Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 3914
I denne http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=537269 artikkelen forteller VG om en Israelsk statsviter som mener Norge er en antisemittisk nasjon. Han begrunner det bl.a. med at vi har en finansminister som har deltat i demo mot krigen i Gaza. Jeg blir så forbanna. Å demonstrere mot en krig har ingenting med hat mot jøder å gjøre. Det har med STATEN Israel å gjøre og har IKKE noe med religion å gjøre. Antisemitisme er rasemessig begrunnet hat mot jøder. Hva heter det når man hater en muslim? Eller kristen?
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Etter slik de fleste tydeligvis er nå til dags:

Når man hater kristne heter det antikrist.
Når man hater muslimer heter det rasist. Apparently.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, og det er viktig at en seier klart ifrå om forskjellen mellom antisionisme og antisemmitisme. Israel har, ved å smørre sammen dei begrepa, greidd å lage ei svært uheldig kopling mellom brunsvidde miljø som er imot jøder generelt, og dei som er imot ein sionistisk politikk. Det har ført til at personer som Mona Levin enkelt kan kneble meiningsmotstandarar ved å kalle dei antisemittar...

Så la oss kjempe imot det, og gjere det klart at antisemmitisme er hat mot jøder, mens antisionisme er hat mot en sionistisk politikk som har som konsekvens å undertrykke andre! Eg har ikkje et ønske om å bli satt i samme bås som Tore Tvedt og den gjengen der!
Etter slik de fleste tydeligvis er nå til dags:

Når man hater kristne heter det antikrist.
Når man hater muslimer heter det rasist. Apparently.
Vis hele sitatet...
...og hvis man kritiserer israels politikk, så er man antisemitt? Eller var det kanskje på tide å lære seg forskjellen på en semitt og en sionist?
Sist endret av atomet; 1. mars 2009 kl. 22:52.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
...og hvis man kritiserer israels politikk, så er man antisemitt? Eller var det kanskje på tide å lære seg forskjellen på en semitt og en sionist?
Vis hele sitatet...
Si meg, har jeg sagt noe som helst om semittisme eller sionisme? Jeg svarte på spørsmålet "Hva heter det når man hater en muslim? Eller kristen? ".

Antikrist er vel oftest brukt som "Satan", men jeg har i hvertfall den oppfatning at det også brukes om folk som er sterkt imot/hater kristne. Har i hvertfall blitt kalt det selv, av diverse folk.
Sist endret av Taake; 1. mars 2009 kl. 23:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hehe, nei jeg tror ikke ordet antikrist blir generelt brukt om folk som kritiserer kristne..
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av paranoy Vis innlegg
Hehe, nei jeg tror ikke ordet antikrist blir generelt brukt om folk som kritiserer kristne..
Vis hele sitatet...
Ikke en gang på de som hater kristne og kristendommen og ønsker å utrydde den fullstendig? I såfall må jeg stille meg i rekken bak trådstarter, spørre hva i all verden man kaller en slik en, og hvorfor kun de som hater jøder har fått et eget navn.
- Det er ikke tilfeldig at Norges eneste bidrag til internasjonal statsvitenskap er navnet «Quisling», sier han.

WTF er detta for noe a?
Detta her er jo rett og slett lite gjennomtenkt og særdeles flaut for de menneskene dette mennesket representerer....
Taake:
Hehe, nå skrev jeg vel generelt, men klart hvis du har religiøse motiver til å hate kristendommen er det vel greit å bruke ordet antikrist. Eksempelvis noen år tilbake, en gang på midten av 90-tallet, ble antikristne og satanister begrep brukt om hverandre. Når det kommer til begrepet semittisme, så er det vel et begrep som skiller det fra sionisme, og har vel kommet frem på bakgrunn av det. Wild guess..
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
paranoy: Ah, da så. Var egentlig noe slikt jeg trodde.

Fra wikipedia:

"Semitisme er interesse og respekt for det jødiske samfund og dets historiske, kulturelle og religiøse betydning. Semitisme opfattes af nogle som det modsatte af antisemitisme."


"Sionisme er en form for jødisk nasjonalisme, som hevder at det jødiske folk utgjør en etnisk/nasjonal gruppe med rett til hele eller deler av det historiske landskapet Israel med hovedvekt på Jerusalem."
Sist endret av Taake; 1. mars 2009 kl. 23:21.
http://no.wikipedia.org/wiki/Antisemitt

Lol, her står det om antisemittisme. Begrepet er litt mer omfattende enn bare å skille sionisme fra semittisme virker det som..
Ble irritert når jeg leste den artikkelen.

Skrev egentlig et lite innlegg, men føler at et slikt argument ikke fortjener noe svar, da det blir for dumt.

