Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4265
Hei,

Jeg skal utredning om ikke lenge og lurer egentlig på hvordan jeg kan fremstå mest mulig som en som faktisk har adhd?

I barn og ungdom gikk jeg på medisiner som ritalin, concerta og strattera med stort sett gode resultater.

Jeg sluttet med medisin da vgs kom og mistet retten til medisin da jeg fylte 18 siden jeg ikke hadde noen oppfølgning av adhd som "voksen" og må nå gjennom utredning på nytt.

Jeg er ute etter medisiner fordi jeg skal på skolebenken igjen og etter erfaring så vet jeg hvor godt de funker på meg og hvor dårlig jeg fungerer på skolen uten, gikk ut av ungdomskolen med et snitt over 5 og gikk ut av vgs med et snitt rett over 2, karakterene mine stupte da jeg sluttet på medisin.

Av den grunn så har jeg misbrukt endel narkotika, spesielt speed i veldig små doser over lengre tid og fungert veldig bra i hverdagen, kan det være lurt å nevne?

Jeg er blitt en ganske rolig og håndtert person så det er vanskelig å se på meg at jeg har adhd så derfor er jeg litt redd for at jeg ikke får diagnosen tilbake nå i voksen alder..
Sist endret av Kjelldriver; 17. juli 2019 kl. 07:36.
Utredningen består av en del skriftlige tester. Intervju er ikke halvparten av utredningen, slik jeg husker det. Testene vil som oftest avdekke evt Adhd/add. Styr unna å nevne speedmisbruk, da dette kan utelukke enkelte medisiner for din del.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Med «rolig og håndtert», mener du at du klarer å håndtere den hyperaktive delen av ADHD, men at du fortsatt har konsentrasjonsvansker?

Er enig med han over, unngå å nevne rusbruk. Om jeg husker rett kan du få pissings i 6 mnd for å bevise at du er ren.
Hm vet ikke om det er smart å forsøke å være en annen på en test, sett at de finner at svar og samtaler ikke helt henger sammen? Har du noe i journaler om tidligere bruk av pepper? Om de føler noe ikke stemmer og tar en titt i journaler og det står om pepper der så blir du sikkert raskt avskrevet som ex-speed-freak på jakt etter statsfinansiert legale joggesko.

Hva med å fokusere på hvordan du klarte å konsentrere når du sist stod på adhd medisin og du nå ikke finner tilbake til den fokusen? Altså vær ærlig og fortell ting som de er. Forklar at du skal studere og trenger konsentrasjon for å ikke falle av lasset.

Uansett utfall - ikke fall tilbake til gamle synder med selvmedisinering, skulle du få avslag på adhd medisin så ta heller turen til en ny lege for ny vurdering. Og tenk på utdanningen som mer enn selve eksamen, med det mener jeg at om du ikke er kommet i mål med medisiner innen eksamen til og det evt. går åt skogen så har du likevel kommet igang med utdanningen. En eksamen kan kontes. Og det å studere er jo faktisk mer enn kun eksamen. Det er også en arena for sosial utvikling, sosial trening, masse gøy, lære seg selv å kjenne på nytt og skape nye relasjoner. Og selv uten adhd medisin så kan det fort vise seg at du klarer eksamen med glans.
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av subscribe Vis innlegg
Utredningen består av en del skriftlige tester. Intervju er ikke halvparten av utredningen, slik jeg husker det. Testene vil som oftest avdekke evt Adhd/add. Styr unna å nevne speedmisbruk, da dette kan utelukke enkelte medisiner for din del.
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at jeg allerede har rusmisbruk i journalen min, men hos den gamle fastlegen min så det er mulig at de ikke har tilgang til den?

Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Med «rolig og håndtert», mener du at du klarer å håndtere den hyperaktive delen av ADHD, men at du fortsatt har konsentrasjonsvansker?

