Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1222399
Har lest litt gjennom trådene her, prøvd å lære litt og finne ut hvordan jeg kan kvitte meg med min CPL3.

Jeg tenkte på å kjøpe en Cisco SB 300P sammen med en SFP-modul

Slik jeg forstår er det bare å sette opp switchen i Layer 3-modus, sette opp VLAN også skal det funke? I første post blir det nevnt noe med MAC-adresser, men er dette nødvendig? Filtrerer Lyse ut switcher som ikke har spesfikke "godkjente" MAC-adresser?

Bak switchen skal jeg kjøre en ASUS RT-AC66U som router med DHCP.
Sist endret av otsego; 26. september 2013 kl. 20:34.
Har man noen rettigheter til å få buttet hjemme sentral når alt funker?
Har lust å fjerne hjemme sentralen deres og sette opp pfsense for TV og internett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har Altibox zyxel p2812 router.
Har ikke lest gjennom hele tråden enda. Men går det å få internet vlan på 3 porter og tv på en på altibox egen sin router? Eller må jeg ordne med min egen router? Kan litt, men må sikkert ha en del hjelp.
Har idag en Netgear WNDR3700 router med et openwrt basert firmware.

Har kört nmap på Zyxel P2812...
Discovered open port 18888/tcp on 192.168.10.1
Discovered open port 10000/tcp on 192.168.10.1
Discovered open port 37964/tcp on 192.168.10.1
Discovered open port 10001/tcp on 192.168.10.1
Vis hele sitatet...
Det körs en webserver på 18888 och 37964.
På port 18888 möts jag av detta:
RomPager
Embedded Web Server
First Page



The value of the test variable is: Hello World!
Vis hele sitatet...
och på port 37964
Welcome
Welcome to P-2812HNU-F1 configuration interface. Please enter username and password to login.

Username:

Password:
Vis hele sitatet...
Var det inte någon i tråden som var tech-support på altibox? Och möjligen kan root passord?
är inte så väldigt bra på det här... Men inloggningssidan hänvisar till något javascript påloggningsmekanism. Kan det hända det är en osäker anslutning och man skulle kunna sitta med wireshark för att sniffa lösenord medans man ber någon från tech supporten att logga på och snappa upp det?


Mer info:
MAC Address: XX:XX:XX:XX:XX:XX (Unknown)
Device type: WAP
Running: Linux 2.4.X
OS CPE: cpe:/o:linux:linux_kernel:2.4
OS details: DD-WRT v24-sp1 (Linux 2.4.36)
Network Distance: 1 hop
Vis hele sitatet...
Noen som kunne vært så vennlige å hjelpe med med en config fil for å få IPv6 til å funke i DD-WRT?
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Sitat av otsego Vis innlegg
Har lest litt gjennom trådene her, prøvd å lære litt og finne ut hvordan jeg kan kvitte meg med min CPL3.

Slik jeg forstår er det bare å sette opp switchen i Layer 3-modus, sette opp VLAN også skal det funke? I første post blir det nevnt noe med MAC-adresser, men er dette nødvendig? Filtrerer Lyse ut switcher som ikke har spesfikke "godkjente" MAC-adresser?

Bak switchen skal jeg kjøre en ASUS RT-AC66U som router med DHCP.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil du kvitte deg med CPL3en? Har du noen kontrete problemer med den?
Utstyret du snuser på er ganske heftig. Hva planlegger du å bruke det til?
Du må clone mac adressen ja
Sist endret av Slaps; 11. oktober 2013 kl. 23:25.
Jeg har en HET 306 fiberboks eller vad den heter, og har nå fjernet Altibox Zyxel p2812 og satt dit min egen router, en NETGEAR WNDR3700v2 med OpenWRT.
Jeg har koblet ethernetkabel fra fiberboks til WAN-port på WNDR3700v2. http://wiki.openwrt.org/toh/netgear/...orts.for.vlans her kan man se portnavnen.


http://oi44.tinypic.com/2enstif.jpg
Noen som kan forklare litt bedre hvordan jeg skal sette opp dette? Port 5 er WAN porten. Jeg önsker å ha 3 internet porter og 1 port på "TV".

Har prövd litt forsjellige instillinger her, men vet egentlig ikke hva jeg driver med. Har clonet MAC addressen (som sto klistret på Zyxel'n fysisk, ikke wifi MAC:en) till openwrt WAN interfacet. (/etc/config/network)
Når jeg er i port 1 og 2 med min PC så får jeg en 192.168.1.x adresse, (kun untagged vlan-id 1)
Når jag prövet forsjellige instillinger på port 3 og 4 og på wan porten (5) så får jeg aldrig IP. Hverken fra ISP eller på PC fra router.

Er det flere endringer som må gjöres? Skulle bli VELDIG glad om jeg kunne kvitte meg med Altibox routeren... Den er håplöst dålig, og man har null kontroll over den. Kun via altibox sin hjemmeside for å endre noen få instillinger
Sist endret av qwerty1234; 11. oktober 2013 kl. 23:34.
Kan bekrefte at man IKKE trenger å klone mac addressen. Uansett hva jeg kopler til så fungerer det fint.

Her er oppsettet mitt for min Cisco 2960G-48TS som jeg bruker som splitter etter HET boksen før jeg sender de respektive VLAN til henholdsvis Firewall (Cisco ASA 5505) og TV tuneren.

interface GigabitEthernet0/42
description TV.Tuner
switchport access vlan 101
switchport mode access
spanning-tree portfast
!
interface GigabitEthernet0/43
description Firewall.WAN
switchport access vlan 102
switchport mode access
spanning-tree portfast
!
interface GigabitEthernet0/44
description Fiber.Converter
switchport trunk allowed vlan 100-102
switchport mode trunk
speed 1000
duplex full
spanning-tree portfast trunk

Som dere ser så tar jeg imot alle nettverkene på port 44 og fordeler de ut på 42 og 43. Her kan man da kople opp så mange TV tunere man vil og sette opp porten som port 42.

