Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 5805
Hei alle medfreaks,

Har havnet i en liten knipe hvor jeg antagelig må stå ansvarlig. Det har seg sånn at jeg er 16 år gammel og jobber på 7-11, og nå må jeg vel stå for en betaling på ca 4000 kr.

Sjefen fikk et brev fra TELLER her om dagen hvor det stod at det hadde blitt misbrukt et kort uten pin-kode, altså med signatur, i butikken for 1 mnd siden og at de da trengte kvitteringen. Dette var under skiftet mitt og denne kvitteringen er borte. Sjefen har sagt at vi aldri skal ta imot betaling med slike kort med signatur på og dette har jeg aldri tatt imot.

En annen ansatt (som jeg vet kan være litt frekk og alltid sier han trenger penger, forskyner seg med mat, skriver opp røyk; han kommer nesten hver dag uten å måtte jobbe) kom mye tidligere denne dagen for 1 mnd siden på mitt skift. Jeg (og en annen ansatt) mistenker han sterkt for å ha misbrukt et kort under mitt skift på min kasse for å legge skylden på meg og slippe unna mens jeg vasket gulv/var på bakrommet. Video varer kun 1 uke, så den er slettet for lengst, altså ingen beviser.

Nå har det seg slik at jeg mest sannsynlig må punge ut med i underkant av 4000 kr for å tilbakebetale til TELLER. Hadde vi hatt kvitteringen hadde vi vært ute av saken... sjefen sier at dette er min feil og at jeg var ansvarlig for butikken og måtte følge med uansett.

Dette er jo ekstremt urettferdig? Dette dreier seg jo om kortsvindel, og hvilken som helst ansatt kan jo misbruke mange kort på en annens kasse og legge skylden på de? Dessuten tok det jo 1 mnd før vi fikk noe brev...

Jeg har bedt sjefen om å ringe banken og forklare saken nermere, men han er veldig trangsynt og sier at det bare er sånn at man er ansvarlig og at dette er å jobbe i butikk.

Hva syntes dere?

OT:Ble også ranet her i forrige uke.

Mvh,
pyth0n
Si opp og be han reise til helvette.
Dette er jeg _meget_ sikker på at du ikke er ansvarlig for. Ring en advokat, evnt snakk med LO (Om du er så heldig/lur at du er organisert)
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
sjefen kan godt være sur på deg, men dette skal du ikke dekke selv.
uhell kan skje, men det betyr ikke at de ansatte er personlig ansvarlige om det skulle skje et uhell eller en glipp.
Game disconnected
pokemon's Avatar
drit i hva han sier, be han bevise det var du som gjorde det.
Nei, du skal ikke ha noe å bekymre deg over. Stedet du jobber på godtar i praksis "signatur", selv om du har blitt bedt om å ikke bruke denne løsningen, så er det fortsatt utrolig vanskelig å kontrollere alle kort før betalingen er gjennomført.
Sånne glipp kan skje, og sannsynligvis er butikken forsikret på en eller annen måte for dette.
Sitat av Frukapaks Vis innlegg
Jeg ønsker ikke skape noe dabatt vedrørende det du skriver er sant eller usant.
Ville bare informere lesere av tråden om tidligere innlegg du har postet.
Vis hele sitatet...
nei, du prøver vel å få meg til å se ut som et troll? at jeg lyver ved å prøve å vise at jeg "ikke var tilstede for 1 mnd siden", er 17 istedenfor 16 år gammel og troller ved å si at vi plukket 10kg steinsopp? ser ihvertfall sånn ut, eller er du bare på kp trollhøsting?

uansett, vi får holde oss til topic, jeg syntes dette var veldig rart... farmerjoe, jeg skal spørre om det er noe forsikring på det her :s
men hvilken som helst ansatt kan jo utnytte kassene til andre og misbruke kort? er vel litt feil med forsikrig da, eller?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Jeg antar at det er kameraer der. Få sjefen til å finne ut dato og tidspunkt for når dette skjedde, sjekke kamera og finne ut av dette.
Sitat av M72 Vis innlegg
Jeg antar at det er kameraer der. Få sjefen til å finne ut dato og tidspunkt for når dette skjedde, sjekke kamera og finne ut av dette.
Vis hele sitatet...
Som OP har nevnt helt øver i tråden om du tok deg tid til å lese så blir nevnte videobilder slettet etter en uke.
Du får skrive et brev til sjefen din:

"Jeg bestrider på det sterkeste at jeg gjort noe feil..."
"Jeg ber om at det fremlegges bevis på at jeg har gjort dette..."
(hvis hvem som helst av de ansatte kan være den skyldige, så må det bevis til).
Be sjefen heller politianmelde deg hvis han ikke frafaller kravet uten bevis.

