Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 7216
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg har vanskeligheter for å forstå sammenhengen i postene dine også.

Må ha piller for å være sosial. I samme posten sier du at du ikke kan jobbe eller prate i tlf.

Hvordan gjør dette deg ufør?
Vis hele sitatet...
Du fikk en KP av meg men det var feil. Vi skal drite i hvorfor TS er ufør. Det er ikke til å legge under en stein at å få ufør i norge ikke er kjempeenkelt, vanskelig nok til at folk dauer i prosessen, så når man først har fått det så finnes det en god nok grunn til at til og med norges kjipeste offentlige instans (NAV) har sagt ok, da mener jeg det ikke er din oppgave å stille spørsmål ved det, det kan du holde deg for god til. Selv om TS bruker penger på tulleting i dine,mine og andres øyne, så trenger du ikke stille spørsmål ved hvorfor han er uføre. DET ER IKKE DIN SAK. Er ikke vanskelig å respektere, så hvorfor ikke bare gjøre det?

Han hadde ikke trengt å opplyse om det i det heletatt, men gjør det like vel, og det fortjener han å bli respektert for.

Capisce?
Sist endret av mr.roundtree; 23. oktober 2023 kl. 00:53.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Og mesteparten om ikke alt av de 4000,- henter du inn igjen hvis du ikke sløser med pengene dine på piller og sigaretter, er du ikke enig i det? At du blir trekt av namsmannen betyr at du har vært økonomisk dum over tid og derfor blir dem tvangsinnkrevd. Det er ikke storsamfunnets ansvar å fylle opp pengepungen din for tapet du vil få av luksusgoder på grunn av dette. Alle har ett økonomisk ansvar og du må ha misligholdt det for å havne i situasjonen du er i nå.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, men har ikke viljen til det. Sigaretter ønsker jeg egentlig å slutte med. Men ikke piller som gjør at jeg får noen gode dager hver måned.

Enig også i at jeg har vært økonomisk dum over tid. Er hovedsakelig snakk om lån jeg har tatt for ca. 10 år siden og ikke klart å betale.
Og nei, det er ikke storsamfunnets ansvar å fylle lommene mine med penger. Men det hadde vært bedre om namsmannen heller hadde tatt 2000,- per måned. Selv om det ville betydd at det ville tatt lenger tid å betale det jeg skylder.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Både sigaretter og piller er luksus du ikke kroppslig trenger og derfor kun en luksus man unner seg om man har råd. Jeg får direkte hodepine av din komplette mangel på selvinnsikt, spesielt når du sier du er 29 år. Du er en pingle som ikke klarer abstinenser og om du ikke innser at du roter bort alt for mye av din inntekt på tull så er du dessverre ett naut med sjokkerende lav IQ.

Hadde du hatt et faktisk behov for disse pillene ville du fått de på resept og ikke brukt dine siste kroner på kryptovaluta. For meg helt likegyldig om du bruker nødpengene kun på mat eller ikke for faktum er at 2300kr + hva enn du bruker på sigaretter går ut hver måned. Du har ett unødvendig forbruk på nesten 30k etter skatt på kun tull!


Jeg bruker ikke tid på disse innleggene fordi at jeg vil være slem mot deg, jeg skriver dette for at om du ikke innser at du må ta deg selv i nakken vil du bli royaly fucked i fremtiden. Kom deg ut i frisk luft og gi kroppen næring så vil ting bli bedre, begge disse tingene vil fikse psyken din og etterhvert er det lettere å stå rusfri.
Vis hele sitatet...
Mye enig men også litt uenig. For noen uføre som sitter hjemme hele dagen uten noe sosialt nettverk så er sigaretter det eneste de har av luksus. Det må du forstå, du har nok dine småting i hverdagen som gjør deg lykkelig, og om du en dag sitter der selv (forhåpentligvis ikke) uten noe nettverk, ingenting å gå til, med en kneip og noe fårepølse den neste uka, så er det kjekt å ha små lyspunkt i hverdagen, og for noen så er det sigaretter. Dette tar petter uteligger opp i den nye serien sin "der ingen vil bo" eller hva den heter, så ser du den så får du ett helt annet inntrykk av hvordan det er og hvor mye trøst som kan finnes i en pakke tobakk. Da er den verdt penga, verdt å sulte litt for.