Har enda ikke hatt noen bruk for vlan 100, ei heller for å få ip addresse til TV tuneren så jeg tror ikke det vlanet brukes til noen annet en admin av Zyxcel routeren. Men rett gjerne på meg hvis jeg tar feil her.

Regner med de fleste av dere har satt opp VPN med split tunnel og U-turn routing eller hva man nå vil kalle det sånn at med en VPN klient på Iphone eller Ipad din så kan du se Chill in uansett hvor du er i verden ? Vel hvis det er noen som ikke har gjort det så kan jeg ihvertfall poste en konfig for hvordan man gjør det på en Cisco ASA
Sitat av Stream2back Vis innlegg
Kan bekrefte at man IKKE trenger å klone mac addressen. Uansett hva jeg kopler til så fungerer det fint.

Her er oppsettet mitt for min Cisco 2960G-48TS som jeg bruker som splitter etter HET boksen før jeg sender de respektive VLAN til henholdsvis Firewall (Cisco ASA 5505) og TV tuneren.

interface GigabitEthernet0/42
description TV.Tuner
switchport access vlan 101
switchport mode access
spanning-tree portfast
!
interface GigabitEthernet0/43
description Firewall.WAN
switchport access vlan 102
switchport mode access
spanning-tree portfast
!
interface GigabitEthernet0/44
description Fiber.Converter
switchport trunk allowed vlan 100-102
switchport mode trunk
speed 1000
duplex full
spanning-tree portfast trunk

Som dere ser så tar jeg imot alle nettverkene på port 44 og fordeler de ut på 42 og 43. Her kan man da kople opp så mange TV tunere man vil og sette opp porten som port 42.

Har enda ikke hatt noen bruk for vlan 100, ei heller for å få ip addresse til TV tuneren så jeg tror ikke det vlanet brukes til noen annet en admin av Zyxcel routeren. Men rett gjerne på meg hvis jeg tar feil her.

Regner med de fleste av dere har satt opp VPN med split tunnel og U-turn routing eller hva man nå vil kalle det sånn at med en VPN klient på Iphone eller Ipad din så kan du se Chill in uansett hvor du er i verden ? Vel hvis det er noen som ikke har gjort det så kan jeg ihvertfall poste en konfig for hvordan man gjør det på en Cisco ASA
Vis hele sitatet...
Ser ut som om du har peiling her. Kan du konvertere konfigen till openwrt (linux)?
Da har jeg også successfully fjernet Zyxel boksen og erstatt med en hjemmerouter som kjörer OpenWRT!

Dermed er også altibox sin brannmur fjernet så jeg kan installere openVPN server og/eller klient

Pm for konfig!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Her var mye kunnskap samlet... :O har et NoOb spm: har tilgang på en altibox med bare TV gjennom borettslag. Ikke bredbånd men gjennom ruteren får jeg en supertreg LAN som tydeligvis er beregnet til å sette opp bredbånd? Nedlastingshastighet 12-13 kb sek.. Har hatt en del nytte av det likevel da behovet ikke er stort mer enn informasjonssøk på nettet og har man tid kan store filer lastes ned, 3gb tar vel 2-3 dager.
kan dette hackes så det blir raskere?
Sitat av coyotl Vis innlegg
Her var mye kunnskap samlet... :O har et NoOb spm: har tilgang på en altibox med bare TV gjennom borettslag. Ikke bredbånd men gjennom ruteren får jeg en supertreg LAN som tydeligvis er beregnet til å sette opp bredbånd? Nedlastingshastighet 12-13 kb sek.. Har hatt en del nytte av det likevel da behovet ikke er stort mer enn informasjonssøk på nettet og har man tid kan store filer lastes ned, 3gb tar vel 2-3 dager.
kan dette hackes så det blir raskere?
Vis hele sitatet...
Hei!
Det du lurer på ang hacks for å få raskere nett i sameie er nok ikke mulig! 1Mbit linja som de fleste sameier benytter seg av ligger der (på vlan90) kun for å ha aksess. Ønsker du høyere hastighet så må du oppgradere din linjeleverase på individuell basis, for du har vel et kundenr som er knyttet opp til deg som juridiskeier, og din hjemmesentral....
▼ ... noen uker senere ... ▼
Til alle som vil bli kvitt hjemmesentralen og har separat mediaconverter (F.eks Zyxel hjemmesentral).

Vil bare informere om at man ikke trenger å kjøpe en dyr managed switch, hvis formålet kun er å bli kvitt hjemmesentralen.

En meget god router, som du kan koble direkte til mediaconverteren, er enten Asus RT-AC66U eller den aller nyeste Asus RT-AC68U, begge disse støtter VLAN tagging på WAN/Internet, TV og telefon på WAN, PORT3 og PORT4

Selvfølgelig ikke så mange muligheter for spesielle config, men det fungerer knirkefritt og raskt hos meg, til mitt bruk.

Du mister to av LAN-portene på routeren (3 og 4), da disse blir dedikert til IPTV og telefoni.

LAN port 1 og 2 virker som normalt til LAN/PC.

Se bilder for oppsett, ved å trykke på linken under:
Fungerende oppsett Altibox


greddost
Litt noob spørsmål, eg vil bytta ut lyse hjemme sentralen med pfsense. har prøvd det som står på siden her, men får ikke ip når maskinen er koblet til mediakonverteren.
Har noen fått dette til, og så er hvordan skal det gjøres.
Sitat av jlilleby Vis innlegg
Litt noob spørsmål, eg vil bytta ut lyse hjemme sentralen med pfsense. har prøvd det som står på siden her, men får ikke ip når maskinen er koblet til mediakonverteren.
Har noen fått dette til, og så er hvordan skal det gjøres.
Vis hele sitatet...

