Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 7597
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvor blir det forbydd? Det er jo ganske akseptert i dag
Vis hele sitatet...
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er slik fordi det har vært en unison enighet om hva en mann, og en kvinne er.
Vis hele sitatet...
Ser du det?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jeg tenker ikke noe over at jeg er av det mannlige kjønn. Det er ikke noe vidt meg bekjent noe de fleste gjør heller. Jeg er ikke en del av den 1%en som ikke synes jeg er hverken eller, eller motsatt, så det er klart at for meg klarer jeg aldri skjønne hvordan det er. Men, det betyr ikke at jeg er nødt til å være enig at en mann kan bli en kvinne og omvendt. Poenget med å si at det er sosiale konstruksjoner er jo at det har ikke oppstått for morroskyld. Det er ganske mye i et samfunn som er en sosial konstruksjon i så fall. Hvordan er ikke et bord en stol, jeg kan jo trossalt sitte på den. Så egentlig kan vi endre definisjonen på hva et bord er. Det blir derfor absurd for meg at det skal bare være noe samfunnet "fant på" at vi er menn og kvinner.
Vis hele sitatet...
Vi fant ikke på at vi er to ulike biologiske kjønn, og det kommer heller ikke til å endre seg om kulturen skulle finne på å fornekte det. Men alt resten av spetakkelet som følger med kjønnsbegrepet er sosiale konstruksjoner, samt personlige opplevelser om hvordan man passer inn i alt dette.

Og ja, sosiale konstruksjoner endrer seg hele tiden, det er helt naturlig og på ingen måte noe varsel om sivilisasjonens undergang. Tror du man alltid, i alle kulturer, har sittet på stoler og spist ved bord? For å ta et mer relevant eksempel, begrepet ekteskap har endret seg radikalt, både i hva det betyr for den enkelte, for samfunnet og ikke minst hvem som kan inngå det. Var det unison enighet om hva ekteskapet skulle være før? Ja, pretty much. Har minoriteter presset på for å endre definisjonen? Oh yes. Skapte det moralsk panikk og redsel for at samfunnsordenen med dette skulle henfalle til et relativistisk anarki? Gjett om! Gikk det rimelig greit? Jeg vil si det. De fleste har nå ingen problemer med å inkludere aleneforeldre, andregansgifte og sågar likekjønnede i definisjonen "rette ektefolk". Mye bedre for dem, absolutt ingen forskjell for oss. Utvikling, kaller man det. Men visst gjør det vondt når knopper brister.

Hvor blir det forbydd? Det er jo ganske akseptert i dag. Merkelig å påstå det er det samme å tro jorden er flat, og at paven er guds stedfortreder som å tro at en mann er en mann, og kvinne en kvinne.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det har vært unison enighet om det fordi det ganske lenge ikke har vært et realistisk alternativ å brute med enigheten. Det at man har pleid å gjøre noe på en bestemt måte er ikke i seg selv et godt argument for å fortsette med det.

Når vi snakker om det, hva er argumentet ditt for at begrepet kjønn ikke skal kunne brukes slik det brukes, altså som en fellesbetegnelse for både biologi, kultur og indentitet? Har du seriøst problemer med å skjønne hva folk mener i ulike kontekster?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Ser du det?
Vis hele sitatet...
Nei? Det er jo akseptert i dag at man kan være intet kjønn samt andre. Det er likevel en unison enighet om hva en mann, eller en kvinne er.
Kan du legge fra deg den tåpelige tautologien din? "mann er mann og kvinne en kvinne"
Sist endret av Hilbert; 20. august 2023 kl. 22:29.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er likevel en unison enighet
Vis hele sitatet...
Hvorfor har vi da denne diskusjonen?

Dette står til stryk.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Om klær defineres som herre- eller dameklær har ingenting med en persons egenopplevde kjønnsidentitet å gjøre, så ja, hva er det du ikke forstår?
Vis hele sitatet...
Det har med sosial konvensjon å gjøre. Det har IKKE med størrelsen på kjønnscellene å gjøre.

Nei, denne sammenligningen har hverken et stol- eller bordbein å stå på i mine øyne. Norsk kan bety så mangt, kjønn kan bety to ting; mann eller kvinne. Kjønnsidentitet derimot kan bety så mangt.
Når folk sier det finnes mer enn to kjønn så tar de feil, det finnes kun to kjønn men det finnes mange kjønnsidentiteter.
Vis hele sitatet...
Du skjønte ikke sammenligningen. I dette tilfellet kan "norsk" f eks samnenlignes med "mann". Når du bruker ordet mann om deg selv, så kan det være for å si noe om genetikken din, for å si noe om hvilken avdeling i klesbutikken du vanligvis finner ting du liker å gå med, eller for å beskrive godfølelsen du får av å hogge ved for hånd i bar overkropp. Jeg vil med letthet skjønne ut fra konteksten om ordet regererer til din biologiske kropp, til din sosiale fremtoning eller din indre opplevelse. Jeg kommer ikke til å si "appappapp! Nå sa du "mann" mens du egentlig burde sagt "person som foretrekker maskulint kjønnsittrykk" eller "subjektiv mannsidentitet"!" Fordi ordet "mann" dekker alle de aspektene, og bare unntaksvis er det nødvendig å presisere hvilket du mener.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Kan du legge fra deg den tåpelige tautologien din? "mann er mann og kvinne en kvinne"
Vis hele sitatet...
Er jo det tråden handler om? Hva man føler seg som eller er.

Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hvorfor har vi da denne diskusjonen?

Dette står til stryk.
Vis hele sitatet...
Sant nok.
Sist endret av Quakecry; 20. august 2023 kl. 22:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
OK, greit. Da kan du vel sikkert forklare meg nøyaktig hva alle er så enige om? Vennligst kom med en enkel og presis definisjon på våre to kjønn.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det har med sosial konvensjon å gjøre. Det har IKKE med størrelsen på kjønnscellene å gjøre.
Du skjønte ikke sammenligningen. I dette tilfellet kan "norsk" f eks samnenlignes med "mann". Når du bruker ordet mann om deg selv, så kan det være for å si noe om genetikken din, for å si noe om hvilken avdeling i klesbutikken du vanligvis finner ting du liker å gå med, eller for å beskrive godfølelsen du får av å hogge ved for hånd i bar overkropp. Jeg vil med letthet skjønne ut fra konteksten om ordet regererer til din biologiske kropp, til din sosiale fremtoning eller din indre opplevelse. Jeg kommer ikke til å si "appappapp! Nå sa du "mann" mens du egentlig burde sagt "person som foretrekker maskulint kjønnsittrykk" eller "subjektiv mannsidentitet"!" Fordi ordet "mann" dekker alle de aspektene, og bare unntaksvis er det nødvendig å presisere hvilket du mener.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod det var et forsøk på en sammenligning.

For å repetere meg selv, når noen kommer med påstanden at det finnes mer enn to kjønn synes jeg det er riktig å påpeke at det finnes kun to kjønn, men det finnes utallige kjønnsidentiteter. Så det de egentlig snakker om er kjønnsidentitet, ikke kjønn. Fordi kjønn er, til forskjell fra kjønnsidentitet, biologisk og binært.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
OK, greit. Da kan du vel sikkert forklare meg nøyaktig hva alle er så enige om? Vennligst kom med en enkel og presis definisjon på våre to kjønn.
Vis hele sitatet...
Ene har tiss som peker utover, andre har tiss som peker innover.
Det tolker jeg som et "nei".
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Det tolker jeg som et "nei".
Vis hele sitatet...
Ville overrasket meg om dette er noe de fleste er uenige om.
Er du virkelig så kørka som du fremstår nå? Jeg skrev "enkel og PRESIS".
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Er du virkelig så kørka som du fremstår nå? Jeg skrev "enkel og PRESIS".
Vis hele sitatet...
Samfunnet har jo blitt enige i den "sosiale konstruksjonen" mann og kvinne ja. Er ikke helt sikker på hvilket svar du er ute etter?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ene har tiss som peker utover, andre har tiss som peker innover.
Vis hele sitatet...
Ironisk nok vil en kjønnsoperert transperson passe den definisjonen som...la oss si hånd i hanske.

Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Jeg forstod det var et forsøk på en sammenligning.

For å repetere meg selv, når noen kommer med påstanden at det finnes mer enn to kjønn synes jeg det er riktig å påpeke at det finnes kun to kjønn, men det finnes utallige kjønnsidentiteter. Så det de egentlig snakker om er kjønnsidentitet, ikke kjønn. Fordi kjønn er, til forskjell fra kjønnsidentitet, biologisk og binært.
Vis hele sitatet...
Nei, du har faktisk ikke forstått poenget i sammenligningen, i alle fall svarer du ikke noe som tyder på at du har det. Det handlet nemlig ikke om hvor mange diskrete underkategorier et begrep har, men at begrepet kan referere til ulike aspekter ved et og samme fenomen alt etter sammenhengen, og at de ikke alltid korrelerer.

Det kan selvsagt være forklaringen min som var dårlig, hvis du lurer på hva jeg mente så kan du jo alltids spørre. Ellers tenker jeg at det ikke er vits i å prlve å forklare det en gang til.

At du mener at ordet kjønn ikke kan defineres på noen annen måte enn som biologisk kjønn, helt usvhengig av hvirdan folk faktisk bruker det, har jeg skjønt. Jeg har ikke skjønt hvorfor. Det kan du forklare hvis du vil, men det har ikke så mye for seg å bare gjenta synspunktet.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Samfunnet har jo blitt enige i den "sosiale konstruksjonen" mann og kvinne ja. Er ikke helt sikker på hvilket svar du er ute etter?
Vis hele sitatet...
Igjen, for de på bakrste rad: tror du at sosiale konstruksjoner lages én gang og så aldri forandres? Bruk gjerne eksempelet mitt om den sosiale konstruksjonen "ekteskap" i tidligere post.
Sist endret av *pi; 20. august 2023 kl. 23:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Ironisk nok vil en kjønnsoperert transperson passe den definisjonen som...la oss si hånd i hanske.


Nei, du har faktisk ikke forstått poenget i sammenligningen, i alle fall svarer du ikke noe som tyder på at du har det. Det handlet nemlig ikke om hvor mange diskrete underkategorier et begrep har, men at begrepet kan referere til ulike aspekter ved et og samme fenomen alt etter sammenhengen, og at de ikke alltid korrelerer.

Det kan selvsagt være forklaringen min som var dårlig, hvis du lurer på hva jeg mente så kan du jo alltids spørre. Ellers tenker jeg at det ikke er vits i å prlve å forklare det en gang til.

At du mener at ordet kjønn ikke kan defineres på noen annen måte enn som biologisk kjønn, helt usvhengig av hvirdan folk faktisk bruker det, har jeg skjønt. Jeg har ikke skjønt hvorfor. Det kan du forklare hvis du vil, men det har ikke så mye for seg å bare gjenta synspunktet.


Igjen, for de på bakrste rad: tror du at sosiale konstruksjoner lages én gang og så aldri forandres? Bruk gjerne eksempelet mitt om den sosiale konstruksjonen "ekteskap" i tidligere post.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan man siterer flere deler av et innlegg. Men, siden en transoperert vil passe så kan vi heller ta fra fødselen av. Jeg mener ikke en operasjon der du kutter av og lager et hull endrer hva du er. Poenget mitt at å kalle det en sosial konstruksjon som kan endres er tull, for det vil jo ikke endre hva realiteten er, igjen nevner jeg at da må vi endre på alt vi har navngitt eller gitt en definisjon. Men mulig jeg tar feil og vi innser at når en baby fødes så vil ingen si at det er en jente eller gutt før den er voksen nok til å ta valget selv.
Sist endret av Quakecry; 21. august 2023 kl. 00:10.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er ikke helt sikker på hvilket svar du er ute etter?
Vis hele sitatet...
Et intelligent svar, men man kan jo ikke få alt man vil ha her i verden.
Sist endret av Expialidocious; 21. august 2023 kl. 00:18.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Et intelligent svar, men man kan jo ikke få alt man vil ha her i verden.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er klart, her er det fy å si at samfunnet har en konsensus på hva som er mann eller kvinne. Og det er derfor dette prøves å viskes vekk. Er enig med deg. Er ikke helt lett å få et intelligent motsvar der. Men for å spoonfeede han så er svaret på det hva som skjer når en har ultralyd for å finne ut hva kjønnet er, eller om de velger og vente og det fødes. Av samme grunn som enten A blir sagt der eller B så er det et ekstremt fåtall som er uenige i det resten vil se.
Sist endret av Quakecry; 21. august 2023 kl. 00:25.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Vet ikke hvordan man siterer flere deler av et innlegg.
Vis hele sitatet...
Du deler det opp og putter [*QUOTE] før og [*/QUOTE] etter det du vil sitere. Minus stjernene, de tok jeg med for at det ikke faktisk skulle bli et sitat. Eventuelt trykk på snakkebobla på verktøylinja.

Men, siden en transoperert vil passe så kan vi heller ta fra fødselen av. Jeg mener ikke en operasjon der du kutter av og lager et hull endrer hva du er.
Vis hele sitatet...
Dette er andre gang i denne diskusjonen du ikke tar en spøk, skjerpings Til mitt forsvar trodde jeg du tulla når du sa at utovertiss og innovertiss var den biologisle definisjonen av kjønn.

Poenget mitt at å kalle det en sosial konstruksjon som kan endres er tull, for det vil jo ikke endre hva realiteten er, igjen nevner jeg at da må vi endre på alt vi har navngitt eller gitt en definisjon. Men mulig jeg tar feil og vi innser at når en baby fødes så vil ingen si at det er en jente eller gutt før den er voksen nok til å ta valget selv.
Vis hele sitatet...
Det du sier her henger ikke sammen. Du mener det er en sosial konstruksjon, men den kan ikke endres? Hvis du ikke tror sosiale konstruksjoner kan endres så tror jeg du trenger et lynkurs i historie i tillegg til biologi (og eventuelt humor). Ekteskapseksempelet mitt unngår du visst konsekvent å nevne.

Og grunnen til at den sosiale konstruksjonen ikke kan endres er at det ikke endrer realitetene? Hvilke realiteter, de sosiale? Det gir ikke semantisk mening engang. De biologiske? Nei, hvorfor skulle sosiale konstruksjoner endre biologiske realiteter? Hele poenget her er jo at det ikke er noen naturlov at de korrelerer. Kultur er ikke det samme som natur.

