Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 7537
Senere i høst skal trinnet mitt på hvite busser tur til Polen, Tyskland osv.
Så jeg tenkte jeg skulle prøve å smugle en del sprit til russetia i vår.

Planen er:

Bli ferdig med alle landa, og når jeg kommer til det siste (Polen) skal jeg kjøpe en masse sprit, en ekstra bag og legge all spriten oppi den. Ingen får vite at det er min bag.
Om det blir kontroll så later jeg som ingenting, og tar baggen som inneholder de personlige tinga mine, mens jeg lar den andre ligge.

Spørsmålene mine er:

Er dette trygt?
Er det ofte kontroll av skolebusser på grensene?
- Hvis ja: pleier dem å tømme bussen for bagger og folk?
Hva er konsekvensene om jeg blir tatt med 10+ liter sprit på grensa?

På forhånd takk.
bør funke
verstefall misteru spriten og baggen
De kan hende de stopper deg ved grensen til tyskland eller danmark. Når jeg kjørte buss fra polen ble vi stoppet i danmark der de gikk igjennom bussen med narkohunder.
Her er det Spelley ville at du skulle lese:

Her ser du hva du må betale, målt i antall liter som er ulovlig innført:

1 liter sprit: 300 kroner
1-2 liter sprit: 600 kroner
2-3 liter sprit: 1200 kroner
3-4 liter sprit: 1900 kroner
4-5 liter sprit: 2600 kroner


Inntil 2 liter vin: 300 kroner
2-4 liter vin: 600 kroner
4-6 liter vin: 1200 kroner
6-8 liter vin: 1900 kroner
8-10 liter vin: 2600 kroner


Inntil 10 liter øl: 300 kroner
10-20 liter øl: 600 kroner
20-30 liter øl: 1200 kroner
30-40 liter øl: 1900 kroner
40-50 liter øl: 2600 kroner


Ulovlig innførte sigaretter:

Inntil 400: 300 kroner
400-600: 600 kroner
600-800: 1200 kroner
800-1000: 1900 kroner
Vis hele sitatet...
Vi var 3 busser på en tilsvarende tur som ble stoppet på grensen mellom Tyskland og Polen både fram og tilbake.
Den ene gangen sjekket de bussen temmelig grundig etter 3 timer med venting, mens den andre gangen måtte vi stå der i 6 timer uten at de gadd å gjøre en dritt!
De satt simpelten i den stusselige bua si uten å løfte en finger!

Dersom du skal gjennomføre denne planen din burde du kjøpe plastflasker istedenfor glass å ikke si det til noen andre enn de som skal være med på det.
Håper dette er personer som du stoler på.

Uansett er dette lite lurt å gjøre med tanke på egen risiko i tillegg til at det vil gjøre livet surt for dine medelever i en god del timer dersom dere skulle bli stoppet.

Husk også at de hvite bussene er et aktet mål for tollere ettersom det er meget populært å smugle ulovlige butterfly- kniver forruten sigaretter, sprit og diverse andre saker i denne alderen.

Edit:

Glemte å legge til at du mest sannsylig vil bli anmeldt, utvist fra skolen og at du muligens må prate med barnevernet dersom du blir tatt. ( Kommer an på hva du mener med russ, de i oransje klær på ungdomsskolen eller de ordinære russ på videregående)
Sist endret av Knask; 26. august 2009 kl. 00:51.
Trådstarter
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Vi var 3 busser på en tilsvarende tur som ble stoppet på grensen mellom Tyskland og Polen både fram og tilbake.
Den ene gangen sjekket de bussen temmelig grundig etter 3 timer med venting, mens den andre gangen måtte vi stå der i 6 timer uten at de gadd å gjøre en dritt!
De satt simpelten i den stusselige bua si uten å løfte en finger!

Dersom du skal gjennomføre denne planen din burde du kjøpe plastflasker istedenfor glass å ikke si det til noen andre enn de som skal være med på det.
Håper dette er personer som du stoler på.

Uansett er dette lite lurt å gjøre med tanke på egen risiko i tillegg til at det vil gjøre livet surt for dine medelever i en god del timer dersom dere skulle bli stoppet.

Husk også at de hvite bussene er et aktet mål for tollere ettersom det er meget populært å smugle ulovlige butterfly- kniver forruten sigaretter, sprit og diverse andre saker i denne alderen.