Ellers skriver du mye fornuftig som jeg stiller meg bak 100%, men du må huske at det er ikke noe liv å være uføretrygda, det kan jeg love deg. Er liten forskjell mellom å leve og eksistere når man er uføre, og man har lov unne seg en pakke sigaretter eller tobakk om det er det som gir små gleder i hverdagen.
Sist endret av mr.roundtree; 23. oktober 2023 kl. 01:01.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Men ikke piller som gjør at jeg får noen gode dager hver måned.
Vis hele sitatet...
Vil legge til: Når jeg tar disse pillene, da kan jeg snakke i telefonen, besøke familiemedlemmer, gå i butikken uten å svette, gå på kafe og oppleve det som hyggelig, og ikke som et angsthelvete. Være sosial slik andre er sosiale, med andre ord.
Sist endret av einsteindragon; 23. oktober 2023 kl. 01:07.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Vil legge til: Når jeg tar disse pillene, da kan jeg snakke i telefonen, besøke familiemedlemmer, gå i butikken uten å svette, gå på kafe og oppleve det som hyggelig, og ikke som et angsthelvete. Være sosial slik andre er sosiale, med andre ord.
Vis hele sitatet...
Dette vet jeg alt om. Er heldig å har en lege som skjønner situasjonen og ser hvor mye det hjelper meg. Beklager at du ikke har det samme, kjenner og har kjent på kroppen hvor kjipt det hadde vært å ikke ha det.
Følelsen når pillene begynner å virke og det svarte teppet løfter seg litt unner jeg deg absolutt.
Synd du må skaffe piller på den måten du må.

Det er ikke enkelt å finne en lege som skjønner, men de finnes. Om du har muligheten til å samle kapasitet til å lete opp en så er det en mulighet til å spare mye penger og slippe jakte på drugs på internet. Det kan kreve litt innsats, og litt leting, men tror belønningen hadde virkelig ville vært verdt det.

Ellers skal du ha for at du svarer ærlig, og står i drittstormen som kommer fra alle her, inkludert det som kommer fra meg. For min del så er i alle fall alt i beste mening. Ikke la deg knekke av kommentarene her.
Sist endret av mr.roundtree; 23. oktober 2023 kl. 01:18.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Mye enig men også litt uenig. For noen uføre som sitter hjemme hele dagen uten noe sosialt nettverk så er sigaretter det eneste de har av luksus. Det må du forstå, du har nok dine småting i hverdagen som gjør deg lykkelig, og om du en dag sitter der selv (forhåpentligvis ikke) uten noe nettverk, ingenting å gå til, med en kneip og noe fårepølse den neste uka, så er det kjekt å ha små lyspunkt i hverdagen, og for noen så er det sigaretter. Dette tar petter uteligger opp i den nye serien sin "der ingen vil bo" eller hva den heter, så ser du den så får du ett helt annet inntrykk av hvordan det er og hvor mye trøst som kan finnes i en pakke tobakk. Da er den verdt penga, verdt å sulte litt for.

Ellers skriver du mye fornuftig som jeg stiller meg bak 100%, men du må huske at det er ikke noe liv å være uføretrygda, det kan jeg love deg. Er liten forskjell mellom å leve og eksistere når man er uføre, og man har lov unne seg en pakke sigaretter eller tobakk om det er det som gir små gleder i hverdagen.
Vis hele sitatet...

Jeg er selv ufør og vet 100% hvordan dette fungerer. Økonomi er simpel matematikk og skal man ha sjansen til et liv og ikke bare eksistere må man faktisk godta å miste noen goder en stund. Det handler om økonomisk ansvar og det er ingen andre enn seg selv som kan ta det, og jo lenger man velger å ikke ta det jo kjipere vil ting bli. Noe som er helt sikkert er at privat-økonomien til folk generellt ikke vil bli romsligere i tiden fremover og å ta grep idag er bedre enn å ta grep om 5 år. Biten med sosialt nettverk er også noe jeg har kjent og følt på selv å det er individets valg hvordan man velger å håndtere det å bli ufør. Det er faktisk helt ufarlig og ingen vil skule stygt på deg om du drar på den lokale kafèen og blir kjent med mennesker i lik situasjon som henger der. For folk er ikke alene om å ha et lite sosialt nettverk.


Ansvar ansvar ansvar. Det er konsensusen i alle mine innlegg i denne tråden og nøkkelen for at TS skal få det bra. Greit nok at tråden i seg selv sporer av men jeg tenker at det har en større verdi at jeg kommer med innlegg til ettertanke for TS som kanskje bidrar til et endret synspunkt og etterhvert ett bedre liv. Det å gå i minus hver bidige måned er ikke morsomt og bidrar til en dårligere psyke og måten å endre det er harde aktive valg. Om du TS ihvertfall skroter sigarettene er du på god vei til å få en bedre økonomi og hvis du kombinerer dette med noe så enkelt som å gå deg en tur med en termos og drikke kaffe i skogen alle finværsdager vil ting falle litt på plass. Ta det sosiale etterhvert og for din egen del legg pillene først som sist på hylla når du føler for det, men start med sigarettene.


