Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  149 20146
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ang. stilken så sier myten at det er "blåsyre" i stilken, muligens fordi soppen blir blåaktig rundt bruddstykkene (dvs. såret i soppen, der den rives av) når soppen kommer i kontakt med oksygen. Dette er da helt og holdent feil, det er ikke et fnugg av sannhet i dette, så spis stilken med god samvittighet
Jeg vet dette er ganske idiotisk å spørre om siden det speg fortalte litt tidligere i posten om at man ikke vil fortelle andre om sopp markene sine.

Men er ganske hypp på å teste å plukke flein i år. Så lurer på om noen kan eventuelt sende meg en PM om plasser i trondheims omerådet?

På forhånd takk =)
Sitat av felix_poker
Det med første frostnatt er jo bare pølsevev!

Selv stikker jeg på soppsanking i midten/slutten av denne måneden (aug)
Da popper den opp her i Oslo-området (litt avhengig av været, såklart)
Vis hele sitatet...
Si ifra hvis du finner noe da. Hvis det har begynt å vokse i oslo området så kommer det helt sikkert snart her også. Tar meg en tur ut om en ukes tid for å sjekke litt.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Du er... +/- 18 år? Jeg tviler på at du selv forstår halvparten av det du har skrevet her. Ikke bare fordi at dette er veldig vanskelig stoff, men også fordi at du retoriker virker anstrengt.
Selvfølgelig er det spennende å bruke uvanlige ord, affektere er et godt eksempel her. Dessverre har det seg slik at "affektere" ikke betyr det samme på norsk som det engelske ordet "affect", å påvirke. Men ikke misforstå; poenget her er ikke å rakke ned på dine skriveferdigheter.

Det bryr meg ikke så forferdelig at du med stor sannsynlighet har kopiert mye av det du skriver rett fra en annen unevnt kilde og har valgt å ta æren for arbeidet. Det bryr meg ikke at det hele er noe klønete utført, at det hele ser ut som et av mine skoleprosjekter fra 8ende klasse.
Saken her er at jeg synes du har brutt rusmiddel forumets relgel om moralisering med denne posten din. Vanligvis ville man kanskje bare brukt regelbrudd knappen, men jeg vil ikke at posten din skal fjernes. Jeg vil bare være sikker på at ingen unngår å få med seg hvor latterlig den er.
Om den var bedre skrevet og du hadde tatt med hva slags kilder du har tatt dette ifra, da kunne den kanskje vært en god og informativ post. Men sånn som den står nå synes jeg det bare ser ut som om du prøver å legitimisere dine egne, helt subjektive, meninger. Det jeg søker her på forumet er god og objektiv informasjon.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Black Angel:
Nå som Mullah har tatt opp dette med kilder og moralisering, så vil jeg gjerne komme med en mer spesifikk anmerkning hva retorikken din angår, da det er veldig uklart hva du egentlig vil frem til. I mine øyne fører måten du legger teksten frem på til faktiske feil.

Hva mener du egentlig med at "Ja det kan også få fatale konsekvenser om du spiser fleinsopp også"? Det aller meste man foretar seg kan få fatale konsekvenser. Det å spise vafler vil kunne sette i gang en kjede av hendelser som vil føre til døden. Eksempelvis inneholder vafler som regel mettet fett, hvilket er kjent for å kunne forårsake åreforkalkning som igjen kan føre til hjertedød. At en vaffelbit kan sette seg i luftrøret er selvsagt et annet mulig fatalt utfall.

Ordet fatal i den sammenheng du bruker det betyr gjerne "dødelig", og en dødelig overdose av fleinsopp er omtrent umulig å få i seg med mindre man inntar konsentrert psilocybin (det psykoaktive stoffet/giften i flein). Nivået av denne giften er lavt i fleinsopp, og dødelig overdose ved vanlig bruk av soppen er såvidt meg bekjent knapt blitt registrert (bare det å få rus krever et inntak av en rimelig stor mengde sopp). Selvsagt kan det finnes folk som er hypersensitive overfor denne giften, men så kan man da også være allergisk mot det aller meste her i verden.

