Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2602
gikk inn på vg i dag, og så dette: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10013156

hva faen er dette for noe tull? hvordan skal fargerike elghorn til 10000 kr stykket bidra til trafikksikkerhet? de vil jo bare gjøre bilister mer distraherte, og når hvert horn koster 10000 kr, undrer jeg meg over hvorfor dette forslaget i det hele tatt ble vurdert.
hva er deres mening?
Å bruke en million på kunst og kalle det "tiltak for tryggere trafikk" er idiotisk.
Kunne brukt pengene på å fikse veien og sette opp autoværn og betong/vaier-skiller i mellom filene...

OffTopic: hvem er det som tar seg betalt for dette? Kan man legge inn anbud på denne jobben?
Det heter gevir, ikke horn.

Jeg veit lite om saken, og har ikke særlig lyst til å sette meg inn i den heller, men jeg kan i alle fall se at det er et problem med fart og holdninger i trafikken, og hvis vegvesenet mener at dette bidrar til å holde trafikkuhellene nede, så kjør på for min del. Stilig er det også!
Sist endret av bendiks; 12. januar 2011 kl. 18:22.
Leste saken før idag, og jeg må si jeg ble helt paff.
Hva faen bruker de rundt en million på? Fargede gevir!
Skjønner virkelig ikke hva de som kom opp med idéen tenker med. ok at det er gøy for de i baksetet men det er da ikke de i baksetet som skaper de fleste ulykkene.
Jeg tror at dette vil føre til at førerne blir distrahert, noe som kan skape langt flere ulykker.

Det står også at de skal bruke rundt 2 millioner til på noe lysgreier rundt disse gevirene. 3 millioner blir det totalt. Idiotisk prosjekt, disse pengene burde heller vært brukt på midtdelere på for eksempel ulykkesveien i Nord-Norge i forrige uke der 5 stykker omkom.
Ellers er det mange andre ting Norges veier trenger. Jeg nevner bare noen få; ny asfalt, tetting av groper, ny midtstripe.

Dette er totalslakt frå min side, det er LANG tid siden jeg har lest noe så dumt.
Sist endret av fisk23; 12. januar 2011 kl. 18:23.
Sløsing av penger spør du meg! i tillegg tror jeg ikke det vil gjøre folk mere oppmerksome, tror det heller kan ta oppmerkomheten fra sjaførene.
Det sier seg selv at hvis dette tok oppmerksomheten fra kjøringen ville ikke Statens Vegvesen engang tenkt tanken.

Hele idéen bak dette går ut på at dette er en gørrkjedelig vei å kjøre på, og man kan fort bli uoppmerksom. Det kommer jo klart fram i artikkelen at størstedelen av ulykkene på denne strekningen kommer av utforkjøringer og biler som skjærer over i møtende fil. Gevirene skal fungere som "underholdning", slik at sjåførene ikke blir trøtt og lei av strekket. At man bruker elge-gevir til dette er naturlig da det ferdes mye elg i området som også fører til endel ulykker. Gevirene vil da fungere som påminner for dette.

Ikke hør på han fjompenissen i FrP som sier at de heller burde brukt millionen på å utbedre veien; for én million kroner er det svært begrenset hvor mye av veien man får fikset. Ideelt sett burde man jo naturligvis laget midtrabbater/autovern/andre tiltak, men har man ikke så mye penger er dette et meget godt alternativ.
Hvor lang tid tar det før tyskerne har stjelt alle gevirene?
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det sier seg selv at hvis dette tok oppmerksomheten fra kjøringen ville ikke Statens Vegvesen engang tenkt tanken.
Vis hele sitatet...
Så fordi Statens Vegvesen sier at noe er riktig så er det automatisk det? Haha!

Hadde jeg sett noen flygende lysende gevir i alle mulige farger hadde jeg trodd jeg trippa, og kjørt rett ut av veien.
skal plukke ned et slikt horn og ha det hjemme i stuen. Blir najs.
Sitat av duzzyd Vis innlegg
Så fordi Statens Vegvesen sier at noe er riktig så er det automatisk det? Haha!
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro Statens Vegvesen vet mer om trafikksikkerhet enn deg hvertfall.

Hadde jeg sett noen flygende lysende gevir i alle mulige farger hadde jeg trodd jeg trippa, og kjørt rett ut av veien.
Vis hele sitatet...
Da har du ingen grunn til å ha lappen.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Jeg vil tro Statens Vegvesen vet mer om trafikksikkerhet enn deg hvertfall.
Vis hele sitatet...
Det er veldig inviduelt hvordan person til person reagerer på noe sånt. Noen bryr seg ikke så mye, noen vil kanskje bli veldig distrahert.
Commanderpope
Trådstarter
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det sier seg selv at hvis dette tok oppmerksomheten fra kjøringen ville ikke Statens Vegvesen engang tenkt tanken.

Hele idéen bak dette går ut på at dette er en gørrkjedelig vei å kjøre på, og man kan fort bli uoppmerksom. Det kommer jo klart fram i artikkelen at størstedelen av ulykkene på denne strekningen kommer av utforkjøringer og biler som skjærer over i møtende fil. Gevirene skal fungere som "underholdning", slik at sjåførene ikke blir trøtt og lei av strekket. At man bruker elge-gevir til dette er naturlig da det ferdes mye elg i området som også fører til endel ulykker. Gevirene vil da fungere som påminner for dette.