Stiller meg bak trådstarter.

Slik Israel sin propaganda funker:
Kritiserer du Israel politisk hater du jøder.

Hva sier det egentlig om Israel? de ser ned på hele det norske folk fordi vi har fri vilje og står for våre meninger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Randalv Vis innlegg
- Det er ikke tilfeldig at Norges eneste bidrag til internasjonal statsvitenskap er navnet «Quisling», sier han.

WTF er detta for noe a?
Detta her er jo rett og slett lite gjennomtenkt og særdeles flaut for de menneskene dette mennesket representerer....
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo virkelig ironisk, ettersom quisling har blitt et skjellsord for landsforæder, og ikkje en hyllest av nasjonalsosialistiske prinsipper. Eg trur at å bli kalt ein quisling vil bli oppfatta rimelig negativt av så godt som alle personer som kjenner uttrykket...

Det er rett og slett pinlig at nokon kan få seg til å komme med slike påstander i mine auger. Det tyder på at han skyt fra hofta, utan verkeleg god kritikk å komme med - han treff rett og slett ikkje målet sitt.
Norge? Antisemitt? Vi ga jo Israel tungtvann for at de skulle kunne utvikle atomvåpen.
Jeg merker meg utrolig mange jøder i media som roper på antisemitisme. Kan ikke noen be dem roe seg ned snart? Det virker jo som om det absolutt ikke er lov å bidra med noe på den andre siden av debatten. Hver gang noen fronter Palestinernes sak, så kommer det kritikk i den gaten.

La oss få en saklig diskusjon snart! Og jeg støtter Israel i sin helhet, men er av og til uenig i deres maktdemonstrasjoner.
Israel har vært veldig flinke til å utvide begrepet anti-semitt. Ifølge Wikipedia er det et begrep mot folk som anser jøder som en egen rase og er imot dem.
Ifølge Israel er det tydeligvis et begrep imot alle som har en eller annen kritisk mening om Israelsk politikk.

Neste blir vel at Frp kalles kvinnehatere fordi de er imot Kristin Halvorsens politikk.
Idiotisk argument, men på lik linje men Israels propaganda.
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle2832197.ece

Kanskje ikke verdt å dra alle under en kam, ser ut som om denne Gerstfeld ikke nødvendigvis representerer Israels befolkning, så vi bør kanskje slutte å bruke Israel og heller nevne Gerstfeld i denne sammenhengen..

Gerstenfeld skal det være, ikke Gerstfeld..
Sist endret av paranoy; 1. mars 2009 kl. 23:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt enig paranoy. Men har faktisk hørt Israelske politikere gjøre det samme. Altså ikke kritisere Norge for å være antisemittisk, men å skrike antisemitisme når det helt klart er politisk og ikke religiøst/rase.
Ja, men det er visstnok ideologistene fra høyresiden i Israelsk politikk som fremmer slike budskap. Det ser ut som om de forsøker å skille mellom "gammel" og "ny" antisemittisme, der den nye antisemittismen tar form i å skjule seg bak den voksende antisionismen her i landet. Derfor har de benyttet seg av begrepet antisemittisme særdeles løst og anklagende, synes jeg.
Går det an å diskutere temaet UTEN å nevne Quisling, Tore Tvedt eller Adolf Hitler?
Religion ser jo uansett til å være god nok grunn til å hakke ihel alle andre? Trodde at folk tok til fornuften etterhvert jeg, men troen på en eller annen gud er vel grei nok grunn til å drepe eller bli drept ser det ut til.. (Har folk virkelig ikke mer fornuftige ting å bruke livet sitt på?)
Som Paranoy sa; det var én person som sa at Norge er antisemittiske. Det har vært uttalige tråder på nFF hvor personer har anklaget hverandre for å gre alle under en kam. Nå må ikke de samme personene som har anklaget andre for det, gjøre det samme...

Ikke for å ta opp den diskusjonen igjen, men jeg syns faktisk det er rart at Norge ikke hadde noen demonstrasjon hvor vi viste at vi støttet Israel. Når vi først hadde en demonstrasjon mot Israel, som faktisk ikke fremmet noen sin sak, så kunne vi like godt hatt en for også. Etter demonstrasjonen mot Israel som var i Oslo fikk jeg ikke akkurat mer medfølelse for Palestinerne for å si det sånn. Hele demonstrasjonen var unødvendig og skapte bare dårlig rykte for både nordmenn og palestinere. Jeg skjønner godt hvorfor noen jøder følte seg truffet.
woff:
Det ligger en klar logikk i at ordet "Quisling" blir dratt frem når artikkelens hovedperson, Gerstenfeld, drar frem ordet som en argumentasjon! I så tilfelle ville det vært ganske unaturlig om en ikke trekker frem den argumentasjonen, siden det mest sannsynlig ikke vil være av interesse å bli sammenlignet med en landsforræder.