At fleinsopp ikke er sunt er en kjensgjerning og trenger ikke å nevnes her på forumet. Man regner med at folk her hvertfall har en viss evne til å tenke selvstendig.

edit: Fjernet og byttet ut noen fremmedord.
Sist endret av Dekilaz; 14. august 2006 kl. 16:26.
Sitat av webhiker
Noen som har sett noen i ålesund? Btw jeg har hørt at man må spise stilken. Ellers blir man ikke normal igjen.
Vis hele sitatet...
dette hoortes da rimelig logisk ut? At man maa spise stilken for aa lande igjen xD hehe nei er bare tull dette
Man trenger ikke dø for å bli temmelig kraftig ødelagt av fleinsopp. Det er noen som spiser litt for mange sopp og aldri helt lander igjen, og det er noen som ahr en psyke som tilsier at de burde holdt seg langt langt unna sopp. Dette er et bittelite mindretall såklart.

Flein/Psilocybin kan IKKE røykes, de psykoaktive stoffene blir ødelagt ved høy temperatur. Amanita/Fly Agaric/fluesopp KAN røykes. Tørk soppen og røyk det laget som overflaten til sopp-toppen (uhmm har helt glemt hva det heter) består av. Virker ikke så bra som å spise soppen såklart, og trippen (hvis man kan kalle det en trip) blir mye mye mindre. Men det er en rus og defintivt bedre enn den horrible trippen man får av å spise amanita.

For øvrig kan fleinsopp og MAOI kombineres og resulterer i en svært kraftig tur. Anbefales kun dersom du vet hva du gjør og har erfaring med kraftige tripper!
Sist endret av knuthulu; 14. august 2006 kl. 17:23.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er ingenting som heter å "ikke lande". Man kommer _alltid_ ned. En del rammes imidlertid av f.eks. lidelsen HPPD, som gir varige sanseforstyrrelser som til for eksempel hallusinasjoner og synsforstyrrelser, men det er ikke det samme som å ikke komme ned igjen.
Jeg fant disse soppene i dag. Bilde
Er dette flein?
Trenger svar fort
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Litt dårlige bilder, men ut ifra det jeg kan se er det der ikke flein, men en sopp som ligner. Jeg antar konsistensen på soppen er slik at den rivner forholdsvis lett? Det er klare "spor" der som er lett å rive opp?

Vil ikke banne på at det ikke er det tho, så vent på andre svar, eller sjekk med lokale kyndige før du eventuelt spiser eller kaster de.
eisval: Det ser ikke ut som det er flein. Mtp at den til høyre ser så lys ut på innsiden. Men ettersom det har vert tørke en del plasser i Norge, så kan det jo hente at den fortsatt er litt "for" lys så tidlig også.
Sitat av eisval
Jeg fant disse soppene i dag. Bilde
Er dette flein?
Trenger svar fort
Vis hele sitatet...

det der er ikke flein.
Skal ut på tur med fetteren om noen uker
Var ute å kikket litt etter soppen i dag. Dro også med meg kameraet til søsters i tilfelle jeg fant noe.
Har tatt en del bilder av forskjellige sopper og lurer da på om noen av disse virkelig er fleinen selv, men har problemer med å få bildene lastet opp

Er det noen som vet om fleinen vokser på "gressete myrer" eller vokser de kunn på beitemarker?

Idag når jeg var og skikket meg rundt så merket jeg fort at det var ikke noe sopp som helst der marken var relativt tørr, men når jeg fant en plass som var litt våt så var det mange forskjellige sopper som trivdes der...

