Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  144 13324
Sitat av InTrance Vis innlegg
Rain man: Kina er ikke kommunister i noe annet enn navnet. Det er statskapitalisme de har der. Nå er ikke ting som utdanning osv gratis lengre. Gratis er det ikke i noen land, i de landene vi sier det er gratis deler bare alle samen regningen.
1) Er mye å si om velferdsstaten, men så lenge det er en god grunn til at folk ikke jobber synes ikke jeg vi skal gi dem sultedøden eller putte byrden på over en familie som ikke har ressurser.

2) Kina er klasseløst bare i navnet. På togene f.eks er det forskjellige kupèer, og noen har mystisk nok mykere seter og koster mer. Bøndene behandles også som dritt og når de kommer til byen blir de for å jobbe får de en jobb i en fabrikk uten vinduer eller pauser hvor de blir utbrent og deretter dumpes.

3)Så du synes det er greit at staten kommer å stjeler tingene dine? Du trenger ikke det store huset, der kan 10 studenter bo i kollektiv og slike som deg gjør at det er mangel på hybler.
Så vi tar det fra deg og gir deg et rottereir i kompensasjon.

Kjære deg stordalen har jobbet LANGE timer og har nok slitt helsa av seg til tider for å komme der han er, det tyveri viss staten skulle konfiskert det for å dele det ut til folket som ikke har gjort noe for å få ham der.
Hvor mange arbeidsplasser har han ikke skapt? Han betaler mer i skatt årlig enn du,dine fremtidige barn og barnebarn kanskje vil gjennom hele livet.
Så vil du straffe ham for det?

Er enig med deg at fri vilje er viktig. Ingen må tvinges til å leve etter religiøse regler. Men vi skal ikke nekte folk det heller.
Men nå har det vist seg at fri vilje og kommunisme er to forskjellige poler.

Angående når krigen nådde tyskland var de allierte nok så hevntørste etter Tysklands aggresjon at de ikke lengre lekte med silkehansker.
Se på USAF og RAF sin bombing av Dredsen.
Vis hele sitatet...
True true...

Men hva skal man gjøre når folk blir utnyttet av rike folk? blir som adelen på 1700 tallet(?)

Petter Stordalen har sikkert en haug med penger han ikke bruker

Men
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Så du trur den kalde krigen hadde fortsatt funnet plass hvis Sovjet ikke hadde "kollapset"?

Nå i år 2010, hadde den Kalde Krigen eksistert fortsatt?
Med litt annen innlands politikk og utenlands politikk.

Du kom med ganske bra posts
Hvis du kunne "styrt" et kommunistisk land, eller vært med på å forme det, hva ville du gjort for å stoppe feilene/manglene ?

Ville du lagd et sikrere system for folket ang. innsetting av ny leder?

Handels politikk, som f. eks biler, olje, etc?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke den kalde krigen ville vært enda, viss den hadde det ville ihvertfall nittitallet vært enten en rolig tid eller full utryddelse. Grunnen er Reagan sin idè om å bygge opp militæret og Sovjet som prøvde å henge etter.

Marxisme er ikke levedyktig, makroøkonomien er for avansert og det er for mange faktorer til at man kan la byråkrater prøve å gjette seg frem til hva som må gjøres og det skjer så mye at det å jobbe med femårsplaner vil gjøre det umulig å drive effektivt.

Jeg kan ikke vite hvor mange gafler det trengs i forhold til hårfønere. Jeg risikerer å lage for mye av en ting og gå tom for noe annet og innen jeg har fått beskjed om det vil det være farlig sent, og innen fabrikkene endret produksjonen kan det være mangel av noen annet som er mer elementært.

Jeg ville ha rotet fryktelig viss jeg skulle latt byråkrater sitte å rote med slike ting, det ville vært for uoversiktlig. Korrupsjon er et annet problem, "ledere" ville alltid lurt unna litt her og litt der. Selv med arbeidsleier.

Systemet er bare for tungvindt. Jeg ser for meg en langsom demokratiserings prosess, først åpne markedene. Slik Kina har gjort, siden vi er kommunister og har masse utdannede ingeniører og en kraftig industri base.

Problemene med kommunismen i praksis er systemets tungvinte byråkratiske oppbygging. For å ha gode økonomiske forutsetninger er man avhengig av fleksible markeder.
Og vi vil altid ha klasser. Yrker som er krever lang utdanning og høyt evne nivå kan ikke betales like bra som de som krever lite opplæring. Nettopp pga markedsplassens lover.

Sitat av Rain Man Vis innlegg
True true...

Men hva skal man gjøre når folk blir utnyttet av rike folk? blir som adelen på 1700 tallet(?)

Petter Stordalen har sikkert en haug med penger han ikke bruker

Men
Vis hele sitatet...
Føydalismen er like ille som kommunismen.
Kommunismen ble jo innført i både Kina og Russland som følge av den. Jeg er er enig i at i de landene hvor en liten inn-avlet elite lever i kjempe luksus 90% av befolkningen lever i ekstrem fattigdom så må noe gjøres. Skatte dem hardt, ikke la dem eksportere landets jordbruksprodukter på åpent verdens market osv.

Men Stordalen er jo ikke slik, han har jobbet hardt:-) Og det tjener folket her også.
Og som du bruker ikke hele det der huset heller:-P Kan bare være på ett rom samtidig
Sitat av InTrance Vis innlegg
Jeg tror ikke den kalde krigen ville vært enda, viss den hadde det ville ihvertfall nittitallet vært enten en rolig tid eller full utryddelse. Grunnen er Reagan sin idè om å bygge opp militæret og Sovjet som prøvde å henge etter.
Vis hele sitatet...
*Thumbs Up*

Sitat av InTrance Vis innlegg
Marxisme er ikke levedyktig, makroøkonomien er for avansert og det er for mange faktorer til at man kan la byråkrater prøve å gjette seg frem til hva som må gjøres og det skjer så mye at det å jobbe med femårsplaner vil gjøre det umulig å drive effektivt.
Jeg kan ikke vite hvor mange gafler det trengs i forhold til hårfønere. Jeg risikerer å lage for mye av en ting og gå tom for noe annet og innen jeg har fått beskjed om det vil det være farlig sent, og innen fabrikkene endret produksjonen kan det være mangel av noen annet som er mer elementært.
Vis hele sitatet...
Dette hadde jo vært en såpass "enkel" "fiks" hvis den kalde krigen hadde vært over. Da hadde ressursene / forskningen gått til noe annet en våpen og våpen teknologi.

Sitat av InTrance Vis innlegg
Korrupsjon er et annet problem, "ledere" ville alltid lurt unna litt her og litt der. Selv med arbeidsleier.
Vis hele sitatet...
Ja i et system som kommunisme er det enklere for korrupsjon, men da skulle man heller å styrket systemet ang. det.
Men du kan jo tenke deg selv da, all den kraften Sovjet hadde, hvis det heller hadde blitt brukt på å styrke landet og systemet, istedet for å bruke alt på krig.

Sitat av InTrance Vis innlegg
Og vi vil altid ha klasser. Yrker som er krever lang utdanning og høyt evne nivå kan ikke betales like bra som de som krever lite opplæring. Nettopp pga markedsplassens lover.
Vis hele sitatet...
Det er jo sant, men jeg vil se på yrkes systemet til kommunismen mye bedre en vi har idag.

Bra man kan diskutere med folk uten at de tar seg personlig fornærmet eller prøver å fornærme motparten.
Her kommer vi inn på de Seriøse faktaene jeg vill ha fra denne tråden.
Takker
Dette hadde jo vært en såpass "enkel" "fiks" hvis den kalde krigen hadde vært over. Da hadde ressursene / forskningen gått til noe annet en våpen og våpen teknologi.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du enkel fiks? Nå synes jeg du gjør det litt for enkelt. Hvordan eneste måten du kan garantere at det er nok er å overprodusere såpass at du ender opp å med å eksportere. Og dette med tap i mange tilfeller. Viss du skal tjene penger på dette må du omtrent la være å betale lønn. Du klarere ikke utfra planøkonomi å treffe perfekt. Og skal du gjøre det i vært enkelt tilfelle vil du gå konk.
Samtidig kan er du avhengig av at de andre landene har behov for produktene dine. Og selv om de har behov er det ikke sikkert de vil ha produktene.

Ja i et system som kommunisme er det enklere for korrupsjon, men da skulle man heller å styrket systemet ang. det.
Men du kan jo tenke deg selv da, all den kraften Sovjet hadde, hvis det heller hadde blitt brukt på å styrke landet og systemet, istedet for å bruke alt på krig.
Vis hele sitatet...
Selvom produksjon potensialet er der og rikdommen er der så hjelper ikke det når systemet er rimelig råttent. I mine øyne blir det som å lappe en sil. Sovjet kunne blitt ett bra land. Men da må du ta vekk "sosialitisk republikk"

Det er jo sant, men jeg vil se på yrkes systemet til kommunismen mye bedre en vi har idag.
Vis hele sitatet...
Hvordan var det bedre? Nord-Korea har folk ansatt til å bare ta t-banen frem og tilbake bare for å gjøre det. Fordi det ser bra ut for turrister og får å ha jobb til alle sammen.
Du må huske det at det at arbeiderenes paradis så har vi ingen problemer. Samme gjaldt Sovjet. Siden kapitalismen er skyldt i alt fra voldtekt til tyveri eller sinnsykdom.

Letet etter en video jeg har sett hvor det en slik dirigerte trafikk som ikke var der. Jeg tror det var en dokumentar, Inside North Korea.. Den ligger på youtube. Men uansett er dette en jobb du ville unnet noen?
http://www.youtube.com/watch?v=MGbQ7QRndcA&feature=fvw
Sitat av Rain Man Vis innlegg
2. Det er INGEN klasseskille
Vis hele sitatet...
Faller på sin egen urimelighet. Nå skal jeg ikke si meg sikker på om du her tenker på Kina eller gamle Sovjet som eksempel, men du er da ikke så trangsynt at du virkelig tror at Stalin levde i hus med lik standard som en bonde i Kaukasus? Kommunisme muliggjør korrupsjon til de grader, og de eneste som faktisk tjener på kommunisme er ledere og høyere personer i samfunnet.