Er enig med han over, unngå å nevne rusbruk. Om jeg husker rett kan du få pissings i 6 mnd for å bevise at du er ren.
Vis hele sitatet...
Klarer å håndtere den hyperaktive delen tildels, tripper og rister endel med ben og hender om jeg sitter helt i ro, men før så var det helt umulig å sitte helt i ro i en stol, derfor vil jeg si at jeg har blitt fordi jeg var endel verre før, det er noe som har kommet med årene etterhvert som man har blitt mer bevist på kroppen.

Har konsentrasjon som en laser om jeg finner det jeg holder på med nytting, men om jeg ikke ser nytte så er konsentrasjonen all over the place.

Min nåværende fastlege foreslo Attentin som medisin for meg og vet om min tidligere hasjbruk og satt meg derfor på pissings og har da nylig dokumentert edruelighet så det skulle ikke være noe problem sånn sett, er clean.
Sist endret av Kjelldriver; 17. juli 2019 kl. 17:54.
Men fastlegen kan vel ikke skrive ut attentin vel? Har forstått det slik at all adhd medisin av den typen kun kan skrives ut etter gjennomført utredning. Og da snakker vi vel full pakke hos psykolog om jeg husker rett. Bra at du har dokumentert at du er sober, da blir det nok enklere for dem å skrive ut attentin når du er utredet og evt. har fått diagnosen.
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hm vet ikke om det er smart å forsøke å være en annen på en test, sett at de finner at svar og samtaler ikke helt henger sammen? Har du noe i journaler om tidligere bruk av pepper? Om de føler noe ikke stemmer og tar en titt i journaler og det står om pepper der så blir du sikkert raskt avskrevet som ex-speed-freak på jakt etter statsfinansiert legale joggesko.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det jeg er på jakt etter, statsfinansierte joggesko, ikke fordi jeg skal misbruke dem, men fordi det har seg faktisk sånn at det er medisin for enkelte, det er grunn til at mange speedfreakere har adhd, man henger liksom litt bedre med i svingene.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Hva med å fokusere på hvordan du klarte å konsentrere når du sist stod på adhd medisin og du nå ikke finner tilbake til den fokusen? Altså vær ærlig og fortell ting som de er. Forklar at du skal studere og trenger konsentrasjon for å ikke falle av lasset.
Vis hele sitatet...
Det er 12år siden.
Jeg sliter med å huske hva jeg gjorde på jobb i går...

Sitat av random67489 Vis innlegg
Uansett utfall - ikke fall tilbake til gamle synder med selvmedisinering, skulle du få avslag på adhd medisin så ta heller turen til en ny lege for ny vurdering. Og tenk på utdanningen som mer enn selve eksamen, med det mener jeg at om du ikke er kommet i mål med medisiner innen eksamen til og det evt. går åt skogen så har du likevel kommet igang med utdanningen. En eksamen kan kontes. Og det å studere er jo faktisk mer enn kun eksamen. Det er også en arena for sosial utvikling, sosial trening, masse gøy, lære seg selv å kjenne på nytt og skape nye relasjoner. Og selv uten adhd medisin så kan det fort vise seg at du klarer eksamen med glans.
Vis hele sitatet...
Glemte vell kanskje å nevne at jeg er godt voksen og skal studere på fagskole denne gang, jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at medisinen er et must om jeg skal gjennom tunge fag med avansert matte og kjemi...

Sitat av random67489 Vis innlegg
Men fastlegen kan vel ikke skrive ut attentin vel? Har forstått det slik at all adhd medisin av den typen kun kan skrives ut etter gjennomført utredning. Og da snakker vi vel full pakke hos psykolog om jeg husker rett. Bra at du har dokumentert at du er sober, da blir det nok enklere for dem å skrive ut attentin når du er utredet og evt. har fått diagnosen.
Vis hele sitatet...
Bingo, fastlegen skriver ut sekundet vi har alt på det tørre, det vil si en diagnose å vise til.

