Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5886
Etter Turboneger og Motörhead på Vikafestivalen fikk jeg en sinnsykt plagsom pipelyd i ørene . Har hatt den lyden i ørene siden i går og det er like jævlig i dag noen som har opplevd dette og har peiling på hvor lenge dette varer? Jeg blir GAL av den lyden!
Det går over etter et par-tre dager. Neste gang står du lengre unna høyttalerene, eller bruker ørepropper.
Du kan jo risikere at det ikke forsvinner, men for din skyld håper jeg det kun er en midlertidig greie. Høy lyd er ikke noe å tøyse med. Tinitus er det ingen som ønsker seg...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Stemmer det DonTomaso sier. Jeg hadde det selv i 2-3 dager og var rimelig redd for at det var blitt permanent, men det ga seg heldigvis. Det kan være ganske skremmende.
Det sagt så kan det jo like gjerne ha satt seg permanent, og da er det faktisk ingenting å gjøre med det - stå lenger unna høytalerne neste gang.
Jeg hadde det i 5 dager etter Kaizers-konsert. Men det forsvinner plutselig. Angret bittert over at jeg ikke hadde øreplugger.
Det er ekstremt liten sjans for at det er tinnitus, og dermed langvarig. Hadde det derimot vært et kort smell, og ikke en konsert, hadde sjansen vært større. Men hvis du hadde gått på Turbonegerkonsert hver dag i ti år, kunne du fått langvarige skader, pluss at du hadde blitt skikkelig dritlei Turboneger.
Trådstarter
69 0
Takk for svarene Angrer på at jeg ikke hadde øreplugger! får bare håpe at det ikke er tinnitus.
Jeg tror, som sagt, at du kan slappe helt av. Hvis pipelyden blir mindre og mindre er det ingen fare.
Tinnitus kan var opptil i overkant av ei veke etter høgt stress av øyrene.. Eg derimot har hatt det beskjedent så lenge eg kan huske. Men no etter Roskilde har eg hatt ein sammenhengande suse og pipekonsert i øyrene til tross for bruk av propper.. Take care, for det suger noko grønnjævlig.

Men som sagt. Med mindre du blir utsatt for ekstremt smell eller du høyrer på 90 db ++ musikk kvar dag i lengre tid så er kjangsene relativt små for permanent sus
Bruk ørepropper. Har jobbet mot mange som har tinnitus, det er et helvete! Kan bli hørselshemmed også, det er ikke noe kult!
Velkommen i klubben, Motörhead ødelagte min hørsel for noen dager også. Det gikk over for meg etter 3 dager eller noe. Det hender at det småpiper litt i ørene. Neste gang bruk ørepropper, det er ikke for pingler
Sitat av DonTomaso
Det går over etter et par-tre dager. Neste gang står du lengre unna høyttalerene, eller bruker ørepropper.
Vis hele sitatet...

Hvis du går helt bakerst i salen, så er det mer lyd.. Er slik i spektrum.. med tanke på at lyden går forbi?


Eller er jeg helt på ræva nå?
I know the feeling. var på turbonegro i moss. lite utested men alikevel heftig anlegg, og jeg sto helt forran. Dro derifra klokken 4, med HEFTIG piping i øra. Også var det jobb dagen etter, på en lørdag da alle gamlingene skal ha lotto. Ble et par "HÆ" utover dagen ja. Varte i 3-4 dager. Lykke til

Det er foresten en del personer som tar selvmord hvis de finner ut at lyden ikke kommer til å forsvinne, fordi de ikke klarer og leve med den jævla pipinga resten av livet.
Sist endret av telebohrian82; 23. juli 2006 kl. 23:50. Grunn: Leste hele posten :P
Du skulle brukt ørepropper.
Veit ikke om det er noe som kan lindre pipingen jeg, hjelper hvertfall å sove.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
sikkert en del som vet om det allerede, men tenkte bare jeg måtte slenge meg på og anbefale ørepropper fra www.starkey.no . Her får du spesial støpte propper som ikke demper så mye i frekvensgangen, og ødelegger musikk opplevelsen slik som de vanlige "sov i ro" proppene folk flest bruker!

Det er en investering, men vel verdt det spør du meg! Viktig å ta vare på hørselen!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Brope
Hvis du går helt bakerst i salen, så er det mer lyd.. Er slik i spektrum.. med tanke på at lyden går forbi?


Eller er jeg helt på ræva nå?
Vis hele sitatet...

Det stemmer vel ganske godt som du sier. Om man står på midten foran hører man stort sett mest monitorlyd, og ikke så mye av lyden som går ut.
Trådstarter
69 0
Sitat av ChS
sikkert en del som vet om det allerede, men tenkte bare jeg måtte slenge meg på og anbefale ørepropper fra www.starkey.no . Her får du spesial støpte propper som ikke demper så mye i frekvensgangen, og ødelegger musikk opplevelsen slik som de vanlige "sov i ro" proppene folk flest bruker!

