Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5923
God morgen freaks

Tenkte jeg bare skulle dele den halvferdige induksjonsvarmeren min.

Kretsen er tegnet og laget fra scratch og styresystemet er loddet opp på veroboard. Det er ganske enkelt en 555 timer som lager firkant pulser med tilpasset pulsbredde og frekvens. (frekvens og pulsbredde kan stilles inn)

Jeg har også laget en egen leder med en 180* fasedreid puls. så signalene ser sånn ut (digitalt fremstilt bilde):
http://bildr.no/thumb/THVUYTdM.jpeg


begge pulsen blir så kjørt inn på en Oprasjonsforsterker(pga den høye utgangsimpedansen).

Den normale firkantpulsen settes nå på 2 igbt- baser. og det fase dreide signalet settes på 2 andre igbt-er. jeg har nå en H-bro som inverterer signalet mitt. Det sitter en kondensator mellom collector og emitter for spenningstilpasning. skal også lage et tillegg som senker frekvensen hvis spenninga over kondensatoren blir for høy. det er ikke bra for transistoren om det er høy gjennomsnittspenning over den, og det blir veldig mye ekstra tap. til slutt blir strømmen kjørt ut på arbeid-spolen.

Her er en forenklet tegning av kretsen. Jeg har ikke tatt med op-ampene og kondensatoren. spolen er motstanden du ser i midten av H-broa.
http://bildr.no/thumb/LzBBRTlh.jpeg


Jeg kan nå kjøre 50Amp og noen hundre volt likespenning(det beste er en trafo rett før spolen for høyere strøm og lavere spenning). men da må jeg vannkjøle transistorene og spolen. Jeg kjører foreløpig bare en halv bro med én igbt. Og bare 250 watt. får noen nye igbt-er neste uke. så da poster jeg hele greia

Det er ganske kult. på 250 watt varmet maskinen opp en stor skrutrekker til 350 grader på 30 sekunder. så når jeg får satt opp hele broa kan jeg kjøre rundt 5Kw/maks 100khz uten noen problemer.
Hele bilder kommer snart.

- Visualn00b
Sist endret av visualn00b; 25. juli 2014 kl. 10:47.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Bilder i høyere oppløsning:

http://i.imgur.com/fNUjIxJ.png

http://i.imgur.com/orxgZ7S.png

Tøffe saker btw!
Sist endret av tripflag; 25. juli 2014 kl. 16:36.
Skulle ikke søkt deg jobb hos efd induction i skien da. de driver med induksjon på industriell skala. her snakker vi strøm forbruk

efd-induction
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Sitat av tripflag Vis innlegg
Bilder i høyere oppløsning:

http://i.imgur.com/fNUjIxJ.png

http://i.imgur.com/orxgZ7S.png

Tøffe saker btw!
Vis hele sitatet...
Tusen takk! glipp fra min side..


Kan også melde at jeg jobber der per dags dato he-he godt truffet. er lærling. 20 år.
Sist endret av visualn00b; 25. juli 2014 kl. 21:48.
Sitat av visualn00b Vis innlegg
he-he godt truffet. er lærling. 20 år.
Vis hele sitatet...
Lærling å lager induksjons ovner, ser du bruker multisim fra NI å greier. du bør kanskje få deg en ingeniørutdanning. har en del Y-veien rundt om i landet
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Sitat av personnavn92 Vis innlegg
Lærling å lager induksjons ovner, ser du bruker multisim fra NI å greier. du bør kanskje få deg en ingeniørutdanning. har en del Y-veien rundt om i landet
Vis hele sitatet...
stemmer det, hehe Planen er HIT eller NTNU om et år . y-veien er en veldig god løsning, ja
Oi oi.
Dette så jæ.. Kjempetøft ut.
Må lese meglitt opp, men dette har jeg litt lyst til.
Post mer, gjerne med forklaringer og mer detaljer
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tenag Vis innlegg
Oi oi.
Dette så jæ.. Kjempetøft ut.
Må lese meglitt opp, men dette har jeg litt lyst til.
Post mer, gjerne med forklaringer og mer detaljer
Vis hele sitatet...
veldig spennende tema. virkelig

jeg leste rundt på internet, men fant ingen lignende eksperimenter med 555 timere. veldig glad for at folk er nysjerrige. er kun lærling og 20 år, men har holdt på med elektronikk siden barneskolen. det har vært en oppsluking av tiden min, men vell verdt det

kan prøve å forklare litt mer i detalj nå. beklager evnt. skrivefeil, men er på 7 halvliteren i kveld