Hva folk anser som mest fornuftig eller fornuftig nok til å ofre tiden på, vil mest sannsynlig og ikke minst fornuftig å anslå, være forskjellig verden over. Vi har vel ikke enerett på fornuftige valg, selvom vi ikke lar religion dominere vårt livssyn.
Sist endret av paranoy; 2. mars 2009 kl. 01:52.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av woff Vis innlegg
Går det an å diskutere temaet UTEN å nevne Quisling, Tore Tvedt eller Adolf Hitler?
Religion ser jo uansett til å være god nok grunn til å hakke ihel alle andre? Trodde at folk tok til fornuften etterhvert jeg, men troen på en eller annen gud er vel grei nok grunn til å drepe eller bli drept ser det ut til.. (Har folk virkelig ikke mer fornuftige ting å bruke livet sitt på?)
Vis hele sitatet...
Åpenbart ikke.

Når det gjelder "antisemittismen" er det noe som er lett å slenge rundt og får folk til å holde kjeft; noe á la å kalle noen rasist. Det er sjelden det betyr mye, og sjeldnere det har noen reell grunn.
Sist endret av robhol; 2. mars 2009 kl. 07:54.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Som Paranoy sa; det var én person som sa at Norge er antisemittiske. Det har vært uttalige tråder på nFF hvor personer har anklaget hverandre for å gre alle under en kam. Nå må ikke de samme personene som har anklaget andre for det, gjøre det samme...

Ikke for å ta opp den diskusjonen igjen, men jeg syns faktisk det er rart at Norge ikke hadde noen demonstrasjon hvor vi viste at vi støttet Israel. Når vi først hadde en demonstrasjon mot Israel, som faktisk ikke fremmet noen sin sak, så kunne vi like godt hatt en for også. Etter demonstrasjonen mot Israel som var i Oslo fikk jeg ikke akkurat mer medfølelse for Palestinerne for å si det sånn. Hele demonstrasjonen var unødvendig og skapte bare dårlig rykte for både nordmenn og palestinere. Jeg skjønner godt hvorfor noen jøder følte seg truffet.
Vis hele sitatet...

Siv Jensen holdt en apell for Israel.
Og om norske pøblers handlinger endrer ditt syn på en konflikt et annet sted på kloden er det din egen logikk som er skeiv.

Helt enig i at demonstrasjonene var feil utført, men "ryktet" til Palestinerne lider da ikke av dette? om folk er så trangsynte synes jeg synd på dem.

Som tideligere påpekt, man skal ikke skjære alle over samme kam. Det er jeg helt enig i. Poenget mitt er at Pro-Israelere (ikke sett noen av dem her på NFF) ofte bruker anti-semitt "argumentet" mot folk som er kritiske til Israels handlinger. For min egen del ser jeg på Israel som en stat, at de er jøder er totalt irrelevant for min kritikk av deres politikk.
Poenget mitt er at Pro-Israelere (ikke sett noen av dem her på NFF)
Vis hele sitatet...
Tjah... vi har da en del som er godt engasjert på begge sider, ikke bare pro-palestina.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne blandingen av begrep spiller på frykt og idioti, noe som desverre er politikernes beste redskaper for "crowd control". Hitler brukte det, Bush brukte det og Sionistene bruker det.

Boo-boo: Jeg ser ikke helt logikken din angående demonstrasjonene, klart man skal se på alle sidene av en sak men ringer det ikke en bjelle når sionistene fikk så lite støtte fra folk ellers i verden?
kjedelig streiting
For en tåpelig fyr. Det og ikke støtte Israels politikk/handlinger i midtøsten har ikke en dritt med antisemitisme og gjøre. Slike folk ødelegger kun slike uttrykk som antisemittisme, rasisme, nazisme osv.. Og det er Kristin Halvorsen var i demonstrasjonen mot Israel er det ingen problemer med, så lenge hun utrykte sine egene personlige meninger, noe som er lov i ett land med ytringsfrihet!

Er dere sikker på at denne fyren ikke er en komiker elns? Har minner meg svært mye om onkelen til Jerry Seinfeld i en episode.
Å kalle antisionisme og kritikk mot israels politikk "ny" antisemittisme er jo som å kalle rosa "ny blå".
Leste en lignende artikkel for noen uker siden, var et utskrift fra en sionistisk avis, som ble gitt til oss av vår kjære KRL lærer. Artikkelen kritiserte for at FN var gjennomsyret av anti-semitter, fordi det var noen som hadde utalt kritikk mot sionismen. Husker ikke helt hvordan artikkelen artet seg - den fikk raskt føle søppelkassens vrede på nervene - men religionslæreren brukte den ihvertfall som et godt argument mot at det ikke bare var muslimer som var anti-semitter..