Sitat av Rain Man Vis innlegg
3. Folk som Petter Stordalen kan ikke sitte på alle de millionene og milliardene han har. Men at de kan fordeles utover folket og at det meste blir statens, (Vet at det å være kommunist i Norge hjelper lite, Norge er jo NESTEN kommunistisk)
Vis hele sitatet...
Folk som Stordalen har skapt enorme arbeidsplasser, og ettersom han har brukt enorme mengder med tid og energi i sine prosjekter og mål unner jeg han hver bidige mil han kjører i Ferrarien sin, eller hva han måtte ha.
Tror du, helt oppriktig, at noen gidder å gjøre slikt med en lønn en vaskehjelp verdig? Uttalelsene dine høres ut som å bygge på missunnelse - er du klar over hvor mye slike personer ofte har gjort for Norge og Samfunn? Og nei, du kan ikke sammenligne styreformen i Norge med å "nesten" være kommunistisk.

Sitat av Rain Man Vis innlegg
Tenk på Kinas økonomiske makt?
Vis hele sitatet...
Tenk litt på Kinas 1mrd innbyggere, deres forferdelige arbeidsforhold og lønninger tilsvarende panting av fire flasker i Norge. Jeg klarer ikke å skjønne hvordan du velger å trekke fram Kina som et positivt eksempel på hvordan kommunisme bør fungere/fungerer. Folk er LUT fattige.

Sitat av Rain Man Vis innlegg
"Religion er som opium for folket" - Stalin
Vis hele sitatet...
Som selverklært kommunist bør du ta deg friheten til å sjekke hvem dine så altfor meningsfylle, men likevell irrelevante quoter i denne sammenhengen, faktisk kommer i fra da det var Karl Marx som kom med dette, og ikke Stalin.


Sitat av Rain Man Vis innlegg
Soviet var ikke så dårlig, tenkt på tilbudene de hadde. Gratis skole og helsevesen
Vis hele sitatet...
...
Sist endret av Dibsent; 8. oktober 2010 kl. 02:57.
Diverse sitater fra to sovjetiske økonomer, Nicolai Shemlev & Vladimir Popov i The Turning Point: Revitalizing the Soviet Economy, hentet fra Basic Economics av Thomas Sowell (som er varmt, varmt anbefalt):

State purchases increased, and now all the distribution centers are filled with these pelts. Industry is unable to use them all, and they often rot in warehouses before they can be processed. The Ministry of Light Industry has already requested Goskomsten twice to lower purchasing prices, but the “question has not been decided” yet. And this is not surprising. Its members are too busy to decide. They have no time: besides setting prices on these pelts, they have to keep track of another 24 million prices.
Vis hele sitatet...
In an economy with rigidly planned proportions, such situations are not the exception but the rule—an everyday reality, a governing law. The absolute majority of goods is either in short supply or in surplus. Quite often the same product is in both categories—there is a shortage in one region and a surplus in another.
Vis hele sitatet...
No matter how much we wish to organize everything rationally, without waste, no matter how passionately we wish to lay all the bricks of the economic structure tightly, with no chinks in the mortar, it is not yet within our power.
Vis hele sitatet...
To make one ton of copper we use about 1,000 kilowatt hours of electrical energy, as against 300 in West Germany. To produce one ton of cement we use twice the amount of energy that Japan does.
Vis hele sitatet...
...

Sitat av Rain Man
Folk som Petter Stordalen kan ikke sitte på alle de millionene og milliardene han har. Men at de kan fordeles utover folket og at det meste blir statens
Vis hele sitatet...
Du tror virkelig han sitter på det? Tar det ut i kontanter og stapper det i madrassen? Realiteten er en helt annen: Pengene blir investert. Enten de går til å utvide hans egne virksomheter, blir investert i andre firmaer eller startups, eller om de så blir satt i banken så banken kan låne dem ut til andre igjen, så går pengene til verdiskapning, og siden totaliteten av velstand i et samfunn bestemmes av mengden riktig investert kapital så tjener hele samfunnet på det. Den siste der er sannsynligvis hard å svelge, så her er et veldig forenklet eksempel:

Si du har en øy med 2 fiskere. De fanger én fisk hver om dagen på en veldig primitiv måte og forbruker én fisk hver for å gå mette til sengs. Så en dag bestemmer fisker A seg for å gå sulten og lage et nett i stedet, dvs. han underforbruker og investerer tid for å opparbeide seg kapital, samtidig som han tar en risiko siden han ikke vet om nettet vil virke. Dagen etter kan han fange 3 fisk, så han trenger bare fiske 1 av 3 dager. Fisker B ser dette og vil gjerne låne nettet en av de dagene A ikke bruker det, men for A er ikke dette så lukrativt: Nettet kan gå i stykker, og han vil gjerne ha kompensasjon for risikoen han har tatt, så han tilbyr seg å låne nettet for én fisk om dagen. Dette går B med på, for med denne avtalen må han bare fiske 2/3 av dagene, så begge parter tjener på det, og kanskje kan han lage sitt eget nett en av de dagene uten risikoen for å sulte.

I denne situasjonen er kapitalisten A, i følge marxisme, ond og grådig, og han bedriver «utbytting» av den stakkars arbeideren B. Dette er galt fordi den produktivitetsøkende verdien av opparbeidet kapital ignoreres, sammen med kapitalistens risiko. I Stordalens eksempel øker han andres produktivitet ved å gi dem et sted å bo med de krav de stiller for dette så billig som mulig, og han fortjener all rikdommen han har opparbeidet seg fra å ta betalt for å gjøre dette. At han skaper jobber og har brukt enorme mengder tid og krefter på dette er og nevnt.
Sist endret av Akhkharu; 8. oktober 2010 kl. 03:27.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Angående når krigen nådde tyskland var de allierte nok så hevntørste etter Tysklands aggresjon at de ikke lengre lekte med silkehansker.
Se på USAF og RAF sin bombing av Dredsen.
Vis hele sitatet...
Så hevntørste at krigsforbrytelser var helt akseptabelt for å nå målet fortere.
Foreksempel ble Dönitz dømt, men ikke straffet for at ubåtene i atlanterhavet kunne angripe sivile mål i tillegg til militære. Det var fordi de allierte hadde gitt samme ordre. Selvfølgelig ble ingen allierte ledere dømt for det.
De allierte visste at Dresden ikke hadde noen militærindustri av betydning, og at i de siste ukene før bombingen hadde det strømmet til tusener av flyktninger dit.

Men jeg vet ikke om trådstarter har hørt om massevoldtektene til sovjetiske soldater. Rundt 2 millioner tyske kvinner ble voldtatt, og det er bare antallet ofre. Det er rapportert om enkelte kvinner som ble voldtatt 17 ganger på 2 timer. Egentlig var det ulovlig med voldtekt for de sovjetiske soldater, men de ble oppmuntret av offiserene.

Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Latterlig sitat?
Det er faktisk et anerkjent sitat fra England i etterkrigstiden.
og oversette? et sitat er et utdrag, jeg vil ikke oversette et utdrag.

Det er faktisk veldig mange metoder, bare å lese historie rundt Sovjetunionen under andre verdenskrig det.
Eller bare bruke google til konkrete fakta sider, Wikipedia er ikke noe å stole på.
Vis hele sitatet...
Javel, det sitatet ble liksom veldig svevende. Hvorfor bare skrev du ikke essensen av det på norsk ? Anerkjent sitat, hvem har sagt/skrevet det ?

At det er mange metoder vet jeg, det var ikke det jeg spurte om. Jeg mente de metodene som du mente var brutale men fortsatt var nødvendige.
Massevoldtekt utført av sovjetiske soldater få måneder før krigen slutter, nødvendig ?

Og selvfølgelig kan du tenke hva du vil. Siktet bare til at hvis du hadde levd i Sovjetunionen hadde du ikke hatt noe valg.
Tror TS kunne hatt gått av å besøke Transnistria. De lever fortsatt som om Sovjet skulle eksistert og drømmer om å returnere til den tiden.
Alle styresett har både positive og negative sider, men når de negative sidene veier tyngre en de positive vil staten før eller seinere kollapse. Sovjetunionen hadde et styresett som gav noen få personer på toppen alt for mye makt. Det førte til en makt med begrenset innsikt i egne feil og mye korrupsjon.

Skal en sånn form for kommunisme funke må makta (lederen) nesten være en datamaskin som tar avgjørelser basert på programerte menneskelige rettigheter og retningslinjer bestemt av folket. Noe som forøvrig er mulig med dagens teknologi.

GypsyWagon:

"Bare se på populasjons veksten, den har økt drastisk. Vi kommer til å måtte utvide oss ende mer og ødelegge de siste natur stedene vi har igjen på planeten som f. eks regnskoger (kommer til å medføre følger ang. f.eks oksygen og CO2)"

Du har rett i det du sier om at verdenspopulasjonen øker drastisk, men det du ikke nevner er at det det er en stærk sammenheng mellom levevilkår og anntal barn kvinner føder. Statistikker viser at Kvinner i land med gode levevilkår i gjennomsnitt får 2 barn, imens kvinner i land med dårlige levevilkår får langt flere barn (dette for å sikre sin egen fremtid). Altså er gode levevilkår og god (offentlig) eldreomsorg viktig for å holde verdenspopulasjonen på et stabilt nivå.

At det kapitalistiske systemet som dominerer verden i dag ødelegger naturen er det ingen tvil om, men sammtidig ser vi også at folk faktisk bryr seg i stadig større grad. Nye ideer som løser forskjellige økologiske problemer dukker stadig opp.
Sist endret av NorwegianMonkey; 9. oktober 2010 kl. 00:15.
Sitat av NorwegianMonkey Vis innlegg
Alle styresett har både positive og negative sider, men når de negative sidene veier tyngre en de positive vil staten før eller seinere kollapse. Sovjetunionen hadde et styresett som gav noen få personer på toppen alt for mye makt. Det førte til en makt med begrenset innsikt i egne feil og mye korrupsjon.