Edit:

Glemte å legge til at du mest sannsylig vil bli anmeldt, utvist fra skolen og at du muligens må prate med barnevernet dersom du blir tatt. ( Kommer an på hva du mener med russ, de i oransje klær på ungdomsskolen eller de ordinære russ på videregående)
Vis hele sitatet...
Ok, takk for info.
Det er snakk om rødruss på videregående.
Bare legge bagen inn mens det er ingen som ser på det så er det nesten null sjanse for å bli tatt, men råder deg til å la være.
Hva skal du med 10 liter sprit?
hva han skal med denne mengden sprit? i polen må han ikkert betale mindre én det du betaler for to flasker med sprit her i norge.
uansett tradstarter: ingen må e at du legger den fra deg. elller vitehvem som hadde den med.
Vil anbefale deg å ikke kjøpe mer en iallefall 3 liter sprit. Av den grunn at det faktisk er tungt, var selv på gardemoen med 9 liter sprit og 20 bokser snus i baggen min. Svettet som en gris og var rød som en tomat, ble heldigvis ikke tatt siden det var sånn 1 sjekkes 1 sjekkes ikke opplegg. Føler ikke det er noe smart om du ikke er 18 og faktisk kan stå for hva du har kjøpt.
Trådstarter
Jeg er 18 når vi er der nede.

Hva jeg skal med spriten?
Den skal drikkes i russetia og fordeles på 7 stk.

Apu, takk for rådet Skal passe på at jeg kjøper en bagg/koffert med hjul!
I Polen så får du fint 1L 60% for under femtilappen, så ha det gøy! :P

Håper dog at du står frem hvis dere skulle bli tatt og andre vil få konsekvenser for det :S
Har ment å høre at grensa går ved 10 L sprit før det blir regnet på som "smugling", men finner ikke noe på det.
Sist endret av Dibsent; 26. august 2009 kl. 22:22.
Jeg var på hvitebusser klassetur for 3 år siden, da måtte vi vise pass når man skulle inn i Polen, men de sjekket ikke baggasje eller noe sånt. Også når vi kjørte inn i tyskland kom det en toller med AG3 hengende på skuldren å sjekket passet inne i bussen. Da måtte alle ta passet opp i luften, men han sjekket dog ikke passene, bare så om alle hadde det oppe.

Ellers ble vi ikke stoppet av noe tollere, vi ble ikke stoppet ut fra tyskland, eller inn i Norge. Så jeg fikk med meg 1 liter sprite, 20 bokser snus, 22 pakker røyk og en del bokser snuff.

Jeg tenkte faktisk akkuart samme plan som deg, å kjøpe en bag når man var dere nede, for å så fylle den med diverse godsaker.

Men hun damen vi hadde med på turen sa hun hadde opplevd tollerne sjekket en random bag, vist de ikke fant noe i den, sjekket de ikke flere, men fant de noe i den sjekket de alle bagene.

Men vi var vel 14-15 år når vi var på den turen, samt to klasser i bussen, så læreren kunne jo ikke vite kordan skole det var som hadde smuglet denne bagen, angrer nesten på at jeg ikke gjord det du tenkte på.

Hun sa også at vi måtte være så snill å ikke smugle kastestjerer (å slike ting), siden da sto man som regel å vente i 6 timer, å bussen fikk heller ikke være på, så man må sitte i bussen å svette da.

Men vi var vel rundt 6 busser som kjøre som nogenlunde i lag hele veien, så er jo liten sannsynlighet egentlig for å bli stoppa.
Sitat av hr1d Vis innlegg
Jeg er 18 når vi er der nede.

Hva jeg skal med spriten?
Den skal drikkes i russetia og fordeles på 7 stk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i allværden skall du kjøpe sprit til 7stk?

Er d virkelig verdt den risken så mye for at hver av kompisene dine skall få noen dråper hver? blir jo ikke all værden 10L:7stk..

Ærlig talt, dette kaller jeg lavmål, det finnes sikkert et vinmonopol eller en HB sjappe i nærheten..
De skal sikkert være med?
Sånn som jeg har forstått dette, så skal DU kjøpe 10 +/- liter sprit, for å dele i med sju stykker i etterkant. De som du deler med, skal ikke være med.

Altså, om jeg skulle gjort dette, måtte det enten være for at jeg skulle hatt alt selv, spart meg noen kroner. Eller at jeg hadde solgt det, så jeg hadde tjent litt på det.

