Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1105
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Eyo! Begynte å bruka ca ei flaska/tube otrivin nesespray (ja med mentol ofc) for ca 5 1/2 elle 6 år siden :0

Står at eg både e Rusmisbrukar å reseptjunkie i legejournalen min + har et par tusen tatoveringar

Så føle ingen leger/spesialister eller sykehus har tatt meg seriøst, som eg syns e litt scary mtp at oppkaste e først svart, så rødt/blod te slutt i ein periode på 6 år nesten.

Tygge meg dum på tramadol siden dt hjelpe litt på å ikje spy.

Spora jo heeilt av her eg, tok litt stor smell istad ^^ (oppheng ofc)

Spørsmålene va jo om då noen her har vært veldig avhengig av nesespray, men som allikavell har har klart å slutta heilt?

Detta lure eg på då;

•Hjelpemidler? Ka brukte du mest for å holda deg uten spray?
•Kor lång tid før alt i nesen e normalisert?
•Kan det trappas ner? Eller pines eg bare lenger då?
•ka burde eg forventa? Utenom tetthet.
•blir nasen å slimhinner heilt normale igjen?
•e det heilt 200% verdt å slutta på? Ka like du mest med å værr fri fra spray nå?

Takk for meg <3 tar imot alle som kan værr te noe hjelp!

Seie tuuuuusen takk for dåkke som svare å gir tips, erfaringer, gode råd å ikje minst tar deg/dåkke tid te å hjelpa et felles menneske

Ha ein knall dag videre!
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
FORRESTEN! sei ifra om eg ska posta det ein aen plass på forumet å må sletta denna, e bare så crazy lite folk øvealt her utenom det som blir posta i "Rusmidler" trådane:/

Regne med ein stoor del av folk som bruke stoff inne her, lot nesesprayen bli din trofaste venn, å lurte deg trill i rundt x) så sette selvsagt pris på alt av innspill å evnt hjelp du/dåkke har.
Hadde en avhengighet som varte i et år. Brukte mentol sin nesespray.

Hjelpemidler? Ka brukte du mest for å holda deg uten spray?
- Viljestyrke
Kor lång tid før alt i nesen e normalisert?
- Et par dager til et par uker.
Kan det trappas ner? Eller pines eg bare lenger då?
- Ja, jeg trappet ned etter misbruket.
ka burde eg forventa? Utenom tetthet.
- Kronisk tett nese og psykisk savn.
blir nasen å slimhinner heilt normale igjen?
- kroppen klare det meste, men ting tar tid. Kan også være det er forseint. Les her: https://www.dagbladet.no/nyheter/mat...spray/73369347
e det heilt 200% verdt å slutta på? Ka like du mest med å værr fri fra spray nå?
- Absolutt! Ingen vil ha en avhengighet. Nesespray er dyrt, og skadelig.
Sist endret av justastonedhuman; 3. januar 2024 kl. 13:03.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
tror du alt blir normalt igjen ette tjaa, 2 uker? Hvis ikje, kor lang tid tar dt maks i gjennomsnitt?

Huske ei som sa at alt gjekk tebake te normalt innen 3mnd når eg slutta me heroin

2.5 år seinare å eg føle at det e likt nå nesten, heldigvis ikje så ofta da ��

Gikk du tur/gama/skreiv Mein Kampf/nappa løken/va i fengsel? Eller ka gjor du med den viljestyrken din? ��
Slutt med ett nesebor av gangen. Var avhengig i tre år ish. Prøvde slutte blankt men det var umulig.
Jeg har vært avhengig av nesespray i snart 15 år nå. Kjedelig og dyr avhengighet.
For min del så klarer jeg ikke å slutte fordi jeg fortsatt røyker hasj. Effekten av hasj (og endel andre ting) gjør at jeg blir mer tett i nesa enn vanlig. Det blir uaktuelt å klare å slutte med nesepray før jeg har sluttet med alt som potensielt kan gjøre nesa mer tett.

Men alle sier det samme. Man må forberede seg på et par uker med helvete. Også vil man aldri klare å bli like åpen naturlig, som man blir ved hjelp av mentol nesespray.

Ellers har jeg gjort et par halvhjertede forsøk de siste årene med å slutte. Det som kan funke er å trappe ned, slik at man bare tar et spray før man skal legge seg. Etterhvert kan man trappe videre ned til kun et spray på en av sidene.

