Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 9195
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...r-3207857.html

TV2 Rapporterer her om at en 73 år gammel birøkter fra ei lita øy på Sørlandet blir saksøkt av hytteeierne i området, fordi biene angivelig bæsjer på tingene deres.

Er interessert i å se hvordan folk her inne reagerer på denne type søksmål, og hvilke argumenter som kommer frem fra begge sider av saken.

Har noen av dere erfaring med denne type ting? Altså at biebæsj blir et så stort irritasjonsmoment at man går til rettsak mot en så gammel mann?

Kommer ikke frem av artikkelen om det er noen arving til birøkt-geskjeften, men om det ikke er det synes jeg personlig at hytteeierne like greit kan unne denne mannen gleden han får av birøkting mens han ennå er i live.

Jeg tror nok ikke denne birøktingen kommer til å foregå i særdeles lang tid fremover når mannen allerede har nådd denne alderen.

Kjør debatt.
spør deg selv:

hvem var der først? birøkteren eller turistfaenskapet?
hvem forsøpler mest? biene eller turistene?

(jeg holder med andre ord med birøkteren)
Sist endret av VivaLatrina; 20. mai 2010 kl. 01:40.
Trådstarter
Jeg står på birøkterens side i denne saken, men siden han saksøkes er det åpenbart noen (eller flere der ute) som ikke deler mitt syn på det.
Sist endret av Verilon; 20. mai 2010 kl. 01:40.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
spør deg selv:

hvem var der først? birøkteren eller turistfaenskapet?
hvem forsøpler mest? biene eller turistene?

(jeg holder med andre ord med birøkteren)
Vis hele sitatet...
Retorikken i den rette hånd. Birøkteren som har rett, kan ikke feiltolkes.
Okey, nå har vi offisielt blitt like retardet som USA. Nå gjenstår det bare å se om vårt norske rettsystem eier noen form for logikk.

Heia biene.
Haha.

@MikeHunt: Skal de ta Biene for retten?
Burde egentlig vært begrensninger over hvor mye en gretten søring med penger kan klage, men dette beviser jo at grensen virkelig ikke eksisterer...


Synes virkelig synd i de som har gått til søksmål, de skaper ikke annet enn latter for hele landet.
W.O.T Troll
klager de over biedritt, burde noen heller saksøkt bønnene for å spre møkka utover åkrene.
Spesielt når det er varmt vindstille, og på begge sider av veien.
Kos å se møtende bilister som spyr ut av alle 4 vinduene samtidig.
skal du overleve en biltur, ender du opp med kjeften full av frisk, og biter av "wonder-bjarne" i nesa.
De visste jo at biene var der da de kjøpte disse hyttene sine. Biene var der først og de burde heller kjøpt hytte et annet sted. Det høres ut som sånne typiske penslige hyttefolk som ikke er vant til natur. De fastboende naboene har jo ikke klagd, så hvor gale kan det være? Biebæsj kan da ikke være et så stort problem. Må jo være mikroskopisk størrelse på den avføringen hehe

Man kan ikke bare innvadere et sted og saksøke en stakkars birøkter, som har drevet i alle år, på den måten. det er jo fullstendig latterlig. og jeg synes det viser hvor grådige advokatene er når de tar en slik sak. for de bør da vite at det umulig kan vinne frem.
Trådstarter
Det har kommet frem opplysninger i saken som tilsier at det faktisk ikke er turisters hytter det dreier seg om, men snarere lokalbefolkningen i denne kommunen.