Ingenting er gratis her i verden å det verste er faktisk livserfaringer. Dette lånet er ett av dine TS og konsekvensene er matematikk.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jeg er selv ufør og vet 100% hvordan dette fungerer. Økonomi er simpel matematikk og skal man ha sjansen til et liv og ikke bare eksistere må man faktisk godta å miste noen goder en stund. Det handler om økonomisk ansvar og det er ingen andre enn seg selv som kan ta det, og jo lenger man velger å ikke ta det jo kjipere vil ting bli. Noe som er helt sikkert er at privat-økonomien til folk generellt ikke vil bli romsligere i tiden fremover og å ta grep idag er bedre enn å ta grep om 5 år. Biten med sosialt nettverk er også noe jeg har kjent og følt på selv å det er individets valg hvordan man velger å håndtere det å bli ufør. Det er faktisk helt ufarlig og ingen vil skule stygt på deg om du drar på den lokale kafèen og blir kjent med mennesker i lik situasjon som henger der. For folk er ikke alene om å ha et lite sosialt nettverk.


Ansvar ansvar ansvar. Det er konsensusen i alle mine innlegg i denne tråden og nøkkelen for at TS skal få det bra. Greit nok at tråden i seg selv sporer av men jeg tenker at det har en større verdi at jeg kommer med innlegg til ettertanke for TS som kanskje bidrar til et endret synspunkt og etterhvert ett bedre liv. Det å gå i minus hver bidige måned er ikke morsomt og bidrar til en dårligere psyke og måten å endre det er harde aktive valg. Om du TS ihvertfall skroter sigarettene er du på god vei til å få en bedre økonomi og hvis du kombinerer dette med noe så enkelt som å gå deg en tur med en termos og drikke kaffe i skogen alle finværsdager vil ting falle litt på plass. Ta det sosiale etterhvert og for din egen del legg pillene først som sist på hylla når du føler for det, men start med sigarettene.


Ingenting er gratis her i verden å det verste er faktisk livserfaringer. Dette lånet er ett av dine TS og konsekvensene er matematikk.
Vis hele sitatet...
Bra innlegg. Ikke alle har noe valg å ta når det gjelder den sosiale biten. Om angsten stikker dypt nok så er selv det å hente posten ett problem for enkelte, og det er ikke bare bare å "ta ett valg". Men er enig 100% i det du skriver om det økonomiske, jeg har vært igjennom både namsmann og inkassogjeld selv, men som du sier så må man bite tenna sammen og jobbe seg gjennom det. For min del gikk det noen år med beinhard prioritering, guds lykke jeg er gjeldsfri i dag. Men noe luksus må man unne seg. For noen er det ett pålegg til brødskiva de liker ekstra godt, gjerne en god middag på lørdagskvelden, eller for noen er det sigaretter. Ut over det så er jeg helt enig i alt du skriver.

Det kan bli mye for en ensom sjel og se smørbrødlisten med tiltak som må til for å få det bedre, og det i seg selv kan være demotiverende og ekstremt overveldende.

Mitt poeng er at om man begynner i det små, om det så er pitte pitte lite, så er man litt lenger enn man var, og det kan inspirere til ett steg til. Ellers så skriver du fornuftig mozzie, jeg liker stilen din.
Sist endret av mr.roundtree; 23. oktober 2023 kl. 01:50.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Bra innlegg. Ikke alle har noe valg å ta når det gjelder den sosiale biten. Om angsten stikker dypt nok så er selv det å hente posten ett problem for enkelte, og det er ikke bare bare å "ta ett valg". Men er enig 100% i det du skriver om det økonomiske, jeg har vært igjennom både namsmann og inkassogjeld selv, men som du sier så må man bite tenna sammen og jobbe seg gjennom det. For min del gikk det noen år med beinhard prioritering, guds lykke jeg er gjeldsfri i dag. Men noe luksus må man unne seg. For noen er det ett pålegg til brødskiva de liker ekstra godt, gjerne en god middag på lørdagskvelden, eller for noen er det sigaretter. Ut over det så er jeg helt enig i alt du skriver.

Det kan bli mye for en ensom sjel og se smørbrødlisten med tiltak som må til for å få det bedre, og det i seg selv kan være demotiverende og ekstremt overveldende.

Mitt poeng er at om man begynner i det små, om det så er pitte pitte lite, så er man litt lenger enn man var, og det kan inspirere til ett steg til. Ellers så skriver du fornuftig mozzie, jeg liker stilen din.
Vis hele sitatet...


Men du sier til TS at både piller og sigaretter er greit å fortsette å holde på med i hans tilfelle nå. Ergo vil ingen forandring skje og TS vil helt garantert ende opp med å kun kjøre seg lengre ned og distansere seg mer fra samfunnet generelt. Skal han kutte ned på næring eller husrom da for å få økonomien til å gå rundt? Tvangsinnkrevning er en form for straff og dette er en erfaring og matematikken går ikke opp om ihvertfall ikke en av tingene kuttes ut.