Skal en sånn form for kommunisme funke må makta (lederen) nesten være en datamaskin som tar avgjørelser basert på programerte menneskelige rettigheter og retningslinjer bestemt av folket. Noe som forøvrig er mulig med dagens teknologi.
Vis hele sitatet...
Flott, rett og slett flott, det er det eneste jeg får sagt.
Finnes mange som sier at kommunismen (som Styreform) er "dårlig"
mens det rett og slett er menneskesvikt som er "dårlig" ved kommunismen, eller som har skadet, ikke styreformen.

(jeg er ikke flink til å snakke for meg over PC'en, så jeg får unnskylde da jeg bruker ord som "Dårlig" )

Se på maurtuen, mauren har "kommunistisk" styre
Og de har faktisk en leder som greier å styre.
Bare se på hvordan de lever, hva de har greid å utrettet.

Det du sa om en datamaskin er en bra ide, har tenkt på det selv, kommunisme hadde vært mye sterkere/stabilt system (i forhold til det vi har idag og andre styreformer vi har idag) hvis vi hadde "fikset" / "oppgradert" nettopp det med hvem som har "makten" / hvem/hva som styrer.

Sitat av NorwegianMonkey Vis innlegg
GypsyWagon:

"Bare se på populasjons veksten, den har økt drastisk. Vi kommer til å måtte utvide oss ende mer og ødelegge de siste natur stedene vi har igjen på planeten som f. eks regnskoger (kommer til å medføre følger ang. f.eks oksygen og CO2)"

Du har rett i det du sier om at verdenspopulasjonen øker drastisk, men det du ikke nevner er at det det er en stærk sammenheng mellom levevilkår og anntal barn kvinner føder. Statistikker viser at Kvinner i land med gode levevilkår i gjennomsnitt får 2 barn, imens kvinner i land med dårlige levevilkår får langt flere barn (dette for å sikre sin egen fremtid). Altså er gode levevilkår og god (offentlig) eldreomsorg viktig for å holde verdenspopulasjonen på et stabilt nivå.
Vis hele sitatet...
Ja bra du nevner dette.
Men jeg vil nå si at det er også pga. lite bruk av beskyttelse under samleie i land med dårlig levevilkår.
"In the absence of contraceptive alternatives, abortion became the most prevalent birth control method almost by default.... The average Soviet woman will terminate between five and seven pregnancies during her reproductive years."
Du må jo huske på at det var ikke så vanlig med beskyttelse under sovjet tiden.
Jeg vil nå tro at hvis det med makta (lederen) blir "fikset" på, vil dette jevne seg ut over tid.
Et samfunn idag som f. eks Russland uansett kommunistisk styre eller kapitalistisk hadde beskyttelse vært mer utbredt.

Ja det med eldreomsorg er noe ingen av oss er gode på.
Vi burde sett litt mer på land som India da det gjelder eldreomsorg, jeg kunne godt hatt moren og faren min levende i samme hus som meg, bare jeg visste de hadde det godt.

Sitat av NorwegianMonkey Vis innlegg
At det kapitalistiske systemet som dominerer verden i dag ødelegger naturen er det ingen tvil om, men sammtidig ser vi også at folk faktisk bryr seg i stadig større grad. Nye ideer som løser forskjellige økologiske problemer dukker stadig opp.
Vis hele sitatet...
*Thumbs up, all I gotta say*

Flott innlegg, fra en som faktisk greier å se en sak fra alle perspektiv.

You made my day NorwegianMonkey
Sovjetunionen beviste selv at det ikke fungerte. Et nokså bra system og en kreativ ideologi, men det benekter ikke faktum at unionen falt sammen.
Sitat av Dusjkabinett Vis innlegg
Sovjetunionen beviste selv at det ikke fungerte. Et nokså bra system og en kreativ ideologi, men det benekter ikke faktum at unionen falt sammen.
Vis hele sitatet...
Du må ikke glemme at det var ganske mange "faktorer" som førte til Unionens fall
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Du må ikke glemme at det var ganske mange "faktorer" som førte til Unionens fall
Vis hele sitatet...
Du må ikke glemme hva som ble nevnt tideligere. At planøkonomi innebar at.de måtte sette 24 millioner priser. Å drive en kommunist stat er rett og slett umenneskelig,
Varer går ut på dato på lagrene eller så har du for lite. Det var en ting i hovedsak som gjorde soviet falt. Systemet er ikke brukbart annet enn på papiret.

Soviet hadde gått under uansett om de hadde kriget i Afghanistan eller om det hadde vært kald krig.
Google det så finner du nok av artikler.
Ganske bastant påstand, menmen...

Sovjetunionen feila på to stadier.

Første gang, når lenin kom på ideen om en celle, eller en gruppe ledere som skulle starte og spre revolusjonen.

Andre gang, de første årene som sovjeunionen eksisterte måtte man ha en krigsøkonimi for å funke, den samme økonomiske og sosiale tankegangen hos lederne ga seg ikke.

Om en revulosjon ledet av en elite, og kommunismens feilskjær generellt. Kommunismen opperer med tanken om å gi arbeiderne makta for så å likestille hele samfunnet. Ved at det er ikke arbeidere som tar makta, men en revulosjoner elite(partiet), blir alt korumpert fra starten. Russland var på ingen måte klar for en revolusjon.

Så skal det sies at jeg stort sett er ganske fremmed i bruken av autoritære midler (væpna revolvsjon) for å framkjempe ett anti-autoritært samfunn (det kommunistiske samfunn, som marx, bakunin, kropotkin og andre prater om), det henger rett og slett ikke på greip.

Om krigsøkonomi. Når det er unntakstilstand og krig i ett land vil folket og ledelsen akseptere store sosiale og økonomiske byrder for å dra nasjonen gjennom krisa. Problemet var at makthaverne i sovjetunionen innså ganske raskt at de ikke greide å holde styr på folket uten at de hadde såpass streng økonomisk styring og sosial kontroll til daglig. På grunn av dette gikk alt som var igjen av ideologi i den russiske sosialistiske revolusjon over til å bli ett apparat som sørget for makthavernes stadige makt. Det handlet ikke lenger om å tjene folket.

Til dere som forherliger Sovjetunionen. Det er en ting de greide, som ingen andre har greid i like stor skala og like fort, nemlig å industrialisere ett land. Nå skal det sies at prisen var høy, og det kan stilles spørsmål ved om industrialisering er godt for menneskeheten, men de greide det målet i hvert fall.

Det er få eller ingen gode eksempler på en kommunistisk revolusjon som har oppfyllt sine ideologiske mål. De har alle hatt gode grunner til at de feila, men det er nå slik. Jeg mener at vi heller må samarbeide for å jobbe anti-autoritært og anarkistisk fra dag en, ikke gå omveien om kommunismen. Målet er å ta fra alle makta, for så gi den til alle. hvorfor ta makta fra makthaverne, for så gi den til nye makthavere?
Sitat av InTrance Vis innlegg
Soviet hadde gått under uansett om de hadde kriget i Afghanistan eller om det hadde vært kald krig.
Google det så finner du nok av artikler.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hvordan kan det ha seg?
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Hæ? Hvordan kan det ha seg?
Vis hele sitatet...
Se alle eksemplene i tråden på hvorfor ikke planøkonomi virker.
Viss Sovjet skulle fortsette måtte de tillatt private bedrifter og privat eierskap.

Dette innså Gorbatsjov også og han var i prosessen med å reformere Sovjet da han ble avsatt ved kupp.

Med mindre de ville skyte den millionen av øst tyskere som protesterte i Øst-Berlin og Leipzig før muren falt.
De hadde nok sett hva som hendte i Kina og hvor forferdelig myndighetene håndterte protesten på Tiananmen Square.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Se alle eksemplene i tråden på hvorfor ikke planøkonomi virker.
Viss Sovjet skulle fortsette måtte de tillatt private bedrifter og privat eierskap.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan vi vite om planøkonomi hadde funket i roligere tider?
Se på f. eks Nord Korea de har kjempe økonomi og produserer 95% av eget forbruk.
Kjempe økonomi? De har dagsrasjoner pr person,konsentrasjonsleirer,minefelt og piggtråd for å holde befolkningen sin fra å reise sør.
Nord Korea er humanitær kastastrofe som snart har vart i seksti år. Hva gjør de ett år hvor avlingene feiler? Jo, da sulter man.
Jeg så et japansk tv show hvor de så på Nord Koreanske skolebøker for andre klasse. Der var første siden en historie om å skyte Japanske soldater og litt senere var det en sang om å skyte "Yankee jævlene".

Jeg så også en journalist som hadde sneket seg ut han sa da faren til nåværende leder døde ble det rapportert at tusen svaler flydde opp til himmelen og de gråt. Han ble sendt ut for å sjekke og skrive en historie.

Hvordan jeg kan si det ikke virker? Hvordan kan du bestemme at 1 tonn jern skal koste en viss sum når det uten å betale lønn blir dyrere å få malmen ut fra berget? Det sier seg selv at dette ikke er holdbart.

Gi meg grunner til at det skal fungere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av InTrance Vis innlegg
Kjempe økonomi? De har dagsrasjoner pr person,konsentrasjonsleirer,minefelt og piggtråd for å holde befolkningen sin fra å reise sør.
Vis hele sitatet...
Men så er ikkje det resultat av planøkonomi. Iallefall langt fra utelukkande derfra. Lav grad av mekanisert landbruk, ekstremt forbruk på militæret, så godt som ingen kontakt med omverdenen er vel meir sannsynlige årsaker. Gudane vite kva nordkorea kunne fått til om dei hadde blåst ressursane dei nyttar på militærmakt inn i auka levestandard...