En noe uprofesjonell framtreden, men hva kan man forvente seg?
Det kan jo kanskje være et snøv av sannhet i det Israel sier. Bare tenk på det, her i Norge er relativt lite jøder. Måten jeg lærte meg hva jøder var for noe var gjennom skjelsord på barneskolen. Nor grunnloven ble skrevet stod det at jøder hadde ingen tilgang til Norge. Folk skyter mot synagoger. Kanskje det ligger noe i dette? Kanskje den modrerene normann har litt antisemitisme i blodet eller kanskje ikke.
Jeg støtter foresten IKKE politikken til Israel den er helt på tryne.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Siv Jensen holdt en apell for Israel.
Vis hele sitatet...
Det var bare for å sanke stemmer, siden de fleste av de andre partiene tok avstand fra Israel.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Jeg syns det er fantastisk at hun tør å støtte en underdog som er støttet av verdens eneste supermakt.
Det kan jo kanskje være et snøv av sannhet i det Israel sier. Bare tenk på det, her i Norge er relativt lite jøder. Måten jeg lærte meg hva jøder var for noe var gjennom skjelsord på barneskolen. Nor grunnloven ble skrevet stod det at jøder hadde ingen tilgang til Norge. Folk skyter mot synagoger. Kanskje det ligger noe i dette? Kanskje den modrerene normann har litt antisemitisme i blodet eller kanskje ikke.
Jeg støtter foresten IKKE politikken til Israel den er helt på tryne.
Vis hele sitatet...
Det er jo relativt lite jøder av flere grunner.
  • Norge har vært en kristen nasjon de siste 1000 årene
  • Under andre verdenskrig ble jøder sendt ut av Norge til andre steder i Europa
Det er HELT umulig å være født med en ideologisk tankegang, man er født i en tilstand kalt tabula rasa, som i grove trekk menes at man er født uten noen form for meninger eller spesiell tankegang, man er ren.
Skyting mot synagoger har jo ingenting med størsteparten av Norges befolkning, nå er jeg ikke helt sikker, men dette ble utført av en ekstrem minoritet.

Merkelig at du hodeløst slenger ut påstander som ikke har noe fotfeste i virkeligheten overhodet. Ved å bruke 10 minutter til å tenke over det de prøvde å trykke inn i hodet ditt på ungdomsskolen og en del allmenn viten så kunne du fint kommet frem til det jeg nettop listet opp for deg.

Rettelse: Det er en teori at du er født i en tilstand kalt tabula rasa, dette er ikke 100% vitenskapelig påbevist fordi det er vanskelig å gjøre mentale tester på spedbarn, men jeg brukte dette som eksempel fordi jeg støtter den teorien.
Sist endret av Skambank; 11. mars 2009 kl. 02:36.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Hehe, nei jeg tror ikke ordet antikrist blir generelt brukt om folk som kritiserer kristne..
Vis hele sitatet...
Litt off-topic igjen, men tror nok majoriteten av kristne bruker ord som uvitende og fortapte(helvetetsdømte) som i for seg er ganske degraderende de og. Anti-krist blir ganske selvmotsigende i og med at de mener dette skal være djevelens sønn, men er nok av nutheads som tror at feks. Hillary Clinton og flere utpregende atheister kan være/er anti-krist. I Usa blant svære mengder kristne er også atheist et såpass degraderende ord at de holder seg til dette.

Er visstnok vanlig blant religioner, spesielt de som utspringet i midtøsten(islam/jødedom/kristendom) å degradere eller spytte på de som er uenige med dem. Det sagt er som regel de jødene jeg har møtt på(norske jøder, og med en helt annen bakgrunn enn de hjernevaska jødene i Israel) veldig empatiske overfor andre livssyn. Men det gjelder vel kanskje en god del kristne og muslimske i Norge og når jeg tenker over det. Oppvekst, samfunn, normer og opplæring i Norge er heldigvis ikke like trangsynt som den i midtøsten og Usa.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av l33tshit Vis innlegg
Er visstnok vanlig blant religioner, spesielt de som utspringet i midtøsten(islam/jødedom/kristendom) å degradere eller spytte på de som er uenige med dem.
Vis hele sitatet...
Jeg gjør det, men jeg er ikke religion som har utsprunget i midtøsten. Jeg tror ikke på en av dem heller, vel ikke hele tiden i allefall, bare i ny og ne når det passer seg. En hinduistisk FrPer spyttet forresten på meg her forleden når jeg gikk med en Che Guevara T-skjorte jeg hadde kjøpt for å imponere en SU jente. Che er kul fordi han er mexikansk.
Sist endret av CaptainP; 11. mars 2009 kl. 03:52.
Sitat av CaptainP Vis innlegg
Che er kul fordi han er mexikansk.
Vis hele sitatet...
Man har visst skulket historietimene.