Eiendomsbaroner som vil vise makt har jeg en anelse om..
kjedelig streiting
Synes dette høres passe latterlig ut. Virker nesten som om de har en annen agenda bak dette. Sikkert kjedelig å få dritt på bilen/huset om sommern, men det man da tåle hvis man bor et sted hvor det finnes flygende dyr.
Vil nesten anta at biene i seg selv er et større problem (iform av redsel) enn det de måtte produsere av avføring.
Microwar; Bønder sprer ikke møkk over andres ting. Sånn som det egentlig skal fungere, er at det skal pløyes innen 18(?) timer etter møkk kjøringa. Dvs at jorda vendes og lukta blir mer eller mindre borte.
Neste gang du glefser over en burger, dytter innpå en pizza eller koser deg med mors kjøttkaker og poteter så får du huske på at det er sånn det må gjøres.
W.O.T Troll
Prick: kan vel egentlig ikke klage over det lengre, siden jeg pakka sakerne og flytta vekk fra slikt.
Var mere ment som at det er andre bagateller der ute som plager folk mye mere, uten at folk saksøker vettet av dem for det.
Her i byen har vi flystøy, måseskrik og sild-oljelukt som skjenanse, men byen hadde ikke vært det samme uten.
Sitat av prick Vis innlegg
Microwar; Bønder sprer ikke møkk over andres ting. Sånn som det egentlig skal fungere, er at det skal pløyes innen 18(?) timer etter møkk kjøringa. Dvs at jorda vendes og lukta blir mer eller mindre borte.
Neste gang du glefser over en burger, dytter innpå en pizza eller koser deg med mors kjøttkaker og poteter så får du huske på at det er sånn det må gjøres.
Vis hele sitatet...
Bønder sprer tonnevis av møkk som stinker over flere tusen mål.
Denne lukten setter seg i klær som henger til tørk og det kan også sette seg i inventaret på åpne biler som stor til lufting.
Dessuten kommer også luften inn i litt eldre ventilasjonssystemer.

Vi har hatt store problemer med at bøndene i området jeg bor i, grapser til veiene med store kaker med møkk som henger seg fast under skjermene og på bilene i tillegg til at de svære feite dyrene går midt i veien og blokkerer den mens de vandrer fra beite og inn på låven.

Det du sier om pløying holder ikke mål heller.
Det gjødsles flere ganger i løpet av et år, ikke bare den ene gangen marken skal pløyes.
Dessuten er det forskjellige måter å gjødsle på også.

Har du noen gang kjent lukten av grise- eller hønsemøkk?

Jeg er selv vokst opp på gård så jeg vet godt hvordan dette foregår og hvordan bonden ser på det osv. , men det er ingen tvil om at denne næringen er til plage for mange andre.
La oss ta den evinnelige traktorkjøringen feks.
De begynner ofte kjøringen klokken 5 på morgenen og holder på til 19.00 tiden, kun med korte avbrekk i løpet av dagen.
Og slik kan det holde på i dagevis.
Veldig gøy å høre på når man har fri fra skole eller jobb!

Når jeg tenker på kaskadene av møkk som bondenæringen omgis av, både bokstavlig og abstrakt, så får det nesten bielorten til å virke innbydende.

Nei, la nå den gamle reven få kose seg med sin hobby/ lille inntektskilde mens han kan.
Jeg skal gladelig kjøpe honning av han om jeg får sjansen.
Applaus for USA tilstander i Norge. Det var på tide!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Applaus for USA tilstander i Norge. Det var på tide!
Vis hele sitatet...
Han har ikke tapt søksmålet enda, det er bra mulig at han vinner. Det er derimot hjemmel i loven for dette søksmålet, og skulle hytteeierne mot formodning vinne finner jeg det kritikkverdig. Men man skal også ha i bakhodet at der kan ligge ting til rette som vi ikke vet om som forandrer saken, men det kommer nok heller frem i retten enn i et intervju av TV2 gjort med utelukkende den ene parten.
- Biene mine driter på tingene mine!
- Ok, fortell meg hvilke det var som gjorde det, så skal jeg ta et alvorsord med dem!
Seriøst, har noen her inne i det hele tatt sett biebæsj? Visste ikke at de hadde rumpehull engang jeg???
Sitat av minigolf Vis innlegg
Seriøst, har noen her inne i det hele tatt sett biebæsj? Visste ikke at de hadde rumpehull engang jeg???
Vis hele sitatet...
De viser jo et bilde av en biebæsj i forhold til et fyrstikkhode, litt mindre enn en fluebæsj. Også bæsjer de bare et par ganger i livet.

