Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  138 15791
For å svare på spørsmålet:

Polet er stengt for å begrense tilgangen på alkohol. Enkelt og greit. Det er derfor vi har et pol i utgangspunktet. Nyttårsaften er en kveld med høy grad av alkoholkonsum, og ved å begrense tilgjengeligheten, så forebygger man en hel del skader og ulykker.

Så kan man mene at dette er dårlig gjort, og lire av seg masse floskler om hvor fælt landet vårt er osv, men det er ihvertfall svaret på spørsmålet.
Tja, om polet var drevet privat og eierne selv hadde bestemt at det skulle være stengt på nyttårsaften hadde jeg ikke brydd meg. Når det derimot er Mamma og Pappa stat som sier at de skal holde stengt, ser jeg rødt. Bokstavelig talt.

Det blir rett og slett for dumt å begrense tilgangen så mye. Jasså, du mener at det at polet holder stengt hjelper sammfunnet på noen som helst måte? IDIOT. Det resulterer kun i at enda fler enn normalt tyr til himkok, som alle med to celler vet fort kan bli 10 ganger værre.

Fyrverkeri og alkohol? Se over. Tosk.
Sist endret av Lille Nikotin; 31. desember 2011 kl. 13:22.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Tja, om polet var drevet privat og eierne selv hadde bestemt at det skulle være stengt på nyttårsaften hadde jeg ikke brydd meg. Når det derimot er Mamma og Pappa stat som sier at de skal holde stengt, ser jeg rødt. Bokstavelig talt.

Det blir rett og slett for dumt å begrense tilgangen så mye. Jasså, du mener at det at polet holder stengt hjelper sammfunnet på noen som helst måte? IDIOT. Det resulterer kun i at enda fler enn normalt tyr til himkok, som alle med to celler vet fort kan bli 10 ganger værre.

Fyrverkeri og alkohol? Se over. Tosk.
Vis hele sitatet...
Vel ordentlig hjemmebrent er ofte bedre en polvarer !
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Vel ordentlig hjemmebrent er ofte bedre en polvarer !
Vis hele sitatet...
Ganske mye større sjangs for å havne på akutten grunnet diverse "mishaps" også, I recon.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Og hvorfor trenger vi privat næring ? Feks strøm skulle bli billigere når det blei privat, men dyrere ble det.... absolutt allt hadde vært bedre statsstyrt !
Vis hele sitatet...

Det er fordi vi ikke har et fritt nok marked hvor alle kan komme til å tilby strøm, det Norske markedet er så restriktivt at de store konkurrentene kan gjøre som de vil uten at noen andre kan komme til.
Statsstyrt betyr, mindre tilbud og mindre effektivt i de fleste tilfeller.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Ganske mye større sjangs for å havne på akutten grunnet diverse "mishaps" også, I recon.
Vis hele sitatet...
Vel hvis du et desperat nok til å drikke hjemmebrent som er dårlig skulle du hatt forbud mot å drikke i hele tatt, du og andre som ikke fikser alkahol er jo grunnen til at vi som takler det blir plaget av alle mulige regler

Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Det er fordi vi ikke har et fritt nok marked hvor alle kan komme til å tilby strøm, det Norske markedet er så restriktivt at de store konkurrentene kan gjøre som de vil uten at noen andre kan komme til.
Statsstyrt betyr, mindre tilbud og mindre effektivt i de fleste tilfeller.
Vis hele sitatet...
Er masse annet som har blitt dyrere etter at det har blitt privatisert !
Og når firmaer har "tilbud" så tjener dem fortsatt masse penger, har mere tro på staten enn noen rike grådige finanshaier som skal tjene mest mulig penger

staten kunne styrt og valgt hvor stort overskudd dem skulle ta, som igjen gikk tilbake til folket !
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Er masse annet som har blitt dyrere etter at det har blitt privatisert !
Og når firmaer har "tilbud" så tjener dem fortsatt masse penger, har mere tro på staten enn noen rike grådige finanshaier som skal tjene mest mulig penger

