Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4179
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://www.dagbladet.no/nyheter/net...anger/71616138

Her virker det som noen innad politiet har lekket info om vedkommenes rulleblad. Nå gir jeg blanke f i henne og hennes sak, skjønner at det er spennende for nysgjerrigperer å lese om bakgrunnen til offentlige personer. Men er dette egentlig lov?

Si jeg har noen gamle dommer på meg, er med på et eller annet i offentligheten la oss si et tv program eller featurer en låt med karpe diem på radio eller what ever, og noen tipser avisa om min kriminelle bakgrunn. Gjør ikke også avisa noe ulovlig ved å trykke det? Er ikke rulleblad like konfidensielt som helsehistorikk? Skjønner at på saker som drap og terror er det mer relevant for offentligheten og mindre viktig å beskytte personvernet men jeg ble faktisk litt satt ut at info om tyveri for 30 år siden osv er noe som er greit å dra frem. Om det ikke ulovlig bryter det vel med all presseskikk i det minste?

Annet eksempel: la oss si jeg får en bra status jobb jeg er godt kvalifisert for. Vandel har ikke vært tema. En dag ringer en tidligere bekjent/slange inn til sjefen min og sprer i miljøet for andre potensielle klienter å forteller om dommer jeg har hatt, for å sabotere og ødelegge ryktet mitt. Er dette lov? Betyr det at alle som har hatt med politiet å gjøre er tvunget til å leve anonymt resten av livet i frykt for at lekkasjer skal være fristende for noen?
At utro tjenere i politiet lekker info om noens rulleblad er vel neppe lovlig, men rettssaker og dommer er generelt offentlig informasjon, og slutningen i en rettssak er alltid offentlig, ref. Domstolloven §124 ([1] [2])

Så, det å henvise til en dom er nok ikke ulovlig i seg selv.
Men: jeg ser for meg at hvis noen går ut av sin vei for å bestandig ødelegge for deg, og konsekvent sender dommen din til folk slik at det ødelegger for deg i yrkes-, sosialt og/eller familieliv, så kan det kanskje hende at det er noen andre paragrafer som trer inn..?

Disclaimer: Jeg har ingen juridisk bakgrunn.
Ja, dette er fullt lovlig for avisene å skrive om. Hadde det vært en privat person som ikke hadde hatt noe tilknytting til media eller stortinget hadde saken stilt seg annerledes. Da kunne avisen blitt dømt av PFU (Pressens faglig utvalg) for ærekrenkelser , etc.

Men siden hun er gift med vår kjære Justisminister som takk og gud skal ut av stortinget når du er gift med så gale mennesker!
Da er hun teknisk sett å regne som en offentlig person , å da kan media få mye friere tøyler en om det hadde vært en privat person eller naboen din.

Spør du meg så er jeg glad avisene skriver om dette med fullt navn, vi snakker om Norges justisminister ( eller var xD )
Den som skal fordele penger og makt innad i samme etat som etterforsker kona hans, dette har vi nordmenn valg inn på stortinget!?
På tide å våkne folkens, den regjeringen som sitter så burde blitt stilt til ansvar for måten de knuser landet vårt på.

Ble litt mye det her, :-) Men ja, hun har ingenting hun skulle ha sagt eller gjort i denne saken. Når du oppåtil bruker Elden som advokat da er du som regel rimelig skyldig, om du ser på de fleste profilerte og kjente mennesker som bruker han er det ikke mange som går fra det med en frifinnelse!
Dommer er offentlige, med mindre det er tatt en avgjørelse om det motsatte. Avgjørelser om hemmelighold av dommer er ekstremt sjeldne.
Sitat av OldG Vis innlegg
På tide å våkne folkens, den regjeringen som sitter så burde blitt stilt til ansvar for måten de knuser landet vårt på.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte knuser de landet vårt noe mer enn en AP-regjering ville gjort? Hvis det er privatisering osv du tenker på så var ikke Stoltenberg noe særlig bedre akkurat.
Sitat av ruskelusk Vis innlegg
På hvilken måte knuser de landet vårt noe mer enn en AP-regjering ville gjort? Hvis det er privatisering osv du tenker på så var ikke Stoltenberg noe særlig bedre akkurat.
Vis hele sitatet...
Om du ikke ser hvordan vi selger ut landet vårt, til utenlandske selskaper og gir fra oss verdifulle jobber som kunne gitt flere 1000 mennesker arbeidsplass og penger tilbake til samfunnet, for ikke snakke om alt drama som skjer på stortinget, det er mer en såpeopera å lese om i avisene de siste 2 årene.
Vi har noen FRP'ere som har blitt tatt for dokumentforfalskning og stjeler fra oss skattebetalerne, oss vanlige mennesker som ikke er folkevalgte. Det straffes med en etterforskning å FULL lønn mens han er under etterforskning. Nesten en halv million har han stjelt fra den Norske befolkningen.
Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/pol...-450000-kroner