Egentlig litt sykt at jeg må gjennom hele regla på nytt, var jo gjennom alt og har haugevis med dokumenter fra gud å vær mann om utredning og behandling, det er bare ikke gyldig siden jeg ikke gikk rett til lege ved fylte 18 og ba om oppfølging av voksen adhd..
Sist endret av Kjelldriver; 17. juli 2019 kl. 19:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er nettopp det jeg er på jakt etter, statsfinansierte joggesko, ikke fordi jeg skal misbruke dem, men fordi har seg faktisk sånn at det er medisin for enkelte, det er grunn til at mange speedfreakere har adhd, man henger liksom litt bedre med i svingene.
Vis hele sitatet...
Skjønner deg veldig godt, men det er jo relativt godt kjent og også beskrevet mange ganger her inne at enkelte behandlere sliter med å forstå det at adhd faktisk er selve grunnen til at enkelte havner på makka-kjøret. De hører speed, og tenker kanskje umiddelbart på ulovlig narkotika brukt for å ruse seg vekk fra samfunnet - virker ikke som alt av helsepersonell skjønner at mange med adhd først blir normal når de får seg pepper. At de ikke fungerer uten pepper betyr for noen behandlere at da er de narkomane og må bare se å slutte med narkotika.

Respekt for at du hopper på studier. Men kanskje må du spørre deg selv om studier er verdt risikoen for tilbakefall? Kanskje kan du utsette studiene ett års tid til du er ferdig utredet? Tenker det kan være en bedre løsning enn å kanskje møte eksamensperioden før jul med lomma full av små blanke poser fra illegale kanaler for å klare presset. Evt. worst case skaff deg attentin el tilsvarende på det svarte markedet og bruk lavest mulig dosering. Kan være verdt å tenke gjennom. 12 år som nykter er sykt bra, ville jo vært synd om du får tilbakefall.

Bingo, fastlegen skriver ut sekundet vi har alt på det tørre, det vil si en diagnose å vise til.

Egentlig litt sykt at jeg må gjennom hele regla på nytt, var jo gjennom alt og har haugevis med dokumenter fra gud å vær mann om utredning og behandling, det er bare ikke gyldig siden jeg ikke gikk rett til lege ved fylte 18 og ba om oppfølging av voksen adhd..
Vis hele sitatet...
Ahh. Kjedelig sak. Pokker ta meg merkelig egentlig. All den tid ditt tilfelle er godt og grundig dokumentert. Håper dette løser seg raskt.
Sist endret av random67489; 17. juli 2019 kl. 19:57.
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Respekt for at du hopper på studier. Men kanskje må du spørre deg selv om studier er verdt risikoen for tilbakefall? Kanskje kan du utsette studiene ett års tid til du er ferdig utredet? Tenker det kan være en bedre løsning enn å kanskje møte eksamensperioden før jul med lomma full av små blanke poser fra illegale kanaler for å klare presset. Evt. worst case skaff deg attentin el tilsvarende på det svarte markedet og bruk lavest mulig dosering. Kan være verdt å tenke gjennom. 12 år som nykter er sykt bra, ville jo vært synd om du får tilbakefall.
Vis hele sitatet...
Takker å bukker, men det er nok ikke 12 år siden jeg ble nykter, det er bare noen år siden jeg sluttet med bruk av illegale rusmidler, det er 12 år siden jeg brukte adhd medisiner som faktisk var utskrevet til meg og da hadde jeg fokusen på plass og det er den jeg søker nå, fokus.

Tilbakefall er ikke tema, gjennom hele min rus karriere så har jeg kunnet slutte med alt jeg har drevet med på dagen, det være hasj, stimulanter, benzo eller opiater. Da har det vært missbruk.
Nå er snakk om terapeutisk doser i samarbeid med lege.
Det er bare ikke et tema.
Hei! Gjennomgikk ganske nylig ADHD-utredning selv (jeg ble ikke fanga opp da jeg var ynge tiltross for en typisk «gutte-ADHD», jeg er kvinne). Jeg har rusmisbruk i journalen selv, som ligger 5 år tilbake i tid.