staten kunne styrt og valgt hvor stort overskudd dem skulle ta, som igjen gikk tilbake til folket !
Vis hele sitatet...
Du tror med andre ord ikke at staten er noen rike grådige finanshaier? Som i tillegg stjeler enorme summer fra det Norsk folk?
siden det er stengt på julaften, nyttårsaften, da er det vel stengt på påskeaften og?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Og hvorfor trenger vi privat næring ? Feks strøm skulle bli billigere når det blei privat, men dyrere ble det.... absolutt allt hadde vært bedre statsstyrt !
Vis hele sitatet...
Jeg tror Lenin og Stalin hadde samme ideén, du ser hvordan det gikk.
vinmonopolet er ALLTID stengt dagen før hellidag

man kan jo bli alkoholiker hvis man kjøper alkohol på disse dagene... *pfffft
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
vinmonopolet er ALLTID stengt dagen før hellidag

man kan jo bli alkoholiker hvis man kjøper alkohol på disse dagene... *pfffft
Vis hele sitatet...
Dette er feil.
For å sitere loven direkte:
Salg fra AS Vinmonopolets utsalg er forbudt på søn- og helligdager, 1. og 17. mai, jul-, nyttårs-, påske- og pinseaften og på stemmedagene for stortingsvalg, fylkestingsvalg, kommunestyrevalg og på folkeavstemning vedtatt ved lov.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-005.html
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
For å svare på spørsmålet:

Polet er stengt for å begrense tilgangen på alkohol. Enkelt og greit. Det er derfor vi har et pol i utgangspunktet. Nyttårsaften er en kveld med høy grad av alkoholkonsum, og ved å begrense tilgjengeligheten, så forebygger man en hel del skader og ulykker.

Så kan man mene at dette er dårlig gjort, og lire av seg masse floskler om hvor fælt landet vårt er osv, men det er ihvertfall svaret på spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Veldig sant! Jeg tror og at de andre helligdagene også er kvelder med høy grad av alkoholkonsum i forhold til vanlige dager..
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Polet er stengt for å begrense tilgangen på alkohol. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Da er i så fall loven veldig lite konsekvent.
Pinseaften er vel ikke en mer utpreget dag for alkoholkonsum enn 16. mai, 30. april eller en vilkårlig fredag eller lørdag?

Jeg syns det er unødvendig å til de grader begrense Vinmonopolets åpningstider i utgangspunktet (kunne i første omgang vært gjort like som utsalgstider for øl), men jeg syns i hvert fall begrensingene bør være litt mer gjennomtenkt enn de er i dag når de først skal være der.
Sitat av oro2 Vis innlegg
Da er i så fall loven veldig lite konsekvent.
Pinseaften er vel ikke en mer utpreget dag for alkoholkonsum enn 16. mai, 30. april eller en vilkårlig fredag eller lørdag?

Jeg syns det er unødvendig å til de grader begrense Vinmonopolets åpningstider i utgangspunktet (kunne i første omgang vært gjort like som utsalgstider for øl), men jeg syns i hvert fall begrensingene bør være litt mer gjennomtenkt enn de er i dag når de først skal være der.
Vis hele sitatet...
Pinsen har med helligdagsfred å gjøre.
http://www.lovdata.no/all/tl-19950224-012-0.html
det er en rød dag og denne gangen er det jo selvfølgelig stengt siden det er Søndag, men visst det er Lørdag du mener så har jeg ingen anelse?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Pinsen har med helligdagsfred å gjøre.
http://www.lovdata.no/all/tl-19950224-012-0.html
Vis hele sitatet...
Helligdagsfred gjelder ikke på formiddagen, hvis det var pga helligdagsfred kunne det vært åpent så lenge det var en vanlig hverdag.
Hvorfor vi i det hele tatt har helligdager er uforståelig for meg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
For å svare på spørsmålet:

Polet er stengt for å begrense tilgangen på alkohol. Enkelt og greit. Det er derfor vi har et pol i utgangspunktet. Nyttårsaften er en kveld med høy grad av alkoholkonsum, og ved å begrense tilgjengeligheten, så forebygger man en hel del skader og ulykker.

Så kan man mene at dette er dårlig gjort, og lire av seg masse floskler om hvor fælt landet vårt er osv, men det er ihvertfall svaret på spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare regjeringens argumentasjon. Alle som er litt oppegående skjønner at å stenge polet på nyttårsaften ikke gjør noen forskjell overhode, bortsett fra at noen få ender opp med å kjøpe pils i butikken/smuglersprit siden de glemte det.