Det er en investering, men vel verdt det spør du meg! Viktig å ta vare på hørselen!
Vis hele sitatet...
tok hørselstesten på den siden. hørte ikke den 2000Hz lyden men satser på at det er det dårlige headsettet jeg bruker
pipelyden i øret er blitt svakere btw
Sitat av viktor
tok hørselstesten på den siden. hørte ikke den 2000Hz lyden men satser på at det er det dårlige headsettet jeg bruker
pipelyden i øret er blitt svakere btw
Vis hele sitatet...
godt å høre jeg surra med no kruttlapper for lang tid siden, og det smalt i henda på meg og jeg fikk øresus, har hatt det i 10 år nå og det kan være en plage noen ganger men 99% av tiden så blir lyden borte i all den daglige susen. det er no drit at man må lære av feil som man noen ganger må leve med resten av livet. men det er kanskje som en tidligere sa at høy lyd som fra konsert har vanskligere for å bli øresus som du har resten av livet. og at høye smell er det som har lettere for å bli skade inne i øret og skape øresus.

tenk fornuft fra nå av, og til alle andre er det smell og pang eventuelt eksplosjoner eller annet så kan øreklokker og briller skille mellom plager resten av livet eller masse morro
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei jeg har det samme problemet, jeg var ute å rullet med en russebuss for2 dager siden, høytallerene på bussen var helt syke, og når jeg kom hjem var det en pipelyd i øret mitt som ikke ville gå bort, jeg får ikke sove oglysen vil ikke forsvinne..
jeg bli galt gal av det.

er det noen som har opplevd det og blitt bra igjen?
Sist endret av Camillavic; 13. mai 2010 kl. 17:17.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
En tysk forsker har forsket på dette. Lyden er bare en inbilning etter lengre tid. Fordi du tenker og hører etter den hele tiden

Prøv å la vær å tenke på den fordi om den er iriterrende og slitsom.

Mvh CodeBarbarian
Sitat av CodeBarbarian Vis innlegg
En tysk forsker har forsket på dette. Lyden er bare en inbilning etter lengre tid. Fordi du tenker og hører etter den hele tiden

Prøv å la vær å tenke på den fordi om den er iriterrende og slitsom.

Mvh CodeBarbarian
Vis hele sitatet...
Det finnes mange årsaker til tinnitus, og det trenger slett ikke å være innbilning.
Sitat av Camillavic Vis innlegg
Hei jeg har det samme problemet, jeg var ute å rullet med en russebuss for2 dager siden, høytallerene på bussen var helt syke, og når jeg kom hjem var det en pipelyd i øret mitt som ikke ville gå bort, jeg får ikke sove oglysen vil ikke forsvinne..
jeg bli galt gal av det.

er det noen som har opplevd det og blitt bra igjen?
Vis hele sitatet...
Jeg er selv på russebuss og det samme skjedde meg. er nå 9 dager siden, men det piper fortsatt :/ har heller ikke fått dra ut siden da siden det kan forverre det!
Husker å ha hatt pipelyd i ørene når jeg var syk som liten...
lurer på hva det kom av.
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Jeg pleier å høre en svak lyd når jeg fokuserer på det. Ikke ellers, kun når jeg fokuserer på det. Er ikke redd for at dette er en skade. Hva tror dere?
Jeg fikk det samme når jeg var på Døgnvill når Sex Pistols spilte...
Gikk gradvis over etter noen dager.

Men du kan risikere permanent.
Fadern var i bilcrash i 2007, han har enda piping i ørene 24/7
gentleman #1
ViceR's Avatar
Når øret utsettes for lydimpulser, overføres lydbølger via det ytre øret til trommehinnen. Der forsterkes signalet og overføres via de små knoklene i mellomøret til sneglehuset, som er det organet som oppfatter lyden. Sneglehuset er bygd opp av spiralformede rør med hårceller. Sneglehuset blir gradvis smalere, og forskjellige hårceller blir stimulert avhengig av hvilken frekvens lyden har. Bevegelsene i hårcellene omdannes til slutt til elektriske impulser, som via hørselsnerven sendes til hjernen.
Ved høy musikk vil mange av disse hårcellene bli så overstimulerte at de fortsetter å sende signaler til hjernen – også etter at musikken har stoppet. Det er disse signalene som oppfattes som pipelyd i øret. Normalt forsvinner lyden etter en stund. Men hvis man utsetter seg selv for høy musikk eller støy ofte, er det fare for at pipelyden blir permanent.
Har lest/hørt om at det går ant å trene bort tinnitus, hvis man alltid har noen annen lyd å fokusere på. F.eks tv, eller lav musikk etc.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Mota Vis innlegg
Har lest/hørt om at det går ant å trene bort tinnitus, hvis man alltid har noen annen lyd å fokusere på. F.eks tv, eller lav musikk etc.
Vis hele sitatet...
Da blir jo ikke tinitusen borte. Du bare overdøver den.
Problemet blir midlertidig løst, men du kan ikke si at du har "trent den bort".