Og du må rett og slett slutte å si at det er konsensus om at mann og kvinne kun refererer til biologi, for hvis det var det så hadde jo ikke denne diskusjonen eksistert. Jeg mener å ha argumentert ganske inngående for at definisjonen aldri noensinne har vært så snever, man har bare ikke tenkt så mye over det fordi man har antatt at de ulike aspektene har korrellert 1:1. Men dere er jo rett og slett helt fundamentalt uinteressert i å kommentere på argumentene mine og forklare hvorfor de er feil, dere bare gjentar at alle andre definisjoner enn deres er feil. Og der stopper vel diskusjonen.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Du deler det opp og putter etter det du vil sitere. Minus stjernene, de tok jeg med for at det ikke faktisk skulle bli et sitat. Eventuelt trykk på snakkebobla på verktøylinja.
Vis hele sitatet...
Okei, takk. Tungvindt egentlig.


Dette er andre gang i denne diskusjonen du ikke tar en spøk, skjerpings Til mitt forsvar trodde jeg du tulla når du sa at utovertiss og innovertiss var den biologisle definisjonen av kjønn.
Vis hele sitatet...
Beklager Altså, det er en veldig snever definisjon og sånn sett teit å bruke, men på et helt forenklet basis er det vel slik.

Det du sier her henger ikke sammen. Du mener det er en sosial konstruksjon, men den kan ikke endres? Hvis du ikke tror sosiale konstruksjoner kan endres så tror jeg du trenger et lynkurs i historie i tillegg til biologi (og eventuelt humor). Ekteskapseksempelet mitt unngår du visst konsekvent å nevne.
Vis hele sitatet...
Det er klart at det kan endres over tid, og det er mulig det også vil skje. Men det er jo at det er en sosial konstruksjon som er et av argumentene nevnt av dem som måtte være transe. Og derfor blir det feil å bruke mann eller kvinne slik vi gjør. Og om det da stemmer, så er jo alt vi bruker i samfunnet en sosial konstruksjon.

Og grunnen til at den sosiale konstruksjonen ikke kan endres er at det ikke endrer realitetene? Hvilke realiteter, de sosiale? Det gir ikke semantisk mening engang. De biologiske? Nei, hvorfor skulle sosiale konstruksjoner endre biologiske realiteter? Hele poenget her er jo at det ikke er noen naturlov at de korrelerer. Kultur er ikke det samme som natur
Vis hele sitatet...
Nei. Men er mann og kvinne kultur da? Eller, det har kanskje blitt det. Men jeg tenker ikke det er det.

Og du må rett og slett slutte å si at det er konsensus om at mann og kvinne kun refererer til biologi, for hvis det var det så hadde jo ikke denne diskusjonen eksistert. Jeg mener å ha argumentert ganske inngående for at definisjonen aldri noensinne har vært så snever, man har bare ikke tenkt så mye over det fordi man har antatt at de ulike aspektene har korrellert 1:1. Men dere er jo rett og slett helt fundamentalt uinteressert i å kommentere på argumentene mine og forklare hvorfor de er feil, dere bare gjentar at alle andre definisjoner enn deres er feil. Og der stopper vel diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Du har forsåvidt et godt poeng. Det er derfor den debatten eksisterer. Men, likevel, for folk flest som ikke har kjønnsdyrfori og tenker på det i det daglige, så vil jeg nok påstå det er en en klar ide om hva en mann, eller en kvinne er. Det er mulig definisjonen ikke har vært så snever, men så er det heller ikke noe folk tenker mer over. Så det er jo litt av grunnen til at de som tenker over det har gjort at definisjonen endres en god del mer i de siste årene og framover.
Sist endret av Quakecry; 21. august 2023 kl. 02:03.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Er du virkelig så kørka som du fremstår nå? Jeg skrev "enkel og PRESIS".
Vis hele sitatet...
Kvinner har livmor, menn har baller?
Kvinner kan føde barn, menn kan ikke?

Det finnes kun to kjønn, og det er mann og kvinne, så enkelt er det.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Okei, takk. Tungvindt egentlig.
Vis hele sitatet...
Men mye lettere å passe på at man får svart på hvert spørsmål/argument. Blir ryddigere.

Beklager Altså, det er en veldig snever definisjon og sånn sett teit å bruke, men på et helt forenklet basis er det vel slik.
Vis hele sitatet...
Det mest grunnleggende i biologisk definisjon av kjønn er kjønnsceller. Store kjønnsceller = hunn, små kjønnsceller = hann. Dette er altså binært hos mennesket. Man kan selvsagt definere det ut fra kromosomer, kjønnshormoner og sekundære kjønnskarakteristika også, men der finnes det jo mye rart som ikke alltid samsvarer helt.

Det er klart at det kan endres over tid, og det er mulig det også vil skje.
Vis hele sitatet...
Det gjør det jo as we speak. Men det virker som om mange synes det er skummelt eller på en eller annen måte naturstridig og feil at det skjer. Akkurat som om det er naturlover som definerer kultur. Det er det jeg synes er så rart, og som jeg skulle ønske noen svarte på. Jeg hadde forstått det hvis det var religiøs bekymring, at man mente det var imot Guds orden eller noe. Det gir jo en slags indre mening selv om premissene etter mitt syn er litt ute og sykler. Som med ekteskapet, at det var innstiftet av Gud og dermed galt å endre på. Men hvis man ikke tror det, hvorfor denne panikken over at kultur endrer seg, og hvorfor er det alltid så ekstra skummelt når det handler om kjønn og seksualitet? Jeg skjønner det bare ikke.

Men det er jo at det er en sosial konstruksjon som er et av argumentene nevnt av dem som måtte være transe. Og derfor blir det feil å bruke mann eller kvinne slik vi gjør. Og om det da stemmer, så er jo alt vi bruker i samfunnet en sosial konstruksjon.
Vis hele sitatet...
Alle ord, mener du? Vel, åpenbart. Hva skulle det ellers være? Hvorfor er det problematisk? Tenker du at hvis vi endrer bittelitt på begrepsinnholdet i et par av dem så raser språket sammen og ingen ord betyr noen ting lenger? Det har ikke skjedd til nå i alle fall.

Nei. Men er mann og kvinne kultur da? Eller, det har kanskje blitt det. Men jeg tenker ikke det er det.
Vis hele sitatet...
Biologisk sett? Nei. Alt det andre? Ja. Som jeg prøvde å gjøre rede for tidligere, så er det mest alt det andre vi snakker om når vi bruker ordene "mann" og "kvinne". Det er ikke natur som gjør at jenteleker er rosa og gutteleker er blå. Enten får du presisere at du snakker om sosialt eller opplevd kjønn hver eneste gang du bruker ord som mann, kvinne, gutt og jente i andre sammenhenger enn strengt biologisk, ellers så må du godta at begrepet kjønn ikke kun handler om biologi. Eller, du kan selvsagt ignorere dette kravet, men da er du litt hyklersk.