Så har vi jo vår kjære Finansminister Siv Jensen som skal forvalte alle pengene og styre det økonomiske for landet vårt, som leier en hytte av en av Norges rikeste mennesker. Er ikke det korrupsjon?

https://www.nettavisen.no/na24/her-e...423560264.html

Vi har en statsminister som synes dette er helt i orden , som ikke kommer med noen klare uttalelser eller si det som det er.
Norge styres av karrière politikere som ALDRI har vært i arbeid før, eller som kun har minimalt med normal arbeidserfaring.

Den blå regjeringen synes det er helt greit å gi milliarder i skattelette til de rikeste menneskene i Norge , men de fattigste å de med dårligst råd de skal lide, det kuttes i sosialstønader / AAP / NAV generelt. Våre besteforeldre og foreldre som har bygget dette landet kutter dem pensjonen til. For selv å kunne bestemme på stortinget at de skal ha høyere lønn og høyere pensjon. Det er til å spy av,

Mannen eller ektemannen til Erna solberg eide aksjer i en av de største bomstasjon firmaene rett etter de fant ut at det skal settes ut xxx antall bomringer. Mens Syliva Listhaug hadde store eie interesser i lakse oppdrett noe Rødt fikk henne felt for, noe som sjeldent har skjedd her i landet. Det er kapitalisme på det groveste og korrupsjon. Dette er folkevalgte personer som stjeler og gjør livet vannskligere for dem som allerede har det tungt nok fra før, og er gode venner med de rikeste og gjør dem enda mer fornøyde med skattelettelser

om du spør meg hvorfor jeg mener vårt vakre land blir knust i hendene på inkompetente karrierepolitikere, Kan jeg spørre hvorfor du mener denne regjeringen ikke er den verste vi har hatt på 100 år? om ikke siden vi fikk regjering?

AP har vært med å styre t dette landet i nesten 60år, i alle fall vært med i regjeringen å bestemt mye store deler av etterkrigstiden, fra 1935 til 1965 hadde de full kontroll, det har de også hatt de senere år om du tar denne molbo regjeringen til sammenligning.

Jeg stemmer ikke AP selv, absolutt ikke.Men jeg jeg heller mye mer for likhet i samfunnet og samhold. Privatiseringen er ikke noe som bekymrer meg, for om folk ikke ser at vi har en kapitalistisk og umoralske folkevalgte som lyver å tjener seg selv å ikke folket , så er det ikke noe Norge lenger om 25år.


Nå sporer vi helt ut, dette skal ikke i tråden her egentlig. Men start gjerne en ny tråd , de få linkene jeg la med er det jeg første jeg tenkte på. Bevisene er så store å mange , men de fleste nordmenn har blitt svake, de bryr seg ikke. Vi har nesten litt russland holding, jaja ( "Alle vet at putin tjener mer en det som står på selvangivelsen , men sånn er det bare"

Ønsker alle en flott dag, å håper dere unge setter dere inn i politikken å forstår at Norge som vi kjenner det i dag spises opp av kapitalistiske troll som egentlig skulle blitt stilt for retten for korrupsjon og mangel på moralsk og etiske normer.


Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Dommer er offentlige, med mindre det er tatt en avgjørelse om det motsatte. Avgjørelser om hemmelighold av dommer er ekstremt sjeldne.
Vis hele sitatet...

Alle dommer er offentlige ja, men papirene fra en rettssak er anonymisert. Med siktede A - B -C / Se lovdata.no
Med mindre du personlig er i rettsalen eller kjenner en advokat som kan bryte strikken litt
Sist endret av OldG; 19. september 2019 kl. 07:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av OldG Vis innlegg
Alle dommer er offentlige ja, men papirene fra en rettssak er anonymisert. Med siktede A - B -C / Se lovdata.no
Med mindre du personlig er i rettsalen eller kjenner en advokat som kan bryte strikken litt
Vis hele sitatet...
Nei, dommen er ikkje anonymisert som regel. Ber du om kopi av dommen vil du få kopi av dommen, med navn også viare.