Så lenge du har ADHD er det ikke noen vits å smøre tjukt på. De er klar over at ting som hyperaktivitet roer seg/tar en annen form
når man blir voksen. Det er jo ikke så sosialt akseptert å klikke i vinkel fordi man må stå i kø, gå ut fra møter før de er avslutta, eller henge i taklamper i voksen alder Mange av spørsmåla kommer også flere ganger, så om du skal overdrive der bør du ha ganske god hukommelse for å ikke trå feil. Det antar jeg du i likhet med meg ikke har (høhø )

Jeg tror forøvrig også at du kommer lengre med å være ærlig om fortiden din (men dog være klar på at det er nettopp det; fortid), iallefall når det står i journalen din. Sannsynligvis har de tilgang, så det hadde vært å skyte seg sjæl i beinet å pynte på ting sånn.

Grunnen til at man må utredes igjen i voksen alder/når det er lenge siden sist en var medisinert er at enkelte «vokser» det av seg, eller har såpass lite symptomer at de klarer seg uten medisiner. Det er også et krav for å få slike medisiner utskrevet at det er ett dokumentert behov. Forresten vil jeg også nevne at psykiater må skrive ut første resept på nytt preparat før fastlegen kan overta Nå kjenner jeg jo ikke legen din, men de fleste fastleger vil som regel ikke ta ansvar alene for opptrapping på slike medisiner (ofte fordi de ikke vet nok), så vær forberedt på at det er mulig at du må trappes opp i samråd med psykiater før han overtar. Lykke til! Man har greit noia i forkant av sånne utredninger, men du veit jo at du har ADHD.
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deceptive Vis innlegg
Hei! Gjennomgikk ganske nylig ADHD-utredning selv (jeg ble ikke fanga opp da jeg var ynge tiltross for en typisk «gutte-ADHD», jeg er kvinne). Jeg har rusmisbruk i journalen selv, som ligger 5 år tilbake i tid.

Så lenge du har ADHD er det ikke noen vits å smøre tjukt på. De er klar over at ting som hyperaktivitet roer seg/tar en annen form
når man blir voksen. Det er jo ikke så sosialt akseptert å klikke i vinkel fordi man må stå i kø, gå ut fra møter før de er avslutta, eller henge i taklamper i voksen alder Mange av spørsmåla kommer også flere ganger, så om du skal overdrive der bør du ha ganske god hukommelse for å ikke trå feil. Det antar jeg du i likhet med meg ikke har (høhø )

Jeg tror forøvrig også at du kommer lengre med å være ærlig om fortiden din (men dog være klar på at det er nettopp det; fortid), iallefall når det står i journalen din. Sannsynligvis har de tilgang, så det hadde vært å skyte seg sjæl i beinet å pynte på ting sånn.

Grunnen til at man må utredes igjen i voksen alder/når det er lenge siden sist en var medisinert er at enkelte «vokser» det av seg, eller har såpass lite symptomer at de klarer seg uten medisiner. Det er også et krav for å få slike medisiner utskrevet at det er ett dokumentert behov. Forresten vil jeg også nevne at psykiater må skrive ut første resept på nytt preparat før fastlegen kan overta Nå kjenner jeg jo ikke legen din, men de fleste fastleger vil som regel ikke ta ansvar alene for opptrapping på slike medisiner (ofte fordi de ikke vet nok), så vær forberedt på at det er mulig at du må trappes opp i samråd med psykiater før han overtar. Lykke til! Man har greit noia i forkant av sånne utredninger, men du veit jo at du har ADHD.
Vis hele sitatet...
Der kom svaret jeg ønsket!
Takk for du tok deg tiden til å svare på tråden min.

Planen var ikke å smøre på, men heller se om jeg ligger innenfor terskelen for hva som er normalt og straks jeg kom inn beskrivelsen din av en typisk adhd'er så måtte jeg smile litt for jeg kjente meg greit igjen, jeg er nesten 30år gammel og må enda motstå trangen til å hoppe opp å henge i ting...

Når du var under utredning, var det mye fokus rundt tidligere rus?
Jeg må reise et stykke for å komme til nærmeste behandlingssted, hvor mange timer måtte du møte opp til før de kunne konkludere med at du har adhd?
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Der kom svaret jeg ønsket!
Takk for du tok deg tiden til å svare på tråden min.