Det jeg vil fram til, er at å risikere alt dette, for at sju av dine kompiser skal få litt billigere sprit er bare galt.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Har ment å høre at grensa går ved 10 L sprit før det blir regnet på som "smugling", men finner ikke noe på det.
Vis hele sitatet...
Grensa mellom forenklet forelegg og andmeldelse er 5 liter sprit.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av Kramer Vis innlegg
De kan hende de stopper deg ved grensen til tyskland eller danmark. Når jeg kjørte buss fra polen ble vi stoppet i danmark der de gikk igjennom bussen med narkohunder.
Vis hele sitatet...
De har ikke grense vakt mellom tyskland lengre.
Eller det kan stå dansk politi på andre siden og skjekker danske varebiler etter handle tur i Flensburg. Men ikke norsk registrert for det tar Norsk Toll Seg av.
Sist endret av Sgt. Pepper; 27. august 2009 kl. 06:52.
Trådstarter
Sitat av ZayteX Vis innlegg
Hvorfor i allværden skall du kjøpe sprit til 7stk?

Er d virkelig verdt den risken så mye for at hver av kompisene dine skall få noen dråper hver? blir jo ikke all værden 10L:7stk..

Ærlig talt, dette kaller jeg lavmål, det finnes sikkert et vinmonopol eller en HB sjappe i nærheten..
Vis hele sitatet...
Noen av dem skal være med, men kan like godt legge alt i en bag, syns du ikke?
Sitat av hr1d Vis innlegg
Noen av dem skal være med, men kan like godt legge alt i en bag, syns du ikke?
Vis hele sitatet...
Ville hvertfall ikke samlet alt i én bag. Hvis de finner 10L sprit i én bag tenker de kanskje at denne kun tilhører én person. Ville hvertfall fortdelt det i flere små bager/sekker, slik at det blir enklere å fordele skylden hvis dere blir busta. Slik at ikke én person blri beskylt for 10L, men heller 4-5 personer blir beskylt for 1-2 liter hver, og alle slipper unna med hvert sitt forenkla forelegg.
Sitat av s0lberg Vis innlegg
Jeg var på hvitebusser klassetur for 3 år siden, da måtte vi vise pass når man skulle inn i Polen, men de sjekket ikke baggasje eller noe sånt. Også når vi kjørte inn i tyskland kom det en toller med AG3 hengende på skuldren å sjekket passet inne i bussen. Da måtte alle ta passet opp i luften, men han sjekket dog ikke passene, bare så om alle hadde det oppe.

Ellers ble vi ikke stoppet av noe tollere, vi ble ikke stoppet ut fra tyskland, eller inn i Norge. Så jeg fikk med meg 1 liter sprite, 20 bokser snus, 22 pakker røyk og en del bokser snuff.
Vis hele sitatet...
1 hel liter sprite?!
Da jeg vil jeg pokker meg tro at det ble full fest med brus og boller når du kom hjem!

Man kan like gjerne plassere alt sammen i en bag med tanke på skyld. Blir denne bagen funnet burde enten alle de innvolverte tre fram ellers så burde ingen gjøre det.
Syns det er hull i huet at du skal smugle sprit til 7 andre personer. De andre får ta en del av risken og eventuelt støyten de også mener jeg!

PS:

En bag med sprit nok til at 7 personer skal kunne feire russetida si ser fort litt suspekt ut så bruk hodet.
Moral: Jeg vil gjøre det samme, men er ofc farlig.

Ontopic: Så lenge ingen vet hvem sin bag det er, så... DO IT!
Jeg var på den turen for noen år tilbake, eneste plassen ve ble stoppet og de gikk gjennom bussen, var når vi kjørte inn i Tsjekkia, på tur til byen Praha...

Store stygge tsjekkere(?) med pistoler å klubber i beltespennet.
Så tror det skal gå fint vist siste landet er Polen.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Eller dra på polet, kjøp 10 liter av Kalinka.
Pris: 319kr liter * 10 = 3190 kr / 7stk = 455kr pr pers.

God og rimelig sprit, har dere ikke råd til 450 kr hver så kjøp en 20 liter med hb til rundt et par tusen kroner..
Noe jeg ikke hadde giddi er å smugla sprit fra polen på en klassetur.

Link til kalinka: http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN...mpTo=OfferList
Det er jo ville prisforskjeller, kostet vel 50 złoty (som tilsvarer omtrent en hundrelapp) på nærmeste bensinstasjon for en liter 60% da jeg var på hvite busser-tur i juni.
Ingen sjekka noe, ble ikke kontrollert en eneste gang, eneste som ble sjekket var pass på båten.

Veldig liten sjanse for at man blir tatt.