Det å basere livet sitt på Lotto er også så ufattelig uintelligent at jeg ville personlig blitt glad om en person klasket det skriftlig i øynene mine og fikk meg til å endre kurs for ønsketenking og virkelighet er to forskjellige ting. Og Lotto kjøper man kun om man går i pluss allerede hver måned - alt annet blir dumt.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Men du sier til TS at både piller og sigaretter er greit å fortsette å holde på med i hans tilfelle nå. Ergo vil ingen forandring skje og TS vil helt garantert ende opp med å kun kjøre seg lengre ned og distansere seg mer fra samfunnet generelt. Skal han kutte ned på næring eller husrom da for å få økonomien til å gå rundt? Tvangsinnkrevning er en form for straff og dette er en erfaring og matematikken går ikke opp om ihvertfall ikke en av tingene kuttes ut.



Det å basere livet sitt på Lotto er også så ufattelig uintelligent at jeg ville personlig blitt glad om en person klasket det skriftlig i øynene mine og fikk meg til å endre kurs for ønsketenking og virkelighet er to forskjellige ting. Og Lotto kjøper man kun om man går i pluss allerede hver måned - alt annet blir dumt.
Vis hele sitatet...

nei, men jeg innser på det hen skriver at det nytter ikke komme med noe moralpreken på akkurat pillene og sigarettene, ei heller var det det han spurte om, og som du sier har tråden sporet litt av.

Min egen erfaring er årevis uten noe piller, heldigvis fikk jeg medisiner når jeg endelig traff en lege som hadde forståelse og erfaring og det har gitt meg ett nytt liv på alle måter.

Tenker jeg tilbake nå, som jeg vet effekten det har hatt på meg og mitt liv, så hadde veien til svartebørsen vært kort for min del også om jeg hadde vært klar over det back then..

Så det handler ikke så mye om å oppfordre til kjøp av piller eller sigaretter, men jeg forstår hvorfor hen gjør det, og velger å ikke dømme hen for akkurat den delen.

Selv om du har helt rett i at å la vær med begge deler og ta tak og ansvar hadde vært det aller beste og kanskje den eneste utveien. At andre har en annen oppfatning det forstår jeg.

Bruke penger på tipping og lotto synes jeg er helt på trynet generelt, det har jeg gitt uttrykk for tidligere i tråden.

Så vi er enig på de fleste punktene, men kampene må velges med omhu, i alle fall om man prøver å hjelpe en ukjent på internet som tydeligvis har det veldig vanskelig og sliter med å ta gode valg.

Når noen i en virkelig kjip situasjon kommer på freak og spør om hjelp så er man ganske så desperat. Så selv om jeg generelt er en drittsekk her på forumet så prøver jeg å ikke helt knekke lysten hans til å komme tilbake en annen gang for å få råd. Like ikke si det i det hele tatt, men jeg prøver å være litt grei.

Alle som maser om skattepengene deres og den type klysete kommentarer, bør sørge for å aldri bli syk i Norge. Om både du og jeg hadde sagt fra oss trygda i dag, så hadde ingen betalt mindre skatt på noe vis. Det er meningsløst.

Skjønner tough-love-approachen også, for all del, ingenting av det du sier er på noe måte feil.
Sist endret av mr.roundtree; 23. oktober 2023 kl. 02:29.
Tough love er love uansett og jeg tar meg ikke tid til å svare slik jeg har gjort fordi jeg ikke ønsker TS en bedre fremtid. Hjelper ikke jeg å synligjøre dumme valg er det ikke sikkert noen vil gjøre det. Jeg dømmer ikke og forstår at avtrekkeren til svartebørsen er lett å ta men sannheten er at alle sliter til en viss grad her i verden. Selvfølgelig er det variasjoner men både morfin og oxy er en "jukse-knapp" for å føle seg bedre i nå'et og ikke i fremtiden. Spesielt når dette kjøpes illegalt og man med allerede lav inntekt må bruke 2000 på dette i måneden. Da er heller løsningen å skifte ut lege helt til man finner en som faktisk tar TS seriøst å ikke sitte hjemme alene skjermet fra resten av samfunnet og selvmedisinere. Tar man ikke ansvar selv for å få det bra vil man aldri få mer enn en eksistens - og da blir man fort plutselig en del av en mørk statistikk. Veien dit blir iallefall mye kortere.


Skal man bygge opp psyken er mestringsfølelse veldig viktig og om det tas litt økonomisk smarte valg vil man plutselig føle man mestrer økonomien som i stor grad er samfunnets målestokk - og da føler man seg mye bedre i sin situasjon uansett hvor du er i livet. Kan du være stolt over å ha ryddig økonomi har du ihvertfall noe å være stolt over. Jeg har ikke skrevet alle mine innlegg fordi jeg vil TS vondt heller tvert imot. Uføretrygd er hardt og føles gjerne som en dobbel- og trippelstraff da det alltid er både en diagnose bak og man er ikke like økonomisk fri som hvermannsen. Self pity is a bitch men man MÅ ta ansvar.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Du fikk en KP av meg men det var feil. Vi skal drite i hvorfor TS er ufør. Det er ikke til å legge under en stein at å få ufør i norge ikke er kjempeenkelt, vanskelig nok til at folk dauer i prosessen, så når man først har fått det så finnes det en god nok grunn til at til og med norges kjipeste offentlige instans (NAV) har sagt ok, da mener jeg det ikke er din oppgave å stille spørsmål ved det, det kan du holde deg for god til. Selv om TS bruker penger på tulleting i dine,mine og andres øyne, så trenger du ikke stille spørsmål ved hvorfor han er uføre. DET ER IKKE DIN SAK. Er ikke vanskelig å respektere, så hvorfor ikke bare gjøre det?