Du har forsåvidt et godt poeng. Det er derfor den debatten eksisterer. Men, likevel, for folk flest som ikke har kjønnsdyrfori og tenker på det i det daglige, så vil jeg nok påstå det er en en klar ide om hva en mann, eller en kvinne er. Det er mulig definisjonen ikke har vært så snever, men så er det heller ikke noe folk tenker mer over. Så det er jo litt av grunnen til at de som tenker over det har gjort at definisjonen endres en god del mer i de siste årene og framover.
Vis hele sitatet...
Nettopp, definisjonen er ikke så snever, og har aldri vært det. Vi bruker kjønn om både biologi, kultur og psykologi. Men når transpersoner bruker det på de samme ulike aspektene, som altså i deres tilfelle ikke ligger like fint på rekke som hos oss, da skal vi plutselig stramme definisjonen voldsomt inn fordi det blir så stress for oss normale å plutselig måtte begynne å tenke over at det finnes ulike aspekter ved beprepet kjønn? Og til alt overmål då er det bare dem definisjonen skal strammes innfor, selv skal vi fortsatt få bruke mann og kvinne på alle aspektene som vi alltid har gjort. Det virker ganske urimelig.
Sist endret av *pi; 21. august 2023 kl. 08:15.
Trådstarter
Må redigere denne senere. Det fungerte ikke å dele bilde.
Sist endret av Asket; 21. august 2023 kl. 09:41.
Sitat av *pi Vis innlegg
Enten får du presisere at du snakker om sosialt eller opplevd kjønn hver eneste gang du bruker ord som mann, kvinne, gutt og jente i andre sammenhenger enn strengt biologisk, ellers så må du godta at begrepet kjønn ikke kun handler om biologi. Eller, du kan selvsagt ignorere dette kravet, men da er du litt hyklersk.
Vis hele sitatet...
Et hvert oppegående menneske burde være kapabel til å bruke korrekt definisjon på kjønn og kjønnsidentitet i kjønnsdebatten. Kravet du stiller til å presisere om man snakker om sosialt eller opplevd kjønn i alle andre sammenhenger og konkluderer at alt annet er hyklersk må være dagens mest late kommentar.
I kjønnsdebatten er det mange som refererer til kjønn når de per definisjon snakker om kjønnsidentitet, kanskje fordi de ikke vet bedre, men jeg tipper overvekten ligger i at de ikke gidder å holde en ryddig debatt. Derfor er det nettopp viktig å påpeke feilbruk her, å ikke gjøre det er bare ignorant.
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
Det finnes kun to kjønn, og det er mann og kvinne, så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Og det baserer du på hva?
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Et hvert oppegående menneske burde være kapabel til å bruke korrekt definisjon på kjønn og kjønnsidentitet i kjønnsdebatten. Kravet du stiller til å presisere om man snakker om sosialt eller opplevd kjønn i alle andre sammenhenger og konkluderer at alt annet er hyklersk må være dagens mest late kommentar.
I kjønnsdebatten er det mange som refererer til kjønn når de per definisjon snakker om kjønnsidentitet, kanskje fordi de ikke vet bedre, men jeg tipper overvekten ligger i at de ikke gidder å holde en ryddig debatt. Derfor er det nettopp viktig å påpeke feilbruk her, å ikke gjøre det er bare ignorant.
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt ganske mye tid på å formulere grundige spørsmål og argumenter, så lat synes jeg er en urettferdig dom, men ok. Jeg synes du er lat som ikke faktisk svarer på argumentene mine, forutsatt at du faktisk forstår dem.

Ja, jeg synes du er hyklersk som selv vil bruke mann og kvinne for å snakke om kjønn i alle mulige sammenhenger, også rent sosiale og psykologiske, men samtidig kritiserer transpersoner for det samme. Det kan hende jeg misforstår deg totalt her, men du vil jo ikke forklare hvordan så vi kommer ikke videre.
Jeg tror ikke man kommer noe særlig videre. Liten viten og sterke meninger er vanskelig å diskutere med. Du har allerede bestemt deg, så da får man bare være uenig. Virker som du bare skal kverulere uansett.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Og det baserer du på hva?
Vis hele sitatet...
Biologi. Vi er pattedyr, men fordi vi tenker for oss selv så TENKER noen at de er noe annet. Vi er født mann eller dame og de skifter også kjønn til mann eller dame. Det er 2 kjønn.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Jeg tror ikke man kommer noe særlig videre. Liten viten og sterke meninger er vanskelig å diskutere med. Du har allerede bestemt deg, så da får man bare være uenig. Virker som du bare skal kverulere uansett.
Vis hele sitatet...
Ironien er så tett at den nesten tar fast form her.
La meg gjette. Du hadde biologi på barneskolen så dette vet du alt om?
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har brukt ganske mye tid på å formulere grundige spørsmål og argumenter, så lat synes jeg er en urettferdig dom, men ok. Jeg synes du er lat som ikke faktisk svarer på argumentene mine, forutsatt at du faktisk forstår dem.

Ja, jeg synes du er hyklersk som selv vil bruke mann og kvinne for å snakke om kjønn i alle mulige sammenhenger, også rent sosiale og psykologiske, men samtidig kritiserer transpersoner for det samme. Det kan hende jeg misforstår deg totalt her, men du vil jo ikke forklare hvordan så vi kommer ikke videre.
Vis hele sitatet...
Det er du som ikke tar til deg det jeg skriver. Jeg kritiserer de som bruker ordet «kjønn» om kjønnsidentitet i kjønnsdebatten, det forsøpler dialogen og skaper støy og misforståelser. Videre skal du nå ha det til at jeg kritiserer transpersoner, for en ignorant og grunnløs kommentar. Er det slik at alle transpersoner i kjønnsdebatten mener kjønn kan være noe annet enn biologi, eller kan det være slik at det også eksisterer mange transpersoner som her finner det viktig å bruke den korrekte betegnelsen kjønnsidentitet når man snakker om noe annet enn biologi?
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Det er du som ikke tar til deg det jeg skriver. Jeg kritiserer de som bruker ordet «kjønn» om kjønnsidentitet i kjønnsdebatten, det forsøpler dialogen og skaper støy og misforståelser.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å ta det til meg og svare konkret på det, men jeg tror ikke jeg forstår hva du mener med det du skriver. Det er ferfor jeg har forsøkt å få det avklart gang på gang, fordi jeg virkelig ønsker å forstå hva du mener er forskjellen er på at transpersoner bruker ordet "mann" når de refererer til kjønnsuttrykk og identitet, og når du gjør akkurat det samme. Men det vil du ikke svare på, du vil bare kalle meg lat og gjenta at jeg tar feil.

Videre skal du nå ha det til at jeg kritiserer transpersoner, for en ignorant og grunnløs kommentar. Er det slik at alle transpersoner i kjønnsdebatten mener kjønn kan være noe annet enn biologi, eller kan det være slik at det også eksisterer mange transpersoner som her finner det viktig å bruke den korrekte betegnelsen kjønnsidentitet når man snakker om noe annet enn biologi?
Vis hele sitatet...
Ja, det er en ignorant kommentar i betydningen kunnskapsløs, fordi jeg ikke har kunnskap om hva du egentlig mener er problemet her. Da blir det litt antakelser. Mitt inntrykk var altså at du, som har korrellerende biologisk, sosialt og opplevd kjønn, kan bruke "mann" i setninger som handler om alle de nevnte aspektene, men når vi snakker om en transmann så kan ordet "mann" alene ikke brukes om hans sosiale og opplevde kjønn uten en tilleggspresisering. Selv om det går fint frem av sammenhengen hva man snakker om. Hvis det er feil tolkning av deg, så burde du si at det er feil og presisere hva som er rintig tolkning. Hvis det er riktig tolkning, men sammenligningen er feil og dermed konklusjonen om at det er inkonsekvent/hyklersk, så burde du forklare hvorfor.

Med mindre du foretrekker at jeg er ignorant om hva du mener, siden du da slipper å få meningen din utfordret.