Still også spørsmål (i brevet) om hvorfor de mistenker akkurat deg.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Normalt sett er det langtidslagring på disse eksternt. Jeg skjønner jo at kjeden ikke har diskkapasitet til å ta opp video 24/7 i flere måneder lokalt.
Sist endret av M72; 5. september 2011 kl. 18:47.
Sitat av M72 Vis innlegg
Normalt sett er det langtidslagring på disse eksternt. Jeg skjønner jo at kjeden ikke har diskkapasitet til å ta opp video 24/7 i flere måneder lokalt.
Vis hele sitatet...
Det håper jeg da virkelig ikke siden man må slette videoen senest sju dager etter opptak om det ikke har skjedd noe spesielt som kunne være til interesse for politiet.
Greia er ikke at det er jeg kan være skyldig i å ha misbrukt et kort, men at jeg var ansvarlig for butikken og at det ikke skulle skje... og derfor må jeg betale tilbake siden vi ikke har noe kvittering som får oss ut av saken med en gang...

men hvis hvem som helst av de ansatte kan være den skyldige, så må det bevis til høres jo veldig riktig ut

kamera blir lagret og slettet lokalt i en uke...

kan også legge til at jeg ikke har lov til å jobbe alene i butikken siden jeg er 16 og selger tobakk
Sitat av pyth0n Vis innlegg
nei, du prøver vel å få meg til å se ut som et troll? at jeg lyver ved å prøve å vise at jeg "ikke var tilstede for 1 mnd siden", er 17 istedenfor 16 år gammel og troller ved å si at vi plukket 10kg steinsopp? ser ihvertfall sånn ut, eller er du bare på kp trollhøsting?

uansett, vi får holde oss til topic, jeg syntes dette var veldig rart... farmerjoe, jeg skal spørre om det er noe forsikring på det her :s
men hvilken som helst ansatt kan jo utnytte kassene til andre og misbruke kort? er vel litt feil med forsikrig da, eller?
Vis hele sitatet...
Jo, det er sant. Men la oss si at det er en kunde som har brukt dette kortet, å ikke en ansatt, du vet jo ikke hva som har skjedd selv...

Den kvitteringen som det blir mast om hjelper ikke, BBS godkjenner ikke beløpet som er betalt uansett. Jeg antar at daglig leder har mottatt kun kortnummeret på kortet, men ingen annen info om hvem det tilhører eller slikt.
1. Som 16 åring har du på ingen måter lov til å være ansvarlig for kiosken selv. Det MÅ være en på 18 år eller mer, som er ansvarlig på skiftet ditt.
2. Det er IKKE du som må betale dette. Du jobber på vegne av butikken, det du måtte gjøre av feil i arbeidstiden, går på butikken sin regning, ikke din.

Ta kontakt med LO, forklar problemet til de, og du vil nok få god hjem ifra dem.
For kan tenke meg at denne 7/11 kiosken bryter en god del regler.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Du kan bare hente igjen kvitteringen hos 7/11 sitt kassesystem. Desverre blir da denne uten signatur, men kan iallefall finne ut hvilken bruker som var brukt under denne transaksjonen. Men uansett så er det ikke du som ansatt som skal dekke dette tapet. Er nok noen form for forsikring rundt dette tror jeg, men virker som at sjefen din er tafatt bare. Kanskje han vil legge 4000,- rett i lommen og skrive av de varene til svinn.
Sjefen fikk brev der det stod en del av kortnummeret (1234 56** **** **67) og der de ber om kopi av kvitteringen. Kortet som er blitt brukt er jo misbrukt og derfor vil det vel ikke hjelpe noe om sjefen fikk vite navn uansett? Betalingen har vel gått gjennom... jeg spurte selvfølgelig om hva den fuckings kvitteringen skulle brukes til og fikk svar om at det var et krav de stilte så vi kom oss ut av saken.

Vet ikke om denne regelen at vi ikke skal la kunder betale med slike kort er en egen retningslinje hos 7-11 eller om det er noe sjefen har funnet på selv, men hvis sjefen fant opp dette selv har jo dette skjedd uten at jeg kan straffes/tilbakebetale på noen måte siden dette skjedde uten at jeg visste noe om det?