Ja det er fult mulig å få til med pfsens med kabel rett i pc'en.

står faktisk i første tråden :

Du trenger:
*Pfsens server (som klarer 70-80mbit, sjekk pfsens web sider)
*1 x Intel netverks kort som har vlan support (kan anbefale : "Intel PRO 1000 CT" koster ca 250kr på komplett/netshop)
*1 x random lan kort.
*1 x cat 6 kabel (IKKE bruk noe krøla dritt du finner da vil du få pakke error)

Bare installer pfsens som normalt, bare husk velg "intel" korte som WAN , og det andre korte som LAN.
Neste steg er logge inn på web siden til pfsens,
velg: Interfaces -> (assign) -> velg: "vlan" så trykk på "+"
Velg så :
Parent interface : velg intel korte
VLAN tag : 102
Description : Altibox fiber
trykk: save

velg: Interfaces -> Altibox fiber ->

Altibox fiber(intel korte)
ipv4 config type : dhcp
ipv6 config type : none
Speed and duplex : 1000baseT full-duplex (hvis den står til auto får du ca 0,1% data error, er fiber box'ens feil)

NB: Fiber box'en har "link follow", det vil si at lan korte MÅ være aktiv FØR den linker opp fibern!!

Med det oppsette her, så er det kun fiber, rett i pfsens server.

HUSK noen ganger kan det ta opp til 5 min før du får ip via dhcp
Sitat av ontheroad Vis innlegg
Ja det er fult mulig å få til med pfsens med kabel rett i pc'en.

står faktisk i første tråden :

Du trenger:
*Pfsens server (som klarer 70-80mbit, sjekk pfsens web sider)
*1 x Intel netverks kort som har vlan support (kan anbefale : "Intel PRO 1000 CT" koster ca 250kr på komplett/netshop)
*1 x random lan kort.
*1 x cat 6 kabel (IKKE bruk noe krøla dritt du finner da vil du få pakke error)

Bare installer pfsens som normalt, bare husk velg "intel" korte som WAN , og det andre korte som LAN.
Neste steg er logge inn på web siden til pfsens,
velg: Interfaces -> (assign) -> velg: "vlan" så trykk på "+"
Velg så :
Parent interface : velg intel korte
VLAN tag : 102
Description : Altibox fiber
trykk: save

velg: Interfaces -> Altibox fiber ->

Altibox fiber(intel korte)
ipv4 config type : dhcp
ipv6 config type : none
Speed and duplex : 1000baseT full-duplex (hvis den står til auto får du ca 0,1% data error, er fiber box'ens feil)

NB: Fiber box'en har "link follow", det vil si at lan korte MÅ være aktiv FØR den linker opp fibern!!

Med det oppsette her, så er det kun fiber, rett i pfsens server.

HUSK noen ganger kan det ta opp til 5 min før du får ip via dhcp
Vis hele sitatet...
Har prøvd det, får fremdels ikke IP, her har du snaps av config på pfsense.

https://www.dropbox.com/sh/o1e395pd51hs4t7/xAxcdnylJM
Sitat av coyotl Vis innlegg
Her var mye kunnskap samlet... :O har et NoOb spm: har tilgang på en altibox med bare TV gjennom borettslag. Ikke bredbånd men gjennom ruteren får jeg en supertreg LAN som tydeligvis er beregnet til å sette opp bredbånd? Nedlastingshastighet 12-13 kb sek.. Har hatt en del nytte av det likevel da behovet ikke er stort mer enn informasjonssøk på nettet og har man tid kan store filer lastes ned, 3gb tar vel 2-3 dager.
kan dette hackes så det blir raskere?
Vis hele sitatet...
Tviler. Altibox har vel satt limiter/shaper i sentralen sin. Loqal i Trondheim bruker firmware til å begrense netthastigheten. Så hvis du setter den i bridge virker det som den hopper til 100/100.
Sitat av hayer Vis innlegg
Tviler. Altibox har vel satt limiter/shaper i sentralen sin. Loqal i Trondheim bruker firmware til å begrense netthastigheten. Så hvis du setter den i bridge virker det som den hopper til 100/100.
Vis hele sitatet...
1) Hastighet styres av Policymaps paa Sentralen som blir satt utifra hva du har av tjenester i kontrakt.

2) Alle Sentraler har 100/100 eller 1000/1000 inn kommer ann paa hvaslags sentral du har + hva slags utstyr det staar i noden. Har du ZyXel f.esk saa ligger linken paa 1000/1000

3) Setter du sentralen i bromodus saa faar du ikke 100Mbit eller 1000Mbit du faar det som er satt som policy.
Sitat av Pinkdot Vis innlegg
1) Hastighet styres av Policymaps paa Sentralen som blir satt utifra hva du har av tjenester i kontrakt.

2) Alle Sentraler har 100/100 eller 1000/1000 inn kommer ann paa hvaslags sentral du har + hva slags utstyr det staar i noden. Har du ZyXel f.esk saa ligger linken paa 1000/1000

3) Setter du sentralen i bromodus saa faar du ikke 100Mbit eller 1000Mbit du faar det som er satt som policy.
Vis hele sitatet...
Du har mye rett, for noobs her:
Bare så folk er 100% siker så når folk sier "sentraler" hoss alitbox så mener dem cisco switcher som er med management. (ikke noe mer fancy enn det)

1. policy-map er satt på cisco switchen , Det er satt 3 forsjelige hastigheter policy på alle 3 vlan: iptlf,tv,internet.