Sitat av venstrehook Vis innlegg
Jeg tror ikke man kommer noe særlig videre. Liten viten og sterke meninger er vanskelig å diskutere med. Du har allerede bestemt deg, så da får man bare være uenig. Virker som du bare skal kverulere uansett.
Vis hele sitatet...
Ja, sånn blir det dessverre når dere som faktisk kan biologi og psykologi ikke vil dele deres kompetanse med oss ignoranter. Heldigvis har du skjenket oss dette ene bidraget, som oser av faglig tyngde og bunnsolid argumentasjon. Vi kan gjenta det tilfelle det druknet i alt dette andre våset:

Sitat av venstrehook Vis innlegg
Det finnes to kjønn, mann og dame. Alt annet er noe folk har kokt ihop i hodene sine. Mange bør oppsøke psykolog og hjelp før det går for langt.
Vis hele sitatet...
I rest my case. Dette er uangripelig.
Sist endret av *pi; 21. august 2023 kl. 11:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har jeg skrevet noe sted at man ikke kan bruke ordet mann og kvinne om kjønnsuttrykk?
Du har tydelige vansker med å forstå det jeg i klartekst skriver, din ignoranse flankeres av din arroganse. Spennende.
Trådstarter
Takk for mange gode svar.

Årsaken til min usikkerhet stammer fra foreldreoppropet om kjønnsforvirring i skolen.

Her er link til hva barneskoleelever skal gjennom i dag:

https://www.foreldrenettverket.no/po...sidentitet-m-m

Det er et særlig interessant poeng at det ikke lenger er en offentlig kvalitetssikring, men opp til forlag og forfatter hva lærebøkene skal inneholde.

Temaet angår meg i svært liten grad i dag, men jeg tenker på hvilken holdning og hva jeg skal lære mine barn. Jeg kan jo ikke oppfostre fremtidens huleboere, eller?

Jeg er enig i at kjønnsidentitet og biologisk kjønn ofte brukes om hverandre. Særlig om det er formålstjenelig.

Men hva med alle andre tilstander hvor opplevelser ikke holder seg innenfor normen?

Det finnes folk som er gift med bygninger, broer og gjerder.

Trengs det bare en utvidet forståelse, å rydde opp i gamle fordommer, og så er dette et interseksuelt objektekteskap?
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Har jeg skrevet noe sted at man ikke kan bruke ordet mann og kvinne om kjønnsuttrykk?
Vis hele sitatet...
Ja, det var mitt inntrykk at du mener begrepet kjønn kun skal referere til biologisk kjønn og ikke kjønnsittrykk og kjønnsidentitet, og at kjønn derfor er binært med underkategoriene mann og kvinne. Siden mann og kvinne er underkategorier av begrepet kjønn, som altså biologisk kjønn, så gikk jeg ut fra at dette også var biologiske begreper med mindre annet var presisert. Særlig siden du problematiserer at mange ikke lenger kan definere hva mann og kvinne er, noe jeg synes er rimelig å tolke som at desse ordene bør ha mer entydige definisjoner.

Men (og dette tror jeg blir siste forsøk herfra): Kunne du tenke deg å horklare hva du mener, og hvordan jeg jar tolket deg feil, i stedet for å bare klage på at jeg er ignorant og prlve å sette meg fast på å ha feilsitert deg? Hvis ikke gidder jeg ikke prøve mer på å forstå deg, sorry. Du må nesten komme meg litt i møte, jeg gidder ikke løpe etter og leke gjettelek.

Du har tydelige vansker med å forstå det jeg i klartekst skriver, din ignoranse flankeres av din arroganse. Spennende.
Vis hele sitatet...
Øh, ok. Hvis du mener jeg er for dum og kunnskapsløs til at det er vits å forklare, så skjønner jeg jo at du ikke gidder å prøve. Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor du skriver lange svar til meg i det hele tatt. Jeg svarer jo deg fordi jeg mener du er i stand til å forstå hva jeg sier, som du ser er det en del innlegg i tråden her jeg ikke ser poenget med å ta så seriøst.

Sitat av Asket Vis innlegg
Takk for mange gode svar.

Årsaken til min usikkerhet stammer fra foreldreoppropet om kjønnsforvirring i skolen.

Her er link til hva barneskoleelever skal gjennom i dag:

https://www.foreldrenettverket.no/po...sidentitet-m-m

Det er et særlig interessant poeng at det ikke lenger er en offentlig kvalitetssikring, men opp til forlag og forfatter hva lærebøkene skal inneholde.

Temaet angår meg i svært liten grad i dag, men jeg tenker på hvilken holdning og hva jeg skal lære mine barn. Jeg kan jo ikke oppfostre fremtidens huleboere, eller?
Vis hele sitatet...
Litt oppklaring skole og læringsinnhold: Det er temmelig lenge siden lærebøker ble godkjent, og grunnen til at den ordningen ble avviklet var at det i praksis ikke var noen god kvalitetssikring og sånn sett en falsk trygghet. Det er jo også sånn at skoler og lærere har metodefrihet, så lærebøker har uansett ikke noen egentlig autoritet. Videre bruker man i mye mindre grad lærebøker nå, i alle fall slavisk fra a til å.

Innholdet i skolen styres altså ikke gjennom innhold, eller "pensum", men gjennom kompetansemål. Disse kan du lese selv hvis du søker opp læreplanene på nett. De er stort sett ganske åpne. Så det er altså ikke sånn at skolebarn "skal gjennom" noe lærestoff. Derimot kan det hende en del skolebarn går gjennom det, og det kan selvsagt problematiseres.

Jeg er personlig bekymret for at spesifikke interessegrupper får være premissleverandør for skolens faginnhold. Det er stor bevissthet rundt kommersielle aktører (selv om det er noen problemer her også, f eks de ulike antimobbeprogrammene), men mindre diskusjon rundt ideelle organisasjoner. Jeg jobber ikke i skolen, men jeg har også sett fagtekster beregnet på barn angående kjønn og identitet som jeg fant åpenbart problematisk, og observerte at det var totalt umulig å få til en reell diskusjon rundt det. Eksempelet fra linken din om at klær, hårfrisyre og lekeinteresser eg en bedre indikator på kjønnsidentitet enn fysiske kjønnskarakteristika, er jo for eksempel helt absurd, og etter min mening direkte skadelig hva angår sementering av gamle kjønnsroller.

Når det gjelder egne barn, så er det jo en del av foreldreretten å oppdra dem i det verdisynet og verdensbildet du ønsker, så jeg synes du skal følge din egen overbevisning og ikke tenke så mye på om den er tilpasset læreplanen. Selv tar jeg meg i alle fall store friheter for egne barn, og føler ikke noen forpliktelse til å støtte lojalt opp om alle skolens regler og utspill. Ikke at jeg er i opposisjon by default heller. Unger har forøvrig godt av å møte litt ulike syn, de blir ikke akutt forvirret av at regler og forventninger er litt ulike fra lærer til lærer eller mellom skole og hjem. I beste fall blir de nødt til å tenke litt selv.
Sist endret av *pi; 21. august 2023 kl. 12:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel, når det kommer til biologien er ikke den fullt så enkel som mange vil ha det til. Kromosoner har fler kombinasjoner enn XY og XX, f.eks XO og XXY.

Nå kommer det heldigvis fler studier ut om transpersoner. Av disse finner jeg denne https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8955456/ blant de mest interessante, hvor de har sett tydlige forskjeller på hjernens struktur i transkvinner, cismenn og ciskvinner.
For meg tyder dette på at transpersoner er fysisk annerledes fra cispersoner og at det beviselig ikke er bare følelsene.
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Vel, når det kommer til biologien er ikke den fullt så enkel som mange vil ha det til. Kromosoner har fler kombinasjoner enn XY og XX, f.eks XO og XXY.

Nå kommer det heldigvis fler studier ut om transpersoner. Av disse finner jeg denne https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8955456/ blant de mest interessante, hvor de har sett tydlige forskjeller på hjernens struktur i transkvinner, cismenn og ciskvinner.
Vis hele sitatet...
Spørsmål:

Dersom jeg er født mann og føler at jeg er kvinne. Hva er jentefølelser og hva er guttefølelser i den konteksten her da?