Han hadde ikke trengt å opplyse om det i det heletatt, men gjør det like vel, og det fortjener han å bli respektert for.

Capisce?
Vis hele sitatet...
Det var kun et faktisk oppriktig spørsmål, er medlem av et samfunn jeg ikke gidder å støtte lenger og for meg nå, så har jeg snart ikke mer enn to valg. Det er fengsel eller ufør. Jeg nekter å bidra mer pga enkelte regler satt av det samfunnet her.
Maybe someone here can help you budget? Financial audit style, show us what your month looks like play-by-play: where your money goes to (including all the little treats that make life worth living in your eyes). Be honest though, because I'm suspicious of anyone saying they can't make it on 18k. Yes even in Norway, yes even with 'todays prices'.

Because how you're talking now it's looking like this https://imma.gr/124046x24bcf
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Er snakk om rundt 2000 i krypto per måned og kanskje 200-300 hos norsk tipping.

Når jeg legger penger i norsk tipping så er det jo selvfølgelig for å kanskje kunne vinne mer penger.
Vis hele sitatet...
Jeg leste en gang et sitat om at gambling (her inkluderer jeg kryptovaluta) er beskatning på manglende matematikkforståelse. Du får ikke mer penger av å gamble. Norsk tipping går med overskudd fordi folk får mindre tilbake enn de spiller for. Det er ikke rocket science.

Når det er sagt synes jeg heller ikke det er rett at mine skattepenger skal gå med på å dekke gamblingen din.

Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Er ikke slik at jeg søker hver måned. Hvorvidt jeg har nok råd til det eller ikke avhenger av hva jeg må betale på regninger i strøm, medisiner og evt. Annet.

I gjennomsnitt det siste året så søker jeg om nødhjelp ca. Hver 3 måned.
Vis hele sitatet...
I løpet av det året har du samtidig brukt 27.000 kroner på krypto og tipping i følge dine egne tall.
Sist endret av fuzzy76; 23. oktober 2023 kl. 11:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
J
Når det er sagt synes jeg heller ikke det er rett at mine skattepenger skal gå med på å dekke gamblingen din.
Vis hele sitatet...
Når du har betalt skatt, er pengene ikke lenger dine, men staten sine, og eneste innvirkning du har på på disse pengene er hvilke politikere du får valgt inn via stemmen din i valg.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Når du har betalt skatt, er pengene ikke lenger dine, men staten sine, og eneste innvirkning du har på på disse pengene er hvilke politikere du får valgt inn via stemmen din i valg.
Vis hele sitatet...
Nuvel. En kan jo påvirke på annet vis en over stemmeseddelen. Gjennom å ytre seg steder som her f.eks..
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Nuvel. En kan jo påvirke på annet vis en over stemmeseddelen. Gjennom å ytre seg steder som her f.eks..
Vis hele sitatet...
Og det virker på hvilken måte?

Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
I løpet av det året har du samtidig brukt 27.000 kroner på krypto og tipping i følge dine egne tall.
Vis hele sitatet...
Og uføre betaler også skatt. Sannsynligheten for at TS har betalt mer skatt i år enn hva han får i nødhjelp av NAV er ganske liten, så det er likesågodt hans egne skattepenger som går til dette (sånn hvis vi skal fortsette på idiotien med mine og dine skattepenger).
Sist endret av meitemark; 23. oktober 2023 kl. 12:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du røyker 20 røyk om dagen, og en pakke røyk koster drøyt 80 kroner så bruker du ca 30000kroner på røyk i året.
Røyk i seg selv gir deg kun dårligere helse og ingen oppsider eller rus da man alltid bruker den til å stille kommende abstinens.

365 x 80 = 29200,-
Sitat av meitemark Vis innlegg
Og det virker på hvilken måte?
Vis hele sitatet...
Det virker slik som her, at TS blir fortalt av flere at han er en dust som holder på slik. Kan jo synke inn..
Jeg er litt i mattehjørnet i dag.
Om du har brukt neste 30000 på krypto og tipping og snaut 30000 på røyk så kan vi sette opp

60000 ÷ 12 = 5000 kroner pr mnd.