2. Alle switcher(sentraler), har 100mbit porter , og noen nye har 1000mbit porter. Det variere mer på alder på switchen som står på plassen.
Fiber box'en(media konvertern/hjemmesentral'en/node/box hoss kunden alle disse er samme navn) Har du telsey hjemmesentral, så går fibern rett inn, da har du mest sansynlig bare 100mbit.
har du zyxel router, vil du ha en mediaconverter som er bare gjør om fiber til cat6 kabel , mediaconverter har både 100/1000mbit på fiber siden, hvis begge links lysa lyser grønt så har du gbit fiber, lyser en av dem gult har du 100mbit.
NB: selv om du har zyxel vil det IKKE si at du har 1000mbit fiber link, fleste har forsatt bare 100mbit

3. Han mener hjemme sentral/node ,vil si vidre sende all trafikk, mellom og ikke innom routern delen på hjemme sentralen,
zyxel har en STORT problem med mye trafikk å små pakker pga QOS står på og lager krøll selv om den står i brigth modus ( du vil oppleve youtube stopper helt tilfeldig, JA det er zyxel som gjør det ! )
Bytter du til en switch med tag vlan(eks cisco sb til ca 800kr på komplett), så vil alle dem problemen med youtube bli borte.
Sist endret av ontheroad; 28. november 2013 kl. 23:23.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Kan bekrefte det ontheroad sier på punkt 2. Gigabit-links er forsatt sjelden vare rundt om i switchene (men noen få er det)
Sist endret av Slaps; 28. november 2013 kl. 23:51.
Hei,

Er det mulig å ta ut datasignaler ( eller tv signaler) fra Zyxel sentralen, og bruke en switch i andre enden for å kunne se både tv og ha internett.

eller er eneste mulighet å splitte kabelen slik at jeg får 2 par i hver ende,slik at jeg da kopler en i tv uttak, og en i data uttak på sentralen?

andre muligheter???

har bygget ny garasje, og har lagt en cat6 kabel fra hus, og over til garasjen.
Sitat av katarina77 Vis innlegg
Hei,

Er det mulig å ta ut datasignaler ( eller tv signaler) fra Zyxel sentralen, og bruke en switch i andre enden for å kunne se både tv og ha internett.

eller er eneste mulighet å splitte kabelen slik at jeg får 2 par i hver ende,slik at jeg da kopler en i tv uttak, og en i data uttak på sentralen?

andre muligheter???

har bygget ny garasje, og har lagt en cat6 kabel fra hus, og over til garasjen.
Vis hele sitatet...
Ja, om du har en svitsj i begge ender som støtter vlan.
Hei.

Har lest igjennom hele tråden, og tror jeg er innforstått med vlan og konfigurasjonen som skal til.

Problemet mitt er at TV utgangen på CPL5 ruteren ikke får "Link Up" når den kobles i min Netgear GS110TP managed switch.

Slik jeg har det satt opp står CPL5 i bridge mode, med PC utgang koblet rett i min Linux server som står som FW mot mitt LAN/Wifi. Dette fungerer fint.

Jeg har to kabler som går opp på loftet, en med LAN fra Linux server, og en som er koblet i TV utgangen til CPL5.

På loftet er begge kablene koblet i Netgear GS110TP managed switch, hvor jeg har satt opp et VLAN (default) for LAN som kommer fra Linux server, og et VLAN 101 som kommer fra CPL5 TV port. LAN punktene fungerer som forventet, men jeg får bare "link up" fra dekoderen, ikke fra CPL5 ruter TV port.

Dersom jeg kobler kabelen som kommer fra CPL5 TV port via en RJ45 skjøt plugg til kabelen som går til dekoderen, så får dekoderen signal og fungerer.

Jeg har prøvd å slå av auto negotiate ved å sette fast 100Mbit full duplex på Netgear switchen, men det har ikke hatt noen effekt.

Noen som har noe tips til hva jeg gjør galt? Det ser jo ikke ut som noen andre har hatt dette problemet?

Planen var å ha 3 porter på switchen dedikert til TV, en inn og to ut, ellers hadde jeg bare brukt RJ45 skjøten, men det går altså ikke...
Sitat av ontheroad Vis innlegg
Du har mye rett, for noobs her:
Bare så folk er 100% siker så når folk sier "sentraler" hoss alitbox så mener dem cisco switcher som er med management. (ikke noe mer fancy enn det)

1. policy-map er satt på cisco switchen , Det er satt 3 forsjelige hastigheter policy på alle 3 vlan: iptlf,tv,internet.

2. Alle switcher(sentraler), har 100mbit porter , og noen nye har 1000mbit porter. Det variere mer på alder på switchen som står på plassen.
Fiber box'en(media konvertern/hjemmesentral'en/node/box hoss kunden alle disse er samme navn) Har du telsey hjemmesentral, så går fibern rett inn, da har du mest sansynlig bare 100mbit.
har du zyxel router, vil du ha en mediaconverter som er bare gjør om fiber til cat6 kabel , mediaconverter har både 100/1000mbit på fiber siden, hvis begge links lysa lyser grønt så har du gbit fiber, lyser en av dem gult har du 100mbit.
NB: selv om du har zyxel vil det IKKE si at du har 1000mbit fiber link, fleste har forsatt bare 100mbit

3. Han mener hjemme sentral/node ,vil si vidre sende all trafikk, mellom og ikke innom routern delen på hjemme sentralen,
zyxel har en STORT problem med mye trafikk å små pakker pga QOS står på og lager krøll selv om den står i brigth modus ( du vil oppleve youtube stopper helt tilfeldig, JA det er zyxel som gjør det ! )
Bytter du til en switch med tag vlan(eks cisco sb til ca 800kr på komplett), så vil alle dem problemen med youtube bli borte.
Vis hele sitatet...
...flott valgte den korte forklaringen, KP til deg for denne.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
Ja, om du har en svitsj i begge ender som støtter vlan.
Vis hele sitatet...
ehhh, hva er VLAN,? viss jeg da bruker switch som støtter vlan, så kan jeg bruke lyse sin zyxel sentral?


takk
For å svare på mitt eget spørsmål, Grunnen til at jeg ikke fikk link up var fordi jeg hadde montert RJ45 kontakter av metall (skjermet), det likte den tydeligvis ikke, for om jeg brukte en slik RJ45 sjøt og en liten patche kabel uten metall skjerm, så fikk den link up med en gang!

