeg ville latt folk ta heroin,
Vis hele sitatet...
Ikke kriminelt å skade sin egen kropp, men hvem skal så ta regninga når kroppen sier stopp, eller når personen må på sykehjem 15 år tidligere enn normalt grunnet en usunn livstil? Og hvordan tror du at man skal kunne bevise at man er ufarlig nok i ruset tilstand? Tror du virkelig at nærmere 4 millioner nordmenn skal gå til legen sin, legen skal så observere denne personen påvirket av diverse narkotikum, for deretter å få godkjent bruk av dette?
Sist endret av Dibsent; 24. november 2011 kl. 22:42.
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg bor i Nepal.

Jeg må si jeg føler meg mye mer fri i Norge hvor jeg kan ha råd til å være syk, arbeidsledig, lat og ha syke barn.
Vis hele sitatet...
Tja, ignoratio elenchi.

Spørsmålet du stiller er om man skal velge frihet fremfor trygghet, men nå tviler jeg på at den friheten som etterspørres her på forumet finnes i Nepal, eller?
Sitat av Scipio Vis innlegg
Tja, ignoratio elenchi.

Spørsmålet du stiller er om man skal velge frihet fremfor trygghet, men nå tviler jeg på at den friheten som etterspørres her på forumet finnes i Nepal, eller?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke, for å kunne sutre over luksusproblemer må man ha dekket basisbehovene og faktisk leve i overdådig luksus...
Sist endret av Mith; 24. november 2011 kl. 22:51.
Sitat av Mith Vis innlegg
Selvfølgelig ikke, for å kunne sutre over luksusproblemer må man ha dekket basisbehovene og faktisk leve i overdådig luksus...
Vis hele sitatet...
Jeg forsøker da ikke å si at folk generelt har det bedre i Nepal enn i Norge, det har de da sikkert ikke. Jeg pekte bare på den ugyldige argumentasjonen ved å påpeke at frihet og goder ikke er synonymt. Man kan leve i en dårlig standard og likevel ha frihet.

Men kanskje jeg ikke skal diskutere her om det skal være slik at en diskusjon om - slik jeg ser det - teoretisk frihet, skal dras over i en argumentasjon om å ikke klage på mangel av frihet ved de godene vi får ved å ta den bort. Jeg sier ikke at den ene er bedre enn den andre, det har jeg ennå ingen formening om, jeg peker bare på det motstridende forholdet mellom de to. Hva ville du valgt? Jeg har ikke gjort meg opp noen mening, for jeg har aldri klart å sette meg inn i hva absolutt frihet innebærer.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Skattepengene våre som skulle gått til oppbyggelse av landet blir sendt ut i bistandshjelp o.l., og hvis man klager på dette da kommer spørsmålet "Liker du ikke bistandsarbeid? Liker du at barn i Afrika skal være fattige og underernærte?" da er svaret mitt "Nei, jeg liker ikke dette, men vi kan ikke la infrastrukturen i norge gå til helvette fordi barn i Afrika sulter."
Vis hele sitatet...
En av fire bistandskroner brukes her til lands. Målet er ikke å hjelpe barna i Afrika; det er vel grundig bevist at bistanden virker mot sin hensikt, bl.a. gjennom at den er korrupsjonsdrivende.

Målet er penger, makt og prestisje til Solheim, Støre og resten av bistandsindustrien her hjemme. I tillegg til internasjonale jobbmuligheter og masse fine turer for de som er glad i å reise, selvsagt.

Politiet er blitt litt styrker, vi har fått 2 politihelikoptre i hele norge etter 22.7. Stort fremskritt sier du? Nei sier jeg, vårt land er vidstrakt og stort og hvis vi har 2 helikoptre som skal dekke hele norge kan vi jo bare si velkommen organisert terror o.l.
Politiet er underernært og det blir ikke gjort store tingene for å forbedre dette... vi blir manipulert til å tro at mye blir gjort når null og niks blir gjort.
Vis hele sitatet...
Problemet med politiet er ikke pengemangel, men at ressursene ikke brukes fornuftig.