For å varme et emne med induksjon trenger du en frekvens. frekvensen du trenger avhenger av materialet du skal varme og hvor stor / antall truns på spolen din.
høye frekvenser varmer mer på overflaten av emnet, mens lavere frekvenser penetrerer emnet bedre og gir vamre tvers igjennom.

Jeg har kun en likespenning å arbeide ut i fra, så jeg må lage en vekselspenning ut av det (som en inverter, feks som du får kjøpt på biltema osv) jeg gjør da om likespenningen min til pulser med en 555 timer.

Hvis du ser på pulsene og kretstegningen jeg la ut, kan du se at 2 og 2 transistorer kjører parallelt.
eks: jeg kjører 50 killohertz på 2 og to transistorer. to av de vil åpne og la en strøm flyte gjennom seg- og gjennom spolen og videre ned til jord. det samme med de to andre som blir styrt av pulser i motfase. dette skaper en strøm som ligner på en ganske reel sinus strøm. vanskeligere er det ikke

bare spør hvis det er noe spesifikt. skal prøve å svare

Mvh Visualn00b
Sist endret av visualn00b; 26. juli 2014 kl. 00:55.
Først og fremst, kult prosjekt. Vil gjerne se mer av dette.

Jeg tror jeg muligens ser en svakhet i styringa av H-brua. Litt avhengig av hastigheten på inverteren og IGBTene, vil Q2 og Q4 lede samtidig en relativt kort stund. Tilsvarende også Q3 og Q1. Dette kortslutter spolen og kan gi store strøm-topper fra U_Power. I beste fall unødvendig strømtrekk, i værste fall skade U_Power eller IGBTene.

Kan dette stemme?
Sitat av visualn00b Vis innlegg
stemmer det, hehe Planen er HIT eller NTNU om et år . y-veien er en veldig god løsning, ja
Vis hele sitatet...
Thøft, eg går på HiT selv ^_^

PS: IGBTer er awesomme

MiT lecture på fysikk II, elektristet og magnetismelæra kan hende matten er litt vanskelig for deg, men er det noe du lurer på så sjekker du ut khanacademy hvis du har interesse å grave deg videre inn i dypet som klassisk fysikk har å tiby før du starter ingeniøren. Walter Lewin er helt <3
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Først og fremst, kult prosjekt. Vil gjerne se mer av dette.

Jeg tror jeg muligens ser en svakhet i styringa av H-brua. Litt avhengig av hastigheten på inverteren og IGBTene, vil Q2 og Q4 lede samtidig en relativt kort stund. Tilsvarende også Q3 og Q1. Dette kortslutter spolen og kan gi store strøm-topper fra U_Power. I beste fall unødvendig strømtrekk, i værste fall skade U_Power eller IGBTene.

Kan dette stemme?
Vis hele sitatet...
ja, det kan stemme. tror jeg bør ha minst 100 ns fra Q2 av til Q4 er på. Men det må jeg nesten regne på. kommer til å merke det ganske fort på igbt-ene. jeg vet med sikkerhet at jeg kommer til å få problemer med at spenninga over transistorene ikke har rekt å synke lavt nok når det går strøm igjennom transistorene.

en løsning kan være å sette en motstand på basen på Q5? tror jeg skal prøve å simulere det.
Ser jeg må lese meg litt opp ikveld. for jeg er usikker på hvordan jeg skal treffe ressonansfrekvensen til materialet. noen som har formler?

personnavn92: IGBT-er drit kule ja. tåler noe jævlig å. men bare vent sil silisiumkarbid-transistorene tar over. jesus christ det blir fett.

og som sagt. sinsykt morsomt at folk viser interesse
Sist endret av visualn00b; 26. juli 2014 kl. 23:21.
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Da poster jeg bare en liten update om at jeg har fått tak i 3 nye IGBT-er.
Skal prøve å sette de sammen i løpen av dagen eller i morgen.

i mens deler jeg bilder av hvordan den ser ut nå.
(halvbro uten kjøling og ikke tilpasset spole)
bryteren er bare for å sette den i 2 hz. var bare for å teste noen funksjoner. så ikke tenk på den.