Poenget her er at det er for enkelt å sei at Nord-Korea er mislukka grunna planøkonomi. Samme gjeld Soviet. Begge gikk etter mi meining til helvete fordi dei satsa for mykje på ideologi, og for lite på vitenskap, på så godt som alle felt unnateke militæret. Sjå t.d. Trofim Lysenko.
Sist endret av vidarlo; 9. oktober 2010 kl. 17:30.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men så er ikkje det resultat av planøkonomi. Iallefall langt fra utelukkande derfra. Lav grad av mekanisert landbruk, ekstremt forbruk på militæret, så godt som ingen kontakt med omverdenen er vel meir sannsynlige årsaker. Gudane vite kva nordkorea kunne fått til om dei hadde blåst ressursane dei nyttar på militærmakt inn i auka levestandard...

Poenget her er at det er for enkelt å sei at Nord-Korea er mislukka grunna planøkonomi. Samme gjeld Soviet. Begge gikk etter mi meining til helvete fordi dei satsa for mykje på ideologi, og for lite på vitenskap, på så godt som alle felt unnateke militæret. Sjå t.d. Trofim Lysenko.
Vis hele sitatet...
Det du sier er mye sant, jeg gjorde det for enkelt. Kommunismen slik den har vært praktisert gir ikke rom store rommet varierte løsninger.
Ting ble gjort av politiske grunner istedenfor praktiske.

Min mening er at viss markedet kunne bestemt noe av hvor ressursene ville gått ville det gjort at at man satset i de områdene nettopp fordi det ville gitt profitt.
Jeg har som du sikkert skjønner liten tro på byråkratiet.

Nord Korea er veldig spesielt og viss de hadde tillatt import av matvarer eller kanskje lagd traktorer, istedenfor deler til tanks og artilleri , så ville de hatt bedre utsikter.
Men jeg tror ikke planøkonomi ville kunne løftet levestandarden i nord i nærheten av den i sør.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Kjempe økonomi? De har dagsrasjoner pr person,konsentrasjonsleirer,minefelt og piggtråd for å holde befolkningen sin fra å reise sør.
Nord Korea er humanitær kastastrofe som snart har vart i seksti år. Hva gjør de ett år hvor avlingene feiler? Jo, da sulter man.
Jeg så et japansk tv show hvor de så på Nord Koreanske skolebøker for andre klasse. Der var første siden en historie om å skyte Japanske soldater og litt senere var det en sang om å skyte "Yankee jævlene".

Jeg så også en journalist som hadde sneket seg ut han sa da faren til nåværende leder døde ble det rapportert at tusen svaler flydde opp til himmelen og de gråt. Han ble sendt ut for å sjekke og skrive en historie.

Hvordan jeg kan si det ikke virker? Hvordan kan du bestemme at 1 tonn jern skal koste en viss sum når det uten å betale lønn blir dyrere å få malmen ut fra berget? Det sier seg selv at dette ikke er holdbart.

Gi meg grunner til at det skal fungere?
Vis hele sitatet...
Alle de grunnen du sa her har ingen ting om landets økonomi å gjøre.
Ja Nord Korea har kjempe økonomi som land, men hvordan de bruker ressursene er en annen sak.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Alle de grunnen du sa her har ingen ting om landets økonomi å gjøre.
Ja Nord Korea har kjempe økonomi som land, men hvordan de bruker ressursene er en annen sak.
Vis hele sitatet...
La oss se, er vanskelig å finne mange tall på hva bnp i Nord Korea faktisk er. Så jeg bruker Cia Factbook sine tall, vet de har hatt noen feil angående andre ting før. Men Nord Korea er ihvertfall et land CIA holder øye med så godt de kan.
Der har landet med ca 24 000 000 innbyggere litt mer økonomi enn latvia med 2,5 millioner innbyggere.

Kaller du det kjempe økonomi? Andre land i samme klasse er Tanzania,Turkmenistan og Jemen.
Du må for all del rette på det om jeg har feil og dette faktisk er noen super produktive industrigiganter.
Men sist jeg sjekket så ga vi slike land u-hjelp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av InTrance Vis innlegg
La oss se, er vanskelig å finne mange tall på hva bnp i Nord Korea faktisk er. Så jeg bruker Cia Factbook sine tall, vet de har hatt noen feil angående andre ting før. Men Nord Korea er ihvertfall et land CIA holder øye med så godt de kan.
Der har landet med ca 24 000 000 innbyggere litt mer økonomi enn latvia med 2,5 millioner innbyggere.
Vis hele sitatet...
factbooken har også en disclaimer om at det er gjetning. Det er dessuten ikkje nødvendigvis ekstremt interessant gjetning, sidan Nord-Korea har ein økonomi innstilt på å lage krigsmaskiner. Om dei putta det overskuddet dei i dag forer inn i militæret inn på forskning og utvikling ville nokså sikkert BNP og levestandard stige rimelig kjapt. Det samme gjeld forsåvidt dei andre landa du lister opp også, men dei har jo langt fra like store ressurser som blir sløst vekk på militærmakt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
factbooken har også en disclaimer om at det er gjetning. Det er dessuten ikkje nødvendigvis ekstremt interessant gjetning, sidan Nord-Korea har ein økonomi innstilt på å lage krigsmaskiner. Om dei putta det overskuddet dei i dag forer inn i militæret inn på forskning og utvikling ville nokså sikkert BNP og levestandard stige rimelig kjapt. Det samme gjeld forsåvidt dei andre landa du lister opp også, men dei har jo langt fra like store ressurser som blir sløst vekk på militærmakt.
Vis hele sitatet...
Sant som du sier, alle nevnte land er vannstyrt med unntak av Latvia. Og Nord Korea står sterkt med tanke på industri og en godt utdannet bybefolkning.

Men vi har ganske sterke indikasjoner på at ting ikke står bra til der, de har ikke investert i nye jetfly siden 80-tallet og det også bare en håndfull Mig-29 som er stasjonert nær hovedstaden.
Resten er i hovedsak Mig-15,17 og 21. Fly som nepper fortsatt er flygedyktig.
Ryktene skal ha det til at da Kim Jung Il Besøkte Kina for litt tilbake ville han kjøpe kinesiske fly.
Viss ting stod bra til ville han nok heller prøvd å få kjøpt sukhoi istedenfor Kina sine økonomi fly.
Fortsatt er mesteparten av utstyret trollgammelt, ZU 23 luftvern og T-55 tanks.
Eneste som er skummelt med militæret deres er et titalls stridshoder og artilleri posisjoner nær og mange nok til gruse hele Soul på under en time.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av InTrance Vis innlegg
Men vi har ganske sterke indikasjoner på at ting ikke står bra til der, de har ikke investert i nye jetfly siden 80-tallet og det også bare en håndfull Mig-29 som er stasjonert nær hovedstaden.
Vis hele sitatet...
Definitivt, og eg prøver heller ikkje å framstille Nord-Korea som noko paradis - men å få fram at det blir feil å skulde på planøkonomi, når eg trur hovudproblemet er innhaldet i planane framfor systemet. Så sånnsett trur eg vi er rimelig einige
Sitat av slashdot Vis innlegg
Definitivt, og eg prøver heller ikkje å framstille Nord-Korea som noko paradis - men å få fram at det blir feil å skulde på planøkonomi, når eg trur hovudproblemet er innhaldet i planane framfor systemet. Så sånnsett trur eg vi er rimelig einige
Vis hele sitatet...
Godt sagt, det var det jeg mente.
Du snakker mye om at hvis sovjet hadde hatt bedre ledere, eksistert i dag, annen historie osv. Sovjet fikk faktisk en bedre leder, nemlig Gorbatsjov. Han innførte "Glasnost" og "Parastrojka", ytringsfrihet, åpenhet, han ville lage et mer demokratisk Sovjet. Hva skjedde. Landet ramlet sammen. Det var aldri Gorbatsjovs plan, men et kommunistland kan ikke leve når innbyggerne får mulighet til å bestemme selv. Selvfølgelig fikk kommunistene utført mye, alle dro jo i flokk. Men når man ikke er lykkerlig, når man ikke har det godt, hva hjelper det at man får utrettet ting?
Sitat av Jannis! Vis innlegg
Det var aldri Gorbatsjovs plan, men et kommunistland kan ikke leve når innbyggerne får mulighet til å bestemme selv.
Vis hele sitatet...
Feil, det er jo akkurat det kommunismen står for, Makt for folket.
Det med at de fleste kommunistiske land har tippet over til strengt diktatur er en annen sak.

Kommunisme har enten Diktatur eller Demokrati, Kapitalisme har enten diktatur eller demokrati.


http://www.diplomatique.net/2004.10/show_front720.html
Feil, det er jo akkurat det kommunismen står for, Makt for folket.
Vis hele sitatet...
Det er der kommunismen også feiler. Du har helt rett i dette, men ifølge både Marx, Engels, Lenin, Mao, Stalin, Ho-Chi-Min og de fleste andre ledende kommunistiske ideologer må man, før man innfører det kommunistiske(klasseløse) samfunn, ha en revolusjon hvor man innfører proletariatets diktatur. Det er i denne fasen de fleste land som kaller seg kommunister har endt opp. De er diktaturer, visstnok på vei mot det klassløse samfunn.

Hvorfor gå omveien om diktaturet? Hvorfor ikke bare si føkk it og kjøre den helt ut med en gang. Det har vist seg å funke mye bedre. Som eksempler kan jeg nevne: Pariserkommunen 1871, under den spanske revolusjon fantes det flere velfungerende anarkistiske samfunn, i Argentina er det fler bedrifter som drives a arbeiderne direkte etter mutualistiske prinsipper. For ikke å nevne alle mulige fristader rundt om kring(svartlamoen og kristiania for eksempel)
Sitat av taeerom Vis innlegg
Det er der kommunismen også feiler. Du har helt rett i dette, men ifølge både Marx, Engels, Lenin, Mao, Stalin, Ho-Chi-Min og de fleste andre ledende kommunistiske ideologer må man, før man innfører det kommunistiske(klasseløse) samfunn, ha en revolusjon hvor man innfører proletariatets diktatur. Det er i denne fasen de fleste land som kaller seg kommunister har endt opp. De er diktaturer, visstnok på vei mot det klassløse samfunn.