Dersom jeg blir ingeniør, får meg en godt betalt jobb, og blir sammens med en jeg syns er tiltrekkende (feks en annen mann). Hvorfor kan jeg ikke ha det bra med meg selv da? Hvorfor må jeg se ned på kjønnsorganet mitt for å bli deppa?

Misforstå meg rett men jeg føler at de transpersonene jeg har møtt så handler hele livet deres om det, og de er gjerne arbeidsløse. Sitter man bare hjemme og er deppa, så er det veldig forståelig at man ikke har det så bra.

Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
For meg tyder dette på at transpersoner er fysisk annerledes fra cispersoner og at det beviselig ikke er bare følelsene.
Vis hele sitatet...
Hva om forskere sjekker to grupper av ciskvinner og finner avvik i hjernen i de to gruppene. Hva da?
Sist endret av IneartheDx; 21. august 2023 kl. 15:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Spørsmål:

Dersom jeg er født mann og føler at jeg er kvinne. Hva er jentefølelser og hva er guttefølelser i den konteksten her da?

Dersom jeg blir ingeniør, får meg en godt betalt jobb, og blir sammens med en jeg syns er tiltrekkende (feks en annen mann). Hvorfor kan jeg ikke ha det bra med meg selv da? Hvorfor må jeg se ned på kjønnsorganet mitt for å bli deppa?

Misforstå meg rett men jeg føler at de transpersonene jeg har møtt så handler hele livet deres om det, og de er gjerne arbeidsløse. Sitter man bare hjemme og er deppa, så er det veldig forståelig at man ikke har det så bra.



Hva om forskere sjekker to grupper av ciskvinner og finner avvik i hjernen i de to gruppene. Hva da?
Vis hele sitatet...
Hvis du føler at du er en kvinne i den forstand at du er en transkvinne er vel alle følelsene dine kvinnefølelser.

Nå vet ikke jeg personlig hvordan det er å være en transperson, men jeg kan forestille meg at det må være ubehagelig å se at kroppen ikke stemmer med det man er, å bli behandlet som et kjønn man ikke er, å være redd for å bruke offentlige toalett eller garderober og alle de andre måtene man blir hetset og trakassert på. Som en ciskvinne hadde jeg ihvertfall ikke likt å bli kalt mann, eller å våkne opp med skjegg og penis.

Det er da veldig mange transpersoner som fungerer helt fint i samfunnet.
Jeg vet ikke hvor du har møtt de du har truffet, men kan det være andre grunner til at de ikke har jobb?

Hvis forskere finner forskjeller i hjerneoppbygningen til to grupper ciskvinner, så gjør de det og kan da undersøke mer i hva som er årsaken til dette. Skjønner ikke helt hvor relevant det er for denne debatten da.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Spørsmål:

Dersom jeg er født mann og føler at jeg er kvinne. Hva er jentefølelser og hva er guttefølelser i den konteksten her da?

Dersom jeg blir ingeniør, får meg en godt betalt jobb, og blir sammens med en jeg syns er tiltrekkende (feks en annen mann). Hvorfor kan jeg ikke ha det bra med meg selv da? Hvorfor må jeg se ned på kjønnsorganet mitt for å bli deppa?

Misforstå meg rett men jeg føler at de transpersonene jeg har møtt så handler hele livet deres om det, og de er gjerne arbeidsløse. Sitter man bare hjemme og er deppa, så er det veldig forståelig at man ikke har det så bra.
Vis hele sitatet...
Altså man kan jo da si hvorfor tok Anthony burdain livet sitt? Fyren hadde jo kone, barn, en sykt kul karriære og tjente penger på å dra rundt om i verden og spise digg mat. Helt skrullete ikke sant?

Kjønnsdysfori, på samme måte som depresjon er ikke så "enkelt" som du prøver å portrettere det som. Fra ditt perspektiv er det kanskje uforståelig, men vi mennesker har jo evne til empati, du må bare prøve litt hardere.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg

Hva om forskere sjekker to grupper av ciskvinner og finner avvik i hjernen i de to gruppene. Hva da?
Vis hele sitatet...
Da måtte man ha sett på større studier og fortsatt å gjøre slik forskning for å prøve å finne sammenhengen og hva dette i praksis er for noe og hvordan det påvirker disse menneskene da. Eller trodde du du hadde oss opp i hjørnet nå med et slikt ladet spørsmål?
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Spørsmål:

Hva om forskere sjekker to grupper av ciskvinner og finner avvik i hjernen i de to gruppene. Hva da?
Vis hele sitatet...
Da... kan det hende de to gruppene har noen forskjellige egenskaper? Muligens? Man må selvsagt finne en forskjell i hjernen som korrelerer signifikant med en bestemt egenskap for å si noe om en sammenheng. Du kan jo eventuelt prøve å lese artikkelen.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du kan jo eventuelt prøve å lese artikkelen.
Vis hele sitatet...
Med 3 grupper á 24 personer? Jeg tror jeg står over.

Misforstå meg rett. Jeg er litt i samme bås som ts. Jeg skjønner virkelig ikke greia selvom jeg prøver alt jeg kan. Også har jeg barn som vokser opp som jeg tenker på jeg skal skåne fra enkelte miljøer.

Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Kjønnsdysfori, på samme måte som depresjon er ikke så "enkelt" som du prøver å portrettere det som. Fra ditt perspektiv er det kanskje uforståelig, men vi mennesker har jo evne til empati, du må bare prøve litt hardere.
Vis hele sitatet...
Forhåpentligvis har forskning.no noe ok lesestoff om dette tema om noen år. Da skal jeg svært gjerne lese om temaet.
Sist endret av IneartheDx; 21. august 2023 kl. 18:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Med 3 grupper á 24 personer? Jeg tror jeg står over.

Misforstå meg rett. Jeg er litt i samme bås som ts. Jeg skjønner virkelig ikke greia selvom jeg prøver alt jeg kan. Også har jeg barn som vokser opp som jeg tenker på jeg skal skåne fra enkelte miljøer.

Forhåpentligvis har forskning.no noe ok lesestoff om dette tema om noen år. Da skal jeg svært gjerne lese om temaet.
Vis hele sitatet...
Du må også ta inn over deg at problemet er ganske blåst ut av proporsjoner. Det er veldig få folk som er trans, man skulle kanskje ikke tro det med alt "styret" rundt de. Spesielt den Amerikanske delen av debatten.

Sannheten er at det ikke er mange, man kan se på dataene i norge: blandt annet her og det som virker å komme frem er at de få som tar kjønnsbekreftende og angrer, ca 2% gjør det pga hetsen de opplever fra folk.

Folk vil ikke bli kjent med disse få folkene som sliter, de har allerede gjort seg opp en mening om hvem de er og at de er ødelagte, "syke I hodet" som en viss fyr som til og med jobber i psykiatrien sier.

Man kan vel si at de ikke akkurat har det beste grunnlaget for et verdig liv når det virker som om alle vet bedre enn de selv.

Jeg finner det herlig ironisk, spesielt med andelen rusmisbrukere her som også møter motstand i helsevesen og ellers i livet, skulle tro de hadde litt mer empati og forståelse.
Og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor dette er en så vanskelig problemstilling for en gruppe med mennesker. Ikke vil jeg bli kjent med de, og jeg avviser de som mindre intelligente med potensielt psykiske problemer, og jeg har ikke tenkt å sette meg inn i deres synspunkt.