Kan noen fortelle meg på hvilken måte det ville blitt flere skader og ulykker om polet var oppe til 3 i dag?!
Sitat av oro2 Vis innlegg
Helligdagsfred gjelder ikke på formiddagen, hvis det var pga helligdagsfred kunne det vært åpent så lenge det var en vanlig hverdag.
Vis hele sitatet...
Du skjønner ikke. Poenget er at tilgjengeligheten skal begrenses på dager hvor det er ønskelig, enten det er av sikkerhetsmessige årsaker, eller kulturelle. I pinsen ønsker man ro, derfor begrenses tilgjengeligheten. Så får man mene hva man vil om det.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dette er jo bare regjeringens argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Duh. Selvfølgelig er det det. Det er jo denne argumentasjonen som ligger til grunn for bestemmelsene. Dermed er det også svaret på spørsmålet.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Alle som er litt oppegående skjønner at å stenge polet på nyttårsaften ikke gjør noen forskjell overhode, bortsett fra at noen få ender opp med å kjøpe pils i butikken/smuglersprit siden de glemte det.

Kan noen fortelle meg på hvilken måte det ville blitt flere skader og ulykker om polet var oppe til 3 i dag?!
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvordan det er på bygda, men her i Oslo så er det de færreste som har tilgang på HB eller smuglersprit. Får de ikke kjøpt sprit på polet i siste liten, så blir det dermed konsumert mindre sprit.
Sist endret av mentalmelt; 31. desember 2011 kl. 15:56.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Jeg tror Lenin og Stalin hadde samme ideén, du ser hvordan det gikk.
Vis hele sitatet...
"Fæle" statsforårsakte ting i Norge:
* statsdrevne helseforetak,
* statsdreven utdanning,
* statsmonopol på diverse alkohol (vinmonopolet)
* tidligere statsdrevet e-verk
* tidligere statsdrevet telekom
* trådstarter får ikke spriten sin

Fæle statsdrevne ting i Soviet:
* gulag
* 'den store terroren' (deriblant moskvaprosessene)
* holodomor
* diverse andre massakre

Jeg ser ikke akkurat likheten.
Sist endret av elektronisk; 31. desember 2011 kl. 16:39.
Det begrenser en hel del ulykker, på samme måte som at et statsregulert vinmonopol med strenge åpningstider og høye avgifter gjør det alle andre dager i norge. Den restriktive alkoholpolitikken har gitt resultater ifht nabolandene våre, noe som faktisk dokumenterer at av og til vet staten best hva som er godt for oss.

Skal man følge logikken til dere som "ser rødt" pga disse tiltakene er det like gode argumenter for å se rødt fordi heroin er forbudt.

Når folk slutter å oppføre seg som idioter, og den gjennomsnittlige nordmann faktisk er i stand til å ta rasjonelle vurderinger ihht eget konsum av rusmidler, da er jeg derimot helt enig i at staten kan ryke og reise med restriksjonene sine. I mellomtiden har jeg stor nok lit til at de som er i stand til å regulere dette fornuftig også er i stand til å forutse sitt eget ønske om å drikke dagen etter.
Sist endret av Tøffetom; 31. desember 2011 kl. 16:52.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Duh. Selvfølgelig er det det. Det er jo denne argumentasjonen som ligger til grunn for bestemmelsene. Dermed er det også svaret på spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror trådstarter skjønner at politikerne sin offisiell argumentasjon er at det skal forhindre fyll, men når denne reguleringen bidrar til kanskje 2% mindre konsum tror jeg han lette etter et mer tilfredstillende svar enn det..

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg vet ikke hvordan det er på bygda, men her i Oslo så er det de færreste som har tilgang på HB eller smuglersprit. Får de ikke kjøpt sprit på polet i siste liten, så blir det dermed konsumert mindre sprit.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvor mye du tror denne reguleringen hjelper? Hvis noen har tenkt til å kjøpe sprit kjøper de jo dette dagen før, de som glemmer det ender opp med øl i stedet, så jeg kan virkelig ikke se for meg at dette minker alkoholkonsumet med mer enn 2ish%. Hvis 2% er nok (vel, mange her innrømmer til og med at det ikke hjelper i det hele tatt, alikevel er de for)til at folk godtar at staten setter inn 'meningsløse' reguleringer på oss ser jeg virkelig ingen lys fremtid for oss.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du skjønner ikke. Poenget er at tilgjengeligheten skal begrenses på dager hvor det er ønskelig, enten det er av sikkerhetsmessige årsaker, eller kulturelle. I pinsen ønsker man ro, derfor begrenses tilgjengeligheten. Så får man mene hva man vil om det.


