Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1864
Heia, jeg lurer på om noen har blitt schizofren av cannabisbruk? Hvordan ser statestikken ut om du røyker hver dag?
Vet ikke helt hvor troverdig denne kilden er, men http://www.schizophrenia.com har skrevet enn del om temaet.

Many researchers now believe that using the drug while the brain is still developing boosts levels of the chemical dopamine in the brain, which can directly lead to schizophrenia.
Vis hele sitatet...
Those who were heavy consumers of cannabis at age 18 were over 600% more likely to be diagnosed with schizophrenia over the next 15 years than those did not take it. (see diagram below). Experts estimate that between 8% and 13% of all schizophrenia cases are linked to marijuna / cannabis use during teen years.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Screwdriver; 10. februar 2012 kl. 13:29.
http://blog.norml.org/2010/05/26/lat...am-media-hype/

A separate study slated for publication in the same journal assessed the cognitive skills of schizophrenic patients with a history of cannabis use compared to non-users. Authors reported that patients with a history of marijuana use “demonstrated significantly better performance on measures of processing speed, verbal fluency, and verbal learning and memory” compared to abstainers. Marijuana use was also associated with better overall GAF (Global Assessment of Functioning) scores compared to those of non-user
Etter denne posten fra november å dømme:

"røyker ca 4-7 dager i uka. 1-3 bananer hver dag jeg røyker. liker å røyke rene,men siden det koster så tipper jeg at det er 0.6-1.g per banan. er det mange der ute som røyker like ofte? av mine venner som bruker mari,er det 100% som røyker hver dag. de fleste vil vel si det er misbruk,og jeg ser dems side av det. det eneste er at jeg vil røyke hver dag. når jeg var 19 hadde jeg en pause på et år,men ville begynne igjen. gir meg rett og slett så mye glede. misforstå meg rett. jeg trenger ikke mari,men jeg elsker mari=) lese om henne,røyke henne og ikke minst dele henne. jeg ser ikke meg selv som misbruker fordi jeg rett og slett nyter det. jeg er ikke naiv osv for jeg har lest meg opp på stoffet,og jeg vet også nedsidene ved cannabis,men for meg er ikke mari farlig. sliter mere med å slutte og snuse..." -kukktryne

Så vil jeg ikke tro du har utvilket noe som helst, som du selv sier, du vet om nedsidene og det er ikke farlig for deg.

Men pass opp for snusen, sukkeret og kaffedrikkinga, det er farlige rusmidler det! Alt annet er bare propaganda fra staten uansett!
Uten å si noe helt sikkert, så tror jeg ikke mengden røyking er problemet når det kommer til schizofreni.
Det er kun risiko for shcizofreni om du allerede har anlegg for det. Så cannabis forårsaker ikke shizofreni, men fremkaller det.
Det er det jeg også har lest, men var ikke sikker på det. Jobbet med en som var Schizofren, og det er masete/interessant!
Uten å ha lest igjennom alle innleggene vil jeg bare si, cannabis gjør ingen schizofrene. At det kan hjelpe til å trigge det hos en person der det allerede ligger passivt kan jeg tro på.
Jeg tror dog at svaret på at schizofreni er utbredt i rusmiljøer, finner vi ved å se på hvem som søker til rusmiljøene. Det er ofte folk som har hatt det tøft, og allerede har gjennomgått psykiske påkjenninger. Og derav folk som allerede, før hasjen, er utsatt for schizofreni.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Uten å si noe helt sikkert, så tror jeg ikke mengden røyking er problemet når det kommer til schizofreni.
Det er kun risiko for shcizofreni om du allerede har anlegg for det. Så cannabis forårsaker ikke shizofreni, men fremkaller det.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at en må være ha anlegg for schizofreni for at cannabis skal kunne "fremkalle" det, men det er ingen måte å teste om du har anlegg for det så en veit aldri. Er nok endel som har anlegg for schizofreni, men som aldri vil utvikle det såfremt de ikke røyker cannabis.
Min bror fikk framkalt schizofreni av marihuana.. Bare en tanke..