Det og alle de andre greiene deres, de er helt sikkert klimaskeptikere, antivaxxere og hva som verre er.

Det er jo så enkelt.
Sist endret av Hilbert; 21. august 2023 kl. 20:13.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor dette er en så vanskelig problemstilling for en gruppe med mennesker. Ikke vil jeg bli kjent med de, og jeg avviser de som mindre intelligente med potensielt psykiske problemer, og jeg har ikke tenkt å sette meg inn i deres synspunkt.

Det og alle de andre greiene deres, de er helt sikkert klimaskeptikere, antivaxxere og hva som verre er.

Det er jo så enkelt.
Vis hele sitatet...
Wow! Litt transfobisk eller?!
Altså gruppen jeg henviser til er de som "ikke skjønner" seg på kjønn

Veldig fobisk, men ikke mot trans f.eks
Sist endret av Hilbert; 21. august 2023 kl. 20:33.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Altså gruppen jeg henviser til er de som "ikke skjønner" seg på kjønn
Vis hele sitatet...
For seint å ro nå. Hadde virkelig håpet at denne tråden også skulle skli ut
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor dette er en så vanskelig problemstilling for en gruppe med mennesker. Ikke vil jeg bli kjent med de, og jeg avviser de som mindre intelligente med potensielt psykiske problemer, og jeg har ikke tenkt å sette meg inn i deres synspunkt.

Det og alle de andre greiene deres, de er helt sikkert klimaskeptikere, antivaxxere og hva som verre er.

Det er jo så enkelt.
Vis hele sitatet...
Så hvis man er uenig i akkurat dette med kjønnsidentitet, cis mann, cis kvinne, ikke-binær, kjønnsuttrykk, mikroaggressjoner etc så er man i følge deg en antivaxxer og en klimaskeptiker?
Snakk om å sette andre folk i bås.
Sist endret av UrbanFreak86; 21. august 2023 kl. 20:55.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Misforstå meg rett. Jeg er litt i samme bås som ts. Jeg skjønner virkelig ikke greia selvom jeg prøver alt jeg kan. Også har jeg barn som vokser opp som jeg tenker på jeg skal skåne fra enkelte miljøer.
Vis hele sitatet...
Og hvis et av barna dine er trans, hva da?

Om du leste studien ser du at de brukte rundt 2000 cispersoner på å kalibrere målerene de brukte, for så å teste de tre gruppene på 24 hver. Det er ingen som sier at dette er end all be all, men at dette gir en indikator på at det er noe å forske videre på er det liten tvil om.

Man kan finne langt bedre kilder en forskning.no med noen få google-trykk.
https://oslo-universitetssykehus.no/...ens#behandling
https://skeivkunnskap.no/l%C3%A6ring...de-behandling/


Sannheten er at det ikke er mange, man kan se på dataene i norge: blandt annet her og det som virker å komme frem er at de få som tar kjønnsbekreftende og angrer, ca 2% gjør det pga hetsen de opplever fra folk.
Vis hele sitatet...
Rundt 2% av de som har fått kjønnsbekreftende behandling angrer, mellom 30 og 40% av disse gjør det pga forskjellige sosiale stigma
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Sannheten er at det ikke er mange, man kan se på dataene i norge: blandt annet her og det som virker å komme frem er at de få som tar kjønnsbekreftende og angrer, ca 2% gjør det pga hetsen de opplever fra folk.
Vis hele sitatet...
Vel, helt så enkel er sannheten dessverre ikke, hvis man skal gå ikke-ideologisk til verks. Du linker til et innlegg skrevet nettopp av to av landet mest profilerte ideologiske talsmenn på den ene siden, som ikke nødvendigvis fremstiller forskningen helt nøytralt.

Statens undersøkekseskommisjon for helsetjenester ga ut en rapport tidligere i år, og det går svært tydelig frem at kunnskapsgrunnlaget er tynt. Særlig gjelder dette langtidsvirkninger for ungdommer som får kjønnsbekreftende behandling, som er en raskt økende gruppe. Langtidseffektene av den økningen har ikke skjedd ennå, og det mangler systematisk innhenting av info.

Det som er spesielt med denne pasientgruppen, er at retningslinjene for behandling er utformet med utgangspunkt i likestilling i stedet for medisin. Det gir pasientgruppen rettigheter, og dermed selvsagt forventninger, uten at det nødvendigvis er mulig å innfri disse på en forsvarlig måte.

At pasientgruppen er ung og debattklimaet så til de grader ideologisk, gjør at de potensielt kommer i et vanskelig krysspress. Jeg kan se for meg at når man møter så mye hets og motstand som transpersoner gjør, så tvinges man inn i en rolle der man må slåss for identiteten sin, og å ta stegene med bekreftende behandling kan bli en nødvendig del av den kampen for å bevise for seg selv og verden at man mener alvor. Tilsvarende kan det være forbundet med mye skam å plutselig begynne å tvile og backe ut, man binder seg litt til masta fordi man er tvunget til å gå så hardt ut i møte med all motstanden. Det blir ikke bedre av at de som står frem og angrer utsettes for kritikk og til og med hets og trusler av enkelte ekstremister på den andre siden, fordi de blir ansett for å motarbeide rettighetene til gruppen. De brukes altså av høylytte ideologer på begge sider, som ofte virker mer opptatt av saken enn av personene de løfter frem. Det er stikk motsatt av min inngang til tema.

Jeg tror ikke det skal være tvil i denne tråden om at jeg støtter folks rett til å bli møtt som seg selv. Særlig støtter jeg barn og ungdommers rett til å eksperimentere med identitet, og bli tatt på alvor. Men å bli tatt på alvor betyr ikke bare å bli støttet i valget. Det betyr også respekt for at dette er en dypt personlig prosess som den enkelte må få rom til å finne ut av uten å bli tatt til inntekt for en politisk og ideologisk bevegelse. Det er ingen som tar en 16 år gammel nyerklært homofil og forventer at han skal gifte seg med den merkelappen umiddelbart og stille seg øverst på barrikaden. Eller en nyfrelst marxist eller kristen eller whatever. Støtt dem, tro på det de sier, bruk det pronomenet de føler seg sett med, utvid samfunnets bokser til å romme opplevelsen deres. Men back litt off også og ikke dytt dem foran i en kamp de nettopp har ramlet inn i. De er unger som driver og finner seg selv, ikke likestillingsmartyrer.

Jeg er altså ingen transideolog, og legger ingen personlig prestisje i at fenomenet skal vise seg å være objektivt observertbart eller at kjønnsbekreftende operasjon skal kunne dokumenteres å være redningen. Det eneste jeg er sikker på her er at folk har suveren rett til sin egen opplevelse, og at den eneste måten å omgås mennesker på en autentisk måte er å anerkjenne den opplevelsen. Akkurat det er ganske basic. Definisjoner og rubrikker og skjemaer og fandens oldemor er bare støttefunksjoner i samfunnet. De har ingen egenverdi, og bør følgelig innrettes slik at flest mulig kan føle seg hjemme i det fellesskapet som faktisk er samfunnet. At det lugger i mitt språkøre å bruke flertallspronomer for en enkeltperson er en belasting jeg skal takle.