Uansett sier han at jeg liksom hadde ansvar for alt som skjer inne der og må derfor stå ansvarlig for det her... og jeg husker alle store beløp som har blitt solgt, og jeg har IKKE sett/huske noen slik transaksjon. Dette skjedde også min første dag etter ferie, så denne dagen husker jeg godt.
teller skulle også ha kvitteringene for å ha signaturen, sa sjefen
@blackkoz: jeg vet jeg ikke har lov, må være 2 stk under 18 (dette er lov faktisk) minst eller 1 over 18
det andre du sa visste jeg ikke, har selv fått trekt 600 i lønn etter å ha hatt dette i minus i kassen da jeg ga tilbake for mye penger

@sticky: vi har sjekket arbeidstidene mine og det var jeg som var satt opp når det skjedde.... og han kan ikke legge noe som er solgt i svinn. pc'en på bakrommet døde også dagen vi fikk dette brevet, så har ikke fått sjekket hvilke varer som ble solgt heller; men tipper det er noe paysafe/spendon, røyk og snus eller no
Sist endret av pyth0n; 5. september 2011 kl. 19:27.
Ring til 7/11 sentralt? Spør de?
De har jo det overordnede ansvaret så =)
Siden du må erstatte 4 tusen, betyr det at noen kjøpte noe for 4 tusen på kiosken din? Kan da ikke stemme?

edit: ser at du som er blitt satt opp i fella gitt. Kjipt. Skaff lawyer!
Sist endret av mo3; 5. september 2011 kl. 20:05.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Siden du må erstatte 4 tusen, betyr det at noen kjøpte noe for 4 tusen på kiosken din? Kan da ikke stemme?

edit: ser at du som er blitt satt opp i fella gitt. Kjipt. Skaff lawyer!
Vis hele sitatet...
Undrer på dette selv. Det logiske hadde vært om noen "tok ut penger over", men det er skjeldent det er mulig på kreditt.
ja, noen har misbrukt et kort for 4k mens jeg hadde ansvar for butikken sa jeg star ansvarlig liksom, facked up shit
siden du ikke er myndig er det vel den andre som var på jobb som har ansvaret?

tror ikke arbeidsgiver kan trekke penger fra lønnen din fordi det manglet penger i kassen heller, hva stod det på lønnslippen din den måneden?
det var ingen andre pa jobb, stod alene (ulovlig..) som jeg gjör hele tiden
Som sagt, kontakt LO og 7/11 sentralt.
Så vil sjefen din få seg en kraftig smekk på fingrene.

Så kan du i mellomtiden sende inn søknad til en av de andre 100000 7/11 kioskene i Oslo =)
Moral of the story: Når du jobber med folk som du vet er kapable til sånt, så må du rett og slett logge deg av kassa når du forlater den.
Sjefen har ikke lov å trekke de 600 kr fra lønna di.

Først ringer du LO og forklarer alt. Så kan du gå tilbake til sjefen din og be han beklage for å ha mistenkeliggjort deg, så ber du han pent gi tilbake de 600 kr han ulovlig har trekt deg for.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
@blackkoz: jeg vet jeg ikke har lov, må være 2 stk under 18 (dette er lov faktisk) minst eller 1 over 18
det andre du sa visste jeg ikke, har selv fått trekt 600 i lønn etter å ha hatt dette i minus i kassen da jeg ga tilbake for mye penger
Vis hele sitatet...
Om dere selger tobakk, så må det være minst 1 på jobb som er 18 år eller eldre, som da står ansvarlig for det du gjør i arbeidstiden din.

Dere har ikke lov å selge tobakk, om begge er under 18 år. Om du har blitt fortalt det, så er det bullshit.
fyfaen, han er litt drøy; ansatt tre 16-åringer som jobber alene 24.7, trekker masse i lønn og driver med amf i helgene og kola på jobb