Duh. Selvfølgelig er det det. Det er jo denne argumentasjonen som ligger til grunn for bestemmelsene. Dermed er det også svaret på spørsmålet.


Jeg vet ikke hvordan det er på bygda, men her i Oslo så er det de færreste som har tilgang på HB eller smuglersprit. Får de ikke kjøpt sprit på polet i siste liten, så blir det dermed konsumert mindre sprit.
Vis hele sitatet...

her jeg bor er det ikke noe problem å få skaffet 10-15 liter HB på 1 døgn.
dette kommer jo også an på bekjentskap.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hva mener du? Jeg sier det som er fakta jeg. Vi får ikke noe økonomisk vinning, ikke polet heller. Hva er det du ikke forstår her? Polet taper selvfølgelig enormt siden de holder stengt denne dagen.
Vis hele sitatet...
Du sier: "det å stenge polet gir ikke noe vinning, viss folk kjøper dagen før." Folk kjøper dagen før, derfor bidrar ikke denne reguleringen til noen vinning nei. Da mener du at folk drikker like mye, selv om polet er stengt på nyttårsaften, ikke sant?

Likevel sier du at polet taper enormt. Hvis folk drikker like mye, og polet taper på dette, hvor kommer spriten fra?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av GROVløs Vis innlegg
her jeg bor er det ikke noe problem å få skaffet 10-15 liter HB på 1 døgn.
dette kommer jo også an på bekjentskap.
Vis hele sitatet...
Samme her i Haugesund, du kjenner alltid en som kjenner en som lager HB.
Er det noen av dere her som er for ingen statlig regulering av alkohol, MEN samtidig forbud mot heroin/kokain/amfetamin? Jeg er 100% på at flesteparten som ser rødt her er imot en legalisering av alle rusmidler. Men likevel ser dere rødt "av prinsipp". Er ikke mye "prinsipper" ute å går her, bare egoisme og sinne fordi man ikke klarte å finne ut at polet, som alltid, er stengt på nyttårsaften.
Sist endret av Sneipen92; 31. desember 2011 kl. 17:04.
At folk kjenner noen som lager HB eller smugler sprit fra Polen er da totalt uinteressant i diskusjonen om pol-arbeidere skal ha fri på nyttårsaften eller ikke.
Det er ikke noe problem for de aller aller fleste å skaffe seg den alkoholen de trenger dagen før uansett, så hvorfor skal det være oppe? Sist jeg sjekka så var det ikke forbrukere og deres ønsker som styrte absolutt alle aspekter ved politikken her i landet.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Er det noen av dere her som er for ingen statlig regulering av alkohol, MEN samtidig forbud mot heroin/kokain/amfetamin? Jeg er 100% på at flesteparten som ser rødt her er imot en legalisering av alle rusmidler. Men likevel ser dere rødt "av prinsipp". Er ikke mye "prinsipper" ute å går her, bare egoisme og sinne fordi man ikke klarte å finne ut at polet, som alltid, er stengt på nyttårsaften.
Vis hele sitatet...
Jeg er imot vinmonopolet og er 100% for legaliseringen av alle rusmidler.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Er det noen av dere her som er for ingen statlig regulering av alkohol, MEN samtidig forbud mot heroin/kokain/amfetamin? Jeg er 100% på at flesteparten som ser rødt her er imot en legalisering av alle rusmidler. Men likevel ser dere rødt "av prinsipp". Er ikke mye "prinsipper" ute å går her, bare egoisme og sinne fordi man ikke klarte å finne ut at polet, som alltid, er stengt på nyttårsaften.
Vis hele sitatet...
Jeg er for legalisering av alt, og mener at reguleringer er viktig. Men å stenge polet på nyttårsaften syns ikke jeg kvalifiseres til å bli kalt regulering en gang, vil si det ligger nærmere "mongolid påfunn" etc. Det er en typisk "for the lulz"-regel.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg er for legalisering av alt, og mener at reguleringer er viktig. Men å stenge polet på nyttårsaften syns ikke jeg kvalifiseres til å bli kalt regulering en gang, vil si det ligger nærmere "mongolid påfunn" etc. Det er en typisk "for the lulz"-regel.
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du det? Hvis ikke begrensede åpningstider er "regulering" hva er da reguleringer, som du synes er veldig viktig?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hvorfor mener du det? Hvis ikke begrensede åpningstider er "regulering" hva er da reguleringer, som du synes er veldig viktig?
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke bidrar til mindre drikking(muligens et par prosent, men det er ikke nok)! Hvis jeg bestemte ville jeg stengt ølsalget 22.00, hver dag. Da er det sånn at man kan kjøpe øl hvis man blir invitert på fest litt sent på kvelden, men fortsatt tidlig nok at de som er drita ikke stikker på rimi og kjøper seg en sixer til.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Fordi det ikke bidrar til mindre drikking(muligens et par prosent, men det er ikke nok)! Hvis jeg bestemte ville jeg stengt ølsalget 22.00, hver dag. Da er det sånn at man kan kjøpe øl hvis man blir invitert på fest litt sent på kvelden, men fortsatt tidlig nok at de som er drita ikke stikker på rimi og kjøper seg en sixer til.
Vis hele sitatet...
Hm. Du er klar over at ved tusenårsskiftet så ble det omsatt over dobbelt så mye alkohol i Danmark om i Norge (per innbygger). Selvfølgelig har vi endel smugling og selvproduksjon. Men alt i alt så konsumeres det mindre alkohol i Norge enn i Danmark. Dette har ikke noe med begrensede åpningstider? Eller aldersgrenser.