Bussjåføren og reiselederen kommer til å snakke om alle kontrollene osv. og at hvis dere har noe dere ikke har lov til må dere kaste det, så går alt greit og sånn. Jeg så hvertfall ikke noe til noe kontroll, og lo av alle som kastet knivene de hadde kjøpt osv.
Innad i EU er det fri flyt (ikke noe toll på alkahol eller tobakk). Det er inn i norge som er problemet... At tollerne sjekker etter narkotika og andre ting som kniver er en annensak. Fra norge kan man faktisk ha med seg så mye sprit man vil ned til fks. spania... (ti flasker med sprit helt lovlig).

Og om dere er 7 stykker som skal drikke spriten, så ta en flaske hver og putt 3 flasker i en bag eller noe... Ikke verre.
Det er vel "frie" grenser mellom polen og tyskland nå hvis jeg ikke tar feil. Og inn til svergie/norge blir bare et lite fåtall av busser/biler stoppet.
fåtallet blir stoppet, sant dere skal rett hjem fra polen så er det mest sansynlig null stress.... men vist dere kjører gjennom tyskland, og i værstefall gjennom berlin så kan dere nok bli stoppet. :P

for 4 år siden var jeg med hvitebusser til Polen(altså i 10.klasse da) og jeg hadde med meg 5l Sprit, 3 kartonger med røyk og kastekniver xD hadde vi blitt stoppet da så hadde det fått store konsekvenser for meg, men som sagt sansynligheen er liten. :P

Bare sørg for at ingen finner ut at det er din bag, så er det null stress det her.... lur plan du har der, hadde jeg vært halvparten så lur så hadde jeg sluppet å være så nærvøs hver gang vi kom til en grense :P

Lykke til, og drikk forsiktig. :P
De er ganske strenge på disse turene.. Nå skal det sies at de som går 3klasse på Eidsvoll vgs ble sendt hjem for å ta en øl på byen etter kl 23. (Hu jenta som måtte pumpes er ikke så meget ettertraktet på skolen lenger)
Da vi var der gikk de igjennom hele bussen 3 ganger på turen, og en i klassen hadde fått sjørøverhatt og sverd fra en lekebutikk, dette fikk han da 250(hva nå enn penge der hette) i bot for å prøve å ta med seg over grensa..
Så kommer vell helt ann på hvor og hvem som stopper deg. og om man har noen brødhuer i klassen som skal ha med 3m lange nija sverd (hadde noen sånne med på tur) og prøver å gjemme div røyk i trusa og i bretta bukser i bagen osv.
Men GO for it, hender buss-sjaføren og lærere går igjennom tingene..
Møtte en stakkars gruppe rett etter grensa til sverige som var på vei hjem når vi skulle ned, der stoppa de på en parkeringsplass og ALLE måtte ta ALT ut av baggene sine og legge det i hauer, siden noen hadde smuglet inn ting som ikke var lov. Så de ble mange timer forsinket hjem.
Det funker fett bare pass på anonymitet når du leverer baggen blir dere stoppa så er det bare og nekte for at baggen er din. Selv kom jeg aldri så langt tok første fly hjem fra krakow pga div episoder
Sitat av s0lberg Vis innlegg
Ellers ble vi ikke stoppet av noe tollere, vi ble ikke stoppet ut fra tyskland, eller inn i Norge. Så jeg fikk med meg 1 liter sprite, 20 bokser snus, 22 pakker røyk og en del bokser snuff.
Vis hele sitatet...
http://www.witexbiuro.pl/img/sklep/sprite_1l.jpg Måtte bare
Uansett, hva er poenget med å kjøpe 10l sprit, til 7 personer?
Litt offtopic men

Husker vi var på klassetur til sverige i 10. klasse og da var det jo seff veldig mange som hadde mye røyk og snus i bagasjen. (og da mener jeg virkelig mye)
Så når vi skulle kjøre om bord på ferja på vei hjem så gjemte jo alle sammen røyken og snusen under seter, inni gardiner, på bagasjehylla bak ting osv. osv.
Og da trodde jo alle sammen at de var safe.
Så når vi kom til Norge og ombord i bussen igjen var jo alt borte (bussen hadde blitt sjekket av tollvesenet).
Men da vi hadde kjørt et lite stykke sa plutselig bussjåføren at vi kunne komme frem og hente tingene våre igjen.
For da hadde han vært og samlet inn alt sammen fra de stedene han visste at tollvesenet sjekket og så hadde han gjemt de foran hos seg hvor de ikke sjekket
Da var det ganske mange som ble veldig lettet xD
Jeg vil foreslå å kjøpe ei kanne eller to med hjemebrent.. Det er omtrent like ulovlig, men sjansen for å bli tatt er mye, mye mindre Sist gang jeg kjøpte fikk jeg ei 5liters kanne for 500kr, stappa alkometer neddi den og toppa til 94% ellno