Med mindre den faktisk blir borte etter å høre på mye lav musikk (noe jeg ikke har hørt om).

Noe jeg derimot har hørt om er folk som holder kurs der du lærer deg til å ignorere pipingen.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Sitat av Mota Vis innlegg
Har lest/hørt om at det går ant å trene bort tinnitus, hvis man alltid har noen annen lyd å fokusere på. F.eks tv, eller lav musikk etc.
Vis hele sitatet...
Ja, dette stemmer hvertfall i teorien. Musikk av typen "Gregorian chant" (klostersang) skal visstnok være noe av det beste.

De aller fleste av oss har faktisk litt tinnitus når det er helt stille.
Var selv på motorhead konsert i Oslo Spektrum. Det ble spillt såpass høyt at det kilte i trommehinnene. Dette medførte kraftig tinnitus i ca 3 dager.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er redd jeg har fått tinnitus. for rundt 6mnd siden hørte jeg bare en lav form for piping. tror det kan komme av at jeg satt på skolen med propper på fullt hele 10. klasse. ( noe ikke ikke tror var veldig smart )
nå er pipingen ekstrem. hører den hele tiden, untaget når det er en del støy rundt meg. har lest at en grunn til piping kan være hvis du bruker qtips, for da presser du ørevoksen inn mot trommehinna( eller hvordan det skrives )
Har hatt tinnitus så lenge jeg kan huske, og man blir vant til det(jeg har). Jeg merker hvis jeg har vært på konsert etc. så har noen gang hørselen vært svært svak noen timer etterpå. Jeg merker spessielt øresusen når jeg kommer hjem etter å ha vært i støyrike omgivelser skole, byen etc.
Har hatt tinitus leenge sjæl.. Blir vant til det! MEN FOR ALL DEL! - Ha ørepropper, når du hører på høy lyd!

Var bussruss i fjord - hadde lomma full av propper!
▼ ... over en uke senere ... ▼
var så uheldig å oppleve 1 g ETN(til dere som ikke vet, et eksplosiv 1,6x kraftigere en tnt..) ca. 40 cm fra øra. rett etter det. høte jeg nesten ikke en drit, men så kom alt tilbake og det peip sinnsykt. da jeg kom hjem 8 timer senere, tenkte jeg-sjokket fa eksplosjonen kan ha fått ørevoksen min(hadde ikke rensa på no tid) til å trykke seg innover i øret, ad det var som å ha propper i øra like etter uheldet. rensa med qtips og pipinga forsvant med 2/3. underlig nok sitter jeg nå, en dag etter, med svak høy f-r-e-k-v-e-n-t piping på kun det høyre øret, som sagt svært svak. men nå jeg tenker på det-er den trofast der. Så hva tror dere, permanent eller midlertidig?..
Det er veldig vanskelig å si om det er permanent eller ikke, men siden høye korte smell anses som svært skadelig, og en vanlig årsak til tinitus er det absolutt er reell sjanse for at det er det du har fått.

Selv har jeg hatt tinitus i litt over to år nå, og kan ikke si det er spesielt artig. Ifølge legen min var det mest sannsynlig på grunn av for høy musikk i ørepluggene over alt for lang tid.
Sist endret av VinumSabbathi; 17. januar 2011 kl. 21:12.
jaja-ha begynt å venne meg til det-tenke possitivt og alltid ha no å strekke seg etter i enden er tingen
FUCK HØYE SMeLLA
Sist endret av Raufoss; 17. januar 2011 kl. 22:03.
godt å høre at det bare ikke er meg som har slik piping! har holdt på med totakts motorer en god stund, masse skyting med potetkanon, og spiller cs på full guffe hele tida, det siste året har jeg stadig oftere merket en piping i øra, er det ingen kur for dette?
Sist endret av AdolfCartman; 17. januar 2011 kl. 22:16.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
godt å høre at det bare ikke er meg som har slik piping! har holdt på med totakts motorer en god stund, masse skyting med potetkanon, og spiller cs på full guffe hele tida, det siste året har jeg stadig oftere merket en piping i øra, er det ingen kur for dette?
Vis hele sitatet...
Tinnitus kan behandles med hypnose, medisin, kamuflasje-lyd eller laser-terapi. Jeg har selv tinnitus og synest det er behagelig å ha litt lyd rundt meg slik at jeg ikke hører pipelyden. Bruselyder som regn, vind osv. funker bra.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Men så spiller jo Motörhead helt for jævlig høyt da. Garantert flere enn én som har fått tinnitus etter å ha vært på konsert med Lemmy og co.