I hele kveld har det regnet som bare juling så er spent på å dra ut i morgne ettermiddag å se om noen har poppet opp
litt oftopic, men er det dette dere spiser? http://www.hlasek.com/foto/psilocybe_semilanceata_a5988.jpg
ja, dette er iallefall soppen jeg leter etter
Sitat av sonixx
ja, dette er iallefall soppen jeg leter etter
Vis hele sitatet...
haha! da har vi rene narkoreire på skolen skolegården er full av den soppen
Høres koselig ut =) I trondheim eller ?:P
Har i dag vært langt inne i skogen i håp om å finne ei fin sletta/beitemark. Hadde inget flaks

Er det slik at fleinen kan vokse på myrer? Eller er det kun på golfbaner/beitemarker/plener osv ?
Har det noe å si hvor langt gresset er der den vokser?
Trenger den sol for å vokse?
Hvor lang tid bruker soppen på og vokse fram? Tenkte på å sjekke på en kirkegård, dem klipper plenen ganske ofte der... Noen sjangs for å finne noe der?

Takk
har første frostnatt i det hele tatt funnet sted i Trondheim enda?
username: Trenger ikke å vøre noen første frostnatt for at fleinen skal komme... Mange som finner flein før den har vært.. frostnatta er vist bare en myte. Samme som krystaliseringa som skjer under første frostnatt, Dronning flein, og at den ikke kommer før førstefrost natt.

Eller har jeg feil?
kommet til ålesund.?
jeg har iallefall ikke sett noe, men jeg har kanskje vært på feil steder.
kirkegårder er en fin plass å begynne å lete
Sitat av webhiker
kirkegårder er en fin plass å begynne å lete
Vis hele sitatet...
Jeg vet også att det er en bra plass i byen... huska ikke ka plassen hete men det er ei stor mark som vokse som faen på visstnokk...
Sitat av webhiker
kirkegårder er en fin plass å begynne å lete
Vis hele sitatet...
Hørt at dette er en "urban legend". Kan ikke komme på noen grunner hvorfor kirkegårder skal egne seg som fleinspots:P
Hehe, jeg ville ikke gått på sopptur på kirkegården når du skal dra opp soppen så drar du samtidig opp en 100 år gammel kjerring som de glemte og grave så dypt hull til og det lukter misstenklig fotsopp av soppen *kvalm*
Noen som veit om noen steder i Gausdal/Lillehammer ? . Hadde vært morsomt å bare se åssen dem så ut
Sitat av Sinister
Hørt at dette er en "urban legend". Kan ikke komme på noen grunner hvorfor kirkegårder skal egne seg som fleinspots:P
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner / vet om en del som jobber på kirkegårder som går rundt å tygge på flein som de fant, så det er vel ikke en myte.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Sinister
Hørt at dette er en "urban legend". Kan ikke komme på noen grunner hvorfor kirkegårder skal egne seg som fleinspots:P
Vis hele sitatet...
Nå har jeg aldri faktisk plukket fleinsopp på kirkegårder før, men de har jo ganske fine plener, samtidig som det er mye næring (hirr), så hvorfor ikke?
Sitat av eisval
Vis hele sitatet...
Nei, det der er ikke flein!!
Har lett på en beitemark der det er ekstremt mange sopper, men ikke den jeg leter etter
Er det for tidlig å lete nå? Bor i Asker..
fant 3 fleinsopp når jeg var ute å kjørte trial i dag (i asker). hurrameirundt. håper sessongen blir bedre i år enn i fjor ass.
noen som har observert sopp i Ålesund?

takk.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av webhiker
noen som har observert sopp i Ålesund?

takk.
Vis hele sitatet...
Midt i ålesund er vel muligens ikke den beste plassen.
Eller jeg er ikke kjent med plassene der isåfall.
Ellers sjekk selv på kirkegården ved siden av nørve og oppe med fagerlia skolen der hørt der har vert før.