nå blir det action
Sist endret av pyth0n; 5. september 2011 kl. 20:28.
Media ville elsket denne saken.
Som en skriver over, du som 16 år kan ikke være ansvarlig for en butikk i et skift. Be en voksen snakke med sjefen din. Han prøver seg.
Orker ikke gå i dybden på jussen i dette, men arbeidsgiver er ansvarlig via arbeidsgiveransvaret.
Du gjorde jobben din. Be dem sannsynliggjøre at det var din skyld, og at du gikk utenfor rammene av ditt vanlige arbeide da det skjedde.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av pyth0n Vis innlegg
@sticky: vi har sjekket arbeidstidene mine og det var jeg som var satt opp når det skjedde.... og han kan ikke legge noe som er solgt i svinn. pc'en på bakrommet døde også dagen vi fikk dette brevet, så har ikke fått sjekket hvilke varer som ble solgt heller; men tipper det er noe paysafe/spendon, røyk og snus eller no
Vis hele sitatet...
Har jobbet med å rette opp bakromspc'ene hos 7/11, og dette er ikke noe problem. Har det gått gjennom kassen, så finner support det! Kan ta litt tid, men som sagt, de finner det.

Arbeidstider har null å si, om det ikke var du som var logget på til det salget heller. Dessuten ser jeg at du er under 18. Såvidt meg bekjent, har du egentlig ikke lov å stå bak kassen der, da det selges snus og tobakk?

Stå på ditt, han kan ikke kreve at du skal betale det der, syns jeg er utrolig urimelig av han bare å vurdere det....
Sist endret av Stickyshift; 5. september 2011 kl. 21:10.
Lukter muffins i denne saken. Er du under 18 og *styrer* butikken alene?
ja, det gjør jeg.

jeg tror faktisk sjefen ikke har så god peiling på alt det der og er fast bestemt på at han må ha kvittering ellers går alt til helvete og alt må tilbakebetales... han er ikke helt god, men vi er liksom venner og kjent hverandre i 3 år og henger i butikken til enhver tid.

han har nå tilbudt seg å betale hele dritten og be oss gå vekk fra butikken og slutte å henge der, han var også sinnsykt irritert i dag!

ja, har selv tilbudt meg å ta med harddiskene hjem til han og få han til å finne det, men da var han redd, han har så sykt noia for alt mulig rart og blir ekstremt fort irritert pga bol og slikt

uansett, kommer med tilbakemelding i morgen
Karen der hørtes ikke helt god ut.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
... Video varer kun 1 uke, så den er slettet for lengst, altså ingen beviser....
Vis hele sitatet...
Du har taushetsplikt angående dette + flere andre ting dersom du jobber innen 7/11 kjeden, med standard arbeidskontrakt. Postet du her for å få mer problem råder jeg deg til å lese igjennom det du skriver før du publiserer det.

++ les kontrakten din om hva det står angående ditt juridiske/økonomiske ansvar som skiftansvarlig.
Sist endret av blueshift; 5. september 2011 kl. 22:29.
dette med video vet ålle og er ikke noe skjult
Du kan ikke stilles økonomisk ansvarlig da du er under 18 år gammel. Dette gjelder både for manglende penger i kassa, og misbrukt kort.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
fyfaen, han er litt drøy; ansatt tre 16-åringer som jobber alene 24.7, trekker masse i lønn og driver med amf i helgene og kola på jobb
Vis hele sitatet...
Altså, du har uendelig med dritt på ham. Hva er problemet?
Sist endret av Mexxy; 6. september 2011 kl. 03:16.
Ring til LO å la de få vite dette !
Sitat av blueshift Vis innlegg
Du har taushetsplikt angående dette + flere andre ting dersom du jobber innen 7/11 kjeden, med standard arbeidskontrakt. Postet du her for å få mer problem råder jeg deg til å lese igjennom det du skriver før du publiserer det.

++ les kontrakten din om hva det står angående ditt juridiske/økonomiske ansvar som skiftansvarlig.
Vis hele sitatet...
Han nevner ingen navn, eller hvilken 7-11 dette gjelder. I mine øyne, han har ikke brutt noen kontrakt i dette tilfellet.
Er det bare jeg som er forferdelig nysgjerrig på hvordan man kan bruke 4000,- på en 7/11? Vet det er dyrt der altså, men 4000,- er jævla mange baconpølser.

Ontopic, har man ikke krav på fri rettshjelp sålenge man er under 18 å ikke tjener...normalt?
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Er det bare jeg som er forferdelig nysgjerrig på hvordan man kan bruke 4000,- på en 7/11? Vet det er dyrt der altså, men 4000,- er jævla mange baconpølser.

Ontopic, har man ikke krav på fri rettshjelp sålenge man er under 18 å ikke tjener...normalt?
Vis hele sitatet...
Man kan fylle på opptil 5000kr på ett visa spend on kort,sannsynligvis det som er kjøpt.
Dersom kassaoppgjøret går i pluss en dag, får du overskuddet inn på konto?