Dessuten kunne vi frigjort enorme ressurser ved å kutte ut krigen mot narkotika, som er den viktigste grunnen til at dop skader samfunnet så ekstremt.

Gjevnt over tror jeg AP fører en politikk som sakte men sikkert vil føre oss over i økonomisk vannføre. Et kapteinskifte hadde gjort seg, jeg tror ingen hadde hatt noe imot å gi høyre en sjanse.... men dessverre klarer AP å hente inn stemmer til valg. Dette er absurd fra mitt ståsted, men norge er jo fullt opp av idioter som lar seg lure av snakket til Jens og Co....
Vis hele sitatet...
Det er _ingen_ forskjell på AP og Høyre. Hele gjengen på stortinget er vel egentlig korrupte totalitære svermere som er seg selv nærmest. Nå om dagen prøver H og AP atter en gang å få fjernet §93 i grunnloven, som gjør at et eu-medlemskap vil kreve 3/4 flertall i stortinget.

FrP er også langt fra idealet, men de vil slanke staten litt; og færre folk som lever av å bruke andres penger er vel det vi trenger mest her til lands.
Sitat av Scipio Vis innlegg
Jeg forsøker da ikke å si at folk generelt har det bedre i Nepal enn i Norge, det har de da sikkert ikke. Jeg pekte bare på den ugyldige argumentasjonen ved å påpeke at frihet og goder ikke er synonymt. Man kan leve i en dårlig standard og likevel ha frihet.
Men kanskje jeg ikke skal diskutere her om det skal være slik at en diskusjon om - slik jeg ser det - teoretisk frihet, skal dras over i en argumentasjon om å ikke klage på mangel av frihet ved de godene vi får ved å ta den bort. Jeg sier ikke at den ene er bedre enn den andre, det har jeg ennå ingen formening om, jeg peker bare på det motstridende forholdet mellom de to. Hva ville du valgt? Jeg har ikke gjort meg opp noen mening, for jeg har aldri klart å sette meg inn i hva absolutt frihet innebærer.
Vis hele sitatet...
Frihet kan selvfølgelig defineres ulikt, men det er jo helt tydelig at en del i de som er ivrigst i trådene om frihet her på forumet tror at man kan få både i pose og sekk.
Ikke mindre enn to-tre poster over deg er det en som klager og klager på for lite personlig frihet, samtidig som han argumenter for mer politi og militære, to samfunnsinstanser som tradisjonelt sett blir sett på som det motsatte av nettopp personlig frihet.
For å øke personlig frihet må man nødvendigvis svekke kollektive løsninger, noe en del helt åpenbart ikke har fått med seg.
Hvis man ikke forstår at det er det store fellesskapet som taper på at noen få får mer frihet kan man sitte å klage i evig tid på for lite personlig frihet, men da er det og blir et luksusproblem.

Jeg kunne selvfølgelig ønske at alkoholen var billigere, helsevesenet bedre og bilene raskere jeg også, men i motsetting til høyrepopulistene så forstår jeg at det regnskapet ikke går opp.
Sist endret av Mith; 24. november 2011 kl. 23:18.
Hvis man ikke forstår at det er det store fellesskapet som taper på at noen få får mer frihet kan man sitte å klage i evig tid på for lite personlig frihet, men da er det og blir et luksusproblem.
Vis hele sitatet...
Min definisjon av absolutt frihet er å gjøre hva man vil, sålenge det ikke skader andre helsemessig. Når det kommer til å skade andre emosjonelt går det på moral, og menneskets fellesskapsfølelse, finnes ikke den hos individet så må man enkelt belage seg på konsekvensene av motvilje fra sine medmennesker. Jeg vet at jeg drar denne diskusjon bort ifra TS sin start om alkohol nå, men jeg tror det gavner seg å ta den et skritt videre.