Ernesto Guevara de la Serna (født 14. juni 1928 i Rosario i Argentina, død 9. oktober 1967 i La Higuera i Bolivia), mer kjent som Che Guevara, var en marxistisk revolusjonær og cubansk geriljaleder.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Che_Guevara
Tror den posten var ment som en spøk. Religioner spytter vel ikke, mennesker gjør det. Det var vel det CaptainP påpekte, om ikke jeg tar helt feil.

Ble SU jenta imponert?

Spork4eva!
ja, det er nå forskjell på antisemittisme og antisionisme. folk er bare for dumme til å se den.
Jøder er - i motsetning til kristne og muslimer - både en folkegruppe og en religion.

Jeg er helt enig med statsviterens argumenter og har 2 personlig opplevde å vise til. Ungdomskolen til min lillesøster skulle besøke det mosaiske trosamfunn her i bergen; men dette ble stoppet av rektoren "inntil jødene stoppet sin okkupasjon av Palestina". Senest på fredag ble en jødisk (men sånn 6. generasjon norsk) nektet inngang på utestedet Baran i Bergen da vi stod lenger bak i køen.

Jeg tviler på at dette er de eneste eksemplene. Og til dere som sier dette KUN er kritikk av "okkupasjonen" - hva faen har en 20 år gammel norsk gutt som tilfeldigvis er jøde med verdens geopolitiske konflikter?
Senest på fredag ble en jødisk (men sånn 6. generasjon norsk) nektet inngang på utestedet Baran i Bergen da vi stod lenger bak i køen.
Vis hele sitatet...
Har du lyst til å fortelle oss hvorfor han ble nektet inngang også?
For alt vi veit kunne han vært 17 år og prøvd å komme seg inn, eller prøvd å komme inn med medbrakt drikke.
Eneste folket i verden som har ett ord for folk som er imot hva de sier er jøder. Anti-semitisme. Hva forteller det deg om folk? Så jødene mistet 6 millioner under andre verdenskrig. Russerene mistet 4 millioner, og sigøynerene mistet 2 millioner, men ser man graver med deres symboler rundt om i verdenen?

Og under Stalin mistet Sovjet totalt 20 millioner mennesker.

Hva jeg sier er at jødeliv tydeligvis er mer verdt enn annet liv. For hva nasjon under hva-enn gud. Ser seg selv som mer verdt enn annet liv. Er du ikke valgt kan du dra til en flyktninge-leir i syria.

Du kan prøve! Men du kan ikke snakke deg vekk fra disse fakta.

Jøde= Nazi!!!

Og når vi er inne på det. Hvor mange Nordmenn mistet livet under andre verdenskrig? Hvor mange?
Ååååh du vet ikke? Men du vet hvor mange jøder som mistet livet under ww2?

Det sier sitt.

Hva er du?
Sist endret av NyMaskin; 12. mars 2009 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jo jeg visste at 10 000 Nordmenn mistet livet under andre verdenskrig. Grunnen til at folk flest veit at det kostet 6 millioner jøder livet under andre verdenskrig var fordi det var et folkemord. Du tar helt feil at under Stalin mistet 20 millioner mennesker livet, det var 20 millioner soldater fra Sovjet Unionen alene som mistet livet bare under andre verdenskrig. Det er ingen som veit hvor mange mennesker som totalt mistet livet under Stalins regime.

Jøde har ingenting med Nazisme å gjøre, Jødedom er en trosretning og Nazisme er en høyrevridd politisk retning. Nå får du faen ta å gi deg. Du generaliserer alle jøder for å få de til å se ut som oppmerksomhetssyke, skrudde mennesker.

grunnen til at det er et ord for jødehat er akkurat fordi jødene har alltid vært mislikt. Egypterne gjorde jødene til slaver. Russland utryddet hopetall av jøder under Lenin og spesielt Stalins regime, samme gjorde Tyskland, DERFOR er det et ord for jødehat.
Det er ingen, og da mener jeg absolutt ingen med et normalt omløp i hodet som tror at jøder er mer verdt enn andre mennesker, det er nok mer det stikk motsatt hvis du tar størsteparten av verden i betraktning.