Men hvem skal jeg saksøke for disse helvetes fluene som bryter seg inn i huset mitt hver natt og trakasserer meg på det groveste???
Dette er en av de dommeste søksmålene jeg har sett i norge i nyere tid !
En eldre mann som koser seg med birøkting (noe jeg og kunne tenkt meg å prøvd) og har dette som en glede i livet.
Så kommer det 11 naboer som saksøker han mot bie dritt? hallo, her er det noe alvorlig gale med folkene som saksøker . Har alldri sett en bie dritt før jeg såg dette klippet . Jeg skulle ikke ha sakt noe om mannen hadde 40 tusen bier som fløy rundt over allt og ble et skadedyrproblem . Men dette er for drøyt. Jeg syntest synd på røkteren , og jeg kan tenke meg hvor mye det må såre når 11 av naboene dine saksøker deg fir din uskyldige livslykke .
Håper de taper så det synger. Ellers går vi mot amerikanske tilstander. Grøss og gru.
Ærlig talt, snobbete hytteeiere. Det må da finnes genser.
Er noen bilder av biebæsj litt lenger ned i denne artikkelen. Skal visst være et helvete å få bort hvis det får tid til å stivne, men går bort etter en stund.

Kommentar på annen annen, mindre interessant artikkel:
The bee poop can be easily removed by water when it's fresh. But if the bee poop is left on the paint for days and baked under the sun, it will stain the paint badly. I've tried using painter's grade wax and grease remover (solvent) to slowly reduce the color stain, and it might still leave abit. However, as time passes by, those yellow spots seem to disappear by itself.
Vis hele sitatet...
Ser dog fortsatt ingen grunn til å saksøke noen som helst.
Sist endret av sOHaM; 21. mai 2010 kl. 13:46.
Facebook-gruppe for de som støtter denne Sigve: http://www.facebook.com/group.php?gid=121425511214280

Jeg skjønner forresten ikke at de tør å gå til angrep på denne mannen, når han har hele lokalsamfunnet i ryggen. Alle jeg kjenner derfra støtter ham ihvertfall.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Nitrofis; jeg er faktisk en bonde. Herfra er det veldig mye bønder, og jeg kanke si annet enn at jeg er mektig imponert over hvor mye jobbing bøndene rundt herfra klarer å legge ned.

Du sier jo at du er fra gård, og at du syns det er kjett å høre på traktorer som blir starta tidlig og går hele dagen..
Tror du personen som sitter i traktoren hele dagen har det grise gøy? Det må gjøres.

Om vi skal klage på noe så er ihvertfall ikke det kumøkka som blir spredt rundt, da får vi heller ta menneske møkka! Om det virkelig er noe som lukter vondt så er det den.

Er så lut lei all survinga over jobbinga til bønder. Enten så er bønder late og sitter bare inne hele dagen, ellers så er det all bråket de lager. Vi lever ikke på 1700 tallet, så bråk fra traktorer og lukt får folk bare overleve.
Sitat av prick Vis innlegg
Nitrofis; jeg er faktisk en bonde. Herfra er det veldig mye bønder, og jeg kanke si annet enn at jeg er mektig imponert over hvor mye jobbing bøndene rundt herfra klarer å legge ned.

Du sier jo at du er fra gård, og at du syns det er kjett å høre på traktorer som blir starta tidlig og går hele dagen..
Tror du personen som sitter i traktoren hele dagen har det grise gøy? Det må gjøres.

Om vi skal klage på noe så er ihvertfall ikke det kumøkka som blir spredt rundt, da får vi heller ta menneske møkka! Om det virkelig er noe som lukter vondt så er det den.