Jeg er sikker på at det ville blitt konsumert mer alkohol her i landet hvis vi hadde hatt over dobbelt så mye tid til å kjøpe vin/sprit på. Er du ikke enig?
Jeg er så glad jeg var innom polet i går fem minutter før stengetid.

Jeg hadde ingen anelse om at polet skulle være stengt i dag.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
At folk kjenner noen som lager HB eller smugler sprit fra Polen er da totalt uinteressant i diskusjonen om pol-arbeidere skal ha fri på nyttårsaften eller ikke.
Det er ikke noe problem for de aller aller fleste å skaffe seg den alkoholen de trenger dagen før uansett, så hvorfor skal det være oppe? Sist jeg sjekka så var det ikke forbrukere og deres ønsker som styrte absolutt alle aspekter ved politikken her i landet.
Vis hele sitatet...
For det første så er ikke dette en debatt om vinmonopolets med-arbeidere skal ha fri på nyttårsaften eller ikke, men om hvorfor det er slik at polet skal være stengt.
Og det er absolutt intressant å se at polets stengte dører fører med seg økt handel av hb/smuglersprit. En handel som er totalt uregulert, mtp hva som selges og alderskontroll.

Og nei det er ikke noe problem å få tak i alkohol dagen før, men med den argumentasjonen kan du sette det hele på spissen og si at det kun skal være åpent på polet en dag i uken.
For det burde jo ikke være noe problem å handle på den ene dagen bør det vel?