BILDE-1
BILDE-2
BILDE-3
BILDE-4

MVH Visualn00b

som sagt. 7 halvliteren..
uansett: du trenger en strøm som svinger med en frekvens. helst en frekvens som treffer materialet*

litt av poenget her er å få gjort om strømmen til en så fin sinus strøm som mulig. men det er ikke alltid så lett fordi det er så mye som må match. Spole, frekvens og selvom du har regnet det ut med formler vil transistorene fucke litt opp for deg.
Sist endret av visualn00b; 28. juli 2014 kl. 14:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
En måned har gått. Hvordan går prosjektet? Gøy å vite at flere enn meg holdt på med elektronikk i barneskolen
For å få strømmen mer sinusformet kan du bruke PWM. Det enkleste er å gjøre spenningen sinusformet, men vil man ha selve magnetfeltet sinusformet er det strømstyring som gjelder. Jeg leste opp om BLDC-motorstyringer her forleden, og fant halleffekt-sensorer som måler strøm vha. magnetfelt, som kan måle store strømmer uten at man må ha med en shuntmotstand i kretsen.

Resonansfrekvensen du nevner, er det noe som er spesifikt for materialet, eller for størrelsen/formen på objektet, eller begge deler? Hvis du kan måle strøm og spenning som går gjennom spolen, kan du da på noen måte måle deg fram til den optimale frekvensen?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Sitat av GalFisk Vis innlegg
En måned har gått. Hvordan går prosjektet? Gøy å vite at flere enn meg holdt på med elektronikk i barneskolen
For å få strømmen mer sinusformet kan du bruke PWM. Det enkleste er å gjøre spenningen sinusformet, men vil man ha selve magnetfeltet sinusformet er det strømstyring som gjelder. Jeg leste opp om BLDC-motorstyringer her forleden, og fant halleffekt-sensorer som måler strøm vha. magnetfelt, som kan måle store strømmer uten at man må ha med en shuntmotstand i kretsen.

Resonansfrekvensen du nevner, er det noe som er spesifikt for materialet, eller for størrelsen/formen på objektet, eller begge deler? Hvis du kan måle strøm og spenning som går gjennom spolen, kan du da på noen måte måle deg fram til den optimale frekvensen?
Vis hele sitatet...

beklager skrivefeil. erpå mobil.
morsomt å se interesse. jeg har startet prosjekter på nytt med en kolega. resonansegrekvensen blir nå målt med en tilbakemeldingstrafo fra spole. kretsen drar fra 1000 hz til 30khz. den prøver frekvensene opp helt til den finner beste match. men mye som gjenstår. skal lage vannkjølung mtp at 2kw generer litt varme i transistorene(mye varme) detaljer kommer snart
▼ ... over en måned senere ... ▼
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Okei... har hatt veldig mye å gjøre for tiden. men alt av tegninger er ferdig. og det ble til slutt arduino for å behandle styre signalene og tilbakemeldigen fra måletrafoen på spolen . laster opp tegningen i morgen tidlig + bilde av starten på varmeren. så skal vi se om det ikke blir noe fart på prosjektet
Sist endret av visualn00b; 8. oktober 2014 kl. 22:52.
Hvordan måler du egentlig frekvensen her?
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Sitat av BigJackW Vis innlegg
Hvordan måler du egentlig frekvensen her?
Vis hele sitatet...
måler frekvens med osiloscope... men hvis du mener hvordan kretsen måler- så måler jeg ikke. kun en tilbakemeldingstrafo via en likeretter