Hvorfor gå omveien om diktaturet? Hvorfor ikke bare si føkk it og kjøre den helt ut med en gang. Det har vist seg å funke mye bedre. Som eksempler kan jeg nevne: Pariserkommunen 1871, under den spanske revolusjon fantes det flere velfungerende anarkistiske samfunn, i Argentina er det fler bedrifter som drives a arbeiderne direkte etter mutualistiske prinsipper. For ikke å nevne alle mulige fristader rundt om kring(svartlamoen og kristiania for eksempel)
Vis hele sitatet...

"Det er i denne fasen de fleste land som kaller seg kommunister har endt opp. De er diktaturer, visstnok på vei mot det klassløse samfunn."

*Thumbs Up*
Dette er viktig å understreke, det er nesten ingen land (eller ingen? ) som faktisk har innført det kommunistiske manifest.

Jeg er helt enig med deg ang: Hvorfor gå omveien om diktaturet? Hvorfor ikke bare si føkk it og kjøre den helt ut med en gang. Det har vist seg å funke mye bedre. Som eksempler kan jeg nevne: Pariserkommunen 1871, under den spanske revolusjon fantes det flere velfungerende anarkistiske samfunn, i Argentina er det fler bedrifter som drives a arbeiderne direkte etter mutualistiske prinsipper. For ikke å nevne alle mulige fristader rundt om kring(svartlamoen og kristiania for eksempel)
Sitat av taeerom Vis innlegg
Det er der kommunismen også feiler. Du har helt rett i dette, men ifølge både Marx, Engels, Lenin, Mao, Stalin, Ho-Chi-Min og de fleste andre ledende kommunistiske ideologer må man, før man innfører det kommunistiske(klasseløse) samfunn, ha en revolusjon hvor man innfører proletariatets diktatur. Det er i denne fasen de fleste land som kaller seg kommunister har endt opp. De er diktaturer, visstnok på vei mot det klassløse samfunn.

Hvorfor gå omveien om diktaturet? Hvorfor ikke bare si føkk it og kjøre den helt ut med en gang. Det har vist seg å funke mye bedre. Som eksempler kan jeg nevne: Pariserkommunen 1871, under den spanske revolusjon fantes det flere velfungerende anarkistiske samfunn, i Argentina er det fler bedrifter som drives a arbeiderne direkte etter mutualistiske prinsipper. For ikke å nevne alle mulige fristader rundt om kring(svartlamoen og kristiania for eksempel)
Vis hele sitatet...
Christiania og andre såkalte "fristeder" hadde aldri klart å eksistere uten en omverden som har alle ressurser tilgjengelig.
En annen ting er jo at økonomien (planøkonomi) som kommunstiske sovjet førte ikke fungerte. Jeg synes kommunisme er en fin visjon, men problemet er at det ikke har fungert i praksis (Cuba er kanskje et halvveis unntak).
Har aldri helt forstått hvorfor Sovjetunionen er den som skal bli hakket på, gang etter gang, helt siden de knuste nazistene. Det har seg ikke slik at USA er blodfrie hender. Tror du USA hadde vært mektig uten imperealistene?
Uten alle som har blitt undertrykt, drept og torturert både i og utenfor landets grenser? Nei.
Det er viktig for alle system å få ryddet bort ideologier og tanker som går mot dem selv.
PST ble vel i bunn og grunn opprettet på 60-70 tallet for å overvåke den voksende kommunismen i Norge. (5000 grasrotaktivister).

At drap er feil, er helt riktig. Samtidig er det altfor naivt å tro makteliten i landet vil gå av og gi fra seg eiendom og penger om folket ikke er bevæpnet og setter hardt mot hardt.
Militæret og politiets hovedoppgave er å sørge for at de som har den økonomiske og politiske makta i Norge beholder denne makta. Og ser vi på historien, vil makteliten også bruke dette mot sitt eget folk. Og det BLIR det sivile drap av.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
En annen ting er jo at økonomien (planøkonomi) som kommunstiske sovjet førte ikke fungerte. Jeg synes kommunisme er en fin visjon, men problemet er at det ikke har fungert i praksis (Cuba er kanskje et halvveis unntak).
Vis hele sitatet...
Ta du det helt med ro, det fungerer (fungerte?) ikke der heller. Tusenvis av politiske fanger blir daglig utsatt for fysisk og psykologisk tortur og tvunget til slavearbeid i konsentrasjonsleire, fengselsforholdene er forferdelige og sykdommer som flekktyfus og leptospirose er vanlige, og titusenvis av dissidenter har blitt skutt opp gjennom årene. Folk prøver å stikke av selv om de blir drept for det, blant annet ble det sluppet sandsekker på flåter fra helikoptre. Sommeren 1994 alene mistet 7000 mennesker livet mens de prøvde å flykte.¹ Økonomisk går det også dårlig: Folk flest lever i desperat fattigdom, og situasjonen hadde vært mye verre hadde det ikke vært for en stor svart økonomi. Rundt 1980 hadde én million cubanere (ca. 10%) emigrert til Miami og deres kombinerte kjøpekraft alene var større enn alle de som fortsatt bodde i moderlandet.²


—
¹: Stephane Courtois, et al., The Black Book of Communism & Armando Valladares, Against All Hope: A Memoir of Life in Castro's Gulag
²: Robert M. Levine,Moisés Asís, Cuban Miami
Ok, trodde det fungerte til en viss grad dere oppe. Men vet jo at motivasjonen til å ta høyere utdannelsen der er ikke-eksisterende da en lege tjener det samme som en uutdannet industriarbeider (?) mener jeg ihvertfall!

De som har troen på at kommunismen kan fungere har altfor stor tro til menneskeheten!
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Ta du det helt med ro, det fungerer (fungerte?) ikke der heller. Tusenvis av politiske fanger blir daglig utsatt for fysisk og psykologisk tortur og tvunget til slavearbeid i konsentrasjonsleire, fengselsforholdene er forferdelige og sykdommer som flekktyfus og leptospirose er vanlige, og titusenvis av dissidenter har blitt skutt opp gjennom årene.
Vis hele sitatet...
Med sine 11millioner innbyggere totalt, vil jeg allerede her si det blir latterlig å komme med "Tusenvis blir torturert hver dag" etc. Vi veit likegodt begge to at du sikter til Nord Korea eller andre spinnville teorier fra ditt eget hode.
Samtidig har jeg aldri hørt om konsentrasjonsleirer på Cuba. Hvor har du dette fra? Gi meg linker.
Forferdelige fengselsforhold? Ja, det er det. Men, det er det så og si alle steder du drar rundt i verden. Er ikke alle som mener det er normalt med TV og internett i fengsel, slik som oss nordmenn.

Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Folk prøver å stikke av selv om de blir drept for det, blant annet ble det sluppet sandsekker på flåter fra helikoptre. Sommeren 1994 alene mistet 7000 mennesker livet mens de prøvde å flykte.¹
Vis hele sitatet...
Og dette er noe du bare skriver i et åpent forum, uten å ta til fatte med hvorfor? Tror du kommunister er onde mennesker som er ute etter å ødelegge og drepe mennesker? Dette blir gjort fordi Cuba setter fellesskapet foran enkeltindividet. Spørr deg selv, hva er egentlig viktigst?
Selvsagt er det bedre levevilkår for Cubanerene om de kommer seg over til USA. Ingen benekter det. Loven mot å dra, er der slik at store deler av Cuba ikke vil forsvinne og ikke delta i oppbyggingen og å holde hjulene i gang.
Samtidig finnes det undersøkelser som tilsier at brorparten av bønder vil gi opp deler av det vesten kaller frihet for enkeltindividet for å holde på fellesskapet igjennom kommunismen.

Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Økonomisk går det også dårlig: Folk flest lever i desperat fattigdom, og situasjonen hadde vært mye verre hadde det ikke vært for en stor svart økonomi. Rundt 1980 hadde én million cubanere (ca. 10%) emigrert til Miami og deres kombinerte kjøpekraft alene var større enn alle de som fortsatt bodde i moderlandet.²
Vis hele sitatet...
Åh, finnes det virkelig land som blir blokkert og trakkasert av rikere land?
Den cubanske økonomien er blitt hardt rammet av Sovjetunionens kollaps, samt USAs økonomiske blokade av landet.

En mer svartmaling av et så fint land har jeg aldri sett maken til.
Er du klar over at Cuba har 9 års obligatorisk, gratis skolegang? Vil du lenger gir de deg også gratis universitet. De har fler leger per. innbygger en hva Norge har. Samtidig er det også gratis. Alle har rett til et tak over hodet og retten til mat står der også.
Hadde ikke dette landet blitt voldtatt såpass av andre, vil jeg tro stedet kunne blomstret.

Sitat av Akhkharu Vis innlegg
—
¹: Stephane Courtois, et al., The Black Book of Communism & Armando Valladares, Against All Hope: A Memoir of Life in Castro's Gulag
²: Robert M. Levine,Moisés Asís, Cuban Miami
Vis hele sitatet...
[/quote]
Sitat av OoM Vis innlegg
At drap er feil, er helt riktig. Samtidig er det altfor naivt å tro makteliten i landet vil gå av og gi fra seg eiendom og penger om folket ikke er bevæpnet og setter hardt mot hardt.
Militæret og politiets hovedoppgave er å sørge for at de som har den økonomiske og politiske makta i Norge beholder denne makta. Og ser vi på historien, vil makteliten også bruke dette mot sitt eget folk. Og det BLIR det sivile drap av.
Vis hele sitatet...
Dette har du helt rett i. Men i Norge er det ingen "maktelite", og derfor faller argumentet i grus. De som sitter med makta i Norge er plassert der av deg og meg og resten Norge. Alle kommunistiske stater har endt som diktaturer, så det er jo i en revolusjon fra kommunisme til kapitalisme at du må velte makteliten og frata dem land og rikdom. Dette så vi jo etter muren falt; hvordan oligarkene i Russland gjorde seg fete på å via forskjellige kanaler tilegne seg underprisede aksjer og statsobligasjoner i gamle sovietbedrifter. Det er jo ikke tilfeldig at stort sett hele denne gjengen, inkludert Putin, er gamle KGB-tungvektere.