Hva jeg er? Jeg er en Ateistisk Nordmann, jeg er 2 meter høy og har blondt hår og blonde øye. Passet perfekt som Hitlers overmenneske. Men jeg kommer ikke å påstår at jøder skal behandles annerledes på grunn av deres historie, jeg mener alle skal bli behandlet likt. Jeg er absolutt ikke nazist eller fascist, men jeg tror på likeverd. Kall meg ideologisk, men det kan da så være.

Poengene du drar frem henger ikke på grep overhodet.

Norge er absolutt ikke den mest antisemittiske nasjonen i Europa. De Europeiske landene med en større muslimsk befolkning er absolutt mer antisemittiske enn Norge.
Og for å svare på påstander om at det er en liten jødisk befolkning i Norge:

  • Se på historien, jødedommen har aldri prøvd å blitt spredd slik som kristendommen og islam, noe som er grunnen til at kristendommen og islam er så utbredt som de er i forhold til jødedommen i dag.
  • Se på historien igjen, under andre verdenskrig ble størsteparten av den jødiske befolkningen i Europa som valgte å være igjen massakert eller ifangetatt, dette gjaldt også i stor grad Norge, som var okkupert av Tyskland
  • Se hvor liten immigrasjon vi har hatt fra stater med en stor jødisk befolkning slik som USA, Israel osv.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Jo jeg visste at 10 000 Nordmenn mistet livet under andre verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Ok. Jeg vil ikke påstå at du googlet det og ikke si at du er ett opplyst menneske, men du kan være enig i at mange Nordmenn ikke vet dette tallet.
Det var det som var poenget mitt.

Sitat av Skambank Vis innlegg
Grunnen til at folk flest veit at det kostet 6 millioner jøder livet under andre verdenskrig var fordi det var et folkemord. Du tar helt feil at under Stalin mistet 20 millioner mennesker livet, det var 20 millioner soldater fra Sovjet Unionen alene som mistet livet bare under andre verdenskrig. Det er ingen som veit hvor mange mennesker som totalt mistet livet under Stalins regime.
Vis hele sitatet...
Det er feil. Under andre verdenskrig mistet Russerene 4 millioner i soldater og sivile. Sigøynerene alene mistet 2 millioner. Romanere som var tvunget til å være imot russerene da tyskland hadde makten snudde på dagen da russland banket på døren. Og i seneste undersøkelser var ikke jødene de som ble behandlet værst i konsentrasjons leirene. I værst var det først: Russere, tjekkiere, romenere, ungeriere, sigøynere og så jøder.

Så du snakker om folkemord av jøder, når vi ikke engang har akkurate fakta om hvor mange folk som egentlige døde under andre verdenskrig?

Er jøder mer folk enn andre? Det er tydelig favoritisering i dine uttalelser.

Og hvis du spør ditt folk hvorfor andre er anti-semitisk? Så har du svaret.

Og ikke for en dag tro dere er fri når dere med europas gavmildhet okkuperer ett annet land som det første dere gjør.

Jøde har ingenting med Nazisme å gjøre, Jødedom er en trosretning og Nazisme er en høyrevridd politisk retning. Nå får du faen ta å gi deg. Du generaliserer alle jøder for å få de til å se ut som oppmerksomhetssyke, skrudde mennesker.

grunnen til at det er et ord for jødehat er akkurat fordi jødene har alltid vært mislikt. Egypterne gjorde jødene til slaver. Russland utryddet hopetall av jøder under Lenin og spesielt Stalins regime, samme gjorde Tyskland, DERFOR er det et ord for jødehat.
Det er ingen, og da mener jeg absolutt ingen med et normalt omløp i hodet som tror at jøder er mer verdt enn andre mennesker, det er nok mer det stikk motsatt hvis du tar størsteparten av verden i betraktning.

Hva jeg er? Jeg er en Ateistisk Nordmann, jeg er 2 meter høy og har blondt hår og blonde øye. Passet perfekt som Hitlers overmenneske. Men jeg kommer ikke å påstår at jøder skal behandles annerledes på grunn av deres historie, jeg mener alle skal bli behandlet likt. Jeg er absolutt ikke nazist eller fascist, men jeg tror på likeverd. Kall meg ideologisk, men det kan da så være.

Poengene du drar frem henger ikke på grep overhodet.

Norge er absolutt ikke den mest antisemittiske nasjonen i Europa. De Europeiske landene med en større muslimsk befolkning er absolutt mer antisemittiske enn Norge.
Og for å svare på påstander om at det er en liten jødisk befolkning i Norge:

  • Se på historien, jødedommen har aldri prøvd å blitt spredd slik som kristendommen og islam, noe som er grunnen til at kristendommen og islam er så utbredt som de er i forhold til jødedommen i dag.
  • Se på historien igjen, under andre verdenskrig ble størsteparten av den jødiske befolkningen i Europa som valgte å være igjen massakert eller ifangetatt, dette gjaldt også i stor grad Norge, som var okkupert av Tyskland
  • Se hvor liten immigrasjon vi har hatt fra stater med en stor jødisk befolkning slik som USA, Israel osv.
[/quote]

Hvordan kan jeg svare hvis min post blir svart før jeg sender den?