Vil ikke si du trenger 'nød' penger i form av noe tilskudd.
Er enig i at OP ikke trenger nød penger og at det er en situasjon han selv setter seg i, men ser egentlig ikke noe problem med det så lenge det funker for OP og hans livssituasjon. Skattebetalere kan gå å ta seg en bolle, de finansierer en terroriststat uansett og har ikke noe de skulle sakt. xD
Sitat av vurezo Vis innlegg
Er enig i at OP ikke trenger nød penger og at det er en situasjon han selv setter seg i, men ser egentlig ikke noe problem med det så lenge det funker for OP og hans livssituasjon. Skattebetalere kan gå å ta seg en bolle, de finansierer en terroriststat uansett og har ikke noe de skulle sakt. xD
Vis hele sitatet...
Dette med terroriststat må du nesten utdype?
Jobber du 100% og betaler skatt?
Sist endret av UrbanFreak86; 23. oktober 2023 kl. 15:56.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Er snakk om rundt 2000 i krypto per måned og kanskje 200-300 hos norsk tipping. Disse kjøpene gjør jeg helt i begynnelsen, altså samme dato som jeg får penger på konto. For da har jeg såpass mye med penger at det ser ut som jeg har råd til dette.



Men, noen som vet om de ifølge loven kan nekte meg nødhjelp pga. Dette?
Vis hele sitatet...
Jada NAV har rett til å nekte deg nødhjelp når du er i en situasjon der du faktisk ikke er blakk. At investerer i krypto er jo det samme som om du har penger på konto. Eller i aksjer. En som eier aksjer er ikke ute av stand til å skaffe seg mat og må selge aksjene før det kan søkes nødhjelp. Samme med crypto.

Du er jo pliktig til å oppgi alt av verdier og formue, inkludert crypto. Har du crypto coins er du per definisjon ikke blakk og dermed har du ingen rett til nødhjelp.

Holder du dette skjult for NAV og det kommer frem at du har crypto da har du begått svindel av nav og må regne med tilbakebetaling, rettssak og dom. Kan bli soning av slikt.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jada NAV har rett til å nekte deg nødhjelp når du er i en situasjon der du faktisk ikke er blakk. At investerer i krypto er jo det samme som om du har penger på konto. Eller i aksjer. En som eier aksjer er ikke ute av stand til å skaffe seg mat og må selge aksjene før det kan søkes nødhjelp. Samme med crypto.

Du er jo pliktig til å oppgi alt av verdier og formue, inkludert crypto. Har du crypto coins er du per definisjon ikke blakk og dermed har du ingen rett til nødhjelp.

Holder du dette skjult for NAV og det kommer frem at du har crypto da har du begått svindel av nav og må regne med tilbakebetaling, rettssak og dom. Kan bli soning av slikt.
Vis hele sitatet...
TS sier klart og tydelig tidligere i tråden hen ikke sparer i krypto, men kjøper krypto for å bruke penger på knark. Ikke at det er noe bedre det, men spade er spade Så såvidt jeg skjønner så er det ikke noe krypto og selge, det er brukt på å handle "medisiner" hen ikke får fra legen sin for å innimellom kunne fungere i hverdagen så hen ikke er helt isolert pga sterk og hemmende angst m alt det medfølger.
Sist endret av mr.roundtree; 23. oktober 2023 kl. 18:38.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Hvis du røyker 20 røyk om dagen, og en pakke røyk koster drøyt 80 kroner så bruker du ca 30000kroner på røyk i året.
Røyk i seg selv gir deg kun dårligere helse og ingen oppsider eller rus da man alltid bruker den til å stille kommende abstinens.

365 x 80 = 29200,-
Vis hele sitatet...
Lenge siden du har kjøpt sigg? Det koster nesten 150kr nå
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
TS sier klart og tydelig tidligere i tråden hen ikke sparer i krypto, men kjøper krypto for å bruke penger på knark. Ikke at det er noe bedre det, men spade er spade Så såvidt jeg skjønner så er det ikke noe krypto og selge, det er brukt på å handle "medisiner" hen ikke får fra legen sin for å innimellom kunne fungere i hverdagen så hen ikke er helt isolert pga sterk og hemmende angst m alt det medfølger.
Vis hele sitatet...
Ok, det endrer jo saken - jeg trodde ts investerte i crypto. Fikk ikke med meg at pengene går til knark.

Jeg er rimelig sikker på at rus avhengige skal ha nødhjelp selv om pengene er blåst på rus. Det er jo slik hverdagen er for rusmisbrukere.
Sitat av Petruz Vis innlegg
Lenge siden du har kjøpt sigg? Det koster nesten 150kr nå
Vis hele sitatet...
Hva i helvette? Husker 10 pakningen kostet 25kr når jeg starta å røyke.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Hva i helvette? Husker 10 pakningen kostet 25kr når jeg starta å røyke.
Vis hele sitatet...
Må ha vært en stund siden det også, hehe. Jeg husker jeg betalte rundt 50kr for èn før de forsvant for 10 år siden
Sist endret av Petruz; 23. oktober 2023 kl. 21:13.
Min kjære venn, du har ingen sak her å kjempe.