Er så lut lei all survinga over jobbinga til bønder. Enten så er bønder late og sitter bare inne hele dagen, ellers så er det all bråket de lager. Vi lever ikke på 1700 tallet, så bråk fra traktorer og lukt får folk bare overleve.
Vis hele sitatet...
Les hva jeg skrev en gang til:
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Bønder sprer tonnevis av møkk som stinker over flere tusen mål.
Denne lukten setter seg i klær som henger til tørk og det kan også sette seg i inventaret på åpne biler som stor til lufting.
Dessuten kommer også luften inn i litt eldre ventilasjonssystemer.

Vi har hatt store problemer med at bøndene i området jeg bor i, grapser til veiene med store kaker med møkk som henger seg fast under skjermene og på bilene i tillegg til at de svære feite dyrene går midt i veien og blokkerer den mens de vandrer fra beite og inn på låven.

Det du sier om pløying holder ikke mål heller.
Det gjødsles flere ganger i løpet av et år, ikke bare den ene gangen marken skal pløyes.
Dessuten er det forskjellige måter å gjødsle på også.

Har du noen gang kjent lukten av grise- eller hønsemøkk?

Jeg er selv vokst opp på gård så jeg vet godt hvordan dette foregår og hvordan bonden ser på det osv. , men det er ingen tvil om at denne næringen er til plage for mange andre.
La oss ta den evinnelige traktorkjøringen feks.
De begynner ofte kjøringen klokken 5 på morgenen og holder på til 19.00 tiden, kun med korte avbrekk i løpet av dagen.
Og slik kan det holde på i dagevis.
Veldig gøy å høre på når man har fri fra skole eller jobb!

Når jeg tenker på kaskadene av møkk som bondenæringen omgis av, både bokstavlig og abstrakt, så får det nesten bielorten til å virke innbydende.

Nei, la nå den gamle reven få kose seg med sin hobby/ lille inntektskilde mens han kan.
Jeg skal gladelig kjøpe honning av han om jeg får sjansen.
Vis hele sitatet...

Hvis du ikke ser at dette innlegget var ment for å sette saken vi diskuterer i rett perspektiv så kommer jeg ganske enkelt ikke til å bruke mer tid på å forklare det for deg heller.
Syns ikke du har satt saken i noe perspektiv, jeg forstod det som ren klaging. Uansett, møkka må ut. Det forstår alle, samt det er jo en super og billig gjødsling. Mente jeg hørte noe snakk om et middel som ville bli tilsatt under røring som ville gjøre det her nærmest luktfritt. Merkingen kilder)

Det her er selvsagt veldig off-topic, jeg mener bare get over it. Folk har overlevd det her i alle år og jeg har aldri vært borti noen form for vond lukt inne, i bilen eller hos naboer sånn sett. Om dere har det, så er det trist. Du har dog rett i at hønsemøkk er temmelig forferdellig for nesa.
Sitat av prick Vis innlegg
Syns ikke du har satt saken i noe perspektiv, jeg forstod det som ren klaging.
Vis hele sitatet...
Det blir nesten mistolkning med vilje om du virkelig tror at noen mener at man skal stoppe med gårdsbruk fordi det har eksternaliteter? Det har da all produksjon og transport, vi kan ikke saksøke folk av den grunn. Fabrikker forurenser, fiskere tiltrekker måker og fisker opp fisken, fly og helikoptere lager lyd, biler lager lyd og eksos, osv. Men alle disse tingene er nødvendig for driften, selv om de ikke er poenget med den.

Med mindre du har en virkelig god grunn til å stoppe en produskjon av varer som skal komme folk til nytte på en eller annen måte, bør du tenke deg om før du går til sak. Dette gjelder også om du er en riking som sitter i sørlandsvillaen din, og forsåvidt hvem ellers du måtte være. Biesaken blir som å saksøke en parkeringsplass fordi det potensielt kan stå biler der som ikke er fine å se på, og det 'plager' deg.
Sist endret av anamnesis; 7. november 2010 kl. 15:06.
"Også bæsjer de bare et par ganger i livet."