Jeg står ikke for noe av det som har blitt redigert i mitt navn. Det er krefter som ikke vil at min post kommer ut. Jeg kan ikke være enig i en forsakelse av ytringsfriheten.

Gratulerer..

Vi har jøder i systemet.

Jeg hadde ett innlegg, men det ble overtatt av folk jeg ikke vet hvem er.

Og de sier ting jeg ikke kan stå inne for.
Sist endret av NyMaskin; 13. mars 2009 kl. 21:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er feil. Under andre verdenskrig mistet Russerene 4 millioner i soldater og sivile. Sigøynerene alene mistet 2 millioner. Romanere som var tvunget til å være imot russerene da tyskland hadde makten snudde på dagen da russland banket på døren. Og i seneste undersøkelser var ikke jødene de som ble behandlet værst i konsentrasjons leirene. I værst var det først: Russere, tjekkiere, romenere, ungeriere, sigøynere og så jøder.

Så du snakker om folkemord av jøder, når vi ikke engang har akkurate fakta om hvor mange folk som egentlige døde under andre verdenskrig?
Vis hele sitatet...
Nei Sovjet Unionen mistet ikke 4 millioner soldater og sivile under 2. Verdenskrig. Jeg henviser til wikipedia ang. disse fakta.
Din idiot, grunnen til at jødene ikke var behandlet værst i konsentrasjonsleire var jo for faen fordi de fleste aldri kom dit. Hvor gammel er du? Fordi dette er 9. Klasse pensum i historie, regnet med at du visste bedre enn dette.
Jeg har selv vært i rundt 6 konsentrasjonsleire, og det er ingen tvil om at det er enorme masser med mennesker som har blitt drept i flere av disse. Det er også mye fakta som backer opp påstanden om at 6 millioner jøder ble myrdet under 2. verdenskrig, ellers hadde ikke denne påstanden blitt publisitert for så å få så mye støtte blant historikere verden over.

Jeg tar meg ikke bryet til å svare på det andre du har skrevet, tydelig at du har et preg av konspiratorisk tankegang som overskrider alle grenser, "fuck systemet" mentaliteten blir ikke kjøpt her. Aner heller ikke hva du snakker om ang at noen har postet for deg eller hva du nå mener, men det kan bare være meg
Sitat av donjohnson Vis innlegg
I denne http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=537269 artikkelen forteller VG om en Israelsk statsviter som mener Norge er en antisemittisk nasjon. Han begrunner det bl.a. med at vi har en finansminister som har deltat i demo mot krigen i Gaza. Jeg blir så forbanna. Å demonstrere mot en krig har ingenting med hat mot jøder å gjøre. Det har med STATEN Israel å gjøre og har IKKE noe med religion å gjøre. Antisemitisme er rasemessig begrunnet hat mot jøder. Hva heter det når man hater en muslim? Eller kristen?
Vis hele sitatet...
Sendte Dr. Gerstenfeld (den israelske statsviteren) en e-mail angående angrepet hans på det norske folk. Skal ikke gå i detalj om hva jeg skrev, men kort sagt påpekte jeg hans egne dobbelmoraler, og at generaliseringen av jøder stort sett skjer kun fra jødenes side her i Norge.

Kan poste hvis jeg får svar.
Sitat av NyMaskin Vis innlegg
Eneste folket i verden som har ett ord for folk som er imot hva de sier er jøder. Anti-semitisme. Hva forteller det deg om folk? Så jødene mistet 6 millioner under andre verdenskrig. Russerene mistet 4 millioner, og sigøynerene mistet 2 millioner, men ser man graver med deres symboler rundt om i verdenen?

Og under Stalin mistet Sovjet totalt 20 millioner mennesker.

Hva jeg sier er at jødeliv tydeligvis er mer verdt enn annet liv. For hva nasjon under hva-enn gud. Ser seg selv som mer verdt enn annet liv. Er du ikke valgt kan du dra til en flyktninge-leir i syria.

Du kan prøve! Men du kan ikke snakke deg vekk fra disse fakta.

Jøde= Nazi!!!

Og når vi er inne på det. Hvor mange Nordmenn mistet livet under andre verdenskrig? Hvor mange?
Ååååh du vet ikke? Men du vet hvor mange jøder som mistet livet under ww2?

Det sier sitt.