Når man klarer å sovne med tett nese så er den første milepælen unnagjort.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Heartslava

Prøve den metoden umiddelbart eg, takk så mye for tips ✌�� mye væske, holda seg aktiv, spis noe spicy x1 te dagen, 1-2 spray kun ved leggetidå ��
Anonym bruker
"Hylende Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Klarte også å slutte etter en del år med å spraye ett nesebor av gangen, tok vell en 2-3 uker pr nesebor om jeg huser riktig
Kjøp en pakke med otrivin for barn. Ta kun ved behov. Etterfyll etterhvert med lott saltvann i otrivinen. Til slutt er det kun saltvann du har i flaska, da er det bare å bruke den mindre å mindre, når du føler «behov»
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Likte tipså, komme 100% te å prøva den metoden der eg bare bruke før leggetid! Evnt bare halve spray då, så går det kansje kjappare ����x♂️

Takker for tips, bare å komma me mær asså!
Nasonex (et kortikosteroid) fås på apoteket og har en betennelsesdempende effekt på neseslimhinnene, og kan brukes i en overgangsfase. Ikke alle har like bra effekt, men det er verdt å forsøke siden du ikke lenger behøver resept på medikamentet. Det er også også verdt å prøve ut hypertont saltvann (spør på apoteket om du er usikker på forskjellen på isotont og hypertont saltvann). Fås som spray eller så kan du koke det opp selv og bruke nesehorn for å skylle nesa di.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar! Prøvd alt di har av steroide/kortison-sprayer, både milde uten resept å kraftige med resept. Hjalp litt, men blei værre enn noen gang ette 3 dagar med det, så har bare kje villa tatt kjangsen men takk!
Lykke til hvertfall. Jeg endte opp med å operere nesa for 10 år siden for å bli kvitt den kroniske tettheten som dukket opp som følge av både langvarig bruk av nesespray (og sikkert litt støvallergi). Høres aldeles patetisk ut å måtte operere pga. nesespray, men sånn er det.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja har tenkt på det, puste heilt fint om eg drar nesen opp å gjør skilleveggen beine- så mulig eg gjør det egog om det ikje funke å slutta vanlig
Anonym bruker
"Arktisk Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hørt at nesa svulmer opp at nesespray og svær potetnese er kanskje en motivasjon til å slutte?
Nesespray er det eneste jeg har vært avhengig av, ved unntak av koffein som trengs i hverdagen.
Har ikke brukt narkotika og holder meg langt unna slike "miljøer/individer".

Var avhengig av nesespray fra Januar 2015 til Februar 2021.

•Hjelpemidler? Ka brukte du mest for å holda deg uten spray?
Slutten på dagen eller cold-turkey som noen kaller det etter å lest en artikkel om flere som måtte få operert nesa etter bruk av nesespray.
Hadde tenkt til å slutte med det flere ganger, men måtte få en "oppvåkning".
I tillegg til disse 70 tomme nesesprayene som lå gjemt i plastpose i skuffen på badet.
Verktøy for å slutte med nesespray for meg var:
- Viljestyrke
- Saltvann nesespray (https://www.apotek1.no/produkter/phy...-210ml-817200p)
- Rhino horn (https://www.apotek1.no/produkter/rhi...hoCh2IQAvD_BwE)
- Forskjellige "kjerringråd" som damp fra varmt vann, tigerbalsam rett under nesen, puste med munnen når man sover og er tett
•Kor lång tid før alt i nesen e normalisert?
2mnd for min del. Men aller verst de første 2 ukene.
•Kan det trappas ner? Eller pines eg bare lenger då?
•ka burde eg forventa? Utenom tetthet.

Vansker med å sove, føles ut som at du ikke får puste med nesen (må være en munnpuster i starten).
•blir nasen å slimhinner heilt normale igjen?
Den ble det for meg.
•e det heilt 200% verdt å slutta på? Ka like du mest med å værr fri fra spray nå?
Det er 1000% verdt å slutte med dette.
Slipper å få angst av og tenke på at en ikke har en nesespray tilgjengelig.
Sparer veldig mye penger på å ikke bruke nesespray.
Puster naturlig.
Sist endret av UrbanFreak86; 3. januar 2024 kl. 20:10.