Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1724
Hei!

Jeg har fått muligheten til å kjøpe en MacBook 13" (3.1 eller 4.1). Denne har defekt skjermkort og hovedkort, og jeg har bydd 2500. Er dette for mye?
Og er det verdt å fikse den? Det er jo trossalt nokså gammel HW.
Noen som vet om noen steder jeg kan kjøpe skjermkort og HK rimeligst mulig?
Kanskje det er billigere å kjøpe denne for så å ta delene fra den, enn å kjøpe helt nye deler.
Apple tar urimelig godt betalt for og reparere en mac etter at garantien er godt ut.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Kjøp heller en som ikke er defekt du. vil ikke tro det er verd det.
Når er macen fra? Er den under 5 år gammel og skaden ikke er selvpåført får man jo dette reparert under forbrukerkjøpsloven. Men ikke om maskinen har blitt åpnet og tuklet med.
Han som jeg kan kjøpe den av har sendt den inn til reperasjon og de sa det ville koste 6 000,- for å fikse den. Garantien er utløpt fordi den er kjøpt via en bedrift. Hvis jeg klarer å prute ned macen til 1 500,- så lønner det seg kanskje å kjøpe den på finn pluss kompisen min sin?
Vil bare høre hva dere ville gjort i min situasjon
Sist endret av trauMa; 8. februar 2010 kl. 09:59.
Du kan jo se her om du finner delene, så sjekker du hvor mye en tilsvarende fungerende koster på f.ex. qxl.no, finn.no, mac1.no / brukt1.no
http://www.ifixit.com/Mac-Parts/MacBook-13%22

Evt søk på ebay, men du må finne ut helt sikkert hvilken modell det er, hastighet og når den ble kjøpt burde hjelpe.

Men... når du ser f.ex. her http://www.ifixit.com/Mac-Parts/MacB...0-Logic+Boards, så ser du at disse kortene koster en del... 2500kr+($499+frakt+mva+gebyr) blir kjapt 6500 eller så, og da vil jeg ikke si at det er verdt det når du får en helt ny en fra 8000kr.
Sist endret av atomet; 8. februar 2010 kl. 11:43.
Har fått prutet ned macen til 1600! Da begynner det vel å lønne seg. 3000 for macen på finn, + 1600 for kompisen min sin. Det må vel bli lønnsomt?
De gamle hvite plast MacBookene (CrackBookene) er i mine øyne ikke verdt det. En dårlig investering. Problemet med dem er at det er for dårlig kjøling, og etter noen måneders bruk, så blir plasten ved touchpaden så sprø og tørr at den sprekker (rett og slett. Du kan bokstavelig talt se rett inn på komponentene).

Dette skjer ALLE de hvite modellene en gang i løpet av levetiden sin.

Bedre å gå for de nye. Mye bedre HW specs, og de tåler en god del mer (pga. Aluminium).
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Det er noe forskjellig med matrialene brukt på hvit macbook og svart. Som sjxfade sier, hvit macbook sprekker, skikkelig.
Jeg og søsteren min kjøpte oss macbook samtidig, jeg kjøpte svart, hun kjøpte hvit. Hun har fullt av sprekker nå og har måttet skifte tastatur pga noe klikket. Mens min er finfin.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av trauMa Vis innlegg
Har fått prutet ned macen til 1600! Da begynner det vel å lønne seg. 3000 for macen på finn, + 1600 for kompisen min sin. Det må vel bli lønnsomt?
Vis hele sitatet...
Det høres ut som en grei deal. Hvis kabinettet på begge er uskadet har du et sett med reservedeler hvis det skulle begynne å sprekke opp på den du bruker.