Men det virket fortsatt ikke da, hehe. Noen tips til settings på NetGear GS110TP? Så vidt jeg kan se kommer ikke multicast over på VLAN 101, de forblir på VLAN1...how to fix?
Har høy ustabilitet på nettet her (Altibox, trådløst). Vært en tekniker og konkludert med fine signaler inn til tv og modem(?), men han nevnte at det kan være koblingsfeil i den metall-boksen som står neddi gata(der kablene kommer fra(?).

Zyxel router'n er visst crap ifølge alle andre her og jeg vurderer da som følger: Teste hvordan nettet er med ethernet-kabel, deretter bytte ut Zyxel hvis det viser seg at nettet fungerer optimalt uten routeren. Alt utstyr står nede i kjelleren, jeg er skeptisk til at det står der, og spurte tekniker selvfølgelig. Han mente at utstyret fint kan stå der, og siden signalverdiene er OK så har han vel rett?
Sitat av Curt Vis innlegg
Har høy ustabilitet på nettet her (Altibox, trådløst). Vært en tekniker og konkludert med fine signaler inn til tv og modem(?), men han nevnte at det kan være koblingsfeil i den metall-boksen som står neddi gata(der kablene kommer fra(?).
Vis hele sitatet...
Ustabilitet på Wlan oppstår i mange tilfeller, her er det innstillinger som kan bedre opplevelsen, som b.l.a kryptering og kanalvalg, men dette er det ingen garanti for. Er det derimot påvist feil i linjeleveransen så gir dette utsalg i form av ustabilitet på alle tjenestene, altså, er det for høy/lav demping på signalene i fra noden til sentralen så pleier det å gi utsalg på tjenester som ligger på det fysiske laget først, som TV og kablet nettverk.

Er det koblingsfeil i noden ( modul/port) så gir det gjerne utslag i "0" tjenester.



Sitat av Curt Vis innlegg
Zyxel router'n er visst crap ifølge alle andre her og jeg vurderer da som følger: Teste hvordan nettet er med ethernet-kabel, deretter bytte ut Zyxel hvis det viser seg at nettet fungerer optimalt uten routeren. Alt utstyr står nede i kjelleren, jeg er skeptisk til at det står der, og spurte tekniker selvfølgelig. Han mente at utstyret fint kan stå der, og siden signalverdiene er OK så har han vel rett?
Vis hele sitatet...
ZyXel sentralen er ikke direkte "crap" men mediaconverter'n av typen - HET - er ikke den som er mest stabil, men pingcom derimot er hakket kvassere.

Bytting av sentralen = ny ZyXel i 99% av tilfellene, som regel. At utstyrer står i kjeller trenger ikke være noe negativt, men det kommer jo an på bruksmønstret ditt, er du avhengig av Wlan og null kabling så trenger det heller ikke være en optimalt plassering, nei.

Skal det "klages" på noen form for leveranse så sørg for at det er nøye testet med kabling i fra sentralen til bruker utstyr å da i tillegg uten om alle potensielle feilkilder ( veggpunkter, switcher, routere etc )da helst med en på kundeservice på tråden for da sender de feilsøk/raport direkte til tekniks...
Sitat av ontheroad Vis innlegg
En ofte feil er at router ikke klarte ikke trafikk'en, vil kjøpt en switch som her under, og en eks e4200 fra cisco.

Guide hvordan bytte ut zyxel(hjemme sentralen) uten bruke pfsense.

Det trengs en cisco switch av type: "SLM2008T" (www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638869) ca 1000kr med frakt.
Switch'en har 8 porter og 10/100/1000 på alle porter, eller annen switch med "Web Managed" (liste finnes her: http://www.komplett.no/k/search.aspx...sco%20Managed& )
og en random router som klarer trafikken, eks zyxel e4200

1. Når du får switche'en, koble den til en pc i port nr 1 (Det MÅ være port nr1!), sett statisk ip til 192.168.1.200 , start http://192.168.1.254 , den spør etter brukernavn: cisco (små bokstaver) og password: cisco
2. Sett så brukernavn og password.
3. På hoved siden velg: "Create VLAN"
4. Trykk "add"
5. VLAN ID: 102 ,vlan name: 102-inet , trykk "apply"
6. Trykk på: "VLAN Management" (meny på venstre side)
7. Trykk på: "Port To VLAN"
8. Sjekk at : Filter: VLAN ID equals to : 1
9. Ta vekk krysset for "Member" på g2,g3,g4,g5,g6,g7,g8 (IKKE G1 siden den er du koblet til)
10.Trykk på: Filter: VLAN ID equals to : 102
11.Kryss av på "member" på g7 og g8.
12.g8 velg "Tagged"
13.g7 velg "Untagged"
14.Trykk "apply"
15.Trykk "save"(øverst ca midt på, ellers blir det IKKE lagret)

Koblings skjerma er som følger:

HET-3012W2A(fiber til cat6) -->(cat6 cabel)-> port 8(i SLM2008T) , port 7(i SLM2008T) ->(cat6 cabel)-> router av ditt egent valg, bare velg dhcp.