Spør rundt til 3-4 folk, så er du i mål tipper jeg ^^
Sist endret av excubated; 2. september 2009 kl. 12:51.
Sitat av frk.ost Vis innlegg
Uansett, hva er poenget med å kjøpe 10l sprit, til 7 personer?
Vis hele sitatet...
3 uker med konstant fyll, så er greit å få tak i noe av det billig.
Offtopic:
Du må fortelle oss hvordan det gikk etterpå.
Skal på tysklandstur nå om 2 veker (VG2).
Kva er grensa for mengde sprit medbrakt tilbake til Norge?
Tanken om å smugle noken narkotiske stoff har og streifa meg, men kjem ikkje til å gjere det pga. følgene det vil ha (resten av mitt liv) dersom eg blir busta.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Kan vel ikke skje noe verre enn at du mister alt. Om det er vært å gamble så go for it!
Det skjer litt verre ting enn at de tar fra deg sakene hvis du blir tatt for narko-smugling. Det regnes for å være relativt kriminelt.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sitat av drittunge Vis innlegg
Det skjer litt verre ting enn at de tar fra deg sakene hvis du blir tatt for narko-smugling. Det regnes for å være relativt kriminelt.
Vis hele sitatet...
Det er kriminellt å ta med seg så mye sprit, men du år vel lite sannsynlig noe narkodom :P
Sitat av Ninus Vis innlegg
Det er kriminellt å ta med seg så mye sprit, men du år vel lite sannsynlig noe narkodom :P
Vis hele sitatet...
Depends, pass på at du ikke tar med deg sprit som er sterkere enn 60% da dette regnes som narkotika i Norge.
nokon som veit kor mykje ein faktisk har LOV til å ta med fra Tyskland til Norge?
en liter sprit under 60% (om man er over 20 år?)
Sitat av hr1d Vis innlegg
Senere i høst skal trinnet mitt på hvite busser tur til Polen, Tyskland osv.
Så jeg tenkte jeg skulle prøve å smugle en del sprit til russetia i vår.

Planen er:

Bli ferdig med alle landa, og når jeg kommer til det siste (Polen) skal jeg kjøpe en masse sprit, en ekstra bag og legge all spriten oppi den. Ingen får vite at det er min bag.
Om det blir kontroll så later jeg som ingenting, og tar baggen som inneholder de personlige tinga mine, mens jeg lar den andre ligge.

Spørsmålene mine er:

Er dette trygt?
Er det ofte kontroll av skolebusser på grensene?
- Hvis ja: pleier dem å tømme bussen for bagger og folk?
Hva er konsekvensene om jeg blir tatt med 10+ liter sprit på grensa?

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Vi var på polen-tur før sommeren. Vi ble ikke skjekket, men de året før oss ble skjekket. de sa det kom inn med hunder. Og ja, de skjekker ALT.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Conders Vis innlegg
Depends, pass på at du ikke tar med deg sprit som er sterkere enn 60% da dette regnes som narkotika i Norge.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer overhodet ikke. Sprit på over 60% er ulovlig sprit, det omfattes på ingen måte av narkotikalovgivningen.
Var jeg deg, ville jeg helt spriten på tomme vannflasker eller noe, og fordelt det på flere sekker/bagger.
Om det blir funnet ved evt. kontroll kan du bare late som at du ikke aner hvor det kommer fra eller hvem sitt det er.

Du må huske å fortelle hvordan det gikk etterpå :P
Noen venner av meg var på en liknende tur for noen år tilbake. De ble stoppet i tollen inn til norge og hele klassen ble tatt med sprit/røyk utenom 3 personer. Da ble hele bussen og all bagasje sjekket av folk og narko-hunder. De ble stoppet pga tips om cannabis (som det også ble funnet 5 gram av).

Husk på at det mest sansynlig ikke bare deg som vil prøve å smugle, og ikke alle er like gode til å holde kjeft. Om baggen din blir funnet med 10 liter sprit i og ingen tar på seg ansvaret for den, vet jeg ikke hva som skjer, klassen/buss-sjåføren får bot e.l. Om det blir sjekket en random bag er det en overhengende sansynlighet for at de finner ting i andre bager enn din.

Lykke til :P
Trådstarter
Er ferdig med turen nå.
Det gikk bra, men ble ikke så mye som planlagt.

I polen hadde vi en spritbutikk som var åpen 24/7 ved siden av hotellet. Denne kom godt med (:
Fikk med meg noen liter derfra, også kjøpte jeg enda litt på ferja fra tyskland. Ble ikke stoppet en eneste gang.