Planen var ikke å smøre på, men heller se om jeg ligger innenfor terskelen for hva som er normalt og straks jeg kom inn beskrivelsen din av en typisk adhd'er så måtte jeg smile litt for jeg kjente meg greit igjen, jeg er nesten 30år gammel og må enda motstå trangen til å hoppe opp å henge i ting...

Når du var under utredning, var det mye fokus rundt tidligere rus?
Jeg må reise et stykke for å komme til nærmeste behandlingssted, hvor mange timer måtte du møte opp til før de kunne konkludere med at du har adhd?
Vis hele sitatet...
Hahah, jeg føler med deg ;D Det som var litt spesielt da jeg ble utreda for det var at jeg allerede hadde gått til psykolog i 3 år for PTSD, slik at de kjente meg godt.

Overlegen på DPS der jeg var stilte ett spørsmål om det, og det var det. Så lenge du er ett oppegående menneske + at du jo også nevner at du har dokumentert rusfrihet, så kan jeg ikke se for meg at det blir noe problem.

Jeg ville anslått ca 8 timer (inkludert WAIS/evnetest, intervju med samboer og venninne). Så er det jo en haug med skjemaer man fyller ut + en «anamnese» som er fancy-psykologspråk for «forhistorie» Der måtte man fylle ut endel om hvordan man var som barn/ungdom, utdanning, jobb etc. Nå vet jeg ikke det 100% sikkert, men ettersom jeg ikke hadde blitt fanga opp tidligere, så måtte jeg jo på ett vis dokumentere at dette var noe jeg hadde slitt med som barn etc. Det trenger jo ikke du, så jeg ville antatt at du slapp iallefall deler av det.
Lana del Rave
AndraDay's Avatar
Jeg gjennomførte adhd-utredning fra august 2018 til desember 2018.

Jeg er 26 år, og har rusa meg i 3 år fra 2014 til 2017. Jeg rusa meg hardt på amfetamin med sprøyter.

Når jeg ble utreda tenkte jeg veldig mye på det samme om jeg skulle være ærlig angående mitt tidligere rusmisbruk. Tenkte veldig mye fram og tilbake. Men til slutt bestemte jeg meg for at jeg ville være ærlig siden jeg tenkte at nevropsykologen som utførte utredningen mest sannsynligvis ville ha et visst innsyn i noe rusrelatert en eller annen plass gjennom journaler eller annen dokumentasjon alikevel.

Jeg tenkte også at det var viktig fordi den første delen av utredninga foregikk på følgende måte: det første jeg skulle gjennom var et avkryssningskjema som heter DIVA 2.0. Det er et diagnostisk verktøy for å kartlegge vanlige, realistiske eksempler på både nåværende og tidligere atferd (i barndommen), og som skal gjøre det enklere å evaluere de 18 symptomkriteriene for ADHD både i barndom og voksen alder.

Hvis du ønsker å forberede deg på hvilke spørsmål som kommer, så trooor jeg dette er det identiske skjemaet: http://www.divacenter.eu/Content/Ver...NORSK_FORM.pdf

Dette skjemaet skal man egentlig utføre sammen med nevropsykologen på time men siden jeg avglemte og kom for seint til flere av de første timene (noe som også er et klassisk symtom på adhd) ble hun tilslutt så oppgitt av meg at hun sendte det med meg hjem så jeg kunne krysse av selv. Når jeg begynte å lese gjennom spørsmålene innså jeg raskt at mange av mine hendelser og grunner til mye av min rushistorikk var knyttet til adhd-problematikken og falt seg veldig naturlig til hvorfor ting var som de var og at jeg havnet utpå. Jeg tenkte at dette ville være med å utfylle mine kriterier for diagnosen hele veien. Og at alt i det store og hele var et sammenhengende bilde.

Og da kan man lett tenke seg at jeg bare var heldig med den nevropsykologen jeg hadde. Men det er ikke tilfeldig, for jeg har vært ærlig til hele helsevesenet rundt meg, og har snakket om det med lege, psykolog, ruskonsulent og NAV som er min ansvarsgruppe og ettervern. Før henvisningen om adhd utredning ble sendt snakket jeg med hele ansvarsgruppa mi ganske mye i lang tid, rundt tanken om at jeg hadde adhd og kanskje burde utredes og i hvert fall bekrefte eller utelukke at roten til mange av mine problemer bunnet i det. Noe det faktisk gjorde, og som jeg er utrolig glad for nå!