Kilde pls...
"Social bees can hold their poop in for weeks or months at a time. Bee larvae have a blind gut, separate from the alimentary canal. The poop simply accumulates in the blind gut through their development. When they become adults, the young bees expel all the accumulated waste in one giant fecal pellet, called the meconium. Honey bees ceremoniously drop their mighty turds on their first flights from the nest. "

http://insects.about.com/b/2010/01/1...t-bee-poop.htm
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
http://bit.ly/byGSzD <---- biebæsj!
Det blir for dumt å saksøke en gammal stakker fordi biene hans driter. Dette er jo nesten værre enn USA.
Skulle tro det ligger noe mer bak dette.

Lurer på om disse som klager også tar avstand fra selve honningen denne mannen produserer?
Da jeg leste denne saken tidligere i år tenkte jeg at det såklart måtte være noen rikmanns hyttefitter... Og det var det.
Å skape uhygge i et område og gjøre en person - som kun gjør det han elsker her i livet stille og rolig og ikke plager noen andre - så uønska er kvalmende.
Håper de som har vært med på søksmålet har vepseallergi og blir stikki.

Heia Birøktern!

(PS Er ikke glad i veps og bier, men ærlig talt skal folk begynne å klage på grill-lukta fra nabohagen, og gyngelydene fra felleshuska til borettslaget... Å ødelegge andres harmoni og kos er ikke noe man skal gjøre bare fordi man er sær)
Sitat av echuz Vis innlegg
http://bit.ly/byGSzD <---- biebæsj!
Vis hele sitatet...
Lurer på om de 11 snobbene lukter dem også...
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Det blir for dumt å saksøke en gammal stakker fordi biene hans driter. Dette er jo nesten værre enn USA.
Skulle tro det ligger noe mer bak dette.

Lurer på om disse som klager også tar avstand fra selve honningen denne mannen produserer?
Vis hele sitatet...
Only in the US of A ja. Som du sier ligger det sikkert noe mer bak her. Amerikanerne er jo kjent for å finne et problem for å få skape en konflikt. host*weaponsofmassdestruction*host. Jeg tror de bruker biebæsj som et verktøy for å bli kvitt bier siden forskere har oppdaget at honning kan brukes som alternativt drivstoff.
Noen som vet om de har kommet noe lenger i saken?
Sitat av vacant Vis innlegg
Da jeg leste denne saken tidligere i år tenkte jeg at det såklart måtte være noen rikmanns hyttefitter... Og det var det.
Å skape uhygge i et område og gjøre en person - som kun gjør det han elsker her i livet stille og rolig og ikke plager noen andre - så uønska er kvalmende.
Håper de som har vært med på søksmålet har vepseallergi og blir stikki.

Heia Birøktern!

(PS Er ikke glad i veps og bier, men ærlig talt skal folk begynne å klage på grill-lukta fra nabohagen, og gyngelydene fra felleshuska til borettslaget... Å ødelegge andres harmoni og kos er ikke noe man skal gjøre bare fordi man er sær)
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at det faktisk plager naboene... Har du lest artikkelen???
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Poenget er vel at det faktisk plager naboene... Har du lest artikkelen???
Vis hele sitatet...
Poenget er vel egentlig at naboene har en alt for lav terskel for hva de lar seg plage av, det blir bare latterlig å la seg irritere over en filleting som dette.

Snart så saksøker de vel staten også fordi måkene driter, det må jo være vel så plagsomt.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Hvis det er et problem for hytteererne så får de bruke presenning over bilene sine, og så er det løst. Da hadde de sluppet og gå til sak og spart penger da jeg med min ukvalifiserte gjetting antar at de kommer til å tape saken, og ikke kommer til å få dekket saksomkostningene.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Okey, nå har vi offisielt blitt like retardet som USA. Nå gjenstår det bare å se om vårt norske rettsystem eier noen form for logikk.