Og det burde være forbrukerne som styrer markedet for ulike varer og tjenester. På liklinje som hvis det finnes et markeds grunnlag for søndagsåpne butikker burde ikke staten regulere åpningstidene. Jeg ser virkelig ikke hvem det hjelper.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg er sikker på at det ville blitt konsumert mer alkohol her i landet hvis vi hadde hatt over dobbelt så mye tid til å kjøpe vin/sprit på. Er du ikke enig?
Vis hele sitatet...
Forskjellen har nok mer med drikke kultur enn det har med åpningstider å gjøre. I danmark tar de seg gjerne en pils til lunsj i arbeidstiden, noe som ikke akkurat er dagligdags i Norge
Sist endret av r0bin; 31. desember 2011 kl. 17:49.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg tror trådstarter skjønner at politikerne sin offisiell argumentasjon er at det skal forhindre fyll, men når denne reguleringen bidrar til kanskje 2% mindre konsum tror jeg han lette etter et mer tilfredstillende svar enn det..
Vis hele sitatet...
Utifra hva trådstarter skriver, så er det nærliggende å tro at han ikke er inneforstått med argumentene som ligger bak norsk alkoholpolitikk. Mulig dette er feil, men det kommer ikke fram av teksten, og jeg gidder ikke å kreditere folk for mer enn de evner å kommunisere.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Kan jeg spørre hvor mye du tror denne reguleringen hjelper? Hvis noen har tenkt til å kjøpe sprit kjøper de jo dette dagen før, de som glemmer det ender opp med øl i stedet, så jeg kan virkelig ikke se for meg at dette minker alkoholkonsumet med mer enn 2ish%. Hvis 2% er nok (vel, mange her innrømmer til og med at det ikke hjelper i det hele tatt, alikevel er de for)til at folk godtar at staten setter inn 'meningsløse' reguleringer på oss ser jeg virkelig ingen lys fremtid for oss.
Vis hele sitatet...
At begrensning av tilgjengelighet fungerer preventivt er det jo ingen tvil om. Akkurat hvor mange prosentandeler mindre fyll vi får på nyttårsaften pga. dette har jeg ikke noe grunnlag for å mene noe om, og det har vel kanskje ikke du heller?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
At begrensning av tilgjengelighet fungerer preventivt er det jo ingen tvil om. Akkurat hvor mange prosentandeler mindre fyll vi får på nyttårsaften pga. dette har jeg ikke noe grunnlag for å mene noe om, og det har vel kanskje ikke du heller?
Vis hele sitatet...
Bergrensning av tilgjenglighet fungerer i tilfeller hvor det er stor sjanse for at folk kjøper alkohol på impuls, feks klokka 3 om natta på narvesen. På nyttårsaften derimot har alle som drikker tenkt til å drikke, og å stenge polet på den aktuelle dagen gjør jo ikke noe annet enn at folk kjøper dagen før, så og si. Nei, jeg har ingen statistikk på dette området, men sunn fornuft syns jeg er mer en godt nok i dette tilfellet. Å stenge polet på nyttårsaften gjør ingen nevneverdig forskjell og utenom å gjøre nyttårsaften dårlig for en stakkar som glemte salget!
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Bergrensning av tilgjenglighet fungerer i tilfeller hvor det er stor sjanse for at folk kjøper alkohol på impuls, feks klokka 3 om natta på narvesen. På nyttårsaften derimot har alle som drikker tenkt til å drikke, og å stenge polet på den aktuelle dagen gjør jo ikke noe annet enn at folk kjøper dagen før, så og si.
Vis hele sitatet...
Impulskjøp er ikke begrenset til kl. 3 om natten. Det er ikke vanskelig å forestille seg at mange ville ha stukket innom polet for å sikre seg litt ekstra på vei til nyttårsfesten, gitt at muligheten var der.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Nei, jeg har ingen statistikk på dette området, men sunn fornuft syns jeg er mer en godt nok i dette tilfellet. Å stenge polet på nyttårsaften gjør ingen nevneverdig forskjell og utenom å gjøre nyttårsaften dårlig for en stakkar som glemte salget!
Vis hele sitatet...
Det er din mening. Personlig er jeg ikke så engasjert, og jeg har ikke noe stort behov for å spekulere rundt det.
Jeg kunne gjerne tenke meg en flaske Whiskey i dag, men fordi jeg ikke baserer hele timeplanen min rundt vinmonopolets åpningstider, sitter jeg uten Whiskey.
Det er ikke verdens undergang for meg. Jeg må for all del ikke ha spriten min. Men jeg ser ikke hvorfor jeg skal innrette meg etter en urimelig regulering av alkoholsalg som kun bidrar til å lage krøll i planene til folk.
Folk får tak i drikke om de vil det, og det er problemet. Om det ikke hadde vært regulering på alkoholsalget hadde ikke folk trengt å skaffe hjemmebrent eller smuglersprit, som kan være direkte skadelig. Vil man bli drita, så ordner man det til slutt uansett.
Sitat av HerpmasterDerp Vis innlegg
Om det ikke hadde vært regulering på alkoholsalget hadde ikke folk trengt å skaffe hjemmebrent eller smuglersprit, som kan være direkte skadelig. Vil man bli drita, så ordner man det til slutt uansett.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg er feil. Jeg tror at det at folk ikke får tak i alkohol, ikke er det største problemet når det kommer til hjemmebrent. Jeg tror at fordi alkoholen i dette landet faktisk er ganske dyr, så velger mange å kjøpe rimeligere hjemmebrent, eller importere billig-sprit fra land som feks. Sverige.