Når det gjelder politiske fanger så er det ikke greit, uansett om det er 5 av en million eller 300:

The Cuban Commission on Human Rights, a nongovernmental organization, said in a report there were 205 political prisoners as of last week, down from 234 a year ago.

But it said the government had conducted more than 1,500 short-term detentions of opponents in 2008, far more than the 325 the commission, in an earlier report, said were carried out in 2007.
Vis hele sitatet...
http://www.reuters.com/article/idUSTRE50R70T20090202
Sitat av bronsky Vis innlegg
Dette har du helt rett i. Men i Norge er det ingen "maktelite", og derfor faller argumentet i grus. De som sitter med makta i Norge er plassert der av deg og meg og resten Norge.
Vis hele sitatet...
Dette var utrolig naivt av deg. Å tro at norge er et perfekt land hvor makt innhavere kun er folkevalgte politikere? Vi har politiske parti i Norge som kjemper daglige kamper for at rikfolk skal komme seg unna eiendom og toppskatter. Og for ikke å nevne millionbeløpene de rike menneskene du mener ikke har makt, setter over på dems konto. Kjemper da partiet for Ola Nordmanns interesser?
Gaver og penger er enkle måter å forandre politikeres syn på saker.
Samtidig er det jo faktisk rikfolk som eier store bedrifter som faktisk sitter med makt. De sitter i lukkede møterom og foretar beslutninger som har en kjedereaksjon på hundretusner av arbeidere uten makt til å gjøre en dritt.


Sitat av bronsky Vis innlegg
Alle kommunistiske stater har endt som diktaturer, så det er jo i en revolusjon fra kommunisme til kapitalisme at du må velte makteliten og frata dem land og rikdom. Dette så vi jo etter muren falt; hvordan oligarkene i Russland gjorde seg fete på å via forskjellige kanaler tilegne seg underprisede aksjer og statsobligasjoner i gamle sovietbedrifter. Det er jo ikke tilfeldig at stort sett hele denne gjengen, inkludert Putin, er gamle KGB-tungvektere.
Vis hele sitatet...
At kommunistiske "stater"(??) har endt opp som diktaturer og at elendighet har skjedd, er det absolutt ingen som benekter. Det er rein barneskole historie.
Problemet er at du ikke tar i betrakting hvordan levestandaren og mulighetene til folket blomstret, når landet gikk fra å være undertrykte maktelitene, og i Sovjet, Tsarene, til etter revolusjonen, når klasseskillene ble prøvd visket ut.
Det var store forandringer, til det positive.

Samtidig gjør det meg litt irritert at du skriver som om at det kun er venstresiden i politikken som foretar politiske fanger, tortur og drap.
La meg bare minne deg på hvilken politikk blant annet USA og Israel kjører.

Sitat av bronsky Vis innlegg
Når det gjelder politiske fanger så er det ikke greit, uansett om det er 5 av en million eller 300

http://www.reuters.com/article/idUSTRE50R70T20090202
Vis hele sitatet...
For all del, politiske fanger er ikke noe gøy. Samtidig mener jeg at i f.eks en væpnet revolusjon, jeg mener er nødvendig, så er det også nødvendig å få bort og fengslet deler av den politiske motstanden.
Igjen legger du også det frem som om at det kun er ene siden av politikken som foretar arrestasjoner av politiske motstandere. Tåpelig argumentering.
Sitat av OoM Vis innlegg
Med sine 11millioner innbyggere totalt, vil jeg allerede her si det blir latterlig å komme med "Tusenvis blir torturert hver dag" etc. Vi veit likegodt begge to at du sikter til Nord Korea eller andre spinnville teorier fra ditt eget hode.
Samtidig har jeg aldri hørt om konsentrasjonsleirer på Cuba. Hvor har du dette fra? Gi meg linker.
Forferdelige fengselsforhold? Ja, det er det. Men, det er det så og si alle steder du drar rundt i verden. Er ikke alle som mener det er normalt med TV og internett i fengsel, slik som oss nordmenn.



Og dette er noe du bare skriver i et åpent forum, uten å ta til fatte med hvorfor? Tror du kommunister er onde mennesker som er ute etter å ødelegge og drepe mennesker? Dette blir gjort fordi Cuba setter fellesskapet foran enkeltindividet. Spørr deg selv, hva er egentlig viktigst?
Selvsagt er det bedre levevilkår for Cubanerene om de kommer seg over til USA. Ingen benekter det. Loven mot å dra, er der slik at store deler av Cuba ikke vil forsvinne og ikke delta i oppbyggingen og å holde hjulene i gang.
Samtidig finnes det undersøkelser som tilsier at brorparten av bønder vil gi opp deler av det vesten kaller frihet for enkeltindividet for å holde på fellesskapet igjennom kommunismen.


Åh, finnes det virkelig land som blir blokkert og trakkasert av rikere land?
Den cubanske økonomien er blitt hardt rammet av Sovjetunionens kollaps, samt USAs økonomiske blokade av landet.

En mer svartmaling av et så fint land har jeg aldri sett maken til.
Er du klar over at Cuba har 9 års obligatorisk, gratis skolegang? Vil du lenger gir de deg også gratis universitet. De har fler leger per. innbygger en hva Norge har. Samtidig er det også gratis. Alle har rett til et tak over hodet og retten til mat står der også.
Hadde ikke dette landet blitt voldtatt såpass av andre, vil jeg tro stedet kunne blomstret.

Vis hele sitatet...
[/quote]

ОоМ jeg må bare si at dette er det beste innlegget jeg har lest!

Sitat av OoM Vis innlegg
Dette var utrolig naivt av deg. Å tro at norge er et perfekt land hvor makt innhavere kun er folkevalgte politikere? Vi har politiske parti i Norge som kjemper daglige kamper for at rikfolk skal komme seg unna eiendom og toppskatter. Og for ikke å nevne millionbeløpene de rike menneskene du mener ikke har makt, setter over på dems konto. Kjemper da partiet for Ola Nordmanns interesser?
Gaver og penger er enkle måter å forandre politikeres syn på saker.
Samtidig er det jo faktisk rikfolk som eier store bedrifter som faktisk sitter med makt. De sitter i lukkede møterom og foretar beslutninger som har en kjedereaksjon på hundretusner av arbeidere uten makt til å gjøre en dritt.



At kommunistiske "stater"(??) har endt opp som diktaturer og at elendighet har skjedd, er det absolutt ingen som benekter. Det er rein barneskole historie.
Problemet er at du ikke tar i betrakting hvordan levestandaren og mulighetene til folket blomstret, når landet gikk fra å være undertrykte maktelitene, og i Sovjet, Tsarene, til etter revolusjonen, når klasseskillene ble prøvd visket ut.
Det var store forandringer, til det positive.

Samtidig gjør det meg litt irritert at du skriver som om at det kun er venstresiden i politikken som foretar politiske fanger, tortur og drap.
La meg bare minne deg på hvilken politikk blant annet USA og Israel kjører.



For all del, politiske fanger er ikke noe gøy. Samtidig mener jeg at i f.eks en væpnet revolusjon, jeg mener er nødvendig, så er det også nødvendig å få bort og fengslet deler av den politiske motstanden.
Igjen legger du også det frem som om at det kun er ene siden av politikken som foretar arrestasjoner av politiske motstandere. Tåpelig argumentering.
Vis hele sitatet...
Dette å.
*Thumbs Up*
Fra å sette perspektivet bare på en side til å faktisk se på begge sider
Sitat av OoM Vis innlegg
At kommunistiske "stater"(??) har endt opp som diktaturer og at elendighet har skjedd, er det absolutt ingen som benekter. Det er rein barneskole historie.
Vis hele sitatet...
Åja, det var jo dumt av meg å nevne det opplagte. Hvis det er barneskolenivå å forstå det, hvorfor finner jeg ikke de kommunistiske landene hvor ideologien ble/er en suksess?

Problemet er at du ikke tar i betrakting hvordan levestandaren og mulighetene til folket blomstret, når landet gikk fra å være undertrykte maktelitene, og i Sovjet, Tsarene, til etter revolusjonen, når klasseskillene ble prøvd visket ut.
Det var store forandringer, til det positive.
Vis hele sitatet...
For hvem var forandringene positive? Nord-Korea og Cuba er jo lutfattige i land i dag, så å si at det har hevet levestandarden er ikke riktig. Korea er faktisk et perfekt eksempel. Se på Nord og Sør. De hadde samme utgangspunkt. Hvem sliter mest i dag? Du kan kanskje si at så å si alle ble dratt ned til det samme lusne nivået. Jeg mener at kommunismens ideologi, et klasseløst samfunn, ikke er basert på at alle skal ha det like dårlig.
Tsaren, ja for det var bare én bolshevikene drepte, ble jo erstattet med en partielite som levde de glade dager mens resten av befolkningen stod i brødkø foran tomme butikker.

Samtidig gjør det meg litt irritert at du skriver som om at det kun er venstresiden i politikken som foretar politiske fanger, tortur og drap.
La meg bare minne deg på hvilken politikk blant annet USA og Israel kjører.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe særlig å bli irritert i diskusjoner, for da skriver du ting i affekt. Jeg har ikke benektet at USA, eller Israel for den saks skyld, ikke har rent mel i posen. Men én ting har de som DPRK, Vietnam, Cuba, Soviet ikke hadde; nemlig muligheten til å kunne bestemme over sitt eget liv. Dessuten har man som borger av USA eller Israel en rett til å på gata og snakke kritisk om dem som styrer. Er det aktuelt å stå på Malecon i Havanna med en stor plakat hvor det stor: "Ned med Fidel, ned med sosialismen"? Nei.