Lovdata anonymiserer dommer, fordi dei publiserer systematisk, og er ei rettskjeldeteneste; namn er uviktig.

Domstolane har generelt ei plikt til å gi innsyn i dommer fem år bakover i tid. Utover fem år vert det ei vurdering av om dei skal gi innsyn eller ikkje.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Dommer er offentlige, med mindre det er tatt en avgjørelse om det motsatte. Avgjørelser om hemmelighold av dommer er ekstremt sjeldne.
Vis hele sitatet...
Dommer er vel bare offentlige i et år, med mindre det er noe eksepsjonelt. Offentlige dommer er også med sensurert navn, og jeg trodde dette var nettopp for personvernet???
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Så svarer ditt etter jeg kommenterte Vidarlo. Var ikke klar over at man kunne be om innsyn i usensurerte dommer som privatperson. Er ikke dette i værstefall livstruende,utsette folk for ran, kidnapping, press, trusler osv? Høres helt fucka ut i mine ører. Kan den som er dømt be om innsyn i hvem som har bedt om innsyn i dommen eller registreres det noe sted?

Er det vanlig å be om? For eksempel i denne saken har de gravd fram 30 år gamle smådommer, betyr det at det er en random nysgjerrigper, falske venn eller fiende som på den tiden og innen fem år ba om innsyn i dommen hennes og har spart på den helt siden da og så sitt snitt til å spre nå? Eller tyder det på utro tjener i politiet som har tenkt på tips-honorar og gått inn å funnet infoen i vandelsregisteret hennes fordi hun nå er relevant for offentligheten, noe hun ikke var for 30 år sida
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dommer er vel bare offentlige i et år, med mindre det er noe eksepsjonelt. Offentlige dommer er også med sensurert navn, og jeg trodde dette var nettopp for personvernet???
Vis hele sitatet...
Du tar feil på samtlege punkt.

I utgangspunktet er dommer offentlege. Om det føreligg grunnar kan domstolen kreve at offentleg attgiving skal vere anonymisert, eller i eksepsjonelle tilfeller ikkje tillete i heile teke.

Lovdata anonymiserer dommer før publisering, men det er ikkje lovpålagt; det er meir for å fjerne ei mogeleg kjelde til kontroverser, og fordi namn er uviktig for føremålet til Lovdata.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...EL_9#%C2%A7130

Domstolen sine eigne publiseringer er regulert, men ettersom vi ikkje lever i ein politistat er ikkje tredjepart sine adganger til å publisere regulert.
Mye svada her. Faktum er at dette er offentlig informasjon. Om du vil kan du få tilsendt dommer til kompiser osv om du tar kontakt med tingretten eller whatever. Dette har jeg gjort selv! Jeg fikk tilsendt dommene til kompiser av meg over e-post.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Mye svada her. Faktum er at dette er offentlig informasjon. Om du vil kan du få tilsendt dommer til kompiser osv om du tar kontakt med tingretten eller whatever. Dette har jeg gjort selv! Jeg fikk tilsendt dommene til kompiser av meg over e-post.
Vis hele sitatet...
Ok takk for info. Hva er hensikten med det? Mulig jeg er paranoid men kan bare se for meg ondsindet hensikt.
Må man ha fullt navn på personen, og vite hvilken rett saken gikk i eller kan man ringe å si man vil ha dommen med nummer xxxx på lovdata? Da tenker jeg på om fremmede som har hørt/lest om en sak og vet hvem advokaten er men ikke hvem innblanda er, bare kan få all info?

Og kan f eks mora mi ringe flere år seinere å si hun vil ha dommene på navnet mitt?

Wut jeg trodde det var konfidensielt
Gjelder dette kun dommer ved rettssak? Eller omfattes også forelegg av dette?
Ærekrenkelse/injurier er vel strengt tatt kun aktuelt hvis påstanden er usanne.. Sannheten i seg selv er vel legitim og lovlig forsvar og beskyttelse imot slike siktelser..