For å styrke min tillitt til psykologen som utredet meg med tanke på at jeg var ærlig rundt tidligere misbruk ga jeg klar beskjed om at hvis hun ønsket skulle hun selvfølgelig få innsyn i alle urinprøvene jeg hadde tatt siden jeg bestemte meg for å bli rusfri men det ble aldri aktuelt.

Adhd er så forskjellig og individuelt, og har så mange fler røtter til problemer i voksen alder at det virkelig er verdt å nevne tidligere problematikk knyttet til rus. Det vil være med på å gi en større forståelse både for systemet rundt deg, men ikke minst deg selv når du får den gjennomført!

Jeg ble fortalt av en en veldig dyktig psykiater i rusbehandling på Tyrili en gang at forskning viser til at hele 70% av alle rusavhengige som ruser seg på amfetamin faktisk har ADHD eller ADD! Det er helt sinnsykt høy rate!

Selv om utredningen min var gjennomført først i desember 2018, og jeg fikk spørsmål om hva jeg tenkte rundt medisiner valgte jeg og bruke lang tid på å bestemme meg sånn at de ikke skulle tro at jeg bare var ute etter det osv. Så jeg sa jeg ville tenke på det lenge, og jeg startet opp på Ritalin nå i april. Begynte med 20 mg og økte med 20 i uka. Så etter to mnd hadde jeg blitt trappet opp til 80 mg i døgnet.

Ønsker deg lykke til!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
Takk til alle som bidro her!

En liten update og et spørsmål.

Jeg fikk diagnosen ganske raskt, første timen til utredning var på snaue 20 min, måtte fylle ut et eller to kryss skjema før jeg ble sendt for å ta en blodprøve og måle puls hjerterytme, fikk ny innkallelse når svarene på blodprøvene var kommet tilbake, ikke helt sikker på hva de så etter der, men de kunne konkludere med at jeg er frisk som en fisk!

Neste time var vell på rundt 20min den og, da spurte de litt om hvorfor jeg ønsket medisin nå og jeg forklarte saken og hvordan hverdagen min var, fyren som utredet meg synes det jeg sa virket veldig fornuftig og fortalte at han hadde lest journalen min og sett at jeg hadde en heller tvilsom fortid med rusmidler og sa at hvis jeg skulle bruke medisin så kunne jeg ikke bruke rusmidler og begrunnet det med at det kunne fremkalle eller forsterke bivirkninger, fair enough.
Deretter nevnte han at han hadde lest at jeg hadde et ønske om attentin og at ikke var noe han kunne skrive ut før vi hadde testet ritalin.

To måneder er gått på ritalin nå, 3x20mg og det funker greit, testet 3x30mg en uke, men det førte til flere bivirkninger enn ønskelig så jeg trappet ned igjen og holdt meg stabilt på 20mg, eneste minuset er vell om jeg glemmer morgendosen min så kommer jeg på jobb å er like humørsyk som en stoner som ikke har fått reven sin på noen dager..

Etter siste besøk oss behandler så fikk jeg spørsmål om jeg ville prøve attentin eller elvanse for å se om jeg merket noe forskjell for å se hva jeg syntes var best, takket pent ja til attentin og driver nå å dabber av ritalin før jeg begynner med attentin.

Så det gikk ganske lett, fikk stilt diagnosen og fikk medisinen jeg ønsket.

