Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1673
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hvorfor er det slik at stoffer folk bruker fører til negative konsekvenser for helsen og sitt eget velvære (rusmidler i overforbruk)

finnes det ingen stoffer som er stikk motsatt? hvor selve effekten kanskje føles shit men bivirkningene i senere tid oppfattes som positive?

jeg kan lage en kjempe liste over negative effekter av forskjellige rusmidler. men jeg har enda ikke kommet over en substans som gir velbehag ved seponering.

hadde vært artig om man kunne tatt noe som føltes shit også gir eufori på nedturen. Ta nedturen på forskudd

finnes det noe eller er det ikke mulig?
Tviler sterkt.
Psykedelika gir en fin afterglow som kan vare 2-4 uker.
Det nærmeste du kommer er vel å avstå fra rusmidler. Da kommer det en posistiv effekt etter nedturen. Og den positive effekten vedvarer.
Eller kanskje trening? Kan være dritt der og da, men gir en positiv effekt mentalt og fysisk etterpå?
Lav adhd dose ritalin eller amf til adhd dose tilsvarande vil gi de samme positive bivirkingene til noen med adhd. Bare at nå går prestasjionen din over gjennomsnittet.
Psyilocybin har masse lovende forskning bak seg over neuroplastitet å bedre livskvalitet etter.
Mdma mot ptsd å, ketamin mot depressjion.
Finnes nok masse andre ting der ute men er desverre lite folk som har resurser til å gjøre forsking om det, kontra hvor mange som er intressert i det negative.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
1. Det er fordi rusmidler skaper store kjemiske endringer i hjernen som ødelegger hjernens naturlige produksjon av de kjemikaliene som gjør at vi føler oss bra. Når de blir ødelagt føler vi oss mer deprimerte, ustabile, angst og i verstefall såpass mye skade at man blir psykotisk og utvikler schizofreni.

Jeg vet ikke om noen rusmidler eller substanser som av langvarig bruk/overforbruk gir en utelukkende positiv effekt. Sukker gir velværefølelse men du blir feit og kan bli alvorlig syk til slutt og de som får i seg mye sukker blir skrullete i hodet om de ikke får det i seg.
Alkohol trenger man ikke å drikke daglig for å få angst og ustabile følelser i livet av. Så sterkere saker påvirker og fucker naturligvis enda mer.

Det eneste jeg kommer på er kanskje antidepressiva. Som i lengden kan hjelpe med å normalisere produksjonen av de gode hormonene som får oss til å føle oss bra, men som i oppstarten kan få en til å føle seg verre.

Ting som mdma, lsd, ayahuasca osv terapeutisk kan gi en positiv effekt i etterkant men da er det mer snakk om enkeltbruk eller et fåtall ganger og ikke overforbruk over lengre tid.
Er desverre mange som blir totalt ødelagt i psyken pga overforbruk av mdma. De gladeste partyfolka som uventet tar selvmord fordi ingen vet hvor deprimert helgerusen gjør de i hverdagen sin...
Det eneste som kan gi velvære over tid er sunn mat, nok hvile i mellom god trening så man har ork og overskudd til å glede seg over de tingene man finner glede i å gjøre.
Komme seg langt pokkerivold inn i myrlendt skogsterreng, lande en ørret på flue, gå seg skikkelig sliten og så legge seg på en odde etter litt mat, i sola og kjenner den varmer kroppen er vel så nærmeste jeg kommer.
Sist endret av Fraktalist; 14. februar 2024 kl. 20:39.
Vel, man føler seg bedre etter man har gått på høye doser antipsykotika. Det føler jeg iallefall.
Når man tar antipsykotika føles det som om noen eller noe trykker deg med, når man slutter å ta det så kjenner man på en slags "frihet".
Det er flere studier som foreslår at Lithium kan virke livsforlengende: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9925675/ https://novoslabs.com/novos-anti-agi...ent-longevity/

Så kanskje gamlehjemmene i fremtiden blir overfylt av 120-åringer med bipolar lidelse
Ayahuasca, spyr og kan drite på seg, men daaaamn, afterglow'n kan være magisk i flere mnd, kansje tilogmed endring på enkelte områder ut livet
Anonym bruker
"Forbannet Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det finnes både naturlige- og fremstilte kjemikalier / drugs som kan gi langvarige positive fordeler.