Nei, tenkte meg det. Dette er såpass drøye regelbrudd at det er noe du burde kontakte både LO og 7-eleven sentralt om. Du skal selvfølgelig ikke stå økonomisk ansvarlig for eventuelle feil eller skurkete kolleger.
Det her lukter ugler i mosen lang vei.

Anbefaler deg å permitere / sykemelde deg asap, og kontakte LO (eller annen fagorganisasjon) eller en advokat.

Du er arbeidstaker i Norge i 2011, og du har rettigheter tredd nedover øra.

Tror uansett ikke at du kommer særlig mye lenger ved å legge ut i øst og vest på freak :P
Sitat av pyth0n Vis innlegg
kan også legge til at jeg ikke har lov til å jobbe alene i butikken siden jeg er 16 og selger tobakk
Vis hele sitatet...
Slutt jobben og dra med deg sjefen i gjørma så mye som mulig. Herregud, no offense, det er en 7/11 butikk, du kan få en lik jobb hvor som helst bare du orker å søke.




Og spør etter tjenesteuttalelse når dere er ferdige med krigen. For moro skyld ;-)
Sist endret av Arigo; 6. september 2011 kl. 09:20.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Har jobbet med å rette opp bakromspc'ene hos 7/11, og dette er ikke noe problem. Har det gått gjennom kassen, så finner support det! Kan ta litt tid, men som sagt, de finner det.

Arbeidstider har null å si, om det ikke var du som var logget på til det salget heller. Dessuten ser jeg at du er under 18. Såvidt meg bekjent, har du egentlig ikke lov å stå bak kassen der, da det selges snus og tobakk?

Stå på ditt, han kan ikke kreve at du skal betale det der, syns jeg er utrolig urimelig av han bare å vurdere det....
Vis hele sitatet...
Vil bare si at dersom de retanker den hard disken vil alle kvitteringer bli borte fra den bakromspcen.
Jeg jobber på supporten til 7/11 nå og hadde saken angående den bakromspcen i forrige uke. La den til en tekniker da noen må ut og se på saken.

Vi har ingen mulighet for å finne fram den kvitteringen nå som det ser ut som pcen ikke vil boote opp. Får ikke koblet opp i remote dersom den ikke engang er på. Må nesten ha fysisk tilgang til hard disken for å finne fram til den kvitteringen da.

Er ikke bombesikker på at det er samme butikk, men hadde i alle fall en i forrige uke som ringte om at bakromspc måtte ha service og at de trengte den asap for å sjekke en kvittering i henhold til en kortsvindel.
Digger at freak alltid blir personlig, ja dette er med 99.9% sannsynlighet samme butikk og pc. PC'en bootet ikke opp i det hele tatt, trolig PSU som er gåen da jeg ikke hørte noen vifter heller. Vi fikk tilsendt en ny PC i dag og jeg satt den opp og sørget for å swappe harddisk med den forrige PC'en. Kanskje det var deg jeg snakket med på tlf isted? Fikk ikke internet i maskinen da man trenger å sette opp lokal ip, gateway, dns osv...
Tekniker skal komme om noen timer til butikken, hehe.. oppdaterer saken i morgen da vi får sjekket opp resten.

Er trolig noe paysafe/spendon som er blitt solgt uansett.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
Digger at freak alltid blir personlig, ja dette er med 99.9% sannsynlighet samme butikk og pc. PC'en bootet ikke opp i det hele tatt, trolig PSU som er gåen da jeg ikke hørte noen vifter heller. Vi fikk tilsendt en ny PC i dag og jeg satt den opp og sørget for å swappe harddisk med den forrige PC'en. Kanskje det var deg jeg snakket med på tlf isted? Fikk ikke internet i maskinen da man trenger å sette opp lokal ip, gateway, dns osv...
Tekniker skal komme om noen timer til butikken, hehe.. oppdaterer saken i morgen da vi får sjekket opp resten.

Er trolig noe paysafe/spendon som er blitt solgt uansett.
Vis hele sitatet...
Haha. Tror det var kollegaen min du snakket med som sitter bak meg.
Vi har begge fulgt denne saken din da vi først så denne tråden.

Har drevet og lekt detektiver og gravd i sakshistorikken på butikken din da vi først fattet mistanke om hvilken butikk dette er. :P