Holder meg til andre plasser som ligger utenfor som er "top secret" :P
Sitat av Alphanio
Midt i ålesund er vel muligens ikke den beste plassen.
Eller jeg er ikke kjent med plassene der isåfall.
Ellers sjekk selv på kirkegården ved siden av nørve og oppe med fagerlia skolen der hørt der har vert før.

Holder meg til andre plasser som ligger utenfor som er "top secret" :P
Vis hele sitatet...
Men har du sett noen?
Noen som veit om noen bra steder på Årnes (Nes i Akershus) som man kan finde flein. PM Meg i tilfelde, så ikke så mange som stikker dit
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av webhiker
Men har du sett noen?
Vis hele sitatet...

Var ute med lommelykt sist helg men så ikke noe og hadde utolmodige venner med meg så det ble ikke noe stor aksjon. Men det så ikke ut som det har komt noe! bruker å vere ganske mye på den marken jeg va på til vanlig i sesongen. Har ikke sjekket på en annen plass som ligger litt mer mot fjellet ennå der bruker å komme rundt 2 uker tidligere en der jeg va.

Skal sjekke i nermeste fremtid. Orker ikke å stresse med å sjekke, sist år var jeg oppe annen hver dag i hele august helt til det kom :P
Får man en rusende effektnår man tygger soppen?
ShAnGlaPanG : Du kan foreksempel søke etter tripp rapporter for å finne det ut =)
Hva vil jeg kjenne av å innta ca 10 stk fleinsopp på tom mage?
Minimalt. Du trenger nok litt mer enn det. Ca. 20-30 for å få en rolig tur.
Ok, men jeg vil merke at noe skjer?
Du vil nok merke noe. Blir som å ta en pils. Man kan merke det om man konsentrerer seg på det, men ikke noe mer.
Sitat av speq
Skal man finne sopp, er det bare èn ting å gjøre - Gå ut i skauen og leit.

Flein soppen vokser opp på den årstiden alle andre sopper kommer opp, som da er på sen sommeren - høsten - slutten av høsten. (kanskje vinter for noen fylker)

Jeg har siden 2001 alltid vært oppe i skauen for plukke sopp.
Vis hele sitatet...
Høres jo ut som du er en rutinert sanker, men trodde ikke fleinen trives i skauen? Snares mistrives den vel i nærheten av trær?
Sitat av Dr.Gonzo
Hva er det man må spise/drikke hvis du vil minske trippen eller stoppen den helt. Har hørt at det er noe man kan ta for å stoppe trippen. Er dette sant?
Vis hele sitatet...
Rivotril, mener jeg 20tjue

Sitat av Sinister
Du vil nok merke noe. Blir som å ta en pils. Man kan merke det om man konsentrerer seg på det, men ikke noe mer.
Vis hele sitatet...
Sitat av webhiker
spiste 10 sopper og fikk den feteste rusen jeg har hatt noensinne!
Vis hele sitatet...
Haikeren fikk seg en god tur riktignok
Er det slik at når man forsøker å brekke stilken på spiss fleinsopp så knekker den på en måte innvendig? Teoretisk slik som en menneske arm at huden forsatt holder armen sammen.

True?
Sitat av sonixx
Er det slik at når man forsøker å brekke stilken på spiss fleinsopp så knekker den på en måte innvendig? Teoretisk slik som en menneske arm at huden forsatt holder armen sammen.

True?
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke så ofte jeg knekker menneskearmer, så det får du heller spørre din lokale torpedo om.

Tror man kan snurre stilken på en fleinsopp rundt fingeren uten at stilken vil brekke, fleinsoppen har en seig og elastisk stilk.
http://no.wikipedia.org/wiki/Spiss_fleinsopp Står litt der... Skal ut en tur og se jeg.

Edit: Dette her flein da? Fant de ute i skogen her nettop. Hvis det er flein, åssen får man de i seg egentlig? Bare ete dem opp? Og hvor mye trenger man for å bli litt rusa? Helst ikke helt crazy..
Sist endret av holabola; 21. august 2006 kl. 13:21.