Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 888
Hei!

Lurer raskt på en ting. Hvor mye informasjon er lagret om en pc hos selgeren?

Vet de nøyaktig serienummeret på den aktuelle pcen, slik at de ser salgsdato?

Dersom en person har kjøpt en og samme pc, bare 4 mnder senere, og garanti er gått ut på min pc. Kan jeg da levere inn via nettbutikken til den som ble kjøpt 4 mnder senere?
Du har fem års reklamasjonsrett på en bærbar, og den har vel antakeligvis ikke gått ut enda?
Trådstarter
4 0
Reklamasjonsrett er jo ikke det samme som garanti da... Garanti går jo det meste igjennom...
Selvsagt kan du ikke levere inn maskinen som er kjøpt 4 mnder senere, men det er selvsagt lov å prøve. Hva risikoen er, aner jeg ikke.
Anime Freak
De skal ha serienr på maskinen som ble solgt, om det bare er å flytte klistrelappen over og at de ikke sjekker noe mer en det vet jeg dog ikke
Sitat av bjartmar Vis innlegg
Reklamasjonsrett er jo ikke det samme som garanti da... Garanti går jo det meste igjennom...
Vis hele sitatet...
Det ikke veldig store forskjellen på reklamasjon og garanti i slike saker. Hva er det snakk om?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
En garanti må og skal gi bedre vilkår enn det reklamasjonsretten gir.
Garanti og reklamasjon er mye det samme i Norge. Uansett, det som gjelder; er det produksjons feil, eller om feilen har oppstått ved NORMAL bruk. Så er det leverandør sitt ansvar å reparere/erstatte varen.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Garanti og reklamasjon er mye det samme i Norge. Uansett, det som gjelder; er det produksjons feil, eller om feilen har oppstått ved NORMAL bruk. Så er det leverandør sitt ansvar å reparere/erstatte varen.
Vis hele sitatet...
Reklamasjonsrett er en lovbestemt, og gir deg muligheter for å kreve omlevering, reparasjon eller heving av kjøpet ved mangel på produktet - i inntil to år. Eventuelt fem år om man bør kunne forvente at produktet skal vare så lenge. Dette som som sagt lovbestemt. Hvis du skriver en skriftlig reklamasjon til leverandøren din er de også nødt til å svare skriftlig. Svaret kan du eventuelt ta med videre til forbrukerombudet.

En garanti er noe selger frivillig gir deg. For at han skal kunne kalle det garanti, må den gi deg bedre betingelser enn hva reklamasjonsretten gjør. Så hvis ett produkt har "tre års garanti", så må dette innebære bedre vilkår enn vanlig krav om omlevering og reparasjon.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Reklamasjonsrett er en lovbestemt, og gir deg muligheter for å kreve omlevering, reparasjon eller heving av kjøpet ved mangel på produktet - i inntil to år. Eventuelt fem år om man bør kunne forvente at produktet skal vare så lenge. Dette som som sagt lovbestemt. Hvis du skriver en skriftlig reklamasjon til leverandøren din er de også nødt til å svare skriftlig. Svaret kan du eventuelt ta med videre til forbrukerombudet.

En garanti er noe selger frivillig gir deg. For at han skal kunne kalle det garanti, må den gi deg bedre betingelser enn hva reklamasjonsretten gjør. Så hvis ett produkt har "tre års garanti", så må dette innebære bedre vilkår enn vanlig krav om omlevering og reparasjon.
Vis hele sitatet...

Alle store produsenter tilbyr GARANTI, oftest 2år på brunevarer. Kjøper du en PC fra Acer, så kan du klage direkte til Acer om den slutter å funke.

REKLAMASJONSRETT er en lov som kun gjelder her i kommunist Norge - for varer som er kjøpt i Norge. Kjøper man en vare på eBay så gjelder ikke reklamasjonsretten, da har man kun GARANTI å forholde seg til.

Det som er rett, er at man ikke kan markedsføre garanti om denne garantien ikke er BEDRE enn de rettighetene man allerede har gjennom Norsk lov.

Kilde: http://forbrukerportalen.no/Publikas.../1023964913.16
for å gi et eksempel på hva de vet. jeg ringte hp support angående en av deres laptoper for en tid tilbake. Hp support er btw skikkelig ille dårlige.

Når jeg oppga nr på pcen visste de til og med fra hvilken butikk den var solgt i spania. hehe.
Trådstarter
4 0
Vil garanti/reklamasjonsrett fungere dersom pc'en har vært åpnet før (Asus)? Var en gang alt streiket, og jeg måtte fysisk ta ut harddisk for å ta backup før jeg fikk formatert, og reinstallert windows.
Hvilken modell er det snakk om? Harddisk og minne skal normalt være deler som brukeren kan bytte selv uten at det bryter noen garanti.
Så lenge du ikke har ødelagt noe ved åpningen av den så tror jeg det skal gå bra. Ikke 100% sikker på dette, men har selv levert en bærbar maskin som jeg har åpnet til rep gratis under garanti. Men Asus sin hjemmeside har sikkert informasjon om garantien og om den brytes ved åpning.
Sist endret av donjohnson; 1. mai 2010 kl. 21:07.