Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1131
Har noen legemidler som snart går ut på dato, når de går ut på dato hvor skal en da gjøre av de? Må det da helst leveres inn på apoteket?
Skal leveres på apotekt ja.
Trådstarter
Ja, tenker at det er best å gjøre. Kjedelig hvis det skulle komme på avveie. Er ikke tanken på at det ikke er sunt å kaste det i søpla men frykten for at barn eller andre skal få kloa i det.
Det "rette" er vel å levere det til apoteket, men du kan like godt bare skylde det ned i dassen om du er redd for at det skal komme på avveie. Hvilken forskjell utgjør det egentlig?
Du skal ikke kaste medisiner i toalettet, det er nesten verre enn at de kommer på avveie. Lever det inn på apoteket eller bare ta vare på det. Medisiner holder seg langt over utløpsdatoen, så med mindre det er spesielle medisiner som krever nøyaktig dosering så ville jeg bare tatt vare på dem, eller gitt de til noen som trenger det hvis det er beroligende eller smertestillende for eksempel.
Trådstarter
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Du skal ikke kaste medisiner i toalettet, det er nesten verre enn at de kommer på avveie. Lever det inn på apoteket eller bare ta vare på det. Medisiner holder seg langt over utløpsdatoen, så med mindre det er spesielle medisiner som krever nøyaktig dosering så ville jeg bare tatt vare på dem, eller gitt de til noen som trenger det hvis det er beroligende eller smertestillende for eksempel.
Vis hele sitatet...
Ja, tar vare på de til de går ut, kanskje noe lenger, så leveres de inn på apoteket etter det. Gi de videre, det vil jeg ikke. Det er til eget forbruk eller kast.

Hvor lenge etter utløpsdato holder det seg da? Er Oxycon og Oxynorm det er snakk om.
Begge deler er holdbare så langt lageret rekker Hvis de skulle degradere noe over tid(noe som mest sannsynlig ikke kommer til å skje) så risikerer du ikke noe. Slike medisiner er like gode 10 år etter utløpsdatoen siden det ikke er noen fare om de bare virker 99% isteden for 100%.
Det er veldig kjekke medisiner å ha på lager hvis du plutselig trenger det, så slipper du kanskje den legeturen også :-)
Trådstarter
Sitat av kamelia Vis innlegg
Selger dem i din lokale park
Vis hele sitatet...
Nei. Greit at de som vil ha det uansett får tak i det, men da får de heller få tak i det et annet sted. En kan si at en er ansvarlig for det en putter i seg selv, men jeg klarer ikke å la vær å se at jeg også har et ansvar her.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Du skal ikke kaste medisiner i toalettet, det er nesten verre enn at de kommer på avveie. Lever det inn på apoteket eller bare ta vare på det. Medisiner holder seg langt over utløpsdatoen, så med mindre det er spesielle medisiner som krever nøyaktig dosering så ville jeg bare tatt vare på dem, eller gitt de til noen som trenger det hvis det er beroligende eller smertestillende for eksempel.
Vis hele sitatet...
Hva skjer om man gjør det? Seriøst spørsmål, for jeg kan ikke komme på noe særlig ille. Tenker selfølgelig ikke på emballasje, men om kan knuser piller eller heller væske ned burde det vil gå fint?
Trådstarter
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Begge deler er holdbare så langt lageret rekker Hvis de skulle degradere noe over tid(noe som mest sannsynlig ikke kommer til å skje) så risikerer du ikke noe. Slike medisiner er like gode 10 år etter utløpsdatoen siden det ikke er noen fare om de bare virker 99% isteden for 100%.
Det er veldig kjekke medisiner å ha på lager hvis du plutselig trenger det, så slipper du kanskje den legeturen også :-)
Vis hele sitatet...
Takker for svar 😀 Da blir de tatt vare på. Kom bare til å sjekke utløpsdatoen og ble noe overrasket over at de gikk ut så fort.
Sitat av walrusman Vis innlegg
Hva skjer om man gjør det? Seriøst spørsmål, for jeg kan ikke komme på noe særlig ille. Tenker selfølgelig ikke på emballasje, men om kan knuser piller eller heller væske ned burde det vil gå fint?
Vis hele sitatet...
Jeg mener å ha hørt om laks som svømte rundt rundt med benzo innabords for mange år siden, nå er ikke benzo det farligste men det finnes andre medikamenter man absolutt ikke vil spre rundt, tenk antibiotika og så videre.
Selv om de medisinene akkurat du flusher i toalettet bare er en dråpe i havet(he he) så kan det jo være greit å tenke på andre enn seg selv.

These pharmaceuticals can pollute our water and unintentionally expose us to the chemicals in these medications. Studies have found that medicines flushed down the drain can contaminate our lakes and streams, which can hurt fish and other aquatic wildlife, and end up in our drinking water

Flushing pills down the toilet can be a water quality issue because wastewater treatment plants are not equipped to remove pharmaceuticals from the wastewater. Those medications could affect the environment and endanger public health.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Svaret min var forøvrig en spøk. Lever dem selvsagt på apoteket eller behold dem selv.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Ja, tar vare på de til de går ut, kanskje noe lenger, så leveres de inn på apoteket etter det. Gi de videre, det vil jeg ikke. Det er til eget forbruk eller kast.

Hvor lenge etter utløpsdato holder det seg da? Er Oxycon og Oxynorm det er snakk om.
Vis hele sitatet...
Utløpsdato står på pakken. Hvis det er mundipharam du har så står det på høyre siden for teksten, på den høye siden i sort tekst.

Sitat av walrusman Vis innlegg
Hva skjer om man gjør det? Seriøst spørsmål, for jeg kan ikke komme på noe særlig ille. Tenker selfølgelig ikke på emballasje, men om kan knuser piller eller heller væske ned burde det vil gå fint?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om dette er et seriøst spørsmål, men jeg velger å svare på det uansett. Å vaske ned piller er naturskadelig, spesielt antibiotika. Du kan lese mer om det her: https://www.vitusapotek.no/baerekraf...poteket/a/A355
Sist endret av sentinel; 10. mars 2023 kl. 22:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan plugge dem??
Gi dem til meg?
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Syns utgåtte medesiner funker akkurat som før spiste somadril som va 21år over dato,funka som det alltid har gjort
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sløs å kaste. De varer lenge etter utløpsdato.

https://www.acsh.org/news/2022/11/25...-opioids-16692

De varer ihvertfall 15år lengere enn utløpsdato.