Fordelen er at da er zyxel box'en helt borte, og alle problemer den har.

Hvis noen trenger ferdig config fil til switch så send pm.
Vis hele sitatet...
Har denne setupen da jeg hadde en SLM2008T liggende på jobb.. noen som kan fortsette guiden for tv vlan? Kun hatt nett gjennom altibox frem til nå..
Er det kanskje bare så enkelt som dette?

Legge til VLAN 101, member g6 og g8, g8 tagged, g6 untagged? I tillegg til den opprinnelige guiden selvsagt så det blir converter -> port 8 -> port 7 -> pfsense og port 6 -> TV
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har lest mye i denne tråden men jeg blir ikke klok, er ikke så datakyndig.

Jeg har altibox med CPL7 router. Men jeg forstår ikke helt dette med bridge mode samme hvor mye jeg leser.

Kan starte med slik jeg har det idag. Fra CPL7 har jeg fra internett porten en egen netgear router tilkoblet som gir meg wlan. Har ikke noe bridge mode på cpl7 aktivert som jeg vet om. Er dette en dårlig løsning ? tenker på at da står kanskje 2 routere og jobber dobbelt uten bridge mode aktivert ??

Jeg har kjøpt ny AC router, kan jeg bare koble denne inn slik jeg har det idag så funker ting fint ? Eller bør jeg aktivere bridge mode ? Jeg skal bare bruke ac router for bedre signal i huset pga streaming av filmer etc.
Sitat av Billabolla Vis innlegg
Har lest mye i denne tråden men jeg blir ikke klok, er ikke så datakyndig.

Jeg har altibox med CPL7 router. Men jeg forstår ikke helt dette med bridge mode samme hvor mye jeg leser.

Kan starte med slik jeg har det idag. Fra CPL7 har jeg fra internett porten en egen netgear router tilkoblet som gir meg wlan. Har ikke noe bridge mode på cpl7 aktivert som jeg vet om. Er dette en dårlig løsning ? tenker på at da står kanskje 2 routere og jobber dobbelt uten bridge mode aktivert ??

Jeg har kjøpt ny AC router, kan jeg bare koble denne inn slik jeg har det idag så funker ting fint ? Eller bør jeg aktivere bridge mode ? Jeg skal bare bruke ac router for bedre signal i huset pga streaming av filmer etc.
Vis hele sitatet...
aktiver bridge, da slipper du dobbel nat og vil ha det mye lettere med åpning av porter, støtte for upnp o.l.
Vi har akkurat fått TV i tillegg til internett fra Altibox.
Er det mulig å bruke VLAN på en slik måte at jeg ikke trenger å trekke to kabler( én kabel for data, og én kabel for tv) rundt i huset?

Sitat av sliddjur Vis innlegg
Har Altibox zyxel p2812 router.
Har ikke lest gjennom hele tråden enda. Men går det å få internet vlan på 3 porter og tv på en på altibox egen sin router? Eller må jeg ordne med min egen router? Kan litt, men må sikkert ha en del hjelp.
Har idag en Netgear WNDR3700 router med et openwrt basert firmware.

Har kört nmap på Zyxel P2812...


Det körs en webserver på 18888 och 37964.
På port 18888 möts jag av detta:


och på port 37964

Var det inte någon i tråden som var tech-support på altibox? Och möjligen kan root passord?
är inte så väldigt bra på det här... Men inloggningssidan hänvisar till något javascript påloggningsmekanism. Kan det hända det är en osäker anslutning och man skulle kunna sitta med wireshark för att sniffa lösenord medans man ber någon från tech supporten att logga på och snappa upp det?


Mer info:
Vis hele sitatet...
Kan også bekrefte webserver på http://192.168.10.1:37964
Noen som vet admin pw på alitbox firmware?
Jeg fikk kobla opp fiberlinje i dag, og kunne etter fem minutter se at Zyxelen må vekk. -Det er ikke en gang mulig å fjerne passordet på trådløsnettet.....

Som en midlertidig løsning tok jeg (Den fremdeles operative) ADSL-routeren fra Telenor, dette er den "nest nyeste" en Zyxel P-2602HWT, og som kjent så lar Telenor deg stille inn ruteren din som du vil via routerens eget admin-panel... Jeg satte den til WAN-mode i stedet for DSL, plugga den til Altibox-Zyxelen's ENESTE(!) LAN-port, gikk på mine sider og satte den til bridge-mode. Vòilá, netverket mitt var akkurat som før -Samme navn, samme NAT-oppsett og ikke noe forbanna passord. Eneste forskjellen var mye høyere hastighet.

Så da blir det innkjøp av ny ruter, både med tanke på at jeg vil stille inn netverket mitt som jeg selv vil (noejeg for såvidt kan med Telenor-zyxelen), men også mye fordi Telenor sin Zyxel har ikke akkurat overveldene lang rekkevidde den heller.
Har ikke akkurat tenk og kjøpe noe heftig proff-ruter, men heller ikke noe chlas-ohlson-dritt, så det er vel gjerne en av disse Asus-ruterne som gjelder? Det er jo så mange typer av disse også, så hvilken er lurest og kjøpe?
Den må jo selvsagt støtte VLAN, men noe annet er egentlig unødvendig. 1gbit trådløs trenger jeg ikke for det finnes ikke en enste maskin her i huset som takler halvparten av det en gang, men uansett er det jo greit at to maskiner kan bruke trådløs seg i mellom uten at ruteren dør.
En eller to gigbit kabeluttak bør det jo være til all den andre dritten som står i samme rommet via en gigabit-switch.