Utifra det jeg leser på nett så er deksamfetamin rett å slett amfetamin, et speilbilde av amfetamin.
Si at du har rimelig god speed, hvordan kan den samenlignes med deks?
Sånn typ hvor mange mg tilsvarer deks iforhold til god kvalitet amfetamin?
Gateamfetamin er 50/50 blanding av levo og deksamfetamin, speilvendte molekyler. Levo gir mer kroppslig påvirkning fører til mer økning av puls, blodtrykk, kroppslig uro, mens deks-delen før til mer psykisk virkning som bedre konsentrasjon, oppstemthet, våkenhet, nervøsitet. Levo gir høyere risiko for hjerte og karsykdom, deks gir mindre av dette. Levo gir ikke like god effekt på konsentrasjon etc. Derav bruker man stort sett bare varianter av deksamfetamin i Norge i form av attentin (hurtigvirkende deksamf, opptil 8t virketid) og elvanse/aduvanz (langtidsvirkende deksamfetamin opptil 13t virketid).

Grovt sett må du ta ca 50% mer ren gatespeed enn deksamfetamin for å få samme psykiske virkning med oppstemthet, konsentrasjon etc, men gatespeed vil da i tillegg gi høyere blodtrykk, puls og kroppslig uro enn deksamf.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Gateamfetamin er 50/50 blanding av levo og deksamfetamin, speilvendte molekyler. Levo gir mer kroppslig påvirkning fører til mer økning av puls, blodtrykk, kroppslig uro, mens deks-delen før til mer psykisk virkning som bedre konsentrasjon, oppstemthet, våkenhet, nervøsitet. Levo gir høyere risiko for hjerte og karsykdom, deks gir mindre av dette. Levo gir ikke like god effekt på konsentrasjon etc. Derav bruker man stort sett bare varianter av deksamfetamin i Norge i form av attentin (hurtigvirkende deksamf, opptil 8t virketid) og elvanse/aduvanz (langtidsvirkende deksamfetamin opptil 13t virketid).

Grovt sett må du ta ca 50% mer ren gatespeed enn deksamfetamin for å få samme psykiske virkning med oppstemthet, konsentrasjon etc, men gatespeed vil da i tillegg gi høyere blodtrykk, puls og kroppslig uro enn deksamf.
Vis hele sitatet...
De bruker faktisk helst ritalin eller lisdeksamf. (Aduvanz/elevanse) det er ikke det samme som attentin, men omgjøres til dexamf i kroppen.. Men ritalin og aduvans er godkjent på blåresept, i motsetning til attentin som du må søke på tilbakebetaling via helfo. Slik jeg fikk det forklart.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Regn med å måtte begynne på ritalin
Sitat av Cocktail Vis innlegg
De bruker faktisk helst ritalin eller lisdeksamf. (Aduvanz/elevanse) det er ikke det samme som attentin, men omgjøres til dexamf i kroppen.. Men ritalin og aduvans er godkjent på blåresept, i motsetning til attentin som du må søke på tilbakebetaling via helfo. Slik jeg fikk det forklart.
Vis hele sitatet...
Jepp, vet det. Bruker Elvanse selv. Skrev en enklere forklaring Først må man prøve ritalin (unntatt hvis det er kontraindisert), så kan man prøve elvanse/advanz om ikke ritalun funker som det skal, så evt gå videre til attentin og søke om individuell stønad fra Helfo og få det og på blå resept.
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
Jeg fikk gå rett fra ritalin til attentin, men spurte spesifikt om det istedenfor elvanse fordi jeg ikke vil ha depot tabletter og begrunnet det med at det er ikke hver dag jeg trenger medisin gjennom hele dagen, det var greit nok og jeg fikk 100stk 5mg til å test ut over en måneds tid for å finne den riktige dosen for meg.

Hvor fort kan jeg trappe ned ritalin?
Behandler sa -10mg på doseringen hver tredje dag og en dose mindre hver tredje dag, slik at jeg etter ni dager skal være helt av.
Vil det være mulig å trappe ned 5mg om dagen så skulle det være gjort på en uke?
Arbeidsgiver er informert om at jeg skal bytte medisin og at det kan medføre litt endringer i sinnstemning før det retter seg til normalen igjen, så om jeg skulle bli litt nedstemt/irritabel så gjør ikke det noe.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Regn med å måtte begynne på ritalin
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du har lest tråden, men ok?
Sist endret av Kjelldriver; 30. oktober 2019 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.