Som noen tidligere har nevnt så bestemmes det du kaller for økonomisk nødhjelp ut ifra det som heter sosialtjenesteloven. Sotjl, på forkortelse. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131, i sin helhet.

Og den mest relevante paragrafen er som tidligere nevnt, §§ 20 & 20a. Forenklet sagt; forvaltningens rett til å sette vilkår ved midlertidig økonomisk sosialhjelp. Et veldig enkelt vilkår er at hvis du søker om 2000 kroner i nødhjelp ved månedens slutt, så bør du ikke regelmessig bruke 2000 kroner på Krypto-valuta ved månedens start. For å begrunne ovenfor NAV at de pengene du regelmessig bruker ved utbetaling ikke skal telle i mot deg i dette tilfelle så trenger du en rettskjennelse. Du trenger en rettsdom som sier at 2000 kroner til krypto, og deretter rusmidler, er rett og slett livsnødvendig i ditt generaliserte tilfelle.
Sitat av Petruz Vis innlegg
Lenge siden du har kjøpt sigg? Det koster nesten 150kr nå
Vis hele sitatet...
Ha ha, ja det må være en haug av år siden. Kan ikke huske når det var engang..
Regnestykket blir dermed langt værre for trådstarter om det er 150.
Sist endret av Fraktalist; 23. oktober 2023 kl. 22:38.
Sitat av Petruz Vis innlegg
Må ha vært en stund siden det også, hehe. Jeg husker jeg betalte rundt 50kr for èn før de forsvant for 10 år siden
Vis hele sitatet...
Du må gå i riktig kiosk/ butikk. Det er ikke lenge siden jeg kjøpte to sigg av daglig leder på min lokale mini-butikk
Vel, da ser det ut som de økonomiske problemene kommer av 1: mislighold av gammel gjeld 2: Røyking 3: Nark, med gambling (aka brenne pengene) på siste plass.

Den enkleste løsningen er jo da å slutte å røyke, Og det er sikkert det NAV prøver å fortelle deg mellom linjene.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Du må gå i riktig kiosk/ butikk. Det er ikke lenge siden jeg kjøpte to sigg av daglig leder på min lokale mini-butikk
Vis hele sitatet...
Smugle-røyk?
Sist endret av ivar_oslo; 23. oktober 2023 kl. 22:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vel, da ser det ut som de økonomiske problemene kommer av 1: mislighold av gammel gjeld 2: Røyking 3: Nark, med gambling (aka brenne pengene) på siste plass.

Den enkleste løsningen er jo da å slutte å røyke, Og det er sikkert det NAV prøver å fortelle deg mellom linjene.



Smugle-røyk?
Vis hele sitatet...
I det tilfellet var det paramount fra grønn eske så tror ikke det. Heller bare en måte å få inn noen ekstra kroner på.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Vel, er de i tvil om jeg bruker stønaden slik den skal brukes, altså til mat, så kan de jo bare be om kontoutskrifter fra da jeg har fått stønad tidligere og se om jeg har brukt den til det den skal brukes til.

Hadde de hatt mistanke om at jeg brukte nødhjelpen til annet enn mat så ville de for lengst ha bedt om slike bevis. Eller kun utbetalt i form av matkuponger.

Og stor forskjell på å ha inntekt på 18.000,- og 2 mill i måneden.
Før skatt så har jeg kun ca. 300.000,- i årsinntekt. Noe som er svært lite i disse tider. Spesielt i år med høyere matpriser og strømpriser.

Jeg ser ikke noe sted i de paragrafene at de kan nekte noen uføretrygd.

Jeg er forresten 29, men blir 30 i November.



Jeg bruker 200-300,- for å ha håp om en dag å vinne en relativt stor sum som vil gjøre livet mitt enklere og bedre.

Jeg trenger de dosene for å klare å stå opp om morgenen. Jeg bruker mye mindre nå enn før.

Jeg har også hatt tider der jeg ikke har brukt noe som helst over en lengre periode, og det har bare ført til at jeg har blitt en person uten noen form for håp og mer suicidal enn jeg allerede er.

Jeg ganske enkelt trenger noen dager per måned der jeg har litt kroppslig frihet. Altså fri for angst, depresjon og likegyldighet.



Jeg har utgifter til mer enn kun mat og husleie.
Min største ene utgift er sigaretter. Bruker mer penger på det enn mat. Og så har jeg 6600,- i utgifter til husleie.