Har forstått det som an f.eks en slik http://www.komplett.no/asus-rt-ac66u...-router/757756 kan kobles rett i media converteren, for så bare og sette opp VLAN (ogeventuelt clone mac) så virker alt som det skal...?
Denne ruteren har jo fult av annen unødvendig dritt som jeg ikke trenger, men jeg har jo bare hørt positive omtaler om de, så noe dårlig kjøp er det vel trolig ikke
Sist endret av varg300; 19. desember 2013 kl. 22:42.
Sitat av varg300 Vis innlegg
Jeg fikk kobla opp fiberlinje i dag, og kunne etter fem minutter se at Zyxelen må vekk. -Det er ikke en gang mulig å fjerne passordet på trådløsnettet.....

Som en midlertidig løsning tok jeg (Den fremdeles operative) ADSL-routeren fra Telenor, dette er den "nest nyeste" en Zyxel P-2602HWT, og som kjent så lar Telenor deg stille inn ruteren din som du vil via routerens eget admin-panel... Jeg satte den til WAN-mode i stedet for DSL, plugga den til Altibox-Zyxelen's ENESTE(!) LAN-port, gikk på mine sider og satte den til bridge-mode. Vòilá, netverket mitt var akkurat som før -Samme navn, samme NAT-oppsett og ikke noe forbanna passord. Eneste forskjellen var mye høyere hastighet.

Så da blir det innkjøp av ny ruter, både med tanke på at jeg vil stille inn netverket mitt som jeg selv vil (noejeg for såvidt kan med Telenor-zyxelen), men også mye fordi Telenor sin Zyxel har ikke akkurat overveldene lang rekkevidde den heller.
Har ikke akkurat tenk og kjøpe noe heftig proff-ruter, men heller ikke noe chlas-ohlson-dritt, så det er vel gjerne en av disse Asus-ruterne som gjelder? Det er jo så mange typer av disse også, så hvilken er lurest og kjøpe?
Den må jo selvsagt støtte VLAN, men noe annet er egentlig unødvendig. 1gbit trådløs trenger jeg ikke for det finnes ikke en enste maskin her i huset som takler halvparten av det en gang, men uansett er det jo greit at to maskiner kan bruke trådløs seg i mellom uten at ruteren dør.
En eller to gigbit kabeluttak bør det jo være til all den andre dritten som står i samme rommet via en gigabit-switch.

Har forstått det som an f.eks en slik http://www.komplett.no/asus-rt-ac66u...-router/757756 kan kobles rett i media converteren, for så bare og sette opp VLAN (ogeventuelt clone mac) så virker alt som det skal...?
Denne ruteren har jo fult av annen unødvendig dritt som jeg ikke trenger, men jeg har jo bare hørt positive omtaler om de, så noe dårlig kjøp er det vel trolig ikke
Vis hele sitatet...
off topic: tilbud på routeren her:
https://www.komplett.no/asus-altibox-tilbud-nr1/803741
Sist endret av Trrunde; 20. desember 2013 kl. 01:39.
Dette er akkuratt samme ruteren som "originalen" vel? Bare en annen pris?
Må bare være sikker på at jeg ikke får noe dritt med modifisert firmware eler noe slikt.
Ellers så er det en av disse ruterene jeg tenker å kjøpe ja
Sitat av varg300 Vis innlegg
Dette er akkuratt samme ruteren som "originalen" vel? Bare en annen pris?
Må bare være sikker på at jeg ikke får noe dritt med modifisert firmware eler noe slikt.
Ellers så er det en av disse ruterene jeg tenker å kjøpe ja
Vis hele sitatet...
Samme router, men altibox har forhandlet frem en bedre pris for kundene sine.
Høres bra ut, det blir kjøp
Abonnerer på Altibox via Lyse.
Ønsker å bytte ut routeren ZyXEL med ASUS RT-AC66U.
Kan noe lage en steg for steg anvisning på hvordan dette gjøres?
Er det ikke bare å bytte router da? Jeg kjenner ikke til zyxel, men bytta ut min tp-link med den asus'en igår og det gikk jo helt aldeles smertefritt.

Letteste ruteren jeg noen gang har "installert" Det følger jo med noe som heter "bruksanvising" og følger man den så går det helt topp.
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Er det ikke bare å bytte router da? Jeg kjenner ikke til zyxel, men bytta ut min tp-link med den asus'en igår og det gikk jo helt aldeles smertefritt.

Letteste ruteren jeg noen gang har "installert" Det følger jo med noe som heter "bruksanvising" og følger man den så går det helt topp.
Vis hele sitatet...
Abonnerer du også på Altibox via Lyse?
"Arvet" en HP V1910 16 porter managed switch. Har prøvd litt å sette opp denne i stede for Zyxel Routern, men litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Det ser ikke ut som om den har noe funksjon for DHCP Server, kun DHCP Relay. Hvordan kan jeg løse dette? Er det mulig å bruke f.eks. en random router som kun deler ut IPer slik at internett kun går igjennom switchen?

Sitat av Nudu Vis innlegg
Abonnerer du også på Altibox via Lyse?
Vis hele sitatet...
ja, bytte ut tp-link og alt var helt toppers. Nå er vel altibox sakeni bridge mode da, for jeg ha brukt min egen router hele tida
Bigjack: Siden du via fiberlinja bare får utdelt èn IP-adresse, så er det bare en enhet som kan være koblet til HP-switchen din om gangen.
Viss Routeren din støtter VLAN så kobler du den rett i media converteren, viss routeren din ikke støtter VLAN kobler du switchen til media converteren og konfigurerer den til å "slippe ut internett" på en av portene sine, routeren kobles så til denne porten.