For all del, politiske fanger er ikke noe gøy. Samtidig mener jeg at i f.eks en væpnet revolusjon, jeg mener er nødvendig, så er det også nødvendig å få bort og fengslet deler av den politiske motstanden.
Igjen legger du også det frem som om at det kun er ene siden av politikken som foretar arrestasjoner av politiske motstandere. Tåpelig argumentering.
Vis hele sitatet...
Ditt menneskesyn må jo være ganske spesielt. Du mener altså at det er en elite i Norge som undertrykker Ola og Kari Nordmann, og at den eneste måten å fjerne dem på er ved hjelp av våpen og arrestasjoner? Sånn helt teoretisk sett, hvis jeg og andre mennesker ikke ville være med på den væpna revolusjonen, er jeg det en trussel mot ideologien?

Jeg for min del mistet mye av mine røde ideologiske tankegang etter besøk til Romania, Litauen, Estland, Latvia, Murmansk i Russland og Cuba. Kommunister i Norge har ikke lenger noe å kjempe for. Urettferdigheten det snakkes om er stort sett ubetydelige bagateller.

Når fikk du din første mobiltelefon, forresten? Eller mp3-spiller? Eller PC med internett? Eller kabel/parabol-TV? Folk på min alder jeg ble kjent med Cuba hadde ikke mobil, de hadde kun tilgang til et par cubanske TV-kanaler og selvfølgelig ingen internettilgang.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Åja, det var jo dumt av meg å nevne det opplagte. Hvis det er barneskolenivå å forstå det, hvorfor finner jeg ikke de kommunistiske landene hvor ideologien ble/er en suksess?
Vis hele sitatet...
Det er dumt å dra en diskusjon ned på det selvsagte. Helt riktig.
Du finner ikke de positive sidene med kommunismen, fordi du fokuserer på propaganda som er spydd ut fra selveste verdenspolitiet i vesten, helt siden slutten av den kalde krigen. Du må slutte å godta propaganda, uten å sjekke ut det opp selv og ikke minst sette det opp mot det positive.
Jeg tror du godtar for mye propaganda som "selvsagt fakta".


Sitat av bronsky Vis innlegg
For hvem var forandringene positive? Nord-Korea og Cuba er jo lutfattige i land i dag, så å si at det har hevet levestandarden er ikke riktig. Korea er faktisk et perfekt eksempel. Se på Nord og Sør. De hadde samme utgangspunkt. Hvem sliter mest i dag? Du kan kanskje si at så å si alle ble dratt ned til det samme lusne nivået.
Vis hele sitatet...
Nå handler diskusjonen først og fremst om sovjetunionen, og det var det jeg siktet til, i hovedsak. At også den økonomiske og ikke minst samholdet mellom bønder og arbeider ble styrket av kommunsimen i både Sovjet, Nord-Korea og Cuba er det ingen som kan si noe mot.
At du bruker argumenter som at folk hadde problemer med å få tak i mat under verdenskriger, gjør ikke argumenteringen din mindre fillete. Vi hadde matrasjon i Norge også.

Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg mener at kommunismens ideologi, et klasseløst samfunn, ikke er basert på at alle skal ha det like dårlig.
Tsaren, ja for det var bare én bolshevikene drepte, ble jo erstattet med en partielite som levde de glade dager mens resten av befolkningen stod i brødkø foran tomme butikker.
Vis hele sitatet...
Kommunsimens ideologi handler ikke om at folk skal ha det like dårlig.
Det handler om at alle mennesker er verdt like mye. Et fellesskap som jobber mot et mål sammen, er mye mer effektivt enn et folk som jobber mot hvert sitt mål og samtidig gir blaffen i resten. (Mitt utflaggede skip er lastet med kapitalisme)

Og Tsar Nikolai II gikk av av seg selv når han innså at hans jernhånd over de undertrykte, ikke førte til noe annet en at militær, politi og folket stilte seg bak arbeiderene, istedet for makteliten.


Sitat av bronsky Vis innlegg
Det er ikke noe særlig å bli irritert i diskusjoner, for da skriver du ting i affekt. Jeg har ikke benektet at USA, eller Israel for den saks skyld, ikke har rent mel i posen.
Vis hele sitatet...
Benektelse har jeg aldri siktet til. Derimot mener jeg det er dårlig debatteknikk å svartmale motparten med det eksakt samme de selv har utført.

Sitat av bronsky Vis innlegg
Men én ting har de som DPRK, Vietnam, Cuba, Soviet ikke hadde; nemlig muligheten til å kunne bestemme over sitt eget liv. Dessuten har man som borger av USA eller Israel en rett til å på gata og snakke kritisk om dem som styrer. Er det aktuelt å stå på Malecon i Havanna med en stor plakat hvor det stor: "Ned med Fidel, ned med sosialismen"? Nei.
Vis hele sitatet...
Hvilken frihet? Friheten du snakker om er en farlig frihet.
Det høres ut som the american dream, hvor alle har like muligheter i det frie markedet. Dette er kun en illusjon skapt for å holde de fattige i sjakk.
Har du rike foreldre, har du allerede et bedre utganskpunkt til en rikere og mer velstående omgangskrets som hiver deg enklere inn i gode konsern. Derimot vil jeg som er født inn i en fattig familie, slite daglig med mat på bordet.
Et enkelt eksempel er under studie. Folk fra arbeiderfamilier får ikke konsentrere seg fullt ut om studier, slik rikfolk kan gjøre, ettersom store deler av studietiden går med til jobbing for å få råd til utdanningen.
Bare dette er noe som er med å bygge opp klasseforskjellen vi har.

Sitat av bronsky Vis innlegg
Ditt menneskesyn må jo være ganske spesielt. Du mener altså at det er en elite i Norge som undertrykker Ola og Kari Nordmann, og at den eneste måten å fjerne dem på er ved hjelp av våpen og arrestasjoner? Sånn helt teoretisk sett, hvis jeg og andre mennesker ikke ville være med på den væpna revolusjonen, er jeg det en trussel mot ideologien?
Vis hele sitatet...
Ola og Kari Nordmann lever såpass bra og denne falske friheten er godt prentet inn. En væpnet revolusjon i Norge, vil i dag være vanskelig. Det mange missforstår om kommunisme og væpnet revolusjon, er at det er ikke finnes revolusjonære som vil ta til våpen, sålenge folket ikke støtter det.

Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg for min del mistet mye av mine røde ideologiske tankegang etter besøk til Romania, Litauen, Estland, Latvia, Murmansk i Russland og Cuba. Kommunister i Norge har ikke lenger noe å kjempe for. Urettferdigheten det snakkes om er stort sett ubetydelige bagateller.
Vis hele sitatet...
At rike barn har en skjult rett på bedre utdanning, jobb og helse er ikke ubetydelige bagateller. Narkomane som blir spylt bort med vann, midt på vinteren er ikke en bagatell. Alenemødre som selger dop på høyden i Bergen for å ha mat til familien er ikke en jævla bagatell. Skjerp deg!

Sitat av bronsky Vis innlegg
Når fikk du din første mobiltelefon, forresten? Eller mp3-spiller? Eller PC med internett? Eller kabel/parabol-TV? Folk på min alder jeg ble kjent med Cuba hadde ikke mobil, de hadde kun tilgang til et par cubanske TV-kanaler og selvfølgelig ingen internettilgang.
Vis hele sitatet...
Åh? Igjen, kommer jeg virkelig fra et land som har godtatt det kalde samholdet og aggresjonskriger i utland, sponset av USA for å tjene penger?
Ja, landet jeg bor i har visst deltatt og deltar i skittne operasjoner som kun er der for å pumpe ut penger i form av olje og andre naturressurser.

Er du klar over at Afrika, som er den fattigste verdensdelen, er delen av verden som er rikest på mineraler? Hvorfor? Fordi det er en viktig del av kapitalismen å suge ut penger av allerede resursfattige mennesker.
Oom: du snakker om at Bronsky godtar propaganda osv, men han virker jo i mine øyne bereist i kommunistiske land, skriver han har vært å sett på det med egne øyne osv. Det beste man kan ha er vel førstehåndsinfo. Har selv vært på cuba å tittet litt og laget meg mine meninger om det.

Hvilke kommunistiske land er det du har laget deg ditt grunnlag ut i fra? hvordan hadde du det der osv?

At vi har klasseskille i norge er selvsagt negativt. men det er ett problem man prøver å gjøre noe med, slik som studielån så alle kan studere, offentlig legeordninger, sykepenger. Det er mange tilltak, men at noen må selge dop for å overleve i norge er bare tull. Da har man ett forbruk som er usunt og bør heller gjøre noe med det.
Jeg for min del mistet mye av mine røde ideologiske tankegang etter besøk til Romania, Litauen, Estland, Latvia, Murmansk i Russland og Cuba. Kommunister i Norge har ikke lenger noe å kjempe for. Urettferdigheten det snakkes om er stort sett ubetydelige bagateller.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du så i Litauen, Estland og Latvia, men min ideologi ble rødere etter å bodd i baltikum. For å sitere en av Litauens mer betydningsfulle regisører, "Under sovjet hadde vi penger, men ikke alltid brød. Nå har vi så mye brød vi kan kjøpe, men ingen penger." Sovjet feila, det er ikke å stikke under en stol, men det er mange grunner til det, har snakket om det i tidligere post. Faktisk så var sovjetunionen, tross alle sine mangler et stort framskritt for både den jevne ivan og de på toppen i russland. For Litauen sin del(det jeg kjenner best av landene du nevner) er det ganske legitimt å diskutere om man fikk det bedre. De har fått gigantiske kjøpesentre, en helt ny og nyrik overklasse, enorme klasseskiller (partipampene før var ikke i nærheten like rike) og mange flere som har blitt fattige, alkoholiserte og på andre måter fått det værre. Men ja, du har rett til at byråkratiet til sovjetunionen ikke alltid traff med hva dom trengtes når.