Ikke hør på han fjompenissen i FrP som sier at de heller burde brukt millionen på å utbedre veien; for én million kroner er det svært begrenset hvor mye av veien man får fikset. Ideelt sett burde man jo naturligvis laget midtrabbater/autovern/andre tiltak, men har man ikke så mye penger er dette et meget godt alternativ.
Vis hele sitatet...
mulig at en million kroner ikke rekker til mye når det gjelder veiarbeid, men for oss dødelige er en million kroner veldig mye å bruke på elggevir, de kune heller blitt brukt på andre ting. her dør folk på grunn av dårlige veier, også skal vi bruke 1000000kr på elggevir i plast? det blir for dumt!
Hva skjer når en bil med turister som ikke har hørt om dette kommer kjørende om natta og tror en flokk med elg er på vei ut i veien?
Sitat av nikons Vis innlegg
Hva skjer når en bil med turister som ikke har hørt om dette kommer kjørende om natta og tror en flokk med elg er på vei ut i veien?
Vis hele sitatet...
Dersom de er så dumme at de tror elgene har prestert den estetiske feiltakelsen å farge geviret sitt for så å spikre et tre fast i det så er disse turistene ingenting å spare på.
Det der må være noe av det tåpligste jeg har sett. De gevirene vil jo bare stjele oppmerksomhet til de som får øye på de.
Ganske sikker på at folk kommer til å ta med seg disse gevirene hjem, ett etter ett vil de nok forsvinne
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Jeg vil tro Statens Vegvesen vet mer om trafikksikkerhet enn deg hvertfall.
Vis hele sitatet...
Ja det er 100% sikkert..
Men hadde Statens Vegvesen brukt 1000000 kroner på å pynte opp trærne langs veien med kjoler og smykker, så er det okey bare fordi "Statens Vegvesen vet best" ?


Sitat av Phenobix Vis innlegg
Da har du ingen grunn til å ha lappen.
Vis hele sitatet...
Var humoristisk ment, men lappen har jeg ikke så den er grei nok
Jeg synes det mest tåpelige med dette er alle de latterlige kommentarene rundt det hele. Det er 1.000.000, som skal senka antall uhell; jeg vil si at selv om det kanskje bare redder 1 person, så er det verd det.

Mange kommer og med tåpelige kommentarer rundt det hele, så tydelig viser seg at de ikke har satt seg inn i situasjonen. Egentlig veldig typisk normenn å klage på alt, uten å ha grunnlag for det eller bedre forslag.

Poenget med det hele er at veien er kjedelig å kjøre på. Og man blir gjerne trøtt og uaktsom mens man kjører på denne strekningen. Disse gevirene som skal stå litt kring skal farge omgivelsene og sørge for at de ikke er kjedelige og monotone slik at man kan holde bedre på konsentrasjonen. Det vil og kunne minne føreren på at det er stor elgfare.
Commanderpope
Trådstarter
greia er jo at de kan komme til å fange litt for mye oppmerksomhet, hadde jeg kjørt forbi et rosa elggevir ville jeg nok tenkt WTF! og snudd hodet for å se hva det var for noe. det finnes andre måter å vekke opp folk på, ser at de også skal bygge lys på strekningen, hva med å bare bytte ut noen av lysene til en annen farge?
Sist endret av AdolfCartman; 12. januar 2011 kl. 20:44.
Sitat av etse Vis innlegg

Poenget med det hele er at veien er kjedelig å kjøre på. Og man blir gjerne trøtt og uaktsom mens man kjører på denne strekningen. Disse gevirene som skal stå litt kring skal farge omgivelsene og sørge for at de ikke er kjedelige og monotone slik at man kan holde bedre på konsentrasjonen. Det vil og kunne minne føreren på at det er stor elgfare.
Vis hele sitatet...
En god post og jeg forstår hensikten med gevirene og alt dette her, men dette irriterer meg rett og slett fordi det fins så mange løsninger som kunne vært billigere!
1000000 kroner for noen skarve elghorn som man kan få gratis eller ihvertfall ekstremt mye billigere, dersom man tar kontakt med et hvilket som helst jaktlag

Dessuten kan man nesten garantere at gevirene vil bli stjålet/ramponert innen relativt kort tid.
Bare vent, det kommer garantert et oppslag om noe sånt.
Det er dumt påfunn ja, men du ser for faenmeg forskjell på sånne derre og vanlig elg. Med eller uten gevir :P

Sitat av NitroFis Vis innlegg
En god post og jeg forstår hensikten med gevirene og alt dette her, men dette irriterer meg rett og slett fordi det fins så mange løsninger som kunne vært billigere!
1000000 kroner for noen skarve elghorn som man kan få gratis eller ihvertfall ekstremt mye billigere, dersom man tar kontakt med et hvilket som helst jaktlag

Dessuten kan man nesten garantere at gevirene vil bli stjålet/ramponert innen relativt kort tid.
Bare vent, det kommer garantert et oppslag om noe sånt.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du hadde fått de så mye billigere? Du vet at en random tysker kan betale enda mere enn bare 10k for geviret?
Å ja, Tror nok de blir stjålet :P
Sitat av MortenYeaH Vis innlegg
Det er dumt påfunn ja, men du ser for faenmeg forskjell på sånne derre og vanlig elg. Med eller uten gevir :P
Vis hele sitatet...
Tæhæ. Enig med den
Sist endret av Susehuet; 14. januar 2011 kl. 21:43.