Heia biene.
Vis hele sitatet...
EEEY! Det hadde jeg tenkt te å skrive slemmen.. Men folk blir jo bare mer og mer stupido for hvert år som går :s
I følge papirene til Lister Tingrett skal saken opp 1. desember - tenker vi får utfallet om kort tid da - for så å vente på en ny avgjørelse ved anke..
Bæsj-ende bier? Hvem bryr seg? Gresset til naboen røyter, og derfor saksøker jeg han. Ingenting uvanlig i det?
http://www.domstol.no/no/Nar-gar-ret...ZZZZZEJBAvtale

her ligger mer info om saken, med navn på motpartene.
navnene i listen er for det meste folk som tror de er noe pga. de har kjøpt opp en del eiendom og eier litt i byen.
Generelt sett endetarmsåpninger hele gjengen..
Husker jeg så på nrk nyhetene om dette. De sammenligna bie bæsj med måke bæsj. Bie bæsjen var bare en utrolig liten prikk som jeg ikke ante var bæsj en gang. Og måke bæsjen var en svær klætt (fleste kan vel forestille seg det...)

Tror også de sa at en bie bæsja en gang i livet sitt...
Tror jeg tar meg en tur og anmelder naboen for et par kongler som falt over på min side! Evt. det lille gresset som blåser over til meg på sommeren når han har klippet gresset.
Sist endret av Curver; 24. november 2010 kl. 14:50.
Ikke at jeg er enige i saksmålet, men å mobbe de på grunnlag av størrelsen på dritten, dratt helt ut av kontekst syntes jeg blir litt tåpelig. Okei, så den er ikke halvparten av størrelsen på et fyrstikkhode på engang - men det er naturligvis mange av dem. I en bikube rommer det om sommeren omkring 60.000 bier, utifra klippet som ble vist hadde han en 4-5 stykker, trolig flere. Så hvis du ganger opp 60.000 med med, la oss ta fem; får du 300.000 ganger den lille klumpen som ble vist ved siden av fyrstikkhode.

Men joda, jeg er enig - det er fremdeles smålig, og temmelig tåpelig spør du meg. Ser forøvrig ikke sammenhengen med USA-tendenser, at det finnes latterlige folk i Norge er ikke noe nytt for min del.
http://avisenagder.no/index.php?page...t&NyhetID=9971

Her foreligger foreløpig rapport fra rettssalen - brakt til dere av distriktets beste dyslektikere.
hadde jeg vært birøkteren hadde jeg hevnet meg ved å kjøpe meg en flokk brevduer i tillegg
http://avisenagder.no/index.php?page...t&NyhetID=9974 - videre referat

forøvrig kan dere refreshe avisenagder.no hvis dere har interesse av saken, så slipper jeg å spamme forumet

Uansett utfall - neste års fleinsopp går i honning fra Hidra..
Sitat av Restyle Vis innlegg
Ikke at jeg er enige i saksmålet, men å mobbe de på grunnlag av størrelsen på dritten, dratt helt ut av kontekst syntes jeg blir litt tåpelig. Okei, så den er ikke halvparten av størrelsen på et fyrstikkhode på engang - men det er naturligvis mange av dem. I en bikube rommer det om sommeren omkring 60.000 bier, utifra klippet som ble vist hadde han en 4-5 stykker, trolig flere. Så hvis du ganger opp 60.000 med med, la oss ta fem; får du 300.000 ganger den lille klumpen som ble vist ved siden av fyrstikkhode.

Men joda, jeg er enig - det er fremdeles smålig, og temmelig tåpelig spør du meg. Ser forøvrig ikke sammenhengen med USA-tendenser, at det finnes latterlige folk i Norge er ikke noe nytt for min del.
Vis hele sitatet...
det er på en annen side ikke HELT sikkert a alle 300000 biene bruker nabohytta som dass