Noe som kanskje er lite for noen, mye for andre.
Vis hele sitatet...
Da kan Namsmannen egentlig trekke deg 1000 kr til pr måned. Minstesatsen fogden opererer med er 10400 til livsopphold. Vær glad for at du har 11400 kr å leve for i måneden, tatt i betraktning situasjonen du befinner deg i. Det er tross alt ca 2850 kr pr uke. Burde være mulig å bli mett, ha råd til å dyrke en hobby eller to, kjøpe deg et klesplagg i ny og ne, samt gå ut å spise et bedre måltid en gang i blant for den summen

Med andre ord: mulighet til å leve slik som jeg tror oss andre rundt deg lever.
Når jeg brukte og spille bort alle penga mine så spiste jeg havregryn og melk i ukesvis.. Konsekvenser er hardt og leve med, men man lærer kanskje av sånt etterhvert
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Du må gå i riktig kiosk/ butikk. Det er ikke lenge siden jeg kjøpte to sigg av daglig leder på min lokale mini-butikk
Vis hele sitatet...
Du er en liten moroklump du
Viss du hver 3. mnd søker nødhjelp, fordi du har kjøpt crypto og tippet bort pengene skjønner jeg dem jeg. Det har du strengt tatt ikke penger til pr nå.

Om det er forankret i lovverk eller kjønnsmessig vurdering vet jeg ikke, men forstår dem uansett.
Selvfølgelig kan de de. Nødhjelp er til NØD. Du har virkelig ikke nød dersom du bruker penger på krypto og gambling.
Jeg skjønner ikke hvorfor du får nødhjelp da du allerede mottar uføretrygd. Det er folk i Norge som kun har litt over 10k i mnd. Minstesats uføretrygd er vel på rundt 300k brutto, rundt 20-21k i mnd netto. Så man kan altså bare gå å levere søknad om nødhjelp og få dette lett innvilget selv om man er uføretrygdet?
Du er uføre, ergo mer enn ordinært livsopphold å leve for.

Du er rusavhengig, og skyver bort alle forslag til løsning.

Nei, du har overhode ingen lovfestet rett på mer penger enn du allerede har. Du får selge gatemagasin mens du er ruset da, siden det kun er da du klarer være sosial!

Lykke til!
Sitat av Røverkjøp123 Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor du får nødhjelp da du allerede mottar uføretrygd. Det er folk i Norge som kun har litt over 10k i mnd. Minstesats uføretrygd er vel på rundt 300k brutto, rundt 20-21k i mnd netto. Så man kan altså bare gå å levere søknad om nødhjelp og få dette lett innvilget selv om man er uføretrygdet?
Vis hele sitatet...
Ja, alle kan søke nødhjelp hvis man trenger hjelp. Da vil NAV be deg sende inn dokumentasjon og ta en vurdering hvorvidt du kvalifiserer til å motta det eller ikke på grunnlaget du har søkt nødhjelpen på og din økonomiske situasjon på tidspunktet man søker nødhjelp.

Det er ingen varig løsning og når man må søke nødhjelp flere ganger i løpet av en kort periode så må man ta grep i økonomien, da NAV ikke er en bankautomat. Klarer man ikke det burde man vurdere frivillig verge, da er man fortsatt i stor grad i kontroll selv, men man får noen som hjelper til å holde deg litt i øra. Jeg har det, og den eneste ulempen er at det kan ta litt tid før vergen overfører penger kontra å gjøre det selv, men det klarer jeg helt fint å leve med.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Bli kriminell op. Får du ikke selv lyst av hvordan du behandles, om du ikke er er det litt allerede?

Du fortjener tydeligvis ikke dine goder selv om du åpenlyst allerede i tråd er gitt noe høyterskel: ung ufør og tydeligvis lever under fattigdomsgrensen.

Det er litt for bra her i Norge vettu. Samtlige Kritikere er også
Mastergradert i ung ufør og hvor lett det er å få.

Et flott testamente til hvor mye psykisk sykdom, mobbing og regelrett ondskap som hersker både i individ og metadebatt

Her på bruket , i denne tråd
Sist endret av meaculpaUIO; 24. oktober 2023 kl. 19:36.
https://lovdata.no/lov/2009-12-18-131/§20

Det kan settes vilkår for tildeling av økonomisk stønad, herunder at mottakeren i stønadsperioden skal utføre passende arbeidsoppgaver i bostedskommunen, se også § 21 tredje ledd og § 25.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker nå det avsnittet der som at de kan sette vilkår/krav for utbetalingen av nødpenger.

Og dette siste avsnittet sier vel ganske tydelig at de kan redusere stønaden om vilkårene brytes.

Ved brudd på vilkår kan det fattes vedtak om at stønaden reduseres, forutsatt at det i vedtaket om stønad er informert om muligheten for slik reduksjon. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om reduksjon av stønaden.
Vis hele sitatet...
Bruk mindre på dop, eller finn på en side hustle eller to.
Husk at det er forskjell på nødhjelp og sosialhjelp, økonomisk stønad a dere.
Usikker på om TS har helt kontroll på dette selv. Er ikke helt overbevist.