Merk at jeg ikke er lege og jeg anbefaler ingen å stappe i seg noe som helst uten å gjøre massivt med Research og sjekke med lege.

Dette er ikke partydrugs, men heller substanser som skal gi en positiv effekt som varer.

Her er noen av mine favorittsubstanser:

- Cerebrolysin: har kjørte flere cycler med denne og holy shit, angst, blir borte godt for humør, mer
Fokusert, produktivitet og motivasjon øker. Mange kaller dette kongen av nootropics. Jeg vil si at etter en måneds cycle med dette hadde jeg positive effekter minst 6 måneder etterpå.

9 mc be: Oppregulerende effekt på dopamin og kan bidra til å hjelpe de som har brukt mye stims. Har selv ikke brukt SÅ mye stims, men noe. Liker effekten av denne.

Bromantane: mange kaller dette for en menneskelig fremstilt adoptogen. For meg kjennes 20-40 mg ut som mild attentin/ritalin. Og best av alt: det skal ha oppregulerende effekt på dopamin. Jeg har aldri hatt nedtur på Bromantane. Brukt regelmessig gjennom noen år.

Semax: dette er en stimulerende peptide som gir energi, verbal fluency, forbedrer humør og har også gitt langvarig positive effekter på fokus og humør etter bruk over en periode.

Mer naturlige greier som jeg ikke rekker å skrive om:

Uridine monophosphat, sammen med Alpha GPC, b-vitaminer, Folat og fish oil = helt syk kombinasjon for humør, fokus, selvtillit. Skal ha oppregulerende effekt på flere reseptorer. Amplifserer også effekten av stimulanter som koffein og nikotin.

Rosenrot (fra Solaray, fås kjøpt i helsekost. Funker veldig bra for meg for mindre stress, fokus, humør)

Ashwaghanda

Cordyceps

Reishi

Har brukt noen 100k på kosttilskudd og eksperimentering på nootropics over de siste årene.

Som noen nevnte over her: jeg har hatt ekstremt positiv effekt av LSD / sopp i små mengder og kjenner mange vellykkede folk i business som bruker dette.

Dette er kjapt skrevet og ta alt jeg skriver med en klype salt. Mange abbedissen substansene mangler long term studier, og mange av de er ulovlige. Bruk på egen risiko og jeg har brukt flere tusen timer på Research over de siste 10 årene og har eksperimentert mye for meg selv med ‘biohacking’.
▼ ... over en uke senere ... ▼
low dose naltrexone kan være noe.
Antidepressiva gjør hjernen mer «modfiserbar» og kan gi varige positive effekter om det gjøres riktig.
Sitat av Palumboism Vis innlegg
low dose naltrexone kan være noe.
Antidepressiva gjør hjernen mer «modfiserbar» og kan gi varige positive effekter om det gjøres riktig.
Vis hele sitatet...
Naltrekson er en opiodantagonist, ikke antidepressiva.

Lurer virkelig på hvor du har dette fra...
Problemet er at dagens unge ikke har hørt om måtehold
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Gloss Vis innlegg
Problemet er at dagens unge ikke har hørt om måtehold
Vis hele sitatet...
Jupp det er en ting jeg har lært meg oppover... At det er så ofte "Less is more" Man MÅ ikke trøkke i seg si en max dose på MDMA på 250mg.. Jeg får en MYE hyggeligere opplevelse på 120-150mg bare eksempel. Og max 1-2 ganger i året, for å beholde magien <3