Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1485
Har laget mange enkle kretser med lysdioder. Ohm's lov og bruk av mitt billige multimeter stemmer ikke.
Eks.: Datablad viser for grønn LED 2,2 V og 20 mA.
Jeg bruker eksempelvis 330 ohm. U = R . I , 330 . 20 = 6,6 V
Batteriet viser 8,78 V. 8,78 V - 2,2 = 6,58 V. Så langt alt vel.
Men mitt multimeter viser bare en gjennomgang av 18,22 mA.
Mine utregninger vil ha det til at det må finnes ca. 31 ohm i tillegg i kretsen.
Kan noen gi meg svar på hva som er feil?
Pootis Spencer
Det er alltid unøyaktigheter i motstander og dioder. Hvis toleransen på 330-ohms motstanden din er 10%, kan det forklare den ekstra motstanden i kretsen. Spenningen over dioden vil heller ikke være nøyaktig 2.2V.
Siden multimeteret er koblet i serie med kretsen og den har en indre motstand i både apparatet og i måleledningene så ligger nok litt av svaret der.
Prøv å sette spenning på en diode uten noen motstand i serie, så ser du fort at det ikke er en ideell diode (hvis du måler strømmen). Vær rask, dioden kan dø rimelig kjapt.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Prøv å sette spenning på en diode uten noen motstand i serie, så ser du fort at det ikke er en ideell diode (hvis du måler strømmen). Vær rask, dioden kan dø rimelig kjapt.
Vis hele sitatet...
Hold i så fall LEDen vekk fra ansiktet. Den indre ohmske resistansen i en LED kan være 0,1 ohm, den kan være 20 ohm, mer, mindre eller et sted midt i mellom. Kort sagt, du aner ikke, og sjansen er stor for at praktisk talt alt som begrenser strømmen er den indre resistansen i spenningskilden. Med et slapt batteri kan det gå bra, men jeg har sett LEDs gå i luften med et smell på grunn av feilkobling.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Prøv å sette spenning på en diode uten noen motstand i serie, så ser du fort at det ikke er en ideell diode (hvis du måler strømmen). Vær rask, dioden kan dø rimelig kjapt.
Vis hele sitatet...
Hehehe, prøv det med et sprekt LiPol batteri

pass på å film forsøket
What, en lysdiode som sprenger? Har jeg aldri vært borti! Nå har jeg ikke kortsluttet noen strømkilde over en LED mange ganger, men visste ikke at den kunne sprenge, trodde bare du svei av noe bonding wire inni el.