Viss du har mer en en PC (eller annet utstyr som kan kobles til internett) så er du nødt til å la all trafikken gå igjennom routeren, fordi routeren vil gi alle diss en en lokal IP, for så og "oversette" disse til den ene IP'en du får utlevert av altibox.
Se for deg at du ikke bruker router men f.eks kobler alle maskinene til switchen:
Den første maskinen du kobler til vil koble seg til internett (Og samtidig ta beslag på den ene IP-adressen du har tilgjengelig)
Kobler du så til en eller flere maskiner til, vil de ganske enkelt ikke koble seg til internett fordi det ikke er flere ledige adresser.
Kan man ikke gjøre slik jeg har forklart med en L3 switch da?
hei, noen som har noen forslag til media convert? Jeg har en gammel router med mediaconverter og router i ett.
Noen som vet om det enda er mulig å få IPTV fra Altibox på PCen?
Sitat av greddost Vis innlegg
Til alle som vil bli kvitt hjemmesentralen og har separat mediaconverter (F.eks Zyxel hjemmesentral).

Vil bare informere om at man ikke trenger å kjøpe en dyr managed switch, hvis formålet kun er å bli kvitt hjemmesentralen.

En meget god router, som du kan koble direkte til mediaconverteren, er enten Asus RT-AC66U eller den aller nyeste Asus RT-AC68U, begge disse støtter VLAN tagging på WAN/Internet, TV og telefon på WAN, PORT3 og PORT4

Selvfølgelig ikke så mange muligheter for spesielle config, men det fungerer knirkefritt og raskt hos meg, til mitt bruk.

Du mister to av LAN-portene på routeren (3 og 4), da disse blir dedikert til IPTV og telefoni.

LAN port 1 og 2 virker som normalt til LAN/PC.

Se bilder for oppsett, ved å trykke på linken under:
Fungerende oppsett Altibox


greddost
Vis hele sitatet...
Dette funker fjell på min også (Har ikke TV jeg heller, så får ikke testa den biten...)
KP til deg
Sitat av greddost Vis innlegg
Til alle som vil bli kvitt hjemmesentralen og har separat mediaconverter (F.eks Zyxel hjemmesentral).

Vil bare informere om at man ikke trenger å kjøpe en dyr managed switch, hvis formålet kun er å bli kvitt hjemmesentralen.

En meget god router, som du kan koble direkte til mediaconverteren, er enten Asus RT-AC66U eller den aller nyeste Asus RT-AC68U, begge disse støtter VLAN tagging på WAN/Internet, TV og telefon på WAN, PORT3 og PORT4

Selvfølgelig ikke så mange muligheter for spesielle config, men det fungerer knirkefritt og raskt hos meg, til mitt bruk.

Du mister to av LAN-portene på routeren (3 og 4), da disse blir dedikert til IPTV og telefoni.

LAN port 1 og 2 virker som normalt til LAN/PC.

Se bilder for oppsett, ved å trykke på linken under:
Fungerende oppsett Altibox


greddost
Vis hele sitatet...
Prøvde oppsettet men kom ikke ut på nettet
Hei,
Noen som vet hvordan appen til altibox Chill/tv overalt virker?
Atlså, ettersom man kan få se tv på mobil/nettbrett osv så må det kunne la seg gjøre å få se dette på pc også?

-er det routeren til altibox,dekoderen eller eksternt utstyr denne appen kommuniserer med?
-ville det kanskje være mulig å se en addon til xbmc med tid og stund nå?
-går det ann å sette opp en vpn tunnell å få tilgang til alle kanalene selv om man ikke er på det lokale nettet?
Som tips til de som leter etter en bra router som erstatning til Altibox sin kan jeg på det varmeste anbefale merket Routerboard/MikroTik.

Har *ALT* av støtte, masse kraft og lav pris. Bruker forskjellige routerboards rundt omkring i huset til AP's og GW.

For å få en demo av operativsystemet (RouterOS), gå inn her: link last ned winbox og koble til demo.mt.lv med bruker "demo", intet passord.

Langt bedre løsning enn å la en PC med pfsense stå å surre, mest sannsynlig mer stabilt også med mindre man bruker en skikkelig server. CPU/RAM ligger på 10-20% med full belastning (2 HD kanaler og 40/40mbit).

Personlig bruker jeg RB2011UiAS-RM som gateway, og 3 x RB951G-2HnD til WiFi rundt om i hus og sokkel. Bruker også gateway som L2TP/IPSec og PPTP VPN server (har ikke testet om TV Overalt vil fungere over VPN da appen nekter å koble til om du kun er koblet på mobilnett, mulig det vil fungere fra andre WiFi / Tether).

RB2011 kommer i mange forskjellige varianter, den jeg bruker er rackmontert uten wifi link, da jeg har et rackskap i kjelleren med patchepanel osv.

For de som ønsker seg en "desktop" versjon med wifi kan RB2011UiAS-2HnD-IN vurderes. link

Begge koster ca. 716 NOK på ebay og har 5xGigabit (bruker til LAN), 5xFastEthernet (IPTV og VoIP) samt mulighet til å plugge inn SFP modul. Jeg har ikke prøvd å få tak i en modul for å erstatte mediekonverteren enda.

RB951G-2HnD er en billigere modell. Koster ca 450 og har mer enn nok kraft til IPTV + 100/100mbit link

Det eneste som gjenstår nå er å få tak i passordet til ip-telefonen slik at jeg kan fjerne routeren fra Altibox helt (den står å surrer på innsiden av nettverket kun for VoIP).

Enkleste måte å få tak i routerboards er Ebay. Om noen trenger hjelp til oppsett er det bare å sende en PM