Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 817
http://www.dagsavisen.no/utenriks/article520034.ece
WikiLeaks avviser alt ansvar for at usensurerte versjoner av de lekkede dokumentene fra USAs utenriksdepartement flyter rundt på nettet.
Vis hele sitatet...
Varslernettstedet innrømte torsdag at alle de 251.000 dokumentene ligger fritt tilgjengelig. Navn på hemmelige kilder og informanter er ikke fjernet, noe som kan sette disse personene i fare.

Skylden for lekkasjen av den lekkede informasjonen ligger hos den britiske avisa The Guardian, hevder WikiLeaks. Avisas journalist David Leigh skal i en bok tidligere i år ha avslørt passordet som kreves for å dekryptere filene med dokumentene.
Vis hele sitatet...
Hva mener dere om dette:
- Har wikileak rett i at det ikke er deres ansvar for at slik informasjon har lekket ut?
- Er journalisten David Leigh rett person å skylde på?
- Bør wikileaks gjøre noe med dette, evnt. vet noen om det har blitt gjort noe med dette problemet?

Personlig så mener jeg at wikileaks har det fulle ansvaret, ettersom de selv har gitt passordet videre til andre nyhetsaviser/journalister.

Jeg syns ikke journalisten kan klandres for å ha utgitt dette passordet, ut ifra det jeg får vite av dagsavisen.
– Boka inneholdt et passord, men ingen detaljer om hvor filen befant seg. Vi fikk beskjed om at det var et midlertidig passord som ville utløpe og bli slettet i løpet av noen timer, sier en talsmann for avisa.
Vis hele sitatet...
At det da kommer opp en kar på twitter med en url til disse filene, og det gamle passordet fortsatt funker får meg til å tenke litt om hvor "anonyme" wikileaks egentlig er.
Nå har imidlertid en ukjent person på Twitter publisert en internettadresse hvor filene med de uredigerte dokumentene fortsatt befinner seg. Og passordet som Leigh fikk i fjor, ser fortsatt ut til å fungere.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv vært en tilhenger av wikileaks, fordi de stod imot mye av det skjulte regjeringe(n/er) ikke ønsker å fortelle oss hverdagsfolk. Fordi jeg hele tiden har trodd de var i stand til å oppbevare anonymiteten til informatene/tysterne.

Utvalgte aviser

WikiLeaks' opprinnelige hensikt var å offentliggjøre deler av de amerikanske dokumentene i samarbeid med utvalgte aviser i flere land. Men etter hvert fikk Aftenposten i Norge og flere andre medier tilgang til en usensurert versjon av alt materialet som WikiLeaks satt på.
Regjeringen i USA har mange ganger kritisert WikiLeaks for lekkasjene. Men nå sier folkene bak nettstedet at de har vært i kontakt med det amerikanske utenriksdepartementet for å diskutere rettslige skritt mot The Guardian.
Vis hele sitatet...
Tror dere wikileaks blir nå mer USA-vennlig? Hva synes dere om det?


– Mister kontrollen
En av bekymringene rundt lekkasjene er risikoen for at informanter, menneskerettsaktivister og andre som har uttalt seg til amerikanske ambassader under løfte om anonymitet, skal få navnene sine offentliggjort. Det kan i verste fall sette livene deres i fare.

– Så snart WikiLeaks får tilgang til disse dokumentene, så forsvinner kontrollen, og informasjonen kommer ut enten nettstedet ønsker det eller ikke, sa oberst Dave Lapan i det amerikanske forsvarsdepartementet tidligere denne uken.
Vis hele sitatet...
Må nok si meg enig med oberst Dave Lapan denne gang.

- Bør wikileaks fortsette etter en så stor skandale?
Jeg mener de bør legge opp på dagen, ingen informasjon er verdt døde sivile mennesker.
Sist endret av Ivar; 1. september 2011 kl. 21:06.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg syntes ikke det er Wikileaks sitt ansvar at en av deres troverdige samarbeidspartnere har vært uforsiktig eller bevisst dolket dem i ryggen. Dog kunne Wikileaks sladdet navn på kilder (som hadde fått tak i informasjonen på ulovlig vis, eller som kan stå i livstruende fare) før dokumentene ble lagt i basen som journalistene/utsiden hadde tilgang til.
Var det ikke journalister fra flere nyhetsorganisasjoner på utsiden som fikk oppgaven å gjennomgå den svære mengden dokumenter, og fjerne navn på kilder o.l? For The Guardian å slippe ut passordet i en bok uten å vite hvem andre som hadde tilgang til det krypterte arkivet er jo idioti.