Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 651
Hei,

jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med følgende.

Jeg ønsker å måle tiden på en context switch ved hjelp av funksjonen get_timer(). get_timer() vil få tak i cpu klokke ticks.

Det interesante vil være å måle gjennomsnitte.
Og hvordan vise det.

Jeg har prøvd å finne svaret på dette på ulike steder på nettet, men ikke funnet noe som gjør jeg kommer noen vei.
Dette er et typisk spørsmål som har godt av litt ekstra kontekst. Hva er det egentlig du forsøker å gjøre? I hvilket språk? Til hvilket formål? På hvilket nivå snakker vi? Lavnivå Linux hvor du selv bestemmer scheduling-algoritmen? Prosessnivå?

Du kan jo lage to tråder som bytter på en mutex og inkrementerer en telle-variabel, f.eks. Husk at sleep() og overhead for låsing av mutexer må trekkes fra, noe du kan bruke gettimeofday() til. Etterpå deler du tellevariabelen på tidsbruken, og du fikk antall trådbytter på tiden du brukte. time(7) kan vel også brukes i formålet for å finne ut hvor mye som gikk bort til systemet i bakgrunnen da du holdt på.
Trådstarter
3 0
Hei,
takk for svaret!
Jeg holder på med en microkjerne x86. Ja, jeg bestemmer selv schedulingen og detNon-Preemptive Scheduling.

Kjenner du til get_timer() funksjonen og hvordan jeg kan bruke den?