Om planøkonomi. Hvorfor er det ingen som trekker fram Italia under Moussolini eller nazi-tyskland? Er det noe vi kan være enige om er det hvor effektiv økonomien og produksjonen var. Ikke bare under krigstid, men også før. Tyskland så en veldig utbygging av industrien og ble trukket ut av en av de værste finanskriser i historien på grunn av planøkonomi. I Italia sier de det er en periode togene har vært presise, under Moussolini. Det er også eneste gang de virkelig har skadet mafians kontroll over italiensk politikk. Å si at planøkonomi er årsaken til sovjets(og andre "kommunist"stater) problemer er veldig historieløs påstand.
Trådstarter, jeg bare slenger et villt spørsmål ut av løse luften. Er du fra øst-europa?
Sitat av taeerom Vis innlegg
Vet ikke hva du så i Litauen, Estland og Latvia, men min ideologi ble rødere etter å bodd i baltikum. For å sitere en av Litauens mer betydningsfulle regisører, "Under sovjet hadde vi penger, men ikke alltid brød. Nå har vi så mye brød vi kan kjøpe, men ingen penger." Sovjet feila, det er ikke å stikke under en stol, men det er mange grunner til det, har snakket om det i tidligere post. Faktisk så var sovjetunionen, tross alle sine mangler et stort framskritt for både den jevne ivan og de på toppen i russland. For Litauen sin del(det jeg kjenner best av landene du nevner) er det ganske legitimt å diskutere om man fikk det bedre. De har fått gigantiske kjøpesentre, en helt ny og nyrik overklasse, enorme klasseskiller (partipampene før var ikke i nærheten like rike) og mange flere som har blitt fattige, alkoholiserte og på andre måter fått det værre. Men ja, du har rett til at byråkratiet til sovjetunionen ikke alltid traff med hva dom trengtes når.

Om planøkonomi. Hvorfor er det ingen som trekker fram Italia under Moussolini eller nazi-tyskland? Er det noe vi kan være enige om er det hvor effektiv økonomien og produksjonen var. Ikke bare under krigstid, men også før. Tyskland så en veldig utbygging av industrien og ble trukket ut av en av de værste finanskriser i historien på grunn av planøkonomi. I Italia sier de det er en periode togene har vært presise, under Moussolini. Det er også eneste gang de virkelig har skadet mafians kontroll over italiensk politikk. Å si at planøkonomi er årsaken til sovjets(og andre "kommunist"stater) problemer er veldig historieløs påstand.
Vis hele sitatet...
I Baltikum, og de fleste andre gamle sovjetstatene er det viktig å differensiere mellom personene du spør. Særlig i Baltikum, hvor befolkningen nå består av 50% russere. Disse ble flyttet dit ved hjelp av insentiver som bedre boliger og gode jobber. Dette gjorde Moskva for å øke den russiske tilstedeværelsen. Aktuelle problemer i regionen i dag er hovedsaklig det at russerne ikke vil tilpasse seg. I Latvia må man avlegge språkprøve i latvisk dersom man er russer, for å få et pass. De som ikke er offisielle borgere av Latvia har et pass som sier at de er en non-citizen av Latvia.

Et argument som ofte brukes er at mange av statene har mye infrastruktur i dag, takket være Sovjettiden. Problemet med det er at infrastrukturen er av så dårlig kvalitet at nesten alt må bygges opp på nytt. Bare se på boligblokkene folk bor i. De har ikke blitt vedlikeholdt siden de ble bygget på femti- og sekstitallet.
La oss heller ikke glemme de råtne atomkraftverkene rundt omkring, og hvilken innvirkning radioaktivitet etter tsjernobylulykken hadde på Finnmark i lange tider etterpå.

Alle stater med revolusjoner og påfølgende planøkonomi hadde til felles at de var effektive i starten, men at utviklingen stagnerte relativt fort. Problemet med overdreven rask utvikling er også påfølgende inflasjon. Regimene til Hitler og Mussolini falt jo etter ganske kort tid, så å si at planøkonomi kombinert med totalt statseierskap er en god ting, er mildt sagt ukorrekt.
Regimene til Hitler og Mussolini falt jo etter ganske kort tid, så å si at planøkonomi kombinert med totalt statseierskap er en god ting, er mildt sagt ukorrekt.
Vis hele sitatet...
Nå må du ikke lese for mye inn i det jeg skriver. Jeg er selv anarkist og tror beste måten å leve på er i et samfunn uten nasjonalstater. Men jeg har ingen problemer med å se fordelene ved ett godt utviklet byråkrati og planøkonomi. Italiensk fascisme hadde 21 år med økonomisk framgang, det er ikke å putte under en stol. Og ja, jeg ser også baksidene, men ensidig fordømming blir fort feil. Like feil som ensidig hylling/fordømming av markedsøkonomien.
Sitat av taeerom Vis innlegg
Nå må du ikke lese for mye inn i det jeg skriver. Jeg er selv anarkist og tror beste måten å leve på er i et samfunn uten nasjonalstater. Men jeg har ingen problemer med å se fordelene ved ett godt utviklet byråkrati og planøkonomi. Italiensk fascisme hadde 21 år med økonomisk framgang, det er ikke å putte under en stol. Og ja, jeg ser også baksidene, men ensidig fordømming blir fort feil. Like feil som ensidig hylling/fordømming av markedsøkonomien.
Vis hele sitatet...
Vel, det blir fort ensidig når det ene funker og det andre ikke funker i praksis.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Vel, det blir fort ensidig når det ene funker og det andre ikke funker i praksis.
Vis hele sitatet...
Funker? til hva da? Om folk blir mest lykkelige? Rike? minst forskjell mellom fattig og rik? Tar vare på kloden vår best mulig? Mest effektivt militære?

Det som knakk Italia til slutt var ikke dårlig økonomi eller indre uro, det var en overlegen militærmakt. En overlegen militærmakt knakk foresten også de anarkistiske samfunnene i Pariserkommunen og i den spanske revolusjon, for ikke å snakke om de demokratiene og markedsøkonomiene som har gått tapt i krig (norge ble fascistisk i fem år husker du kanskje).

Og det er faktisk også fint mulig å si at markedsøkonomien ikke funker. I følge de grunnleggende lovene så skal det ikke være noe særlig regulering av økonomien, men de fleste i norge mener fortsatt at sosialdemokratiet er gunstigere.

Så min oppfordring til alle egentlig er å først finne ut hva man ønsker, før man finner ut hva slags samfunnsorganisering og ideologi som passer best det du vil skal skje.

Derfor mener jeg syndikalistisk planøkonomi er det gunstigste for økonomisk vekst, men jeg er skeptisk til at økonomisk vekst skal være det viktigste i samfunnet. Det er viktigere å tare vare på jorda
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Kramer Vis innlegg
Sovjet har aldri vært et demokrati, man blir drept så fort man kritiserer regjeringen. Sovjet er et altfor stort land med altfor mye makt, de har drept titalls millioner med mennesker, og allikevel lever en stor andel av befolkningen i fattigdom. Det er lett å tenke Russland, men Moskva og St.Petersburg, men en stor andel av landet er uten skikkelige veier, skoler og tillbud til befolkningen. Levealderen er i tillegg betydelig lavere og går i minus.

Det er min mening.
Vis hele sitatet...
Som sagt Sovjet kollapset i 1991, og det du beskriver er Russland til dags dato.
Og det du har beskrevet her, er følger av Sovjet's fall.

Og da man snakker om Sovjet eller Kommunismen er det viktig å skille den amerikanske propagandaen og sannheten.
Amerikansk propaganda mot Kommunismen ble startet allerede i 1917, kalt "The Red Scare"
Vesten har blitt sterkt påvirket av holdningen til USA

Og da man snakker om dårlig med teknologi, (biler) etc, må man huske på at Sovjet ble utsatt for handels blokader fra USA, og deler av Vesten.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ok, trodde det fungerte til en viss grad dere oppe. Men vet jo at motivasjonen til å ta høyere utdannelsen der er ikke-eksisterende da en lege tjener det samme som en uutdannet industriarbeider (?) mener jeg ihvertfall!
Vis hele sitatet...
Da kan du tenke deg Cuba hvis ikke USA hadde lekt verdenspoliti og "beskytter" mot Kommunismen.
Uten blokader, uten innblanding.

Hehe, feil Quote

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
En annen ting er jo at økonomien (planøkonomi) som kommunstiske sovjet førte ikke fungerte. Jeg synes kommunisme er en fin visjon, men problemet er at det ikke har fungert i praksis (Cuba er kanskje et halvveis unntak).
Vis hele sitatet...
Da kan du tenke deg Cuba hvis ikke USA hadde lekt verdenspoliti og "beskytter" mot Kommunismen.
Uten blokader, uten innblanding.
Sist endret av Fredrikfez; 9. januar 2011 kl. 21:59.
Sitat av Fredrikfez Vis innlegg
Som sagt Sovjet kollapset i 1991, og det du beskriver er Russland til dags dato.
Og det du har beskrevet her, er følger av Sovjet's fall.

Og da man snakker om Sovjet eller Kommunismen er det viktig å skille den amerikanske propagandaen og sannheten.
Amerikansk propaganda mot Kommunismen ble startet allerede i 1917, kalt "The Red Scare"
Vesten har blitt sterkt påvirket av holdningen til USA

Og da man snakker om dårlig med teknologi, (biler) etc, må man huske på at Sovjet ble utsatt for handels blokader fra USA, og deler av Vesten.
Vis hele sitatet...
Massedrap som skjedde under, og rett etter WW2 er da ikke følger av Sovjets fall. Sovjetunionens ideologi spesielt på 40 og 50 tallet er slik jeg ser det like ille som hva hitler holdt på med.

Det at de fleste kommunistiske land blir utsatt for blokader har nok en del med hvordan de behandler sivilbefolkningen og ordet "frihet" på.