Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3839
Hei
Tenkte å lære meg 3d CAD tegning, til det trenger jeg et program som er lett å lære seg. Har blitt anbefalt både Solid edge, solid works og autoCAD osv.

Er det noe som har en anbefaling? Programmet må være lett å lære seg for en som har lite erfaring fra før av!
Har prøvd soild works og autoCAD, og synest at Solid Works var lettest å lære seg.
Følgte med nåkre bra tutorials på solid works også.
hei!
jeg er 15 år og har holdt på med 3d tegning i ca 1år, har laget denne bilen her:
http://www.turbosquid.com/FullPrevie....cfm/ID/638893
tok meg ca 3uker, veldig fornøyd selv, har også laget en audi tt
Google Sketchup?
Cinema4d er ett veldig lett program å lære seg
autodesk 3ds max, litt komplisert..... koster rundt 20k
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
autodesk 3ds max, litt komplisert..... koster rundt 20k
Vis hele sitatet...
Hmmm, skulle bestille det i dag, men fikk ikke til å betale med VISA på hjemmesiden :/
Solid Edge er et flott program for enkle tegninger i 3D.

Har selv tegnet en god del 3D-modeller i programmet, og det er svært lett å bruke, om man tar seg litt tid til å lære det.
AutoCAD er dritt til tegne 3D, men helt supert til 2D.
Det går an å bruke til 3D, men det er veldig tungvint.

AutoDesk har laget et annet program for å tegne 3D, nemlig Inventor, men dette har jeg ikke testet. Det skal være helt greit.

Jeg har derimot prøvd SolidWorks og i starten var det uvant at man måtte jobbe i "planes", men etter å kjøre gjennom noen tutorials som følger med, så er du raskt i gang.
SolidWorks er derimot ikke det ultimate om du vil lage komplekse former (derav ordet "solid" i navnet, siden det egner seg mest til å lage solids og ikke (complex) surfaces).

Sitat av Rompeskjegg Vis innlegg
Følgte med nåkre bra tutorials på solid works også.
Vis hele sitatet...
Backer up denne med at det følger med bra tutorials.
Man finner også svar på det meste på SWs hjemmeside eller youtube.
det beste du kan gjøre er å finne en forhandler som selger 3d studio max i norge (kan hende det koster litt mer)
er utrolig fornøyd med dette programmet, litt vanskelig i starten, men når du kommer inn i det, kommer du til å digge det!!!
http://www.nestor.no/cadbutikk/produ...C1-09A111-1001 (fant denne linken via autodesk.com, du kan sikkert finne flere linker der...)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det kommer jo helt ann på hva TS har planer om å tegne da. Skal han tegne biler,monstere og elefanter, er ikke akkurat autocad riktig verktøy. Skal han tegne hus, er ikke 3dsmax noe særlig... Rett verktøy til rett jobb.
Sist endret av Dude!pewpew; 5. desember 2011 kl. 18:40.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Jobber selv med 3ds max og noe Solid Works. Driver egentlig med animasjon og visualisering i olje/ingeniørbransjen og bruker mest 3ds max. Alle ingeniørene her bruker Solid Works til konstruksjon. Inventor er også et greit program å lære.

Sitat av Xzip Vis innlegg
Hmmm, skulle bestille det i dag, men fikk ikke til å betale med VISA på hjemmesiden :/
Vis hele sitatet...
Gå via forhandler som Megafront eller Nestor (som nevnt) f.eks. Du kan jo laste ned 30 dagers variant. Håper du skal kjøpe til et firma e.l. og ikke privat. Da ville jeg funnet alternative metoder.. Tror det finnes studentversjon og eventuelt om man er det.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
autodesk 3ds max, litt komplisert..... koster rundt 20k
Vis hele sitatet...
koster 0kr, du sier bare at du er student, så får du det gratis
Spørs hvor avansert bruker du er, men jeg blir stadig overrasket over kompleksiteten i design laget i Google Sketchup. Det er gratis, enkelt å bruke, og du får en utrolig bratt læringskurve om du følger videoguides som ligger på hjemmesiden deres.
Off-topic..
Kan være verdt og ta en titt på finn.no når man skal kjøpe dyre programmer.
Vet om flere tilfeller der programvare som koster en formue blir solgt der til en grei pris. En del er par versjoner eldre enn det nyeste, men skal man lære seg ett program så trenger man svært sjeldent det nyeste som er på makede.
Kommer egentlig veldig ann på bruken, 3ds max er solid og kan det meste men veldig dyrt og rendermotoren er ekstremt treg, 3ds max fungerer også kun på windows.

Cinema 4d vill jeg også anbefale sammen med Bjerkeng, programmet har blitt stort blant designere og er lettere og bruke en 3ds max og maya.

http://www.maxon.net/en/customer-stories.html

Har også hørt veldig mye positivt om Modo, men har selv ikke fått testet det. Men det kan også være verdt ett forsøk

http://www.luxology.com/modo/
3ds max, cinema 4d, sketchup og modo er 3D-programvare som retter seg mot CGI-arbeid (modellering, animasjon og rendring av bilder/video).

Solid edge, solidworks, inventor, pro/engineer og NX er CAD-programvare. De brukes for å modellere og lage engineering-tegninger av mekaniske ting fordi du vil ende opp med en fysisk dings. De kan ofte rendre pene bilder, men det er ikke formålet med å bruke dem.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
koster 0kr, du sier bare at du er student, så får du det gratis
Vis hele sitatet...
Må ha bruker fra skolen du går på...
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Må ha bruker fra skolen du går på...
Vis hele sitatet...
Sikker? jeg registrerte meg nå og fikk serial, produktnøkkel og download link med en gang?
Sitat av Undis Vis innlegg
Sikker? jeg registrerte meg nå og fikk serial, produktnøkkel og download link med en gang?
Vis hele sitatet...
Hvordan gjorde du det? Når jeg prøver, kommer det opp at jeg må skrive inn brukernavn og passord:/ sendte du mail til autodesk eller?
Jeg har selv begynt å leke med Cinema 4D i det siste og er veldig positivt overrasket over hvor enkelt det er når man får satt seg inn i funksjonene, så min anbefaling går nok til det.
Finn undervisningsmateriell. Det ideelle er bøker med detaljerte beskrivelser av oppgaver og gjennomførelse, i stigende vanskelighetsgrad. Et annet alternativ er å få tak i innleveringsoppgaver fra noen som driver med det, med fasit. Fordelen med dette er at du får en tilpasset læringskurve. Det kan fort bli vanskelig å vite hvor man skal begynne om man bare har programmet og masse tilfeldige oppgaver. Du vil fort erfare at det er mye som går igjen, og etterhvert som du er trygg på en håndfull basics kan du gå videre til å jobbe med hvaenn du skal bruke det til.

Ser nå at jeg var litt kjapp med å svare, men med bare grunnleggende erfaring fra et fåtall programmer har jeg lite å bidra med vedrørende hvilket du skal begynne med.
Sist endret av Tøffetom; 5. januar 2012 kl. 23:21.
Om du sier hva du ønsker å tegne, hadde det vært mye enklere å anbefale ett program =)