Hva er du?
Vis hele sitatet...
Sovjet mista ikke ca 4 millioner under krigen, det laveste anslaget jeg har sett er vel ca 7 mill sivile, og det høyeste rundt 20. I tillegg kommer millitære/stridende med rundt 10 mill, et ganske vanlig anslått antall på totalen er rundt 26 mill.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av Skambank Vis innlegg
Egypterne gjorde jødene til slaver.
Vis hele sitatet...
Det er få historiske bevis som støtter dette uten om bibelske, men ganske mange som antyder at de holdt regjeringsposisjoner under iallefall apofis (også kjent som legendarisk stargate slemming). Det er er bevis som antyder flere utvandringer, men så vidt jeg vet er det ingen tegn på at de ble forsøkt stoppet. Pyramidene ble forresten bygget av frie arbeidere og ikke slaver om noen tenkte å påpeke dette

ikke til skambank:
Men holocaust, pogromene, inkvisisjonen(e), at de fikk skylden for svartedauen, kopper, børskrakket på '20-tallet og Hitler (ja noen mener faktisk det, men jeg har desverre ikke kilder) gjør at de får like mye sympati av meg som sigøynerne, taterene, kossakkene (2x dobbelkonsonant?), uigurene, tibetanerne, kurderne, palestinerne og alle de andre folkegruppene som møter undertrykkelse, diskriminering, rasisme og hat fordi de er født slik de er.
Kan hende at (norske) jøder er paranoide, men hvem kan klandre dem.

Antisemittisme, (eller iallefall "semittisk bevissthet", men det begrepet er bare kvalmt), forekommer daglig i liten og stor skala og jeg vil påstå at det er tildels intergrert i oss europere fordi det er en så stor del av historien vår, og har flere ganger vært en betydelig del av kulturen i europeiske land, alltid av politiske grunner (skyld på dem, hat dem, de er griske og har rare hatter, vi er de besteste! stem [fritt valg av borgeligparti tidlig nittenhundretall sent atten].)
Så det at jøder i Norge og verden tar det opp nå, er vel fordi nivået av tolerert antisemittisme stiger etter slike hendelser, akkurat som nivået for diskriminering mot kommunister og øst-europeere steg under sovjet.

Selvom den gjennomsnittlige nordmann ikke er av av klan eller vigrid-kaliber betyr ikke det at de ikke forteller jøde, polakk, muslim eller tatervitser og en av dem er, eller kan defineres som antisemittisk.
Alle er forøvrig diskriminerende, støtende og gjør at du kan defineres som en bananhjerne om du mener den "er litt sann da"

Men jeg tror professoren tar feil fordi antisemittisme er ikke allment akseptert annet enn på et spøkefullt nivå såvidt jeg har merket.
Sist endret av CaptainP; 19. mars 2009 kl. 06:27.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Nei Sovjet Unionen mistet ikke 4 millioner soldater og sivile under 2. Verdenskrig. Jeg henviser til wikipedia ang. disse fakta.
Din idiot, grunnen til at jødene ikke var behandlet værst i konsentrasjonsleire var jo for faen fordi de fleste aldri kom dit. Hvor gammel er du? Fordi dette er 9. Klasse pensum i historie, regnet med at du visste bedre enn dette.
Jeg har selv vært i rundt 6 konsentrasjonsleire, og det er ingen tvil om at det er enorme masser med mennesker som har blitt drept i flere av disse. Det er også mye fakta som backer opp påstanden om at 6 millioner jøder ble myrdet under 2. verdenskrig, ellers hadde ikke denne påstanden blitt publisitert for så å få så mye støtte blant historikere verden over.

Jeg tar meg ikke bryet til å svare på det andre du har skrevet, tydelig at du har et preg av konspiratorisk tankegang som overskrider alle grenser, "fuck systemet" mentaliteten blir ikke kjøpt her. Aner heller ikke hva du snakker om ang at noen har postet for deg eller hva du nå mener, men det kan bare være meg
Vis hele sitatet...
Jeg er 34 og du er som du sier enda i skolen. Men du lærer egentlig ikke historie der gjør du? Spør hvordan og hvorfor litt så skjønner du.
Hva snakker du om? Jeg er da selv over myndig alder, men alder er da absolutt ikke relevant i denne diskusjonen.
Jeg veit ærlig talt ikke hvor du vil hen med den påstanden, om du prøver å være sarkastisk så har jeg ikke et annet svar en: Javel?`
Hvis ikke så vil jeg tørre å påstå at du har 2 år med historie på videregående. Jeg er da i stand til å analysere det som blir fremstilt meg, men et har ingenting med tørre, harde fakta å gjøre.
Må unnskylde for en veldig uhøflig tone i posten du siterte fra meg.