Jeg finner det herlig ironisk, spesielt med andelen rusmisbrukere her som også møter motstand i helsevesen og ellers i livet, skulle tro de hadde litt mer empati og forståelse.
Vis hele sitatet...
Det er en seiglivet myte at dårlig behandling gjør deg til et bedre menneske. Motgang gjør deg veldig ofte sterkere i betydningen hardere. Den beste måten å oppdra bra mennesker er faktisk å behandle dem bra. For all del, det er fullt mulig å bli en bra person selv om man har blitt behandlet som dritt, men det er isåfall en prestasjon du selv skal ha æren for, ikke de som "herdet" deg.

PS: Her finner dere Ukoms rapporter, forresten: https://ukom.no/rapporter
Sist endret av *pi; 21. august 2023 kl. 21:48. Grunn: Lenke til kilde
Jeg er sammen med ei som mesteparten av livet sitt trodde hun var for stygg til på grunn av ubetydelig usymmetri noen steder på kroppen hennes. På grunn av dette ble hun livredd for tanken om å bli sammen med og gifte seg med en mann fra når hun var ca. 9-10 år. Hun fikk det for seg at hun heller likte jenter og at hun var lesbisk.

Hun møtte meg når hun var 18. Vi traff hverandre over felles interesser med det var merkbart at det var noe kjemi mellom oss fra veldig tidlig av. Begynte å stirre på hverandre osv. Så åpnet vi oss foran hverandre, men hun sa at hun ikke likte menn på den måten. Noe sa meg likevel at hun ikke var helt ærlig mot seg selv, eller ikke visste det helt. Det var på en måte noe hun var redd for å innrømme til universet. Når jeg fortalte henne at menn får bonere osv. så sa hun at hun kom til å slå opp med meg hvis jeg fikk det rundt henne.

Hun skjønte visst ikke at bonere ikke betyr "nå vil mannen pule deg sjelløst".. når jeg forklarte henne hva følelser som kan trigge bonere (er sikkert ikke den eneste som får boner av ting som ikke alltid handler om sex), så ble begynte hun å akseptere det, og til slutt sette pris på det.

Fast forward lannngt frem til nå:
Vi har vært sammen i to år, og hun bor sammen med meg. Hun aksepterte til slutt at hun va biseksuell, men med sterk preferanse for kvinner. Likevel er jeg hennes utvalgte, som trumfer over hennes sterke preferanse for kvinner (hun sier selv at hun ikke synes random men er attraktive, jeg er den eneste mannen som er attraktiv
for henne. Jeg har aldri sett eller observert hennes lesbiske side på noen måte, men jeg har valgt å ikke stille spørsmål rundt dette. Hun tenkte kanskje at hun var demiseksuell, men til syvende sist så har det ikke vært viktig for hverken meg eller henne om hun helt konkret er biseksuell eller demi.

For ca et halvt år siden tho så kom det ei bombe: hun sa at hun ville definere seg selv som ikke-binær, fordi det var dette hun følte. Hun sier hun ikke føler seg definert riktig som kvinnelig kjønn, og at hun har et kjønnsnøytralt/ikke binært kjønn.


Dette har vært noe utfordrende for meg å håndtere. Jeg sa til henne at jeg aksepter det og at jeg er like glad i henne uansett. Men jeg sa dette med en underliggende mistanke om at hun ikke var helt sikker på det hun snakket om, og at det var det underliggende behovet for ubetinget kjærlighet som muligens fremprovoserte kjønnsforvirring(?????).

Hun fortalte at hun føler seg ikke fullstendig non-gender, og at det er greit at jeg bruker kvinnelige pronomen, men hun ønsker også at jeg skal bruke nøytrale pronomen også (hen / they / them f.eks).

Noen sier at det bare er pronomen. Men det blir jo egt å undergrave alvoret i deres hos for identitsbehovet? Det er veldig vanskelig for meg å forholde meg til dette. Jeg er ikke flau av å ha henne som kjæreste, men jeg som selv er hetero, er ukomfortabel med å blande inn at jeg er sammen med en ikke-kvinne. Det blir på en måte et dobbeltliv ovenfor kjæresten og resten av verden? Merk at jeg her på er forum har hele tiden skrevet henne og hun, fordi det er den kjæresten hun er for meg.

Jeg er nokså liberal politisk sett, men jeg identifiserer ikke med å være LGBT engasjert. Jeg kjenner at jeg må moderere språket mitt rundt henne mer enn det jeg må gjøre rundt mine venner. Dama er ikke politisk engasjert, men for henne blir relativt uskyldig generalisering er som at "bilmekking er maskulint og rosafarge fenomenet" en av mange små biter hun ikke klarer å svelge. Hun lager ikke en krangel på noe måte, men hun klarer ikke la være å si "mmmm, ikke nødvendigvis". I en slik situasjon som dette kunne jeg ønsket at vi kunne hatt en fundamental aksept og forståelse at jeg lever med "den universale" oppfattelsen, unwoke som den er, men det å ha dette som en lovgivning eller "standard" blir da igjen også noe hun hadde smålig protestert. Hun har lest en del filosofi, og jeg tror akuratt rundt dette er jeg en *relativ* men pragmatisk realist, mens hun blir motparten til dette, altså en prinsipiell relativist. Hun har lest en haug av filosofibøker, og jeg er temmelig sikker på at det er Nietzsches relativisme som inspirerer...

Men for all del, så ser jeg at relativt for henne så kan hun tenke selv at hun er den pragmatiske som er den inklusive, og jeg som er den som helt ignorant gatekeeper femininitet, maskulinitet, og ikke-binærhet.

Men jeg er bare ikke programmert slikt.

Jeg tror ikke vi kommer til å gå fra hverandre over dette. Jeg prøver så godt jeg kan i det private å vise respekt for hennes kjønnsidentitet, f.eks å bruke ordet person isteden for kvinne når jeg omtaler henne i eksempel setninger. Men det er umulig å vite om jeg gjøre det for lite, eller om hun merker det engang? Er ikke ofte jeg bruker andre ord enn Du, Deg, eller fornavnet hennes når vi er alene uansett.

Jeg har ikke åpenlagt sagt det til henne, men å bruke ord som hen, rundt familie og mine venner er IKKE noe jeg kommer til å gjøre, med eller uten hun. Jeg har en følelse om at hun muligens vil at jeg skal få dem til å forstå dette (ved å begynne å bruke hennes språk rundt andre) UTEN at jeg uprovosert bare skal ta dette opp. Jeg vil egt ingen av delene, og håper helt ærlig at hun ikke begynner å ta dette opp eller signalisere dette heller..... Hun har veldig sosial angst så kanskje hun er redd nok til at hun ikke gjør det, men å ha en diskusjon om alt dette er noe magefølelsen min sier ikke kommer til å gjøre noe annet enn lage en ny meningsløs runde med virtue-signaling ovenfor hverandre.

Jeg tror alt dette handler om at hun har følt på for lite frihet til å definere seg selv i barndom, men at det nå har blitt til en allergi som sier "ikke definer meg!", som strekker seg til at man heller ikke skal definere eller si om noe er feminint eller maskulint i det hele tatt.

Jeg aksepter at hun føler seg slik som hun er, og hun har sin fulle rett til å bestemme hvem hun selv er. Men jeg føler at disse som er ikke-binære kanskje av og til glemmer at vi binære også har behov for å forholde oss til hva som også fungerer for oss, og at jeg elsker henne fra mitt binære hjerte like godt som hennes ikke-binære hjerte kan for meg?

Om alt dette er en fase i livet hennes eller om det er vedvarende er jeg enda ikke helt sikker på, men jeg antar eg jeg vet dette før hun blir 30. Men om ikke, så blir dette tilsynelatende et lag av separasjon som vi kanskje aldri kommer til å klare å helt nøste opp i.