Når det kommer til forholdet mellom frihet og goder er vi såvidt jeg kan se helt enige. Jeg forstår likevel ikke hvorfor du sier at de fleste taper på at et fåtall får stor frihet og ikke flertallet, det er jo opplagt, men hvor kom det inn? Jeg spør siden du knytter den setningen opp mot den siste delsetningen der du - etter hva jeg forstår - sier diskusjonen om frihet er et luksusproblem, usikker på om jeg forsto deg rett, men jo, det stemmer. Det man isåfall må tenke på er at all menneskelig utvikling har kommet av luksus, eller alvorlig nød. Synes derfor det blir feil, å avskrive en diskusjon om fullkommen frihet som en unødvendig diskusjon bare fordi vi har overskuddet til å ta den. Store ord og fett flesk fra min sin side kanskje her nå

Vel, for å summere opp det jeg ville frem til med innleggene mine veldig kort:
Frihet eller trygghet, hva skal man velge?
Sitat av Scipio Vis innlegg
Når det kommer til forholdet mellom frihet og goder er vi såvidt jeg kan se helt enige. Jeg forstår likevel ikke hvorfor du sier at de fleste taper på at et fåtall får stor frihet og ikke flertallet, det er jo opplagt, men hvor kom det inn? Jeg spør siden du knytter den setningen opp mot den siste delsetningen der du - etter hva jeg forstår - sier diskusjonen om frihet er et luksusproblem, usikker på om jeg forsto deg rett, men jo, det stemmer. Det man isåfall må tenke på er at all menneskelig utvikling har kommet av luksus, eller alvorlig nød. Synes derfor det blir feil, å avskrive en diskusjon om fullkommen frihet som en unødvendig diskusjon bare fordi vi har overskuddet til å ta den. Store ord og fett flesk fra min sin side kanskje her nå
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe imot å diskutere personlig frihet jeg, men jeg er rimelig lei av folk som bare spyr ut argumenter som motsier hverandre, uten å engang nevne hvordan de skal løse det problemet.
Det holder ikke å si at skolene, veiene og sykehusene må bli bedre, for det er absolutt alle enige i. Man må også forklare hvor man vil gjøre kuttene, hvor man vil hente pengene og hvilke konsekvenser dette har for andres frihet.

Ja, vi kan godt senke alkoholavgiften, men da må vi øke skattene på andre områder for å både dekke inn tapte inntekter fra alkoholavgiften og fordi billigere alkohol fører til flere skader som igjen fører til større utgifter i både helsesektoren og arbeidsmarkedet.
Er da de feks. 20kronene du sparer per halvliter på byen verdt prisen alle andre må betale og har man da i realiteten økt den personlig friheten?
Sitat av Dibsent Vis innlegg
[COLOR="DeepSkyBlue"]Ikke kriminelt å skade sin egen kropp, men hvem skal så ta regninga når kroppen sier stopp, eller når personen må på sykehjem 15 år tidligere enn normalt grunnet en usunn livstil?[/COLOR] Og hvordan tror du at man skal kunne bevise at man er ufarlig nok i ruset tilstand? Tror du virkelig at nærmere 4 millioner nordmenn skal gå til legen sin, legen skal så observere denne personen påvirket av diverse narkotikum, for deretter å få godkjent bruk av dette?
Vis hele sitatet...
Skal vi ikke i tillegg gjør MacDonalds og cola ulovlig i samme slengen?
Sitat av Lujei Vis innlegg
Skal vi ikke i tillegg gjør MacDonalds og cola ulovlig i samme slengen?
Vis hele sitatet...
Vi har diverse avgifter og lignende for å holde salg av søppelmat nede her i Norge, men på tross av dette ser det jo ut til at fedme er et økende problem noe som forteller meg at vi ikke har høye nok avgifter. Man kan jo se på USA hvor markedskreftene har fått fritt leide, der er en ekstremt stor andel av befolkningen overvektig. Er dette virkelig noe vi vil ha i Norge?

Ja takk til høyere avgifter på slikt boss.